Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verbruik KIA picanto

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

xSophia schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:20:
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 3 weken een Kia Picanto uit 2011 in mijn bezit.

Nu heb ik hem vorige week donderdag helemaal volgegooit met benzine en mijn KM teller op 0 gezet.

Ik heb dus nu een week de benzine erin zitten en mijn teller zegt dat ik 120 km gereden heb. Mijn benzinetank geeft wel al aan dat hij op de helft zit. Is dit niet supersnel? 120 km en een halve tank?

Ik rijd vooral kleine stukjes binnen de bebouwde kom en meestal niet verder dan een KM of 10. Ook schakel ik snel door naar een hogere versnelling en rijd ik dus “zuinig”.

Is dit verbruik normaal? Kan ik hier wat aan doen zodat het verbruik niet zo snel gaat of is dit niet te verminderen?

Groetjes,

Sophia
Door rijden tot lampje gaat branden. afstand noteren en dit nog 2x testen.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15-06 23:40
Gewoon bij je volgende tankbeurt kijken hoeveel liter er in kan tot hij "vol" zit. En dan je gereden kilometers delen door het aantal liters.
Dat metertje op je dashboard zegt niks... Die van mij staat na >400km nog op "halfvol" en na 600km springt het reservelampje aan.

TheS4ndm4n#1919

• sig69
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 06:59
Een halve tank zegt niet zoveel natuurlijk. Hoeveel liter is dat? 10? 20? 40? Verder zijn die meters vaak niet heel exact, dus reken het even uit als je weer getankt hebt. En ja, korte stukjes + bebouwde kom is heel nadelig voor het verbruik.

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:29

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

xSophia schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:20:
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 3 weken een Kia Picanto uit 2011 in mijn bezit.

Nu heb ik hem vorige week donderdag helemaal volgegooit met benzine en mijn KM teller op 0 gezet.

Ik heb dus nu een week de benzine erin zitten en mijn teller zegt dat ik 120 km gereden heb. Mijn benzinetank geeft wel al aan dat hij op de helft zit. Is dit niet supersnel? 120 km en een halve tank?

Ik rijd vooral kleine stukjes binnen de bebouwde kom en meestal niet verder dan een KM of 10. Ook schakel ik snel door naar een hogere versnelling en rijd ik dus “zuinig”.

Is dit verbruik normaal? Kan ik hier wat aan doen zodat het verbruik niet zo snel gaat of is dit niet te verminderen?

Groetjes,

Sophia
Je moet hem helemaal volgooien. Dan rijden.
Dan tanken, wat je nu bij tanked heb je verbruikt.
Die waarde gebruiken bij berekening.

Supporting team human. People 1st.

• Heatonme
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Een brandstoftank van 35 liter is ook niet veel en benzinemeters zijn niet altijd even accuraat.
Reken 5 liter als reserve dan blijft er nog 30 over wat resulteert in 15 liter verbruik op je 120 km koude motor stadverbruik. Nog steeds een behoorlijk hoog verbruik maar gezien de eerdere post van Kassa zal dit inderdaad er gewoon bij horen.
Zoals al eerder gezegd; tank volgooien, teller op nul en leeg rijden, dan zie je het echte verbruik.

Cyanide & Happiness - Facebook & Privacy - Wear Sunscreen!

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:11
De enige betrouwbare meetmethode is het aantal kilometers gereden van volle tank naar opnieuw volgetankt.

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 12-06 02:13
Tank hem nou eens vol, dan kan je eindelijk iets zinnigs over het verbruik zeggen.
Zo'n metertje zegt niks.

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:19
Als je de meter niet vertrouwt kan je nu ook gewoon met je halve tank gaan tanken en weet je hoeveel er weer bij kan, dan weet je hoe het zit.

• True
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 15:31

True

Dislecticus

Emielvanputten schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:15:
En als je echt wil weten wat je verbruik is.
Dan doe je dit niet 1 keer. Maar 10 keer.

En als je het helemaal te gek wil maken,. Elke tank de km stand en liters opschrijven. Dan kan je straks per maand/jaar je gemiddelde bereken.
Dit kan heel heel simpel, gewoon altijd tot vol tanken en het liefste bij dezelfde pomp, bonnetje nemen en achterop de gereden kilometers sinds de vorige vol beurt opschrijven. Even de kilometers delen door de liters en je bent klaar.

True wijzigde deze reactie 01-12-2018 20:28 (4%)

Steam Profile

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14-06 13:34

Zebby

Gamed

Sommige mensen zeggen dat ze zuinig rijden d.m.v. vroegtijdig schakelen, maar rijden wel altijd helemaal door tot een stoplicht terwijl ze gas blijven bijgeven i.p.v. uitrollen, of flink optrekken naar het volgende stoplicht. Iedere rem actie is verlies, dus beperk het tot het minimale en comfortabele.

Die fabrieksopgave zal nog niet WLPT standaard zijn dus daar valt sowieso niks van te maken, maar 1 op 6 is wel heel dramatisch. Of een defect, of je rijstijl. Op een koude motor telt dat nog zwaarder mee natuurlijk.

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:45

Tomatoman

Fulltime prutser

Hoewel een brandstofverbruik van 1 of 6 voor deze auto idioot hoog zou zijn, zijn de gevolgen ervan gelukkig niet zo groot :). Je geeft aan dat je 120 km in drie weken hebt gereden. Dat is 40 km per week oftewel 2000 km per jaar.

Stel dat de auto daadwerkelijk 1 op 6 zou rijden, dan verbruikt de auto op jaarbasis 2000/6 = 333 liter. Met een brandstofprijs van € 1,60 kost dat € 533. Echter, zoals diverse anderen al zeiden lijkt 1 op 6 wel erg pessimistisch. Als het verbruik op een wat meer voor de hand liggende waarde van 1 op 9 uitkomt, dan ben je op jaarbasis € 355 kwijt.

Laten we we nu eens kijken wat je kwijt bent aan een auto die niet 1 op 9 rijdt, maar veel zuiniger is: 1 op 18. Die verbruikt op jaarbasis € 178 aan benzine. Het verschil aan kosten tussen die beide auto’s is in dit geval slechts € 178 - wat eigenlijk maar peanuts is. Dat komt doordat je zo weinig kilometers rijdt. De bottom line is dus dat het in jouw specifieke situatie niet zoveel uitmaakt of die auto zuinig of onzuinig is. Geen zorgen dus :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:27
De TS hoeft niet te wachten tot de complete tank leeg is. Gewoon bij tanken totdat de tank weer vol is, en dan kan je meteen het verbruik uitrekenen.
Grote kans dat er een afwijking in de brandstofmeter zit, of dat de auto lang geen normaal onderhoudsbeurtje heeft gehad.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• xSophia
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 09-12-2018
Tomatoman schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 22:28:
Hoewel een brandstofverbruik van 1 of 6 voor deze auto idioot hoog zou zijn, zijn de gevolgen ervan gelukkig niet zo groot :). Je geeft aan dat je 120 km in drie weken hebt gereden. Dat is 40 km per week oftewel 2000 km per jaar.

Stel dat de auto daadwerkelijk 1 op 6 zou rijden, dan verbruikt de auto op jaarbasis 2000/6 = 333 liter. Met een brandstofprijs van € 1,60 kost dat € 533. Echter, zoals diverse anderen al zeiden lijkt 1 op 6 wel erg pessimistisch. Als het verbruik op een wat meer voor de hand liggende waarde van 1 op 9 uitkomt, dan ben je op jaarbasis € 355 kwijt.

Laten we we nu eens kijken wat je kwijt bent aan een auto die niet 1 op 9 rijdt, maar veel zuiniger is 1 op 18. Die verbruikt op jaarbasis € 178 aan benzine. Het verschil aan kosten tussen die beide auto’s is in dit geval slechts € 178 - wat eigenlijk maar peanuts is. Dat komt doordat je zo weinig kilometer rijdt. De bottom line is dus dat het in jouw specifieke situatie niet zoveel uitmaakt of die auto zuinig of onzuinig is. Geen zorgen dus :)
Thanks voor je bericht! Ben blij dat mensen mij nog een beetje leuk te woord kunnen staan ipv te reageren alsof ik dommig ben. Ik weet gewoon niet zoveel van auto’s.. Die mensen heb je er ook tussen zitten. Er bestaan geen domme vragen toch?

• zetje01
xSophia schreef op zondag 2 december 2018 @ 00:25:
[...]

Thanks voor je bericht! Ben blij dat mensen mij nog een beetje leuk te woord kunnen staan ipv te reageren alsof ik dommig ben. Ik weet gewoon niet zoveel van auto’s.. Die mensen heb je er ook tussen zitten. Er bestaan geen domme vragen toch?
HHmm..
Dat is je favoriete antwoord?
Een heel lang verhaal met rekensommen waaruit blijkt dat als je 1:6 rijdt, je drie keer zoveel geld aan benzine kwijt bent dan als je 1:18 rijdt?!

Dat is je favoriete antwoord op jouw vraag hier aan ons, of jouw verbruik normaal is?
Een vraag die we niet eens kunnen beantwoorden zolang je die auto niet nog een keer vol tankt en kijkt hoeveel benzine je nou werkelijk gebruikt hebt!!!

• sig69
Totdat de TS een keer tankt en het gewoon even uitrekent weten we niks. 1:6 in een picanto is echt onmogelijk, dan lek je ergens.

• dvdheiden
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 12:21
xSophia schreef op zondag 2 december 2018 @ 00:12:
[...]

1.0 variant. Heb hem net 2 weken dus nog naar geen enkele garage geweest.
Zie: https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx. Er is recent een terugroepactie geweest waarbij er een scheur kan ontstaan in de brandstofslang. Indien ze deze wel hebben uitgevoerd dan is de brandstof eruit geweest. Dan is de sensor sowieso de eerste keer van slag! Die trekt weer bij op het moment dat je m leeg rijd en daarna weer tankt. Het zou dus zomaar kunnen dat daar je afwijkende resultaten van komen.

Want wat ze hier ook zeggen over een koude motor enzo, de 1.0 hoort een veel beter verbruik te hebben, ook bij een koude motor.

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13:51
xSophia schreef op zondag 2 december 2018 @ 10:09:
Dank voor je bericht, maar als je niet normaal kunt reageren hoef je van mij helemaal niet meer te reageren.

Heb namelijk hiervoor al aangegeven dat ik niet zoveel verstand heb van auto’s en dat ik het fijn vind als mensen dit respecteren.

Fijn weekend.

[...]
Je hoeft geen verstand van auto’s te hebben om je tank vol te gooien en de hier reeds 10x voorgestelde berekening te maken. Als je dat had gedaan was er niet eens een topic nodig geweest en geloof me, je wordt hier met engelengeduld behandeld. Op tweakers wordt wat meer eigen inzet verwacht.

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:45

Tomatoman

Fulltime prutser

@zetje01, @Malt007 en diverse anderen in dit topic: houden jullie het een beetje gezellig? Die sarcastische reacties voegen niets toe. Als je niet normaal kunt reageren op iemand die zich zorgen maakt en die bovendien nieuw is op Tweakers, reageer dan überhaupt niet.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• zetje01
Dank voor je bericht, maar als je niet normaal kunt reageren hoef je van mij helemaal niet meer te reageren.

Heb namelijk hiervoor al aangegeven dat ik niet zoveel verstand heb van auto’s en dat ik het fijn vind als mensen dit respecteren.

Fijn weekend.

[...]
Nou breekt mijn klomp
ik was toch niet lomp
Ach, rij naar de pomp!

En gooi die tank vol!
Maar doe ons een lol,
En meld hier eens ras
hoeveel liter het was!

Pas na het tanken
kan je gaan denken
Is het een lor
of zit het wel snor.

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
Mensen reageren wel normaal, maar jij doet er niets mee. Er is al een aantal keer aangegeven dat je naar de pomp moet gaan, tanken en dan kijken hoeveel liter je daadwerkelijk hebt verbruikt bij welke afstand. Doe je dit een aantal keer, dan weet je wat het daadwerkelijke verbruik is. Nu kan iedereen alleen maar gokken. Want half vol zegt niets, de ene auto heeft een 80 liter tank en de andere 30.

• Cis
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 12:19
vhal schreef op zondag 2 december 2018 @ 09:46:
Dus ik zou denken...

- of er klopt iets niet aan de auto > ga even langs de garage
- of er klopt iets niet aan je berekening. Tank even opnieuw en deel het gereden aantal kilometers van de vorige tank door het aantal liters wat uit de pomp komt.
Of optie 3: iedereen die 1:6 rijdt,schaamt zich dood en durft het niet te plaatsen op spritmonitor.
Behalve onze TS dus...
:+

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online
Tomatoman schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:24:
[...]

Helaas wel. Ik heb elf jaar geleden een Picanto gehuurd op Curaçao. Door het heuvelachtige landschap gecombineerd met de veel te korte versnellingen (waardoor de auto bij 100 km/h heel hoog in de toeren zat), kwam ik toen op een vergelijkbaar verbruik uit.
Die veel te korte versnellingen zouden je dan juist moeten helpen binnen de bebouwde kom... Het kan toch niet zo zijn dat 1:7 een normale waarde is voor een relatief moderne auto? Ik geloof graag dat je die 1:27 uit de folder nooit gaat zien, maar zelfs met mijn 2 liter boxer motor moet ik flink gaan trappen om bij 1:7 te komen...

• Bvanham
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 11-06 14:13
110/20 = 5-6 km per rit, dat is ook echt wel zo'n beetje het slechtste wat je een auto kunt aandoen. Motor komt nooit uit zijn opwarmfase, verbruikt als een malloot en zeker met het koudere weer van vorige week kan dat goed dit soort verbruik opleveren.

Doe jezelf eens een plezier een ga een flink stuk rijden. Tank de auto vol, maak een lekker lange rit (wisselend stad, snelweg en buitenwegen) en ga dan weer tanken tot vol. Dat zal ongeveer je gemiddeld verbruik opleveren. als dat nu veel afwijkt van het te verwachten gemiddelde dan is er iets aan de hand.

Benno

• xSophia
zetje01 schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:15:
[...]

Yep, het is logisch dat je teleurgesteld bent. Dat zou ik ook zijn.

Toch nog 3 dingen:

- Test eens je verbruik bij een snelwegrit met 90-100 km/u, en baseer daar je oordeel op.
- zoals je hier leest: die Picanto's staan erom bekend dat ze zuipen (wist ik ook niet, hoor).
- Geniet van je autoritjes; waarschijnlijk kost je verzekering/wegenbelasting maandelijks méér dan je benzine.
Thanks voor je reacties en je tips. Ik waardeer ze zeker.
Vind het vooral jammer, omdat ik hem gekocht heb voor woon-werk verkeer, wat net te ver is voor op de fiets of scooter. Ben niet vaak op de snelweg te vinden. Dus moet ik me er maar bij neerleggen dat ik gewoon wat meer kwijt ga zijn aan benzine dan bij mijn vorige auto..

Fijne avond nog.

xSophia wijzigde deze reactie 02-12-2018 22:24 (19%)

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:16
Dus zeg 0,8 liter per ritje van 6 km stadsverkeer. Een koude motor verbruikt flink meer dan een warme motor, en deze komt dus nooit echt goed op temperatuur. Hiermee loop je 's winters het risico dat er condens in je olie achterblijft. Dat is niet direct een probleem, maar af en toe wat langer rijden lost dat op.
Vergeet niet af en toe olie te peilen, als dat er uitziet als https://amklassiek.nl/sludge-of-mayonaise/2016/12/05/ is het niet goed.

Ik denk dat het een combinatie is van meerdere factoren: De korte ritjes, het stadsverkeer, een auto die sowieso al bekend staat als dorstig, en misschien mankeert er iets aan wat met onderhoud op te lossen is.
xSophia schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:11:
Zo onzuinig dat ik 1:7,8 rijd?
Ik lees online veel dat mensen rond de 1:14, 1:15 rijden en dat vinden zij dan al onzuinig.
Kan je een tripje plannen naar een stad 100 km verderop? Als je weer thuis bent even tanken, als je dan de 1 op 15 niet haalt denk ik zeker dat er iets niet in orde is.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• sig69
Mooi topic dit :)
Ach, zoals mijn opa altijd zei: die benzineprijzen maken mij niet uit, ik tank altijd gewoon een geeltje.

• Erkel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 14:51
Zoals gezegd:
Banden spanning controleren
Een aantal keer getankt hebben en dan uitrekenen wat je verbruik is.
Mocht het echt nog steeds 1/8 zijn zou ik naar de garage gaan. Dat is geen normaal verbruik, ik haal het zelfs met mijn A8 als ik geen zware schoenen aan heb 8)7

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• xSophia
Vanochtend begon de auto te stinken naar benzine. Van binnen en van buiten. Heb de garage gebeld en ga hem morgen brengen.

• xSophia
Vanochtend vond ik een plas benzine onder mijn auto. Er zit dus ergens een lek.. Staat nu bij de garage. Ben zeer benieuwd.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15-06 21:23
xSophia schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 08:19:
Vanochtend vond ik een plas benzine onder mijn auto. Er zit dus ergens een lek.. Staat nu bij de garage. Ben zeer benieuwd.
Dus toch... Even opletten dat ze je niets aansmeren aan kosten als het deze slang is geweest. Ding had gewoon teruggeroepen moeten worden. Je hebt hem 3 weken, mochten ze wel met een rekening aan komen, wellicht op verborgen gebrek gooien? Immers was het bekend dat deze slangen kunnen scheuren en het voertuig hiervoor teruggeroepen is.
dvdheiden schreef op zondag 2 december 2018 @ 09:10:
Zie: https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx. Er is recent een terugroepactie geweest waarbij er een scheur kan ontstaan in de brandstofslang. Indien ze deze wel hebben uitgevoerd dan is de brandstof eruit geweest. Dan is de sensor sowieso de eerste keer van slag! Die trekt weer bij op het moment dat je m leeg rijd en daarna weer tankt. Het zou dus zomaar kunnen dat daar je afwijkende resultaten van komen.

Want wat ze hier ook zeggen over een koude motor enzo, de 1.0 hoort een veel beter verbruik te hebben, ook bij een koude motor.

Pizza_Boom wijzigde deze reactie 04-12-2018 09:03 (8%)

• xSophia
Pizza_Boom schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:02:
[...]
Dus toch... Even opletten dat ze je niets aansmeren aan kosten als het deze slang is geweest. Ding had gewoon teruggeroepen moeten worden. Je hebt hem 3 weken, mochten ze wel met een rekening aan komen, wellicht op verborgen gebrek gooien? Immers was het bekend dat deze slangen kunnen scheuren en het voertuig hiervoor teruggeroepen is.

[...]
Was inderdaad de slang! Ze hebben het gerepareerd en KIA op de hoogte gebracht dat de auto behandeld is.
Hoop dat ik dit nu wel ga merken in het benzineverbruik.

Bedankt voor de reacties allemaal.

• xSophia
Roenie schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 18:25:
[...]
Gelukkig dat je weet waar het aan ligt. Nu ben ik wel benieuwd naar het verbruik de komende tankbeurten. Ga je dat wel bijhouden?
Ga ik doen!
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True