De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 9 - Het Resultaat | ||
Het zit er weer op! De laatste kettingbrief van 2018 is een feit. Deze reeks waren er voor het eerst in mijn organisatorisch bestaan (zelfs meerdere) afmeldingen. Dat kan altijd gebeuren, maar alsnog zijn we tot een mooi aantal kunnen komen. Van 1-11-18 tot 9-12-18 waren er 17 tweakers in de weer met hun lijm, vuur, lego, cake, en andere atributen om met als extra moeilijkheid het weinige licht rond deze periode van het jaar toch iets moois te produceren. Nieuw in deze reeks was dat van iedere foto een paint versie gemaakt werdt als teaser voor de personen die niet aan de beurt waren. Vandaar dat men eerst de teaser ziet en dan pas de gemaakte foto! Veel plezier met lezen, kijken, lachen en huilen bij het resultaat van deze reeks 9! | ||
01. masauri | ||
![]() | ||
![]() | ||
Vorig jaar opende ik de reeks met een heerlijke kakluier van mijn zoontje die toen enkele weken oud was. Dit jaar verjaarde hij dus en moest er gevolg aan worden gegeven. Met ziet hier een zelfgebakken overheerlijke appelcake die met veel smaak opgegeten is. De moeilijkheid zat hem erin de cake op de juiste hoogte vanuit de juiste hoek te maken zodat de camerafocus op het kaarsje kwam te liggen. (zonder dag mijn vingers erop stonden) Hoewel ik hier naar mijn mening niet 100% in geslaagd ben vind ik het resultaat wel ok. Het vlaggetje had ik iets waziger willen krijgen maar het zei zo. Gear: Sony DSC-RX100, f/8, 1/2000 sec ISO-6400 | ||
02. CasGas | ||
![]() | ||
![]() | ||
Mijn eerste gedachte zou een kinderverjaardag zijn en daarop heb ik de "aftermath" vastgelegd, dat is in mijn ogen het logische gevolg. Gemaakt met een Sony A7III met Sigma 50mm F1.4 | ||
03. letatcest | ||
![]() | ||
![]() | ||
De vorige foto was van een kinderfeestje. Ik wilde het niet al te dramatisch maken en laat ze gewoon Oud Hollandsche Tafelspelletjes spelen. Dit is Table Croquet, van origine Duits en later Brits, maar dat geheel terzijde Om toch wat dramatiek toe te voegen, heb ik de warmte van de lamp wat gewijzigd met DarkTable en nog wat kleine aanpassingen gedaan, zoals extra film grain. Gear: Gemaakt met mijn Canon 6D met 24-105 objectief met een focal length van 99mm, iso 400 en diafragma van 4. | ||
04. Warlock | ||
![]() | ||
![]() | ||
Nou, toen ik de foto van Letatcest binnen kreeg had ik eigenlijk meteen een idee! Het deed me direct denken aan de speeltuin achter mijn huis, deze word net als het voorgaande spel ook gebruikt door kinderen, en heeft ook een aantal bogen! Echter na het maken van de foto's met de 16-35 f/2.8 USM II (de eerste verpest door de zonnekap en de 2e was gewoon saai) ben ik op de speeltuin wat rond gaan kloten met mijn macro lens. En hier kwam een foto uit die ik normaal had afgekeurd maar voor de KETTING brief wel heel leuk vond! Het is dus een ketting van een schommel met op de achtergrond een boog! Gear: Canon 6d MKII, 100mm f./2.8L IS USM, f/8, 1/160, Iso 100 | ||
05. Yonni | ||
![]() | ||
![]() | ||
Ketting, aan de ketting, doorbroken, weg. Gear: D3200 + 35mm 1.8G, shutter priority op 1/8 | ||
06. bobcom | ||
![]() | ||
![]() | ||
Voor mij geen volle luiers als inspiratiebron - hooguit een kat of hond die de boel niet binnenhoudt. Bovendien lig ik al aan banden door het werk van mijn voorganger - jou bekend, en mij inmiddels ook. Ik ontving van yonni een foto die voor mij maar één interpretatie toeliet: een persoon (van wie we alleen de gespijkerbroekte benen en de sneakers zien) maakt zich uit de voeten met een fiets uit de betere catergorie. Het state-of-the-art kettingslot dat op de voorgrond ligt heeft niet mogen baten - het ligt werkeloos toe te zien. Ik moest meteen denken aan de klassieker "Ladri di biciclette" - (fietsendieven) van Vittorio de Sica. Daarin is de diefstal van afficheplakker Antonio's fiets de aanleiding voor een zoektocht door Rome - niet alleen naar de gestolen fiets, maar vooral naar rechtvaardigheid en mededogen. Als hommage aan een filmcultuur, waarin inhoud meer telt dan effect ben ik voor even in de huid gekropen van de Sica's protagonist, en heb zijn boodschap in het dorp aangeplakt naast en over de posters voor dansonderricht, naaicursussen, een toneelvoorstelling en de regionale voetbalcompetititie - en niet te vergeten de namen van dorpsgenoten die tot hetzelfde verleden zijn gaan behoren. Gear: De kille statistieken: Sony A7 met Canon EF 20-35mm @30mm, 1/250 s, f/8, iso 200. Formaat 3500 bij 2500 Mp na crop (omdat de Commlite adapter de Sony stiekum in cropmodus had gezet, zoals ik achteraf ontdekte. Dus die 30mm zijn er effectief 45). | ||
07. Universal Creations | ||
![]() | ||
![]() | ||
Ik zag in de vorige foto affiches over fietsdieven en overlijdensberichten. De sfeer was mede door de mist wat grimmig. Ik wilde juist een warme foto maken met een fiets die tenminste niet gestolen is en een ondergaande zon met warm licht. Een boompje erbij om het af te maken. Wel heb ik de stedelijke omgeving uit de vorige foto behouden. Gear: Canon 5DII en Sigma 50mm f/1.4 Art. | ||
08. Arnold_m | ||
![]() | ||
![]() | ||
Op de foto van Universal Creations zie ik een parkeerplaats met een gestalde fiets. We stappen (weer?) op en zoeken een fietspad langs het groen op. Gear: D90 met 18-105 mm kitlens, JPEG uit camera herschaald met Photo Resizer HD op Android. | ||
09. Barrycade | ||
![]() | ||
![]() | ||
Mijn voorganger had het niet makkelijk gemaakt, vreemd fietspad op een vreemde plek qua weg. Hé zie ik daar nu een soort parkeergarage symbool? De dubbele "^". Mmm ok, even camera mee naar het werk (met parkeergarage) En verrek dit plaatje vond ik passen: vervreemde leegte met symbolen op de grond, klik! Gear: Nikon D7000 + 16-85 AF-S VR @ 30 mm | ||
10. Hogader | ||
![]() | ||
![]() | ||
Mijn voorganger bracht een prachtige rustgevende parkeergarage (in hoeverre dat kan). Wat mij vooral op viel waren de 2 grote pijlen recht in het midden van het beeld. Hier ben ik op voort geborduurd en heb er het ondertussen teveel bediscusseerde thema 'Sinterklaas' bijgepakt. Dit jaar is eens te meer duidelijk geworden dat de discussie tussen voor en tegenstanders niet meer ondergronds (parkeergarage), maar bovengronds wordt afgespeeld. Om dat kracht bij te zetten heb ik de foto in zwart-wit uitgevoerd. Hiermee sturent naar de grote polarisatie die ontstaan is rond dit onderwerp..." Gear: Sony A6300, Samyang 12mm, Iso 6400 | ||
11. Arm1n | ||
![]() | ||
![]() | ||
Van mijn voorganger kreeg ik een foto opgestuurd Met veel nieuwsgierigheid heb ik hier even naar getuurd Ik zag een aantal auto's in een parkeergarage staan. Mensen geparkeerd om verder te voet naar Sinterklaas te gaan. Om eerlijk te zien wist ik niet dat de Sint in een kasteel woont. Het lijkt er op dat miljoenen cadeautje's verhandelen goed loont. Ik ging dus op zoek naar iets waar parkeren, kastelen of de Sint uit is te herleiden En kwam uit op deze parkeerplaats onder een weg waar auto's over rijden. De grond golvend als de zee waar de Sint over kwam varen Want wanneer jullie dit lezen is de Sint weer op weg naar Spanje zoals voorgaande jaren. Gear: ???? | ||
12. Coolyo_Lars | ||
![]() | ||
![]() | ||
De foto van mijn voorganger had 1 belangrijk onderwerp. Misschien komt het door mijn voorliefde voor het leger dat dat voor mij moest terug komen in mijn eigen foto. Had mijn camera tas en alles mee voor een foto die ik in gedachten had. Hoor ik ineens chinooks om mij heen, ik snel mijn hand opsteken in de les snel het verhaal uitgelegd en foto gemaakt. Bleek er net op het goede moment een oefening te zijn. De ambulance van mijn voorganger is er voor mensen die in gevaar zijn, die zijn dierbaar voor andere. de apache in de lucht beschermd wat voor hem dierbaar is. Gear: Nikon d7200, Sigma 50-500mm, 165mm, f5.6, iso: 400, 1/1000sec, geen nabewerking | ||
13. psyBSD | ||
![]() | ||
![]() | ||
Ik zie helicopters, ik wilde in eerste instantie het landmacht thema doorvoeren, helaas kon dat door beperkingen in mijn schema niet. Het combineren van een Sinterklaas cadeau van mijn zoontje en mijzelf kon ik wel voortborduren op het thema helicopter. Met een flits rechtsvoor die reflecteert in het lampje en een reflector links om de linkerkant van de heli uit te lichten. Het doel is om een taxiende heli op een koude nacht weer te geven. Gear: OLYMPUS omd em10 mk II + 60mm macro + godox v860 | ||
14. D.v.Beek | ||
![]() | ||
![]() | ||
Toen ik de foto zag viel gelijk 1 kleur op: rood. Dat is de hoofdkleur in de foto. Een kleur die ook direct relateert met de brandweer. Volgens mij is dit een blusvliegtuig van de brandweer in LEGO-model. Vanuit de spoilers zie ik veel rondjes, dus ik wilde iets gaan doen met het blusvliegtuig en de rondjes. Wanneer wordt een blusvliegtuig ingezet? Bij grote bosbranden, zoals we die afgelopen zomer meermaals gezien hebben. Op dit moment is het herfst en zijn er veel mooie bladeren te vinden. Ik heb ervoor gekozen het bos, de brand, de brandweer en de rondjes te vangen in één foto en daarbij de toevoeging van de brandblusser als referentie naar de brandweer. Gear: Nikon d7100, Sigma 17-50 f/2.8 lens | ||
15. Gh0stw4lk3r | ||
![]() | ||
![]() | ||
ik zag in de vorige foto een herfststukje met een brandblusser, better safe than sorry.. aangezien het thema feestdagen is, dacht ik wat kan er nog meer fout geen met vuur en de feestdagen.... de kerstboom die in de fik vliegt. Hierbij dus mijn impressie van de kerstboom die in de hens vliegt. Gear: Samsung Galaxy S8 | ||
16. Wormaap | ||
![]() | ||
![]() | ||
Bij dezen mijn foto. De foto van Gh0stw4lk3r vond ik erg kerstig aandoen, maar wel een beetje serieus. Dus ik dacht: dat kan vrolijker! Gear: Canon EOS 80D, Canon 50mm f/1.4, 1/200, f/2.8, ISO 100, Een YongNuo 560III in een softbox recht van boven, 1/128 power. | ||
17. Moozzuzz | ||
![]() | ||
![]() | ||
Het is een soort kerstkaartje geworden... Ik nam mee van de vorige foto: kerstmuts, outoffocus-bokeh, sneeuwvlokken, kerstballen. Origineel had ik een ander idee maar daar kwam nog een verjaardagslogeersfeestje van een 8jarig feestvarken tussen. Gear: Canon 40D, yongnuo tx560, 2x yongnuo, yn560iii. | ||
Nawoord | ||
Het zit er dus weer op voor dit jaar. Van deze reeks neem ik zeker de paint versies mee voor een volgende reeks. En ik heb reeds iets in gedachten om volgende keer als verplichte opgave te gaan gebruiken. Het was weer de moeite, bedankt aan iedereen die deel heeft genomen! Tot de volgende reeks! |
Het resultaat mag er weer wezen. Was weer erg leuk.
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
Mijn excuses aan @Barrycade, ik was op reis in Spanje en heb de foto in Gandia in de provincie Valencia gemaakt. Daar zien de fietspaden er inderdaad een beetje anders uit.
De dakjes die je in mijn foto zag, zijn volgens mij richtingspijlen, en die komen in jouw foto weer terug.
Leuke serie weer.
De dakjes die je in mijn foto zag, zijn volgens mij richtingspijlen, en die komen in jouw foto weer terug.
Leuke serie weer.
Geen probleem, dacht meer een Belgisch fietspad 
Kon er wel wat mee, maar vind het wel lastig dat er zo weinig daglicht is. Dat werkt wel beperkend.
Kon er wel wat mee, maar vind het wel lastig dat er zo weinig daglicht is. Dat werkt wel beperkend.
Hij is leuk!
Was voor mij de eerste keer, maar ik denk dat ik volgende keer weer mee ga doen.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Ik was even kwijt dat deze er al weer was! Blijft interessant om te zien waar mensen hun gedachten naartoe laten varen. En mooi dat @bobcom er posters voor ging plakken!
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6
Pagina: 1