Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Motoriseren oude radiatorkraan

Pagina: 1
Acties:

• MWDKing
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12-02 10:05
Hallo allemaal,

Ik ben eigenaar van een jaren '30 appartement en wil een zone regeling voor de radiatoren realiseren. De marktconforme draadloze kranen zijn alleen geschikt voor thermostaat kranen. Mijn radiatorkranen zijn zijn echter reguliere kranen:

De knop kan je daaraf draaien en dan hou je een vierkante aansluiting over (7x7mm), die je kan roteren om de kraan te openen of te sluiten. Zie hier voor foto's van een andere forumlid.

Nu heb ik twee opties:
  1. Alle kranen vervangen door thermostaatkranen (3 stuks). Dit kost rond de 350EUR als ik het niet zelf doe. En vervolgens draadloze thermostaatknoppen installeren (450EUR). Totaal 800EUR en dat is het me niet waard.
  2. Motoriseren van de standaard knop door het vierkante asje (7x7mm) aan te drijven met een servomotor die ik via een wifi-module oid kan aansturen.
Optie 2 heeft dus mijn voorkeur. Echter: weet iemand of hier of Off-the-shelf motoren voor zijn? Heeft iemand dit al eerder geprobeerd?

Ik heb gezocht op het forum en het volgende al gevonden:
  • In dit topic heeft TS dezelfde bestaande situatie en wil men optie 1 uitvoeren.
  • Voor dit topic geldt hetzelfde.

• antubus
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 13-02 16:41
Ik weet niet of er off the shelf motoren beschikbaar voor zijn, maar je kunt natuurlijk altijd een apdapter laten 3d printen (in nylon ofzo).

• Lelletje
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19-02 15:27
Je optie 1 heeft mij slechts 100 euro gekost. Ik denk dat je het even goed moet nazoeken. Zelf draadloze thermostaatknoppen installeren kan je zelf doen, voor 4 radiatoren kostte het mij 220 euro voor de 4 knoppen.

Volgens mij moet je meerdere offertes opvragen, 350 euro is wel erg veel voor 3 stuks...

• MWDKing
Zojuist even gebeld met warmtewinkel.nl in Den Haag. Zij geven aan dat hier geen standaard oplossingen ervoor zijn.

3D-print adapters is een goed idee, maar ik denkt dat het een te hoog hobbygehalte wordt wat niet zo mooi oogt in de woonkamer.

Voor wat betreft de kosten. De thermostaatknoppen installeren is een eitje. Echter de kranen vervangen door thermostaatkranen is wel wat werk. De raming heb ik van andere fora.

Toevoeging: deze knutselaar en deze hebben gemaakt wat ik zoek. Nu nog een echte product vinden... :9

MWDKing wijzigde deze reactie 04-01-2019 13:43 (25%)

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22:50
Niet mee gaan zitten klooien. De enige juiste manier is de kranen vervangen. Echt een verwarmingssysteem moet altijd werken, zonder dat je er naast moet staan. vervangen is niet zo moeilijk. Systeem leeg laten lopen en nieuwe kranen erop.

• MWDKing
Heb inmiddels een quote van 350 en van 470 euro voor het vervangen van de 4 kranen.
Zelf doen zal rond de 120EUR kosten aan materiaal.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:33

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Wat is eigenlijk je motivatie voor zoneverwarming? Want met dergelijke investeringen duurt het nogal lang om het terug te verdienen, als het je alleen om besparing van energie te doen is...

€400 is bijna mijn jaarverbruik aan gas...

Verkijk je overigens niet in de hoeveelheid werk. Het is niet alleen CV aftappen, oude kraan ertussenuit, nieuwe kraan ertussen, CV weer vullen en halfuurtje later ben je klaar...

De nieuwe kranen zijn waarschijnlijk net iets groter/kleiner, waardoor je de buis moet inkorten/nieuwe buis zagen als de oude te kort is. Hmmm, heb ik niet meer in huis, naar de bouwmarkt dan maar. Buis gekocht, juiste maat, maar dan moet je hem evt. nog in de goede bocht buigen. Ook moet er een nieuwe knelfitting op, de koppeling is net weer een andere maat dan van je nieuwe kraan. Eindelijk klaar, dan de boel maar weer vullen: shit, lekt toch nog ergens, CV weer aftappen, kraan los, lekkage verhelpen, vullen, ontluchten.

Tijdje terug bij m'n ouders ook een drietal kranen/voetventielen vervangen zodat de boel fatsoenlijk ingeregeld kon worden, maar daar zijn we (vader en ik) uiteindelijk een volledige zaterdag mee bezig geweest 8)7

ThinkPad wijzigde deze reactie 07-01-2019 19:15 (84%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• SuperJoker
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 11-01 11:15
Op de bekende chineze sites koop je voor tussen de 5 en 10 euro een electrische kraan. Dat kan een 'thermostaatkraan' zijn (zonder thermostaat, lol), maar dus zo'n ding wat je op een aanslutiing voor een thermostaat schroeft, of een regulieren kraan (wat jij dus zoekt).

Kwestie van ebay alibaba etc even doorspitten. Keuze genoeg.

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:03

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

ThinkPad schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:07:
Wat is eigenlijk je motivatie voor zoneverwarming? Want met dergelijke investeringen duurt het nogal lang om het terug te verdienen, als het je alleen om besparing van energie te doen is...

Verkijk je overigens niet in de hoeveelheid werk. Het is niet alleen CV aftappen, oude kraan ertussenuit, nieuwe kraan ertussen, CV weer vullen en halfuurtje later ben je klaar...

De nieuwe kranen zijn waarschijnlijk net iets groter/kleiner, waardoor je de buis moet inkorten/nieuwe buis zagen als de oude te kort is. Hmmm, heb ik niet meer in huis, naar de bouwmarkt dan maar. Buis gekocht, juiste maat, maar dan moet je hem evt. nog in de goede bocht buigen. Ook moet er een nieuwe knelfitting op, de koppeling is net weer een andere maat dan van je nieuwe kraan. Eindelijk klaar, dan de boel maar weer vullen: shit, lekt toch nog ergens, CV weer aftappen, kraan los, lekkage verhelpen, vullen, ontluchten.

Tijdje terug bij m'n ouders ook een drietal kranen/voetventielen vervangen zodat de boel fatsoenlijk ingeregeld kon worden, maar daar zijn we (vader en ik) uiteindelijk een volledige zaterdag mee bezig geweest 8)7
Erhm ... waarom verwijs je hem niet naar het hoofd topic deel 1,2,3,4 :)

@MWDKing doe jezelf een plezier doe het goed en niet half, als je je cv leeg laat lopen zoals Thinkpad adviseert .. spoel de leidingen & radiatoren door (niet met hoge druk spuit) maar 99% kans dat je alleen al daarmee de werking van je radiatoren verbeterd.
- radiator los koppelen en ff de tuinslang erop en paar minutjes doorspoelen totdat er schoonwater uit komt.
- kan je gelijk indien nodig radiator folie achter de cv plakken :)
- dikwandig metalen leidingen ? --> zet er een vuil opvanger ertussen op een geschikt punt .. (metaal vanger oid :?)
- zorg dat je naast een gemotoriseerde kraan ook bv afsluit ventielen in je toe/af-voer hebt (scheelt bij lekkage alles leeg laten lopen)
- handig als je bv elke radiator apart kan vullen/afsluiten zonder dat je "ring/kring" stopt , soms gaat de afvoer van radiator A naar toevoer radiator B .. dat wil je niet ..
- en als je toch bezig bent overweeg een debiet regelaar per radiator ..

en bij deze acties is natuurlijk een gemotoriseerde radiatorkraan een kleine moeite

Maar goed meeste word min of meer ook in de eerder genoemde CV tune topic genoemd
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• MWDKing
ThinkPad schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:07:

Tijdje terug bij m'n ouders ook een drietal kranen/voetventi
[...]
1619229]ingeregeld[/url] kon worden, maar daar zijn we (vader en ik) uiteindelijk een volledige zaterdag mee bezig geweest 8)7
Mijn motivatie is duurzaamheid en comfort. Dat weeg ik af tegen de kosten, maar de "terugverdientijd" vindt ik niet relevant. De kranen zijn slechts een heel klein deel van de kosten, dus die koop ik goede kwaliteit.
Precies omdat het aardig wat werk is, waar ook nog ongetwijfeld verrassingen naar voren komen waarvoor special gereedschap nodig is, ga ik niet zelf doen.
vso schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:04:
[...]

Erhm ... waarom verwijs je hem niet naar het hoofd topic deel 1,2,3,4 :)

@MWDKing doe jezelf een plezier doe het goed en niet half, als je je cv leeg laat lopen zoals Thinkpad adviseert .. spoel de leidingen & radiatoren door (niet met hoge druk spuit) maar 99% kans dat je alleen al daarmee de werking van je radiatoren verbeterd.
- radiator los koppelen en ff de tuinslang erop en paar minutjes doorspoelen totdat er schoonwater uit komt.
- kan je gelijk indien nodig radiator folie achter de cv plakken :)
- dikwandig metalen leidingen ? --> zet er een vuil opvanger ertussen op een geschikt punt .. (metaal vanger oid :?)
- zorg dat je naast een gemotoriseerde kraan ook bv afsluit ventielen in je toe/af-voer hebt (scheelt bij lekkage alles leeg laten lopen)
- handig als je bv elke radiator apart kan vullen/afsluiten zonder dat je "ring/kring" stopt , soms gaat de afvoer van radiator A naar toevoer radiator B .. dat wil je niet ..
- en als je toch bezig bent overweeg een debiet regelaar per radiator ..

en bij deze acties is natuurlijk een gemotoriseerde radiatorkraan een kleine moeite

Maar goed meeste word min of meer ook in de eerder genoemde CV tune topic genoemd
Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Mijn CV en radiatoren doen het uitstekend, maar ik mis alleen de zone controle. Dat is de aanleiding de kranen te vervangen en niet andersom. Desondanks altijd een goed idee om direct te reinigen en netjes te maken. Bedankt voor de tips.

Totaal komen de kosten rond de 920-970EUR uit en dat is het me niet waard. Bedankt voor de tips iedereen, maar mijn conclusie is dat ik lekker met de hand de knoppen open en dicht ga draaien, totdat er commerciële producten komen die ik op de bestaande kraan kan aanbrengen.

• SuperJoker
Die oplossingen zijn er dus al.

Eerste oplossing (is niet wat jij zei, bij deze oplossing vervang je de hele kraan):
https://magneetventielsho...YM2Mfcw3vlY0aApHXEALw_wcB

Kost je in totaal een keer 80 euro voor 3 kranen.

https://www.googleadservi...LBoKHaZIC_IQ9aACCEw&adurl=

Ben je voor minder al klaar.

Ik zie niet in hoe je op kosten richting 900 euro komt voor 3 kranen.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:03

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

MWDKing schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:48:
[...]

Mijn motivatie is duurzaamheid en comfort. Dat weeg ik af tegen de kosten, maar de "terugverdientijd" vindt ik niet relevant. De kranen zijn slechts een heel klein deel van de kosten, dus die koop ik goede kwaliteit.
Precies omdat het aardig wat werk is, waar ook nog ongetwijfeld verrassingen naar voren komen waarvoor special gereedschap nodig is, ga ik niet zelf doen.

[...]

Mijn CV en radiatoren doen het uitstekend, maar ik mis alleen de zone controle. Dat is de aanleiding de kranen te vervangen en niet andersom. Desondanks altijd een goed idee om direct te reinigen en netjes te maken. Bedankt voor de tips.

Totaal komen de kosten rond de 920-970EUR uit en dat is het me niet waard. Bedankt voor de tips iedereen, maar mijn conclusie is dat ik lekker met de hand de knoppen open en dicht ga draaien, totdat er commerciële producten komen die ik op de bestaande kraan kan aanbrengen.
Tja we kunnen niet je budget beheren, maar ik zou het meteen goed aanpakken, nu zou ik zelf ook afwegen welke opties "handig" zijn. overgens tweaken en tunen van CV kan al met een laser thermometer van een 10,- (en wat tijd) als resultaat makkelijk een veelvoud tot besparen zeker op het duurder wordend gas.

@ThinkPad is een volgens mij zeer actief op CV gebied en uit het eerder genoemde (zijn :?) topic zijn ook de tips gehaald .. maar ach kleine moeite om een duwtje te geven waarom je dat topic toch eens in zou kunnen/willen duiken :)

Zelf heb ik getuned, en ik wilde ook gemotoriseerd echter na de tuneing & isolatie is de verwarming effectiever,

ps ooit wel eens gedacht om een paar pc ventilators (zachtjes blazend) met behulp van magneten ofzo (uit het zicht) de lucht circulatie in de kamer te verhogen ? dit kan je voor paar euro het is niet zo effectief als een convector waarvoor het bedoelt is maar kan allicht het leefgenot verhogen.. (deze kan je aansturen op temp van de kachel) krijg je een soort van zone verwarming ..
SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:03:

wellicht alle opties die ik noemde ;)

vso wijzigde deze reactie 09-01-2019 19:13 (5%)

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• MWDKing
Bedankt voor alle tips. Misschien zit er wat spraakverwarring in "zonebesturing", dus misschien kan ik het beter zo uitleggen:

Ik wil 's ochtends de radiator in de badkamer aan en uit op vaste tijden. Daarna staat gedurende de werkdag de verwarming overal uit. Einde middag wil ik pas dat de verwarming in de woonkamer aan gaat (en dus niet in de badkamer).

Deze regeling kan ik nu prima doen door de thermostaat in de woonkamer hoog en laag te zetten en door handmatig aan de knoppen te draaien. Dat wil ik automatiseren.

• MWDKing
SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:03:
Die oplossingen zijn er dus al.

Eerste oplossing (is niet wat jij zei, bij deze oplossing vervang je de hele kraan):
https://magneetventielsho...YM2Mfcw3vlY0aApHXEALw_wcB

Kost je in totaal een keer 80 euro voor 3 kranen.

https://www.googleadservi...LBoKHaZIC_IQ9aACCEw&adurl=

Ben je voor minder al klaar.

4 kranen vervangen incl. arbeid: +-450€. Materiaal is miss 100€, en arbeid 350€
Evohome startpakket: +-450€
Totaal: 900€

• SuperJoker
Accoord, maar dan ben je dus voornamelijk zelf de duurmaker. Je kunt dit klusje namelijk prima zelf doen, en e.e.a. kan bv. op ene klikaanklikuit hub of op een raspberry pi met domoticz. Als je voor de laatste optie gaat, ben je voor onder de 150 euro klaar.

Wil je het laten doen en dan ook een overbodige evhome bij hebben, ja dan wordt het duurder. Ik zie die Evohome overigens voor 200 euro ipv 450, maar wellicht dat er meer spul in dat startpakket zit?

• MWDKing
Probleem blijft dat er geen motorisering voor reguliere kranen is. Dus een add-on zonder dat je de hele kraan moet vervangen (incl. Leeglopen cv, etc.)
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True