Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:24
Is het normaal dat Ryzen 2600 een onrustige turbo heeft als je op het bureaublad zit?
Heb al in energiebeheer gekeken, Master Software gedownload en het helpt niet. Hij lijkt zich constant geforceerd terug te duwen naar 3,7Ghz >

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Mosin schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:50:
Is het normaal dat Ryzen 2600 een onrustige turbo heeft als je op het bureaublad zit?
Heb al in energiebeheer gekeken, Master Software gedownload en het helpt niet. Hij lijkt zich constant geforceerd terug te duwen naar 3,7Ghz >
Heb ik met I7-7700HQ ook hoor, bureaublad met taskmanager open loopt continu 3,8Ghz > 3,2Ghz > 3,8Ghz, repeat.....
Denk dat het te maken heeft met Fan control, want hij powered down op het moment dat fan aanslaat, en zodra fan stopt gaat hij weer omhoog.
Zodra ik game start staat hij gewoon op 3,8, met fans aan.

(sorry dat ik met intel kom, maar is dus niet vreemd met een CPU)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Mosin
zion schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:58:
[...]

Heb ik met I7-7700HQ ook hoor, bureaublad met taskmanager open loopt continu 3,8Ghz > 3,2Ghz > 3,8Ghz, repeat.....
Denk dat het te maken heeft met Fan control, want hij powered down op het moment dat fan aanslaat, en zodra fan stopt gaat hij weer omhoog.
Zodra ik game start staat hij gewoon op 3,8, met fans aan.

(sorry dat ik met intel kom, maar is dus niet vreemd met een CPU)
Naja het lijkt mij niet de bedoeling, althans er volgens mij wel 1 of 2 cores hoger geclockt worden bij bepaalde taken. Maar dat hij onrustig loopt heb ik nog niet mee gemaakt of niet opgemerkt. Mijn vorige processor, een Ryzen 1600 bleef zover ik me nog herinner altijd rustig draaien.
De CPU koeler draait ook bagger, dus daar word ik bloednerveus van O-)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mosin schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 23:16:
[...]

Naja het lijkt mij niet de bedoeling, althans er volgens mij wel 1 of 2 cores hoger geclockt worden bij bepaalde taken. Maar dat hij onrustig loopt heb ik nog niet mee gemaakt of niet opgemerkt. Mijn vorige processor, een Ryzen 1600 bleef zover ik me nog herinner altijd rustig draaien.
De CPU koeler draait ook bagger, dus daar word ik bloednerveus van O-)
Ja dat is normaal. AMD binned altijd een core die beter boost dan de andere bij Ryzen 2000. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Mosin
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 23:39:
[...]

Ja dat is normaal. AMD binned altijd een core die beter boost dan de andere bij Ryzen 2000. :)
Als ik dan even kijk via AMD's Master software, dan valt op dat er zelfs 2 tot 3 cores de hele tijd van snelheid verwisselen. Is dat ook normaal dan?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Afgesplitst van AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38.

@Mosin, net als Krijg RAM niet op gewenste snelheid die ik al had afgesplitst zijn de grote nieuws- en ervaringentopics niet bedoeld voor troubleshootingvragen. Graag deze topics dus niet meer vervuilen maar gewoon een los topic aanmaken.

• Mosin
br00ky schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 23:47:
Afgesplitst van AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38.

@Mosin, net als Krijg RAM niet op gewenste snelheid die ik al had afgesplitst zijn de grote nieuws- en ervaringentopics niet bedoeld voor troubleshootingvragen. Graag deze topics dus niet meer vervuilen maar gewoon een los topic.
Zag het net inderdaad. Ik zal er de volgende keer op letten :)

• MGM Nagelkerke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:10
@Mosin , ik heb ook een Ryzen 2600.
In taakbeheer zie ik 1,7 tot 2 GHz idle. In de Ryzen master software zie ik soms wel dat twee cores kort op 3,9 Ghz draaien.
Ik heb deze CPU een paar maanden. Toen ik hem net had, viel me op dat in de Ryzen master hij regelmatig aangaf tegen de stroomlimiet te zitten, terwijl mijn pc idle was.
Ik laat in het midden hoe erg dat is, maar na een aanpassing van het powerplan was dat niet meer het geval, en was de idle clock speed ook lager.

Ik gebruik profiel AMD ryzen balanced / minimum processor state 40% / maximum 100%.

CPU koeler herrie herken ik ook - Mijn moederbord zette default de fan speed vrij hoog, zelfs als de CPU op kamertemperatuur was. CPU fan curve aanpassen in het bios hielp bij mij goed. (Ik gebruik niet de stock AMD koeler, maar misschien toch een relevante tip voor je).

• Mosin
MGM Nagelkerke schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 00:20:
@Mosin , ik heb ook een Ryzen 2600.
In taakbeheer zie ik 1,7 tot 2 GHz idle. In de Ryzen master software zie ik soms wel dat twee cores kort op 3,9 Ghz draaien.
Ik heb deze CPU een paar maanden. Toen ik hem net had, viel me op dat in de Ryzen master hij regelmatig aangaf tegen de stroomlimiet te zitten, terwijl mijn pc idle was.
Ik laat in het midden hoe erg dat is, maar na een aanpassing van het powerplan was dat niet meer het geval, en was de idle clock speed ook lager.

Ik gebruik profiel AMD ryzen balanced / minimum processor state 40% / maximum 100%.

CPU koeler herrie herken ik ook - Mijn moederbord zette default de fan speed vrij hoog, zelfs als de CPU op kamertemperatuur was. CPU fan curve aanpassen in het bios hielp bij mij goed. (Ik gebruik niet de stock AMD koeler, maar misschien toch een relevante tip voor je).
Ik heb het eigenlijk sinds kort of het is me eerder nog niet opgevallen. In ieder geval kijk ik via MSI afterburner regelmatig op mijn toetsenbord scherm en toen viel het op dat hij van 1550 MHz, naar 2800 gaat om daarna weer tegen de 3730 of 3900 aan te zitten. De Software geeft aan dat het om 1 tot 4 cores gaat.
De CPU fan draait daarom steeds hard en zacht. Das best irritant. Ik zit wel nog op een stock koeler, de CPU wordt absoluut niet warm. Ik zal eens in de bios loeren.

Heb je de Powerplan via Windows of de Master Software ingesteld?

• MGM Nagelkerke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:10
Ik heb het powerplan via Windows aangepast.

• Mosin
MGM Nagelkerke schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:33:
Ik heb het powerplan via Windows aangepast.
Ik heb hem nu op energie besparing gezet. Blijkbaar zat ik de hele tijd bij het foute venster van ''extra instellingen'' van alles te veranderen 8)7 Geen idee hoe mij dat is gelukt, maar het lijkt erop dat hij nu eindelijk weer normaal doet.

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16
Afgaande op wat ik heb gelezen raad AMD het normale balanced powerplan aan voor Ryzen CPU's. Eerst werkte die niet helemaal zoals ze bedoeld hadden en daarom hadden ze het AMD Ryzen gebalanceerde powerplan via drivers aan windows toegevoegd. Maar de problemen met de windows balanced setting zijn opgelost en nu raden ze die aan. Ik pas zelf altijd de minimale CPU setting aan naar 5% zodat de CPU zo ie zo naar z'n laagste snelheid schakelt. En als ik windows taakbeheer moet geloven schommelt mijn Ryzen 2600 op idle zo rond de 1,49 en 1,53 GHz.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Pagina: 1