Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zolder afwerking in originele jaren '30 stijl

Pagina: 1
Acties:

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:08

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

In de jaren '30 was ie waarschijnlijk leeg? ;)

Tenzij je een monument hebt, zou ik gaan voor wat het beste gaat. Gipsplaten zijn in principe de opvolger van alles aftimmeren met planken. Vroeger had je al die plaatmaterialen niet die je nu hebt. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-11 00:02
Ons huis komt uit die tijd, en geloof ook in de genoemde stijl. Nu weet ik natuurlijk niet wat er in de loop der jaren veranderd is, maar het is zeker indicatief. Alles is inderdaad van planken, de balkenlaag is voorzien van een planken vloer. Aan de zijkanten, ongeveer waar het schuine dak nog een stahoogte van 130 heeft is het dakbeschot met planken afgetimmerd. Simpel sierlatje erop om de kopse kanten af te werken en klaar.

Het is goed te zien dat alles oorspronkelijk door vakmensen gebouwd is, alle verbindingen etc zijn eenvoudig, maar zeer goed gepast en alles is keurig recht en op maat.

Enkele high-lights die absoluut niet mogen ontbreken op een authentieke jaren 30 zolder:
- een overmaat aan 'natuurlijke ventilatie' (het waait op zolder).
- ongeveer 2/5 van je vloeroppervlak is afgetimmerd zodat je er niet bij kunt.
- zo ongeveer alle planken zijn (inmiddels) kromgetrokken.
- het trapgat is ongeveer de helft van wat het tegenwoordig is.
- onverwarmd en onverlicht.
Señor Sjon schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:23:
Tenzij je een monument hebt, zou ik gaan voor wat het beste gaat.
Dit inderdaad. Isoleren die handel en naar de tegenwoordige praktijk aanleggen, in het leefgedeelte van een mooie oude woning zie ik absoluut de meerwaarde van de oorspronkelijke details en uitstraling, maar dit gaat voor een zolder echt niet op.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Ik denk dat het zoiets zal worden

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19:44
Ik heb een huis uit 1928, en de zolder was vrij weinig aan gedaan totdat ik begon met verbouwen een aantal jaar terug. Enkele highlights:

-De zolder was niet toegankelijk via een trap. Ik had een verdieping lager een kast, bovenin die kast zat een luik om op zolder te komen.
-Ongeveer 6 vierkante meter was voorzien van wat oude planken, met daarop een oud tapijtje. De rest had geen vloer, daar kon je alleen over balken lopen.
-Verlichting was één peertje in een hoek van de zolder, verder geen electra of iets.
-Ik vond kranten uit 1956 die waren gebruikt als "isolatie" op de ergste plekken.
-Nooit schoongemaakt of wat dan ook, alles zit onder een laag zwart stof.
-Paar lekkages rond de schoorsteen.

Dus of je blij wordt van deze "originele afwerking" betwijfel ik. In die tijd was afwerking en isolatie niet zo'n ding als dat het vandaag de dag is. Huizen waren vaak donker van binnen, donkergroen, donkerbruin etc, dat zie je waarschijnlijk als je oude verflagen gaat opgraven. Dus ik weet niet of stucen en witte schrootjes echt periode-correct zijn, maar als ik het zo lees is dat wel de richting die je op wilt gaan. Maar ik zou zeggen, maak het zoals je wilt, en deel de foto's met ons :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Matthijs..
Zoals beloofd wat plaatjes van onze zolder.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Matthijs..
CurlyMo schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:05:
@Matthijs..Ik ben vooral benieuwd hoe in die tijd de afwerking was.
Dit ís de afwerking op de zolder. Er zijn geen sporen te zien dat er andere afwerking heeft gezeten. Op m'n tweede foto staat een stuk van de schrootjes die als afwerking zijn geplaatst. Dit is geen constructief deel.

De binnenmuren zijn HSB, verticale messing-groef planken. Er zit bij ons in de inbouwkastjes nog veel van die donkerrode verf, maar uit welke periode dat stamt weet ik niet. Verder dunne paneeldeuren met bovenlichten van halfdoorzichtig glas. http://www.joostdevree.nl...ubbelglasrotterdam_nl.jpg

De oudste plafonds bij ons zijn van zachtboard, met daarop profielen om de naden af te dekken. Oorspronkelijk zal dit wel van dat riet-gips mengsel geweest zijn.

• ACRNM
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 22:17
Ik kan Matthijs zijn verhaal confirmen. Wij hebben een woning uit 1938 (haagse school). En die zolder is gewoon onafgewerkt. Je kijkt direct op het dakbeschot en de planken’ondervloer’. Daarop lopen zorgt ook direct voor ‘authentieke’ scheuren in je stucwerk van onderliggende plafonds aangezien dat gewoon riet is waar op gestuct is.

Iedereen heeft het bij een jaren ‘30 woning ook altijd over ‘vakmanschap’ en ‘echte materialen’. In het echt valt dat vies tegen hoor. Ensuite kasten werden on-site door een timmerman in elkaar geklust uit vurenhout met wat simpele verbindingen waarbij loodrecht een mooi bijkomstigheid was, bekleding vondt plaats met ultradun en brandbaar triplex/zachtboard achtige meuk en je stalen kozijnen werden in de spouw vastgezet met een klodder cement en de natuursteen vensterbanken liggen los op de binnenmuur te balanceren.

Begrijp me niet verkeerd ik hou van mijn jaren ‘30 woning hoor maar het enige wat deze woningen kwalitatief maakte was het optrekken uit baksteen met (gewapend) cement.

• sbruynis
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 11-11 13:08
Ik heb een pand uit omstreeks 1910 mogen verbouwen.
Hier was de zolder wél deels in gebruik (voor personeel) afwerking eenvoudig, kraaldelen of vellingdelen.
Tis iets te lang geleden om dit tot detail te herinneren.
Maar grotendeels heeft iedereen hierboven gelijk: zolder was geen verblijfsruimte!
Maw. Er was geen afwerking nodig

Los daarvan zou ik isoleren, folies volgens voorschriften. En dan, als je het netjes wilt, brede kraaldelen. Maar dat is persoonlijk.
Tegenwoordig bouwen we zowat alle zolders af met gips en stuc tussen de balklaag. Balklagen dan blank, heel af en toe geschilderd

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 21:29
CurlyMo schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:13:
[..]

Er zitten nu schrootjes, maar was dat ook wat men in de jaren '30 deed, of moet dat later zijn aangebracht? Of past het beter om het strak met gips af te werken en vervolgens te stuccen. De rest van het huis is netjes in strakke (gebroken) witte stijl gestuct met de kamer-en-quite en het glas-in-lood.

[..]

Zijn er mensen bekend met de architectuur uit die tijd en dan specifiek de Amsterdamse School en kunnen die licht schijnen of wat toen gangbaar was?
Schrootjes waren ook in de jaren 70-80 heel populair. De kans is groot dat de zolder onafgewerkt was, of slechts voorzien van een planken vloer. Dit is ook het beeld wat vele anderen posten.

Mijn vader woont ook in een mooi jaren 30 huis welke grotendeels nog in originele stijl was. Welke stijl weet ik niet. De 2e verdieping (3e woonlaag) was echter bij aankoop al voorzien van 2 slaapkamers en enkele inbouwkasten. De muren zijn daar behangen. Grote kans dat dit dus niet origineel is. Er is geen sprake van stucwerk (wel in de rest van de woning).
De trap naar deze woonlaag is zeer smal en stijl, maar (daarom) waarschijnlijk wel origineel. De kamers op de eerste verdieping (2e woonlaag) zijn namelijk nog steeds 2,60m hoog. De 3e verdieping (4e woonlaag) is slechts te bereiken d.m.v. een luik met trapje en bestaat uit zichtbare balken zonder enige afwerking op vloer of dak.

Aan de trap naar de verdieping is te zien in hoeverre die verdieping ook in architectuur is afgewerkt. Dus als jouw trap naar de zolder in dezelfde stijl is als jouw trap naar de 1e verdieping dan zou je de stijl van die verdieping kunnen doortrekken naar de zolder.
Heb je (net als bij mijn vader) een andere trap (minder mooi afgewerkt) dan kan je er van uit gaan dat de verdieping origineel onafgewerkt was. Ik zou hoe dan ook de afwerking van de 1e verdieping doortrekken naar de zolder.

• slacksoff
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10-11 18:20
Ik heb zojuist wat foto's gemaakt:

Wij zijn er blij mee, maar smaken kunnen natuurlijk verschillen :) Hopelijk heb je er iets aan!

Bonus: wat er achter zit:
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True