Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Jochemd13
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 16-10 19:07
Ben nu bijna 19 jaar, maar 75% van de keren hoef ik bij supermarkten/slijterijen/club's niet mijn ID te laten zien, vooral bij die zelfscankassa's van de Albert Heijn geloven ze het wel snel. Maakt het wel makkelijker allemaal :P

• energydrank
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 09-09 15:07

energydrank

Sorry, Niet thuis!

Brent schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:50:
Hoe zit het juridisch eigenlijk? Mag niet-politie uberhaupt wel om legitimatie vragen?
er zijn genoeg mensen die niet politie zijn die gewoon om je ID mogen vragen, Supermarkten dus ook

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

• Dynazap
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 00:25
Hoe zit het juridisch eigenlijk? Mag niet-politie uberhaupt wel om legitimatie vragen?
Je moet als verkoper zeker weten dat iemand meerderjarig is.. dit kan imo alleen met een legitimatie, vandaar het vragen naar een ID. Als je deze vervolgens niet wilt laten zien krijg je het niet mee :-).

• Tuttel
  • Registratie: oktober 2013
  • Nu online
Als toezichthouder destijds kon ik het legitimatie vorderen. Een verkoper heeft dat recht niet, maar kan simpelweg weigeren om je de drank of tabak te verkopen. Vragen mag natuurlijk altijd :+

Tuttel wijzigde deze reactie 12-01-2019 13:17 (5%)

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13:31

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zou je een scan van je legitimatie willen plaatsen?

Deze vraag mag ik stellen. Jij mag weigeren. De winkel mag alleen verkopen als ze zeker weten dat je 18+ bent, dus je krijgt het niet mee als ze dat niet zeker weten.

Wat zou hier in vredesnaam niet aan mogen?

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:58
Tuttel schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:54:
[...]

Als beedigd toezichthouder destijds kon ik het legitimatie vorderen. Een verkoper heeft dat recht niet, maar kan simpelweg weigeren om je de drank of tabak te verkopen.
Juist, een winkelier heeft vziw geen wettelijke toestemming.

De weigering te verkopen, dat mag je ook niet zomaar van het wetboek, die moet onderbouwd worden. Ik vraag me af of een vermoeden tot minderjarigheid voldoende grond is.
JvS schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:55:
[...]

Wat zou hier in vredesnaam niet aan mogen?
Misschien herinner je je het nog, invoering van de legitimatieplicht. Tot toen was je niet verplicht ID te tonen op aanvraag van daartoe bevoegden en ook niet toegestaan daar consequenties aan te verbinden. Daar winkeliers vziw die bevoegdheid ook niet hebben (maar dat weet ik niet zeker), vraag ik me af of ze dan dus ook in principe niet mogen weigeren te verkopen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Tuttel
  • Nu online
Je mag verkoop inderdaad niet zomaar weigeren, op bijvoorbeeld onrechtmatige gronden of misleiding. Denk bijvoorbeeld aan verkoop weigeren op basis van discriminatie (leeftijdsgrenzen uiteraard wetmatige uitgesloten), maar bijvoorbeeld ook verkoop van producten (korting) aan niet leden. Hierbij kun je denken aan verenigingsartikelen speciaal voor leden of de bonuskaart constructie van de appie.

Heel plat gezegd kun je alles terugbrengen naar een mondelinge overeenkomst tussen koper en verkoper met een aantal impliciete/vanzelfsprekende voorwaarden aan verbonden zitten, en waarbij deze dus ook in lijn dienen te zijn met de wet.

Tuttel wijzigde deze reactie 08-01-2019 17:15 (22%)

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 27-06 23:16
energydrank schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:50:
[...]

persoonlijk vindt ik dat wel extreem overdreven, omdat je naam erop staat wil je hem niet laten zien? persoonlijk toen ik vroeger nog bij de jumbo achter de kassa zat heb ik samen met mijn collega's het er ook wel eens over gehad, wij keken allemaal eventjes naar de geboorte datum meer niet. je naam zal me een worst zijn, Henk,Gerard,Jan of Berend het maakt echt niet uit, die geboorte datum daar gaat het om. daarnaast zie je op een dag wel veel ID kaarten en dan ga je al die namen echt niet onthouden.

en wat er in je onderbroek zit kan je ook wel aan het uiterlijk zien :P
Ik bekijk het maar zo, als iemand het ZO erg vind dat iemand zijn naam of leeftijd ziet, heeft die meer op zijn geweten. Kan niet anders.

• Brent
Joeri.Bijlsma schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:17:
[...]

Ik bekijk het maar zo, als iemand het ZO erg vind dat iemand zijn naam of leeftijd ziet, heeft die meer op zijn geweten. Kan niet anders.
Kan natuurlijk wel anders, hij kan de wet beter lezen dan de winkelier ;)

• Hengbers_92
  • Registratie: mei 2017
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:18:
[...]

Kan natuurlijk wel anders, hij kan de wet beter lezen dan de winkelier ;)
Vertel mij nu maar eens over welke wet je het hebt?

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 12:16
TS werkt duidelijk niet in de supermarkt: de kassamedewerkers zijn verplicht om je dit vragen, want ze worden er regelmatig op gecontroleerd. En niet alleen door hun teamleider: er zijn instanties die dat komen controleren....

Als ze jou dus niet naar je identiteitsbewijs vraagt, dan heeft ze zelf een probleem. Dus maak je er niet zo druk om en probeer je in de supermarkt medewerker te verplaatsen: verteld door een supermarkt medewerker :+

Ik ben zelf ook 30 en mijn collega's denken ook dat ik hooguit 23 jaar ben, en onder de 25 jaar dien je jezelf te legitimeren bij het kopen van bier. Overigens kreeg je vroeger bij Albert Heijn gratis een bierfles opener, wanneer je ouder dan 25 bent en je toch moest legitimeren: zodoende heb ik er al twee _/-\o_

• Brent
De wet staat bevoegden toe naar legitimatie te vragen, en dus niet onbevoegden (ik weet dus niet zeker of winkeliers daaronder vallen, maar Tuttel lijkt te zeggen van niet). Vervolgens mag een winkelier niet discrimineren bij de verkoop, dus, indien hij geen concrete gronden heeft, verkoop niet mag weigeren.

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 10:52
Tja... mijn mening: zie het als een compliment, of probeer het zo te zien want het is de negatieve energie niet waard lijkt mij. Het is ook een heel kleine moeite om even mijn rijbewijs te tonen als het nodig is, die zit naast mijn betaalpas in mijn pashouder en die heb ik altijd bij mij.

Advies: pick your battles. ik zou mij hier echt niet druk over maken, voor mij is het echt te insignificant datmij ook maar een beetje erom zal spannen. Ondanks ik al bijna 40 ben, de grijze haren beginnen door te zetten en ik zeker geen jonge kop heb (word sinds mijn 16e al ruim ouder geschat) gebeurd het mij ook nog wel eens... gek genoeg. Bij de supermarkt wel eens, maar onlangs met een paar vrienden wezen stappen en toen moest ik aan de bar mij ook legitimeren... lekker boeiend.

Sterker nog, hou er rekening mee dat je in de toekomst je wss altijd zal moeten legitimeren als je alcohol of tabak wil aanschaffen, zonder ID krijg je dan niets meer mee... al ben je 80+... dat ligt niet eens bij de kassamedewerker, zodra er tabak of alcohol op de bon komt te staan moet je swipen, dit gebeurd al in diverse landen. En nu is het zelfs al zo dat vele sigarettenautomaten alleen uitgeven als je een ID kaart of rijbewijs er door haalt.

MicGlou wijzigde deze reactie 08-01-2019 17:38 (6%)

• Evest
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

@Brent ik kon het zo gauw niet vinden, maar als het niet zou mogen, zou er dan niet al eens iemand een probleem van hebben gemaakt? ;)

Errare humanum est, sed in errare perseverare diabolicum. - Seneca

• Tuttel
  • Nu online
Het is eigenlijk hetzelfde als legitimeren bij het huren van een auto of voor een hotelkamer.

Concrete gronden is hier een heel abstract begrip. Als de verkoper het idee heeft dat je niet uit genoeg bent, ga jij dan maar hard maken dat dat idee onterecht is.

Als je zo ver door wilt gaan kom je ook op het punt dat bijvoorbeeld 12 jarigen überhaupt geen koopovereenkomst mogen sluiten en dus niet eens een mars in de supermarkt mogen kopen zonder toestemming ouders. Hier wordt namelijk ook de aanname gemaakt dat het kind de toestemming wel heeft.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 13:30
Sowieso is het verboden voor ze om een minderjarigen te verkopen. Lijkt me dan wel dat niet kunnen controleren of iemand minderjarig is, en of ze zich dus aan de wet houden door aan die persoon te verkopen, een hele goede reden is om te weigeren. Zou anders nogal debiel zijn uiteraard: Je mag niet aan minderjarigen verkopen, maar je mag ook niet controleren of iemand minderjarig is.

• energydrank
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 09-09 15:07

energydrank

Sorry, Niet thuis!

Brent schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:24:
De wet staat bevoegden toe naar legitimatie te vragen, en dus niet onbevoegden (ik weet dus niet zeker of winkeliers daaronder vallen, maar Tuttel lijkt te zeggen van niet). Vervolgens mag een winkelier niet discrimineren bij de verkoop, dus, indien hij geen concrete gronden heeft, verkoop niet mag weigeren.
In geval van het verkopen van Alcohol en sigaretten zouden ze wel moeten vragen naar je ID omdat dit de enige manier is om je leeftijd te bevestigen en aangezien je 18+ moet zijn om alcohol of Sigaretten te kopen zul je helaas wel je ID moeten laten zien.

met die stunt die de Aldi uithaalt met geen energydrink verkopen aan kinderen onder de 14(of 16?) daar zullen ze volgens mij niet om een ID kaart mogen vragen aangezien dit geen officiele wet is.

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

• Brent
Evest schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:33:
@Brent ik kon het zo gauw niet vinden, maar als het niet zou mogen, zou er dan niet al eens iemand een probleem van hebben gemaakt? ;)
Nee, want Nederlanders zijn erg gevoelig voor authoriteit. Zie de illegale AH Bonuskaart ;)
energydrank schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:34:
[...]

In geval van het verkopen van Alcohol en sigaretten zouden ze wel moeten vragen naar je ID omdat dit de enige manier is om je leeftijd te bevestigen en aangezien je 18+ moet zijn om alcohol of Sigaretten te kopen zul je helaas wel je ID moeten laten zien.
Maar zo werkt de wet dus niet, en ik vroeg me af of die loophole er nu daadwerkelijk is of hij al is gedicht. De wet kan je tegelijk verbieden te verkopen aan minderjarigen en niet toestaan het daarvoor nodige bewijs niet te verzamelen.

Sterker nog, omtrent drugs hebben we zelfs een wereldwijd bekende term daarvoor: gedoogbeleid :)

• Nature
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13:27
Jasphur schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:18:

Ik weet dat ik er verder niet veel aan kan doen omdat dit bij wet geregeld is en dat het echt mijn probleem is. Maar ik ben benieuwd naar jullie mening. Zien jullie het als een compliment? En worden jullie nog vaak om je legitimatie gevraagd?

Hier mijn recente Linkedin foto, dan kun je zelf bepalen of ik 18 of jonger ben. :P :+
Ik zie het gewoon als een procedure, de kassamedewerker wilt zo snel mogelijk van je af en is daar niet om mensen complimentjes te geven of te beledigen. Ik zie het dus ook niet zo, ik ben 36 en ik moet ook mijn ID weleens laten zien, alleen wel minder dan toen ik 32 was. Binnen een paar jaar zullen ze het niet meer vragen en daar zal ik me ook niet beledigd door voelen.

• The_Worst
  • Registratie: november 2005
  • Nu online
Verkoop van alcohol vanaf 18 jaar

Verkopers mogen geen alcohol aan je verkopen als je nog geen 18 jaar bent. Verkopers kunnen een boete krijgen als zij alcohol verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Het is daarom onderdeel van het werk van bijvoorbeeld caissières om bij de verkoop van alcohol alle jongvolwassenen te vragen naar hun leeftijd. Voor het personeel achter de kassa kan het lastig zijn de leeftijd in te schatten. Daarom hebben verkooppunten afgesproken dat zij vragen naar de legitimatie van iedereen die er niet duidelijk ouder uitziet dan 25 jaar.
Het vragen om legitimatie is dus (schijnbaar) wettelijk niet verplicht. De enige verplichting die een supermarkt lijkt te hebben is het niet verkopen van alcohol aan mensen jonger dan 18 jaar. Echter staat, als het goed is, voordat je de winkel binnengaat dat er om legitimatie gevraagd kan worden bij het aankopen van tabak en alcohol.

Als je er dus jong uitziet voor je leeftijd dan kan het dus zijn dat je om legitimatie wordt gevraagd. Als iemand zich hier druk om maakt dan heb je verder een relaxed leven lijkt mij? 8) :)

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 10:52
energydrank schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:34:
[...]met die stunt die de Aldi uithaalt met geen energydrink verkopen aan kinderen onder de 14(of 16?) daar zullen ze volgens mij niet om een ID kaart mogen vragen aangezien dit geen officiele wet is.
Dit mag de Aldi prima doen... er bestaat inderdaad geen wet voor en daar worden ze dus ook niet op gecontroleerd en/of bestraft, maar de Aldi mag weigeren iemand iets te verkopen. Ze mogen ook gewoon om je ID vragen, je bent niet verplicht die te tonen maar de Aldi is je ook niet verplicht iets te verkopen.

• Jasphur
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 14-10 17:58
Even ter verduidelijking :P

Ik laat gewoon mijn rijbewijs zien als daarom gevraagd word. Ik ga van mijn probleem niet het probleem van de verkoper maken, haha.
Ik was gewoon nieuwsgierig naar hoe jullie erover denken. En daar is wel aan voldaan.

Lorem ipsum dolor sit amet | PSN: Jasphur | Discogs Collectie | Untappd: jasperroeken

Acties:
  • Beste antwoord
  • +22Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14-10 13:00
Dit topic verdient einlijk alleen een antwoord: boeieuuuh

:D

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13:34
De lokale slijter heeft hier het beleid dat iedereen legitimeert. Maakt niet uit of je 18 of 80 bent, prima regeling van het hele gezeik af.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Ik vind het goed dat men het controleert. Je houd altijd een grens, want 25+ hoeft men niet te vragen.
als je 31 bent, kan iemand je dus als 25 inschatten, dat verschilt per persoon. je bent niet verplicht je legitimatie te tonen, maar dan kan de caissière beslissen je geen alcohol of tabak te laten afrekenen. iedereen die bij je is moet 18 of ouder zijn en aan alle wordt legitimatie gevraagd. vaak overlegt een caissière met 'teamchef' wat te doen, als men zelf niet de beslissing wil maken. ik zou me er niet druk om maken, als je zelf kinderen hebt ben je er blij mee. met 31j heb je zelf meestal geen kinderen in deze leeftijdsklasse.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hackus schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:07:
Ik vind het goed dat men het controleert. Je houd altijd een grens, want 25+ hoeft men niet te vragen.
als je 31 bent, kan iemand je dus als 25 inschatten, dat verschilt per persoon. je bent niet verplicht je legitimatie te tonen, maar dan kan de caissière beslissen je geen alcohol of tabak te laten afrekenen. iedereen die bij je is moet 18 of ouder zijn en aan alle wordt legitimatie gevraagd. vaak overlegt een caissière met 'teamchef' wat te doen, als men zelf niet de beslissing wil maken. ik zou me er niet druk om maken, als je zelf kinderen hebt ben je er blij mee. met 31j heb je zelf meestal geen kinderen in deze leeftijdsklasse.
Dit is er best over als ik 42 en mijn vrouw 32 zonder kinderen gevraagd worden om legitimatie (het bleek dan te gaan over mijn vrouw). En als ik kinderen bij heb als ik de weekboodschappen doe zou ik geen flesje wijn mee mogen nemen? Verkoop het dan gewoon helemaal niet meer, dat is veel duidelijker en dan maken slijterijen ook weer eens een kans.

In mijn kindertijd kon je kinderen gewoon naar de winkel of frituur sturen om een pakje sigaretten of een paar blikken bier voor pappa te kopen en dan konden ze voor zichzelf een ijsje halen. Win-win (of win-win-win, want pappa het kind en de frituurzaak worden er blij van).

In België doen ze niet zo aan betutteling, daar ligt sterke drank nog in de supermarkt, kun je bij tankstations nog blikken bier kopen en heeft elk boerendorp een nachtwinkel zodat je tot laat je sigaretten en drank kunt halen. Kinderen mogen zelf geen drank kopen, maar dan gaat het om 16 jaar en kopen, en niet met pappa meelopen.
Brent schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:37:
[...]

Nee, want Nederlanders zijn erg gevoelig voor authoriteit. Zie de illegale AH Bonuskaart ;)
[...]

Maar zo werkt de wet dus niet, en ik vroeg me af of die loophole er nu daadwerkelijk is of hij al is gedicht. De wet kan je tegelijk verbieden te verkopen aan minderjarigen en niet toestaan het daarvoor nodige bewijs niet te verzamelen.

Sterker nog, omtrent drugs hebben we zelfs een wereldwijd bekende term daarvoor: gedoogbeleid :)
Je verzamelt niks. De winkel gaat toch geen kopietjes maken of rijksregisternummers registreren?

Marzman wijzigde deze reactie 08-01-2019 19:44 (16%)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Marzman Natuurlijk wel, als ouder mag je alcohol afrekenen als je kinderen erbij zijn. gaat om groepje jongeren. als jullie beide boven de 25j zijn, vraagt men niets.

Sommige winkels voeren data van je ID in controle systeem

Hackus wijzigde deze reactie 08-01-2019 19:46 (15%)

• ToyotaMR2
  • Laatst online: 09:23
Do slogan is toch vrij duidelijk?

Ik ben boven de 25, dus ik laat geen ID zien.

TK: Lenzers LEW102 horloge

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hackus schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:44:
@Marzman Natuurlijk wel, als ouder mag je alcohol afrekenen als je kinderen erbij zijn. gaat om groepje jongeren. als jullie beide boven de 25j zijn, vraagt men niets.
Als dat wel mag, waarom moest mijn vrouw dan haar ID laten zien terwijl ze niks kocht? Dan boeit dat toch helemaal niet.

/▌

• ToyotaMR2
Nou, ik kan me een verhaal herinneren waarin een vrouw geen alcohol meekreeg omdat ze haar dochter bij zich had. Een meisje van zeg <10 jaar.

Nu zal dat misschien een exces zijn, en verkeerd begrijpen van de regeling.
Maar als dat zo is, dan is die regeling gewoonweg niet OK.

ToyotaMR2 wijzigde deze reactie 08-01-2019 19:47 (33%)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Marzman schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:45:
[...]

Als dat wel mag, waarom moest mijn vrouw dan haar ID laten zien terwijl ze niks kocht? Dan boeit dat toch helemaal niet.
beide, worden gevraagd. niet alle medewerkers weten hoe te controleren natuurlijk. je moet niets btw !

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14-10 20:07
Ik vind de vraag of ik voetbalplaatjes spaar pas een belediging.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• ToyotaMR2
Als ik even snel Google vind ik tientallen voorbeelden waarbij ouders geen drank meekrijgen als er een <16 jarig kind bij is.

De kassiere kan namelijk niet uitsluiten dat de ouder het thuis aan het kind geeft.
Dat is de uitleg van de supermarkt.

Gaat die regel zo ver?
Moet die persoon achter de kassa dat bepalen?

ToyotaMR2 wijzigde deze reactie 08-01-2019 19:54 (20%)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ToyotaMR2 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:53:
Als ik even snel Google vind ik tientallen voorbeelden waarbij ouders geen drank meekrijgen als er een <16 jarig kind bij is.

De kassiere kan namelijk niet uitsluiten dat de ouder het thuis aan het kind geeft.

Gaat die regel zo ver?
Dat kunnen ze toch nooit. Iedereen komt in contact met kinderen. Maar goed, bij mijn vrouw (32) en ik (42) vroegen ze dat dus ook en ik ben er sterk van overtuigd dat we het niet hadden meegekregen als mijn vrouw geen id bij had. Zelfs met ID was het nog lastig want de cassiere kon het geboortejaar niet vinden (waarschijnlijk zocht ze 2005 ofzo als jaar en dan zie je 1986 natuurlijk niet). Was een tegenvaller geweest voor mijn kleine neefje want die fles was zijn verjaardagscadeau ;)

/▌

• Tuttel
  • Nu online
De verkoper moet dat bepalen ja. De wettelijke tekst is dat vastgesteld moet worden dat de persoon "niet onmiskenbaar 18 jaar of ouder" is, of als zodanig bedoeld voor een persoon wie niet onmiskenbaar 18 jaar of ouder is.

Hoe de verkoper daarmee omgaat is natuurlijk een tweede.

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Jasphur schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:39:
@Kuusj Dat is ook zoiets vreemds inderdaad. Bij de supermarkt is het samen halen, samen legitimeren. En op het terras hoeft dat ineens niet meer.

Ten tijde van de overgang van 16 naar 18+ en ik nog in de horeca werkte, heb ik best vaak een woordenwisseling gehad met ouders die vonden dat hun minderjarig kind wel mocht drinken want dat deden ze al ruim anderhalf jaar. (Kind was 17 en mocht dus al een tijdje drinken). Maar toch moest ik nee verkopen voor die minderjarige persoon. Wat er dan gebeurde was dat één van de ouders een pilsje bestelde en later aan de bar nog een pilsje. Één keer raden wie er dat eerste pilsje had gekregen...

Maar goed, we hebben het hier over de supermarkt en niet de horeca. :)
Bij mijn vrouw in het restaurant wordt dan aangegeven dat het niet is toegestaan, en de consumptie terug gevraagd / naar de vader.
Bij weigering wordt de rekening uitgeslagen en moet men afrekenen, en vertrekken.

Niet omdat ze zo flauw zijn, maar omdat de boete van 1360€ voor het restaurant is, en niet voor de ouders.

Onze oudste is ook 17, en thuis krijgt hij ook heus wel een drankje.
Maar buitenshuis mag en krijgt hij nix ... en hij houdt zich aan die 'regel' ( al dan niet gedwongen door de wetgever ;) )
Marzman schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:59:
[...]

Dat kunnen ze toch nooit. Iedereen komt in contact met kinderen. Maar goed, bij mijn vrouw (32) en ik (42) vroegen ze dat dus ook en ik ben er sterk van overtuigd dat we het niet hadden meegekregen als mijn vrouw geen id bij had. Zelfs met ID was het nog lastig want de cassiere kon het geboortejaar niet vinden (waarschijnlijk zocht ze 2005 ofzo als jaar en dan zie je 1986 natuurlijk niet). Was een tegenvaller geweest voor mijn kleine neefje want die fles was zijn verjaardagscadeau ;)
Het is dan ook een lastige regel, maar wat @ToyotaMR2 op google gevonden heeft, zijn ( waarschijnlijk ) de ophef-zoekers die er om gingen 'vragen'
Ik haal regelmatig een biertje of wijntje, en zowel mijn 17 als 11jarige zijn er wel bij.
Maar als je aan de kassa provocerend met een paar jongeren staat, kan je zomaar geweigerd worden.

Nooit heb ik een opmerking gekregen, dat ik het niet zou meekrijgen.

Zou voor mij ook de laatste keer zijn dat ik daar mijn inkopen doe, maar dat terzijde.

FreshMaker wijzigde deze reactie 08-01-2019 20:10 (29%)

• stftweaker
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16-10 18:36
ToyotaMR2 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:45:

[Afbeelding]

Dan krijg je het ook niet mee :)

How are you doing?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ToyotaMR2 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:45:

[Afbeelding]

Bewijs het maar.

/▌

• ToyotaMR2
stftweaker schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:18:
[...]

Dan krijg je het ook niet mee :)
Dan laat ik het staan inderdaad :)

• sjaool
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 13:33

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik vind dat hele gedoe met legitimatie totale onzin. Ook de verhoging van de leeftijd naar 18 jaar bijvoorbeeld. Veel belangrijker is het om jongeren voor te lichten en om ze te leren er mee om te gaan.

Verbieden werkt alleen maar voor de brave jongeren, degenen die wilden drinken komen toch wel aan de drank.

O, en ik ben over de 50 jaar. Mijn ouders hebben mij vroeger nooit verboden om te drinken of te roken. Het enige wat ze zeiden was, als je wilt drinken of roken prima, maar je doet het niet stiekem. Ik drink zelden en rook niet.

sjaool wijzigde deze reactie 08-01-2019 20:24 (26%)

"When you grow up your heart dies"

• Marzman
  • Niet online

Marzman

sjaool schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:21:
Ik vind dat hele gedoe met legitimatie totale onzin. Ook de verhoging van de leeftijd naar 18 jaar bijvoorbeeld. Veel belangrijker is het om jongeren voor te lichten en om ze te leren er mee om te gaan.

Verbieden werkt alleen maar voor de brave jongeren, degenen die wilden drinken komen toch wel aan de drank.

O, en ik ben over de 50 jaar. Mijn ouders hebben mij vroeger nooit verboden om te drinken of te roken. Het enige wat ze zeiden was, als je wilt drinken of roken prima, maar je doet het niet stiekem. Ik drink zelden en rook niet.
Daar ben ik het wel mee eens. Je ziet het op vakantie, de groepen jongeren waar het compleet mis gaat (kunnen niet met alcohol omgaan) dat zijn jongeren die komen uit betuttelende landen waar alcohol superduur is of waar het bier bijna geen alcohol bevat.

/▌

• vuurtjih
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 12:47
sjaool schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:21:

Toch denk ik dat het aantal jongeren dat -16 drinkt een stuk verminderd is door deze regel.
Bij ons begon het vanaf 14/15, het drinken, tegenwoordig is dat dan 16/17 denk ik?

Honor View 20 | Cubot Power / X18 Plus| Chuwi HI9 Air | PS4 Slim

• Marzman
  • Niet online

Marzman

vuurtjih schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:33:
[...]

Toch denk ik dat het aantal jongeren dat -16 drinkt een stuk verminderd is door deze regel.
Bij ons begon het vanaf 14/15, het drinken, tegenwoordig is dat dan 16/17 denk ik?
Onder volwassenen wordt er ook minder gedronken en die mogen gewoon. Bijna iedereen die ik ken is minder gaan drinken en sommigen zijn bijna helemaal gestopt. Alleen de bejaarden zijn niet minder gaan drinken volgens mij. Misschien zijn hun hersenen al te ver afgestompt van de alcohol :p

/▌

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011

mark-k

AKA markkNL

ToyotaMR2 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:46:
Nou, ik kan me een verhaal herinneren waarin een vrouw geen alcohol meekreeg omdat ze haar dochter bij zich had. Een meisje van zeg <10 jaar.

Nu zal dat misschien een exces zijn, en verkeerd begrijpen van de regeling.
Maar als dat zo is, dan is die regeling gewoonweg niet OK.
Een vriend van me heeft het zelfs gehad toen hij met zn vrouw en hun kindje van 1 in de supermarkt was, kregen de fles wijn niet mee want niet iedereen was meerderjarig... 8)7

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Marzman schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:59:
Maar goed, bij mijn vrouw (32) en ik (42) vroegen ze dat dus ook en ik ben er sterk van overtuigd dat we het niet hadden meegekregen als mijn vrouw geen id bij had.
Dan zeg je toch gewoon dat je dat 'meisje' niet kent. Jij wil gewoon een flesje wijn kopen. :P

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• ToyotaMR2
mark-k schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:55:
[...]

Een vriend van me heeft het zelfs gehad toen hij met zn vrouw en hun kindje van 1 in de supermarkt was, kregen de fles wijn niet mee want niet iedereen was meerderjarig... 8)7
Waarschijnlijk een ophef zoeker die erom vroeg, aldus @FreshMaker :p

• Yemoke
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 03-10 16:14
Wat een ellende allemaal. _O-

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14-10 20:07
Ik heb nooit problemen gehad met babymelkpoeder en bier afrekenen waar m'n baby bij was. Het enige waar ik tegenaanliep was dat ik meer bier dan melkpoeder mocht kopen, met regelmatig een racistisch en discriminerend verhaal dat Chinezen geen babymelkpoeder mogen kopen. Raar, want daarmee pleegt het kassameisje een misdrijf, maar blijkbaar is dat minder erg dan een boete voor alcohol.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• ToyotaMR2
Ik dacht 1 pak per persoon, ongeacht Chinees of niet.
Al zijn hun wel de reden van dit beleid hier.

Wellicht weer het verkeerd begrijpen van de regel van een kassamedewerker.

ToyotaMR2 wijzigde deze reactie 09-01-2019 07:59 (28%)

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 08:24

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Mjah, helaas heb ik het ook nog gehad met de AH... Ben nu 37... Heb mijn rijbewijs/ID in de auto liggen en meestal alleen pinpas bij me... Geen zin om te halen dus alles lekker laten liggen en doorgelopen... De groeten.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX2080, 32GB DDR4 3000, 1TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 8TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Eli3l
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 01:01
Jasphur schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:39:
@Kuusj Dat is ook zoiets vreemds inderdaad. Bij de supermarkt is het samen halen, samen legitimeren. En op het terras hoeft dat ineens niet meer.

Ten tijde van de overgang van 16 naar 18+ en ik nog in de horeca werkte, heb ik best vaak een woordenwisseling gehad met ouders die vonden dat hun minderjarig kind wel mocht drinken want dat deden ze al ruim anderhalf jaar. (Kind was 17 en mocht dus al een tijdje drinken). Maar toch moest ik nee verkopen voor die minderjarige persoon. Wat er dan gebeurde was dat één van de ouders een pilsje bestelde en later aan de bar nog een pilsje. Één keer raden wie er dat eerste pilsje had gekregen...

Maar goed, we hebben het hier over de supermarkt en niet de horeca. :)
Bij ons in de kroeg was het dan gelijk einde verhaal. De boetes zijn niet mals. Meestal luisterden ouders wel, als we ze uitleg gaven over de consequenties voor ons.

• FreshMaker
  • Niet online
ToyotaMR2 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:38:
[...]Waarschijnlijk een ophef zoeker die erom vroeg, aldus @FreshMaker :p
Niet elke verhaal is waar ...

Ik heb soms moeite met uitspraken "een vriend/kennis/ander van mij heeft ...."
Ik zal niet zeggen dat het niet waar is, maar derdehands verhalen zijn vaak onbetrouwbaar.

Ik kan alleen van mezelf zeggen dat IK het nooit meegemaakt heb, hoe moet je anders gall en gall in, als je een kleine bij je hebt ?
De verkoop is namelijk niet verantwoordelijk voor wat er buiten gebeurt, maar voor de directe verkoop.
Het zal per winkel verschillen, maar ieder het zijne.

Hier heb ik nooit problemen gehad, ook niet toen ik bij de slijterij een fles whisky aan het halen was, waar mijn 17 jarige bij stond. Hij heeft nb. nog op andere flessen staan kijken.
Bij de kassa - bliep -pin - fijne dag
RemcoDelft schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:27:
[...]

Ik heb nooit problemen gehad met babymelkpoeder en bier afrekenen waar m'n baby bij was. Het enige waar ik tegenaanliep was dat ik meer bier dan melkpoeder mocht kopen, met regelmatig een racistisch en discriminerend verhaal dat Chinezen geen babymelkpoeder mogen kopen. Raar, want daarmee pleegt het kassameisje een misdrijf, maar blijkbaar is dat minder erg dan een boete voor alcohol.
Hier hadden inderdaad de Chinezen en Marokkanen er problemen mee om meer dan één pak te kopen
Onze Kruidvat en Etos hadden trouwens melkpoeder in overvloed, die zetten een groot zwart kruis op de doos.
Hierdoor was het 'onverkoopbaar' in de zwarte handel.
Want DAT was de reden dat er zoveel vraag naar was, het slechte poeder in China, en handelaartjes die in alle winkels alle pakken gingen wegkopen, zodat het weer naar China verzonden kon worden tegen woekerprijzen.
Een doos melkpoeder van 9€ werd via handels-websites soms voor 3x zoveel doorverkocht.

Het doorstrepen van de naam op de verpakking was best effectief, iedere 'inkoper' ging naar de AH, waar het dus wel uitverkocht was, en lang moeilijk te krijgen.
Onze doorgekruiste pakken waren altijd op voorraad ( al kreeg ik er ook meer één mee per keer )

FreshMaker wijzigde deze reactie 09-01-2019 09:38 (42%)

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 12:37
Zijn ze in Brabant zo relaxer dan of heb ik gewoon een oude rotkop? :P
Ik ben bij het kopen van drank nog nooit om mijn ID gevraagd sinds mijn 20e

• FreshMaker
  • Niet online
hackerhater schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:39:
Zijn ze in Brabant zo relaxer dan of heb ik gewoon een oude rotkop? :P
Ik ben bij het kopen van drank nog nooit om mijn ID gevraagd sinds mijn 20e
Ach, wij zijn opgegroeid meej bier ..

• Jasphur
@hackerhater en @FreshMaker En toch betreft het een Albert Heijn in Breda :P Voor mij dan.

Jasphur wijzigde deze reactie 09-01-2019 09:41 (8%)

Lorem ipsum dolor sit amet | PSN: Jasphur | Discogs Collectie | Untappd: jasperroeken

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
Jasphur schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:41:
@hackerhater en @FreshMaker En toch betreft het een Albert Heijn in Breda :P Voor mij dan.
Duidelijk, ik lijk gewoon ouder :'( :p

• FreshMaker
  • Niet online
Jasphur schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:41:
Die bij de Barones ?
Dan heb je waarschijnlijk zo'n verdwaalde student getroffen, die het niet trok in de Horeca :+
( sowieso is het dáár een zooitje qua personeel ... )

edit : ahnee 'oudere dame'
Tja je hebt gewoon pech :+ zie het als compliment

FreshMaker wijzigde deze reactie 09-01-2019 09:52 (9%)

• Jasphur
@FreshMaker Nee, die op Brabantplein. Dan maar naar Spraakwater. :9

Jasphur wijzigde deze reactie 09-01-2019 09:54 (28%)

• FreshMaker
  • Niet online
Jasphur schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:54:
@FreshMaker Nee, die op Brabantplein. Dan maar naar Spraakwater. :9

• Jasphur

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lichtelijk offtopic, maar ben blij dat je in NL woont...

Recent in de VS geweest, weekje weg met de camper. Bij Wallmart een doosje bier en paar flessen wijn gehaald voor op de camping. Logischerwijs legitimeren. Goed, prima, niks aan de hand.
Accepteren ze mijn paspoort niet, en willen een Visum zien... Nu heb je die logischerwijs niet als je met een ESTA binnen komt. Maar dat was natuurlijk een onbegonnen discussie. Uiteindelijk heel het management erbij gehaald, en met veel vijven en zessen voor elkaar gekregen, maar redelijk absurde situatie.

Even naar zitten zoeken, blijkt schering en inslag te zijn. Zelfs als je als ouder met een kind naar de Walmart gaat, en het kind is <21 schijnt het nog een hele toer te zijn om drank en sigaretten mee te krijgen. Wat een land _O-

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

MikeyMan schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:17:

Recent in de VS geweest, weekje weg met de camper. Bij Wallmart een doosje bier en paar flessen wijn gehaald voor op de camping. Logischerwijs legitimeren. Goed, prima, niks aan de hand.
Accepteren ze mijn paspoort niet, en willen een Visum zien... Nu heb je die logischerwijs niet als je met een ESTA binnen komt. Maar dat was natuurlijk een onbegonnen discussie. Uiteindelijk heel het management erbij gehaald, en met veel vijven en zessen voor elkaar gekregen, maar redelijk absurde situatie.

Even naar zitten zoeken, blijkt schering en inslag te zijn. Zelfs als je als ouder met een kind naar de Walmart gaat, en het kind is <21 schijnt het nog een hele toer te zijn om drank en sigaretten mee te krijgen. Wat een land _O-
mijn opa, toen dik 80, kreeg in een cafe in de USA geen bier.. want hij had zijn paspoort niet mee :+

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 12:49
Hier ook met regelmaat verkeerde leeftijdsinschatting. Bij de loempiakraam: 1 voor jou en 1 voor mama :X

Laatst aan de deur: wat een schattig broertje heb jij... ehm, meneer is 3, ik 36, is mijn zoon.

Als ik me 2 dagen niet geschoren heb is er niks aan de hand overigens.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

basvn schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:20:
[...]

mijn opa, toen dik 80, kreeg in een cafe in de USA geen bier.. want hij had zijn paspoort niet mee :+
Nouja, als de regel is dat je je moet legitimeren kan ik daar nog enigszins in komen.
Dat vervolgens het document waar ik wel het land mee in kom, en een camper kan huren niet wordt geaccepteerd, slaat helemaal nergens op.

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 07:49
_JGC_ schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:23:
Hier ook met regelmaat verkeerde leeftijdsinschatting. Bij de loempiakraam: 1 voor jou en 1 voor mama :X

Laatst aan de deur: wat een schattig broertje heb jij... ehm, meneer is 3, ik 36, is mijn zoon.

Zie jij er uit als 12 ofzo _O- of heb je een hele oude vriendin/vrouw? :$

edit: druk maken doe ik me er allang niet meer om.
De uitvoering van de wet gaat bij veel winkels alleen soms wel heel ver (verder dan nodig?) om maar te voorkomen dat je boetes krijgt. Het niet meekrijgen van bier omdat toevallig mijn neefje van 10j mee was naar de winkels :X

s0ulmaster wijzigde deze reactie 09-01-2019 10:37 (23%)

Without magic smoke, it ain't broken!

• _JGC_
@s0ulmaster Ik heb Rosacea, dus kan me voorstellen dat mensen me aanzien voor een puber met puisten.
Vriendin is 2 jaar ouder en heeft een oude kop, dus die opmerking over "mama" kan ik me voorstellen, is voor haar alleen niet zo leuk :X.

Verder is mijn zoon aan de lange kant voor iemand van 3 (hij is net zo lang als z'n neefjes van 7) en zit er qua sociaal contact totaal geen rem op, dus mensen schatten hem ook ouder in dan ie is.

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

Hoe kan je je überhaupt door zo'n vraag beledigd voelen?? (Behalve als je Emile Ratelband heet natuurlijk).
Ik moest laatst mijn ID ook laten zien. Ben 32 en zie er jonger uit (maar ook weer niet zo jong :p). Ik kom er hartelijk om lachen, en de kassière verontschuldigde zich, iets wat ze van mij absoluut niet hoefde te doen, ze ook er zelf ook om lachen.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
_JGC_ schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:23:

Jij bent zeker geen 1.90m :+

Maar mijn vriendin heeft het tegenovergestelde als ze met vriendinnen weg is (niet met mij gelukkig).
" goh, lekker een moeder/dochter-dagje?"
Kan ze heel slecht tegen :9 en als je vriendin al 26 is en jij 28.... kijk DAN mag je je best beledigd voelen

• _JGC_
waah schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:28:
[...]

Jij bent zeker geen 1.90m :+

Maar mijn vriendin heeft het tegenovergestelde als ze met vriendinnen weg is (niet met mij gelukkig).
" goh, lekker een moeder/dochter-dagje?"
Kan ze heel slecht tegen :9 en als je vriendin al 26 is en jij 28.... kijk DAN mag je je best beledigd voelen
Ik ben 1,90m. Mijn vriendin 1,83m. Beide aan de lange kant dus.

• waah
  • Nu online
_JGC_ schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:49:
[...]

Ik ben 1,90m. Mijn vriendin 1,83m. Beide aan de lange kant dus.
Tja, zo zie je maar weer hoe slecht sommige mensen leeftijd kunnen inschatten _O-
Misschien had de bezorger zelf kinderen in de leeftijd 20+, en ook een nakomertje nog :z en betrok hij het op zijn eigen situatie.

Das het enige excuus dat ik kan verzinnen. Maar soms maak je wel eens een fuck-up O-) Zoals aan de vrouw van je baas vragen of ze al bijna uitgerekend is *O* en ze helemaal niet zwanger blijkt te zijn -O-

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MikeyMan schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:17:

Wapens geven ze makkelijker mee bij Wallmart ;)

/▌

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 16-10 21:00
Probleem is zo opgelost wanneer je je altijd moet legitimeren bij alcohol of tabak.

• waah
  • Nu online
tlpeter schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:01:
Probleem is zo opgelost wanneer je je altijd moet legitimeren bij alcohol of tabak.
Of als mensen zich, vanuit zichzelf, legitimeren. Hoef je het ook niet te verplichten O-)
Net als datr mensen heel moeilijk doen om een rij te kiezen bij de supermarkt. want haast!
En dan moeten ze afrekenen: Oh, waar is mijn portemonnee ook alweer? :F

Ik zorg zelf altijd dat ik mijn pinpas al klaar heb en zo kan afrekenen. Maar als ik om me heen kijk zie ik maar weinig mensen die dat doen. O-)

dus: pak, als je toch staat te wachten, je pinpas alvast EN je rijbewijs (de meeste 18+'ers hebben die wel) en probleem opgelost. Voor zowel de medewerkster als jezelf.

waah wijzigde deze reactie 09-01-2019 12:14 (12%)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dan kun je het beter helemaal weghalen uit supermarkten.

/▌

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 11:30

Gaat die regel zo ver?
Eigenlijk is dit de grootste belediging. Niet dat je ID moet laten zien als volwassene maar dat ze er daarna van uitgaan dat je geen verantwoordelijkheid kan nemen omdat er een minderjarige bij is.

We don't sell our souls anymore, give it away for free -Sleaford Mods | Rip Bushwick Bill

• Crazy-Al
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 26-08 22:39
Ik ga toch op deze oude post reageren, ook een beetje vanuit frustratie.

Ik ben zelf 28 met een flink volwassen postuur; mij wordt het (bijna) nooit meer gevraagd, Mijn vriendin, 27, oogt nog wel jong en wordt soms nog wel gevraagd.

Daar bovenop ben ik een middelbare schooldocent (belangrijk!)

Ik zit in een buurtsupermarkt X, met mijn vriendin boodschappen te doen, waaronder een kratje Hertog en twee flesjes wijn voor een avondje met vrienden. Sta je in de rij, wordt er ineens "Meneer!" geroepen. Een leerling in de parallelrij. Hoi, gezellig, even zwaaien. "Gaat u zuipen, meneer?!" wordt er gevraagd, dus een grappige situatie.

Kassavrouw (van flink gevorderde leeftijd) scant en vraagt om ID. Nouja, dat kan.
ID gecheckt, goedgekeurd. Toen vroeg ze die van mijn vriendin. Ook gecheckt, ook goedgekeurd.

Je raadt hem al... Leerling wordt uit de andere rij gehaald, ID check. Uhm... waarom?
De vraag waarom krijg ik afsnauwend een reactie: "Omdat je duidelijk voor een ander drank aan het halen bent."

Ik zal het gesprek dat volgde maar even laten, maar ik vond dit toch wel een heel erg onredelijk verzoek, gesprek en beschuldiging worden. Leerling kon wel door de grond heen zakken.
Kassavrouw ging daarna vrolijk door met het verhaal over een boete en dat we maar blij moeten zijn dat ze de politie niet bellen hiervoor, want anders...

...vervolgens zelf als een klein kind gedragen en aangegeven dat ze mijn klandizie op deze wijze kwijt zijn en mijn boodschappen en al daar op de band laten staan. Dat heeft mij thuis wel een uitbrander van de vriendin opgeleverd :')

Punt van dit verhaal... Hoe ver zou het "drank voor een ander" verhaal moeten worden doorgetrokken? Nu zijn er meerdere mensen de dupe omdat één persoon zo hoog in de bosjes springt hiervan.

Overigens via socialmedia klacht ingediend en een bosje bloemen ontvangen als excuses. Dat was wel weer mooi. En stiekem is het de super achter mijn huis, dus ik kom toch wel terug. Maar niet bij deze schreeuwmevrouw :')

• JvS
  • Registratie: februari 2000

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja, er is helaas geen verbod op minder competente mensen he.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:33
Ik zit verschillende topics te lezen. Eureka moment. Een verbod op minder competente mensen, met strikte handhaving, zou de problemen van starters op de woningmarkt oplossen. En de klimaatproblemen. En deze irritatie ook.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
Crazy-Al schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:13:
...vervolgens zelf als een klein kind gedragen en aangegeven dat ze mijn klandizie op deze wijze kwijt zijn en mijn boodschappen en al daar op de band laten staan. Dat heeft mij thuis wel een uitbrander van de vriendin opgeleverd :')
Held. Zouden meer mensen moeten doen bij achterlijk gedrag.

• Gitarist
  • Niet online
35 hier en moet ook nog steeds af en toe legitimatie laten zien.
Ik vind het nooit erg en hoop m'n kennelijk jonge uiterlijk nog lang vast te houden.

Ik begrijp ook echt niet wat het probleem is van mensen om een ID te moeten laten zien (behalve als je hem niet bij je hebt natuurlijk, maar dat is dan je eigen schuld..)

• WCA
  • Registratie: september 2010

WCA

Voorheen: GreNade

Pizza_Boom schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:32:
[...]
Held. Zouden meer mensen moeten doen bij achterlijk gedrag.
Ja, want de supermarkt zit nu echt met de handen in het haar, en winkelpersoneel dat gewoon doet wat ze opgelegd wordt wordt, mag de rotzooi opruimen. Echt een topactie 8)7

It's easier to try, than to prove it can't be done

• Chief
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 11:44
Ach, erger mij er niet aan. Ik ben 40+ en moet mij bijna wekelijks legitemeren bij het halen van een fles wijn voor de vrouw. Ook in Las Vegas moet ik mij vrijwel altijd legitimeren als ik aan een tafel ga zitten. It is as it is

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:10

Ebayzo

Gekke eend

@Crazy-Al @GreNade hier snap ik het laten staan dan weer wel. Maar in het begin van het topic liet iemand zijn boodschappen al staan omdat iemand überhaupt om identificatie vroeg. Dan ben je wel echt een droplul.

• WCA
  • Registratie: september 2010

WCA

Voorheen: GreNade

Ebayzo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:00:
@Crazy-Al @GreNade hier snap ik het laten staan dan weer wel. Maar in het begin van het topic liet iemand zijn boodschappen al staan omdat iemand überhaupt om identificatie vroeg. Dan ben je wel echt een droplul.
Mwoah, voor mij is dit echt een kwestie van 'don't shoot the messenger'

Lekker gaan klagen bij het hoofdkantoor, maar laat die mensen die daar echt niet voor hun plezier zitten gewoon met rust joh

It's easier to try, than to prove it can't be done

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16-10 19:22
GreNade schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:57:
Ja, want de supermarkt zit nu echt met de handen in het haar, en winkelpersoneel dat gewoon doet wat ze opgelegd wordt wordt, mag de rotzooi opruimen. Echt een topactie 8)7
Mwah, als kassiere kan je twee aanpakken hanteren:
OF je zegt rustig en vriendelijk iets als "ik heb het vermoeden dat u voor iemand anders drank haalt, excuses als ik dat verkeerd zie maar daarom wil ik graag een ID controleren."
...
Of
krijg ik afsnauwend een reactie: "Omdat je duidelijk voor een ander drank aan het halen bent."
(...)
Kassavrouw ging daarna vrolijk door met het verhaal over een boete en dat we maar blij moeten zijn dat ze de politie niet bellen hiervoor, want anders...
Ik was er niet bij, kan niet oordelen of kassiere inderdaad onredelijk en onvriendelijk was, maar zo ja: dan valt het de kassiere echt wel te verwijten als je als klant haar met de rommel achterlaat.

• SeenD
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 04-10 13:39
Mijn vrouw is 32 en vorig jaar gingen we naar een lokaal festivalletje met wat slechte Nederlandse rock en popartiesten. En ze had geen ID bij d'r want ze had d'r tas niet meegenomen. En ze moest door het 16- poortje en kreeg een bandje dat ze geen alcohol mocht kopen.

Dat was een van de grappigste tijden van m'n leven. :) Onze vriendengroep pest haar daar nog steeds mee. Dat ze met verjaardagen, ipv een flesje bier of een wijntje, een glas aanmaaklimonade krijgt in een plastic bekertje met een rietje. _/-\o_

En bij de slijterij heeft ze 't ook vaak, als ze eerder naar binnen loopt dan ik, omdat ik nog het winkelwagentje terugbreng of iets dergelijks, en zodra ik er ben en ze weten dat ze bij mij hoort dan is de twijfel meestal weg.

En ze voelt zich dan ook niet serieus genomen, dus wel redelijk eens met de TS. Ik zou dat ook hebben, ware het niet dat ik er waarschijnlijk heel oud uitzie...

SeenD wijzigde deze reactie 08-02-2019 10:18 (11%)

Something something

• Koenoe
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:06
Ebayzo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:00:
Dank.

• YourMom
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 10:50

YourMom

I put the p in pool.

WTF?! je ziet er toch totaal niet minderjarig uit?!

Niet dat ik vind dat je er oud uitziet maar kom zeg, die mensen zouden toch echt eens hun ogen moeten laten testen.

Ik ben 36 en het is denk ik geleden van mijn begin twintiger jaren dat ik nog mijn legitimatie heb moeten tonen...

En ja, dat zegt misschien ook genoeg over mijn uiterlijk... :+

• Crazy-Al
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 26-08 22:39
Zo, een dode post plots met leven :D

In mijn geval vind ik het gewoon apart. Als iemand met het gesprek had meegeluisterd dan had die wel doorgehad dat mijn "relatie" met de leerling gewoon docent-leerling is.

Het punt dat zij mijn + mijn partners ID vroegen vond ik ook geen probleem. Apart, ja, want het is al jaren niet gebeurd, maar gewoon onderdeel van de werkzaamheden.

Maar om vervolgens een derde persoon erbij te betrekken vind ik absurd. Voor mijn gevoel is dat hetzelfde als een totaal wildvreemd kind van 12 vragen om zich te legitimeren om aan een stel wildvreemde ouderen geen drank te verkopen.

Een beetje halftopic, mag je wel drank verkopen aan iemand met een kinderwegen inclu. kind bij zich? Stiekem zin om volgende keer te gaan schreeuwen "VRAAG NAAR HET ID VAN HET KINDDDD" als ik de schreeuwmevrouw zie met een moeder+kind... doe ik toch niet want vernederend en zo stoer ben ik toch niet.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
Crazy-Al schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:11:

Een beetje halftopic, mag je wel drank verkopen aan iemand met een kinderwegen inclu. kind bij zich? Stiekem zin om volgende keer te gaan schreeuwen "VRAAG NAAR HET ID VAN HET KINDDDD" als ik de schreeuwmevrouw zie met een moeder+kind... doe ik toch niet want vernederend en zo stoer ben ik toch niet.
https://www.biernet.nl/al...-met-een-kind-onder-de-16

Wettelijk gezien lijkt er geen probleem te zijn, wel kan een supermarkt dus de regels strenger toepassen/zelf regels bedenken. :P

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011

mark-k

AKA markkNL

Crazy-Al schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:11:
Zo, een dode post plots met leven :D

In mijn geval vind ik het gewoon apart. Als iemand met het gesprek had meegeluisterd dan had die wel doorgehad dat mijn "relatie" met de leerling gewoon docent-leerling is.

Het punt dat zij mijn + mijn partners ID vroegen vond ik ook geen probleem. Apart, ja, want het is al jaren niet gebeurd, maar gewoon onderdeel van de werkzaamheden.

Maar om vervolgens een derde persoon erbij te betrekken vind ik absurd. Voor mijn gevoel is dat hetzelfde als een totaal wildvreemd kind van 12 vragen om zich te legitimeren om aan een stel wildvreemde ouderen geen drank te verkopen.

Vriend van me kreeg idd n keer n fles wijn niet mee toen hij met zn vrouw en kindje in de supermarkt was, totaal debiel zoiets.

• Laurensius88
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 11:59
...

Hier mijn recente Linkedin foto, dan kun je zelf bepalen of ik 18 of jonger ben. :P :+
offtopic:
Grappig, we hebben 3 gezamelijke connecties :+

• mgizmo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 11-10 17:56
Ik wou dat ik die ID check eens kreeg als 40jarige. Ik krijg alleen maar "u" te horen van die tieners achter de kassa. Andere kant op kan dus ook vervelend zijn ;-)

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Clever girl

Waar zat de kassajuffrouw toch met haar hoofd. Dat is overduidelijk 60+!

It takes two fools to argue.

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 14-10 18:09
Het risico van de verkoper is fors indien blijkt dat er toch verkocht is aan een minderjarige. Degene achter de kassa in de supermarkt is zelf vaak 18 of jonger en wordt het niet toegestaan om een zekere vrijheid te nemen hoe oud iemand is (door manager). Kun je zelf misschien nog herinneren hoe je beoordelingsvermogen was toen je zo jong was, wetende dat de winkel/manager enorm streng is zelfs als je niet hebt gevraagd en degene jong lijkt te zijn krijg je op je lazer...

Dus vraagt gewoon tenzij je er als een bejaarde met stok bijloopt maar ook dan ben je niet zeker.

De camera registreert iedereen in de winkel en indien je niet checkt en het gaat mis sta je als winkelier met lege handen...

Compliment of niet, heeft er denk ik weinig mee te maken. Het is een automatisme denk ik. Het zegt alleen dat je er niet stokoud uitziet.

Degene achter de kassa loopt risico op ontslag op staande voet

• Koffiebarbaar
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 15-10 22:18
Bij mij begon baardgroei vroeg, ben inmiddels ver over de 30 maar ik heb altijd een baard gedragen.
Ik heb me nog nooit in mijn leven ergens voor gelegitimeerd ook niet toen ik mijn mijn 16e koffieshops in liep.
Dat was handig, dat maakte me destijds vrij populair, maar op die leeftijd gezien worden als iemand waar legitimatie niet meer gevraagd hoeft te worden had ook twee kanten en stond ik destijds niet heel onverschillig tegenover.

Je hebt gewoon de wet, en die winkel kiest voor zekerheid want als dat fout gaat hangen er gewoon boete's boven hun hoofd. Ook wil jij niet die werknemer zijn die ze in de maling nemen met een oude tiener waarmee je vervolgens met je bakkes op weet ik wat voor gênant tv programma komt.

Ik denk dat je die betutteling bij de overheid moet zoeken, niet bij drankhandelaren/supermarkten.
Als je daar dus kinderachtig over gaat doen in de winkel heb je alleen maar jezelf.

Dat er nu gewoon vaders, met kinderen, alcohol niet mee krijgen omdat er toevallig een kind naast staat op dat specifieke moment van betalen dat is volgens mij honderd procent een gevolg van doorgedraaide regeltjesdrang.

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 11-02-2019 13:15 (19%)

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True