Maar je rijdt er zelf ook nog??? De pot verwijt de ketel, of mis ik iets?
Yucon schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:40:
Ik zal het maar eerlijk zeggen, ik vind het moeilijk. Eigenlijk is het simpel: je moet niet, echt helemaal nooit, over een baan met een rood kruis rijden. Wat ik er moeilijk aan vind dit al te hard te veroordelen is dat RWS wel heel erg makkelijk rijbanen lijkt af te kruisen. Het is wel heel makkelijk om je ongenuanceerd achter "jamaar dat moet want veilig!!" te verschuilen en iedereen die daar anders over denkt te verketteren.
Had ik al gezegd dat ik vind dat je desondanks toch echt niet onder een rood kruis door mag rijden?
Het is mij ook wel eens gebeurd...
Ik reed iedere dag A12 in de spits, met links een spitsstrook.
Toen reed ik er een keer buiten de spits en uit gewenning nam ik de linkerbaan om in te halen, ik had gewoon geen erg in het rode kruis. Het was dat mijn wederhelft zei: "wat doe je nou?"
Verrek een rood kruis, ik was te veel met het verkeer voor mij bezig dat ik er echt geen erg in had...
Wim-Bart schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:57:
Heel erg simpel. Je gaat gewoon stil staan. Vroeger toen er geen rode kruizen waren sloot de politie de weg af. Moest iedereen stoppen en werd verkeer enige tijd later via vluchtstrook omgeleid of zelfs via vluchtstrook omgedraaid terug naar vorige afslag.
Heel eerlijk, ik zou ook langzaam doorrijden. Als er opeens rode kruizen zijn en geen pijlen gehad. Het is niet alsof je met 20km/h opeens iemand doodrijdt.
RemcoDelft schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:11:
[...]
Wat is dan niet duidelijk? Je weet dat je er niet mag rijden, dan moet je dus stoppen. Meer opties zijn er niet.
Ik ben het wel eens tegengekomen, gevolgd door een motoragent die iedereen kwam vertellen door te rijden.
Mensen zijn hier vooral kuddedieren: als de eerste doorrijdt denkt de rest dat het ook wel goed is, in het kader van: "ze kunnen toch niet iedereen bekeuren".
Nou dat valt wel mee, bij een wegafsluiting zal de rest van het verkeer dat tussen afsluiting en ongeval zit, gewoon weggesluisd worden via de vluchtstrook oid...
Ik zou ook langzaam doorrijden. Natuurlijk niet doorrijden tot het ongeval, maar daar zal wel iemand staan om het verkeer te begeleiden.
Je kunt ook gaan wachten tot iemand je komt halen, maar het is vrij simpel. Staat het stil dan zullen ze willen dat je wacht, rijdt het door? Dan kun je beter langzaam volgen...
Zo zie ik het.
Yucon schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:13:
[...]
Dat is wel heel simpel gesteld. Het is een aardige vuistregel dat je niet zomaar op de snelweg stil mag gaan staan dus dat mensen dat niet proberen te doen is niet heel vreemd. Daarbij had rws prima een file kunnen veroorzaken door niet alles tegelijkertijd af te sluiten maar alles eerst naar 1 baan te leiden en dan was er bij niemand verwarring geweest. Als er een traumaheli aan te pas komt kan ik me bijna niet voorstellen dat er niet al 1 rws pick up is of politieauto is die die laatste baan ook even kan klemzetten en dan heb je geen enkele verwarring, en zelfs als die er niet was dan was er met 1 rijbaan een veel kleiner probleem omdat het logischerwijs minder auto's waren.
Eigenlijk vind ik het best een ondoordachte actie om alle banen zomaar af te kruisen. Degene die dit gedaan heeft heeft die situatie veel vaker bij de hand gehad dan de automobilist die er in kennelijk enige verwarring onderdoor rijdt.
Als ze zo'n weg afsluiten, willen ze niet meer verkeer erbij in die richting.
Je zit in de situatie als de TS tussen wal en schip.
Het doel van die afsluiting is de weg afsluiten.
Maar verkeer wat er nog op staat, wordt vaak via een vluchtstrook weggesluisd, totdat iedereen weg is en dan is het voordeel dat er geen nieuw verkeer meer bij komt, want afgesloten.
Een traumaheli heeft ook achter het ongeval ruimte om te landen. Bij een dergelijk ongeval zal een agent ook gewoon het verkeer gaan regelen.
Vooraan zullen ze het of dichtzetten of wegsluizen via een baan of vluchtstrook. Wat dat betreft zou het een beetje vreem zijn om stil te gaan staan en te wachten als het voor je langzaam doorrijdt. Als het doorrijdt, zullen ze je daar weg willen hebben. Staat het stil? Dan zullen ze willen dat je wacht.
Chntl321 schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:48:
[...]
RWS zet nooit te snel en voor “niks” de weg af. Dit wordt gedaan zodat de hulpdiensten veilig hun werk kunnen doen. Dat jij dit niet begrijpt en het als overlast ervaart is meer een gebrek van jouw kant.
En wat voor meer voorlichting wil je hebben? Rood kruis betekent dat je er niet mag rijden, alle wegen rood kruis = dus stoppen. Wat valt daar nog meer aan uit te leggen? Als je als een blind paard mensen gaat volgen die gewoon door willen rijden, dan helpt daar geen enkele voorlichting voor...
Ik vind het echt heel verontrustend hoeveel mensen dus eigenlijk gewoon te weinig kennis hebben van de regels en het waarom van deze regels. Deze regels zijn er voor de veiligheid van alle weggebruikers. Ik zie regelmatig mensen rijden die geen flauw idee hebben wat ze aan het doen zijn en daardoor (bijna) ongelukken veroorzaken. Ik vind het echt angstaanjagend dat die mensen een potentieel moordwapen besturen.
Je overdrijft...
Ja als je tot het ongeluk gaat doorrijden en niemand de ruimte geeft, heb je een punt, maar dat is heel anders dan rustig doorrijden en kijken wie je daar opvangt. Ik heb nog nooit meegemaakt dat daar niet 1 of meerdere agenten het verkeer aan het regelen zijn. Als die willen dat je stopt, dan sta je vanzelf al stil...
Ik heb een dergelijke situatie ook wel eens meegemaakt en dan zie je een agent heel "hard" gebaren dat iedereen sneller moet doorrijden om te passeren. Hoe sneller dat geregeld is hoe sneller de weg helemaal vrij is voor hulpdiensten...
Die complete afsluiting is vaak bedoeld dat er geen nieuw verkeer bij komt.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat zo'n agent erg geirriteerd wordt van mensen die gaan stil staan en niet doorrijden omdat er een rood kruis staat...
Situatie kan per geval verschillen. Maar soms is er niet voldoende personeel om ook nog eens alle mensen die stil zijn gaan staan te gaan halen...