Ik heb recentelijk de Grohe Sensia Quickfix doucheWC geinstalleerd (let op: dit is NIET de Arena). Het betreft typenummer 36507SH0. Ik vind nog weinig tot geen reviews van de Grohe Sensia dus ik maak er een uitgebreid verhaal van. Ik heb deze aangeschaft in een actie voor €1199 (juni 2026) incl inbouwreservoir (Grohe SLX).
TLDR: Ik raad de Grohe Sensia af.
Ik had in een vorig huis al enkele jaren ervaring met een Geberit Aquaclean Sela (model 2018) en kan daarom van ruime ervaring met douchewc spreken en ze goed met elkaar vergelijken. Met de Geberit Aquaclean Sela was ik heel tevreden. Deed precies wat je wilde, niet meer niet minder. Je achterste sproeien, met instelbare waterstraal, positie en temperatuur. Geen ladydouche en geen föhn.
Dit was een apparaat met boiler, dus na ongeveer 20 sec was het reservoir op. Echter je kon direct de douchesessie verlengen door nogmaals op het knopje te drukken en enige was dat dan de watertemperatuur iets kouder was (maar ook in de winter nog prima te doen).
Wat betreft de Grohe Sensia: Ik heb spijt van deze aankoop en zal uitleggen waarom.
1. Installeren inbouwreservoir (SLX) ging al lastiger dan de Geberit UP320. Ook hangen van de pot en aansluiten douchewc gebeuren was ingewikkelder en op sommige punten onlogisch. Zo moet je bijvoorbeeld 2 schroeven diep aandraaien die dusdanig dicht tegen de muur gepositioneerd zitten dat je schroevendraaier niet goed kan vasthouden en deze tegen de muur schuurt.
2. Bril is behoorlijk dik en komt hoog boven te pot uit. Ook materiaal voelt als wat goedkoop plastic.
3. De instelbare waterstraal is slechts op 2 sterktes in te stellen en de harde straal is helemaal niet krachtig. De Geberit had een veel sterkere straal en ervaarde ik als prettiger. Dit mis ik nu.
4. De wc heeft een sensor op de bril. Elke keer als je gaat zitten dan maakt de sproeier geluid en spoelt deze een paar seconden voor (achter een klepje, dus je wordt zelf niet nat, want het loopt direct in de pot). Zonde van het water en irritant van het geluid, want je gaat vaker een kleine boodschap doen dan de grote boodschap.
5. Er zit een verlicht Grohe logo achterop de pot en is best wel fel. Deze kan je niet uitzetten. Ik heb er ondertussen een zwarte tape overheen geplakt.
6. Als je op het knopje van sproeien drukt, duurt het best wel lang voordat je ook echt het water tegen je achterste hebt.
7. De oscillerende functie (heen-en-weer sproeier) maakt best veel lawaai, in tegenstelling tot de Geberit waar je geen verschil in geluid had tussen wel of niet oscillerend.
8. Massagefunctie. Ik zou werkelijk waar niet weten wat dit toevoegt of wanneer je dit zou gebruiken. Net zoiets als de massagefunctie op mn elektrische tandenborstel....leuk dat het kan, maar waarom?
9. De pot is best groot/lang, staat weliswaar ook in de afmetingen/specs maar daar had ik onvoldoende rekening mee gehouden. In een kleine ruimte zoals bij ons toch iets too much.
10. De voorgeprogrammeerde programma's (op de afstandbediening staan knoppen voor 3) krijg ik niet ingesteld. Van alles geprobeerd, exact volgens handleiding, en ook zelf wat dingen, maar krijg het echt niet werkend. Vind ik ook niet zo boeiend verder dus maar zo gelaten. Werkt niet of handleiding is niet correct.
11. Geen bedieningsknoppen op het apparaat zelf. Je moet dus echt een afstandsbediening gebruiken. Zonde, ik had liever ook een aan/uit knop voor het sproeien op het apparaat gehad.
Er zijn toch nog 2 voordelen van de Sensia te noemen:
1. Er zit een ladydouche functie op. Zover als ik kon vinden een van de goedkopere douchewc's met deze functie. Nog geen ervaringen ermee.
2. Het water wordt denk ik verwarmd met een doorstromer. Je kan ontzettend lang met verwarmd water sproeien.
Nog wel even een extra noot: de Geberit Alba (goedkoopste) heb ik niet getest, wellicht dat deze ook niet zo goed presteert als mij Aquaclean Sela uit 2018.
Flink verhaal al met al. Bedankt voor de aandacht en hopelijk helpt dit mensen verder met hun keuze.
Dit was mijn spreekbeurt ;-).
[
Voor 4% gewijzigd door
Wielewaal op 05-07-2026 16:01
]