Voor de tweede keer defect product geleverd

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34

Sweatleek

404: Member Not Found

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik zit nu eigenlijk al 3 dagen met een vraag.

Ik had met zwarte vrijdag een nieuwe laptop gekocht via een webshop. Toen ik de laptop eenmaal thuis had kwam ik er achter dat de temps van de cpu boven gewoon hoop waren ( idl 60C met van speed van ~4000 rpm op een laptop koeler stand) Ik heb de laptop toen open gemaakt en de termal paste vervangen hier voor heb ik een wel bekenden sticker verbroken "warranty void if removed" toen ik dat gedaan had waren de temps iets beter maar nog steeds hoog. Ook als ik de laptop aan de voeding deed werd de fan snelheid verdubbeld zonder reden. Ik heb dus een return aangevraagd en de laptop opgestuurd. En ga een andere kopen (wel op de zelfde webshop).

Mijn vraag is dus dan ook. Kan dit een reden zijn om de laptop af te keuren voor een return? want sta op het punt de nieuwe laptop alvast bestellen.

(return was aangevraagd binnen 4 dagen, en heb ook nog niks gehoord van die webshop)

Mvg
Sander

Edit
Vervolg: Sweatleek in "Voor de tweede keer defect product geleverd"

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 18-01-2019 16:34 ]

confused reality

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:20
je hebt iets opgemaakt wat niet hoort, ze kunnen het je moeilijk maken als ze het zien.

je had gelijk moeten claimen op je "garantie" of je aankoop garantie

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Da's redelijk simpel. Al is er natuurlijk altijd het potentiële verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, maar misschien kun je je daar beter zorgen over maken áls de webshop inderdaad moeilijk doet.
Arie26 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:31:
je hebt iets opgemaakt wat niet hoort, ze kunnen het je moeilijk maken als ze het zien.
Ze kunnen het inderdaad moeilijk maken, maar dan vooral omdat het probleem zomaar door hun gewijt kan worden aan het feit dát het product opengemaakt is en de koelpasta is vervangen. Niemand kan aantonen dat het probleem ook al bestond vóór die poging.

Ho wacht, ik had eroverheen gelezen dat je geen reparatie wil maar de koop wil ontbinden. Die zou wel eens moeilijk kunnen worden door je geknutsel, ja...

[ Voor 51% gewijzigd door NMe op 11-12-2018 19:34 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
Arie26 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:31:

je had gelijk moeten claimen op je "garantie" of je aankoop garantie
Het gaat om een clevo laptop. Deze kunnen door 3de (b.v BTO) open gemaakt worden en naar de wens van de klant geconfigureerd worden. en beiden een mogelijkheid om de koelpasta te vervangen (ook bij deze webshop) en zouden dus ook deze zegel moeten verbreken ?

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik denk het niet, koelpasta vervangen is iets anders dan het product uitproberen zoals je in de winkel ook kan doen. Misschien krijg je alleen een kleine waardevermindering maar ik denk dat ze het helemaal niet gaan accepteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 11-12-2018 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

TL -> SF

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
Ernemmer schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:38:
Ik denk het niet, koelpasta vervangen is iets anders dan het product uitproberen zoals je in de winkel ook kan doen.
Dat snap ik en is ook wel dom geweest van mij maar zij bieden die dienst ook zelf aan. Dus dacht ik bij mij zelf whats the big deal. Als ik een kleinen vergoeding voor moet doen zou ik niet echt erg vinden.

confused reality

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Sweatleek schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:24:
[...]

Dat snap ik en is ook wel dom geweest van mij maar zij bieden die dienst ook zelf aan. Dus dacht ik bij mij zelf whats the big deal. Als ik een kleinen vergoeding voor moet doen zou ik niet echt erg vinden.
Die dienst bieden ze aan aan mensen die daadwerkelijk hun product willen houden. Die passen ze niet toe op producten die ze onder WKOA terugnemen. En daarnaast kunnen ze van hun eigen service de kwaliteit garanderen, van jouw eigen geklus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals gezegd is zomaar ontbinden niet de meest soepele optie. In basis vervalt je garantie niet zomaar, ook niet met een zegel. In het artikel iets verder naar onder staat de EU situatie.

https://blog.iusmentis.co...prutsen-aan-een-apparaat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wanneer had je de laptop binnen? Heb je wat foto's of screenshots van de hoge temps? Wil je een andere laptop bestellen, of wil je nog steeds dit model?

[ Voor 72% gewijzigd door GlowMouse op 11-12-2018 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
Dat is ook wel een interessant punt de laptop die ik gekocht had Thunderbold moeten hebben. Hier van was ik op de hoogte gesteld. En na lang na denken toch de koop door laten gaan.

Product gekocht op "23-11-2018" ontvangen op "Dinsdag 4 december" return aan bevracht all eerder maar product is echt terug gestuur 9-12-2018

geen fotos maar forms staan er vol mee dat de koeling de extra cores niet koel krijgt. Was eigenlijk wel verstandig geweest. Ik wil met nog een paar andere reden dan ook een anderen laptop kopen.
Het product was voor de WKOA al aangepast dus heb niet eerst de return aan gevraagd en vervolgens lekker lopen schroeven. Er heeft nog geen 6 uur tussen gezeten tussen het vervangen van de paste en het ontvangen.

Maar de vraag is gewoon puur mag een webshop hier door de return afwijzen. En als ik de laptop dan heb en hij blijft zo warm dreinen heb ik er geen vertrouwen in dat het product langen tijd mee gaat.

[ Voor 53% gewijzigd door Sweatleek op 11-12-2018 21:06 ]

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Het ligt eraan waarom je wilt returnen. Het lijkt erop dat je een andere laptop wilt, en dan is WKOA de aangewezen weg. Een winkel moet de laptop terugnemen, maar mag waardeverlies in rekening brengen omdat je met openschroeven verder bent gegaan dan uitproberen (als de shop zich aan haar informatieplicht houdt, anders moet het volledige aankoopbedrag terug). Hoe groot dat waardeverlies is, laat zich lastig inschatten. Ik zou zelfs zeggen dat de laptop meer waard is geworden door de betere koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
GlowMouse schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:26:
Het ligt eraan waarom je wilt returnen. Het lijkt erop dat je een andere laptop wilt, en dan is WKOA de aangewezen weg. Een winkel moet de laptop terugnemen, maar mag waardeverlies in rekening brengen omdat je met openschroeven verder bent gegaan dan uitproberen (als de shop zich aan haar informatieplicht houdt, anders moet het volledige aankoopbedrag terug). Hoe groot dat waardeverlies is, laat zich lastig inschatten. Ik zou zelfs zeggen dat de laptop meer waard is geworden door de betere koelpasta.
Oke duidelijk, Dus de webwinkel mag de laptop niet zomaar terug sturen naar mij ?

confused reality

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou zelfs zeggen dat de laptop meer waard is geworden door de betere koelpasta.
Dat is nogal een aanname als een ongecertificeerde klant zomaar wat gaat prutsen. Ik zou er niet blij van worden als ik een nieuwe laptop bestel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartezzzb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 18:40
Ik zou zelfs zeggen dat de laptop meer waard is geworden door de betere koelpasta.
Ik trek dit even door. De laptop gaat terug naar de leverancier. Die zet de laptop vervolgens weer in de verkoop tegen een hogere prijs. Zou jij het geen probleem vinden om meer te betalen voor een product waar een willekeurige derde de koelpasta heeft vervangen? Zou een meerderheid van de potentiele kopers dit geen probleem vinden?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Sweatleek schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:52:
Het product was voor de WKOA al aangepast dus heb niet eerst de return aan gevraagd en vervolgens lekker lopen schroeven. Er heeft nog geen 6 uur tussen gezeten tussen het vervangen van de paste en het ontvangen.
Waarom is dat relevant?

Zomaar een ander, extremer voorbeeld. Stel je koopt een broek bij een webshop die ook een dienst aanbiedt om de broek korter te maken. Jij maakt daar geen gebruik van en laat de broek bezorgen, draagt hem 6 uurtjes en besluit dat hij toch te lang is. Vervolgens kort je hem zelf maar in (de webshop biedt die service immers ook, toch?) Pas daarna besluit je dat de broek eigenlijk helemaal niet lekker zit en besluit je de koop te ontbinden van de WKOA. Denk je dat het de winkel iets boeit of je dat op dag 1 of op dag 14 gedaan hebt? De broek is niet meer in verkoopbare staat dus dat gaat je geld kosten. Dat zou hier met de laptop ook kunnen gebeuren, zij het in mindere mate omdat het zelfs als je prutswerk geleverd zou hebben nog te fixen is, maar dat kost ook geld en dat kunnen ze aftrekken van je aankoopbedrag.
Dat kun je niet inschatten zonder te weten wat de kwaliteit van Sweatleek's werk is. En die kwaliteit kan de webshop waarschijnlijk ook niet inschatten zonder alles los te halen. Wat zij zien is een verbroken garantiesticker die het lastiger maakt het product als nieuw of in nieuwstaat te verkopen aan de volgende klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:13
GlowMouse schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:26:Hoe groot dat waardeverlies is, laat zich lastig inschatten. Ik zou zelfs zeggen dat de laptop meer waard is geworden door de betere koelpasta.
Ik zou eerder zeggen dat de laptop minder waard is geworden. Immers iemand heeft aan de hardware zitten sleutelen zonder ervaring of certificeringen of ervaring. Dit noemen we meestel een hobby bob die aan het werk geweest, hoe goed de intense ook geweest zijn van TS.

Verkopen van deze laptop is eigenlijk niet meer mogelijk, immers de hardware is niet meer te vertrouwen en dus onverkoopbaar. Immers hoe kan de winkel nog enige garantie geven op deze laptop als ze hem willen verkopen.

Ik zou de laptop helemaal afschrijven als winkel, en dat zou betekenen dat de de laptop niets meer waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:15

LankHoar

Langharig tuig

Rolfie schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:53:
[...]
Ik zou de laptop helemaal afschrijven als winkel, en dat zou betekenen dat de de laptop niets meer waard is.
Zwaar overdreven. Indien ze het niet vertrouwen kijken ze het ding na en vervangen de koelpasta gewoon nogmaals. Een service die ze overigens zelf ook al aanbieden.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rolfie
LankHoar schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:56:
Zwaar overdreven. Indien ze het niet vertrouwen kijken ze het ding na en vervangen de koelpasta gewoon nogmaals. Een service die ze overigens zelf ook al aanbieden.
Iemand heeft dus even de laptop uit elkaar gehaald en de koeler los gehad koelpasta tussen gedaan en daarna weer in elkaar geschroefd. Ik zie dit toch echt als on-geautoriseerd sleutelen aan de laptop, waardoor de kwaliteit niet meer te garanderen is. Dus onverkoopbaar.

Dat ze dit ook als service aanbieden is een tweede, dan wordt het door hun zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
Rolfie schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:01:
[...]

Iemand heeft dus even de laptop uit elkaar gehaald en de koeler los gehad koelpasta tussen gedaan en daarna weer in elkaar geschroefd. Ik zie dit toch echt als on-geautoriseerd sleutelen aan de laptop, waardoor de kwaliteit niet meer te garanderen is. Dus onverkoopbaar.

Dat ze dit ook als service aanbieden is een tweede, dan wordt het door hun zelf gedaan.
Ik vind dat je deeltijd gelijk bent. Ja de laptop is nu in de ogen van de webshop "minder" betrouwen paar maar aan de andere kant ik kan gewoon bij het moederbord komen zonder enige probleem en zou dat gevaarlijker vinden dan een zegel te verbreken om de koelpasta te vervangen op een laptop.

maar dan wil ik dit punt ook gewoon nog een keer gebruiken. zo als eerder aangeven het gaat om een laptop die door 3de aangepast kan worden naar de wens van de klant. Ook lijkt het er op dat er nog een tussen persoon zit tussen zit tussen Clevo en zeg even BTO. En het lijkt er eerder op dat die tussen stap de sticker er op heeft geplakt. En de webshop zelf niet.

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartezzzb
  • Laatst online: 21-09 18:40
Sweatleek schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:22:
[...]

Ik vind dat je deeltijd gelijk bent. Ja de laptop is nu in de ogen van de webshop "minder" betrouwen paar maar aan de andere kant ik kan gewoon bij het moederbord komen zonder enige probleem en zou dat gevaarlijker vinden dan een zegel te verbreken om de koelpasta te vervangen op een laptop.
Wat jij gevaarlijker vindt is totaal irrelevant in deze kwestie. De webshop zit met een schadepost als ze deze laptop terug nemen en dat is te wijten aan jouw acties.

Heb je de webshop wel op de hoogte gesteld van het opnieuw aanbrengen van de koelpasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
Bartezzzb schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:10:
[...]

Wat jij gevaarlijker vindt is totaal irrelevant in deze kwestie. De webshop zit met een schadepost als ze deze laptop terug nemen en dat is te wijten aan jouw acties.

Heb je de webshop wel op de hoogte gesteld van het opnieuw aanbrengen van de koelpasta?
Nee omdat ik het persoonlijk niet als big deal zag. Had de webshop wel geinformeert over de slechte temps.

confused reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sweatleek schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:28:
Beste medetweakers,

Ik zit nu eigenlijk al 3 dagen met een vraag.

Ik had met zwarte vrijdag een nieuwe laptop gekocht via een webshop. Toen ik de laptop eenmaal thuis had kwam ik er achter dat de temps van de cpu boven gewoon hoop waren ( idl 60C met van speed van ~4000 rpm op een laptop koeler stand) Ik heb de laptop toen open gemaakt en de termal paste vervangen hier voor heb ik een wel bekenden sticker verbroken "warranty void if removed" toen ik dat gedaan had waren de temps iets beter maar nog steeds hoog. Ook als ik de laptop aan de voeding deed werd de fan snelheid verdubbeld zonder reden. Ik heb dus een return aangevraagd en de laptop opgestuurd. En ga een andere kopen (wel op de zelfde webshop).

Mijn vraag is dus dan ook. Kan dit een reden zijn om de laptop af te keuren voor een return? want sta op het punt de nieuwe laptop alvast bestellen.

(return was aangevraagd binnen 4 dagen, en heb ook nog niks gehoord van die webshop)

Mvg
Sander
Dit gebruik valt buiten 'proberen wat je in de winkel kunt' dus vervalt je recht op herroeping.
(ik hoop voor je dat je het niet hebt vermeld, alleen dat je het artikel wilt ruilen of gebruik wilt maken van je recht op herroeping).

Nu vanaf mijn pc Edit;

Je hebt het recht op inspectie van de gekochte zaak.
Daarbij is het van belang dat er zorgvuldig met de zaak omgegaan wordt. U bent aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak, als uw handeling/inspectie daarvan verder gaat dan noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking vast te stellen. Het uitgangspunt daarbij is dat u de zaak op dezelfde manier mag hanteren en inspecteren als u dat in een winkel zou mogen doen. U mag bijvoorbeeld een online gekocht paar schoenen passen, maar u mag het niet langere tijd dragen.
Overschrijdt u de inspectiebevoegdheid? Dan verliest u niet het recht op herroeping. Wel dient u het waardeverlies te vergoeden, van de door u gemaakte(schade). Bij inspectie van gekochte zaak, kan de shop van aankoop bij inspectie daar kosten aan u voor rekenen.

!! Let wel op bij verbreken van een zegel onder voorwaarden van fabrieksgarantie, dat deze kan vervallen. Geen shop staat te springen om een artikel met dit terug te nemen.

[ Voor 28% gewijzigd door Hackus op 12-12-2018 15:35 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:28
Hackus schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:43:
[...]
Dit gebruik valt buiten 'proberen wat je in de winkel kunt' dus vervalt je recht op herroeping.
(ik hoop voor je dat je het niet hebt vermeld, alleen dat je het artikel wilt ruilen of gebruik wilt maken van je recht op herroeping).
Nee je herroepingsrecht is een dwingend recht. Dus de winkel zal hem moeten terug nemen. Wel mogen ze kosten in rekening brengen om hem weer als nieuw te verkopen. En dat is nu niet echt hoog te noemen.
Zeker die BTO achtige winkels kunnen dit prima zelf fixen. kost ze hooguit 1 a 2 tientjes.

[ Voor 7% gewijzigd door loki504 op 12-12-2018 14:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

loki504 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:47:
[...]

Nee je herroepingsrecht is een dwingend recht. Dus de winkel zal hem moeten terug nemen. Wel mogen ze kosten in rekening brengen om hem weer als nieuw te verkopen. En dat is nu niet echt hoog te noemen.
Zeker die BTO achtige winkels kunnen dit prima zelf fixen. kost ze hooguit 1 a 2 tientjes.
Niet eens, er heeft een amateur lopen 'prutsen' aan de laptop (afgezien of TS dit als dagelijks werk heeft). Feitelijk is de laptop niet betrouwbaar en daarmee niet verkoopbaar meer. Dit is wel een heel domme actie van TS. Dit is ook niet iets wat je onder normaal gebruik verstaat. Je kunt niet stellen dat ze het met een paar tientjes kunnen rechttrekken.

Mogelijk dat de laptop verkocht kan worden als reverb., maar dan zal deze ook weer als dusdanig getest moeten worden.

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 12-12-2018 14:58 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

loki504 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:47:
[...]

Klopt, ik heb het verkeerd omschreven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:31:
[...]

Dat is nogal een aanname als een ongecertificeerde klant zomaar wat gaat prutsen. Ik zou er niet blij van worden als ik een nieuwe laptop bestel.
Een certificaat zegt niets. Om maar een analogie te maken: bij webwinkels met het Certificaat Thuiswinkel Waarborg moet je vaak toch echt een dagvaarding schrijven om je wettelijke rechten te laten gelden. Waar het om gaat is of de laptop door het vervangen van de koelpasta minder waard is geworden.

De bewijslast voor een waardevermindering ligt bij de winkel. Simpelweg roepen dat je de laptop niet meer vertrouwt, gaat hem niet worden. Gelet op de lagere temps lijkt het aanbrengen namelijk goed te zijn gelukt, en als er bij het testen van de laptop (wat bij een wkoa sowieso al moet gebeuren) geen problemen optreden, is er geen objectieve rechtvaardiging voor een waardevermindering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 17:28
_Dune_ schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:55:
[...]

Niet eens, er heeft een amateur lopen 'prutsen' aan de laptop (afgezien of TS dit als dagelijks werk heeft). Feitelijk is de laptop niet betrouwbaar en daarmee niet verkoopbaar meer. Dit is wel een heel domme actie van TS. Dit is ook niet iets wat je onder normaal gebruik verstaat. Je kunt niet stellen dat ze het met een paar tientjes kunnen rechttrekken.

Mogelijk dat de laptop verkocht kan worden als reverb., maar dan zal deze ook weer als dusdanig getest moeten worden.
Dit dus. Ongeacht de skills van de consument is het gewoon prutswerk waar je als ondernemer geen enkel zicht op hebt. Refurb. is wellicht nog een optie maar als winkelier zou ik dat zelfs niet een proberen.
GlowMouse schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:11:
Gelet op de lagere temps lijkt het aanbrengen namelijk goed te zijn gelukt, en als er bij het testen van de laptop (wat bij een wkoa sowieso al moet gebeuren) geen problemen optreden, is er geen objectieve rechtvaardiging voor een waardevermindering.
De lagere temps wellicht wel maar is dat een valide meetwaarde? Wie zegt dat hij het moederbord niet met statisch geladen handen heeft behandeld. Of dat de koelpasta van een chinees bedrijf komt wat later gaat lekken door het mobo heen? Zelfs de schroefjes eenmalig openen/doordraaien kan de constructie al soort-van verneuken waardoor hij zeker niet meer als nieuw aanvoelt. Iets waar ik als consument zeker waarde aan hecht.

Bij zo iets gevoeligs als een laptop/moederbord vind er bij het openen direct al waardevermindering plaats.

[ Voor 56% gewijzigd door KirovAir op 12-12-2018 15:23 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@_Dune_ Dat is niet meer betrouwbaar is is toch echt aan de winkelier om te bewijzen. Gaan we dit door trekken dan kan je electronica nooit terug sturen. Zelfs met vervoeren kan hij niet een hobbel te veel hebben gekregen en iets bijna is los gelaten. Kunnen we de hele wet afschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

GlowMouse schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:11:
[...]
Gelet op de lagere temps lijkt het aanbrengen namelijk goed te zijn gelukt, en als er bij het testen van de laptop (wat bij een wkoa sowieso al moet gebeuren) geen problemen optreden, is er geen objectieve rechtvaardiging voor een waardevermindering.
Dat zal mogelijk goed gelukt zijn, maar in welke omstandigheden zijn de werkzaamheden uitgevoerd? Is er ESD materiaal gebruikt, matten en polsbandjes etc. Neven schade kan pas veel later optreden.
loki504 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:26:
@_Dune_ Dat is niet meer betrouwbaar is is toch echt aan de winkelier om te bewijzen. Gaan we dit door trekken dan kan je electronica nooit terug sturen. Zelfs met vervoeren kan hij niet een hobbel te veel hebben gekregen en iets bijna is los gelaten. Kunnen we de hele wet afschaffen.
Daar heb je garantie voor, maar in een dergelijke situatie ga je niet zelf lopen sleutelen zonder contact te hebben gehad met de leverancier.

[ Voor 32% gewijzigd door _Dune_ op 12-12-2018 15:43 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
loki504 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:26:
Iets zoals "Warranty void if removed". TS heeft zelf aanpassingen gedaan aan de computer, veel meer is er niet nodig aan bewijs.
Deze machine is door de actie van TS onbetrouwbaar geworden en hierdoor onverkoopbaar geworden. Hier hoeft niet zoveel voor bewezen te worden. Als je zelf aanpassingen doet op het systemboard, zoals koelpasta vervangen / aanbrengen, is vrij simpel. Dat valt niet onder WKOA, maar onder misbruikt.

De wet is goed en er is voldoende bescherming. Misbruik is daar geen onderdeel van de wet en hoeft ook niet aangepast te worden. De wet is daar ook vrij duidelijk in.
Sweatleek schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:22:

maar dan wil ik dit punt ook gewoon nog een keer gebruiken. zo als eerder aangeven het gaat om een laptop die door 3de aangepast kan worden naar de wens van de klant. Ook lijkt het er op dat er nog een tussen persoon zit tussen zit tussen Clevo en zeg even BTO. En het lijkt er eerder op dat die tussen stap de sticker er op heeft geplakt. En de webshop zelf niet.
Het grote verschil is, dat de shop Clevo / BTO zelf verantwoordelijk is voor de aanpassingen. Die hebben de locatie, spullen en trainingen gehad om dit goed uit te voeren. En daarna de ondersteuning en garantie te bieden.

TS is een hobbybob die even wat koelpasta tussen de CPU en koeler gedaan heeft. Dit kan goed gaan, maar ook de complete laptop onstabiel maken, onbetrouwbaar maken, of nu of na een bepaalde periode.
TS kan dit wel heel goed gedaan hebben, maar daar is geen garantie op te geven aangezien TS niet geautoriseerd is om deze werkzaamheden uit te voeren. En dit zijn nog al aanpassingen die je niet door een gebruiker laat uitvoeren. Dit is niet zoals ze vaak noemen, een Customer Replaceable Unit (CRU)

Dit valt gewoon onder zelf aanpassingen maken. En daar is WKOA niet gemaakt.

[ Voor 44% gewijzigd door Rolfie op 12-12-2018 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@_Dune_ Dus als ik met mijn blote handen en mijn wolle trui de CPU ga inbouwen(zonder koelpasta te gebruiken om het makkelijk te houden). en hem terug stuur is het een garantie kwestie. Maar als ik een laptop open schoef is het geen garantie kwestie voor de volgende koper?

@Rolfie Een rechter gaat dat echt niet als bewijs accepteren hoor. En hij kan onbetrouwbaar zijn geworden. Maar dat is aan de webwinkel om te bewijzen. En dan moet hij ook de schade opmaken.

Zomaar roepen de sticker is weg dus hij niets meer waard is natuurlijk onzin.

En wat ik bedoel te zeggen met dat we de wet kunnen afschaven is dat een CPU ook onbetrouwbaar is geworden als hij zonder bescherming wordt ingebouwd. Maar toch kunnen we die massaal terug sturen.

En nee de wet is niet bedoelt om na aanpassing als nog terug te sturen. Dat beweerd ook niemand. Maar sluit het ook niet uit. En is het dus aan de winkel om de schade te bepalen. en dat kunnen ze niet met een verhaal dat het mogelijk onbetrouwbaar is geworden.

[ Voor 14% gewijzigd door loki504 op 12-12-2018 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
loki504 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:03:

@Rolfie Een rechter gaat dat echt niet als bewijs accepteren hoor. En hij kan onbetrouwbaar zijn geworden. Maar dat is aan de webwinkel om te bewijzen. En dan moet hij ook de schade opmaken.
Zelf aanpassingen doen aan een core component, zonder kennis, kunde en de juiste gecertificeerde spullen? Dit is gewoon user abuse, en vrij gemakkelijk te bewijzen. Voldoet TS namelijk een de bovenstaande eisen? Zo niet.... Dan is de werking van de laptop niet meer te garanderen. Tenzij TS kan bewijzen dat hij bepaalde certificering geeft van hardware leveranciers, of al jaren ervaring in een Computer hardware winkel or reparatie shop. Dan zou TS zich als specialist kunnen verdedigen.

We hebben het hier niet over een paar kopjes koffie drinken uit een koffie automaat, of een paar printjes maken op een printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Rolfie schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:21:
[...]

Zelf aanpassingen doen aan een core component, zonder kennis, kunde en de juiste gecertificeerde spullen? Dit is gewoon user abuse, en vrij gemakkelijk te bewijzen. Voldoet TS namelijk een de bovenstaande eisen? Zo niet.... Dan is de werking van de laptop niet meer te garanderen. Tenzijde. TS kan bewijzen dat hij bepaalde certificering geeft van hardware leveranciers, of al jaren ervaring in een Computer hardware winkel or reparatie shop. Dan zou TS zich als specialist kunnen verdedigen.

We hebben het hier niet over een paar kopjes koffie drinken uit een koffie automaat, of een paar printjes maken op een printer.
Hoe wil je de daadwerkelijke schade bewijzen dan? Kom met iets concreets. Zoals nu moet hij door de fabrikant worden nagekeken en dat kost xx euro.

Maar nu ben je alleen maar een hoop aan het roepen. Maar komt met niets concreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
De winkel zal toch echt meer moeten doen dan wijzen op de theoretische kans op problemen. Je moet reëel zijn en de kans op schade meewegen. Een harddisk openmaken om even te kijken of de schijf mooi glimt is van een andere orde dan koelpasta vervangen. Hordes ongecertificeerde mensen vervangen de koelpasta, en bij slechts een kleine fractie gaat het fout. Waar het om gaat is dat de winkel een waardevermindering moet stellen en bewijzen. Dat betekent dat op zijn minst aannemelijk gemaakt moet worden dat er schade is. Als de meeste mensen zo'n ingreep zonder schade kunnen doen, en de laptop prima werkt en lagere temps heeft dan een fabriekslaptop, valt niet in te zien waarom er een waardevermindering is opgetreden.

Wellicht kan TS mij de naam van de webwinkel doorsturen. Als niet strict aan de informatieplicht van de wkao is voldaan, mag de winkel namelijk in het geheel geen waardevermindering toepassen, en is de discussie snel klaar :)

[ Voor 13% gewijzigd door GlowMouse op 12-12-2018 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

TS heeft met het vervangen van de koelpasta een gedraging gedaan als eigenaar van de laptop. Dit op een moment dat hij al niet tevreden was, dus zich al niet meer als zodanig had moeten gedragen. Dit gaat allemaal wel wat verder dan proberen of de laptop aan de verwachtingen voldoet. Om de verkoper daarvoor op te laten draaien, daar is de consumentenbescherming niet voor bedoeld.

@GlowMouse Koelpasta vervangen als een normale gang van zaken neerzetten is gewaagd. Dan zou ik wel graag een onderbouwing zien dat 'hordes mensen' dat inderdaad doen en hoeveel er misgaan en hoeveel niet. Want volgens mij zijn er meer laptops waar dat niet gebeurd dan wel.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Ex Nunc schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:55:
TS heeft met het vervangen van de koelpasta een gedraging gedaan als eigenaar van de laptop.
Dat staat inderdaad niet ter discussie: TS heeft meer gedaan dan uitproberen. Dat staat een beroep op wkoa niet in de weg. De vraag is nu of de waarde van de laptop is afgenomen door het vangen van de koelpasta, en zoja, hoeveel.
@GlowMouse Koelpasta vervangen als een normale gang van zaken neerzetten is gewaagd. Dan zou ik wel graag een onderbouwing zien dat 'hordes mensen' dat inderdaad doen en hoeveel er misgaan en hoeveel niet. Want volgens mij zijn er meer laptops waar dat niet gebeurd dan wel.
Het is inderdaad niet gangbaar om te doen, maar het vervangen van koelpasta is ook weer niet zo vreemd. Bij sommige laptops is het bijna onmogelijk om te doen, bij andere laptops is het niet lastiger dan bij een pc. Al met al moet het toch om een behoorlijke groep gaan die koelpasta vervangt, en dat zou niet zo zijn als het risico op een defecte laptop aanzienlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:35
Kan een winkel in dit soort zaken onderzoekskosten in rekening brengen? Er is een sticker verbroken welke de binnenkant qua werking en samenstelling 'beveiligt'. Kan er niet minstens een uurtarief in rekening worden gebracht voor het onderzoeken van serienummers, beschadigingen, etc?

Beschadigde verpakkingsmaterialen worden niet in rekening gebracht en normale 'inspectie' van een artikel ook niet bijvoorbeeld qua krassen. Maar een verbroken zegel is toch weer iets heel anders

[ Voor 19% gewijzigd door President op 12-12-2018 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja alle daadwerkelijk gemaakte kosten mag de winkelier in rekening brengen zover het niet in relatie staat tot afhandeling van een reguliere wkoa.

In dit geval kan de winkelier claimen dat de laptop terug moet naar de fabrikant voor een volledige test. Dit gebeurt bij referb producten ook maar in de productie zal slechts een deel hiervan echt volledig getest worden. Wat dus inhoud dat de kosten vrij fors kunnen oplopen. Verzendkosten heen en terug. Onderzoekskosten etc etc.

Dus meer waard zeker niet. Minder waard zeker wel. Nul waarde is ook weer onzin maar 30 tot 50% afschrijving kan je zomaar tegen je krijgen in deze situatie.

Wkoa beschermt de consument heel veel maar het is geen vrijbrief zomaar alles te doen. Ook de verkoper kan echt nog wel wat onder deze wet en in dit geval is een kosten raming genoeg daarna is het aan te om aan te tonen dat deze onredelijk is.

Verzendkosten retour fabrikant 100 euro. Onderzoekskosten fabrikant 180 euro. Administratieve kosten 60 euro. Dan nog de btw erop zitten we zo op 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:52
Ik vraag me af; als je de laptop 'gewoon' terugstuurt whatever the reason, gaat een webshop de laptop dan überhaupt nog verder controleren? (Dus de laptop openschroeven en checken of de zegel nog intact is).

Zelf verwacht ik van niet namelijk... hooguit visueel inspecteren, even aanzetten 'of-ie het nog doet ' en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

President schreef op woensdag 12 december 2018 @ 17:14:
[...]

Kan een winkel in dit soort zaken onderzoekskosten in rekening brengen? Er is een sticker verbroken welke de binnenkant qua werking en samenstelling 'beveiligt'. Kan er niet minstens een uurtarief in rekening worden gebracht voor het onderzoeken van serienummers, beschadigingen, etc?

Beschadigde verpakkingsmaterialen worden niet in rekening gebracht en normale 'inspectie' van een artikel ook niet bijvoorbeeld qua krassen. Maar een verbroken zegel is toch weer iets heel anders
Een zegel verbreken onder voorwaarden van fabrieksgarantie, kan dat doen vervallen. Kan me geen shop bedenken die staat te springen om zoiets terug te nemen. 2e is of dat überhaupt onderzocht wordt.(ik hoop voor ts dat hij het niet te handeling heeft vermeld, en gewoon herroeping heeft gevraagd onder Koa. binnen 14 dagen mag een product zonder opgaaf van reden retour worden gebracht. Ik denk zelf dat men de laptop wel visueel onderzoekt en opstart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:04
Voor de TS misschien wel leuk als dat niet gezegd is en onderzocht/opgemerkt wordt.

Als ik echter als nieuwe koper zo'n laptop binnen zou krijgen zou ik mij zwaar genaaid voelen en hem meteen terug willen sturen.

Zou persoonlijk niet zo'n artikel willen hebben waar random persoon X in heeft lopen rommelen, wat er ook gedaan is.

Vind een, behoorlijke, waardevermindering dan ook geheel terecht/logisch. Maar ja, ianal uiteraard :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2018 @ 17:30:
Ja alle daadwerkelijk gemaakte kosten mag de winkelier in rekening brengen zover het niet in relatie staat tot afhandeling van een reguliere wkoa.
Nee, alleen de waardevermindering mag in rekening worden gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 20:21

WCA

Is BTO niet een toko waar je maatwerkproducten bestelt? Zijn die uberhaupt al niet uitgesloten van retourrecht?

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:35
GreNade schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:00:
Is BTO niet een toko waar je maatwerkproducten bestelt? Zijn die uberhaupt al niet uitgesloten van retourrecht?
Een maatpak laten maken is maatwerk, een naam ergens op laten graveren is maatwerk...

Onderdelen kiezen voor assemblage of een laptop kiezen en daarbij uit XX opties mogen kiezen voor bijvoorbeeld de processor maakt het geen maatwerk omdat het niet uniek is.

Dus wkoa is gewoon geldig in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 20:21

WCA

President schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:12:
[...]

Een maatpak laten maken is maatwerk, een naam ergens op laten graveren is maatwerk...

Onderdelen kiezen voor assemblage of een laptop kiezen en daarbij uit XX opties mogen kiezen voor bijvoorbeeld de processor maakt het geen maatwerk omdat het niet uniek is.

Dus wkoa is gewoon geldig in deze.
Ah prima, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Thanks :)

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

loki504 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:03:
@_Dune_ Dus als ik met mijn blote handen en mijn wolle trui de CPU ga inbouwen(zonder koelpasta te gebruiken om het makkelijk te houden). en hem terug stuur is het een garantie kwestie. Maar als ik een laptop open schoef is het geen garantie kwestie voor de volgende koper?
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, maar je bent wel erg stom bezig als je op jouw geschetste manier aan dergelijke electronica gaat werken. Wat de ts betreft ik snap niet waar hij met zijn gedachte is geweest om deze actie zo uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
_Dune_ schreef op woensdag 12 december 2018 @ 23:56:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, maar je bent wel erg stom bezig als je op jouw geschetste manier aan dergelijke electronica gaat werken. Wat de ts betreft ik snap niet waar hij met zijn gedachte is geweest om deze actie zo uit te voeren.
Er zullen genoeg mensen zijn die knutselen aan een pc zonder polsbandje. Of zich zelf eerst ontaarden. En die mogen en kunnen ook gewoon een CPU terug brengen. En dan is de cpu ook onbetrouwbaar geworden.

En ik begrijp de TS wel. Temp is te hoog naar zijn idee. En propt er betere pasta op. Temps blijken nog steeds iets te hoog voor zijn gevoel. En wil een andere in de hoop dat die temps beter zijn.

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
Dit dus, Daarnaast mag ik tot mijn god hopen dat de gemiddeld leek niet met zijn vinger in het stopcontact aan een laptop gaat zitten werken. En met mijn werk/opleiding ervaring vind ik mij zelf niet de gemiddelden consument als het gaat om ICT en zeker als wij het hebben over PC , laptops , servers.
_Dune_ schreef op woensdag 12 december 2018 @ 23:56:
[...]
Wat de ts betreft ik snap niet waar hij met zijn gedachte is geweest om deze actie zo uit te voeren.
Laten we zeggen jij hebt net je droom auto gekocht en je bent zelf ook een monteur. Je hoort wat raar geluid in de monteur kap. Dan ga je zelf toch even kijken wat het probleem is. En mits het probleem niet door je zelf kan opgelost worden. Dan pas breng je hem naar de grage omdat je eigenlijk niet zonder auto kan. Want ja je bent immers een monteur

Daarnaast staat op hun website dat al hun producten minimaal 1 jaar garantie hebben. En die algemenen voorwaarden heb ik ook getekend. Alleen hier op de bon staat dat de oplader / batterij 6 maanden garantie hebben :9 mmmmm

[ Voor 18% gewijzigd door Sweatleek op 13-12-2018 11:46 ]

confused reality

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sweatleek schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:38:
[...]

Laten we zeggen jij hebt net je droom auto gekocht en je bent zelf ook een monteur. Je hoort wat raar geluid in de monteur kap. Dan ga je zelf toch even kijken wat het probleem is. En mits het probleem niet door je zelf kan opgelost worden. Dan pas breng je hem naar de grage omdat je eigenlijk niet zonder auto kan. Want ja je bent immers een monteur
Ik ben zo'n monteur zeg maar en nee dat zou ik zeker niet doen, met een hagel nieuw device, niet nadat eerst overleg is geweest met de leverancier wat te doen. Zonder overleg zou het niet vreemd zijn dat bepaalde rechten gewoon vervallen, omdat je/men zelf aan het sleutelen bent geweest op een manier die niet onder normaal gebruik en zeker niet het uitproberen binnen de WKOA valt.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:15

LankHoar

Langharig tuig

Daarnaast staat op hun website dat al hun producten minimaal 1 jaar garantie hebben. En die algemenen voorwaarden heb ik ook getekend. Alleen hier op de bon staat dat de oplader / batterij 6 maanden garantie hebben :9 mmmmm
Consumenten "garantie" mag niet minder dan 2 jaar zijn. Wel zit er een uitzondering op accu's (niet op opladers geloof ik). Ik zou dat in dit geval even melden bij de ACM.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• loki504
[...]

Dit dus, Daarnaast mag ik tot mijn god hopen dat de gemiddeld leek niet met zijn vinger in het stopcontact aan een laptop gaat zitten werken. En met mijn werk/opleiding ervaring vind ik mij zelf niet de gemiddelden consument als het gaat om ICT en zeker als wij het hebben over PC , laptops , servers.
Even de verwarmingsbuis beetpakken doet al een hoop. Maar genoeg consumenten die deze stap niet eens zullen doen. Maar ook die zelfde consumenten mogen het gewoon terug sturen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een zegel verbreken kan het gevolg hebben dat fabrieksgarantie vervalt. Geen shop zit te wachten om dit klakkeloos terug te nemen. Zekerheid van de verkoper om garantie verhalen bij de fabrikant kan men dan niet de geldende periode. Laptop zou in praktijk naar fabrikant gestuurd moeten worden, om het weer gereed te maken voor verkoop met fabrieksgarantie. Voor een kopende consument is het ook niet interessant. mocht er wat defect raken na 6mnd, moet die bewijzen dat het de schuld was van fabrikant. Door te sleutelen en verbreken van zegels, kan de fabrikant zich beroepen op zijn eigen voorwaarden voor afgeven van deze garantie. Geen shop staat te springen om een product te leveren waar geen fabrieksgarantie meer op zit. (dan moeten ze namelijk zelf voor alle kosten opdraaien) Hun leverancier heeft dat in veel gevallen ook in hun voorwaarden staan voor garantie. De marges zijn te klein om dat risico te dekken voor een shop, en gaat niet werken in de praktijk. Fabrieksgarantie is in praktijk heel belangrijk.

kortom: Als er echter schade is opgetreden die u kunt aantonen, dan bent u gerechtigd die schade te verrekenen met het terug te storten bedrag. Deze schade moet ontstaan zijn doordat de consument meer heeft gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of hij het wil houden en om de belangrijkste kenmerken te controleren. In dit geval was dus snel bekend dat de laptop te warm werd, en zelf voor monteur spelen en zegels verbreken is meer dan bovengenoemd.shop mag dus de kosten voor herstel in mindering brengen. dit is advies aan alle lezers, niet alleen aan TS. je loopt dus met dit gedrag het risico tot..

[ Voor 23% gewijzigd door Hackus op 13-12-2018 18:23 ]

• GlowMouse
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:04:
Een zegel verbreken kan het gevolg hebben dat fabrieksgarantie vervalt.
Fabrieksgarantie biedt zelden meerwaarde ten opzichte van standaardrechten op basis van conformiteit. Maar vooruit: het ontbreken van fabrieksgarantie zou een klein waardeverminderend effect kunnen hebben.
Geen shop zit te wachten om dit klakkeloos terug te nemen. Zekerheid van de verkoper om garantie verhalen bij de fabrikant kan men dan niet de geldende periode.
De verkoper kan bij een niet-conform product gewoon bij de fabrikant terecht (art. 7:24 BW). De rest van je post slaat daarom nergens op.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GlowMouse schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:32:
[...]

Fabrieksgarantie biedt zelden meerwaarde ten opzichte van standaardrechten op basis van conformiteit. Maar vooruit: het ontbreken van fabrieksgarantie zou een klein waardeverminderend effect kunnen hebben.

[...]

De verkoper kan bij een niet-conform product gewoon bij de fabrikant terecht (art. 7:24 BW). De rest van je post slaat daarom nergens op.
Het bewijzen van niet-conform product wordt moeilijker bij eerder genoemd gedrag. beroep op onrechtmatige daad is dan een optie voor leverancier/fabrikant. Het is verder niet aan jou of mij om te bepalen hoe hoog de waardevermindering is. Verder wil ik wel weten hoe de zaak er nu voor staat @Sweatleek al met al is het eerder genoemd gedrag niet slim. zeker niet in deze periode en ook nog proberen het(gehele) aankoopbedrag terug te krijgen onder koop op afstand.

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 13-12-2018 19:01 ]

• GlowMouse
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:00:
[...]

Het bewijzen van niet-conform product wordt moeilijker bij eerder genoemd gedrag.
Dat valt wel mee. Ik denk dat je 'bewijzen' te wiskundig ziet. De winkel kan er een nieuwe sticker overheen plakken als het wel/niet openmaken zo belangrijk is.
beroep op onrechtmatige daad is dan een optie voor leverancier/fabrikant.
Waar heb je het in godsnaam over?
Het is verder niet aan jou of mij om te bepalen hoe hoog de waardevermindering is.
Ik kan prima beoordelen of bepaalde factoren een rol spelen, en of die factoren een grote of juist een geringe invloed hebben.

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 21:50
GlowMouse schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:06:
[...]

Dat valt wel mee. Ik denk dat je 'bewijzen' te wiskundig ziet. De winkel kan er een nieuwe sticker overheen plakken als het wel/niet openmaken zo belangrijk is.

[...]

Waar heb je het in godsnaam over?

[...]

Ik kan prima beoordelen of bepaalde factoren een rol spelen, en of die factoren een grote of juist een geringe invloed hebben.
Stel jij bent de winkelier. Zou je als het zegel is verbroken, zonder dat dat bij de retour wordt gemeld, topicstarter op zijn blauwe ogen geloven dat er alleen wat koelpasta is aangebracht, of ga je de laptop uitgebreid onderzoeken of hij ook nog ergens anders mee heeft lopen rotzooien?

Het probleem in deze is: er een aanpassing gedaan aan de laptop. Topicstarter had al gemeld dat de koeling niet optimaal werkte, de conclussie kan dan ook getrokken worden dat zijn aanpassingen de laptop slechter hebben gemaakt. Ik zeg niet dat dit is hoe het is gegaan, maar het is wel een makkelijk aan te tonen naratief dat de verkoper kan aanhouden.

Dat iedereen hier topicstarters op zijn woord geloofd en dat hij de pasta goed heeft aangebracht geloof ik zelf ook nog wel. Het probleem voor de winkel is dat ze moeten onderzoeken of het daarbij is gebleven. Is het namelijk niet zo, dan krijgen ze de volgende klant (terecht) op hun dak omdat ze verprutste troep verkopen.

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

• GlowMouse
  • Niet online
Banix schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:43:
[...]

Stel jij bent de winkelier. Zou je als het zegel is verbroken, zonder dat dat bij de retour wordt gemeld, topicstarter op zijn blauwe ogen geloven dat er alleen wat koelpasta is aangebracht, of ga je de laptop uitgebreid onderzoeken of hij ook nog ergens anders mee heeft lopen rotzooien?
Elke laptop die wordt teruggebracht, moet worden nagelopen. In dit geval zou ik ook wel even controleren of er niet wat onderdelen zijn vervangen door goedkopere varianten, en misschien dat ik zelfs even de koeler loshaal om te zien of de hoeveelheid koelpasta goed is.

• loki504
[...]

Het probleem in deze is: er een aanpassing gedaan aan de laptop. Topicstarter had al gemeld dat de koeling niet optimaal werkte, de conclussie kan dan ook getrokken worden dat zijn aanpassingen de laptop slechter hebben gemaakt. Ik zeg niet dat dit is hoe het is gegaan, maar het is wel een makkelijk aan te tonen naratief dat de verkoper kan aanhouden.

Dat iedereen hier topicstarters op zijn woord geloofd en dat hij de pasta goed heeft aangebracht geloof ik zelf ook nog wel. Het probleem voor de winkel is dat ze moeten onderzoeken of het daarbij is gebleven. Is het namelijk niet zo, dan krijgen ze de volgende klant (terecht) op hun dak omdat ze verprutste troep verkopen.
De winkel kan het laten onderzoeken(Kost ze direct geld). Ze kunnen ook zelf even kijken. Die winkels die build to order achtige laptops verkopen kunnen dit prima zelf.

Of ze wachten tot iemand mogelijk later met een probleem komt en dat dan oplossen. Ik zelf zou voor het laatste gaan.

Maar het gaat er niet om wat ik glowmouse of de paus er van vind. De winkel moet zich aan de wet houden. En daar gaat het om.

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
Even een update:

heb vanmiddag en bericht gekregen van de webshop en raar genoeg begonnen ze niet over de zegel maar over een mis geplaatste schroef in de heat sink*? Ze lijken wel open staan om de laptop terug te nemen. En heb ze net een verzoek gedaan met wat er voor in de plaats moet komen.

*Wel apart aangezien de heat sink 4 de zelfde schroeven zijn.

confused reality

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
[...]
Ik snap wat je bedoelt maar. Als we letterlijk de eerste Google resultaat nemen word er geklaagd over de suppar koeling van de cpu. Er is ook een qaud core versie geweest en doe kon de laptop net koelen (fans gingen dan ook iets harder lopen) Dit probleem is te reproduceren op iedere nieuwe laptop die ze uit de doos halen. Daar naast heb ik een idealen situatie voor de laptop (raam staat altijd open :)F en staat op laptop koeler)
Hackus schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:00:
[...]
@Sweatleek al met al is het eerder genoemd gedrag niet slim. zeker niet in deze periode en ook nog proberen het(gehele) aankoopbedrag terug te krijgen onder koop op afstand.
Dat ik niet slim ben 8)7 ben ik al langere tijd achter gekomen. Het gaat mij er niet om dat ik 100% van het geld terug krijg en dat heb ik ook duidelijk laten weten aan de webshop. Het gaat mij er puur omdat ik laptop wil die gewoon goed bij mij past. Heb ze ook een aanbod gedaan om de laptop 1 op 1 te ruilen voor een goedkoper model met een aantal kleinen upgrades (wel nog steeds ruim onder de waarden van de oude(nieuwe) laptop.

[ Voor 28% gewijzigd door Sweatleek op 13-12-2018 21:47 ]

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IDtenT
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik denk dat iedereen het er over eens is dat dit niet de bedoeling is van de WKOA, ongeacht je al dan niet goede bedoelingen. Als je constateert dat een product niet voldoet heb je 3 opties:
*Retour WKOA
*Reparatie aanvragen
*Zelf repareren, met alle gevolgen mbt garantie en WKOA

Met de WKOA mogen ze de waardevermindering doorberekenen als je het product meer gebruikt dan wenselijk. Dit is grijs gebied of beter gezegd, vaak reden tot discussie. Een deel van de retailers (o.a. CB) heeft hiervoor standaard percentages. Kleinere webshops doen nog wel eens moeilijk. De exacte waardevermindering is lastig objectief vast te stellen. Al was je met een Hummer over de laptop heen gereden mag hij altijd retour, maar mogelijk krijg je dan heel weinig geld terug ;-). In dit geval is het onmogelijk om de laptop terug te brengen in de originele staat, maar is het waardeverlies objectief gezien gering. Echter hebben ze wel een verkeerd geplaatste schroef kunnen constateren en is het wel duidelijk dat er gebruik is geweest dat buiten de WKOA valt.
De kortste klap is hun een voorstel laten doen en kijken of je hier comfortabel voelt. Juridisch is er geen zwart/wit reactie omdat elk geval uniek is. Objectief gezien heb je de retailer wel schade toegebracht en ook gezorgd dat ze verlies op de hele actie maken. De wet en de inrichting daarvan is dusdanig dat het niet jouw probleem is, dus afhangende van je empathie en instelling kan je al dan niet flink gaan discussieren en dreigen met negatieve reviews. Vaak zullen retailers dan wel gelijk geven om van het gezeik af te zijn. Eerlijk is eerlijk, dat wil je, toch? Anders was je niet aan het sleutelen gegaan of had je hem niet retour willen sturen, maar hem ter reparatie aangeboden.

Denk wel dat je een volgende keer gewoon gelijk WKOA moet sturen op het moment dat een product om wat voor reden dan ook niet voldoet aan wat je zou willen :-).

Slave of Thieves

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Nu wordt deze laptop weer verkocht op hun website. De laptop raakt om de een of ander reden defect. Koper stuurt het ter reparatie en wat blijkt? Zegel is verbroken: dag garantie!

Geef je nog aan de webshop door dat je hebt lopen kutten?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
Mandrake466 schreef op zondag 16 december 2018 @ 21:29:
Nu wordt deze laptop weer verkocht op hun website. De laptop raakt om de een of ander reden defect. Koper stuurt het ter reparatie en wat blijkt? Zegel is verbroken: dag garantie!

Geef je nog aan de webshop door dat je hebt lopen kutten?
Uu hoe kom je op deze conclusie, De laptop heeft nog steeds fabrieksgarantie. "je persoonlijke mening is niet de wet" het gaat hier om het terug sturen van een laptop met verbroken zegen in de WKOA.

FYI hij is terug genomen ( tegen 90% van de originelen warden ) 8)

Als je de tijd nam om 3 seconden te Google (of dit topic door leest) kwam je er achter dat het verbreken van die zegel niet de fabrieksgarantie beïnvloed. YouTube: Het binnenwerk van een gaming-laptop - Hardware.Info TV (Dutch) even als voorbeeld genomen.

confused reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 12:25
Sweatleek schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:28:
[...]
Als je de tijd nam om 3 seconden te Google (of dit topic door leest) kwam je er achter dat het verbreken van die zegel niet de fabrieksgarantie beïnvloed. YouTube: Het binnenwerk van een gaming-laptop - Hardware.Info TV (Dutch) even als voorbeeld genomen.
Ik hoor ze hier niet spreken over fabrieksgarantie enkel over garantie. Die twee dingen zijn volgens mij niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Je hebt er zelf aan zitten klussen.Die sticker is van de fabriek, dat is wat anders. De verkoper is degene die in beginsel de garantie geeft. De fabrikant is waarschijnlijk ook niet in NL gevestigd dus die kan schrijven wat ie wil maar de rechten hier van toepassing zijn dwingend recht en kan niet worden uitgesloten met een sticker.

Ontbinden van de overeenkomst ogv wet koop op afstand is lastig want openmaken gaat verder dan gewoon "uitproberen". De verkoper heeft keuze: reparatie, ruilen of geld terug/ontbinden. Ik vind dit ook geen op maat gemaakt product, dan kan je ook niet ontbinden ogv WKOA.

Mijn mening is dat het ding defect was en je garantie behoudt. Het is alleen niet handig wat je gedaan hebt want wie zegt nou of jij defect hebt veroorzaakt? kan je dat goed zien?

Dat je hebt gebruikt en minder geld krijgt mag wel, maar je had dat ding net? Ik vind 90% geld terug geen hele slechte uitkomst...gezien voorgaande.

[ Voor 50% gewijzigd door LucyLG op 17-12-2018 21:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-08 22:39
Voor jou is het nu opgelost, maar begrijp ik nu goed dat je nooit aan de verkoper hebt gemeld dat je zelf koelpasta en dergelijke hebt aangebracht? Neem aan dat dat wel mee zou spelen bij hun inschatting omtrent waardevermindering - dus als dat zo is zou ik dat wel wat onethisch vinden maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
Beste medetweakers,

Im back so to speak. Met het volgenden probleem.

Ik heb de laptop omgeruild kregen van de webshop. Ik heb deze om 20~ gekregen en om 1 uur de volgenden dag had ik het bedrijf gebeld. Met de opmerking dat de Sata/NVMe slot defect is en lijkt als of hij lanzaam van het moederbord afkomt. En heb de laptop dan ook terug gestuurd voor reparatie en ook aan geven dat slot een m.2 SSD heeft gekild. En nu niet meer gezien word door de laptop en desktop (eigen desktop). De webshop vroeg ook of ik de appreteur ook kon terug steuren voor testen. Na wat heen en weer komt hiet het volgenden uit

Webshop beweren het volgenden. Waarom het mijn schuld is (dit zijn copy and pastes zinnen uit de mail )
a. Laptops worden getest

b. Ja, hoe wil je anders verklaren dat er binnenin de M.2 connector een stukje plastic afgebroken is en de M.2 connector niet meer goed aansluit op het moederbord. Zo hebben wij de laptop niet uitgeleverd.

c. Je hebt waarschijnlijk geprobeerd om de NVMe M.2 SSD op de kop in het onderste slot te installeren.

d. De Sata M.2 SSD kun je op de kop installeren zonder dat je de M.2 connector beschadigd.

Geef maar aan wat wij moeten doen. De laptop opsturen ter reparatie (op mijn kosten) of dat je de onderste M.2 slot niet gebruikt.
Mijn vraag aan jullie was dan ook wat mijn rechten hier in zijn. Op de website van de webshop staat hier veder niks over namelijk en online word je ook niet echt wijzer. En ga zeker niet akkort dat de laptop door mij stuk gemaakt is.

Over mij zelf (doe dit even omdat ik misschien bij sommige tweakers en wat slechte rep heb)
5 aantoonbaren jaren in de ICT
nv 2 ICT medewerker beheer (service desk gericht)
nv 3 ICT beheer (service desk gericht)
aantoonbaren kennis in het ondersteunen van gebruikers in zo wel hardware* als in software
* inc het repareren van hardware

*van side admin moest het hier.

confused reality

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Gezien wat je tot nu toe hebt gepost in dit topic ben ik geneigd de webshop te geloven dat je gewoon hebt zitten prutsen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 23:36

OMD

Sweatleek schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:26:
Beste medetweakers,

Over mij zelf (doe dit even omdat ik misschien bij sommige tweakers en wat slechte rep heb)
5 aantoonbaren jaren in de ICT
nv 2 ICT medewerker beheer (service desk gericht)
nv 3 ICT beheer (service desk gericht)
aantoonbaren kennis in het ondersteunen van gebruikers in zo wel hardware* als in software
* inc het repareren van hardware
Dit zegt natuurlijk helemaal niets. Een autoverkoper die 20 jaar in de showroom staat is geen monteur. Leuk dat je 5 jaar ICT (nogal breed begrip trouwens) ervaring hebt maar dit zegt niets over de technische kennis van nieuwe artikelen (nvme bv) waar je nauwelijks tot geen ervaring mee hebt.

Dit soort situaties zijn lastig. Het lijkt mij vrij aannemelijk dat een laptop niet wordt uitgeleverd met een defect slot (lees gebroken) en zou niet zomaar de QC passeren in de fabriek.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:20
Eens met bovenstaande, het heeft er alle schijn van dat je de schade zelf veroorzaakt hebt door onkunde.

Denk dat het dan ook niet verstandig is om hier verder te adviseren over hoe je hier "onderuit" kunt komen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
Hielko schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:30:
Gezien wat je tot nu toe hebt gepost in dit topic ben ik geneigd de webshop te geloven dat je gewoon hebt zitten prutsen...
We can disagree to agree. Als jullie denken dat ik een nieuwe laptop voor de lol aan garden trek sure. Dan hebben wij alle bij een andere belt over mij. En het gaat mij niet om jullie persoonlijke mening want dat is de wet niet. Het gaat mij hier puur om hoe ik wettelijk voor sta omdat ik er niet met de webshop ga uit komen
OMD schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:36:
[...]
Dit soort situaties zijn lastig. Het lijkt mij vrij aannemelijk dat een laptop niet wordt uitgeleverd met een defect slot (lees gebroken) en zou niet zomaar de QC passeren in de fabriek.
Zij beweren dat zij de laptops van te voren testen. Dit lijkt mij zeer stug omdat de laptop veder nog nooit is open gemaakt en ik de eerste was die hem open heeft geschoeft.

Ik denk dat hier ook een getelden context mist. Als het nodig is wil ik best een rouwen paste ban van het email verkeer maken. Omdat de webshop dingen beweert die gewoon domweg niet kunnen en dat dan als excus gebruiken waarom het slot niet meer werkt. Zij zeggen b.v dat ik een sata SSD dus B+M key op zijn kop heb geinstleert wat technisch niet mogelijk is omdat de pin out gewoon anders is.

[ Voor 43% gewijzigd door Sweatleek op 18-01-2019 13:51 ]

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-09 12:52
En heb de laptop dan ook terug gestuurd voor reparatie en ook aan geven dat slot een m.2 SSD heeft gekild. En nu niet meer gezien word door de laptop en desktop (eigen desktop).
Hoe kan dat door een losse / kapotte connector? Klinkt inderdaad alsof je iets hebt zitten forceren.

Je kan natuurlijk als tegenargument gebruiken dat je "niets verkeerd hebt gedaan en het zo was toen je het aantrof" (dan mag de webshop weer het een en ander bewijzen..), maar een ontbrekend deel van de connector, daar hoorde ik je niet over? Dat is wel bijzonder, lijkt me niet iets wat je makkelijk mist als je ermee bezig bent..

Al vind ik de argumentatie van de webshop wel zwak.
a. Laptops worden getest
Sjah, dan zouden er natuurlijk nooit DOA's op kunnen treden of andere defecten welke al aanwezig zijn voor de aanschaf. Gebeurt anders "genoeg".
b. Ja, hoe wil je anders verklaren dat er binnenin de M.2 connector een stukje plastic afgebroken is en de M.2 connector niet meer goed aansluit op het moederbord. Zo hebben wij de laptop niet uitgeleverd.
Dat is geen sluitend bewijs dat de TS dit veroorzaakt heeft.
c. Je hebt waarschijnlijk geprobeerd om de NVMe M.2 SSD op de kop in het onderste slot te installeren.

d. De Sata M.2 SSD kun je op de kop installeren zonder dat je de M.2 connector beschadigd.
Uhm...juist, wederom apart.

[ Voor 8% gewijzigd door eric.1 op 18-01-2019 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Sweatleek schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:45:
[...]

We can disagree to agree. Als jullie denken dat ik een nieuwe laptop voor de lol aan garden trek sure. Dan hebben wij alle bij een andere belt over mij. En het gaat mij niet om jullie persoonlijke mening want dat is de wet niet. Het gaat mij hier puur om hoe ik wettelijk voor sta omdat ik er niet met de webshop ga uit komen
Ik zeg niet dat je het voor de lol doet. Maar je bent niet de eerste die gewoon door onkunde iets ergens in probeert te duwen waar het niet past...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:59

OmeJoyo

This is me

eric.1 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:47:
[...]

Hoe kan dat door een losse / kapotte connector? Klinkt inderdaad alsof je iets hebt zitten forceren.

Je kan natuurlijk als tegenargument gebruiken dat je "niets verkeerd hebt gedaan en het zo was toen je het aantrof" (dan mag de webshop weer het een en ander bewijzen..), maar een ontbrekend deel van de connector, daar hoorde ik je niet over? Dat is wel bijzonder, lijkt me niet iets wat je makkelijk mist als je ermee bezig bent..

Al vind ik de argumentatie van de webshop wel zwak.

[...]

Dat is geen sluitend bewijs dat de TS dit veroorzaakt heeft.

[...]

Uhm...juist, wederom apart.
De argumentatie is alleen zinvol als die compleet is we hebben een paar zinnen uit iets wat een heel lang verhaal lijkt, bovendien lijkt dit een reactie op een eerdere mailwisseling.

Daarnaast heeft TS de laptop eerst teruggestuurd tegen 90% en nu is die omgeruild? Ik volg het even niet meer.

Om TS te helpen zullen we de hele mail conversatie moeten zien en eigenlijk ook foto's van wat er nu stuk is en hoe, ook van de SSD die overleden zou zijn.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
Hielko schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:50:
[...]

Ik zeg niet dat je het voor de lol doet. Maar je bent niet de eerste die gewoon door onkunde iets ergens in probeert te duwen waar het niet past...
Kan hier wel om lachen :9

Back on trake: Kijk ik wil best ben fout herken dat ik bij de eerste laptop een zegel heb door broken. Sure ik zie mijn fout daar ook van in.

Maar goed leg mij dan aan de andere kant ook uit hoe een slot dat moet werken een ssd van mij heeft stuk gemaakt. Dit moet ik nu dus los van het bedrijf gaan regelen. Want ja een laptop die 100% werkt zou natuurlijk nooit hardware stuk kunnen maken. En het excuus van een NVMe ssd op zijn kop installeren vind ik persoonlijk zeer grappig en leuk geprobeerd. Maar dat gaat natuurlijk niet passen....

(het gaat om 2 ssds 1 nmve m.2 van 512GB en 1 sata m.2 van 1TB. Die van 1 TB heb ik het dan ook over )

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
As you wish

https://imgur.com/a/WkqACgq

Voor context de laptop waar dit topic over ging is omgeruild voor de laptop waar ik nu problemen me heb.

Een site admin vond het makkelijker als ik het even hier onder gooi. In plaats van een nieuwe topic te openen.

[ Voor 66% gewijzigd door Sweatleek op 18-01-2019 14:15 ]

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Tsja, als je een beetje googlet zie je dat het best wel doable is om een M2 SATA ondersteboven in een slot te duwen (eventueel met wat kracht, wat ook het loskomen van het slot kan veroorzaken), en dat dat eindigt inderdaad met een kapotte SSD, controller/slot of beide, eventueel met rook. B en M key schelen ook maar 1 pin, en je slot heeft maar 1 notch. Aan de foto's zelf is moeilijk te zien of het nu wel goed zit of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
DataGhost schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:19:
Tsja, als je een beetje googlet zie je dat het best wel doable is om een M2 SATA ondersteboven in een slot te duwen (eventueel met wat kracht, wat ook het loskomen van het slot kan veroorzaken), en dat dat eindigt inderdaad met een kapotte SSD, controller/slot of beide, eventueel met rook. B en M key schelen ook maar 1 pin, en je slot heeft maar 1 notch. Aan de foto's zelf is moeilijk te zien of het nu wel goed zit of niet.
De ssd geeft altijd "faceup" gezeten heb even wat meer fotos toegevoegd.

confused reality

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Misschien een stomme vraag, maar waarom ga je meteen aan nieuwe hardware lopen prutsen?

Ik snap wel dat de webwinkel het zaakje niet vertrouwd. Eerder de koelpasta vervangen, nu weer een gloednieuwe laptop open met een (zo te zien) mank m2 slot. Dat ziet er allemaal vrij verdacht uit :|

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 14:21
Verder helpt het ook niet echt dat je je berichten niet lijkt na te lezen op spelfouten. Het leest allemaal erg onprettig en wekt bij de webshop zo te zien ook wat irritatie (gezien de 'gekilt' opmerking).

Ook geef je in de mail gewoon toe dat je aan het slot hebt zitten rommelen door de m2 erin te schuiven. Hoe moet de webshop geloven dat je dat goed hebt gedaan?

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Sweatleek Jammer dat er weer wat defect is, maar jij hebt alle schijn tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
Sluuz schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:44:
Verder helpt het ook niet echt dat je je berichten niet lijkt na te lezen op spelfouten. Het leest allemaal erg onprettig en wekt bij de webshop zo te zien ook wat irritatie (gezien de 'gekilt' opmerking).

Ook geef je in de mail gewoon toe dat je aan het slot hebt zitten rommelen door de m2 erin te schuiven. Hoe moet de webshop geloven dat je dat goed hebt gedaan?
Ik weet dat mijn spelling niet al te best is. En geloof mij het was veel erger.

Om even op "schuiven" terug te komen. Je moet hem er een sort in wiggelen. Kijk anders hier anders even als reference. Dat bedoel ik met inschuiven. YouTube: XMG NEO 15 Gaming Laptop: m.2 SSD

ja nee. Maar als het er op neer komt heb ik de aantoonbare kennis. iets waar mee ik begon over mij zelf
alex3305 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:36:
Ik snap wel dat de webwinkel het zaakje niet vertrouwd. Eerder de koelpasta vervangen, nu weer een gloednieuwe laptop open met een (zo te zien) mank m2 slot. Dat ziet er allemaal vrij verdacht uit :|
Het gaat hier om een barbones laptop (zo worden zo ook verkocht) dus je moet zelf SSD/HDD en geheugen instoppen.

confused reality

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sluuz
Het maakt niet uit dat het erger was en het maakt ook niet uit als je spelling niet al te best is. Maar een hoop kan je er gewoon uithalen als je even 2 tellen neemt om je bericht na te lezen. Dan krijgt de ontvanger ook de indruk dat je hem of haar serieus neemt en dat levert meestal een stuk meer goodwill op.

Kortom, je hebt het er zelf ingestopt. Je zegt dat je het goed hebt gedaan. De webshop zegt dat ze hem werkend hebben uitgeleverd. Jij kan niet bewijzen dat je het goed hebt gedaan. Een filmpje kijken van hoe het moet betekent niet dat je iets ook echt kan (dat zou mooi zijn).
Je moet het nu hebben van coulance van de webshop, dus ik zou ze bellen (geen spelling!) en rustig uitleggen wat er is gebeurd en vragen hoe jullie eruit kunnen komen.Je hebt namelijk imho geen rechten op vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VapingQueen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2020

VapingQueen

Patriotic Vapester!

*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de man.

[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 21-01-2019 11:51 ]

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Hoe onredelijk het voor sommige tweakers ook lijkt, de winkel zal moeten bewijzen dat de laptop deugdelijk is geleverd. Art 7:18 lid 2 BW bepaalt namelijk:
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Als de winkel daarin niet slaagt, heeft de winkel 'gewoon' pech. In dat geval zal de winkel ook de 'gekilde' ssd moeten vergoeden, als TS kan aantonen dat de ssd nog werkte voordat hij in dat slot werd geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:18
De eerste vraag is of er al iets in dat slot zat of niet ?
2de vraag is heb jij dat m.2 kaartje gemonteerd ?
3de vraag : was het slot al in deze toestand ?

Als je op de eerste 2 vragen 'ja' kan antwoorden dan kan je moeilijk de webshop aanwijzen dat zij iets fout hebben gedaan en een gloednieuwe laptop opsturen...

Als de slot al stuk was, had jij dat moeten zien en niet gewoon een kaartje er 'in schuiven' en daarna zonder nadenken de laptop opstarten.

Als het slot al stuk was had je gewoon een foto moeten pakken en onmiddellijk terugsturen naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GlowMouse schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:21:
Hoe onredelijk het voor sommige tweakers ook lijkt, de winkel zal moeten bewijzen dat de laptop deugdelijk is geleverd. Art 7:18 lid 2 BW bepaalt namelijk:

[...]

Als de winkel daarin niet slaagt, heeft de winkel 'gewoon' pech. In dat geval zal de winkel ook de 'gekilde' ssd moeten vergoeden, als TS kan aantonen dat de ssd nog werkte voordat hij in dat slot werd geduwd.
Dat geven ze al aan, door te beweren dat alles bij hun nagekeken is voor uitleveren. TS'er kan hoog en laag springen, maar zie geen rechter die hem/haar gelijk geeft in deze gehele kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:56
Hackus schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:28:
[...]

Dat geven ze al aan, door te beweren dat alles bij hun nagekeken is voor uitleveren. TS'er kan hoog en laag springen, maar zie geen rechter die hem/haar gelijk geeft in deze gehele kwestie.
Dat de laptop voor uitlevering is nagekeken, zal dan door de winkel moeten worden aangetoond. Bijvoorbeeld door middel van een inspectierapport. Anders is het zoals @GlowMouse aangeeft. Binnen zes maanden wordt vermoed dat het product non-conform was vanaf de levering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:28:
[...]

Enkel stellen dat ze dat hebben gedaan is onvoldoende. TS betwist dat ze hem hebben nagekeken en wijst daarbij bovendien op het onaangetaste cellofaantje. De winkel zal het dan ook moeten bewijzen.

De vraag is wel hoe TS zijn recht gaat halen. Zelf procederen is er met zijn taalvaardigheid niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Geldt dit ook voor producten die op een dergelijke manier in elkaar moeten worden gezet? Je zou kunnen beredeneren dat de shop het werkend heeft geleverd en dat het kapot is gegaan door toedoen van de gebruiker. Is dan die 6 maanden non-conformiteit ook van toepassing?

Dus de vragen van Boermansjo zijn wel interessant om beantwoord te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 18:53
De webshop geeft aan: Laptops worden getest. Er staat niet bij door wie. Dus dat de webshop dit zelf zou doen is een aanname.

Verder heb je alle schijn tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
Mother_lepard schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:48:
De webshop geeft aan: Laptops worden getest. Er staat niet bij door wie. Dus dat de webshop dit zelf zou doen is een aanname.

Verder heb je alle schijn tegen.
Je ik geef aan laptop werkt niet bij levering. getest door mij 8)7

confused reality

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 18:53
Sweatleek schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:49:
[...]

Het is totaal onleesbaar wat je schrijft. Ik ben hier weg! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Sweatleek schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:49:
[...]

Bij levering =/= na "in elkaar" zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rolfie schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:53:
[...]
Het grote verschil is, dat de shop Clevo / BTO zelf verantwoordelijk is voor de aanpassingen. Die hebben de locatie, spullen en trainingen gehad om dit goed uit te voeren. En daarna de ondersteuning en garantie te bieden.

TS is een hobbybob die even wat koelpasta tussen de CPU en koeler gedaan heeft. Dit kan goed gaan, maar ook de complete laptop onstabiel maken, onbetrouwbaar maken, of nu of na een bepaalde periode.
TS kan dit wel heel goed gedaan hebben, maar daar is geen garantie op te geven aangezien TS niet geautoriseerd is om deze werkzaamheden uit te voeren. En dit zijn nog al aanpassingen die je niet door een gebruiker laat uitvoeren. Dit is niet zoals ze vaak noemen, een Customer Replaceable Unit (CRU)

Dit valt gewoon onder zelf aanpassingen maken. En daar is WKOA niet gemaakt.
Ik snap het punt dat je wil maken, maar de manier waarop stoort me vreselijk.

Je doet nu alsof een computerwinkel kwaliteit kan leveren en een willekeurig ander persoon niet. Ik heb als 'hobbybob' menig computer weten te redden die door die zogenaamde professionals was afgedaan als defect en niet meer te repareren.

Van zaken als een defecte elco vervangen, wat bij de meeste zaken onmiddelijk leidt tot "sorry niet te repareren, u heeft een nieuw moederbord/!hele computer! nodig", tot en met een PC met een defecte voeding die was afgeschreven door de winkel. Even testen met een andere voeding en de PC werkte foutloos. (nee, een defecte voeding betekent niet automatisch dat je hele PC defect is.)

Dat eerste was met 40 cent materiaal en een soldeerstation in 10 minuten gefixt. Dat laatste met een gang naar een (andere) computerwinkel voor 79 euro plus de een klein uurtje om het kabelmanagement netjes te doen. Die laatste PC ging netter de deur uit dan hij uit de winkel was gekomen. De oorspronkelijk bouwer had nog nooit van kabelmanagement gehoord.

En ik heb er geen studie voor gedaan, met een vaste hand, soldeerstation, wat oefenen op defecte electronica en het internet kan je al meer dan de (boven)gemiddelde computerwinkel. Er lopen hier op Tweakers ook wat mensen rond die andere tweakers hiermee hebben geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Titel aangepast

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Topicstarter
Even een site nooit eerste product is wel werken geweest maar niet naar wens* Vind de titel een beetje misleidden op het moment,

mijn voorkeur titel "D.O.A laptop , webshop zegt mijn schuld"

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
In principe was de eerste toch ook defect? Het was geen normaal gedrag in ieder geval.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

VeeGee schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:30:
[...]

Dat de laptop voor uitlevering is nagekeken, zal dan door de winkel moeten worden aangetoond. Bijvoorbeeld door middel van een inspectierapport. Anders is het zoals @GlowMouse aangeeft. Binnen zes maanden wordt vermoed dat het product non-conform was vanaf de levering.
In deze kwestie is het makkelijk aantoonbaar door de winkel dat er op een verkeerde wijze is getracht een NVMe SSD stick te plaatsen.( geforceerd, waardoor er meer schade is ontstaan) bij een PC is vaak maar 1 mogelijkheid van iets monteren. lukt het niet zonder forceren doe je iets verkeerd. montage/vervangen dient met voorzichtigheid te gebeuren, niet met grof geweld dat er iets afbreekt. Visueel kun je al opmerken dat een slot niet goed zit of er vooraf iets is afgebroken (dan ga je dus niet proberen je M.2 stickje er in te proppen)

Verder geeft TS'er aan niet blij te zijn met Touchpad icm Ubuntu OS, en dit alles bij elkaar hem het recht geeft op ontbinden. Het hele verhaal komt oa op mij over dat TS'er de schijn tegen heeft, en ik geef hem/haar weinig kans op het behalen van zijn/haar wens.

[ Voor 0% gewijzigd door Hackus op 18-01-2019 18:50 . Reden: typo ]

Pagina: 1 2 Laatste