Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Snow84
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-11 11:27
Beste Tweakers,

Afgelopen maanden heb ik met veel interesse alle discussies op dit forum gevolgd over warmtepompen, hybride systemen, PV systemen, zonneboilers, CV tuning, domotica en wat te doen met de PV opbrengst na afschaffing van het salderingssysteem. Zoals zovelen op dit forum wil ik op een kosten efficiënte manier zo min mogelijk energie afnemen van mijn energie leverancier (om met name de belasting op energie na afschaffing van saldering te beperken).

Onze situatie
  • Nieuwbouwwoning oplevering eind 2017, 950m3
  • Vloerverwarming volledige woning (2 zones: zone 1 begane grond+badkamer / zone 2: slaapkamers
  • Calenta 40C CW5 (min capaciteit 9kwh) kan capaciteit niet kwijt / pendelt continu. temperatuur VV onnodig op 32c moeten zetten om capaciteit enigszins kwijt te raken maar gevolg is dat ketel nu 2x per 24h voor 2 uurtjes brand en dat de temperatuur nu schommelt (nu met 0,5C nachtverlaging zo gestuurd dat de pieken s ochtends en s avonds zijn)
  • Gasverbruik 950m3 per jaar waarvan 125m3 voor warmwater
  • Verwarming max 10m3 gas per dag (~85kwh energie)
  • Qblue Douch WTW, dubbele douche, beide 5 l/m en XL bad
  • PV 3770KWP, opbrengst afgelopen jaar 3300kwh, waarvan 1500kwh overschot
  • Houtkachel 4kw wordt komende maand geïnstalleerd
  • Woonkamer 12m2 glas ZO gevel en 12m2 glas ZW gevel (met screens )
  • Zehnder WHR 950 (begane grond) en WHR930 (verdieping) (2 zones)
  • Domoticz
De aannemer is bekend met het probleem van de overcapaciteit van de CV ketel en heeft voorgesteld Calenta te vervangen door een Intergas Xtremen 36KW (min capaciteit 3,6kw en toch CW5).
Ik vraag me af of het niet verstandiger is om, gezien de beperkte warmtevraag, de stijgende gasprijs, het electra overschot van de PV en de dalende belasting op electra om volledig van het gas af te stappen met als bijkomend voordeel dat de vaste lasten van gas (€200) komen te vervallen. Daarnaast willen wij graag een niet al te complex systeem ivm onderhoud en aanschafkosten.

Mijn plan

Verwarming via elga en houtkachel met E-element als backup. Daarnaast tapwater verwarming vanaf de DWTW voorverwarmen via de elga en naverwarmen in boiler op piekmomenten van de PV. Doel is hierbij de ELGA optimaal in te zetten en opbrengst van de PV zo min mogelijk terug te leveren.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/aJnH6kX
  • Elga WP, vorstbeveiliging uitgeschakeld
  • Hygiene boiler in het verwarmingscircuit,
  • T stookseizoen =vraag verwarming,
  • T zomerseizoen =max elga)
  • Elektrisch element in hygiene boiler voor kleine ijstijd (ondersteuning Elga) via domoticz
  • Boiler 120L(?), T=60C, energie bufferen van PV via domoticz
  • Eventueel zoneregeling per vertrek toevoegen via domoticz
Het is een bewuste keuze om geen gebruik te maken van zonneboiler ivm ligging en uiterlijk dak en geen gebruik te maken van een CV houtkachel ivm complexiteit, kosten en beperkte warmtevraag

Jullie kritische feedback is meer dan welkom! Wanneer er tips zijn qua uitvoering, grote en type van het hygienevat / de boiler, mengelementen, plaatsing van thermostaten hoor ik het ook graag.

[ Voor 8% gewijzigd door Snow84 op 02-01-2019 11:44 ]

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-11 18:44

basvn

Breezand - NHN

al is gekeken naar een warmtepompboiler, inplaats van de boiler die je wilt?

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
kan ook met spiraal, kan je hem met je houtkachel verwarmen.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Snow84 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:28:

Verwarming via elga en houtkachel met E-element als backup. Daarnaast tapwater verwarming vanaf de DWTW voorverwarmen via de elga en naverwarmen in boiler op piekmomenten van de PV. Doel is hierbij de ELGA optimaal in te zetten en opbrengst van de PV zo min mogelijk terug te leveren.

[Afbeelding]
  • Elektrisch element in hygiene boiler voor kleine ijstijd (ondersteuning Elga) via domoticz
Het is een bewuste keuze om geen gebruik te maken van zonneboiler ivm ligging en uiterlijk dak en geen gebruik te maken van een CV houtkachel ivm complexiteit, kosten en beperkte warmtevraag

Jullie kritische feedback is meer dan welkom! Wanneer er tips zijn qua uitvoering, grote en type van het hygienevat / de boiler, mengelementen, plaatsing van thermostaten hoor ik het ook graag.
Boilertemp van 60gr betekend wel dat je het elektrisch element dagelijk moet inzetten (of die van de Elga), COP is sowieso dramatisch aan de bovengrens van wat de WP kan leveren aan SWW temperaturen.
Beter een grotere boiler op lagere temp.

En qua CV-houtkachel, ik heb juist voor CV gekozen omdat hij anders veel te veel warmte uittstraalt naar de ruimte. Mijn kachel doet 2kW naar de ruimte en 7kW richting buffervat.
Betekend dat ik met een goed avondje stoken de gehele nacht de VVW op de buffer kan laten draaien.

Zoneregeling is idd wel een must met een houtkachel in de ruimte waar (normaal gesproken) de thermostat hangt.

• Snow84
Beste bbbrumbrum,

Bedankt voor je reactie.

Het is niet de bedoeling dat het buffervat warmer wordt dan de max van de Elga. Het elektrische element zal als enige doel hebben om het de Elga aan te vullen wanneer de Elga het huis niet op de gewenste temperatuur kan houden.

Ik snap je redenatie wat betreft de CV houtkachel, maar ik heb wat twijfels bij de complexiteit en kosten. Ik ken een aantal mensen met een CV kachel die regelmatig storingen hebben...

• Snow84
Beste basvn,

Bedankt voor je reactie. Denk je dat een warmtepomp boiler geschikt is om de gehele verwarming over te nemen?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Snow84 Heb je hier al rond gelezen Duurzame Energie & Domotica

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Daarnaast willen wij graag een niet al te complex systeem ivm onderhoud en aanschafkosten.
En dan denk je over een elga?
De elga is een hybride, dus samen met de gasketel, dus nog gewoon vastrecht.

Anno 2019 ben je volgensmij gek als je een elga aanschaft.
Snow84 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:04:
Beste basvn,

Bedankt voor je reactie. Denk je dat een warmtepomp boiler geschikt is om de gehele verwarming over te nemen?
Nee niet doen, daar is dat ding ook niet voor gemaakt, gewoon voor sww gebruiken....

[ Voor 36% gewijzigd door Rol-Co op 02-01-2019 12:09 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Snow84 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:03:
Beste bbbrumbrum,

Bedankt voor je reactie.

Het is niet de bedoeling dat het buffervat warmer wordt dan de max van de Elga. Het elektrische element zal als enige doel hebben om het de Elga aan te vullen wanneer de Elga het huis niet op de gewenste temperatuur kan houden.

Ik snap je redenatie wat betreft de CV houtkachel, maar ik heb wat twijfels bij de complexiteit en kosten. Ik ken een aantal mensen met een CV kachel die regelmatig storingen hebben...
Ik ben niet heel goed thuis in de Elga, maar 60gr is voor een R410A WP wel aan de hoge kant, de COP is dan ook nagenoeg 1.
Wellicht even in het Elga topic nakijken wat de hoogste temp is die de Elga zelfstandig (zonder zn intern element) kan behalen?

Wbt CV kachel: dan ben ik toch wel benieuwd wat voor storingen dat zijn, in principe is het systeem niet meer dan een warmtewisselaar in de kachel, een buffervat en een pomp.
Retourstroomverhoger en/of pompschakelaar zijn ook niet complex of gevoelig, waar het moeilijk(er) word is het combineren/samen laten werken met andere warmtebronnen.

[ Voor 13% gewijzigd door bbbrumbrum op 02-01-2019 12:41 ]

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:41
Snow84 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:28:
Beste Tweakers,

Afgelopen maanden heb ik met veel interesse alle discussies op dit forum gevolgd over warmtepompen, hybride systemen, PV systemen, zonneboilers, CV tuning, domotica en wat te doen met de PV opbrengst na afschaffing van het salderingssysteem. Zoals zovelen op dit forum wil ik op een kosten efficiënte manier zo min mogelijk energie afnemen van mijn energie leverancier (om met name de belasting op energie na afschaffing van saldering te beperken).

Onze situatie
  • Nieuwbouwwoning oplevering eind 2017, 950m3
  • Vloerverwarming volledige woning (2 zones: zone 1 begane grond+badkamer / zone 2: slaapkamers
  • Calenta 40C CW5 (min capaciteit 9kwh) kan capaciteit niet kwijt / pendelt continu. temperatuur VV onnodig op 32c moeten zetten om capaciteit enigszins kwijt te raken maar gevolg is dat ketel nu 2x per 24h voor 2 uurtjes brand en dat de temperatuur nu schommelt (nu met 0,5C nachtverlaging zo gestuurd dat de pieken s ochtends en s avonds zijn)
  • Gasverbruik 950m3 per jaar waarvan 125m3 voor warmwater
  • Verwarming max 10m3 gas per dag (~85kwh energie)
  • Qblue Douch WTW, dubbele douche, beide 5 l/m en XL bad
  • PV 3770KWP, opbrengst afgelopen jaar 3300kwh, waarvan 1500kwh overschot
  • Houtkachel 4kw wordt komende maand geïnstalleerd
  • Woonkamer 12m2 glas ZO gevel en 12m2 glas ZW gevel (met screens )
  • Zehnder WHR 950 (begane grond) en WHR930 (verdieping) (2 zones)
  • Domoticz
De aannemer is bekend met het probleem van de overcapaciteit van de CV ketel en heeft voorgesteld Calenta te vervangen door een Intergas Xtremen 36KW (min capaciteit 3,6kw en toch CW5).
Ik vraag me af of het niet verstandiger is om, gezien de beperkte warmtevraag, de stijgende gasprijs, het electra overschot van de PV en de dalende belasting op electra om volledig van het gas af te stappen met als bijkomend voordeel dat de vaste lasten van gas (€200) komen te vervallen. Daarnaast willen wij graag een niet al te complex systeem ivm onderhoud en aanschafkosten.

Mijn plan

[Afbeelding]

Al nagedacht om helemaal geen ketel te laten plaatsen?

• Snow84
Het is niet mijn bedoeling om de hygiëne boiler naar 60C te brengen(!)

Mijn plan is dat de hygiëne boiler s winters op de gewenste temperatuur van de vloerverwarming wordt gestookt (rond 28c) en zomers eventueel richting de 45c.
Vervolgens wordt het water naverwarmd naar 60c in een losstaande elektrische boiler.

• Snow84
@Ramon_1984

Dat is inderdaad het doel - de huidige Calenta gasketel volledig vervangen door de ELGA met hygiëne boiler en losse e- boiler

• Snow84
Hi Ramon_1984

Dat is inderdaad het doel - de huidige Calenta gasketel volledig vervangen door de ELGA met hygiëne boiler en losse e- boiler

• Ramon_1984
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7

Stel hier nogmaals je vraag en we helpen je graag verder :)

• Snow84
@Rol-Co

Ik weet dat de ELGA ontworpen is als een hybride systeem. Ik lees echter dat

- verschillende eigenaren ondertussen de gasketel hebben laten verwijderen
- verschillende eigenaren melden dat ze meer van 1500m3 minder gas gebruiken sinds de plaatsing van de ELGA
- de Elga op winterdagen makkelijk 80kwh aan energie kan produceren.

Aangezien ons dagverbruik nu maximaal 10m3 gas is en 950m3 per jaar lijkt de Elga geschikt om de gasketel in ons geval volledig te vervangen.

• Rol-Co

Rol-Co

Snow84 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:05:
@Rol-Co

- verschillende eigenaren melden dat ze meer van 1500m3 minder gas gebruiken sinds de plaatsing van de ELGA

Aangezien ons dagverbruik nu maximaal 10m3 gas is en 950m3 per jaar lijkt de Elga geschikt om de gasketel in ons geval volledig te vervangen.
Zeker alleen de start topic van het l/w warmtepomp topic gelezen :) die is nog van deel 1 uit 1923 en erg elga minded.
Als je het topic gelezen had zie je ook alle ellende met de elga, geluid, ingevroren en niet ontdooiende buiten units, huis niet warm krijgen, kapotte printen, kapotte buitenunits, elgahybernation, enz enz.

Nu zal je met de 4kW best uit de voeten kunnen met jouw huis maar een panasonic 5kW bijvoorbeeld is zoveel beter kwa rendement, techniek, vermogen bij kou. En die zijn er ook groter.
Of mitsubishi ecodan, zelfde laken en pak, veel beter.

• Snow84
@Rol-Co

Bedankt voor de tip. Ik heb veel gelezen over de ELGA maar had niet begrepen dat de kwaliteit zo dramatisch was. Ga me meteen verdiepen in de Panasonic 5kw. Heb je een speciaal type wat je aan kunt raden?

• Ramon_1984
Snow84 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:05:
@Rol-Co

Ik had een Elga en nu een Panasonic.
Ik vermoed dat als je een Panasonic uit Engeland halt je goedkoper uit bent dan een Elga

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:14:
[...]

Zeker alleen de start topic van het l/w warmtepomp topic gelezen :) die is nog van deel 1 uit 1923 en erg elga minded.
Als je het topic gelezen had zie je ook alle ellende met de elga, geluid, ingevroren en niet ontdooiende buiten units, huis niet warm krijgen, kapotte printen, kapotte buitenunits, elgahybernation, enz enz.

Nu zal je met de 4kW best uit de voeten kunnen met jouw huis maar een panasonic 5kW bijvoorbeeld is zoveel beter kwa rendement, techniek, vermogen bij kou. En die zijn er ook groter.
Of mitsubishi ecodan, zelfde laken en pak, veel beter.
Dit en verder; neem een zo zwaar mogelijke unit zolang budget, ruimte en het minimum vermogen vs afgifte van je verwarmingssysteem (i.v.m. pendelen) het toelaten. Scheelt geluid, rendement, levensduur van de compressor en een koude hut als het toch onverhoopt een keer goed koud wordt.

• Rol-Co

Rol-Co

Snow84 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:18:
@Rol-Co

Bedankt voor de tip. Ik heb veel gelezen over de ELGA maar had niet begrepen dat de kwaliteit zo dramatisch was. Ga me meteen verdiepen in de Panasonic 5kw. Heb je een speciaal type wat je aan kunt raden?
Nou bijv deze
http://www.pmcoppack.com/...ting-cooling/0013276.html

Even naar beneden scrollen.

• Snow84
@Rol-Co @Verwijderd @Ramon_1984

Bedankt voor de aanbeveling en link naar de Panasonic. Ga even uitzoeken wat de minimale output is.

Wat vinden jullie van het voorstel om het tapwater voor te verwarmen met de WP en na te verwarmen in een losse boiler?

Ik begrijp dat een boiler in een WP niet efficiënt is aangezien je vaak een klein deel aftapt waardoor de water temperatuur bijvoorbeeld zakt van 60c naar 45c. Hierdoor kan de WP bijna niets bijdragen en wordt het water weer verwarmd met het electrische element met een COP van 1 - klopt dit?

• Rol-Co

Rol-Co

@Snow84
Ik heb er geen ervaring mee maar een boiler door een wp verwarmd moet groot zijn en maximaal 40 graden in mijn beleving voor een beetje rendement. Nadeel is dat elke douche liter er 1 is uit de boiler, dus 10 min douche met 9 liter/min is 90 liter koud erbij.
Dus een joekel van een boiler nodig

Een warmtepomp boiler is dan iets efficienter vermoed ik, en je kan gewoon doorwarmen met het huis.

Verwijderd

Ik zet zelf 1x per dag 200l water op 48 graden (kan nog wel wat hoger voor extra capaciteit) en dan 1x per week naar de 65 graden voor anti-legionella. D'r wordt dagelijks gedoucht dus behoorlijk wat doorstroom in de boiler. Het is ruim voldoende om met twee personen goed van te douchen, ik krijg hem zo praktisch niet leeg met een spaarkop. Indien nodig zou ik een tweede run kunnen doen.

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik zou geen elektrische boiler achter de WP-boiler doen. Waarom niet gewoon een elektrische doorstroomverwarmer na de WP? Doe er een douche-WTW bij en je kunt prima douchen.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Rol-Co

Rol-Co

cyberstalker schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:41:
Ik zou geen elektrische boiler achter de WP-boiler doen. Waarom niet gewoon een elektrische doorstroomverwarmer na de WP? Doe er een douche-WTW bij en je kunt prima douchen.
Ja dat was eerst ook mijn idee, maar gezien de aankomende verandering salderen is dat niet zo gunstig meer.

• Snow84
@cyberstalker

De doucheWTW is er al.

@Rol-Co

Ik dacht zelf idd aan een boiler ivw de aankomende veranderingen wat betreft salderrn

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Snow84 Wil je dan overdag de elektrische boiler gaan opwarmen als de zon fel schijnt en die dan de volgende ochtend gebruiken? Dat is op zich een idee, maar vergeet niet dat de besparing die je hiermee mogelijk maakt ook deels weer verdwijnt door het stilstandsverlies dat een boiler heeft.

Ik heb ook een e-boiler gehad, dat ding had een stilstandsverlies van 35 Watt. Dat betekent dus dat je - uitgegaan van 23 cent per kWh - al 70 euro op jaarbasis kwijt bent voor het hebben van dat ding. Daarnaast neemt het een hoop ruimte in.

• Rol-Co

Rol-Co

cyberstalker schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:28:
@Snow84 Wil je dan overdag de elektrische boiler gaan opwarmen als de zon fel schijnt en die dan de volgende ochtend gebruiken? Dat is op zich een idee, maar vergeet niet dat de besparing die je hiermee mogelijk maakt ook deels weer verdwijnt door het stilstandsverlies dat een boiler heeft.

Ik heb ook een e-boiler gehad, dat ding had een stilstandsverlies van 35 Watt. Dat betekent dus dat je - uitgegaan van 23 cent per kWh - al 70 euro op jaarbasis kwijt bent voor het hebben van dat ding. Daarnaast neemt het een hoop ruimte in.
Yep, een boiler kan je goed op eigen opwek sturen, ik weet niet hoe het bij jou is maar hier staat niemand onder de douche als de zon schijnt, dat is hooguit 2 maanden in de zomer waar dat wel gebeurd.

Stilstand verlies valt best mee (hier dan)met een goede boiler zoals een daalderop, maar er zijn er vast ook die niet zo goed geïsoleerd zijn.
Bij een doorstromer heb je ook verlies, eerst al een stuk water en lauwe temp bij de start doordat hij moet opstarten, ook kan je die niet even uit zetten, dan heb je weer die start dus laat je hem aan, net als je bij de cv deed.
Dan nog het vermogen, een 15kW doet zonder voorverwarmen al snel 11-13 kW, met een 3x25A aansluiting moet je weer gaan opletten dat er geen oven of dikke wp aan gaat op dezelfde tijd.

Het heeft allemaal zijn voor en nadelen. ;)

• Snow84

Ik heb mij afgelopen 24h verdiept in de panasonic aquarea. Het is ondertussen duidelijk dat deze geschikter is dan de Elga - bedankt voor dit advies!
Ik lees veel positieve verhalen onder andere van installateurs die hem zelf thuis hebben hangen. Ik zie alleen wel verschillende configuraties en vraag mij af wat het beste zou passen in mijn situatie

Buffervat in het verwarmingssysteem
Begrijp ik het goed dat dit niet nodig is bij de H-generatie? Kan het achterwege laten van het buffervat probleemloos in combinatie met zoneregeling waarbij de maximale afgifte zeer laag kan worden (bijvoorbeeld alleen de VV in de badkamer)?

Warmwater voorziening
Als ik het goed begrijp kan gekozen worden tussen een Bi/Mono Bloc met externe boiler, een all-in-one system of een losse warmtepompboiler. Begrijp ik het goed dat een losse warmtepompboiler het handigste is gezien voordelen gescheiden systemen, levensduur, rendament ivm lagere temperatuur van de verwarming en dubbele subsidie? Welke merk en type kunnen jullie aanbevelen? Hoeveel capaciteit adviseren jullie gezien ons ligbad en 5 personen (waarvan 3 jonge kinderen) en DWTW? Is 300L geschikt?

Capaciteit
@neographikal adviseerde om een zo zwaar mogelijke unit te plaatsen zolang het minimale vermogen vs afgifte van het verwarmingssyteem het toelaat.
In de spec sheets van de Pana valt mij op dat de COP lager wordt na mate het vermogen hoger wordt – wordt dit gecompenseerd doordat WP verder terug zal moduleren bij een zwaardere WP?
Daarnaast heb ik in de spec sheets niet kunnen vinden hoever deze warmtepompen terug kunnen moduleren (ivm voorkomen pendelgedrag zonder buffer) – weten jullie waar deze info gevonden kan worden?

Bi bloc of mono bloc
Begrijp is het goed dat jullie een bi bloc adviseren? Wat zijn de voor- en nadelen tov een mono bloc systeem?

Douche WTW
De douche wtw is momenteel aangesloten op de koud watertoevoer van de douches en de CV ketel. Adviseren jullie de WP boiler ook te voeden met deze voorverwarmde leiding? Of is het verstandiger om 100% van het voorverwarmde water naar de koudwatertoevoer van de douches te sturen om de totale capaciteit te vergroten?

Nogmaals ontzettend bedankt voor jullie adviezen. Ik heb 10x meer vertrouwen in jullie adviezen dan in de installateurs die ik tot nu toe heb gesproken. Hebben jullie een advies voor een goede installateur in noord nederland?

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Snow84 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:10:

Ik heb mij afgelopen 24h verdiept in de panasonic aquarea. Het is ondertussen duidelijk dat deze geschikter is dan de Elga - bedankt voor dit advies!
Ik lees veel positieve verhalen onder andere van installateurs die hem zelf thuis hebben hangen. Ik zie alleen wel verschillende configuraties en vraag mij af wat het beste zou passen in mijn situatie

Begrijp ik het goed dat dit niet nodig is bij de H-generatie? Kan het achterwege laten van het buffervat probleemloos in combinatie met zoneregeling waarbij de maximale afgifte zeer laag kan worden (bijvoorbeeld alleen de VV in de badkamer)?
Zonder buffervat is eigenlijk alleen aan te raden als het circuit waar het water doorheen moet groot genoeg is. Als je zones gaat uitzetten ga je dat circuit verkleinen. De vraag is of de kleinste zone nog groot genoeg is om pendelgedrag te voorkomen.
Warmwater voorziening
Als ik het goed begrijp kan gekozen worden tussen een Bi/Mono Bloc met externe boiler, een all-in-one system of een losse warmtepompboiler. Begrijp ik het goed dat een losse warmtepompboiler het handigste is gezien voordelen gescheiden systemen, levensduur, rendament ivm lagere temperatuur van de verwarming en dubbele subsidie? Welke merk en type kunnen jullie aanbevelen? Hoeveel capaciteit adviseren jullie gezien ons ligbad en 5 personen (waarvan 3 jonge kinderen) en DWTW? Is 300L geschikt?
Ik zou zonder twijfelen voor gescheiden systemen gaan. De genoemde voordelen zijn duidelijk. Ook heb je dan direct geen elektrische boiler nodig omdat je WP-boiler al voldoende water levert.

Ik vermoed dat 300L voldoende zal zijn, gezien de douche-WTW, maar dat hangt ook van jullie douchegedrag af natuurlijk. Als je het ligbad vaak gebruikt koelt de boiler natuurlijk sneller af, aangezien de WTW daar zijn werk niet kan doen.
Douche WTW
De douche wtw is momenteel aangesloten op de koud watertoevoer van de douches en de CV ketel. Adviseren jullie de WP boiler ook te voeden met deze voorverwarmde leiding? Of is het verstandiger om 100% van het voorverwarmde water naar de koudwatertoevoer van de douches te sturen om de totale capaciteit te vergroten?
Naar wat ik begrepen heb wil je voor een optimaal rendement zorgen dat beide debieten gelijk zijn. Je wilt dus net zoveel vers water vragen als dat er door de afvoer stroomt. Het voorverwamde water zal dus ook naar de boiler moeten lopen.

Bijkoment punt is ook dat je boiler tijdens het douchen afkoelt. Als deze zover is afgekoeld dat de thermostaatkraan geen koud water meer bijmengt zou je met je huidige configuratie dus 0 rendement van je WTW hebben.

• Ramon_1984

Warmwater voorziening

Capaciteit
@neographikal adviseerde om een zo zwaar mogelijke unit te plaatsen zolang het minimale vermogen vs afgifte van het verwarmingssyteem het toelaat.
In de spec sheets van de Pana valt mij op dat de COP lager wordt na mate het vermogen hoger wordt – wordt dit gecompenseerd doordat WP verder terug zal moduleren bij een zwaardere WP?
Daarnaast heb ik in de spec sheets niet kunnen vinden hoever deze warmtepompen terug kunnen moduleren (ivm voorkomen pendelgedrag zonder buffer) – weten jullie waar deze info gevonden kan worden?

Bi bloc of mono bloc
Begrijp is het goed dat jullie een bi bloc adviseren? Wat zijn de voor- en nadelen tov een mono bloc systeem?

Douche WTW

Nogmaals ontzettend bedankt voor jullie adviezen. Ik heb 10x meer vertrouwen in jullie adviezen dan in de installateurs die ik tot nu toe heb gesproken. Hebben jullie een advies voor een goede installateur in noord nederland?
Kies een warmtepomp die bij de woning past :)
Heb je een warmteverlies berekening bij de woning gehad ?

• Snow84
@Ramon_1984

Ondanks navraag bij de aannemer heb ik de transmissie berekeningen helaas nooit ontvangen....dus dit zal opnieuw moeten gebeuren - of geeft het gasverbruik over een vol jaar en verbruik per dag voldoende informatie (Greenchoice heeft het verbruik netjes per dag bijgehouden en daarnaast wordt het gasverbruik sinds 2 maanden per uur gelogd in domotica).

Ik lees dat een warmtepomp boiler niet goed functioneerde in een luchtdicht huis met balansventilatie aangezien hij de lucht van buiten moet aanzuigen - klopt dit?

• Ramon_1984
Met je gasverbruik komen we ook een heel eind :)

Warmtepomp boilers heb ik nog geen ervaring mee, wellicht kan iemand anders je hier mee helpen.

Je gebruikt een zoneregeleing, is dit alle ruimtes en welk systeem gebruik je nu?
En wil je het blijven gebruiken?

Welke types vloerverwarming verdeler heb je en wat zijn de aanvoer leidingen naar de verdelers ?

• Ramon_1984
Wellicht dat @koevlaas2 je warmtepomp kan instaleren....

• Snow84
Het totale gasverbruik sinds 17 januari 2018 (plaatsing gasmeter en inschakeling CV ketel) is 787m3 (waarvan 120m3 voor SWW). Vanaf 17 januari tot bewoning is de temp op minimaal 21 graden gehouden. Het hoogste gasverbruik per dag was 15m3 (tijdens het droogstoken van de woning op 15 februari 2017). Het hoogste dag verbruik sinds bewoning (1 maart 2018) was 10m3 (28 november 2018).

Op de begane grond staat een Rehau LTV vvv met 12 groepen en eigen pomp waarvan:
• 7 groepen woonkamer + open keuken (640meter1, 10cm hoh)
• 2 groepen slaapkamer BG (176m1, 10cm hoh
• 1 groep badkamer BG (62m1, 20cm hoh) (momenteel in gebruik als opslagruimte)
• 1 groep hal&toilet (54m1, 15cm hoh)
• 1 groep badkamer eerste verdieping (82m1, 10hoh)

Op de eerste verdieping staat een Rehau LTV vvv met 9 groepen en eigen pomp waarvan:
• 3 groepen slaapkamer 1 (253m1, 10cm hoh)
• 2 groepen slaapkamer 2 (200m1, 10cm hoh)
• 2 groepen slaapkamer 3 (186m1, 10cm hoh)
• 2 groepen slaapkamer 4 (150m1, 10cm hoh)

Daarnaast is in beide badkamers een 170cm hoge handdoekradiator geplaatst met eigen thermostaatkraan (met minimale capaciteit gezien de lage aanvoer temp)

Op dit moment is de enige vorm van zoneregeling een regelklep in de aanvoer van de vvv op de eerste verdieping met eigen draadloze thermostaat (die nu in de ouderslaapkamer hangt).

Gezien de opwarming door zonlicht in de woonkamer en de geplande houtkachel in de woonkamer willen wij een zoneregeling toevoegen aan de vvv op de begane grond (met eigen thermostaten in de beide badkamers en de slaapkamer op de begane grond en koppeling aan de thermostaat van de regelklep op de eerste verdieping). Ik zie (voorlopig) geen meerwaarde om ook zoneregeling per groep toe te voegen aan de vvv op de eerste verdieping zodat de slaapkamers afzonderlijk geregeld kunnen worden.

De aan- en afvoerleidingen tussen de ketel en vvv is 25mm. Indien nodig kunnen de aan- en afvoer naar de vvv op de begane grond eenvoudig vervangen worden door dikker leidingwerk aangezien deze meteen onder de huidige CV (en toekomstige WP) is geplaatst. Het leidingwerk richting de handdoekradiatoren is 20mm.

De huidige TA van de vvv is nu 25-28C (thermostaat max 32c) en TR is 22C. Deze aanvoer lijkt al aan de hoge kant gezien het feit dat hij in max 2x 3h per 24h het huis op temp houdt. Lager instellen lukt niet ivm de overkill van de calenta 40C….

De T max vanaf de ketel staat ingesteld op 55C (in de praktijk max 48C). Verder beperken lukt helaas niet ivm pendelen/ de overkill van de calenta 40C….

Wederom heel veel info. Is het mogelijk om gebaseerd op deze info een type Panasonic WP te adviseren? Hoeveel zones/m1 vloerverwarming verwacht je dat ik open moet houden om te voorkomen dat de WP gaat pendelen zonder buffervat (ervan uit gaande dat de handdoekradiatoren niks afnemen)? Zou je adviseren op vvv actief te maken (pompen verwijderen, retour bijmenging volledig dicht draaien)?

Nogmaals bedankt!

• Ramon_1984
Met de formule van @koevlaas2 kunnen we het vermogen van de warmtepomp berekenen.

De formule is:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven

3.8 KW afronden naar boven is 5Kw.
Je zou dus genoeg hebben aan een 5Kw warmtepomp

Verwijderd

Capaciteit
Het hogere rendement op deellast is één van de redenen om zo groot mogelijk te gaan als je systeem toelaat, andere redenen zijn minder geluid van de buitenunit, langere levensduur en reservecapaciteit voor als het echt koud wordt. Vlak de invloud van tapwater in de winter ook niet uit, als ik goed heb gedoucht en het is buiten koud, dan kan de warmtepomp zomaar anderhalf uur bezig zijn om die boiler op temperatuur te brengen: da's tijd waarin het huis geen warmte zal krijgen en de warmtepomp een tijdje wel op 100% draait.

De LG hier gaat terug tot zo'n 15-20% van max vermogen (580W min vs 3500W max). De afgelopen winters ben ik niet verder gekomen dan een -11 in de nacht en -3 overdag, toen draaide 'ie op ~60% op sommige tijden. Maar ik heb nog over voor als het -15 oostenwind wordt. Voor die paar honderd euro extra heb ik hier een "overgedimensioneerde" 9kw staan die doorgaans niet boven de 50% vermogen uitkomt (en met deze dagen nadat het systeem op temperatuur is op zo'n 25-30% draait). Lekker rustig en geen chagarijnige dame in huis omdat het koud is :P

Als je het financieel op kan brengen, ga niet te klein zitten, de hogere aanschafprijs is het enige nadeel. Het scheelde hier nog geen 300 euro tov de 5kw unit: lekker boeiend.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2019 11:13 ]

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:56:
[...]

Het hogere rendement op deellast is één van de redenen om zo groot mogelijk te gaan als je systeem toelaat, andere redenen zijn minder geluid van de buitenunit, langere levensduur en reservecapaciteit voor als het echt koud wordt. Vlak de invloud van tapwater in de winter ook niet uit, als ik goed heb gedoucht en het is buiten koud, dan kan de warmtepomp zomaar anderhalf uur bezig zijn om die boiler op temperatuur te brengen: da's tijd waarin het huis geen warmte zal krijgen en de warmtepomp een tijdje wel op 100% draait.

De LG hier gaat terug tot zo'n 15-20% van max vermogen (580W min vs 3500W max). De afgelopen winters ben ik niet verder gekomen dan een -11 in de nacht en -3 overdag, toen draaide 'ie op ~60% op sommige tijden. Maar ik heb nog over voor als het -15 oostenwind wordt. Voor die paar honderd euro extra heb ik hier een "overgedimensioneerde" 9kw staan die doorgaans niet boven de 50% vermogen uitkomt (en met deze dagen nadat het systeem op temperatuur is op zo'n 25-30% draait). Lekker rustig en geen chagarijnige dame in huis omdat het koud is :P

Als je het financieel op kan brengen, ga niet te klein zitten, de hogere aanschafprijs is het enige nadeel. Het scheelde hier nog geen 300 euro tov de 5kw unit: lekker boeiend.
Zijn woning heft bijna geen warmte behoefte, dus of een vat opwarmen 2 uurtjes duurt dat merkt hij echt niet.
In mijn woning uit 1934 met wand verwarming merk ik ook niet als de warmtepomp voor uurtjes uit staat...

• Ramon_1984
Snow84 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 00:22:
Het totale gasverbruik sinds 17 januari 2018 (plaatsing gasmeter en inschakeling CV ketel) is 787m3 (waarvan 120m3 voor SWW). Vanaf 17 januari tot bewoning is de temp op minimaal 21 graden gehouden. Het hoogste gasverbruik per dag was 15m3 (tijdens het droogstoken van de woning op 15 februari 2017). Het hoogste dag verbruik sinds bewoning (1 maart 2018) was 10m3 (28 november 2018).

Op de begane grond staat een Rehau LTV vvv met 12 groepen en eigen pomp waarvan:
• 7 groepen woonkamer + open keuken (640meter1, 10cm hoh)
• 2 groepen slaapkamer BG (176m1, 10cm hoh
• 1 groep badkamer BG (62m1, 20cm hoh) (momenteel in gebruik als opslagruimte)
• 1 groep hal&toilet (54m1, 15cm hoh)
• 1 groep badkamer eerste verdieping (82m1, 10hoh)

Op de eerste verdieping staat een Rehau LTV vvv met 9 groepen en eigen pomp waarvan:
• 3 groepen slaapkamer 1 (253m1, 10cm hoh)
• 2 groepen slaapkamer 2 (200m1, 10cm hoh)
• 2 groepen slaapkamer 3 (186m1, 10cm hoh)
• 2 groepen slaapkamer 4 (150m1, 10cm hoh)

Daarnaast is in beide badkamers een 170cm hoge handdoekradiator geplaatst met eigen thermostaatkraan (met minimale capaciteit gezien de lage aanvoer temp)

Op dit moment is de enige vorm van zoneregeling een regelklep in de aanvoer van de vvv op de eerste verdieping met eigen draadloze thermostaat (die nu in de ouderslaapkamer hangt).

Gezien de opwarming door zonlicht in de woonkamer en de geplande houtkachel in de woonkamer willen wij een zoneregeling toevoegen aan de vvv op de begane grond (met eigen thermostaten in de beide badkamers en de slaapkamer op de begane grond en koppeling aan de thermostaat van de regelklep op de eerste verdieping). Ik zie (voorlopig) geen meerwaarde om ook zoneregeling per groep toe te voegen aan de vvv op de eerste verdieping zodat de slaapkamers afzonderlijk geregeld kunnen worden.

De aan- en afvoerleidingen tussen de ketel en vvv is 25mm. Indien nodig kunnen de aan- en afvoer naar de vvv op de begane grond eenvoudig vervangen worden door dikker leidingwerk aangezien deze meteen onder de huidige CV (en toekomstige WP) is geplaatst. Het leidingwerk richting de handdoekradiatoren is 20mm.

De huidige TA van de vvv is nu 25-28C (thermostaat max 32c) en TR is 22C. Deze aanvoer lijkt al aan de hoge kant gezien het feit dat hij in max 2x 3h per 24h het huis op temp houdt. Lager instellen lukt niet ivm de overkill van de calenta 40C….

De T max vanaf de ketel staat ingesteld op 55C (in de praktijk max 48C). Verder beperken lukt helaas niet ivm pendelen/ de overkill van de calenta 40C….

Wederom heel veel info. Is het mogelijk om gebaseerd op deze info een type Panasonic WP te adviseren? Hoeveel zones/m1 vloerverwarming verwacht je dat ik open moet houden om te voorkomen dat de WP gaat pendelen zonder buffervat (ervan uit gaande dat de handdoekradiatoren niks afnemen)? Zou je adviseren op vvv actief te maken (pompen verwijderen, retour bijmenging volledig dicht draaien)?

Nogmaals bedankt!
Een warmtepomp vind het niet fijn om koud retour water te krijgen, je kan de zone klep er dan ook beter uit halen.

Je vloerverwarming verdelers zal moeten worden aangepast/vervangen voor een pomploze variant.
Wil je in de toekomst de ruimtes gaan regelen met een eigen thermostaat dan zou ik je willen adviseren om een constant flow verdeler te nemen.
Dit zorgt ervoor dat de debiet over de groep constant blijft en niet kan gaan schommelen, waardoor je afgifte constant blijft.

De handoeken radiator als het kan vervangen voor een elektrische variant, je geeft zelf al aan dat die bijna geen warmte afgeeft, met een warmtepomp zal het niet anders worden.

Ik zelf zou proberen een warmtepomp te laten draaien op een weersafhankelijke of zoals de nieuw H serie water gestuurde temperatuur regeling.
En dan gewoon elke ruimte waterzijdig in regelen.
Dit gaat niet 1 / 2 / 3 lukken maar als je hier de tijd voor neemt, dan krijg je uiteindelijk een heerlijk comfortabel huis

En dan nog de vraag welke uitvoering warmtepomp je wilt :)
Dat hangt helemaal van de woning af,en de plek waar nu de cv ketel hangt

Verwijderd

Nouja, moeten moeten, ik draai hier ook met een verdeler met pomp en dat werkt eigenlijk best prima. Graad of 27-34 in (afhankelijk van de buitentemperatuur) en dan kom er een graad of 4-6 kouder water uit (behalve als de vloer nog koud was na een tijd niet stoken, maar da's maar vrij kort). Mooiste is inderdaad een verdeler die per groep kan sturen, dan zou ik ooit voor boven wel willen :9

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:52:
Met de formule van @koevlaas2 kunnen we het vermogen van de warmtepomp berekenen.

De formule is:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven

3.8 KW afronden naar boven is 5Kw.
Je zou dus genoeg hebben aan een 5Kw warmtepomp
Voor zijn warmtebehoefte wel, maar dat is met houtkachel. Aan de andere kant zie ik ook 21 groepen vvw!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:27:
[...]

Voor zijn warmtebehoefte wel, maar dat is met houtkachel. Aan de andere kant zie ik ook 21 groepen vvw!
Houtkachel 4kw wordt komende maand geïnstalleerd ;) , maar ik ben het met je eens 21 groepen is aardig wat

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-11 09:39
Elga is een afkorting van ELektriciteitGAs en is primair ontworpen voor een hybride oplossing. Zit ook een heel klein warmtewisselaartje in het ding. De fabrikant van dat ding techneco heeft echter ook all electric warmtepompen. Dat is technisch gezien een betere oplossing en ook gemaakt om stand alone te werken. Denk dat de cop bij de elga ook nagenoeg 1 is bij lage buitentemperatuur, dan ben je duur uit.

• Rol-Co

Rol-Co

@jeroen.ijmuiden
De atlantic loria bedoel je?

https://www.warmtepomp-sh...ntic/atlantic-loria-6010/

[ Voor 43% gewijzigd door Rol-Co op 04-01-2019 22:39 ]

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-11 09:39
Precies. Stiebel eltron heeft ook mooie oplossingen. Is hoger in aanschaf maar meet waardes zoals geluidsproductie op andere manier en geeft de COP standaard bij een lagere temperatuur op.

• Rol-Co

Rol-Co

jeroen.ijmuiden schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:53:
[...]

Precies. Stiebel eltron heeft ook mooie oplossingen. Is hoger in aanschaf maar meet waardes zoals geluidsproductie op andere manier en geeft de COP standaard bij een lagere temperatuur op.
Mitsubishi ook, en minder duur, zoveel merken, zoveel dingen.

Pagina: 1