Toon posts:

Moet je belasting aangeven over geld dat je gelijk weer...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• schang1984
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-11-2018
Ik heb een vraag over belastingen. Als je geld heb ontvangen als schenking van iemand, omdat je een website heb en de persoon een schenking heeft gegeven vanwege deze informatieve website, moet je daarover belasting betalen? Moet je het aangeven bij de belastingdienst?

Volgende vraag is nu: Wat als dat geld geen winst is. Het is een donatie bedoeld om de hostingkosten van de website te betalen? Moet je dan nog belasting erover betalen?

Alle reacties

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
https://www.belastingdien...ifte-schenkbelasting-doen
Iedereen mag u belastingvrij € 2.147 schenken. U hoeft daarover ook geen aangifte schenkbelasting te doen.

Zolang u maar in de gaten houdt dat u schenkingen van partners bij elkaar op moet tellen. Krijgt u dus een bedrag van zowel uw oom als uw tante? Dan mag het totaalbedrag niet hoger zijn dan € 2.147. Krijgt u meer? Dan moet u aangifte doen.
ik denk dat dit je vraag wel beantwoord toch?
zolang je het niet voor een huis gebruikt lijken de regels redelijk duidelijk/zonder al te veel regels te zijn..

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:05
Ik ben geen expert, maar ik denk dat dit door de belastingdienst als een schenking gezien wordt.
Als het bedrag niet hoger is dan €2147 dan hoef je niets te doen.

Lees onderstaande link eens.

• schang1984
Maar als de gelden weer gebruikt moeten worden om jouw website online te houden, is het dan nog steeds een schenking?

• mschol
  • Niet online
schang1984 schreef op zondag 25 november 2018 @ 01:44:
Maar als de gelden weer gebruikt moeten worden om jouw website online te houden, is het dan nog steeds een schenking?
het is een schenking, waar jij vervolgens mee mag bepalen wat je ermee gaat doen.

die website is toch gewoon prive? geen zakelijk eigendom ofzo?
dan zou ik het niet moeilijker maken dan het is:
U krijgt het geld van iemand anders en beslist zelf wat u ermee doet
op het moment dat jij dat geld binnen hebt is het "jouw" geld en mag je het vrij besteden, dat je het gebruikt om je site online te houden kan prima lijkt mij

[Voor 27% gewijzigd door mschol op 25-11-2018 01:48]

• schang1984
Okee, vervolgens de vraag. Als ik een bedrijf begin naar aanleiding van deze website, moet ik belasting betalen. Over winst of over de omzet?

Want als het over de winst is dan hoef ik niet zoveel belasting te betalen, aangezien de gelden worden gebruikt om de website online te houden (dit zijn dan onkosten).

Of ik kan de gelden altijd weer gebruiken om in mijn website te investeren. Moet ik daarover belasting betalen?

• schang1984
En dan... Hoe zit het met de inkomstenbelasting? Gaat deze over de winst? Want dat zou betekenen dat ik alle gelden weer terug kan investeren en dan is het (nog) geen winst; Dat winst komt later, omdat mijn website beter wordt en dan krijg ik in de toekomst meer geld?

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:17
Aangezien je zo veel vragen hebt wat betreft de belasting zou ik je adviseren om je eens te laten informeren bij bijvoorbeeld de KvK of rechtstreeks bij de belastingdienst. Het lijkt me vrij belangrijk om te weten hoe de belasting in elkaar zit voordat je een bedrijf gaat beginnen!!

De meeste antwoorden op de vragen die je hebt zijn namelijk ook op de sites van beide te vinden.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-06 18:11

t_captain

Moderator General Chat
Schenkingen zijn vrijgesteld tot een bepaald plafond. Als de achenkingbincidenteel is en qua bedrag daaronder blijft, heb je geen zaken met de belastingdienst.

Belangrijk voor een schenking is dat er geen tegenprestatie wordt verlangd. De schenking blijft dus staan, ongeacht of je de website in de lucht houdt.

Wordt het meer structureel, dan maak je beter een stichting van de website. Kunnen mensen aan de stichting doneren.

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:17
Ik weet niet over wat voor een website we het hebben, hoeveel werk daarin zit etc. Maar ik zou me voor kunnen stellen dat je het standpunt inneemt dat dit danwel box 3 inkomen is, danwel 'Resultaat Overige Werkzaamheden' (ROW).

Het feit dat je een dienst aanbiedt voor ieder aannemelijk bedrag (dit kan 0 zijn, die kan ook duizenden euro's zijn), maakt de vergoeding niet direct eens schenking.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:30
Donaties voor gratis software - paypal, belastingen

Waarbij dit denk ik de meest interessante reactie is:
GlowMouse schreef op zondag 19 maart 2017 @ 10:28:
[...]

Het is complexe materie. Als je een expert inkomstenbelasting had gesproken, had je waarschijnlijk een ander antwoord gehad. Als ik de jurisprudentie bestudeer (HR 30 maart 1955, nr. 12 228, BNB 1957/16; Hof Amsterdam 5 oktober 1979, nr. 1266/78, BNB 1981/42; Hof Amsterdam 1 november 1994, nr. 93/2299, V‑N 1995, blz. 820; Hof Amsterdam 1 november 1994, nr. 93/2299, V‑N 1995, blz. 820; HR 14 april 2006, nr. 40 928, BNB 2006/276), wordt er een scheidslijn getrokken tussen de persoonlijke sfeer en de economische sfeer. Krijg je het bedrag omdat je zo aardig bent geweest, of omdat je de software gratis ter beschikking hebt gesteld? Aangezien persoonlijk contact niet aan de orde is, en de donatieknop bij de software staat, ligt het tweede veel meer voor de hand. Ik blijf er dus bij: geen omzetbelasting (btw), geen schenkbelasting, wel resultaat uit overige werkzaamheden.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:59
Topicstarter stelt de verkeerde vraag. Door direct al te beginnen over schenkingen etc wordt het probleem verkeerd geframed.

Het is overduidelijk dat in deze casus schenken een vergezocht (want nauwgedefinieerd) concept is. Er is feitelijk gewoon een dienst geleverd (tegenprestatie). Zie ook de aangehaalde zaak hierboven etc.

Benader je het vanuit de inkomstenbelasting dan gaat het in box 1 over resultaat uit overige werkzaamheden: resultaat = inkomsten - kosten. Ergo, geen belasting volgens de topicstart als de kosten hoger zijn.

In plaats van een verder snelvuur aan vragen kan topicstarter zich eerst beter inlezen.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

eltweako schreef op zondag 25 november 2018 @ 01:42:
Ik ben geen expert, maar ik denk dat dit door de belastingdienst als een schenking gezien wordt.
Als het bedrag hoger is dan €2147 dan hoef je niets te doen.

Lees onderstaande link eens.

Ik lees juist dat als het bedrag hoger is dan €2147 je juist wel iets moet doen, namelijk aangeven???
8)7

• Andrejan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:14
Het is overigens ook niet zo dat er bij elke prestatie waarvoor betaald wordt, sprake is van inkomsten of resultaat waarover eventueel belasting afgedragen moet worden. Als je een hobby hebt en je krijgt daar af en toe geld voor dan valt dat buiten de inkomstenbelasting.
Begin hier maar eens te lezen: https://www.belastingdien...men/hobby_of_onderneming/

• millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 21:37
Dit is helemaal correct. Wel mogen eventuele kosten van de winst worden afgetrokken, voordat er belasting betaald behoeft te worden.

Wanneer dit een vaker terugkerende situatie wordt is het verstandig om het niet als opbrengsten uit overige werkzaamheden op te geven, maar om een echt bedrijf te starten. Dus inschrijven bij de KvK en een BTW-nummer aanvragen. Je kunt dan gebruik maken van grotere belastingvrijstellingen en BTW op je kosten mag je ook in mindering brengen. Boven een jaarlijkse grens moet je dan wel BTW over de winst afdragen.

• Themus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:03
millenarian schreef op zondag 25 november 2018 @ 18:48:

Boven een jaarlijkse grens moet je dan wel BTW over de winst afdragen.
Deze is nieuw voor mij.

Als ik Ts een tip mag geven. Ga zoals eerder boven vermeld eens naar de KvK startersdag of loop gewoon eens een administratiekantoor binnen. Of formuleer de vraag duidelijk als je een advies wilt hebben waar je iets mee kunt.

• bszz
  • Nu online
millenarian schreef op zondag 25 november 2018 @ 18:48:
[...]

Dit is helemaal correct. Wel mogen eventuele kosten van de winst worden afgetrokken, voordat er belasting betaald behoeft te worden.

Wanneer dit een vaker terugkerende situatie wordt is het verstandig om het niet als opbrengsten uit overige werkzaamheden op te geven, maar om een echt bedrijf te starten. Dus inschrijven bij de KvK en een BTW-nummer aanvragen. Je kunt dan gebruik maken van grotere belastingvrijstellingen en BTW op je kosten mag je ook in mindering brengen. Boven een jaarlijkse grens moet je dan wel BTW over de winst afdragen.
Nee, het gaat niet om BTW over de winst. Het gaat om winstbelasting en daarnaast het saldo van ontvangen en betaalde BTW. Het kan dus zo zijn dat je zelfs BTW kunt terugkrijgen als je meer BTW betaalt dan ontvangt. Het kan dus ook zo zijn dat je wel BTW moet afdragen (Als je meer ontvangt dan betaalt) terwijl je verlies maakt.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Themus schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:23:
[...]

Deze is nieuw voor mij.

Als ik Ts een tip mag geven. Ga zoals eerder boven vermeld eens naar de KvK startersdag of loop gewoon eens een administratiekantoor binnen. Of formuleer de vraag duidelijk als je een advies wilt hebben waar je iets mee kunt.
Geheel fout is een beter term, btw gaat niet over winst

Wikipedia
Omzetbelasting of btw (belasting over de toegevoegde waarde) is een indirecte belasting die een overheid heft op de verkoop van producten of diensten

Everything is better with Bluetooth

• Themus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:03
jeanj schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:32:
[...]

Geheel fout is een beter term, btw gaat niet over winst

[...]
Wilde niet gelijk iemand afbranden vandaar mijn antwoord. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik veel financieel advies gerelateerde antwoorden voorbij zie komen die vooral onjuist zijn. Zie hierboven de omzetbelasting over winst etc.

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:17
Ga alsjeblieft professionele ondersteuning zoeken als deze website serieuze business is en je meer 'donaties' verwacht. Niemand hier kan op basis van deze karige informatie een gedegen advies geven. Ik vraag me af hoeveel mensen hier überhaupt kaas hebben gegeten van de fiscaliteit. Ook bij de kvk hebben ze weinig kaas gegeten van fiscaliteit, daar zijn ze ook niet voor. Dus zoals gezegd, bij serieuze intenties zoek goede hulp. Mocht het voor de hobby zijn, dit geld lekker in je zak steken en verder nergens druk om maken.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:17

Herman

FP ProMod
Met ^^

Maar om toch een duit in het zakje te gooien... Stel jezelf twee vragen:

1) Ziet de Belastingdienst mij als ondernemer voor de inkomstenbelasting?
  • Zie hier een opsomming van punten op basis waarvan de Fiscus deze vraag zal beantwoorden.
Zo ja, dan zul je de resultaten van de website moeten aangeven in box 1. Mocht het om grotere bedragen zijn, overweeg dan om alvast een voorlopige aanslag aan te vragen. Zo voorkom je grote aanslagen achteraf.

2) Ziet de Belastingdienst mij als ondernemer voor de omzetbelasting?
  • Zie hier een opsomming van punten op basis waarvan de Fiscus deze vraag zal beantwoorden
Zo ja, dan zul je aangiften omzetbelasting moeten doen en ben je over de omzet belasting verschuldigd.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee