Ik heb de DJI Osmo Pocket bij DJI zelf besteld, net voor het nieuwe jaar. Was een leuke aanbieding voor €309, incl. de
extenson rod gratis erbij. Heb meteen de waterproof case gekocht.
De Pocket kwam binnen op 31 december en heb meteen om 12:00 's nachts gebruikt om vuurwerk te filmen. Uiteraard midden in de nacht, maar filmt beter in het donker dan ik had verwacht. Had wel wat filmpjes gezien dat hij erg focused op het licht en snel switched, maar daar heb ik eigenlijk niet veel last van gehad. Overigens wilde ik juist het licht filmen, nl. het vuurwerk. Maar verder heb ik hem nog niet echt gebruikt.
Wel heb ik op oudejaarsdag toen hij binnen kwam, een simpele timelapse gedaan die je hier kunt terugvinden.
YouTube: DJI Osmo Pocket timelapse
Je ziet overal op YouTube dat je je mobiel aan je Pocket kunt bevestigen. Dat werkt, maar is naar mijn idee in gebruik echt waardeloos. Of je koopt iets om ze beter aan elkaar te bevestigen, zoals deze
Pgytech Phone Holder Plus, anders zou ik dit niet gebruiken. Deze Pgytech schijnt erg goed en stevig te zijn. Je kunt er ook een tripod onder bevestigen, etc. Maar ik ben bang dat je óf het stekkertje voor je mobiel, óf de poort van je mobiel zelf kapot maakt omdat er simpelweg te veel gewicht op rust. Daar heb ik nog niemand over zien/horen klagen, maar kan me niet voorstellen dat het goed is.
De waterproof case is heel degelijk. Je laat de Pocket erin glijden en hij zit meteen al stevig. Er is nog een extra clip waarmee je hem nog steviger vastzet, voordat je de case dicht doet. De afsluiting is de kop zelf, als het ware. Je duwt de grote ringvormige kop erop en draait de ring eromheen dicht. Veel simpeler kan het niet. Wel even in modus voor waterproof case zetten, zodat de camera op juiste positie staat voor het filmen. Anders zie je de waterproof case continue in beeld. Die fout maakte ik zelf ook. Iets met handleiding lezen? :-)
Overigens heb ik 'm nog niet geprobeerd. Ik ga in januari naar Cancun, Mexico. Daar hoop ik 'm toch wel te gebruiken in Cenotes en de oceaan. Overigens zitten er nog 3 strips bij, die lijken op dubbelzijdig tape. Dat schijnt voor condens te zijn in de case zelf. Die moet je erbij stoppen en regelmatig vervangen. Geen idee of je ze kunt laten drogen of iets dergelijks, anders kan ik me voorstellen dat je heel snel door je strips heen bent en geen idee of je die kunt kopen. Heb ik nog niet gezien.
De handleiding valt me behoorlijk tegen. Weinig op papier en extreem kleine lettertjes. Totaal geen informatie over de strips, enkel dat er "condens voorkomers" bijzitten die je ook moet plaatsen. Maar hoe die eruit zien, dat staat nergens. Ik moest dus raden dat het de strips waren.
De extension rod kan ik weinig over zeggen. Wel dat je écht je mobiel erbij nodig hebt om beetje te kunnen zien wat je doet als hij helemaal is uitgeschoven. Eigenlijk kun je niet zonder de draadloze verbinding. Heel bijzonder dat DJI dit er niet in heeft gestopt, hoeveel extra ruimte hebben ze hier nu voor nodig? Met USB-C aan beide kanten lukt het ook, wat ik overigens niet geprobeerd heb. Maar anders is het schermpje op de Pocket simpelweg te klein.
Je sluit je Pocket echt aan op de extension rod, waardoor knoppen wel meteen beschikbaar worden. Dat gebeurt draadloos in de extension rod. Er zit ook een batterij in. Wat me trouwens nog op een bijzonder punt brengt. Als je je telefoon direct op de Pocket aansluit, begint je telefoon op te laden. Dat is wel heel bijzonder. Mijn telefoon houdt het langer uit qua batterij dan mijn Pocket. Als die op deze manier nog sneller leeg loopt, begrijp ik niet of ze dit niet anders hadden kunnen oplossen.
Maar goed, weinig gebruikerservaring nog. Ik hoop er meer mee te gaan spelen. Ook samen met mobiel filmen en nog met normale waterproof videocamera van ook zo'n €350 die ik onlangs heb gekocht. Misschien ga ik spijt krijgen van de een of de ander. De videocamera kan niet meer terug, de Pocket heb ik nog 2 weken voor. Wie weet.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.