Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350
Ga je een moederbord grondig inspecteren voor dat je iets installeert ? Toen na de installatie zie je dat sort dingen pas als je gaat troubleshoote.VapingQueen schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:44:
[...]
Eerst zeg je dat je geprobeerd hebt om een SSD te installeren en nu is het DOA, wat elkaar nogal tegenspreekt. De constatering DOA komt voordat je hardware probeert te installeren en niet erna.
Als jij een laptop van af dag 1 met netwerk kabel verbind, 5 uur later wil je hem op wifi gebruiken komt er achter dat de hij niet werkt. volgens jou logica is dit nu geen DOA meer
[ Voor 3% gewijzigd door Sweatleek op 18-01-2019 17:18 ]
confused reality
Dat was de laptop duidelijk niet, anders had je de ssd niet eens ingebouwd.
Je hebt gewoon voor de 2e keer zitten prutsen, en iets kapot gemaakt. Bij het eerste verhaal was er ook al een opmerking dat er iets kapot was. (met de omschrijving die ze gaven denk ik aan een dolle schroef oid.) En gezien de rest van het verhaal geloof ik die winkel gelijk.
De eerste keer heb je geluk gehad, en hebben ze heel erg netjes mee gewerkt. 10% waardevermindering is echt niets.
Als je dan weer terug komt met een verhaal dat het kapot is, en je gelijk gaat roepen dat je wil ontbinden, is alle goodwill natuurlijk verdwenen.
Is ook duidelijk te zien aan de reacties van de winkel. Die zijn er gewoon klaar mee.
Je hebt gewoon voor de 2e keer iets kapot gemaakt, en dit keer moet je er gewoon zelf voor boeten.
Zoals eerder ook al gezegd, als hij al kapot was, had je natuurlijk nooit de ssd er in gestopt.
En een slot komt niet zomaar van het moederbord af.

En ik moet ook nog even reageren op het voorbeeld van de monteur.
Ik ben een monteur, en als ik een mooie nieuwe auto koop, en ik hoor geluiden oid, ga ik er absoluut niet zelf aan sleutelen. Ben niet gek. Waarom zou ik? Ik heb garantie, en het moet gewoon opgelost worden door de garage. Daar ga ik mijn tijd en geld toch niet aan verspillen? Nee hoor, die word gewoon naar de garage gereden, zodat het gratis opgelost word. (En dan verlies ik tenminste ook niet de rest van de garantie, omdat ik er aan heb zitten prutsen, iets wat natuurlijk ook gewoon logisch is.)
[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 18-01-2019 18:35 ]
Dus als je een Laptop krijgt, zonder ram en zonder HDD/SSD (volgens de topicstarter), ga je hem eerst aanzetten om harde piepjes te horen dat je geheugen moet plaatsen? Kom op, ik denk dat niemand dat echt zou doen...of zet jij een desktop die je zelf in elkaar zet ook aan zonder ram en ssd om te kijken of je mobo werkt? Ik niet iig. Dus in dat opzicht snap ik het wel.WEBGAMING schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 18:22:
DOA= Dead on arrival.
Dat was de laptop duidelijk niet, anders had je de ssd niet eens ingebouwd.
Ik denk niet dat dit geleverd is als barebone.
Ik heb zo'n vermoeden dat het gewoon een compleet systeem was, waar de TS zelf een extra ssd in heeft gebouwd. (of tenminste geprobeerd)
Als dit wel als barebone geleverd is, word het verhaal nog veel vreemder. Want dan is het bij 1 ssd wel goed gegaan.
WEBGAMING schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 18:55:
De TS heeft het er alleen over dat het Clevo is, een bedrijf waar je zelf de boel samen kan stellen.
Ik denk niet dat dit geleverd is als barebone.
Ik heb zo'n vermoeden dat het gewoon een compleet systeem was, waar de TS zelf een extra ssd in heeft gebouwd. (of tenminste geprobeerd)
Als dit wel als barebone geleverd is, word het verhaal nog veel vreemder. Want dan is het bij 1 ssd wel goed gegaan.
Het gaat hier om een barbones laptop (zo worden zo ook verkocht) dus je moet zelf SSD/HDD en geheugen instoppen.
[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 18-01-2019 18:58 ]
Dan vind ik het helemaal vreemd dat het met de 1e ssd wel goed is gegaan. Maar ja, 50-50 kans natuurlijk.
Veranderd voor de rest weinig aan het verhaal. Hij is niet DOA. Hij is dood na mishandeling.
[ Voor 96% gewijzigd door Yorinn op 18-01-2019 19:54 ]
confused reality
Ja, ik inspecteer eerst alle hardware op bv. beschadigingen, losse kapjes of schroeven etc. Zo heb ik dat namelijk geleerd. Toen ik mijn eerste pc bouwde, had je geen plastic randje met uitkeping erin bij de Pata aansluiting, je moest op het mobo kijken waar pin 1 zat, ZIF sockets hadden we toen ook niet, dus je moest alles goed nakijken.Sweatleek schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 17:17:
[...]
Ga je een moederbord grondig inspecteren voor dat je iets installeert ? Toen na de installatie zie je dat sort dingen pas als je gaat troubleshoote.
Als jij een laptop van af dag 1 met netwerk kabel verbind, 5 uur later wil je hem op wifi gebruiken komt er achter dat de hij niet werkt. volgens jou logica is dit nu geen DOA meer
Als ik de foto's mag geloven (en dat doe ik), dan heeft de halve laptop open gelegen en had je dus moeten zien dat er iets fout was met de aansluiting *knip*. Daarom ben ik ook van mening dat je deze schade zelf veroorzaakt hebt....
Als ik merk dat de WiFi niet werkt, ga ik eerst checken of er ergens iets fout zit, in het modem en bios bv. Na alles nagelopen te hebben kan ik zeggen of iets DOA is.
[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 18-01-2019 20:38 ]
Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350
Dan moet je dus zelf met verstand en gepaste voorzichtigheid gaan monteren. als een slot afgebroken is, is dat visueel constateerbaar.
Als je zelf een desktop gaat bouwen, is ook controle nodig van aangekochte onderdelen. en kun je niet uitgaan dat alles goed is uit de verpakking. vaak kun je visueel zelf vooraf defecten waarnemen of een verkeerd geleverd product herkennen. missende kabels bij een voeding, en allerlei zaken die je tegenwoordig kunt verwachten mbt koop op afstand in consumentenrecht. koop je een kant-en-klare PC die af fabriek is samengesteld is het anders natuurlijk.(of geassembleerd door PC winkel) ik denk dat @VapingQueen dat bedoelt.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Of het defect aanwezig was of niet kan niemand met zekerheid weten (behalve jij misschien). Ik zou je dan ook aanraden niet meer te reageren op vragen en/of aannames over de oorzaak van de schade en je te beperken tot het geschil met de webshop.
TS is anders ook behoorlijk nalatig geweest, en claimt dat 'ie professional is. Dan zie je iets als een loszittend slot dus voordat je begint met installatie, of je merkt het tijdens. Zeer zeker niet pas na de hele installatie gedaan te hebben (en bovendien verkeerd om) en de boel aangezet. Dan zou de conclusie zijn dat alles prima is uitgeleverd en TS het gesloopt heeft door iets te forceren wat niet past. Anders had er direct een RMA/WKOA gedaan moeten worden voordat er iets geprobeerd werd, en dan had de SSD ook nog gewerkt.mathias82 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:10:
de winkel moet kunnen aantonen dat het product zonder defect is geleverd.
...
Of het defect aanwezig was of niet kan niemand met zekerheid weten (behalve jij misschien).
Dat er tot twee maal toe een defecte laptop is uitgeleverd wil ik nog wel in mee gaan. Het is mogelijk.
Maar dit slot zit behoorlijk los. Het moet vlak op het moederbord gezeten hebben toen het de fabriek verliet, anders was het bord nooit door de automatische optische inspectie (AOI) gekomen. (Een van de goedkoopste controletechnieken, geen enkele serieuze fabrikant die dat niet doet). Dan nog kan een soldeerverbinding zwak geweest zijn, maar het socket heeft zeker vlak gezeten. Op de foto is echter duidelijk te zien dat het socket nu zeker niet vlak meer zit.
Om het socket zo te verbuigen moet het behoorlijk los zitten. Een pro moet dat gemerkt hebben bij installatie van de SSD en zou gestopt zijn. Een pro zou de laptop dan ook nooit hebben ingeschakeld. Het tegenovergestelde is hier echter gebeurt. Niet alleen heeft iemand de SSD er alsnog in lopen duwen (waardoor het socket dus verder los is gekomen), ook is de laptop ingeschakeld.
Dit verhaal klopt gewoon niet, en de winkel weet het.
Dit is precies waarom ik het verbazingwekkend vindt dat de eerste laptop met zo weinig waarde vermindering terug genomen is. Ik zou eerder aan 50% waardeverlies normaal vinden.
Dit is precies de reden waarom ik in het algemeen geen spullen wil waarvan de doos open is geweest misschien is het namelijk een retour van een ondeskundige klant. Waarvan de winkel het geknoei niet heeft geconstateerd.
Ps Mijn vriendin heeft heb wel eens tweedehands auto gekocht die nog in fabrieksgarantie zat bij een universeel garage. Toen ik hem bracht voor een defect aan de parkeersensoren is hun monteur met dat ding gewoon naar de merkdealer gereden.
[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 21-01-2019 09:53 ]
[ Voor 98% gewijzigd door WEBGAMING op 21-01-2019 10:06 ]
Als ik dat bedrijf was geweest had ik de laptop helemaal niet teruggenomen. Het verbreken van zo'n zegel, waar notabene opstaat dat garantie vervalt indien verbroken, zou duidelijk voor TS genoeg moeten zijn. Als men dus daadwerkelijk had uitgevoerd wat het zegel zegt, had alles daarna niet gebeurt. Denk dat de winkel het nu ook wel geleerd heeft en niet meer iemand die dit soort geintjes flikt terwille zal zijn.....maar misschien ook niet.leonbong schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:50:
Dit is precies waarom ik het verbazingwekkend vindt dat de eerste laptop met zo weinig waarde vermindering terug genomen is. Ik zou eerder aan 50% waardeverlies normaal vinden.
Ik geloof niet dat zo'n zegel enige juridische waarde heeft.VapingQueen schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:31:
[...]
Als ik dat bedrijf was geweest had ik de laptop helemaal niet teruggenomen. Het verbreken van zo'n zegel, waar notabene opstaat dat garantie vervalt indien verbroken, zou duidelijk voor TS genoeg moeten zijn.
Zoals meermaals gezegd moet de leverancier aantonen dat het product deugdelijk geleverd is.
Als ze gezegd hebben dat hij getest is, zullen ze hier dus
- een rapportje van moeten kunnen aanleveren, met data die aantoont dat het daadwerkelijk jouw apparaat is die getest is (MAC adressen, CPUID, etc)
- Of aantoonbaar een proces moeten hebben in hun webshop waarin alles getest wordt, volgens vaste test-specificaties, etc
Hoogstens een rechter zou kunnen oordelen over dat zegel; misschien was je niet ter-goeder-trouw, of lijkt het verhaal "opgeteld" niet kloppend en ligt dat misschien aan jou.
Hier wat interessante informatie over de verschillende garantie types, en welke bewijslast er voor geldt:
https://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?t=7447
[ Voor 8% gewijzigd door Zynth op 21-01-2019 12:50 ]
Waar zie je een niet vlak zitten socket dan? Die drie foto's zie ik niets omhoog staan ofzo hoorNijn schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:45:
Met @DataGhost
Dat er tot twee maal toe een defecte laptop is uitgeleverd wil ik nog wel in mee gaan. Het is mogelijk.
Maar dit slot zit behoorlijk los. Het moet vlak op het moederbord gezeten hebben toen het de fabriek verliet, anders was het bord nooit door de automatische optische inspectie (AOI) gekomen. (Een van de goedkoopste controletechnieken, geen enkele serieuze fabrikant die dat niet doet). Dan nog kan een soldeerverbinding zwak geweest zijn, maar het socket heeft zeker vlak gezeten. Op de foto is echter duidelijk te zien dat het socket nu zeker niet vlak meer zit.
Om het socket zo te verbuigen moet het behoorlijk los zitten. Een pro moet dat gemerkt hebben bij installatie van de SSD en zou gestopt zijn. Een pro zou de laptop dan ook nooit hebben ingeschakeld. Het tegenovergestelde is hier echter gebeurt. Niet alleen heeft iemand de SSD er alsnog in lopen duwen (waardoor het socket dus verder los is gekomen), ook is de laptop ingeschakeld.
Dit verhaal klopt gewoon niet, en de winkel weet het.
Dat gezegd hebbende zitten we met het issue van laptop nummer 2. Een connector die is afgebroken is voor de verkoper een groot probleem - zeker met modulaire systemen. Immers, er wordt verwacht dat een koper met een modulair systeem modules kan invoeren. Doet de koper dit verkeerd en breekt een connector af dan kan verkoper in de eerste 6 maanden NIETS beginnen tenzij ze een foto kunnen overleggen van de intacte connector met serienummers en datumbewijs. Zeker geweten dat ze dit niet kunnen en dan wordt het een wellus nietus spelletje in de rechtbank waarbij de rechter de bewijslast legt bij de verkoper. Verkoper dient dus de laptop retour te nemen en het verlies aan hun verzekering door te geven. Ze nemen immers zelf het risico modulaire systemen te verkopen. Gezien het verloop zal hier wel wellicht wel een rechtsbijstand voor nodig zijn om het gelijk te halen though.
De SSD zelf in kwestie valt helaas voor TS buiten boord. Deze "gevolgschade" is niet voor de verkoper en TS zal dit moeten verhalen op zijn eigen verzekering. TS nam zelf het risico om de module erin te steken en de aard en status van deze module is door TS ook niet aan te tonen in een rechtzaak. Voor hetzelfde geld was deze altijd al defect (ik zeg niet dat dit zo was, maar het valt niet aan te tonen dus een rechter gaat daar niet in mee)
Dat was het juridische gedeelte. TS lijkt nu alle schijn tegen te hebben, maar staat volgens de wet in zijn recht. Ik wil TS verder wel adviseren (ook voor zijn eigen gemoedsrust) om voorlopig niet te sleutelen aan nieuwe systemen. Laat het door een PC Boer doen ook al kost dit wat tientjes - dan ligt daar het risico en niet bij TS.
Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!
Je weet dat deze zegels geen enkele juridische waarde hebbenliberque schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:17:
Een zegel van een leverancier op een product is niets anders dan een stok om mee te slaan ergo uit te wijzen of een consument heeft zitten pielen zodat een product niet zonder meer terug genomen hoeft te worden.
[...]
Dat was het juridische gedeelte.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ze hebben net zoveel waarde als een vochtdetectie sticker in een mobiele telefoon. Juridisch komt men er niet of nauwelijks mee weg, maar toch worden heel veel garanties door die krengen afgewezen.CurlyMo schreef op maandag 21 januari 2019 @ 19:28:
[...]
Je weet dat deze zegels geen enkele juridische waarde hebben
Dat is wat ik bedoelde met "een stok om mee te slaan". Laat je het voorkomen dan win je met gemak, maar de gang naar de rechter is veelal zo'n grote drempel dat in de praktijk de leverancier/fabrikant er (te) vaak mee weg komt.
Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!
Dat is toch ook DOA? Dead On Abuse.WEBGAMING schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:00:
Hij is niet DOA. Hij is dood na mishandeling.
Voor de TS, helaas zeggen MBO opleidingen niveau 2 bijzonder weinig (meer). De afgelopen paar jaar genoeg stagiaires MBO ICT beheer voorbij zien komen van niveau 2 tot 4. Geregeld dat men nog geen voedingskabel van een patchkabel kon onderscheiden, laat staan hardware vervangen in een laptop.
Zoals gezegd je hebt alle schijn tegen...persoonlijk zou ik ook achterdochtig zijn, maar mogelijk heb je gewoon heel veel pech. In iedergeval ga een volgende keer niet zelf sleutelen aan een nieuw product of een product waar nog wettelijke garantie op rust.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Als je nou niet je SSD er in had gestopt had je nog kunnen bewijzen dat jij het niet was omdat er geen sporen op de pinnen van het m2 slot zat.
Verder nog de vraag om welke laptop het gaat. Je zegt dat het een ander modelletje is, dus om welke laptop gaat het nu?
TIME TO UPGRADE !!!
Met betrekking tot de schaden. Aan de linker kant onder in lijkt het inderdaad gebroken tezen. Alleen is dit zo klein ik denk dat het nog geen 1MM groot is. En dit zou zeker niet de oorzaak zijn dat het complete slot + SSD overleden is.
confused reality
Dat is meer dan de afstand tussen twee pinnen, dus in mijn optiek kan dat een oorzaak zijn voor het defect.
Een dergelijk speling kan het verschil zijn tussen het verbinden met juiste of een verkeerde pin.
Google leert mij dat een m2 22mm breed is met 33 pinnen per kant.
[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 24-01-2019 09:21 ]