Beste Tweakers,
Afgelopen maanden heb ik met veel interesse alle discussies op dit forum gevolgd over warmtepompen, hybride systemen, PV systemen, zonneboilers, CV tuning, domotica en wat te doen met de PV opbrengst na afschaffing van het salderingssysteem. Zoals zovelen op dit forum wil ik op een kosten efficiënte manier zo min mogelijk energie afnemen van mijn energie leverancier (om met name de belasting op energie na afschaffing van saldering te beperken).
Onze situatie
Ik vraag me af of het niet verstandiger is om, gezien de beperkte warmtevraag, de stijgende gasprijs, het electra overschot van de PV en de dalende belasting op electra om volledig van het gas af te stappen met als bijkomend voordeel dat de vaste lasten van gas (€200) komen te vervallen. Daarnaast willen wij graag een niet al te complex systeem ivm onderhoud en aanschafkosten.
Mijn plan
Verwarming via elga en houtkachel met E-element als backup. Daarnaast tapwater verwarming vanaf de DWTW voorverwarmen via de elga en naverwarmen in boiler op piekmomenten van de PV. Doel is hierbij de ELGA optimaal in te zetten en opbrengst van de PV zo min mogelijk terug te leveren.

Jullie kritische feedback is meer dan welkom! Wanneer er tips zijn qua uitvoering, grote en type van het hygienevat / de boiler, mengelementen, plaatsing van thermostaten hoor ik het ook graag.
Afgelopen maanden heb ik met veel interesse alle discussies op dit forum gevolgd over warmtepompen, hybride systemen, PV systemen, zonneboilers, CV tuning, domotica en wat te doen met de PV opbrengst na afschaffing van het salderingssysteem. Zoals zovelen op dit forum wil ik op een kosten efficiënte manier zo min mogelijk energie afnemen van mijn energie leverancier (om met name de belasting op energie na afschaffing van saldering te beperken).
Onze situatie
- Nieuwbouwwoning oplevering eind 2017, 950m3
- Vloerverwarming volledige woning (2 zones: zone 1 begane grond+badkamer / zone 2: slaapkamers
- Calenta 40C CW5 (min capaciteit 9kwh) kan capaciteit niet kwijt / pendelt continu. temperatuur VV onnodig op 32c moeten zetten om capaciteit enigszins kwijt te raken maar gevolg is dat ketel nu 2x per 24h voor 2 uurtjes brand en dat de temperatuur nu schommelt (nu met 0,5C nachtverlaging zo gestuurd dat de pieken s ochtends en s avonds zijn)
- Gasverbruik 950m3 per jaar waarvan 125m3 voor warmwater
- Verwarming max 10m3 gas per dag (~85kwh energie)
- Qblue Douch WTW, dubbele douche, beide 5 l/m en XL bad
- PV 3770KWP, opbrengst afgelopen jaar 3300kwh, waarvan 1500kwh overschot
- Houtkachel 4kw wordt komende maand geïnstalleerd
- Woonkamer 12m2 glas ZO gevel en 12m2 glas ZW gevel (met screens )
- Zehnder WHR 950 (begane grond) en WHR930 (verdieping) (2 zones)
- Domoticz
Ik vraag me af of het niet verstandiger is om, gezien de beperkte warmtevraag, de stijgende gasprijs, het electra overschot van de PV en de dalende belasting op electra om volledig van het gas af te stappen met als bijkomend voordeel dat de vaste lasten van gas (€200) komen te vervallen. Daarnaast willen wij graag een niet al te complex systeem ivm onderhoud en aanschafkosten.
Mijn plan
Verwarming via elga en houtkachel met E-element als backup. Daarnaast tapwater verwarming vanaf de DWTW voorverwarmen via de elga en naverwarmen in boiler op piekmomenten van de PV. Doel is hierbij de ELGA optimaal in te zetten en opbrengst van de PV zo min mogelijk terug te leveren.
- Elga WP, vorstbeveiliging uitgeschakeld
- Hygiene boiler in het verwarmingscircuit,
- T stookseizoen =vraag verwarming,
- T zomerseizoen =max elga)
- Elektrisch element in hygiene boiler voor kleine ijstijd (ondersteuning Elga) via domoticz
- Boiler 120L(?), T=60C, energie bufferen van PV via domoticz
- Eventueel zoneregeling per vertrek toevoegen via domoticz
Jullie kritische feedback is meer dan welkom! Wanneer er tips zijn qua uitvoering, grote en type van het hygienevat / de boiler, mengelementen, plaatsing van thermostaten hoor ik het ook graag.
[ Voor 8% gewijzigd door Snow84 op 02-01-2019 11:44 ]