Tja, zoals ik al zei: sommige mensen ergeren zich voor het minste. Autobestuurders die afwijken van de standaard (door aso gedrag en/of een compleet gebrek aan kennis van verkeersregels) zijn er veel meer en zijn een pak gevaarlijker maar goed, da's dan mijn mening, gebaseerd op wat ik zelf dagelijks meemaak.mschol schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:27:
[...]
ook van een familielid die wel auto rijd hoor ik dat hij dat liever niet heeft en dat daardoor een afleidingsfactor ontstaat (hoe groot die is, geen idee maar het wijkt af van de standaard/wat je verwacht).
Ik heb een familielid die vindt dat elektrische wagens zouden verboden moeten worden omdat ze te stil zijn, of verplicht zouden moeten worden om kunstmatig motorgeluid te maken. Hij vindt het te gevaarlijk.
Vind ik dus ook onzin want een fiets hoor je ook niet aankomen, mensen moeten maar wat beter opletten als ze bvb. de straat oversteken. Dat je die wagen niet opmerkt en je bijna laat omver rijden omdat je met je domme kop niet opkijkt omdat je denkt -ik hoor niks dus er komt niks- is volledig, 100% je eigen verantwoordelijkheid.
Ik vind het belang van zichtbaar te zijn tussen het verkeer toch zwaarder wegen dan de mogelijkheid om af te leiden. Als je helemaal niet wil afleiden kan je beter onzichtbaar worden, onverlicht en met zwarte kledij in het donker bvb. veel geluk in het verkeer dan...
Dat je je trouwens laat afleiden vind ik dan ook je eigen verantwoordelijkheid, in die filosofie zouden er 's zomers ook geen vrouwen in rokjes mogen rondlopen in de buurt van verkeer want dat leidt voor veel mannen ook voldoende af, soms zelfs in die mate dat ze gaan vertragen en het verkeer hinderen. Is dat dan die vrouwen hun fout omdat ze afleiden?
Bij ons mag dat dus wel:die zijwaartse verlichting mag officeel ook niet (net zo min als dat ze mogen knipperen) :
https://www.rijksoverheid...en-reflectie-op-een-fiets
https://www.mobielvlaande...rkeer/fietsen-011.php?a=5
https://www.touring.be/nl...erlichting-knipperen-niet
Quote:
"...De lichten mogen knipperen, maar dit is niet verplicht. Ze moeten bevestigd worden op je fiets of op je lichaam..."
"...Artikel 82.1.1 van de wegcode schrijft voor dat fietsers vooraan en achteraan 'een niet-verblindend vast licht of knipperlicht' moeten voeren. De keuze tussen een constant brandend licht en een knipperlicht wordt dus aan de fietser overgelaten..."
Over die spaakverlichting vind ik niks maar in de link die jij hierboven post gaat het wel over verlichting waarvan de lichtbundel naar voor of naar achter moet schijnen. Nu is het zo dat die spaakverlichting geen gerichte lichtbundel heeft, dat zijn lampjes die niet eens fel genoeg zijn om iets te verlichten, dienen uitsluitend om zichtbaar te zijn (zoals reflectoren in spaken). Maar wetgeving hieromtrend vind ik weliswaar niet, toch niet met letterlijke vermelding van spaakverlichting, dat wordt in jouw link trouwens ook nergens vermeld.
Toch even geheel terzijde:
Dit is een interessant topic gebleken, veel nieuwe info geleerd i.v.m. verlichting, fietsverlichting en zelfs wetgeving rond rotondes.
[ Voor 33% gewijzigd door PinusRigida op 14-12-2018 14:14 ]