Hoe te reageren op "afhaalvragen"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Beste modjes,

Ik kom regelmatig dit soort posts tegen:
Inflatable schreef op maandag 24 december 2018 @ 06:09:
Ik heb 2 vragen over een XS4ALL abonnement:

1. wat is de termijn dat je een beëindigt voip belabonnement nog kan heractiveren met hetzelfde nummer?
2. Is een e-mail alias meteen beschikbaar als iemand stopt die te gebruiken of zit daar ook een heractivering reservering termijn op? Zo ja, hoe lang is die?

Alvast bedankt.
Vorige keer ben ik door een modje op de vingers getikt omdat jullie niet willen dat we posten: "Heb je al eens met de klantenservice gebeld en wat zegt de klantenservice?".

Hoe kunnen we dan het beste reageren op dit soort vragen? Als je niet mag zeggen "wat zei [...]"

[ Voor 3% gewijzigd door CyberMania op 24-12-2018 06:18 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
Topic report maken en niet reageren op/in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 19:55
Wat is een afhaalvraag?

Natuurlijk kan ik XS4ALL later vandaag ook bellen hierover (op hun website kan ik de antwoorden niet vinden), maar dacht dat het wel interessant was om in het Tweakers forum te gooien over de betreffende IPS, daar reageren toch ook mensen die daar werken en/of die dit weten? Zien en weten anderen die mogelijk geïnteresseerd zijn in dit soort informatie het ook meteen.. Mag dat niet?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
*knip* LMGTFY linkjes hebben geen plek op het forum; ontsporing is gegarandeerd.

Ik verwacht dat de TS met "Afhaalvraag" een vraag bedoeld waarvan het antwoord met wat eigen inzet zelf prima te vinden is, maar dat de vraagsteller het makkelijker vindt een ander het werk te laten doen.

Een beetje zoals met (afhaal-)eten dus: je hebt geen zin/tijd om te koken dus je laat een ander het doen en haalt het dan op.

Verder eens met de TS: regelmatig zie je van die "ik plemp mijn simpele vraag neer en wacht vol ongeduld op een antwoord, en de forumregels gelden voor mij niet"-topics..

Dat kan wat irritatie opwekken bij mensen die wél willen meedenken met de betreffende TS mits die dan ook zelf wat moeite hebben gedaan/wensen te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Lustucru op 24-12-2018 12:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat ik het meest irritante vind is dat de desbetreffende ts-er niet meer reageert, maar dat er daarna nog wel tweakers blijven reageren op het topic :?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inflatable
Ja leuk, Google het.. Maar je hebt dus duidelijk niet zelf ook eerst dat woord opgezocht, anders had je geweten dat het 0 resultaten oplevert.. Het woord bestaat dus niet.. Dan kun je alleen nog gaan speculeren naar de betekenis die de gebruiker bedoelde.. Ik ga dat niet doen, de gebruiker mag dat zelf uitleggen als hij/zij daar behoefte aan heeft..
Falcon schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:20:
Wat ik het meest irritante vind is dat de desbetreffende ts-er niet meer reageert, maar dat er daarna nog wel tweakers blijven reageren op het topic :?
Dan heeft de vraag in ieder geval wel wat losgemaakt en een discussie gestart.. Ik reageer altijd op antwoorden als ik iets vraag.. Voor de rest snap ik niet waar sommige mensen zich druk om maken, zolang iets ontopic is (en dat is mijn vraag, want het gaat specifiek om services van XS4ALL) boeit het me totaal niet wat of hoe mensen iets posten in de forums hier.. Buiten dat, je hoeft niet alles te lezen, er bestaat een zoekfunctie..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:24
@CyberMania Heb je al eens met de klantenservice gebeld en wat zegt de klantenservice?". Hebben ze liever niet inderdaad terwijl dat 9 vd 10 keer wel het juiste antwoord is. Het stikt hier soms van de one liner topics die gewoon op de site van de leverancier staan of met een telefoontje zijn op te lossen.

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Inflatable schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:36:
[...]

Ja leuk, Google het.. Maar je hebt dus duidelijk niet zelf ook eerst dat woord opgezocht, anders had je geweten dat het 0 resultaten oplevert.. Het woord bestaat dus niet.. Dan kun je alleen nog gaan speculeren naar de betekenis die de gebruiker bedoelde.. Ik ga dat niet doen, de gebruiker mag dat zelf uitleggen als hij/zij daar behoefte aan heeft..
Nee echt, je gaat serieus in op dat LMGTFY -linkje? :F
Ik ga maar niet uitleggen waarom ik dat plaatste want dat zal je dan ook wel ontgaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:35
Alternative schreef op maandag 24 december 2018 @ 06:19:
Dit en vooral geen LMGTFY linkjes plaatsen ;)

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
Iva_Bigone schreef op maandag 24 december 2018 @ 09:00:
[...]

Nee echt, je gaat serieus in op dat LMGTFY -linkje? :F
Ik ga maar niet uitleggen waarom ik dat plaatste want dat zal je dan ook wel ontgaan....
Als het een vorm van humor, ironie of sarcasme moet voorstellen dan is dat me inderdaad ontgaan..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Drentenaar
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:43
Tweakers had(of heeft) een spotje dat Tweakers vol met "handige neefjes" zit. Wat verwacht je dan?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Vroegah, pleurde je als antwoord er onder dat het geen vraag maar raak voor een knaak forum is en melde je dat je netjes een TR gemaakt had. Waarna het topick meestal heel snel op slot ging. Tegenwoordig is het publiek van T.net iets minder goed in het zelf zoeken van fora en het grote boze web. Daarom post veel van de oude garde ook amper meer. :+

Just my 2 cents

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

CyberMania schreef op maandag 24 december 2018 @ 06:13:
Hoe kunnen we dan het beste reageren op dit soort vragen? Als je niet mag zeggen "wat zei [...]"
Om te beginnen door het niet op die passief agressieve manier te formuleren. Als de helpdesk inderdaad het beste loket is voor een vraag kan je natuurlijk best antwoorden met:
Daar kan je het beste even de helpdesk voor bellen (al dan niet gevolgd met nog wat uitleg over waarom de helpdesk die vraag beter kan beantwoorden dan wij hier).

Maar dat dus eigenlijk alleen als het een vraag is die gewoon alleen door de klantenservice te beantwoorden is, niet als standaard reply op topics waar de topicstarter weinig blijk van eigen inzet geeft. Dan kan je (als je geen zin hebt alsnog behulpzaam te reageren, want dat mag natuurlijk ook gewoon) inderdaad beter niet reageren en een TR aanmaken, zodat de modjes de topicstarter wat sturing kunnen geven (of worst case de boel op slot kunnen doen als het echt te ver ondermaats is).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Als je zoekt op "afhaalvraag" kom je terug in dit topic :D _/-\o_

[ Voor 59% gewijzigd door Gamebuster op 24-12-2018 11:32 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Gamebuster schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:32:
[...]

Als je zoekt op "afhaalvraag" kom je terug in dit topic :D _/-\o_
Inception ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Alternative schreef op maandag 24 december 2018 @ 06:19:
Hoewel dit natuurlijk het enige juiste antwoord is...
Valt het mij op dat het vaak (te lang) duurt voordat een modje er mee bezig is. Dit resulteert in dat er vrij frequent iemand anders wel reageert en de nieuwe Tweakers gebruiker alsnog z'n antwoord heeft. Zodoende wordt er ook niet gestraft op het niet lezen van de AV, regels en forum FAQ. En een topic sluiten nadat iemand z'n antwoord heeft is natuurlijk helemaal niks waard.

Nu begrijp ik compleet dat onze geliefde mods en admins minder tijd hebben dan de werkverzuimende en soggende Tweakers :> . Maar desondanks sta ik toch wel open voor een andere oplossing.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:07

Fiber

Beaches are for storming.

Orion84 schreef op maandag 24 december 2018 @ 09:48:
[...] inderdaad beter niet reageren en een TR aanmaken, zodat de modjes de topicstarter wat sturing kunnen geven (of worst case de boel op slot kunnen doen als het echt te ver ondermaats is).
Of we schrappen de 'Eigen inzet is vereist' regel gewoon uit de Forum FAQ en gaan dit soort vragen gewoon toestaan en zelfs aanmoedigen. Scheelt een boel TR's en gezeik... Ik zeg: Spotjes op de radio met Tweakers als helpdesk voor al uw tech vragen. Domme vragen bestaan niet. Hoe meer users hoe meer vreugd. Vrede op aarde en geduldige antwoorden voor ons allen... <3 o<:) /3 *;

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:08

SomerenV

It's something!

Fiber schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:49:
[...]

Of we schrappen de 'Eigen inzet is vereist' regel gewoon uit de Forum FAQ en gaan dit soort vragen gewoon toestaan en zelfs aanmoedigen. Scheelt een boel TR's en gezeik... Ik zeg: Spotjes op de radio met Tweakers als helpdesk voor al uw tech vragen. Domme vragen bestaan niet. Hoe meer users hoe meer vreugd. Vrede op aarde en geduldige antwoorden voor ons allen... <3 o<:) /3 *;
Doe maar gewoon niet |:( Mensen moeten 's niet zo lui zijn en zelf al wat opzoeken voordat ze hier vragen neerplempen. Luiheid vervolgens gaan belonen is wel het slechtste wat je kunt doen. Vaak komen deze nieuwe leden ook niet meer terug als ze eenmaal hun antwoord hebben. Of ze weten dat ze met minimale inzet antwoord op al hun vragen krijgen met als gevolg dat hun enige bijdrage 'domme' vragen zijn.

Ik ben ook geen fan van een TR aanmaken voor elk hondsgezeik. Heb dan liever dat de leden zelf zo iemand het juiste pad op sturen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:28
[...]

Een Tweakers V&A subforum dus. ( vraag en antwoord, niet te verwarren met vraag en aanbod o<:) )
Dump uw vragen en één of meerdere gebruikers van de community zullen deze proberen te beantwoorden.
Dat wordt een chaos, maar wellicht houdt dat andere onderdelen schoon.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Orion84 schreef op maandag 24 december 2018 @ 09:48:
[...]

Om te beginnen door het niet op die passief agressieve manier te formuleren. Als de helpdesk inderdaad het beste loket is voor een vraag kan je natuurlijk best antwoorden met:
Daar kan je het beste even de helpdesk voor bellen (al dan niet gevolgd met nog wat uitleg over waarom de helpdesk die vraag beter kan beantwoorden dan wij hier).

Maar dat dus eigenlijk alleen als het een vraag is die gewoon alleen door de klantenservice te beantwoorden is, niet als standaard reply op topics waar de topicstarter weinig blijk van eigen inzet geeft. Dan kan je (als je geen zin hebt alsnog behulpzaam te reageren, want dat mag natuurlijk ook gewoon) inderdaad beter niet reageren en een TR aanmaken, zodat de modjes de topicstarter wat sturing kunnen geven (of worst case de boel op slot kunnen doen als het echt te ver ondermaats is).
Misschien komt het gewoon door een gebrek aan non-verbale communicatie via schrift, maar wat is er passief agressief aan "wat zei...?", en juist behulpzaam aan "ik denk dat je beter de klantenservice kunt bellen." ?

Voor mij is het potato-potato. Als ik zoiets zou schrijven is het behulpzaam bedoeld. Zo ben ik. Als iemand dat alsnog op de verkeerde manier zou opvatten, ligt dat dan aan mij?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Omdat het impliceert dat iemand de klantenservice al gebeld zou hebben, immers verwachten we eigen inzet, nietwaar? Terwijl je eigenlijk prima weet dat dat waarschijnlijk nog niet gedaan is. Waarmee het dus gewoon een verkapte beschuldiging is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:34
We kunnen nu + -jes en reacties sticky maken. Misschien handig om net als op de frontpage bij de nieuws berichten forum posts te downmodden?

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 24-12-2018 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
True schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:46:
[...]

Valt het mij op dat het vaak (te lang) duurt voordat een modje er mee bezig is. Dit resulteert in dat er vrij frequent iemand anders wel reageert en de nieuwe Tweakers gebruiker alsnog z'n antwoord heeft. Zodoende wordt er ook niet gestraft op het niet lezen van de AV, regels en forum FAQ. En een topic sluiten nadat iemand z'n antwoord heeft is natuurlijk helemaal niks waard.

Nu begrijp ik compleet dat onze geliefde mods en admins minder tijd hebben dan de werkverzuimende en soggende Tweakers :> . Maar desondanks sta ik toch wel open voor een andere oplossing.
Ik vind het niet heel erg als iemand een antwoord krijgt. Het belangrijkste is dat de sfeer niet wordt verpest door vervelende reacties. We willen nieuwe gebruikers ook niet wegjagen en met een valse start betekent het niet per se dat iemand op termijn geen waardevolle gebruiker kan worden. Als crew kijken we daarom ook vaak naar het patroon, in plaats van direct met slotjes te smijten.

We moeten oppassen dat het middel niet erger dan de kwaal wordt, ondanks dat we ons allemaal ergeren aan mensen die het forum als afhaalchinees zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Niks mis met een lekkere portie afhaalchinees, om die vergelijking er nog maar even in te houden. :)

Alleen hebben die vaak wel een andere ingang dan het a la carte restaurant, al komt het eten uit dezelfde keuken. Dus wellicht het forum iets anders inrichten, met een apart deel voor de 'afhalers' die daar natuurlijk gewoon goed en vriendelijk geholpen worden. En een ander deel waar de forum incrowd het gezellig samen over de 'echt belangrijke en interessante dingen' heeft... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Fiber schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:34:
Niks mis met een lekkere portie afhaalchinees, om die vergelijking er nog maar even in te houden. :)

Alleen hebben die vaak wel een andere ingang dan het a la carte restaurant, al komt het eten uit dezelfde keuken. Dus wellicht het forum iets anders inrichten, met een apart deel voor de 'afhalers' die daar natuurlijk gewoon goed en vriendelijk geholpen worden. En een ander deel waar de forum incrowd het gezellig samen over de 'echt belangrijke en interessante dingen' heeft... :z
Wat we met de introductie van de verschillende Aankoop Advies topics natuurlijk ook voor een deel al gedaan hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Orion84 schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:07:
Omdat het impliceert dat iemand de klantenservice al gebeld zou hebben, immers verwachten we eigen inzet, nietwaar? Terwijl je eigenlijk prima weet dat dat waarschijnlijk nog niet gedaan is. Waarmee het dus gewoon een verkapte beschuldiging is.
Tja, zo zou je het kunnen zien inderdaad. Alsnog zie ik niet in wat daar mis mee is.
Als iemand me dat in het echte leven zo zou zeggen, zou ik inderdaad bij mezelf denken dat ik al eerder de bedoelde kanalen hiervoor had kunnen benaderen. Met de andere verwoording, tja, ook. Dat zou ik me aantrekken ("waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht?" |:( ), maar een beschuldiging vind ik dan weer een te zwaar woord. Ik zou dat die ander niet aanrekenen. Waarschijnlijk sta ik daar gewoon anders in dan anderen.

Echter, het standpunt is duidelijk en begrepen, waarvoor dank. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
Domme vragen bestaan niet.
"There are no stupid questions, but there are inquisitive idiots".

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Orion84 schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:39:
[...]

Wat we met de introductie van de verschillende Aankoop Advies topics natuurlijk ook voor een deel al gedaan hebben :)
Waarvoor dank! Al bedoel je ws fora, ipv topics.

Al is die collectie nog lang niet compleet. Ik mis bijvoorbeeld nog aankoopadviesfora voor bijvoorbeeld netweken, foto/video en met stip: zonnepanelen...

Maar die gaan logischerwijze alleen maar over aankopen. Genoeg vraagjes zoals: Hulp met mijn computer en Laptop doet raar en Nieuwe desktop, geen internet die daar niet inpassen...

Er zijn vast betere voorbeelden, dit is een heel snelle search...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

DrivinUCrazy schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:44:
[...]

Tja, zo zou je het kunnen zien inderdaad. Alsnog zie ik niet in wat daar mis mee is.
Het komt gewoon belerend over. Je weet dat iemand het niet gedaan heeft en toch vraag je ernaar, met als doel iemand "een lesje leren". Dat kan gewoon onvriendelijk overkomen, zeker in een tekstueel commincatgie

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Haha, mijn (sarcastisch bedoelde) LMGTFY-linkje als reactie op de vraag "Wat is een afhaalvraag" is weggehaald door een Modje _O-
*knip* LMGTFY linkjes hebben geen plek op het forum; ontsporing is gegarandeerd.
Oftewel dit bevestigt het beleid: men mag gewoon afhaalvragen stellen zonder eigen inzet te tonen, maar je mag er alleen politiek correct op reageren want anders zou iemand zich wel eens gekwetst of aangevallen kunnen voelen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mijn persoonlijke mening: herschrijf naar iets als Orion84 in "Hoe te reageren op "afhaalvragen"" - je zegt hetzelfde, maar IMHO landt het beter. Worst case leest de TS het niet anders, best case begrijpt de TS dan wel dat eigen inzet werkt en volgt dat bij een volgende vraag beter. Of inderdaad niet reageren en alleen een TR zetten.

Waar we dan van de mods mogen verwachten dat die eerst netjes een nieuwe user begeleiden naar eigen inzet, en dan of bij latere topics (wanneer de nieuwe user de mores kent) het topic sluiten etc.
Inflatable schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:36:
Ja leuk, Google het.. Maar je hebt dus duidelijk niet zelf ook eerst dat woord opgezocht, anders had je geweten dat het 0 resultaten oplevert.. Het woord bestaat dus niet..
Mooi voorbeeld van waar (zeker nieuwe) vragenstellers tegenaan kunnen lopen ja :D Er wordt ook best 'UTFS' geroepen waar het helemaal niet vindbaar is via allerhande support kanalen. (Bijv. zaken die 'in ons DNA' zitten na vele jaren gebruik maar die niet 1-2-3 zijn te vinden als je het via Google zou willen opzoeken). We zijn geen afhaalchinees, maar meteen de deur tegen de neus smijten is IMHO ook weer niet zinvol.
True schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:46:
Als het bij 1 topic blijft hebben we er ook geen serieus last van. De uitleg over de mores moeten we (mods) dan alsnog geven IMHO. En er later zonodig tegen optreden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@F_J_K ik vraag mij dan of wat de hit-and-run ratios zijn.
'Tweakers' die zich aanmelden (registeren), een topic starten, alleen hierin reageren (of niet) en dan a. nooit meer inloggen of b. nooit meer op het forum komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Iva_Bigone schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:53:
Oftewel dit bevestigt het beleid: men mag gewoon afhaalvragen stellen zonder eigen inzet te tonen, maar je mag er alleen politiek correct op reageren want anders zou iemand zich wel eens gekwetst of aangevallen kunnen voelen O-)
Als mod in kwestie kan ik je zeggen dat dit niets te maken heeft met 'dat iemand zich gekwetst zou kunnen voelen'. De ervaring leert dat LMGTFY zo goed als zeker leiden tot een offtopic gaan van een discussie. Iets posten waarvan je weet dat anderen erop duiken heet een troll, en trollen worden geedit.

Hoe je erbij komt dat hieruit ook volgt dat het beleid is dat 'men gewoon afhaalvragen mag stellen' is me een raadsel. Het beleid wat hier van toepassing is, is dat de crew indien nodig optreedt om mensen bij te sturen. Andere gebruikers kunnen ons daarbij helpen met topicreports, maar maken ons werk alleen maar lastiger als ze er ook in het topic van alles over gaan roepen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik had vanmorgen al een heel pleidooi getikt via mijn telefoon maar het maar gelaten voor wat het was en verder gegaan. Intussen telt deze LA topic twee hele pagina's en dat vind ik toch wel bijzonder.

Even ongegeneerd:
Wat is dit toch een ontzettend respectloos en vooral vreemde vraag? Mijn moeder zegt altijd: "Als je niks normaals te zeggen hebt, zeg dan niks" en dat gaat hier ook op. Als je een topic tegenkomt waarbij je denkt: "wat een gebrek aan inzet" dan moet niet gaan reageren met LMGTFY-Links, "Wat zei XX toen je die belde?" dan kan je kiezen voor twee opties gevolgd door nog extra opties:

1) Negeren; topic verlaat je weer. Je gaat verder met je online zaken en het topic krijgt vanzelf de aandacht die het verdient

2) Reageren; je reageert met een reactie op de vraag/opmerking van de TS
Dat kan je dan doen op de volgende manieren:
2a) Wat heb je zelf al gevonden? Als ik Google op xxxx dan krijg ik bijvoorbeeld onderstaande linkjes. Kan je daar wat mee?
2b) Ik mis wat extra informatie, zou je misschien wat meer kunnen vertellen over xxxxxxxxxx? En wat bedoel je met xxxxxxx?
2c) daar kunnen we hier op GoT.net niet veel mee, wellicht kan je hier en hier eens kijken?
2d) Wellicht weet (insert website/user/google0 er wat meer van als je het daar vraagt?

En zo kan ik er nog wel wat bedenken.

Als ik kijk naar sommige reacties bestaande uit LMGTFY-linkjes, opmerkingen als "we gaan je niet helpen want we missen inzet", "een beetje meer inzet mag wel dit......IS......TWEAAAAAAAAKERS" dan vraag ik mij echt af of ze ook zou zouden reageren als iemand naar hun in persoon zou stappen een dezelfde vraag zou stellen.. Het is namelijk erg makkelijk om achter het toetsenbord een botte opmerking te plaatsen.
Er zijn maar weinig users die naar zichzelf kijken en denken: "Toen ik hier mijn eerste post plaatste was dat ook zo'n stomme TS, wellicht kan ik helpen deze TS op weg te helpen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
Het lijkt soms wel of een aantal mensen de tekst "wat zei XXX toen je deze vraag stelde" onder ctrl + V hebben zitten.
Daar irriteer ik me vooral aan als er wel een knappe TS is geschreven en duidelijk moeite in is gestoken.

Voorbeeld: overmorgen zitten we bij de hypotheker (dus ze GAAN het vragen/checken) en als voorbereiding wil ik vast hier wat meningen over [case x] horen:

En dan komt als eerste reactie: dat zou ik checken bij de hypotheker (oid).
Men heeft een afspraak en om goed voorbereid te zijn stelt men alvast een vraag, naar mijn mening supergoed. Als je dan reageert met "wat zei ..." ben je wat mij betreft een lapswans.

Een oneliner vraag is simpel: op slot :w

edit: typo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:16
Beste modjes,

Ik kom regelmatig dit soort posts tegen:

[...]

Vorige keer ben ik door een modje op de vingers getikt omdat jullie niet willen dat we posten: "Heb je al eens met de klantenservice gebeld en wat zegt de klantenservice?".

Je moet gewoon minder lullig zijn. Ik begrijp je frustratie maar je voorbeeld is nog lang niet 'erg genoeg'. Weet je hoe ik deze vraag beantwoord? Met kennis. Kennis die een gemiddelde klantenservice medewerker niet heeft. Vervolgens kan de vraagsteller contact opnemen met klantenservice met de kennis van behulpzame tweakers in zijn hoofd.

De eerste vraag heeft een wettelijke basis, het is fijn als vraagsteller deze wettelijke basis doorkrijgt ongeacht wat een klantenservicemedewerker wel of niet zegt.

De tweede vraag is er een zo specifiek dat een tweaker met ervaring er waarschijnlijk meer over weet dan de klantenservice van een internet provider.

[ Voor 16% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 25-12-2018 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:08

SomerenV

It's something!

Mrjraider schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:57:
Even ongegeneerd:
Wat is dit toch een ontzettend respectloos en vooral vreemde vraag? Mijn moeder zegt altijd: "Als je niks normaals te zeggen hebt, zeg dan niks" en dat gaat hier ook op. Als je een topic tegenkomt waarbij je denkt: "wat een gebrek aan inzet" dan moet niet gaan reageren met LMGTFY-Links, "Wat zei XX toen je die belde?" dan kan je kiezen voor twee opties gevolgd door nog extra opties:

1) Negeren; topic verlaat je weer. Je gaat verder met je online zaken en het topic krijgt vanzelf de aandacht die het verdient
Een keerzijde bij die optie is dat de TS denkt dat er hier alleen maar kansloos volk rondloopt dat geen nieuwe leden wil helpen. Negeren is in mijn ogen dan ook meestal een slechte keuze.
2) Reageren; je reageert met een reactie op de vraag/opmerking van de TS
Dat kan je dan doen op de volgende manieren:
2a) Wat heb je zelf al gevonden? Als ik Google op xxxx dan krijg ik bijvoorbeeld onderstaande linkjes. Kan je daar wat mee?
2b) Ik mis wat extra informatie, zou je misschien wat meer kunnen vertellen over xxxxxxxxxx? En wat bedoel je met xxxxxxx?
2c) daar kunnen we hier op GoT.net niet veel mee, wellicht kan je hier en hier eens kijken?
2d) Wellicht weet (insert website/user/google0 er wat meer van als je het daar vraagt?
Dat soort reacties zijn in mijn ogen ook prima. Echter is het soms wel degelijk het geval dat een belletje richting X al een hoop vragen kan beantwoorden. Dus "Heb je X al gebeld en wat zeiden hun op je vragen" is dan ook een valide antwoord in een topic. Linkjes dumpen ben ik niet zozeer voorstander van. Als ik het kan vinden dan moet TS dat ook kunnen. Een duwtje die richting in is wel prima.
Als ik kijk naar sommige reacties bestaande uit LMGTFY-linkjes, opmerkingen als "we gaan je niet helpen want we missen inzet", "een beetje meer inzet mag wel dit......IS......TWEAAAAAAAAKERS" dan vraag ik mij echt af of ze ook zou zouden reageren als iemand naar hun in persoon zou stappen een dezelfde vraag zou stellen.. Het is namelijk erg makkelijk om achter het toetsenbord een botte opmerking te plaatsen.
Er zijn maar weinig users die naar zichzelf kijken en denken: "Toen ik hier mijn eerste post plaatste was dat ook zo'n stomme TS, wellicht kan ik helpen deze TS op weg te helpen"
Natuurlijk is iedereen ooit begonnen en grote kans dat de meesten kansloze TS'en hebben aangemaakt. Maar ik ben ook wat huiverig om meteen volle inzet te tonen als TS dat duidelijk niet gedaan heeft. Nu probeer ik zelf nog wel netjes te blijven maar de strekking zal dan nog steeds zijn dat dit GoT is en dat enige eigen inzet vereist is voordat mensen met meer kennis je gaan helpen.

Zo werkt het op de meeste forums. Als je op het forum van UE4 of Unity een vraag stelt over X onderwerp dan wordt het ook verwacht dat je zelf al een en ander geprobeerd hebt voordat mensen jou gaan helpen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

SomerenV schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 16:05:
[...]
Zo werkt het op de meeste forums. Als je op het forum van UE4 of Unity een vraag stelt over X onderwerp dan wordt het ook verwacht dat je zelf al een en ander geprobeerd hebt voordat mensen jou gaan helpen.
Het is mij wel eens gebeurd dat iemand reageerde met "Jou kennend, heb je dat en dat al geprobeerd, zou fijn zijn als je dat even vermeld had". Kon ik gelukkig naar waarheid alleen maar bevestigen ;) Ik had dan ook best wel een goede reputatie opgebouwd op dat forum.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

TWeaKLeGeND schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 14:06:
[...]

Je moet gewoon minder lullig zijn. Ik begrijp je frustratie maar je voorbeeld is nog lang niet 'erg genoeg'. Weet je hoe ik deze vraag beantwoord? Met kennis...
Tja, en dan krijgen we topics als deze:

Ik krijg mijn TV niet aan

Dit is blijkbaar het niveau dat Tweakers nastreeft... :z O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Klopt met reacties die precies laten zien hoe het niet moet.

Wat is een kruiskop schroevendraaier?
Antw: een zelfverdedigingswapen voor vrouwen?

Ja jongens..... kom op. Hou dan je waffel dicht en je vingers van het toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Mrjraider schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:08:
Klopt met reacties die precies laten zien hoe het niet moet.

Wat is een kruiskop schroevendraaier?
Antw: een zelfverdedigingswapen voor vrouwen?

Ja jongens..... kom op. Hou dan je waffel dicht en je vingers van het toetsenbord.
Tja dat zie jij, dat zie ik, maar de moderators vinden het blijkbaar wel prima zo, of zitten nog aan de kerstkalkoen... :Y o<:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Fiber schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:59:
[...]

Heel kort door de bocht is dit exact wat je krijgt als je een kern techneuten hebt die hier graag vertoeft en je dan reclame gaat maken voor hetzelfde forum (en website natuurlijk) waar je bijna letterlijk aangeeft dat je je domme vragen er wel neer kunt gooien.

Nieuwelingen met one-liners en ouwe rotten met de hakken in het zand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:29

Cyphax

Moderator LNX
Iva_Bigone schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:53:
Men wil gewoon geen horkengedrag. Zo simpel is het eigenlijk. Maar je wilt liever toch horkerig kunnen doen? Of vind je denigrerend doen uberhaupt gewoon OK? Misschien vind je het niet horkerig?

Men "mag" niet "gewoon "afhaalvragen" stellen (maar je wordt er niet voor van je bed gelicht). Uiteraard stelt er vanzelf wel iemand zo'n afhaalvraag, en dan hoopt iedereen dat gebruikers volwassen genoeg zijn om daarmee om te gaan.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Cyphax schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:32:
[...] en dan hoopt iedereen dat gebruikers volwassen genoeg zijn om daarmee om te gaan.
Ik hoop ook dat ik op 31 december de hoofdprijs in de Staatsloterij win, die kans is ongeveer even groot. (Ik heb geen lot gekocht... :) )

De moderatie moet gewoon veel strakker. Niet per se strenger, maar vooral veel sneller om misstanden direct de kop in te drukken en topics snel bij te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Fiber schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:59:
[...]

En de relevantie van deze vraag met het onderwerp van dit topic is.....? " O-) "

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Fiber schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:17:
[...]

Tja dat zie jij, dat zie ik, maar de moderators vinden het blijkbaar wel prima zo, of zitten nog aan de kerstkalkoen... :Y o<:)
Is ondertussen (goddank) dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:29

Cyphax

Moderator LNX
Fiber schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:39:
[...]

Ik hoop ook dat ik op 31 december de hoofdprijs in de Staatsloterij win, die kans is ongeveer even groot. (Ik heb geen lot gekocht... :) )
Nou moe, da's ook niet erg optimistisch!
De moderatie moet gewoon veel strakker. Niet per se strenger, maar vooral veel sneller om misstanden direct de kop in te drukken en topics snel bij te sturen.
Ja, misschien geen gek idee. Maar je moet dan wel iemand hebben die niet overdag werkt ofzo. Maargoed, topic begon met een semi-klacht over de moderatie. :P
Het antwoord daarop is: wees gewoon een beetje galant, dat is niet zo moeilijk. Dan is er ook minder moderatie nodig, en dan gaat het net wat soepeler allemaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 28-12-2018 20:45 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

naitsoezn schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:41:
[...]

En de relevantie van deze vraag met het onderwerp van dit topic is.....? " O-) "
Je maakt een grapje neem ik aan... O-)

Betere on topic voorbeelden, over wat er mis is met Tweakers, dan deze zijn er (gelukkig) bijna niet... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Fiber schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:49:
[...]

Je maakt een grapje neem ik aan... O-)

Betere on topic voorbeelden, over wat er mis is met Tweakers, dan deze zijn er (gelukkig) bijna niet... :z
Huh, ik dacht dat dit topic ging over "hoe te reageren op afhaalvragen" :z Jij maakt er een afzeik-topic van en voelt blijkbaar de noodzaak om een topic na vier dagen te kicken ;)

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 28-12-2018 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

[...]

De moderatie bij het topic waar jij naar linkte heeft dan vandaag net wat langer geduurd, maar we zitten ook midden tussen de feestdagen in -> minder mensen. Als er niet gereageerd werd zou een dergelijk topic vanzelf wegzakken. Echter als verschillende gebruikers proberen lollige reacties te plaatsen blijft zo'n topic ook nog bovenin hangen.

Indien je van mening bent overigens dat de moderatie structureel in een bepaald subforum te lang duurt kun je dat overigens beter daar in een feedback topic bespreken indien dat bestaat, of anders met mods/ Admin of hier een topic aanmaken.

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Zeehond schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:52:
[...]

De moderatie bij het topic waar jij naar linkte heeft dan vandaag net wat langer geduurd, maar we zitten ook midden tussen de feestdagen in -> minder mensen. Als er niet gereageerd werd zou een dergelijk topic vanzelf wegzakken. Echter als verschillende gebruikers proberen lollige reacties te plaatsen blijft zo'n topic ook nog bovenin hangen.

Indien je van mening bent overigens dat de moderatie structureel in een bepaald subforum te lang duurt kun je dat overigens beter daar in een feedback topic bespreken indien dat bestaat, of anders met mods/ Admin of hier een topic aanmaken.
Nee, ik heb het niet over een bepaald (sub)forum maar forum-breed. Gewoon een paar forum-gekkies uitzoeken die dag en nacht actieve topics zitten te F5-en en direct kunnen ingrijpen.

En kom niet met het argument dat die er niet zijn, want die zijn er zeker wel, alleen zijn ze over het algemeen geen moderator. :z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

En dat is maar goed ook in veel gevallen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Fiber schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:59:
[...]
En kom niet met het argument dat die er niet zijn, want die zijn er zeker wel, alleen zijn ze over het algemeen geen moderator. :z
Ze zijn er wel, ze moeten alleen wel weten van hoe en wat ;)

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 28-12-2018 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

naitsoezn schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:02:
[...]

Ze zijn er wel, ze moeten alleen wel weten van hoe en wat ;)
Dat valt te leren... Beetje vertrouwen in de mensheid. :)

En dat mes snijdt aan twee kanten omdat dat voor een deel ook de users zijn die nu de grappige ongepaste opmerkingen maken. Geef ze de tools om hun onvrede te kanaliseren en de wereld dit forum wordt vast een wat betere plaats... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Fiber schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:59:
[...]

Nee, ik heb het niet over een bepaald (sub)forum maar forum-breed. Gewoon een paar forum-gekkies uitzoeken die dag en nacht actieve topics zitten te F5-en en direct kunnen ingrijpen.

De echte zooi wordt meestal wel snel genoeg verwijderd door een global mod waarvan er voldoende zijn. Een topic met wat te weinig inzet kan ook prima iets langer blijven liggen dan 5 minuten.

Om een taak als mod uit te kunnen voeren is enkel online zijn niet voldoende. Daarnaast is er echt niet iemand die het lukt altijd 24/ 7 365 dagen per jaar Tweakers te blijven refreshen en overal goed op te reageren. Het topic sluiten is 1 ding, maar achter de schermen komt dan ook nog werk kijken zoals een pm versturen bijv.

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Fiber schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:06:
[...]

Dat valt te leren... Beetje vertrouwen in de mensheid. :)
:D
[...]

:>

Pagina: 1