Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verbruik KIA picanto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• xSophia
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 09-12-2018
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 3 weken een Kia Picanto uit 2011 in mijn bezit.

Nu heb ik hem vorige week donderdag helemaal volgegooit met benzine en mijn KM teller op 0 gezet.

Ik heb dus nu een week de benzine erin zitten en mijn teller zegt dat ik 120 km gereden heb. Mijn benzinetank geeft wel al aan dat hij op de helft zit. Is dit niet supersnel? 120 km en een halve tank?

Ik rijd vooral kleine stukjes binnen de bebouwde kom en meestal niet verder dan een KM of 10. Ook schakel ik snel door naar een hogere versnelling en rijd ik dus “zuinig”.

Is dit verbruik normaal? Kan ik hier wat aan doen zodat het verbruik niet zo snel gaat of is dit niet te verminderen?

Groetjes,

Sophia

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:20

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Met zulke korte afstanden en deze temperaturen is de motor net op temperatuur als je de auto weer uitzet vermoedelijk. Echt zuinig zal dat nooit zijn.

https://www.spritmonitor....styear_e=2011&powerunit=2
Gemiddelde is net geen 1 op 17 (100 delen door 5,89).

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• J.Thermaltaker
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18:11
Je geeft zelf al aan, kleine stukjes en binnen de bebouwde kom..
Tevens als een motor harder moet werken om op gang te komen, dus in een te hoge versnelling met te weinig toeren is dat ook niet bevoordelijk

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

xSophia schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:20:
Hallo allemaal,

Nu heb ik hem vorige week donderdag helemaal volgegooit met benzine en mijn KM teller op 0 gezet.

Ik heb dus nu een week de benzine erin zitten en mijn teller zegt dat ik 120 km gereden heb. Mijn benzinetank geeft wel al aan dat hij op de helft zit. Is dit niet supersnel? 120 km en een halve tank?

Ik rijd vooral kleine stukjes binnen de bebouwde kom en meestal niet verder dan een KM of 10. Ook schakel ik snel door naar een hogere versnelling en rijd ik dus “zuinig”.

Is dit verbruik normaal? Kan ik hier wat aan doen zodat het verbruik niet zo snel gaat of is dit niet te verminderen?

Groetjes,

Sophia
Door rijden tot lampje gaat branden. afstand noteren en dit nog 2x testen.

Eating Iron @Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• MarchelHoek
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:43
Wat mij ook opvalt in de Kia Rio die wij hebben is dat de meter de eerste helft vrij snel naar beneden gaat. De rest van de tank lijkt rustiger af te lopen.

Misschien is dat bij jou Picanto ook het geval

Bla Bla Bla

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15:44
@xSophia
Je bent zeker niet de enige.

Ik heb ook niet zulke goede ervaringen. Ik heb hem twee weken als huurauto gehad in ruil voor een andere A segmenter.

Ik reed toen ongeveer 1000km per week, vooral snelweg 120,130 Met dezelfde rijstijl lag het verbruik toen meer dan 50% hoger dan van het andere a segmentertje.

De kia heeft hele korte versnellingen dus had daarom een heel hoog verbruik op de snelweg denk ik. Het ook irritant was is dat met een kruissnelheid van 130 het autootje heel hoog in de toeren zat, dus heel onrustig reed.

Volgens mij is het een bekend probleem, en is er wel wat aan gedaan bij latere modellen.

3x3 wijzigde deze reactie 02-12-2018 00:56 (87%)

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:00
Gewoon bij je volgende tankbeurt kijken hoeveel liter er in kan tot hij "vol" zit. En dan je gereden kilometers delen door het aantal liters.
Dat metertje op je dashboard zegt niks... Die van mij staat na >400km nog op "halfvol" en na 600km springt het reservelampje aan.

TheS4ndm4n#1919

• sig69
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:02
Een halve tank zegt niet zoveel natuurlijk. Hoeveel liter is dat? 10? 20? 40? Verder zijn die meters vaak niet heel exact, dus reken het even uit als je weer getankt hebt. En ja, korte stukjes + bebouwde kom is heel nadelig voor het verbruik.

• xSophia
Een vriend heeft uitgerekend dat het ongeveer uit zou komen op 1:6..
Dat is niet echt heel normaal neem ik aan.. Zelf voor korte stukjes niet.
Ik ga nu gewoon de tank leegrijden, misschien gaat het tweede gedeelte idd minder snel..

• MrMonkE
  • Laatst online: 20:35
Hallo allemaal,

Groetjes,

Sophia
Je moet hem helemaal volgooien. Dan rijden.
Dan tanken, wat je nu bij tanked heb je verbruikt.
Die waarde gebruiken bij berekening.

Brain Scientist

• Heatonme
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Een brandstoftank van 35 liter is ook niet veel en benzinemeters zijn niet altijd even accuraat.
Reken 5 liter als reserve dan blijft er nog 30 over wat resulteert in 15 liter verbruik op je 120 km koude motor stadverbruik. Nog steeds een behoorlijk hoog verbruik maar gezien de eerdere post van Kassa zal dit inderdaad er gewoon bij horen.
Zoals al eerder gezegd; tank volgooien, teller op nul en leeg rijden, dan zie je het echte verbruik.

Cyanide & Happiness - Facebook & Privacy - Wear Sunscreen!

• xSophia
Ik heb hem vorige week helemaal volgetankt en op 0 gezet. Nu staat de teller op 120 en de benzinemeter op de helft.
Heatonme schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:30:
Een brandstoftank van 35 liter is ook niet veel en benzinemeters zijn niet altijd even accuraat.
Reken 5 liter als reserve dan blijft er nog 30 over wat resulteert in 15 liter verbruik op je 120 km koude motor stadverbruik. Nog steeds een behoorlijk hoog verbruik maar gezien de eerdere post van Kassa zal dit inderdaad er gewoon bij horen.
Zoals al eerder gezegd; tank volgooien, teller op nul en leeg rijden, dan zie je het echte verbruik.

• ErgoStijn
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18:48
xSophia schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:37:
Ik heb hem vorige week helemaal volgetankt en op 0 gezet. Nu staat de teller op 120 en de benzinemeter op de helft.

[...]
Zoals eerder al gezegd, rij eens 2 a 3 tanken leeg, en probeer waar mogelijk aan dezelfde pomp te tanken. Dan zul je zien dat het niet 1:6 kan, en zal zijn.

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:24
De enige betrouwbare meetmethode is het aantal kilometers gereden van volle tank naar opnieuw volgetankt.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 19:43

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]
De helft wil niks zeggen.

Met een 108 redde ik ongeveer 1:18, en dan reed ik behoorlijk door. En die gaf ook aan dat de eerste paar "blokjes" van de tank snel verdwenen, en vervolgens was het laatste blokje nog goed voor 150 km. Terwijl er maar 5 blokjes waren. Als elk blokje evenveel waard was, dan zou die auto dus ruim 700 km kunnen rijden op een tank. No way. ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Heatonme
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online

[...]
Snap ik maar ik bedoel te zeggen dat je eens een lange rit moet maken waarbij je de de tank helemaal leeg rijd. Dan krijg je een gecombineerd gebruik ( snelweg, openbare weg, stadsverkeer ) en zie je het daadwerkelijke verbruik.
Ik moet dagelijks ook door de stad van zuid naar noord en visa versa en dat is file rijden op veel stukken wat mijn verbruik ook gigantisch om zeep helpt.

Cyanide & Happiness - Facebook & Privacy - Wear Sunscreen!

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 17:25
Tank hem nou eens vol, dan kan je eindelijk iets zinnigs over het verbruik zeggen.
Zo'n metertje zegt niks.

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Meters zeggen inderdaad lang niet altijd de waarheid, mijn huidige auto lijkt een meter te hebben die niet echt afwijkt, maar alle andere auto's waar ik echte rij-ervaring mee heb hadden meters die de meest gekke dingen deden qua verbruik.

Volgooien, een week ofzo rijden, weer volgooien, en dan kijken hoeveel liter je hebt gebruikt voor hoeveel kilometer rijden.

En ik heb ook gemerkt dat als je een auto wat langer hebt je verbruik ook wat beter wordt, je leert 'm wat beter kennen, dus je gaat efficiënter rijden:

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online

[...]
Dus? Dat zegt niks over dat er daadwerkelijk de helft van je benzine is opgegaan. Die meter is niet nauwkeurig.

Volg gewoon wat de rest zegt. Je hebt 'm afgetankt met de dagteller (is niet hetzelfde als je KM teller) op 0. Dus nu is het zaak van een volle tank de tank leeg te rijden. Dan ga je naar het tankstation en gooi je 'm weer vol. Het gaatom de hoeveelheid liters die er dan ingaan. DAT is wat je werkelijk verbruikt hebt en dat kan je gebruiken in je berekening met de verbruikte KMs.

• Soldaatje
  • Laatst online: 19:44
Als je de meter niet vertrouwt kan je nu ook gewoon met je halve tank gaan tanken en weet je hoeveel er weer bij kan, dan weet je hoe het zit.

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20:43
En als je echt wil weten wat je verbruik is.
Dan doe je dit niet 1 keer. Maar 10 keer.

En als je het helemaal te gek wil maken,. Elke tank de km stand en liters opschrijven. Dan kan je straks per maand/jaar je gemiddelde bereken.

• True
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 16:15

True

Dislecticus

Emielvanputten schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:15:
En als je echt wil weten wat je verbruik is.
Dan doe je dit niet 1 keer. Maar 10 keer.

En als je het helemaal te gek wil maken,. Elke tank de km stand en liters opschrijven. Dan kan je straks per maand/jaar je gemiddelde bereken.
Dit kan heel heel simpel, gewoon altijd tot vol tanken en het liefste bij dezelfde pomp, bonnetje nemen en achterop de gereden kilometers sinds de vorige vol beurt opschrijven. Even de kilometers delen door de liters en je bent klaar.

True wijzigde deze reactie 01-12-2018 20:28 (4%)

Steam Profile

• Emielvanputten
Meer duidelijkheid zal je niet krijgen.
Heb het tot nu toe bij al mijn auto's gedaan.

• dvdheiden
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 15:35
Heb je de 1.0 of 1.2 variant? Heb je je Kia Picanto al naar de garage gebracht voor de recente terugroepactie? Het verbruik wat je nu noemt kan je normaliter niet halen met een picanto, zelfs niet met een koude motor.

dvdheiden wijzigde deze reactie 01-12-2018 20:44 (7%)

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 19:01

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Idd metertje op de helft zegt niet veel. Daarnaast, snel in een hogere versnelling zetten hoeft niet zuiniger te zijn op zulke afstanden. Een goed opgewarmde benzine motor is zuiniger door initieel wat meer toeren te maken dan een die pas aan het eind van je 10km ritje pas lekker draait.

DukeBox wijzigde deze reactie 01-12-2018 20:42 (4%)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:12

[...]
Nou dan rij je vandaag/morgen naar het tankstation. Noteer je de kilometers, tank je weer tot de pomp afslaat en dan kijk je hoeveel liter je getankt hebt.

Dan weet je 2 dingen: of de op helft op meter ook echt de helft verbruikt is, kan ik je verklappen, grote kans van niet en dat er maar een liter of 10 bij kan.

En je weet hoeveel brandstof die 120km nou echt verbruikt heeft.

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:13

Zebby

Gamed

Sommige mensen zeggen dat ze zuinig rijden d.m.v. vroegtijdig schakelen, maar rijden wel altijd helemaal door tot een stoplicht terwijl ze gas blijven bijgeven i.p.v. uitrollen, of flink optrekken naar het volgende stoplicht. Iedere rem actie is verlies, dus beperk het tot het minimale en comfortabele.

Die fabrieksopgave zal nog niet WLPT standaard zijn dus daar valt sowieso niks van te maken, maar 1 op 6 is wel heel dramatisch. Of een defect, of je rijstijl. Op een koude motor telt dat nog zwaarder mee natuurlijk.

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12:48

Tomatoman

Fulltime prutser

Hoewel een brandstofverbruik van 1 of 6 voor deze auto idioot hoog zou zijn, zijn de gevolgen ervan gelukkig niet zo groot :). Je geeft aan dat je 120 km in drie weken hebt gereden. Dat is 40 km per week oftewel 2000 km per jaar.

Stel dat de auto daadwerkelijk 1 op 6 zou rijden, dan verbruikt de auto op jaarbasis 2000/6 = 333 liter. Met een brandstofprijs van € 1,60 kost dat € 533. Echter, zoals diverse anderen al zeiden lijkt 1 op 6 wel erg pessimistisch. Als het verbruik op een wat meer voor de hand liggende waarde van 1 op 9 uitkomt, dan ben je op jaarbasis € 355 kwijt.

Laten we we nu eens kijken wat je kwijt bent aan een auto die niet 1 op 9 rijdt, maar veel zuiniger is: 1 op 18. Die verbruikt op jaarbasis € 178 aan benzine. Het verschil aan kosten tussen die beide auto’s is in dit geval slechts € 178 - wat eigenlijk maar peanuts is. Dat komt doordat je zo weinig kilometers rijdt. De bottom line is dus dat het in jouw specifieke situatie niet zoveel uitmaakt of die auto zuinig of onzuinig is. Geen zorgen dus :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

• synx6
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 17:32
Tomatoman schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 22:28:
Hoewel een brandstofverbruik van 1 of 6 voor deze auto idioot hoog zou zijn, zijn de gevolgen ervan gelukkig niet zo groot :). Je geeft aan dat je 120 km in drie weken hebt gereden. Dat is 40 km per week oftewel 2000 km per jaar.

Stel dat de auto daadwerkelijk 1 op 6 zou rijden, dan verbruikt de auto op jaarbasis 2000/6 = 333 liter. Met een brandstofprijs van € 1,60 kost dat € 533. Echter, zoals diverse anderen al zeiden lijkt 1 op 6 wel erg pessimistisch. Als het verbruik op een wat meer voor de hand liggende waarde van 1 op 9 uitkomt, dan ben je op jaarbasis € 355 kwijt.

Laten we we nu eens kijken wat je kwijt bent aan een auto die niet 1 op 9 rijdt, maar veel zuiniger is 1 op 18. Die verbruikt op jaarbasis € 178 aan benzine. Het verschil aan kosten tussen die beide auto’s is in dit geval slechts € 178 - wat eigenlijk maar peanuts is. Dat komt doordat je zo weinig kilometer rijdt. De bottom line is dus dat het in jouw specifieke situatie niet zoveel uitmaakt of die auto zuinig of onzuinig is. Geen zorgen dus :)
Lasten zijn relatief....

Kan TS eens aangeven wat het nu daadwerkelijk is? Alles onder de 1 op 10 lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Bandenspanning ok? Heeft hij recent nog onderhoud gehad?

De methode om het te meten lijkt me inmiddels wel duidelijk ;)

• FastFred
  • Laatst online: 15:45
Emielvanputten schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:15:
Dat doe ik met mijn huidige auto al 3 jaar, en daar krijg je hele interessante cijfers van. Verbruik per week/maand, verbruik in de winter vs zomer, gemiddeld aantal liters per tankbeurt etc.

FastFred wijzigde deze reactie 01-12-2018 22:59 (3%)

Everything that is, sprang from what was | iRacing Profiel

• Onbekend
  • Laatst online: 20:46
De TS hoeft niet te wachten tot de complete tank leeg is. Gewoon bij tanken totdat de tank weer vol is, en dan kan je meteen het verbruik uitrekenen.
Grote kans dat er een afwijking in de brandstofmeter zit, of dat de auto lang geen normaal onderhoudsbeurtje heeft gehad.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Emielvanputten
Hoeft niet. Maar is wel beter.

Hoe meer data hoe beter de uitkomst. Dat filtert die ene keer -10. En die 2 uur file eruit....

• Ikke_niet
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15:25
Eigenaar hier.
Bij het tanken er even op letten welke kant hij op staat bij het tanken. De vloer is daar nooit vlak dit kan 5 tot 10 liter schelen wat gezien het tankje is dat best veel is. Staat hij de "verkeerde kant op" dan daalt de benzinemeter vrij snel voor je gevoel.
Op een (echt) volle tank rijd ik een kleine 400 km dus kijk even hoe de tweede helft verloopt.
Zoals eerder gezegd, een betrouwbaar gemiddelde krijg je over meerdere tankbeurten.
De mijne loopt 1:15 (vlotte optrekker, provinciale weg) op de snelweg neemt hij wat meer.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18:43
Is je tank niet lek?

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• xSophia
dvdheiden schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:33:
Heb je de 1.0 of 1.2 variant? Heb je je Kia Picanto al naar de garage gebracht voor de recente terugroepactie? Het verbruik wat je nu noemt kan je normaliter niet halen met een picanto, zelfs niet met een koude motor.
1.0 variant. Heb hem net 2 weken dus nog naar geen enkele garage geweest.

• xSophia
Tomatoman schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 22:28:

Laten we we nu eens kijken wat je kwijt bent aan een auto die niet 1 op 9 rijdt, maar veel zuiniger is 1 op 18. Die verbruikt op jaarbasis € 178 aan benzine. Het verschil aan kosten tussen die beide auto’s is in dit geval slechts € 178 - wat eigenlijk maar peanuts is. Dat komt doordat je zo weinig kilometer rijdt. De bottom line is dus dat het in jouw specifieke situatie niet zoveel uitmaakt of die auto zuinig of onzuinig is. Geen zorgen dus :)
Thanks voor je bericht! Ben blij dat mensen mij nog een beetje leuk te woord kunnen staan ipv te reageren alsof ik dommig ben. Ik weet gewoon niet zoveel van auto’s.. Die mensen heb je er ook tussen zitten. Er bestaan geen domme vragen toch?

• kendo
  • Laatst online: 16:58
FastFred schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 22:57:
[...]

Dat doe ik met mijn huidige auto al 3 jaar, en daar krijg je hele interessante cijfers van. Verbruik per week/maand, verbruik in de winter vs zomer, gemiddeld aantal liters per tankbeurt etc.
Ik doe hetzelfde, of deed hetzelfde, ik heb nu zo'n beetje alles wel gezien bij mijn auto. Leuk om te weten, maar geen hele schokkende veranderingen, natuurlijk.
Na een aantal jaren bijhouden kun je aan bijna elke variabele een bepaald verbruik hangen.
Idd. zomer/winter maar ook verwarming/airco, type olie, banden, verschillende woon/werk routes etc. etc.

Houd het idd. eens aan aantal tankbeurten bij.

kendo wijzigde deze reactie 02-12-2018 00:28 (3%)

• zetje01
xSophia schreef op zondag 2 december 2018 @ 00:25:
[...]

Thanks voor je bericht! Ben blij dat mensen mij nog een beetje leuk te woord kunnen staan ipv te reageren alsof ik dommig ben. Ik weet gewoon niet zoveel van auto’s.. Die mensen heb je er ook tussen zitten. Er bestaan geen domme vragen toch?
HHmm..
Dat is je favoriete antwoord?
Een heel lang verhaal met rekensommen waaruit blijkt dat als je 1:6 rijdt, je drie keer zoveel geld aan benzine kwijt bent dan als je 1:18 rijdt?!

Dat is je favoriete antwoord op jouw vraag hier aan ons, of jouw verbruik normaal is?
Een vraag die we niet eens kunnen beantwoorden zolang je die auto niet nog een keer vol tankt en kijkt hoeveel benzine je nou werkelijk gebruikt hebt!!!

• sig69
Totdat de TS een keer tankt en het gewoon even uitrekent weten we niks. 1:6 in een picanto is echt onmogelijk, dan lek je ergens.

• CriticalHit_NL
  • Registratie: maart 2012
Ja de benzine meters zijn niet altijd even nauwkeurig, en zoals gezegd enkel korte ritjes met veel afremmen/optrekken in de bebouwde kom met ook nog eens een koude motor met een koude buitentemperatuur is vragen om een hoger verbruik.

Ik zit zelf dan in een 206 met analoge meter en daar staan 5 strepen op, bij elke streep merk ik op dat hij hier veel langzamer daalt dan tussen de streepjes door.
Je kan hem zelfs zo vol tanken dat de meter boven het maximum uitslaat, maar dan ben ik vaak aan het doorklikken geweest. :+
sig69 schreef op zondag 2 december 2018 @ 01:24:
Totdat de TS een keer tankt en het gewoon even uitrekent weten we niks. 1:6 in een picanto is echt onmogelijk, dan lek je ergens.
Ben het er ook wel mee eens dat de cijfers die nu naar voren komen wel erg riekt naar een probleem, want je zou verwachten dat een auto desondanks met de koude motor en korte ritten niet heel veel meer dan misschien een paar liter per 100km meer verbruikt.
Het zijn ook doorgaans ook geen logge zware auto's met meestal eco-bandjes met minder wrijving en dus minder rolweerstand dus dat zouden de relatief kleine motoren niet zoveel problemen mee moeten hebben.

Je gaat inderdaad aan een lek denken of zo, hopelijk is er nergens een geur van benzine te bekennen.
Of misschien een kapotte lambda sonde waardoor de auto veel te rijk gaat lopen? (ik heb hier ook niet veel verstand van)

CriticalHit_NL wijzigde deze reactie 02-12-2018 01:59 (47%)

• dvdheiden
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 15:35
xSophia schreef op zondag 2 december 2018 @ 00:12:
[...]

1.0 variant. Heb hem net 2 weken dus nog naar geen enkele garage geweest.
Zie: https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx. Er is recent een terugroepactie geweest waarbij er een scheur kan ontstaan in de brandstofslang. Indien ze deze wel hebben uitgevoerd dan is de brandstof eruit geweest. Dan is de sensor sowieso de eerste keer van slag! Die trekt weer bij op het moment dat je m leeg rijd en daarna weer tankt. Het zou dus zomaar kunnen dat daar je afwijkende resultaten van komen.

Want wat ze hier ook zeggen over een koude motor enzo, de 1.0 hoort een veel beter verbruik te hebben, ook bij een koude motor.

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20:09

vhal

ಠ_ಠ

https://www.spritmonitor....el=1.0&sort=3&powerunit=2

1 op 6 staat zelfs hier niet tussen, er is wel één persoon die gemiddeld 10l/100km weet te rijden met deze auto maar gezien het gemiddelde is dat een behoorlijke uitschieter. Overigens is het lijstje niet gefilterd a.d.h.v. het bouwjaar maar het geeft wel redelijk aan dat 1 op 6 redelijk bezopen is voor een Kia Picanto 1.0

Dus ik zou denken...

- of er klopt iets niet aan de auto > ga even langs de garage
- of er klopt iets niet aan je berekening. Tank even opnieuw en deel het gereden aantal kilometers van de vorige tank door het aantal liters wat uit de pomp komt.

vhal wijzigde deze reactie 02-12-2018 09:47 (11%)

Mijn V&A - - - ME is geen bezittelijk voornaamwoord

• xSophia
Dank voor je bericht, maar als je niet normaal kunt reageren hoef je van mij helemaal niet meer te reageren.

Heb namelijk hiervoor al aangegeven dat ik niet zoveel verstand heb van auto’s en dat ik het fijn vind als mensen dit respecteren.

Fijn weekend.
zetje01 schreef op zondag 2 december 2018 @ 00:51:
[...]

HHmm..
Dat is je favoriete antwoord?
Een heel lang verhaal met rekensommen waaruit blijkt dat als je 1:6 rijdt, je drie keer zoveel geld aan benzine kwijt bent dan als je 1:18 rijdt?!

Dat is je favoriete antwoord op jouw vraag hier aan ons, of jouw verbruik normaal is?
Een vraag die we niet eens kunnen beantwoorden zolang je die auto niet nog een keer vol tankt en kijkt hoeveel benzine je nou werkelijk gebruikt hebt!!!

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
xSophia schreef op zondag 2 december 2018 @ 10:09:
Dank voor je bericht, maar als je niet normaal kunt reageren hoef je van mij helemaal niet meer te reageren.

Heb namelijk hiervoor al aangegeven dat ik niet zoveel verstand heb van auto’s en dat ik het fijn vind als mensen dit respecteren.

Fijn weekend.

[...]
Je hoeft geen verstand van auto’s te hebben om je tank vol te gooien en de hier reeds 10x voorgestelde berekening te maken. Als je dat had gedaan was er niet eens een topic nodig geweest en geloof me, je wordt hier met engelengeduld behandeld. Op tweakers wordt wat meer eigen inzet verwacht.

• synx6

Fijn weekend.

[...]
Dit heeft niets met auto’s te maken maar met simpele rekenkunde.

Ben je al naar de pomp geweest? Zo ja laat even weten hoeveel L en hoeveel km.

Waarschijnlijk is er niets aan de hand... en anders garantiegevalletje?

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

@zetje01, @Malt007 en diverse anderen in dit topic: houden jullie het een beetje gezellig? Die sarcastische reacties voegen niets toe. Als je niet normaal kunt reageren op iemand die zich zorgen maakt en die bovendien nieuw is op Tweakers, reageer dan überhaupt niet.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• zetje01

Fijn weekend.

[...]
Nou breekt mijn klomp
ik was toch niet lomp
Ach, rij naar de pomp!

En gooi die tank vol!
Maar doe ons een lol,
En meld hier eens ras
hoeveel liter het was!

Pas na het tanken
kan je gaan denken
Is het een lor
of zit het wel snor.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

Hackus schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:30:
[...]
Door rijden tot lampje gaat branden. afstand noteren en dit nog 2x testen.
Dus volgooien, rijden tot lampje gaat branden (aanwijzing dat je moet tanken)

Fijn weekend.

[...]
Bovenstaand is een betrouwbare methode. hoef je geen autotechnicus voor te zijn

Eating Iron @Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 14:42
Mensen reageren wel normaal, maar jij doet er niets mee. Er is al een aantal keer aangegeven dat je naar de pomp moet gaan, tanken en dan kijken hoeveel liter je daadwerkelijk hebt verbruikt bij welke afstand. Doe je dit een aantal keer, dan weet je wat het daadwerkelijke verbruik is. Nu kan iedereen alleen maar gokken. Want half vol zegt niets, de ene auto heeft een 80 liter tank en de andere 30.

• Cis
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:34

Cis

That's what she said!

vhal schreef op zondag 2 december 2018 @ 09:46:
Dus ik zou denken...

- of er klopt iets niet aan de auto > ga even langs de garage
- of er klopt iets niet aan je berekening. Tank even opnieuw en deel het gereden aantal kilometers van de vorige tank door het aantal liters wat uit de pomp komt.
Of optie 3: iedereen die 1:6 rijdt,schaamt zich dood en durft het niet te plaatsen op spritmonitor.
Behalve onze TS dus...
:+

• xSophia
Net getankt.

14 liter en 110(!) km gereden.
Aantal keer doorgetikt dus denk dat er nu wel iets meer ingegaan is als de vorige keer dat ik getanked heb....

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:16

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

xSophia schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:27:
Net getankt.

Aantal keer doorgetikt dus denk dat er nu wel iets meer ingegaan is als de vorige keer dat ik getanked heb....
1 op 8 dus... Oftewel, bizar slecht, wat mij betreft.

Is dat 110km netjes op de snelweg of 110km binnendoorwegen met stoplichten, stad en andere zaken?

Add and message me on XBL for FM7 or FH4: OctagonQontrol

• xSophia
Binnen de bebouwde kom.. voornamelijk.
MAX3400 schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:28:
[...]

Is dat 110km netjes op de snelweg of 110km binnendoorwegen met stoplichten, stad en andere zaken?

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 12-02 15:37
MAX3400 schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:28:
[...]

Dan nog is 1 op 8 niet best lijkt me.

• xSophia
eric.1 schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:29:
[...]

[...]

Dan nog is 1 op 8 niet best lijkt me.
Ik rijd echt niet bizar hard en laat gas op tijd los. Dus ik vraag me af hoe dit komt.. Heb de garage waar ik de auto gekocht heb een maitlje gestuurd.. Ben benieuwd wat ze gaan zeggen.

• synx6
xSophia schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:27:
Net getankt.

Bovag? Want dat is echt abnormaal laag.

Banden en spanning daarvan in orde?
Handrem eraf?
Loopt de motor een beetje ok?

Ik zou er niet te veel in rijden en direct (morgen dus) met bijv een beetje kundige vriend naar de garage gaan. Dit is niet een verbruik dat bij een picanto hoort...

• Soldaatje
Ik zou ook inderdaad even naar de bandenspanning kijken misschien heb je daar wel een half lekke tussen zitten.
Je zal niet de eerste zijn die een half gare onderhouden auto koopt bij een garage.

• Teleluvr
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19:39
Totdat TS bij de garage is geweest of fatsoenlijk (zoals meermalen aangeven) zijn verbruik heeft berekend, blijft het giswerk....

• sig69
1:8 :X Dat is niet best. In mijn BMW 330 rij ik 1:7,4 en dat is normaal in zo'n auto met alleen bebouwde kom gebruik. Maar in een picanto zeker niet.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:16

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat is snel doorschakelen? Als ik de toerenteller en motor-mogelijkheden mag geloven, moet je bij voorkeur niet onder de 2000rpm komen en niet boven de 4500rpm.
xSophia schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:19:
Een vriend heeft uitgerekend dat het ongeveer uit zou komen op 1:6..
Dat is niet echt heel normaal neem ik aan.. Zelf voor korte stukjes niet.
Waarom is dat niet normaal? Mijn auto doet in de stad 1 op 5.5 ongeveer. Nou moet ik daar eerlijkheidshalve bijvertellen dat ik een heel andere auto heb maar 1:6 in de stad lijkt me niet "by design" onmogelijk. Mijn vorige wagen liep ook 1 op 7 in de stad.

De waarden die @ThinkPad eerder noemde, zijn ook wat rooskleurig als je niet de bijbehorende rekensom doet; als je daar wat gemiddelde van neemt, zou je op ongeveer 1 op 15 [i]gemiddeld[/b] moeten komen.

Je test van vandaag is ook wat sub-optimaal; het is buiten windje 4 tot 6 (afhankeljik waar je woont), graadje of 10 en de staat van de auto is ook onbekend. Kan me zomaar voorstellen dat de bougies, olie en filters eenvoudigweg niet vernieuwd zijn voordat je de wagen kocht maar ook dat de banden zacht zijn of niet recht onder de auto staan. De laatste weken is sowieso minder goed rijden; waar ik normaal rond de 1 op 12 blijf hangen, is het nu al een paar weken 1 op 10 dus gewoon 16% slechter verbruik door de verminderde weeromstandigheden; dat terwijl de auto bij goed weer bijna 1 op 14 loopt op de cruisecontrol (130km/h Duitsland).

Ben het wel eens met een aantal antwoorden in dit topic:
- kaart het aan bij de verkoper (hopelijk een goede garage)
- laat eens iemand anders "gewoon" in jouw auto rijden
- zet de airco / climacontrole uit als je rijdt
- stop met stadsverkeer meten; dat is zo variabel qua verbruik als het maar kan
- wat is de onderhoudshistorie van de auto?

Add and message me on XBL for FM7 or FH4: OctagonQontrol

• RemcoDelft
Hoeveel verschillende ritjes waren die 110 km?

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• Chevy454
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Veel korte stukken met katalysator heat up.
Als er een regeltechnisch probleem was dan had de MIL lamp moeten branden.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

synx6 schreef op zondag 2 december 2018 @ 16:45:
[...]

Ik zou er niet te veel in rijden en direct (morgen dus) met bijv een beetje kundige vriend naar de garage gaan. Dit is niet een verbruik dat bij een picanto hoort...
Helaas wel. Ik heb elf jaar geleden een Picanto gehuurd op Curaçao. Door het heuvelachtige landschap gecombineerd met de veel te korte versnellingen (waardoor de auto bij 100 km/h heel hoog in de toeren zat), kwam ik toen op een vergelijkbaar verbruik uit.

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19:07
Tomatoman schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:24:
[...]

Helaas wel. Ik heb elf jaar geleden een Picanto gehuurd op Curaçao. Door het heuvelachtige landschap gecombineerd met de veel te korte versnellingen (waardoor de auto bij 100 km/h heel hoog in de toeren zat), kwam ik toen op een vergelijkbaar verbruik uit.
Die veel te korte versnellingen zouden je dan juist moeten helpen binnen de bebouwde kom... Het kan toch niet zo zijn dat 1:7 een normale waarde is voor een relatief moderne auto? Ik geloof graag dat je die 1:27 uit de folder nooit gaat zien, maar zelfs met mijn 2 liter boxer motor moet ik flink gaan trappen om bij 1:7 te komen...

• synx6
Tomatoman schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:24:
[...]

1 op 8 met een picanto? Dan ruilde ik hem direct om. Wat voor jou gebruikelijk is, is gelukkig niet de gem. ervaring. Zie de spritmonitor post eerder in dit topic.

Ben benieuwd wat de garage gaat doen...

• xSophia
RemcoDelft schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:20:
[...]

Hoeveel verschillende ritjes waren die 110 km?
Stuk of 15 a 20 denk ik

• Bvanham
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 04-12-2018
110/20 = 5-6 km per rit, dat is ook echt wel zo'n beetje het slechtste wat je een auto kunt aandoen. Motor komt nooit uit zijn opwarmfase, verbruikt als een malloot en zeker met het koudere weer van vorige week kan dat goed dit soort verbruik opleveren.

Doe jezelf eens een plezier een ga een flink stuk rijden. Tank de auto vol, maak een lekker lange rit (wisselend stad, snelweg en buitenwegen) en ga dan weer tanken tot vol. Dat zal ongeveer je gemiddeld verbruik opleveren. als dat nu veel afwijkt van het te verwachten gemiddelde dan is er iets aan de hand.

Benno

• Vissa66
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14-02 22:42
Picanto's staan erom bekend heel erg onzuinig te zijn. De fabrieksopgave wordt in de verste weg niet gehaald.

Zou je niet verwachten van zo'n klein auto'tje, maar je bent niet de enige met dit probleem. Zijn gewoon geen beste auto'tjes op dat vlak. ;)

Clubsport ED40 GTI

• xSophia
Vissa66 schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:13:
Picanto's staan erom bekend heel erg onzuinig te zijn. De fabrieksopgave wordt in de verste weg niet gehaald.

Zou je niet verwachten van zo'n klein auto'tje, maar je bent niet de enige met dit probleem. Zijn gewoon geen beste auto'tjes op dat vlak. ;)
Zo onzuinig dat ik 1:7,8 rijd?
Ik lees online veel dat mensen rond de 1:14, 1:15 rijden en dat vinden zij dan al onzuinig.

• zetje01
Okay, 1:8 is wel slecht... Maar meet ook eens het verbruik als je een uurtje snelweg rijdt.

Die hele kleine ritjes... Eigenlijk is het niet eerlijk om je auto daar op af te rekenen.
Stel nou, je doet de hele tijd enkel ritjes van 10 meter... Dan kom je nog lager uit dan 1:8

(voor mezelf meet ik enkel het verbruik bij wat langere ritten. Kan ik ook goed het verschil meten tussen 90 op de snelweg, of 130. Stadsverkeer, dat meet ik gewoon niet. Eigen schuld dikke bult dat dat onzuinig is)

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19:06
Ja je hebt de verkeerde Aziaat gekozen: de Kia Picanto staat wel bekend ervoor om onzuinig te rijden, daar regent het namelijk klachten van op internet. Echter de benzinemeter is ook niet heel nauwkeurig....

Dus download eens een app zoals Drivvo en hou je verbruik bij, dan zie je wat echt je verbruik is i.p.v. afgaan op de benzinemeter.

Daarnaast hangt je verbruik ook af van je banden, seizoen. Want in de winter verbruikt een auto nou eenmaal wat meer dan in de zomer en je banden zijn ook van invloed. Ik heb onlangs gewisseld van Bridgestone Eco Zomerbanden naar Nexen 4-Seizoensbanden: energie label C vs F en in mijn brandstofverbruik merk ik dat wel echt erin terug.

Het is echter nu bij mij ook een combinatie van meer verbruik i.v.m. de winter en i.v.m. met de veiligere banden, welke helaas wel ervoor zorgen dat de auto wat meer verbruikt.

• _Apache_
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 12-02 12:29

_Apache_

For life.

RocketKoen schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:58:
Gewoon bij je volgende tankbeurt kijken hoeveel liter er in kan tot hij "vol" zit. En dan je gereden kilometers delen door het aantal liters.
Dat metertje op je dashboard zegt niks... Die van mij staat na >400km nog op "halfvol" en na 600km springt het reservelampje aan.
Klopt, heeft o.a. te maken met de vaak lineare brandstofmeters, en tanks die niet 100% rechthoekig zijn.
Vooral motoren hebben hier 'last' van, ik rij 2/3e van de kilometers en dan staat de brandstofmeter halverwege.
De laatste paar blokjes verdwijnen als een waterijsje in een hittegolf.

• xSophia
XiaomiGlobal schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:46:
[...]

Ja je hebt de verkeerde Aziaat gekozen: de Kia Picanto staat wel bekend ervoor om onzuinig te rijden, daar regent het namelijk klachten van op internet. Echter de benzinemeter is ook niet heel nauwkeurig....

Dus download eens een app zoals Drivvo en hou je verbruik bij, dan zie je wat echt je verbruik is i.p.v. afgaan op de benzinemeter.

Daarnaast hangt je verbruik ook af van je banden, seizoen. Want in de winter verbruikt een auto nou eenmaal wat meer dan in de zomer en je banden zijn ook van invloed. Ik heb onlangs gewisseld van Bridgestone Eco Zomerbanden naar Nexen 4-Seizoensbanden: energie label C vs F en in mijn brandstofverbruik merk ik dat wel echt erin terug.

Het is echter nu bij mij ook een combinatie van meer verbruik i.v.m. de winter en i.v.m. met de veiligere banden, welke helaas wel ervoor zorgen dat de auto wat meer verbruikt.
Heb de app gedownload (thanks voor de tip!)
Geeft aan dat ik over 12 dagen weer een lege tank heb. (HAHA)

• xSophia
zetje01 schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:34:
Okay, 1:8 is wel slecht... Maar meet ook eens het verbruik als je een uurtje snelweg rijdt.

Die hele kleine ritjes... Eigenlijk is het niet eerlijk om je auto daar op af te rekenen.
Stel nou, je doet de hele tijd enkel ritjes van 10 meter... Dan kom je nog lager uit dan 1:8

(voor mezelf meet ik enkel het verbruik bij wat langere ritten. Kan ik ook goed het verschil meten tussen 90 op de snelweg, of 130. Stadsverkeer, dat meet ik gewoon niet. Eigen schuld dikke bult dat dat onzuinig is)
Ze noemen het toch wel echt een stadsautootje..
Mijn ouders hebben een Hyundai Tucson en die rijden dezelfde ritjes als ik doe. Deze rijdt 1:11 met een 2L motor. Ik snap dan niet hoe deze auto zuiniger is dan een auto die bijna de helft kleiner is en zuiniger zou moeten zijn.

• zetje01
xSophia schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:02:
[...]

Ze noemen het toch wel echt een stadsautootje..
Mijn ouders hebben een Hyundai Tucson en die rijden dezelfde ritjes als ik doe. Deze rijdt 1:11 met een 2L motor. Ik snap dan niet hoe deze auto zuiniger is dan een auto die bijna de helft kleiner is en zuiniger zou moeten zijn.
Yep, het is logisch dat je teleurgesteld bent. Dat zou ik ook zijn.

Toch nog 3 dingen:

- Test eens je verbruik bij een snelwegrit met 90-100 km/u, en baseer daar je oordeel op.
- zoals je hier leest: die Picanto's staan erom bekend dat ze zuipen (wist ik ook niet, hoor).
- Geniet van je autoritjes; waarschijnlijk kost je verzekering/wegenbelasting maandelijks méér dan je benzine.

• xSophia
zetje01 schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:15:
[...]

Yep, het is logisch dat je teleurgesteld bent. Dat zou ik ook zijn.

Toch nog 3 dingen:

- Test eens je verbruik bij een snelwegrit met 90-100 km/u, en baseer daar je oordeel op.
- zoals je hier leest: die Picanto's staan erom bekend dat ze zuipen (wist ik ook niet, hoor).
- Geniet van je autoritjes; waarschijnlijk kost je verzekering/wegenbelasting maandelijks méér dan je benzine.
Thanks voor je reacties en je tips. Ik waardeer ze zeker.
Vind het vooral jammer, omdat ik hem gekocht heb voor woon-werk verkeer, wat net te ver is voor op de fiets of scooter. Ben niet vaak op de snelweg te vinden. Dus moet ik me er maar bij neerleggen dat ik gewoon wat meer kwijt ga zijn aan benzine dan bij mijn vorige auto..

Fijne avond nog.

xSophia wijzigde deze reactie 02-12-2018 22:24 (19%)

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

Jimster

A State of Trance

Je hebt pas 2x getankt? Dan kan je nog geen conclusies trekken. Pas na een paar keer tanken kan je je gemiddeld verbruik pas nauwkeurig berekenen.

• xSophia
Jimster schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:30:
Je hebt pas 2x getankt? Dan kan je nog geen conclusies trekken. Pas na een paar keer tanken kan je je gemiddeld verbruik pas nauwkeurig berekenen.
Denk jij dat het nog minder gaat worden dan?

• RemcoDelft
Dus zeg 0,8 liter per ritje van 6 km stadsverkeer. Een koude motor verbruikt flink meer dan een warme motor, en deze komt dus nooit echt goed op temperatuur. Hiermee loop je 's winters het risico dat er condens in je olie achterblijft. Dat is niet direct een probleem, maar af en toe wat langer rijden lost dat op.
Vergeet niet af en toe olie te peilen, als dat er uitziet als https://amklassiek.nl/sludge-of-mayonaise/2016/12/05/ is het niet goed.

Ik denk dat het een combinatie is van meerdere factoren: De korte ritjes, het stadsverkeer, een auto die sowieso al bekend staat als dorstig, en misschien mankeert er iets aan wat met onderhoud op te lossen is.
xSophia schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:11:
Zo onzuinig dat ik 1:7,8 rijd?
Ik lees online veel dat mensen rond de 1:14, 1:15 rijden en dat vinden zij dan al onzuinig.
Kan je een tripje plannen naar een stad 100 km verderop? Als je weer thuis bent even tanken, als je dan de 1 op 15 niet haalt denk ik zeker dat er iets niet in orde is.

• MrMonkE
  • Laatst online: 20:35
Ook zijn er mensen die altijd in te lage versnellingen rijden.
Dit is ook niet positief voor brandstof verbruik.

Brain Scientist

• zetje01
MrMonkE schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:47:
Ook zijn er mensen die altijd in te lage versnellingen rijden.
En dan het gaspedaal lekker diep indrukken om te kunnen versnellen.
Dit is ook niet positief voor brandstof verbruik.
En voor de motor in het algemeen.

• angerfist-yentl
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19:47

angerfist-yentl

vake bei te bange!

ik denk inderdaad dat het verbruik nog wel iets beter gaat worden dan het nu lijkt.
Hou er ook rekening mee dat een auto zuiniger rijd als het weer warmer is dan het nu is.
Het verbruik kan behoorlijk omhoog gaan door kou.

En bij diesel is de kwaliteit van diesel ook anders in de winter ik weet niet hoe dit zit bij benzine.
Daarbij is de kwaliteit van de benzine ook belangrijk. Als je bijvoorbeeld bij een zogenaamde witte pomp benzine koopt heb je kans dat je staatsreserves koopt (dat is benzine van 6 maanden oud en dus aan de lage kant van de kwaliteit maar nog steeds volgens de norm) maar ik merk dat mijn auto minder ver kan rijden op benzine van een witte pomp dan op een "merk" pomp. Witte pompen hoeven trouwens niet altijd staatsreserves te verkopen. (daar kom je dan wel achter)

Tevens heeft een koude motor meer wrijving en daardoor meer verbruik.
(pas bij 30 minuten rijden is je olie op temperatuur)
ik merk met mijn auto ook dat ik minder ver kom in de winter dan de zomer.

Mijn Systeem(en)

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Nu online
Wat je kan proberen met dit weer is iets minder eco rijden.
Laat de motor eens wat meer toeren draaien. 1800 a 2200 is prima voor in de stad. Vooral als je ziet op het dashboard dat de motor nog aan het opwarmen is. Meer toeren betekend meer wrijving en warmte zodat deze sneller opwarmt. Paradoxaal genoeg kan er soms minder brandstof benodigd zijn om 2000 toeren te draaien dan 1500 bij dezelfde snelheid. Is de motor eenmaal redelijk op temperatuur. lampje op je dashboard uit dan kan je proberen doorteschakelen naar een hogere versnelling.

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

Jimster

A State of Trance

xSophia schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:32:
[...]
Denk jij dat het nog minder gaat worden dan?
Het is moeilijk om de tank elke keer exact even vol te gooien. De ene keer staat de auto net wat schuiner dan de andere keer, waardoor er meer/minder in gaat.
Als de tank pistool bij mijn auto af slaat, kan ik daarna nog ongeveer nog 7 liter in. Het gaat niet makkelijk (hij slaat steeds af), maar het kan wel. Als je nu 3 liter meer hebt getankt dan de vorige keer, zit je al op 1 op 10. Je kan beter je tank leger rijden, dan is je meetonnauwkeurigheid een stuk minder.

• sig69
Mooi topic dit :)
Ach, zoals mijn opa altijd zei: die benzineprijzen maken mij niet uit, ik tank altijd gewoon een geeltje.

• Rmanen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13-02 15:48
Heb je al de bandenspanning gecontroleerd? Dat kan echt heel erg schelen, zeker bij deze onderbemeten motoren. Hoeft er maar een een beetje zacht te zijn, denk maar aan hoe zwaar het is op een fiets met zachte vs harde band.

• Erkel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13-02 23:47
Zoals gezegd:
Banden spanning controleren
Een aantal keer getankt hebben en dan uitrekenen wat je verbruik is.
Mocht het echt nog steeds 1/8 zijn zou ik naar de garage gaan. Dat is geen normaal verbruik, ik haal het zelfs met mijn A8 als ik geen zware schoenen aan heb 8)7

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15:13
Erkel schreef op maandag 3 december 2018 @ 01:13:
Zoals gezegd:
Banden spanning controleren
Een aantal keer getankt hebben en dan uitrekenen wat je verbruik is.
Mocht het echt nog steeds 1/8 zijn zou ik naar de garage gaan. Dat is geen normaal verbruik, ik haal het zelfs met mijn A8 als ik geen zware schoenen aan heb 8)7
Ik heb met een diesel ook 1:5 gereden... Goed, reed ik wel flat out en stond ik met een minuut of 15 vanuit Oberhausen aan de Nederlandse grens (ca. 60 km) :+ ca. 2000 km eerder draaide ik met diezelfde diesel overigens 1:24. :P

Ik heb jaren met kleine autotjes gereden. Record was ook 1:11 in de wintermaanden, eerst starten en krabben/sneeuw vegen. Alleen moest ik daarna nog 35 km rijden, wat het enigszins goed maakte. 1:8 is niet zuinig, eerder onzuinig, maar de auto draait permanent op de choke als je alleen maar ritjes van 5 a 6 km maakt. TS geeft aan vooral binnen de stad te rijden. Dat betekent dus ook veel wachten bij verkeerslichten, veel remmen en veel optrekken.
xSophia schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:21:
[...]

Thanks voor je reacties en je tips. Ik waardeer ze zeker.
Vind het vooral jammer, omdat ik hem gekocht heb voor woon-werk verkeer, wat net te ver is voor op de fiets of scooter. Ben niet vaak op de snelweg te vinden. Dus moet ik me er maar bij neerleggen dat ik gewoon wat meer kwijt ga zijn aan benzine dan bij mijn vorige auto..

Fijne avond nog.
Als je alleen maar ritjes van 5 a 6 km maakt, had je beter een elektrische of hybride auto kunnen nemen. Of een Twizzy ofzo. Die verbruikt weinig als ie stil staat voor het stoplicht. Ik ken je fysieke gesteldheid niet, maar 5 a 6 km is toch juist een mooie afstand voor een elektrische fiets? Of moet je veel spullen meesjouwen voor je werk?

• Jackson6
  • Registratie: oktober 2010
  • Niet online
Blijft toch vaag dit soort verbruik, als ik met de auto naar werk rij is dat ook maar 7km en als ik gewoon rustig optrek en normaal doe haal ik 1 op 14/15, als ik doortrap dan haal ik 1 op 11-12 en dat is in een Fiesta 2018 100pk van 1150kg.

• Cis
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:34

Cis

That's what she said!

Mogelijk dat de TS ook nog moet leren rijden in de Kia?
Eer ik 1:21 in mijn Citroen C1 reed, was ik ook 10.000km verder. Daarvoor altijd 1:19.
Een auto is wat betreft net een partner (niet per se een man of een vrouw :P ): je moet weten wat de reactie als je iets doet. En soms kost het meer energie om rustig te praten en geen stap verder te komen, en moet je juist assertief zijn om efficient vooruit te komen

• xSophia
Vanochtend begon de auto te stinken naar benzine. Van binnen en van buiten. Heb de garage gebeld en ga hem morgen brengen.

• Emielvanputten
Kijk morgen eens op de parkeerplek waar je staan...

Ergens donkere vlekken die naar brandstof ruiken?

• xSophia
Emielvanputten schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:32:
Kijk morgen eens op de parkeerplek waar je staan...

Ergens donkere vlekken die naar brandstof ruiken?
Heb al gekeken, maar omdat het regent moeilijk te zien. Idd ff een nachtje laten staan en morgen checken

• Emielvanputten
Oké. Tja had even geen rekening met regen gehouden...
Hier is het 20 graden... .maar een stuk karton onder de auto thv de motor werk meestal ook..

• Soldaatje
xSophia schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:24:
Vanochtend begon de auto te stinken naar benzine. Van binnen en van buiten. Heb de garage gebeld en ga hem morgen brengen.
Dat is inderdaad niet normaal, goed dat je hem meteen laat nakijken, het kan best gevaarlijk zijn om ermee door te rijden. Succes!

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Er zijn veel factoren die een rol spelen: kilometrage, type weg, seizoen, merk brandstof, je rijgedrag, banden(spanning), stroomverbruikers, et cetera. Die korte ritjes hebben veel invloed: motor niet warm, veel verkeerslichten, koud weer, et cetera. Zoals gezegd maak eens een echt lange rit of zo. Je zult zien dat je verbruik dan stukken lager is.

Over dat meten: ceteris paribus! Want anders weet je nog niets bij zo'n kleine tank. Mijn aanpak zou zijn:
  • Pas tanken als de tank goed leeg is (in reserve)
  • Altijd dezelfde pomp nemen (niet alleen hetzelfde merk en station, maar letterlijk dezelfde pomp)
  • Steeds even vaak af laten slaan (bijvoorbeeld nog één keer of helemaal niet)
  • Langere tijd bijhouden (een meting zegt niet zoveel)
En nog iets, met weinig kilometers per jaar zou ik ieder jaar de olie verversen en niet naar de kilometers kijken. Die olie heeft veel te lijden namelijk.

• xSophia
Vanochtend vond ik een plas benzine onder mijn auto. Er zit dus ergens een lek.. Staat nu bij de garage. Ben zeer benieuwd.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15:13
xSophia schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 08:19:
Vanochtend vond ik een plas benzine onder mijn auto. Er zit dus ergens een lek.. Staat nu bij de garage. Ben zeer benieuwd.
Dus toch... Even opletten dat ze je niets aansmeren aan kosten als het deze slang is geweest. Ding had gewoon teruggeroepen moeten worden. Je hebt hem 3 weken, mochten ze wel met een rekening aan komen, wellicht op verborgen gebrek gooien? Immers was het bekend dat deze slangen kunnen scheuren en het voertuig hiervoor teruggeroepen is.
dvdheiden schreef op zondag 2 december 2018 @ 09:10:
Zie: https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx. Er is recent een terugroepactie geweest waarbij er een scheur kan ontstaan in de brandstofslang. Indien ze deze wel hebben uitgevoerd dan is de brandstof eruit geweest. Dan is de sensor sowieso de eerste keer van slag! Die trekt weer bij op het moment dat je m leeg rijd en daarna weer tankt. Het zou dus zomaar kunnen dat daar je afwijkende resultaten van komen.

Want wat ze hier ook zeggen over een koude motor enzo, de 1.0 hoort een veel beter verbruik te hebben, ook bij een koude motor.

Pizza_Boom wijzigde deze reactie 04-12-2018 09:03 (8%)

• Valandin
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11-02 12:58
Nvm

Valandin wijzigde deze reactie 04-12-2018 09:45 (99%)

| Website: Nuloh.nl (Fotografie) | Nikon D600 | Nikon 50mm F/1.8 | Sigma 70-200 F/2.8 OS |

• xSophia
Pizza_Boom schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:02:
[...]
Dus toch... Even opletten dat ze je niets aansmeren aan kosten als het deze slang is geweest. Ding had gewoon teruggeroepen moeten worden. Je hebt hem 3 weken, mochten ze wel met een rekening aan komen, wellicht op verborgen gebrek gooien? Immers was het bekend dat deze slangen kunnen scheuren en het voertuig hiervoor teruggeroepen is.

[...]
Was inderdaad de slang! Ze hebben het gerepareerd en KIA op de hoogte gebracht dat de auto behandeld is.
Hoop dat ik dit nu wel ga merken in het benzineverbruik.

Bedankt voor de reacties allemaal.
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True