Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Jasphur
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 06:14
Vanmorgen bij mijn lokale supermarkt (de Albert Heijn) voor een borrel aankomend weekend gewoon een krat pils gehaald. Bij het afrekenen zag ik de oudere dame achter de kassa mij al goed aankijken en ik dacht "daar gaan we weer.". En inderdaad: "Meneer, mag ik uw legitimatie zien?". Zoekende naar mijn rijbewijs vraag ik de dame uit nieuwsgierigheid hoe oud dat ze denkt dat ik ben. Haar antwoord: "Ach, mijn zoon is 32 en moet zich ook legitimeren, zie het als een compliment.".

Echter zie ik het ondertussen niet meer als een compliment, misschien zelfs eerder een belediging. Als in, ik word niet serieus genomen. Ik ben al een tijd 31 en hoewel ik begrijp dat legitimeren bij het aankopen van alcohol een vereiste/verlichting is, ben ik er eigenlijk wel klaar mee. Toen ik 22 was toen vond ik het nog een compliment dat ik (toen) 16 jaar of jonger werd geschat. Nu niet meer, maar nog steeds moet ik met regelmaat mijn ID laten zien. Misschien dan toch maar ook mijn pils kopen bij mijn lokale slijterij.

Ik weet dat ik er verder niet veel aan kan doen omdat dit bij wet geregeld is en dat het echt mijn probleem is. Maar ik ben benieuwd naar jullie mening. Zien jullie het als een compliment? En worden jullie nog vaak om je legitimatie gevraagd?

Hier mijn recente Linkedin foto, dan kun je zelf bepalen of ik 18 of jonger ben. :P :+

Lorem ipsum dolor sit amet | PSN: Jasphur | Discogs Collectie | Untappd: jasperroeken

Beste antwoord (via Evest op 08-01-2019 18:48)

• gebruikershaes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20:53
Dit topic verdient einlijk alleen een antwoord: boeieuuuh

:D

Alle reacties

Acties:
  • +28Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09-03 10:18

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bij de lokale Appie kan ik het me nog enigszins voorstellen.

Ik moest me recentelijk om 2:30 's nachts, langs de A12, als enige met een auto bij de pomp, legitimeren of ik wel sigaretten mocht kopen. Ja, want stel je voor dat een minderjarige met de auto peuken komt halen.

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• Pazo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:50

Pazo

Miauw?

Tja. Mijn vrouw heeft de lengte van een hobbit en is (net als ik nu) 32. Moest zich vrijwel altijd legitimeren totdat we op 30 jarige leeftijd onze eerste dochter kregen. Sindsdien, als ze de kleine mee heeft, heeft ze zich nooit meer hoeven te legitimeren :)

Ik snap wel dat het toch wel lastig is hoor, om iemands leeftijd te schatten. Ik heb er zelf geen problemen mee. Die mensen doen ook maar hun werk. Als ze het niet doen kunnen ze er weer voor afgestraft worden.

To the windooooow!

• franssnarf
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:43
(jarig!)
Pazo schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:26:
Tja. Mijn vrouw heeft de lengte van een hobbit en is (net als ik nu) 32. Moest zich vrijwel altijd legitimeren totdat we op 30 jarige leeftijd onze eerste dochter kregen. Sindsdien, als ze de kleine mee heeft, heeft ze zich nooit meer hoeven te legitimeren :)

Ik snap wel dat het toch wel lastig is hoor, om iemands leeftijd te schatten. Ik heb er zelf geen problemen mee. Die mensen doen ook maar hun werk. Als ze het niet doen kunnen ze er weer voor afgestraft worden.
Eigenlijk best wel krom dus als er een 16+ meisje binnenkomt met een kind zou ze dus ook niet gecontroleerd hoeven te worden.
Want tja he ze heeft een kind dan is ze vast wel oud genoeg.

De hele controle is toch te omzeilen op allerlei manieren en is meer ergenis dan dat het goed is.(vind ik dan)

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 21:07

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Weet je wat het is, als je als supermarkt een controle hebt en je valt door de mand, ben je na een tweede keer echt zwaar de pineut. Dat hebben we waar ik werk ook, 1x is het mis gegaan. Als je nog eens faalt kun je de drankafdeling een jaar opdoeken. (na Googlen blijken hier gewoon boetes aan vast te zitten, echter weet ik dat er bijvoorbeeld bij Plus franchisenemers ook controles vanuit hoofdkantoor, als je die 2x faalt mag je inderdaad een jaar doei tegen je bier-rek zeggen) Die omzet kun je niet missen.

Als ik zelf eens achter de kassa zit (dat is dan met piekmomenten) vraag ik ook als ik twijfel, en ja dan heb je wel een iemand die inderdaad 25 of 30 is. Dat is dan even vervelend, maar ik wil ook niet op mijn geweten hebben dat er een hoop ellende komt omdat ik de klant 10 seconden wil besparen.

Ik ben laatst voor het eerst naar een ID gevraagd op terras, ik ben 20. Toen vrienden van mij nog 16 of 17 waren is daar eigenlijk ook nooit naar gevraagd. Alleen in de supermarkt en slijterij is het risico voor de ondernemer dermate 'groot' dat je er echt wel aandacht aan moet besteden. Overigens hoef ik in de slijterij ook nooit mijn ID te laten zien, en doe ik het in de supermarkt uit mezelf.

Kuusj wijzigde deze reactie 08-01-2019 12:37 (10%)

i7 6700K - MSI Z170A M5 - MSI GTX1080 GamingX - 16GB HyperX Fury - Corsair RM550x - NZXT H440NE - Roccat XTD - Corsair K70 - HP Omen 15 (2016) - PS4 Pro - S7 Edge - Kever

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

The key to joy is disobedience

Ik hoef me nooit te legitimeren... althans niet omdat ik alcohol koop. En ook toen ik nog rookte niet.
Kan komen door het grijs bij mijn slapen, of in mijn stoppels. Of omdat ik een ouwe rotkop heb ;)
Of moet ik nu beledigd zijn dat ik dus blijkbaar toch die 49 uitstraal en niet meer een jonge god van 18 ben?

Dé oplossing zou zijn... gewoon iedereen altijd checken. Niets aan het toeval overlaten, grijs haar, gegroefde kop en twee oorlogsmedailles op dat je in Normandië geland bent? Niets mee te maken, toon maar aan dat je oud genoeg bent voor een jenever en een sigaar.

Jester-NL wijzigde deze reactie 08-01-2019 12:37 (10%)

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

• GreNade
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:51

GreNade

Zeg maar Wouter

Je moet legitimatie vragen als je schat dat iemand jonger dan 25 jaar zou kunnen zijn. En verkeerd inschatten kan bestraft worden met een dikke boete. Zekere voor het onzekere nemen.

It's easier to try, than to prove it can't be done

• Jasphur
@Kuusj Dat is ook zoiets vreemds inderdaad. Bij de supermarkt is het samen halen, samen legitimeren. En op het terras hoeft dat ineens niet meer.

Ten tijde van de overgang van 16 naar 18+ en ik nog in de horeca werkte, heb ik best vaak een woordenwisseling gehad met ouders die vonden dat hun minderjarig kind wel mocht drinken want dat deden ze al ruim anderhalf jaar. (Kind was 17 en mocht dus al een tijdje drinken). Maar toch moest ik nee verkopen voor die minderjarige persoon. Wat er dan gebeurde was dat één van de ouders een pilsje bestelde en later aan de bar nog een pilsje. Één keer raden wie er dat eerste pilsje had gekregen...

Maar goed, we hebben het hier over de supermarkt en niet de horeca. :)

Jasphur wijzigde deze reactie 08-01-2019 12:40 (5%)

Lorem ipsum dolor sit amet | PSN: Jasphur | Discogs Collectie | Untappd: jasperroeken

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 00:29
Jester-NL schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:35:
Ik hoef me nooit te legitimeren... althans niet omdat ik alcohol koop. En ook toen ik nog rookte niet.
Kan komen door het grijs bij mijn slapen, of in mijn stoppels. Of omdat ik een ouwe rotkop heb ;)
Of moet ik nu beledigd zijn dat ik dus blijkbaar toch die 49 uitstraal en niet meer een jonge god van 18 ben?

Dé oplossing zou zijn... gewoon iedereen altijd checken. Niets aan het toeval overlaten, grijs haar, gegroefde kop en twee oorlogsmedailles op dat je in Normandië geland bent? Niets mee te maken, toon maar aan dat je oud genoeg bent voor een jenever en een sigaar.
Ik ben wel eens in de VS in kroegen geweest en daar is het inderdaad standaard. Iedereen moet zich legitimeren. Van de ene kant een beetje overdreven als het toch wel heel duidelijk iemand van >21 is, maar van de andere kant: je mag niet aan <21 drank geven daar (18 hier), en met een controle heb je zekerheid.

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

Jasphur schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:39:
@Kuusj Dat is ook zoiets vreemds inderdaad. Bij de supermarkt is het samen halen, samen legitimeren. En op het terras hoeft dat ineens niet meer.

Ten tijde van de overgang van 16 naar 18+ en ik nog in de horeca werkte, heb ik best vaak een woordenwisseling gehad met ouders die vonden dat hun minderjarig kind wel mocht drinken want dat deden ze al ruim anderhalf jaar. (Kind was 17 en mocht dus al een tijdje drinken). Maar toch moest ik nee verkopen voor die minderjarige persoon. Wat er dan gebeurde was dat één van de ouders een pilsje bestelde en later aan de bar nog een pilsje. Één keer raden wie er dat eerste pilsje had gekregen...

Maar goed, we hebben het hier over de supermarkt en niet de horeca. :)
Volgens mij is dat geen wet. Je moet weigeren als je vermoedt dat de drank voor een minderjarige bestemd is. Dus als ik met mijn zusje een krat bier kom halen hoeft het wettelijk helemaal niet zo te zijn dat zij zich hoeft te legitimeren. Het is immers aannemelijk dat dat krat bier niet voor mijn zusje is. Maarja, wederom, het zekere voor het onzekere

• Zondagskindje
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21-03 16:16

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Ik zou in de lach schieten. Maar goed, ik ben dan ook 46

"I've always been mad.
I know I've been mad, like the most of us are.
Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Spekkies

• franssnarf
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:43
(jarig!)
celshof schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:39:
[...]
Ik ben wel eens in de VS in kroegen geweest en daar is het inderdaad standaard. Iedereen moet zich legitimeren. Van de ene kant een beetje overdreven als het toch wel heel duidelijk iemand van >21 is, maar van de andere kant: je mag niet aan <21 drank geven daar (18 hier), en met een controle heb je zekerheid.
En als Nederlander kan je in Amerika geluk daarmee hebben als je dat jaar 21 wordt met een dag die je kan wisselen voor een maand in jou voordeel aangezien Amerikanen dag/maand andersom lezen.

Maar eigenlijk zou er altijd een vaste controlle moeten zijn bij alcohol/tabak en geen schatting dan ben je meteen alles voor ondanks de extra minuut/frustratie.

• Kuusj

Kuusj

franssnarf schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:44:
[...]

En als Nederlander kan je in Amerika geluk daarmee hebben als je dat jaar 21 wordt met een dag die je kan wisselen voor een maand in jou voordeel aangezien Amerikanen dag/maand andersom lezen.

Maar eigenlijk zou er altijd een vaste controlle moeten zijn bij alcohol/tabak en geen schatting dan ben je meteen alles voor ondanks de extra minuut/frustratie.
Eens, maar als er een piekmoment is aan de kassa, zeg zo op zaterdag rond 12:00, en je gaat iedereen controleren die met een fles wijn langs komt krijg je aardig lange rijen :+. Dan heb je kans dat mensen naar minder drukke supermarkten gaan of drank maar ergens anders kopen.

i7 6700K - MSI Z170A M5 - MSI GTX1080 GamingX - 16GB HyperX Fury - Corsair RM550x - NZXT H440NE - Roccat XTD - Corsair K70 - HP Omen 15 (2016) - PS4 Pro - S7 Edge - Kever

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

franssnarf schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:44:
[...]

Het is onzinnig om iemand die duidelijk de 60 is gepasseerd nog een legitimatie te vragen. De huidige regel dat je je moet legitimeren als je denkt dat iemand onder de 25 jaar is, lijkt me dan ook prima. TS zal dan wellicht niet op 18 geschat worden maar wel op 25.

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21-03 16:28
Ik heb er eigenlijk nooit last van gehad, en dan ben ik pas 25 maar ik heb mij de afgelopen 5 jaar eigenlijk nergens meer hoeven te legitimeren, behalve dan bij uitgaansgelegenheden waar bijvoorbeeld iedereen wordt gecontroleerd voor check tegen een zwarte lijst.

Wat nog wel eens helpt is zorgen dat je altijd naar een vaste cassiere gaat, die jij kent en die jouw ook kent waarschijnlijk is het probleem dan opgelost. En anders eens een supermarkt in een andere wijk proberen. Bij ons in de stad ook hebben we een AH op een risicoplek zitten tussen drie VO scholen en een ROC. Daar controleren ze veel strenger dan de AH 800 meter verderop welke in de wijk tussen de aanleunwoningen zit.

HD4Life @ Full-HD

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 06:37

Mrjraider

De mannelijke zuster

Ik heb er ook "last" van. Als ik mij een tijdje niet scheer dan hoef ik nooit mijn ID te laten zien. Als ik dan besluit om wel te scheren dan vragen ze wel altijd naar mijn ID. Ik zie het als een compliment maar vind het wel bijzonder. Ook als ik naar dezelfde winkel en bij toeval dezelfde caissière tref.

At the end of the line a survivor will be born

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik had het ook laatst, toen ik tegensputterde dat ik 42 ben bleek het om mijn vrouw te gaan die niet eens afrekende. Ze is 32.

Maar goed, de caissière zelf zag er als 16 uit en zij mag dan wel alcohol verkopen. Dan wordt zo'n wet toch lachwekkend?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Creep
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:59
First world probleem. Je moet even iets laten zien voordat je het meekrijgt. Succes met dit probleem. 8)7
Wees blij dat je er op je 31ste nog zo jong uit ziet. Ik zou er voor tekenen, maar ben dan ook 43 :)

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

• energydrank
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 11-03 15:29

energydrank

Sorry, Niet thuis!

Marzman schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:52:
Maar goed, de caissière zelf zag er als 16 uit en zij mag dan wel alcohol verkopen. Dan wordt zo'n wet toch lachwekkend?
das toch niet zo gek? als je als caissiere onder de 18 geen drank mag verkopen dan maak je het probleem eigenlijk alleen maar erger door de klant te irriteren met het feit dat hij/zij nog geen 18 is en dus of de verkoop van het drank moet weigeren(wat wettelijk gezien niet mag) of de manager erbij moet halen

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Creep schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:54:
First world probleem. Je moet even iets laten zien voordat je het meekrijgt. Succes met dit probleem. 8)7
Wees blij dat je er op je 31ste nog zo jong uit ziet. Ik zou er voor tekenen, maar ben dan ook 43 :)
Zou jij er als 17 of jonger uit willen zien dan? Iets jonger ok, maar ik voel me ook geen 17 meer. Ratelband zou het wel tof vinden denk ik.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Aganim
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22:22

Aganim

I have a cunning plan..

Ook al eens meegemaakt dat de (ook een oudere) dame vroeg om te legitimeren met de opmerking "ik zie wel dat je ouder bent dan 18, maar ik twijfel of je 25 bent" (ik was 32). Ik zie écht geen reden om te zeuren om een legitimatie als je geen twijfel hebt dat iemand wettelijk oud genoeg is om een sixpack Radler te mogen kopen. |:(

Ik snap de frustratie van de TS, persoonlijk vind ik het ook reteirritant, het voelt alsof je als klein kind behandeld wordt. Gelukkig is er ook goed nieuws: ervaring leert dat het vanzelf minder wordt naarmate de haarlijn begint te wijken. :+

Subnautica onderzoeken in alle rust? No More Vehicle Attacks

• Peatsmoke
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Dat heeft alles te maken met de betutteling in ons land. @Kuusj zal het ook kunnen bevestigen, want als je 100 meter verder in de lokale Kaufland of Lidl staat mag er opeens (bijna) alles:

<14 jr geen alcohol
14-15 jr wijn, bier en mixdranken onder begeleiding van ouders
16-18 jr wijn, bier en mixdranken
>18 jr geen beperkingen

2x raden hoeveel effect het alcoholverbod in de grensregio's heeft....

Quidquid latine dictum sit, altum videtur...

Acties:
  • +11Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Jasphur schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:18:

Hier mijn recente Linkedin foto, dan kun je zelf bepalen of ik 18 of jonger ben. :P :+
Ik snap de dame wel ;)

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21-03 17:29

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

De Truus bij de super wordt natuurlijk ook alleen maar onder druk gezet door haar leidinggevende. Zij zal er zelf weinig om geven of je nou wel of niet 25 bent. Juist de boetes en de controles door het hoofdkantoor, en de gevolgen daarvan voor de medewerker (je doet je werk niet goed, etc dus wordt je op een voor jouw onhandige tijd ingeroosterd etc) is waarom ze de ID vragen.

Een boycot is dan natuurlijk de beste optie, maar jah, gaat de gemiddelde Nederlander meer betalen voor hetzelfde flesje drank bij de slijterij?

Ohh mooie meid, Erzsébet Bathory
iPod mini met 16GB

• Jasphur
:P

Aangepast

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:31

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Gek genoeg word ik schijnbaar ouder geschat, ik ben 22 maar hoef zowat nooit mijn id te laten zien.
Niet in de supermarkt als ik drank ga halen, niet in de kroeg en niet op feesten.
Ja heel soms of op momenten dat sowieso iedereen zich moet legitimeren.

Ik zie het niet als een belediging, daar denk ik trouwens helemaal niet aan.?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Evest
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest 🏔

Of het een compliment of belediging is lijkt me helemaal persoonlijk. Ik zou het als compliment opvatten, want dan stoort het minder ;)

Het laat volgens mij het meest zien dat de regels en straffen voor de winkels (te) streng zijn geworden en hun doel voorbij schieten - dus meer frustratie opleveren dan dat er qua alcoholmisbruik mee voorkomen wordt.

Preventie door voorlichting lijkt me een stuk effectiever dan preventie door zulke controles en hoge boetes om af te schrikken. Dat is echter vrij subjectief; weet niet in hoeverre dat te kwantificeren is.

Errare humanum est, sed in errare perseverare diabolicum. - Seneca

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 05:40
thijsco19 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:07:
Gek genoeg word ik schijnbaar ouder geschat, ik ben 22 maar hoef zowat nooit mijn id te laten zien.
Niet in de supermarkt als ik drank ga halen, niet in de kroeg en niet op feesten.
Ja heel soms of op momenten dat sowieso iedereen zich moet legitimeren.

Ik zie het niet als een belediging, daar denk ik trouwens helemaal niet aan.?
Dat komt vanzelf :9

Ik heb er nauwelijks last van, maar héél af en toe kom je weer eens iemand tegen. Heb ik 15 minuten met de verkoper staan praten over welke whiskeys ik lekker vind en wat ze aanbevelen, kom ik bij de kassa en moet ik mijn legitimatie laten zien 8)7 Als mijn pet dan ook net even verkeerd staat laat ik de fles net zo makkelijk staan en koop ik hem wel online. Hoef ik alleen maar op die groene knop "Ja ik ben 18" te drukken en dan is het klaar.

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:17
Ik zou er niet zo mee zitten. Het zou erger zijn als je de supermarkt niet in komt omdat er max. 2 scholieren tegelijk naar binnen mogen (en dat gebeurt ook!) En verder voordat je je id pakt even melden dat het niet voor jezelf is maar voor je oom :+

bszz wijzigde deze reactie 08-01-2019 13:14 (22%)

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:00

ToolkiT

brit-tweaker

celshof schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:39:
[...]
In de UK ditto bij sommige tenten..
Laatst ging ik met een vriend van me op pad, beide 40+ maar moesten wel allebei legitimeren..
Bij de ingang hebben ze een scanner staan die je rijbewijs scant je DOB pakt en dan laat zien wat je leeftijd is zodat de uitsmijter niet eens hoeft te hoofdrekenen/nadenken..
Ach mij maakt het niet uit, ik heb rijbewijs toch standaard bij me..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Erwinvz1
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:47
Ik heb nog nooit mijn legitimatie hoeven laten zien, zelfs niet toen ik 13 was en sterke drank bij feestjes haalde. Er is ook een regel dat je boven 25 jaar bent je niet hoeft te legitimeren, dus het is dikke onzin dat ze het vragen aan jou.

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 20:30
Erwinvz1 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:16:
Ik heb nog nooit mijn legitimatie hoeven laten zien, zelfs niet toen ik 13 was en sterke drank bij feestjes haalde. Er is ook een regel dat je boven 25 jaar bent je niet hoeft te legitimeren, dus het is dikke onzin dat ze het vragen aan jou.
Nee het is een richtlijn geen regel

Ik stoor me er af en toe ook wel aan moet ik zeggen. Vooral als dezelfde casesiere het 4x in twee weken doet. "Ja, ik moet het toch vragen heurr"

* s0ulmaster denkt terug aan de tijd dat hij voor zijn vader als 8 jarige nog snel even voor sluitingstijd naar de super moest om 2 westmalle dubbel te scoren.

s0ulmaster wijzigde deze reactie 08-01-2019 13:26 (13%)

Without magic smoke, it ain't broken!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Nu online
Mijn vriendin overkomt het regelmatig, die is hartstikke blij als ze zich moet legitimeren (is zelf 33). Voor een man voelt dat eerder als een belediging denk ik. Je wil toch al een volwassen man overkomen, niet als een halve puber.

• True
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 00:23

True

Dislecticus

Je moet die paradox van <25 doorbreken.
Oké de caissière vraagt haar af of ik wel 25 ben, dat kan ik begrijpen, maar ik ben echt geen 17 meer en dat is wel te zien. Dus doorbreek je de paradox en verkoop je mij alcohol of tabak zonder mijn legitimatie te vragen. Het is niet de bedoeling dat je om legitimatie vraagt omdat je denk dat iemand <25 is, nee je moet het vragen als je twijfelt of iemand wel de 18 gepasseerd is. Dat men hier niet bij nadenkt en dan gaat vragen omdat ze niet zeker weten of jij wel 25 bent is een denkfout en is onnodig.

Steam Profile

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:57
Ik kan hier niet echt over meepraten want ik heb me pas 1x hoeven te legitimeren, maar ik zou er niet al te zwaar aan tillen. Helemaal niet bij 16 jarige kassieres, die zien het verschil tussen een 21 en een 31 jarige niet hoor.

Mijn vriendin is 34 en moet zich nog wel eens legitimeren en die zit daar dan heel erg mee. Laat lekker gaan joh

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

• Piet_Piraat7
  • Nu online
Catch22 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:32:
Mijn vriendin is 34 en moet zich nog wel eens legitimeren en die zit daar dan heel erg mee.
Ze zit er als vrouw mee dat ze jonger wordt geschat?

• Catch22
  • Laatst online: 23:57
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:33:
[...]

Ze zit er als vrouw mee dat ze jonger wordt geschat?
Yes. Ze wordt al haar hele leven te jong geschat en dat is nogal een ding voor haar. Zo erg dat ze op een gegeven moment geen bier meer wou halen voor me. Wijn is ze online gaan bestellen.

Bitches be trippin

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

• theturtle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:43
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:28:
Mijn vriendin overkomt het regelmatig, die is hartstikke blij als ze zich moet legitimeren (is zelf 33). Voor een man voelt dat eerder als een belediging denk ik. Je wil toch al een volwassen man overkomen, niet als een halve puber.
Is een curve. Ik bied het als 45+'er tegenwoordig aan als ze er niet om vragen. Enig verschil tussen man en jongen is tenslotte de prijs van het speelgoed :P

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 06:19
Misschien eens langsgaan bij een brillenwinkel en wat visitekaartjes mee graaien.
Draai die onder hun neus als ze je ID vragen.

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

We vergeten met z'n allen een mogelijkheid natuurlijk. Misschien ziet TS er wel daadwerkelijk als 17 uit :+

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-03 16:18
True schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:30:
Je moet die paradox van <25 doorbreken.
Oké de caissière vraagt haar af of ik wel 25 ben, dat kan ik begrijpen, maar ik ben echt geen 17 meer en dat is wel te zien. Dus doorbreek je de paradox en verkoop je mij alcohol of tabak zonder mijn legitimatie te vragen. Het is niet de bedoeling dat je om legitimatie vraagt omdat je denk dat iemand <25 is, nee je moet het vragen als je twijfelt of iemand wel de 18 gepasseerd is. Dat men hier niet bij nadenkt en dan gaat vragen omdat ze niet zeker weten of jij wel 25 bent is een denkfout en is onnodig.
De winkeliers spelen het gewoon op safe, imho terecht gezien de boetes en de verantwoordelijkheid.... en de geringe moeite die het is om je te legitimeren. Legitimatie hoor je tenslotte altijd bij je te dragen.

Zolang portiers nog moeite hebben om 15 en 18-jarigen uit elkaar te halen, kan je het gewoon beter safe spelen. Zelf zou ik het als een compliment zien. Ouder lijken is niet zo moeilijk (gewoon wat nachtjes overslaan en niet scheren). Jonger lijken is een stuk lastiger :+ .

Maar als je je daadwerkelijk beledigd voelt is er toch wel wat mis met je als man :Y)

• @r!k
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20-03 09:50

@r!k

It is I, Leclerq

Toen ik 36 was moest ik me nog legitimeren bij de Gall en Gall. Lachwekkend was het dus dat is dan maar wat ik gedaan heb, er hartelijk om gelachen. Er zijn zoveel ergere dingen om je druk over te maken.

Plus, je hebt meteen een praatje aan de kassa, ik kan me er totaal niet aan storen.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 01:32

Wildfire

Joy to the world!

Jester-NL schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:35:

[..]

Schijnt in Amerika in sommige staten zo te zijn. Gewoon ID van iedereen controleren. Als ben je hoogbejaard, dan nog. Erg onzinnig maar ja.

Wat TS betreft: waarom een belediging om jonger geschat te worden? Da's juist een compliment. Daarnaast maak je van een mug een olifant. :P

Wildfire wijzigde deze reactie 08-01-2019 14:24 (11%)

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Jasphur
@waah Nou zeg :P

Misschien is beledigd ook niet het juiste woord, maar ik kan het niet meer zien als een compliment. Maar ik word zo vaak om legitimatie gevraag bij die specifieke supermarkt dat het gewoon ronduit irritant begint te worden. Ik moet wat dat betreft maar gewoon vaker naar de slijter naast de super. Die kent mij ondertussen wel. Handige cadeau winkel namelijk O-)

• waah
Jasphur schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:28:
@waah Nou zeg :P

Misschien is beledigd ook niet het juiste woord, maar ik kan het niet meer zien als een compliment. Maar ik word zo vaak om legitimatie gevraag bij die specifieke supermarkt dat het gewoon ronduit irritant begint te worden. Ik moet wat dat betreft maar gewoon vaker naar de slijter naast de super. Die kent mij ondertussen wel. Handige cadeau winkel namelijk O-)
Er is nog een oplossing :9 Minder vaak drank halen O-) Dan word je ook minder om je ID gevraagd.
* waah is nog nooit om legitimatie gevraagd, want heeft nog nooit alcohol gekocht in de super/slijterij

• Ircghost
  • Registratie: februari 2010

Ircghost

Moderator Spielerij

Honeybadger doesn't care!

Dit wordt dus in de VS in veel (alle?) staten gedaan en het bevalt mij prima. Geen gedoe, geen discussies en niemand is beledigd. Ze controleren overigens niet als je echt al duidelijk met een rollator loopt, maar als je 50 bent wordt je makkelijk nog gecontroleerd.

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:31

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Nah valt wel mee, voel me niet zo snel beledigd. :+

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21-03 11:05
Laat je baard verder groeien. :')

Ik (21) krijg bijna nooit de vraag of ik mijn ID wil showen.. tot ik laatst mijn baard eraf geschoren had (helemaal) en toen was het overal raak. Sindsdien hou ik het weer bij trimmen :')

• Mint
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 23:04
Even los van de boetes en druk van leidinggevenden/hoofdkantoor, heb je er wel eens bij stilgestaan dat leeftijd inschatten ook erg moeilijk kan zijn? Google maar eens op zo'n test, dan kun je het zelf ook eens ervaren. Je neemt dan het zekere voor het onzekere, en je gaat dan om een legitimatiebewijs vragen ook als het misschien niet nodig is. Misschien bouw je wel een automatisme op.

Zelf heb ik tijdens mijn studie enkele jaren bij een tankstation gewerkt en ja, ook ik heb wel eens om legitimatie gevraagd van iemand die met een auto kwam om sigaretten te kopen. Het klinkt dom (vooral als je ruim boven de 18 of 25 bent) en het leverde me ook een geïrriteerde klant op, maar het goed inschatten van leeftijden is gewoon moeilijk en het feit dat je met een auto ergens komt (of zoals hier eerder al genoemd werd: dat je met een kind komt) wil gewoon niets zeggen. Ik kan vanuit mijn kassa niet zien dat jij met jouw auto aan komt rijden of dat je de passagier was, ik heb 90% van mijn attention span bij de klant die voor mij staat en met de overige 10% houd ik grofweg in de gaten wat er ongeveer buiten aan het gebeuren is. En al kwam je met je eigen auto, voor hetzelfde geld hoor je bij de generatie die het rijbewijs heeft gehaald op 17-jarige leeftijd. Het (voor jou onnodig) laten zien van een legitimatiebewijs is voor jou als klant misschien even vervelend, maar degene achter de kassa kan het zijn/haar baan kosten en de winkel kan het een flinke boete kosten.

Natuurlijk heb je kromme situaties, zoals dat je gezelschap in de winkel zich ook moet kunnen legitimeren omdat jij een kratje bier koopt. Ik beweer ook zeker niet dat de procedures die nu geïmplementeerd zijn foutloos werken, maar ik hoor eigenlijk altijd alleen maar geklaag richting winkelpersoneel en er is niemand die wél de juiste oplossing heeft hiervoor. :)
s0ulmaster schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:24:
[...]

Nee het is een richtlijn geen regel
Sterker nog, het is bedoeld om jou als klant aan te sporen uit eigen beweging je legitimatie te laten zien. Voor degene achter de kassa verandert er niets, die geeft alleen om leeftijd >18.

Mint wijzigde deze reactie 08-01-2019 15:22 (15%)

• Koozza
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21-03 17:30

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Laatst bij de grote blauwe supermarkt samen met mijn vriendin (Wij zijn 25 en 26) boodschappen voor een hele week gedaan en 2 flessen wijn. Bij de zelfscan kwam er iemand naar ons toe om onze legitimatie te checken.

De kassiere controleert mijn rijbewijs en concludeert dat ik oud genoeg ben en geeft de automaat vrij. Net nadat ik de betaling heb afgerond ziet ze mijn vriendin en vraagt haar ook nog snel om haar legitimatie. Die had deze niet bij waarop de kassiere vrolijk mijn flessen wijn pakt met de melding "Ik kan ze niet meegeven". Toen ik vermelde dat ik ze al betaald had en ze ze dus al meegegeven waren had ze daar geen boodschap aan en mocht bij ik de service balie (cash) mijn geld terugvragen. :(

Naar de Gall gelopen waar zonder blikken of blozen de zelfde flessen wijn werden meegegeven...

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

Koozza schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:20:
Laatst bij de grote blauwe supermarkt samen met mijn vriendin (Wij zijn 25 en 26) boodschappen voor een hele week gedaan en 2 flessen wijn. Bij de zelfscan kwam er iemand naar ons toe om onze legitimatie te checken.

De kassiere controleert mijn rijbewijs en concludeert dat ik oud genoeg ben en geeft de automaat vrij. Net nadat ik de betaling heb afgerond ziet ze mijn vriendin en vraagt haar ook nog snel om haar legitimatie. Die had deze niet bij waarop de kassiere vrolijk mijn flessen wijn pakt met de melding "Ik kan ze niet meegeven". Toen ik vermelde dat ik ze al betaald had en ze ze dus al meegegeven waren had ze daar geen boodschap aan en mocht bij ik de service balie (cash) mijn geld terugvragen. :(

Naar de Gall gelopen waar zonder blikken of blozen de zelfde flessen wijn werden meegegeven...
Als zij 25 is, is zij toch gewoon oud genoeg? :?

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

GreNade schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:22:
[...]

... Die had deze niet bij waarop de kassiere ...
O-)

• Koenoe
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 01:30
Bij de Aldi heeft iemand mij ooit eens om legitimatie gevraagd, omdat ik sigaretten moest halen. Toen ik al lachende mijn kalende hoofd liet zien, bleef ze er bij dat ik mij moest legitimeren. Ik heb toen de boodschappen laten staan en ben weggelopen. Ik kom daar nooit meer.

Hetzelfde ooit eens bij een AH togo gehad op Utrecht Centraal. Gewoon weglopen. Wat een rare maatschappij leven we in.

Ik ben trouwens de 40 gepasseerd.

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

'
Tuurlijk lees ik weer niet goed :P

Nouja. 't blijft onzin natuurlijk.

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-03 10:45

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

GreNade schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:22:
[...]

Dan moet je dat alleen nog even bewijzen.

Ik snap prima dat ze gewoon altijd een ID willen zien. Boetes zijn duur voor supermarkten, en hoeveel moeite is het om even je pasje te laten zien.

Gigantisch non-issue. En voor mensen die geen ID bijhebben: je hoort je altijd te kunnen legitimeren.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

@Jeroenneman Ben het met je eens dat het niet goed te praten is dat mijn vriendin zich niet kan legitimeren hoor. Alleen vind ik het ook niet goed te praten dat een supermarkt al betaalde boodschappen terug pakt ;)

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

Koozza schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:25:
@Jeroenneman Ben het met je eens dat het niet goed te praten is dat mijn vriendin zich niet kan legitimeren hoor. Alleen vind ik het ook niet goed te praten dat een supermarkt al betaalde boodschappen terug pakt ;)
Ik vraag me af of dat uberhaupt mag. 't is jouw bezit nadat je het afgerekend hebt lijkt mij, dan mogen zij er niet meer aanzitten.

• Mint
  • Laatst online: 23:04
Koenoe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:24:
Bij de Aldi heeft iemand mij ooit eens om legitimatie gevraagd omdat, ik sigaretten moest halen. Toen ik al lachende mijn kalende hoofd liet zien, bleef ze er bij dat ik mij moest legitimeren. Ik heb toen de boodschappen laten staan en ben weggelopen. Ik kom daar nooit meer.

Hetzelfde ooit eens bij een AH togo gehad op Utrecht Centraal. Gewoon weglopen. Wat een rare maatschappij leven we in.

Want jongeren van <18 kunnen geen kaal hoofd hebben?

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21-03 17:42
Pazo schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:26:
Ik blijf het bijzonder vinden dat je dan wel alcohol mee krijgt terwijl je duidelijk met een minderjarige aan het winkelen bent. Waar ligt de ondergrens?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Koenoe
Mint schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:26:
[...]

Want jongeren van <18 kunnen geen kaal hoofd hebben?
Natuurlijk wel maar, ik ben in het bezit van een John Metgod kapsel. Ik weet niet hoeveel <18 jarige daar mee rondlopen.

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Bij de Aldi heeft iemand mij ooit eens om legitimatie gevraagd omdat, ik sigaretten moest halen. Toen ik al lachende mijn kalende hoofd liet zien, bleef ze er bij dat ik mij moest legitimeren. Ik heb toen de boodschappen laten staan en ben weggelopen. Ik kom daar nooit meer.

Ik vind dit heel raar gedrag, het is toch een kleine moeite om even je rijbewijs of iets anders tevoorschijn te toveren? Wellicht heeft degene achter de kassa vandaag een hele drukke dag en/of een hele korte nacht gehad en wordt er een wat ruimere marge dan normaliter genomen. Of heb je gewoon pech en is het iemand die bijzonder slecht leeftijd kan inschatten. Waar dit soort rancune dan vandaan moet komen?

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:03

Ronduit asociaal om al je boodschappen te laten staan.

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001

Ebayzo

Gekke eend

Rare maatschappij ja met mensen als jij.... |:(
Koenoe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:35:
[...]

Omdat het flauwekul is. Sowieso de hele controle erop is volledig doorgeslagen. Idem met de alcohol op het terras/buiten na een bepaald tijdstip.
Dus ga je mensen die hun taak uitvoeren maar opzadelen met jouw rotzooi omdat jij weigert te legitimeren?

Ebayzo wijzigde deze reactie 08-01-2019 15:36 (23%)

Flickr

• Koenoe
The Killer schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:31:
[...]

Ik vind dit heel raar gedrag, het is toch een kleine moeite om even je rijbewijs of iets anders tevoorschijn te toveren? Wellicht heeft degene achter de kassa vandaag een hele drukke dag en/of een hele korte nacht gehad en wordt er een wat ruimere marge dan normaliter genomen. Of heb je gewoon pech en is het iemand die bijzonder slecht leeftijd kan inschatten. Waar dit soort rancune dan vandaan moet komen?
Omdat het flauwekul is. Sowieso de hele controle erop is volledig doorgeslagen. Idem met de alcohol op het terras/buiten na een bepaald tijdstip.
hmmmmmmmmmpffff schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:33:
[...]

Ronduit asociaal om al je boodschappen te laten staan.
Dat vind ik nou ook van het vragen om legitimatie. Of bijvoorbeeld vragen of ik mijn tas wil open doen, maar dan geen excusses aanbieden als er niets in zit.

Koenoe wijzigde deze reactie 08-01-2019 15:37 (20%)

• waah
[...]

ja wat een onzin. Drank zorgt immers nooit voor problemen, zeker s'avonds laat op straat niet |:( :X
https://www.om.nl/onderwerpen/alcohol-geweld/

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001

Ebayzo

Gekke eend

[...]

[...]

Dat vind ik nou ook van het vragen om legitimatie. Of bijvoorbeeld vragen of ik mijn tas wil open doen, maar dan geen excusses aanbieden als er niets in zit.
Pubertijd niet ontgroeid? Lekker tegendraads zijn! 8)

Flickr

• Koenoe
waah schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:37:
[...]

ja wat een onzin. Drank zorgt immers nooit voor problemen, zeker s'avonds laat op straat niet |:( :X
https://www.om.nl/onderwerpen/alcohol-geweld/
Er zijn inderdaad mensen die niet met drank om kunnen gaan. Dat is al eeuwen zo.
Ebayzo schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:38:
[...]
Pubertijd niet ontgroeid? Lekker tegendraads zijn! 8)
Dit is inderdaad een gevalletje recalcitrant zijn.

Koenoe wijzigde deze reactie 08-01-2019 15:41 (24%)

• ScrooLoose
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Tja, toen ik 30 was moest ik me een keer in de bios legitimeren omdat de film voor 16 jaar en ouder was :+

Ik weet hoe het voelt B)

• Kuusj

Kuusj

Nee met zo'n acties laat je inderdaad zien hoe het wel moet 8)7. Iedere dag wel een of andere... (tja, hoe noem je zo iemand op een nette manier?) die om de een of andere kleinste reden een kar met boodschappen laat staan die het personeel dan vervolgens een half uur kan inruimen, ik kijk er inmiddels niet meer van op.

Als je om het ID wordt gevraagd is dat natuurlijk vervelend, maar het is niet alsof je dan maar alles uit je handen moet laten vallen. Maar als je dat wel acceptabel acht: lekker doen..

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:17

Huh, betekent dat als ik ik met mijn dochter < 18 boodschappen ga doen dat ik geen flesje wijn mee kan nemen?

• GreNade

GreNade

Zeg maar Wouter

[...]

[...]

Jep, winkelpersoneel dat gewoon doet wat ze gevraagd wordt, moet gestraft worden omdat jij je beledigd voelt. 8)7

• Kuusj

Kuusj

bszz schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:47:
[...]

Huh, betekent dat als ik ik met mijn dochter < 18 boodschappen ga doen dat ik geen flesje wijn mee kan nemen?
Mij is geleerd dat als het duidelijk is dat de alcohol niet direct voor de andere persoon bedoeld is (een vader met dochter is zo'n situatie), de alcohol meegeven kan worden. Stel nu ik kom als 20 jarige met een vriendin van 17, zou ik alle twee om ID vragen en vervolgens de verkoop weigeren.

• Koenoe
Kuusj schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:49:
[...]

Mij is geleerd dat als het duidelijk is dat de alcohol niet direct voor de andere persoon bedoeld is (een vader met dochter is zo'n situatie), de alcohol meegeven kan worden. Stel nu ik kom als 20 jarige met een vriendin van 17, zou ik alle twee om ID vragen en vervolgens de verkoop weigeren.
En als de 20 jarige alleen komt?

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21-03 17:42
Koenoe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:51:
[...]

Mijn ervaring is gewoon, niet te veel laten blijken bij de kassa dat je bij elkaar hoort. Gewoon allebei via een andere kassa de winkel verlaten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Kuusj

Kuusj

Koenoe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:51:
[...]

Als ik geen weet heb van het 17 jarige meisje dat ergens op straat wacht, kan ik daar ook niet naar handelen en ben ik ook niet fout als ik het toch aan die 20 jarige verkoop.

• Koenoe
LordSinclair schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:53:
[...]

Mijn ervaring is gewoon, niet te veel laten blijken bij de kassa dat je bij elkaar hoort. Gewoon allebei via een andere kassa de winkel verlaten.
Zoals ik al zei, wat een rare maatschappij leven we in.

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 06:36
Ik zie het probleem niet. Caissières doen gewoon hun werk aan houden zich aan de wet. Het is een hele kleine moeite. Het levert veel meer ongemak op als supermarkten het minder nauw met de wet zouden nemen.

SW-0040-8191-9064

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
Zo ben ik inderdaad wel eens alcohol geweigerd omdat ik totaal geen rekening mee had gehouden dat mijn zwager nog geen 18 was (16 of 17 toentertijd). Niet geheel onbegrijpelijk trouwens.

Helemaal geen intenties om hem alcohol te geven, maar wou gewoon een flesje wijn voor bij het eten.
Helaas voor mij kreeg ik het niet mee. Gelukkig kan je gewoon nog een keer de winkel in en naar een andere kassa om het alsnog af te rekenen 8)7

Without magic smoke, it ain't broken!

• Kuusj

Kuusj

Koenoe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:54:
[...]

Zoals ik al zei, wat een rare maatschappij leven we in.
Wat heeft dat dan nu weer te maken met een maatschappij die raar is? Het is niet illegaal om alcohol aan minderjarigen te geven, de verkoop is echter wel illegaal. Dat is een simpele regel die iedereen kan begrijpen. Ik kan er niet bij hoe je kassamedewerkers die letterlijk hun werk legaal willen doen doet aftekenen alsof ze weet-ik-wat voor een grove fouten maken?

Dat er een morele verantwoordelijkheid zit aan paps of mams of een vriend/vriendin die alcohol aan een minderjarige zoon/dochter/vriend/vriendin schenkt is daarbij logisch. Ik heb vaak genoeg geweigerd sigaretten of drank te kopen voor vrienden.

• FunkyTrip
  • Laatst online: 21-03 16:40

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Heeft mijn moeder een keer gehad. Omdat de bieper afging. Toen hebben ze excuses aangeboden en waardebon van 25E gegeven omdat het toch best genant was.

Dit dus.

• Pjottski
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:52

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Zelfde euvel tref je soms ook met die stomme stickers die voor een kratje bier zijn bedoeld. Doe het structureel of doe het niet.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

• Koenoe
Kuusj schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:00:
[...]

Wat heeft dat dan nu weer te maken met een maatschappij die raar is? Het is niet illegaal om alcohol aan minderjarigen te geven, de verkoop is echter wel illegaal. Dat is een simpele regel die iedereen kan begrijpen. Ik kan er niet bij hoe je kassamedewerkers die letterlijk hun werk legaal willen doen doet aftekenen alsof ze weet-ik-wat voor een grove fouten maken?

Dat er een morele verantwoordelijkheid zit aan paps of mams of een vriend/vriendin die alcohol aan een minderjarige zoon/dochter/vriend/vriendin schenkt is daarbij logisch. Ik heb vaak genoeg geweigerd sigaretten of drank te kopen voor vrienden.
Die verantwoordelijkheid was er altijd al. Ook bij degene die zelf de drank/sigaretten naar binnen werkt. Het probleem is dat het nu kennelijk nageleefd moet worden, omdat er nu boetes uitgedeeld worden. Hou daar eens mee op en laat die verantwoordelijkheid bij de mensen zelf. Nu wordt de verantwoordelijkheid op de caissière geschoven die daarna de klant ermee lastig gaat vallen.

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:19
Bij uitgaansgelegenheden word ik nooit gecontroleerd. Het interesseert ze daar blijkbaar niet. Bij Albert Heijn gebruik ik altijd de zelfscanner dus dan weet ik van tevoren al dat er controle aan zit te komen. Ik heb m'n rijbewijs dan al in de hand waardoor de controle ook zo gebeurd is. Sommige medewerkers drukken de melding sowieso al meteen weg. De eigenaar van de Gall&Gall kent me inmiddels :X en controleert volgens mij vooral als er andere klanten in de winkel zijn. Ik hoop dat dat binnenkort wel ophoudt. En zo niet jammer dan. Zo vaak koop ik eigenlijk geen alcohol.

• Sissors
  • Laatst online: 22:47
Als er één ding wel duidelijk is, dan is het dat heel veel mensen niet met die verantwoordelijkheid om kunnen gaan. En dus moet het dan maar bij de cassieres worden gelegd.

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:06
Koenoe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:13:
[...]

Die verantwoordelijkheid was er altijd al. Ook bij degene die zelf de drank/sigaretten naar binnen werkt. Het probleem is dat het nu kennelijk nageleefd moet worden, omdat er nu boetes uitgedeeld worden. Hou daar eens mee op en laat die verantwoordelijkheid bij de mensen zelf. Nu wordt de verantwoordelijkheid op de caissière geschoven die daarna de klant ermee lastig gaat vallen.
Tja, die verantwoordelijkheid bij mensen laten werkte blijkbaar niet; En de schade voor de maatschappij van drank- en rookmisbruik is zo hoog, dat het wat mij betreft wel gerechtvaardigd is.

En als je om zo'n reden je boodschappen laat staan - namelijk het feit dat de wet wordt gehandhaafd - ben je gewoon een kinderachtige lul

• Kuusj

Kuusj

FunkyTrip schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:06:
[...]

Heeft mijn moeder een keer gehad. Omdat de bieper afging. Toen hebben ze excuses aangeboden en waardebon van 25E gegeven omdat het toch best genant was.
In dat geval ga ik daar ook winkelen :+ Bij ons gaan die dingen iedere minuut wel af, kijkt geen hond meer naar. Ben wel zelf laatst gefouilleerd in een winkel in Duitsland omdat een poortje af ging, dát vind ik dan wel (i.t.t. ID controle) erg vervelend en ongemakkelijk. Volgens mij mag dat ook helemaal niet.

Laatst een cursus gehad over dergelijke zaken en winkelveiligheid, het kijken in tassen mag ook echt puur kijken zijn, men mag niet zelf in de tas gaan graaien.
Koenoe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:13:
[...]

Daar geef ik je vanuit die optiek wel weer gelijk in, de constante stress als je aan de kassa zit dat er misschien een controle is werkt niet fijn. Hoe groot is de kans? Tja, niet groot. Maar iedere 2 maanden is het wel weer raak met een controle van deze of gene.

Ik weet zelf niet hoe het was toen de leeftijd nog op 16 jaar stond (werd voor mij net verhoogd naar 18 :+), werd daar dan niet op ID gecontroleerd?

Ik ben het met je eens dat de verantwoordelijkheid niet op de kassamedewerker zou moeten liggen, maar dat ligt momenteel wel zo, en derhalve vind ik dat als je alcohol gaat kopen je rekening moet houden met het feit dat die niet hun baantje op het spel willen zetten omdat ze twijfelen tussen leeftijden. Er zijn ook gevallen waarvan ik zeg "tja, kom op zeg", als iemand zoals u (40+) bij de kassa staat is dat in 999/1000 gevallen ook wel te zien en ga ik echt geen ID vragen. Maar goed, al zou ik dat wel doen, het is nu eenmaal zo.

• Koenoe
rik86 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:18:
[...]

Tja, die verantwoordelijkheid bij mensen laten werkte blijkbaar niet; En de schade voor de maatschappij van drank- en rookmisbruik is zo hoog, dat het wat mij betreft wel gerechtvaardigd is.

En als je om zo'n reden je boodschappen laat staan - namelijk het feit dat de wet wordt gehandhaafd - ben je gewoon een kinderachtige lul
Prima hoor, dat mag je vinden. Net zoals ik het kinderachtig vind dat ik mijn legitimatie moet laten zien om een biertje te kopen.

• Tuttel
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 21-03 15:06
O88088 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:15:
Bij uitgaansgelegenheden word ik nooit gecontroleerd. Het interesseert ze daar blijkbaar niet. Bij Albert Heijn gebruik ik altijd de zelfscanner dus dan weet ik van tevoren al dat er controle aan zit te komen. Ik heb m'n rijbewijs dan al in de hand waardoor de controle ook zo gebeurd is. Sommige medewerkers drukken de melding sowieso al meteen weg. De eigenaar van de Gall&Gall kent me inmiddels :X en controleert volgens mij vooral als er andere klanten in de winkel zijn. Ik hoop dat dat binnenkort wel ophoudt. En zo niet jammer dan. Zo vaak koop ik eigenlijk geen alcohol.
Het grappige is dat dat dan eigenlijk dus niet meer hoeft. Ik heb een tijdje als bijbaan de handhaving van de leeftijdsgrenzen voor de overheid moeten controleren.

Je krijgt dus geen boete voor het al dan wel of niet vragen om legitimatie, maar het onrechtmatig verkopen van alcohol of tabak aan minderjarigen. Als de verkoper dus al weet dat jij oud genoeg bent, omdat je je bijvoorbeeld al eerder hebt gelegitimeerd of dat hij je persoonlijk kent, kan hij je de drank gewoon verkopen zonder steeds voor de sier je om ID te vragen uit angst voor een controle.

De controleurs zullen namelijk ook de klant aanspreken om te controleren of deze inderdaad minderjarig is, evenals dat ze zullen vragen of deze zich al een keer eerder heeft moeten legitimeren bij de verkoper en of de verkoper een bekende is.

Boete is momenteel trouwens 1360,-

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:06
Koenoe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:21:
[...]

Prima hoor, dat mag je vinden. Net zoals ik het kinderachtig vind dat ik mijn legitimatie moet laten zien om een biertje te kopen.
Ja, maar nu straf je dus de winkel ervoor die zich wél aan de wet houdt; Zij kunnen daar niets aan doen

• Koenoe
rik86 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:23:
[...]

Ja, maar nu straf je dus de winkel ervoor die zich wél aan de wet houdt; Zij kunnen daar niets aan doen
Natuurlijk wel. Gewoon niet een >40 jarige om zijn legitimatie vragen.

• Dynazap
  • Laatst online: 21-03 13:34
Koenoe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:25:
[...]

Natuurlijk wel. Gewoon niet een >40 jarige om zijn legitimatie vragen.
Heeft gewoon te maken met de 'druk' vanuit de leidinggevende in de winkel / supermarkt ;). M'n vriendin heeft 4 jaar als ass. storemanager bij Appie gewerkt en weet uit ervaring dat de boetes voor het verkopen van alcohol en tabak aan minderjarige <18 niet mals zijn.

Kortom, om gezeik te voorkomen krijg je als als kassière het bevel om altijd het ID vragen (tenzij het een bejaarde is en deze obvious boven de 25 is). Winkels die alcohol verkopen krijgen regelmatig te maken met zogenoemde 'mystery shoppers' die dan wel / niet 25 of ouder zijn. Faal je heb je dus als winkelzijde een probleem :)

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19:52
Ik werd altijd ouder geschat, toen ik 18 was, schatte ze mij op 25, nu dat ik 30 ben schatten ze mij nog steeds 25, dus dat doe ik dan wel weer goed :P

Persoonlijk zou het mij niet storen als ze mij om een ID vragen, maar dat zal mij nooit gebeuren want ik koop geen alcohol of sigaretten. Zou er eerder een leuke grap bij verzinnen zodat we beide er lol in hebben (kassiere en ik) ipv er aan ergeren, daar word je leven ook niet echt beter van, nou.

• mashell
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21-03 18:43
Onnodig een persoon vragen om zich te legitimeren is feitelijk vragen persoonsgegevens (die staan immers in volle glorie op je identiteitsbewijs) daarom moeten we terughoudend zijn met mensen om legitimatie te vragen bij iets als het kopen van een flesje drank of pakje sigaretten.

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19:52
mashell schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:31:
Onnodig een persoon vragen om zich te legitimeren is feitelijk vragen persoonsgegevens (die staan immers in volle glorie op je identiteitsbewijs) daarom moeten we terughoudend zijn met mensen om legitimatie te vragen bij iets als het kopen van een flesje drank of pakje sigaretten.
Dat is wel een beetje erg overdreven vind je niet?
Is niet dat iemand je bsn onthoud, die heeft dan wel betere dingen te doen als hij/zij een fotografisch geheugen heeft.

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:57
Kuusj schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:47:
[...]

Nee met zo'n acties laat je inderdaad zien hoe het wel moet 8)7. Iedere dag wel een of andere... (tja, hoe noem je zo iemand op een nette manier? Iemand die jonger dan 18 is?) die om de een of andere kleinste reden een kar met boodschappen laat staan die het personeel dan vervolgens een half uur kan inruimen, ik kijk er inmiddels niet meer van op.

Als je om het ID wordt gevraagd is dat natuurlijk vervelend, maar het is niet alsof je dan maar alles uit je handen moet laten vallen. Maar als je dat wel acceptabel acht: lekker doen..
Mijn mening is om gewoon iedereen standaard te controleren of een systeem wat je ID scant (al dan niet met een chip) die alleen de leeftijd op haalt en dan klaar. Niet beleggen bij jonge jongens en meisjes om maar te moeten beslissen of iemand oud genoeg kan zijn of niet.
Zij zijn de sjaak en niet de koper op dat moment. Anders zelf je ID laten zien of geen alcohol mee.
Leg het gewoon bij de klant. Bedoel, we moeten toch al wachten op alle ouderen. :+

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• Dynazap
  • Laatst online: 21-03 13:34
Arunia schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:39:
[...]

Mijn mening is om gewoon iedereen standaard te controleren of een systeem wat je ID scant (al dan niet met een chip) die alleen de leeftijd op haalt en dan klaar.
De Lidl in Almere heeft al zo'n systeem dat je je ID door een sleufje moet halen en een 'leuk' of 'boos' deuntje geeft als je wel of niet 18+ bent :D .

P.s ik drink geen alcohol van de Lidl :+

• mashell
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21-03 18:43
Joeri.Bijlsma schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:36:
[...]
Dat is wel een beetje erg overdreven vind je niet?
Is niet dat iemand je bsn onthoud, die heeft dan wel betere dingen te doen als hij/zij een fotografisch geheugen heeft.
Niks overdreven. Het gaat natuurlijk het niet om je BSN maar om je naam. Waarom moet de degene achter de kassa je naam weten als je een flesje drank koopt? Dat hoeft niet, is overbodig, alleen de leeftijd is relevant. We gebruiken dat identiteitsbewijs omdat het een betrouwbare bron is maar het bevat ook je naam en vermeld wat er in je onderbroek zit. Daarom niet vragen als er geen aanleiding toe is. Daarom hebben we die regel, de cassiere (als leek) schat jonger of ouder dan 25 en alleen daaronder wordt een ID gevraagd. Oprekken naar iedereen om "compliment of belediging" te voorkomen is dus een schending van iemands privacy.

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:57
@Dynazap Dat is inderdaad zoiets waar ik op doel. Al dat gezeur over mensen en hun naad waar op getrapt wordt. Gewoon zelf het initiatief nemen.
Nu moet ik zeggen dat ik geen alcohol drink, maar wel degene ben die de meeste boodschappen doet en dus alcohol voor mijn vrouw mee neem. Maar bij de zelfscan of aan de band nog nooit om ID gevraagd, maar wellicht heb ik ook een oude kop gekregen (37j). Als de zelfscan gaat piepen draai ik me gewoon om. Als ze willen checken heb ik mijn rijbewijs toch altijd bij me als ID, maar vaak kijken ze, lachen lief en drukken op de knop. Geef een knikje terug met een glimlach en we gaan weer verder.
Het zou me overigens weinig interesseren als ze om ID vragen en als het vaker gebeurd, dan pak ik hem zelf wel. Bedoel, moet mijn bonuspas toch ook hebben, kan die ook meteen gepakt worden.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• energydrank
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 11-03 15:29

energydrank

Sorry, Niet thuis!

mashell schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:44:
[...]

Niks overdreven. Het gaat natuurlijk het niet om je BSN maar om je naam. Waarom moet de degene achter de kassa je naam weten als je een flesje drank koopt? Dat hoeft niet, is overbodig, alleen de leeftijd is relevant. We gebruiken dat identiteitsbewijs omdat het een betrouwbare bron is maar het bevat ook je naam en vermeld wat er in je onderbroek zit. Daarom niet vragen als er geen aanleiding toe is. Daarom hebben we die regel, de cassiere (als leek) schat jonger of ouder dan 25 en alleen daaronder wordt een ID gevraagd. Oprekken naar iedereen om "compliment of belediging" te voorkomen is dus een schending van iemands privacy.
persoonlijk vindt ik dat wel extreem overdreven, omdat je naam erop staat wil je hem niet laten zien? persoonlijk toen ik vroeger nog bij de jumbo achter de kassa zat heb ik samen met mijn collega's het er ook wel eens over gehad, wij keken allemaal eventjes naar de geboorte datum meer niet. je naam zal me een worst zijn, Henk,Gerard,Jan of Berend het maakt echt niet uit, die geboorte datum daar gaat het om. daarnaast zie je op een dag wel veel ID kaarten en dan ga je al die namen echt niet onthouden.

en wat er in je onderbroek zit kan je ook wel aan het uiterlijk zien :P

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:24
Hoe zit het juridisch eigenlijk? Mag niet-politie uberhaupt wel om legitimatie vragen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True