Even los van de boetes en druk van leidinggevenden/hoofdkantoor, heb je er wel eens bij stilgestaan dat leeftijd inschatten ook erg moeilijk kan zijn? Google maar eens op zo'n test, dan kun je het zelf ook eens ervaren. Je neemt dan het zekere voor het onzekere, en je gaat dan om een legitimatiebewijs vragen ook als het misschien niet nodig is. Misschien bouw je wel een automatisme op.
Zelf heb ik tijdens mijn studie enkele jaren bij een tankstation gewerkt en ja, ook ik heb wel eens om legitimatie gevraagd van iemand die met een auto kwam om sigaretten te kopen. Het klinkt dom (vooral als je ruim boven de 18 of 25 bent) en het leverde me ook een geïrriteerde klant op, maar het goed inschatten van leeftijden is gewoon moeilijk en het feit dat je met een auto ergens komt (of zoals hier eerder al genoemd werd: dat je met een kind komt) wil gewoon niets zeggen. Ik kan vanuit mijn kassa niet zien dat jij met jouw auto aan komt rijden of dat je de passagier was, ik heb 90% van mijn attention span bij de klant die voor mij staat en met de overige 10% houd ik grofweg in de gaten wat er ongeveer buiten aan het gebeuren is. En al kwam je met je eigen auto, voor hetzelfde geld hoor je bij de generatie die het rijbewijs heeft gehaald op 17-jarige leeftijd. Het (voor jou onnodig) laten zien van een legitimatiebewijs is voor jou als klant misschien even vervelend, maar degene achter de kassa kan het zijn/haar baan kosten en de winkel kan het een flinke boete kosten.
Natuurlijk heb je kromme situaties, zoals dat je gezelschap in de winkel zich ook moet kunnen legitimeren omdat jij een kratje bier koopt. Ik beweer ook zeker niet dat de procedures die nu geïmplementeerd zijn foutloos werken, maar ik hoor eigenlijk altijd alleen maar geklaag richting winkelpersoneel en er is niemand die wél de juiste oplossing heeft hiervoor.

Sterker nog, het is bedoeld om
jou als klant aan te sporen uit eigen beweging je legitimatie te laten zien. Voor degene achter de kassa verandert er niets, die geeft alleen om leeftijd >18.
[
Voor 15% gewijzigd door
Mint op 08-01-2019 15:22
]