Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noalert
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-03 13:02
Dag aardige mede-Tweakers,

Ik zit met een probleem. Ik heb een Evohome-set met 4 HR92-radiatorregelaars gekocht. Drie radiatoren heb ik probleemloos geïnstalleerd (1x standaard M30, 2x Danfoss met verloopstuk). Situatieschets: jaren 30-huis, veel ruimtes, deel van elektra/gas/water stamt nog uit de oudheid, deel is reeds ooit vervangen.

Radiator 4 op de werkkamer van mijn vriendin is een probleemgevalletje. Deze radiator(knop) is volgens mij volgens mij tig jaar oud.

Op http://imgur.com/a/eslFk vind je de foto's. Op de bovenste foto's heb ik de knop eraf gehaald. Het vierkante deel vooraan is de regelaar en draait dus open/dicht. De merknaam op de knop is SCAPI (of SCP,PI of SCRPI, slecht leesbaar). Na wat Google-werk lijkt het erop dat dat een oude serie van Comap is. Vergelijkbaar met https://www.technowinkel.(...)map-942-942000-.html.

De bijgeleverde verloopstukken zijn volgens mij niet bruikbaar voor deze knop, omdat ie op een andere manier open/dicht gaat dan de andere knoppen.

Bestaat er een mogelijkheid om de HR92 op deze radiatorkraan aan te sluiten, wellicht via een los te kopen verloopstuk? Of moet ik dan de gehele radiatorkraan vervangen? (En zo ja: is dat met wat tutorials zelf te doen, of kan ik dat beter door een vakman laten doen?)

Dank alvast voor de hulp!

Beste antwoord (via noalert op 27-09-2024 09:18)

• DB LucF
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 17:06
Dit is een gewone kraan, de HR92 heeft een thermostaatkraan nodig. Kosten, een paar euro bij de bouwmarkt.
Ligt er natuurlijk wel aan hoe handig je zelf bent of je die erop kan zetten. Op zich stelt het niet veel voor, wel moet je je CV systeem tot deze radiator aftappen. Veel ruimte lijk je op de foto's niet te hebben. Wellicht aan de andere kant van de muur nog wat speelruimte.
Een vakman zal het waarschijnlijk sneller kunnen doen dan jijzelf dmv het bevriezen van de aan en afvoerleiding van de radiator waardoor aftappen niet nodig is, maar de prijs is daar waarschijnlijk ook naar (rond de €150)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DB LucF
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 17:06
Dit is een gewone kraan, de HR92 heeft een thermostaatkraan nodig. Kosten, een paar euro bij de bouwmarkt.
Ligt er natuurlijk wel aan hoe handig je zelf bent of je die erop kan zetten. Op zich stelt het niet veel voor, wel moet je je CV systeem tot deze radiator aftappen. Veel ruimte lijk je op de foto's niet te hebben. Wellicht aan de andere kant van de muur nog wat speelruimte.
Een vakman zal het waarschijnlijk sneller kunnen doen dan jijzelf dmv het bevriezen van de aan en afvoerleiding van de radiator waardoor aftappen niet nodig is, maar de prijs is daar waarschijnlijk ook naar (rond de €150)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:06
Ja of je laat zelf je CV leeglopen en dan is het < 1 uur voor een monteur.

Maargoed je kan het ook proberen natuurlijk, lukt het niet kan je altijd iemand inschakelen. Enige nadeel is dat je dan niet je CV kan gebruiken of er moet nog een afsluiter tussen zitten natuurlijk.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-09 12:07

Lulukai

God's gift to women

Ik las op Fok dat er problemen zijn met de Honeywell HR92 icm Danfoss thermostaatkranen. Er zou een probleem zijn met de fijnafstemming van de pin, hoe ver je die moet in- of uitdrukken.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los_Moros
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-07 23:15
Hoewel dit topic al erg oud is en naar alle waarschijnlijkheid het probleem inmiddels al lang is verholpen wil ik er toch graag wat over zeggen.
Het is raadzaam om zo'n oude radiatorkraan toch te vervangen voor een nieuwer type, zodat de kraan door de de HR92 radiatorregelaar soepel kan worden geopend en gesloten.
Zelf heb ik overal Danfoss radiatorkranen uit de RA-serie gemonteerd. Die werken perfect.