Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

KPN modem stopt met internet verbinding behalve de TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NielsG
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 11-06 22:16
Hallo,
Ik heb al ruim een jaar last van verscheiden modem problemen. Op spontane momenten wordt het internet afgekapt, zowel via kabel als wifi, waardoor ik niks meer kan doen. Het enige wat nog werkt is de TV, maar het TV kastje wat ervoor zorgt dat ik wat kan zien is aangesloten via een ethernet kabel op de modem. Het gaat dus naar mijn idee ook via het internet, gezien het niet in een speciale poort is geplugd.

Allereerst hadden we de ZTE V9 modem (KPN), waarbij we al de problemen hadden. Ik heb verscheidene dingen geprobeerd, zoals resetten, netwerk structuur anders inrichten, apparaat voor apparaat aansluiten, DNS veranderen, waarna ik uiteindelijk een nieuwe modem heb aangevraagd (ZTE V10), in de hoop dat het nu wel zou gaan werken. Helaas bleek dit niet te baten, want ik kreeg de problemen doodleuk weer terug, in een wat mindere mate.

Een melding die ik bijvoorbeeld in chrome krijg:

Ook krijg ik soms de melding dat de DNS configuratie fout is, al kan dit natuurlijk allemaal speculatie zijn. Ik heb dit dus ook getest en heb daaruit ondervonden dat het niet aan de DNS servers ligt.

Hierbij nog even een visualisatie van de netwerk structuur (in het Engels)

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? :?

Beste antwoord (via NielsG op 26-01-2019 11:14)

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:19
Die TL-SG105 ondersteund geen igmp-snooping.
Die Sonos signalen kunnen dus op je hele netwerk terecht komen en dat kan de boel dichttrekken.
Hetzelfde voor je tv signaal maar die wordt effectief geblokkeerd door de switch in je modem/router, want die ondersteund wel igmp snooping.

De andere optie is en meer waarschijk dat je tweede router nog als DHCP server functioneert en je PC soms daar een ipadres van krijgt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

• EricJH
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 04:19
Werkt de router die als bridged is aangesloten als router of als access point? Welke ethernetpoort is op het netwerk aangesloten? De WAN ('internet) poort of een van de LAN poorten?

Zij de switchen managed of unmanaged?

• NielsG
EricJH schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 19:57:
Werkt de router die als bridged is aangesloten als router of als access point? Welke ethernetpoort is op het netwerk aangesloten? De WAN ('internet) poort of een van de LAN poorten?

Zij de switchen managed of unmanaged?
De router die bridged is werkt als access point. Hij is puur bedoeld om WiFi te verzorgen boven, en niks meer dan dat. Ik heb een kabel lopen van de modem naar de LAN poort van die bridged router. De switchen zijn allemaal unmanaged, 3 van de 4 switchen zijn een TP-Link TL-SG105, en degene die voor de bridged router zit is een TP-Link TL-SG1005D. Ik heb deze problemen echter al voordat ik een switch tussen de modem en de bridged router had gezet.

• Kasper1985
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 23:22
Kan je uitleggen wat in jouw geval bridged precies inhoudt? Kan je ook aangeven wat voor een internet verbinding je hebt, glas of xDSL? Voorzover ik weet kan de Experiabox niet in bridged mode gezet worden.

Wat het verwarrend maakt want ik zie verder geen router in je schets. Een experiabox in bridge (als het wel zou kunnen) zou in feite een modem zijn. In dat geval mis ik een apparaat wat NAT toepast en routeert.

Heb je deze problemen op alle PC's in huis? Zijn dit allemaal Windows PC's, zitten hier ook macs of linux PC's tussen en zo ja heb je deze problemen hier ook op?

Draait er virus/firewall software op de PC's waar je er last van hebt? Heb je dit probleem in alle browsers? Komt het ook voor op telefoons/tablets in huis?

Het feit dat TV blijft werken komt omdat in dit geval afgaande op je verhaal het routed IPTV is. Dit gaat intern wel via hetzelfde netwerk maar in de Experiabox worden regels toegepast en gaat het na de Experiabox wel degelijk over een ander VLAN/route.

Het lijkt er dus meer op dat er ergens een verkeerde configuratie staat binnen je eigen LAN. Een "spook DHCP server" in huis kan ook voor dit soort vage problemen zorgen.

Kasper

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18-06 16:34

lier

MikroTik nerd

Wat geeft tracert 213.239.154.31 op het moment dat het niet werkt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Ben(V)
Die Sonos signalen kunnen dus op je hele netwerk terecht komen en dat kan de boel dichttrekken.
Hetzelfde voor je tv signaal maar die wordt effectief geblokkeerd door de switch in je modem/router, want die ondersteund wel igmp snooping.

De andere optie is en meer waarschijk dat je tweede router nog als DHCP server functioneert en je PC soms daar een ipadres van krijgt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• NielsG
Kasper1985 schreef op zondag 25 november 2018 @ 09:56:
Kan je uitleggen wat in jouw geval bridged precies inhoudt? Kan je ook aangeven wat voor een internet verbinding je hebt, glas of xDSL? Voorzover ik weet kan de Experiabox niet in bridged mode gezet worden.

Wat het verwarrend maakt want ik zie verder geen router in je schets. Een experiabox in bridge (als het wel zou kunnen) zou in feite een modem zijn. In dat geval mis ik een apparaat wat NAT toepast en routeert.

Heb je deze problemen op alle PC's in huis? Zijn dit allemaal Windows PC's, zitten hier ook macs of linux PC's tussen en zo ja heb je deze problemen hier ook op?

Draait er virus/firewall software op de PC's waar je er last van hebt? Heb je dit probleem in alle browsers? Komt het ook voor op telefoons/tablets in huis?

Het feit dat TV blijft werken komt omdat in dit geval afgaande op je verhaal het routed IPTV is. Dit gaat intern wel via hetzelfde netwerk maar in de Experiabox worden regels toegepast en gaat het na de Experiabox wel degelijk over een ander VLAN/route.

Het lijkt er dus meer op dat er ergens een verkeerde configuratie staat binnen je eigen LAN. Een "spook DHCP server" in huis kan ook voor dit soort vage problemen zorgen.

Kasper
Bridged betekent bij mij zozeer dat hij geen IP addressen uitdeeld (DCHP disabled) en de WAN kabel zit in de LAN poort, niet in de WAN poort van de router. Die router is puur bedoeld voor WiFi. De experia box staat niet in bridged mode, alleen de router die ik bij mij heb staan.

De experia box is dus ook de modem, die dus ook de NAT toepast en routeerd.

Ik heb dit probleem op alle PC's in het huis, en ze zijn allemaal windows. Echter liggen apparaten zoals de Playstation er ook uit, wat volgensmij op Unix of iets dergelijks gebaseerd is. De WiFi werkt ook niet meer voor iedereen in huis, waar zowel Windows tablets als Android telefoons mee verbonden zijn, dus in feite komt het voor op meerdere operating systems. Elke PC heeft Windows defender en de standaard firewall, geen rare software of iets dergelijks erbij.

Dat verhaal van router IPTV wist ik niet, dat verklaart veel. De Sonos is verbonden via een optische kabel, met de TV waardoor die er ook geen last van heeft tijdens een crash. Het kan inderdaad zijn dat die bridged router ervoor zorgt dat er problemen komen, dat ga ik onderzoeken!
lier schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:31:
Wat geeft tracert 213.239.154.31 op het moment dat het niet werkt?
Zal het proberen de volgende keer!
Ben(V) schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:09:

Ik hoop dat Sonos fatsoenlijk genoeg is dat dat niet hoeft te gebeuren. TV wordt inderdaad op een andere manier behandeld, zie het bericht van Kasper.

• Ben(V)
Nee Sonos is netwerktechnisch gezien een waardeloos systeem.
Die broadcast alles het lan op zonder ook maar iets te adresseren.
Je bent dan afhankelijk of je switches igmp snooping ondersteunen.

En nee de TV wordt niet anders behandelt, maar je Experiabox ondersteund igmp-snooping dus die zorgt ervoor dat alleen de devices die de stream aannemen het op hun netwerkaansluiting krijgen.

Wel krijgt die Sonos linksboven alles van de tv voor z'n kiezen want ook die switch ondersteund geen igmp snooping

• waterwolf
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12-02 11:09
Ik heb al ruim een jaar last van verscheiden modem problemen. Op spontane momenten wordt het internet afgekapt, zowel via kabel als wifi, waardoor ik niks meer kan doen.
Hoe vaak komt het voor? Is het als je bepaalde apparaten aan hebt staan?

Wat doe je om het probleem op dat moment op te lossen? Herstart je iets?

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:20
Sonos lijkt mij (zeer) sterk. Die drukt een paar bytes over het netwerk voor discovery, stream is gewoon unicast.met jouw netwerkgrootte geen probleem

Wat veel voor de hand liggender is iptv icm de switches. Dat drukt een paar megabit multicast per kastje.

Maar is puur gissen, als het weer niet werkt doe een paar testen waar wel/geen verkeer mogelijk is en je kunt een stuk gerichter zoeken

[Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 26-11-2018 07:51]

CISSP! Drop your encryption keys!

• valkenier
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14-06 13:52
Sonos heeft wel een issue als je meerdere apparaten bedraad in hetzelfde netwerk hangt. Ik heb ergens gelezen, maar weet niet meer waar, dat er een loop in je netwerk kan ontstaan omdat de sonos ook onderling weer draadloos zijn verbonden. Dat trekt je LAN onderuit. Het advies was daar om 1 sonos bekabeld aan te sluiten en de anderen draadloos op de 1e sonos.

Even gezocht: https://www.snapav.com/wc...rtDocuments/Sonos_TSB.pdf

Dit was niet waar ik het oorspronkelijk had gelezen, maar wijst op hetzelfde punt.

• laurens0619
@valkenier Je hebt gelijk, sonos kan in een bekabelde situatie issues krijgen met netwerk loops (STP).
@TS even controleren in welke modus je draait https://freetime.mikeconnelly.com/archives/6050
Ik kom sonos bijna uitsluitend in wireless opzet tegen dus zelf nooit last van gehad

Als je echter specifiek gaat googlen op de TP link switches en iptv/igmp kom je best wel wat issues tegen.
Maar uiteindelijk moet je gewoon gaan troubleshooten, kan overal vandaan komen dit :(

• Ben(V)
Als je Sonos net gebruikt in plaats van standaard wifi is het wel degelijk multicast en prima instaat je wifi netwerk dicht te trekken zeker als dat al niet te best is.

Maar als hij op die Sonos devices ook wifi heeft aanstaan naast de bedrade aansluiting is de kans op een spanning tree probleem eigenlijk het grootst.

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 22:52
valkenier schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:42:
Sonos heeft wel een issue als je meerdere apparaten bedraad in hetzelfde netwerk hangt. Ik heb ergens gelezen, maar weet niet meer waar, dat er een loop in je netwerk kan ontstaan omdat de sonos ook onderling weer draadloos zijn verbonden. Dat trekt je LAN onderuit. Het advies was daar om 1 sonos bekabeld aan te sluiten en de anderen draadloos op de 1e sonos.

Dit was niet waar ik het oorspronkelijk had gelezen, maar wijst op hetzelfde punt.
Hier bijvoorbeeld:
https://en.community.sono...my-entire-network-6788347

• laurens0619
Ow zeker moet je sonos niet uitsluiten maar tegelijk moet je dat zeker(!) niet voor iptv doen. Onderzoeken en troubleshooten dus :)

• Ben(V)
IPTV kan hij geen last van hebben.
Die experiabox doet igmp snooping en volgens zijn tekening zou hooguit die Sonos links boven er last van kunnen hebben omdat die switch die daar zit geen igmp snooping doet.

• laurens0619
Tja in theorie zouden die switches geen invloed op STP moeten hebben dus zou het sonos probleem ook niet op moeten treden. Zou Sonos een netwerkloop veroorzaken dan zou je verwachten dat je er continu last van hebt en niet soms. Daarbij met een netwerkloop zal iptv waarschijnlijk ook niet meer lopen.

Die switch linksboven (TL-SG105) doet in theorie trouwens gewoon IGMP dus zou je er ook geen issues verwachten. In theorie ;)

Maar dit zijn allemaal speculaties. Het zou zomaar kunnen dat het hele netwerk up and running blijft en alleen internet uitvalt. Daarom testen voor er conclusies getrokken worden.

Om de ts op weg te helpen:, als het uitvalt:
- Kun je dan nog wel alle andere devices pingen via ethernet? Wat is de ping?
- Kun je dan nog wel alle andere devices pingen via wifi? Wat is de ping?
- Kun je dan nog naar internet pingen? Op ip of op hostname? Wat is de ping?

Wat doe je precies om het weer werkend te krijgen? Switches herstarten? Router herstarten? Gaat het magisch weer werken?

[Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 26-11-2018 17:02]

• NielsG
laurens0619 schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:50:
Sonos lijkt mij (zeer) sterk. Die drukt een paar bytes over het netwerk voor discovery, stream is gewoon unicast.met jouw netwerkgrootte geen probleem

Wat veel voor de hand liggender is iptv icm de switches. Dat drukt een paar megabit multicast per kastje.

Maar is puur gissen, als het weer niet werkt doe een paar testen waar wel/geen verkeer mogelijk is en je kunt een stuk gerichter zoeken
Klopt, ik heb zeker een paar testen gedaan, maar het doet het op geen enkele plek behalve bij de Sonos / TV. Nu is de Sonos verbonden aan de TV d.m.v. een optische kabel, en heeft Sonos een eigen intern netwerk, waardoor die natuurlijk nog functioneerd.
valkenier schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:42:

Ik heb het een beetje onduidelijk in de tekening neergezet.. De Sonos bij de TV is een playbar. Deze zorgt voor een onderlinge connectie tussen de sub en 2 play:1 speakers. De andere Sonos is een speaker die op een andere plek staat en nooit echt gebruikt wordt. De problemen doen zich voor met / zonder die speaker, dus ik denk niet dat het aan die speaker in ieder geval ligt.
laurens0619 schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:54:
Tja in theorie zouden die switches geen invloed op STP moeten hebben dus zou het sonos probleem ook niet op moeten treden. Zou Sonos een netwerkloop veroorzaken dan zou je verwachten dat je er continu last van hebt en niet soms. Daarbij met een netwerkloop zal iptv waarschijnlijk ook niet meer lopen.

Die switch linksboven (TL-SG105) doet in theorie trouwens gewoon IGMP dus zou je er ook geen issues verwachten. In theorie ;)

Maar dit zijn allemaal speculaties. Het zou zomaar kunnen dat het hele netwerk up and running blijft en alleen internet uitvalt. Daarom testen voor er conclusies getrokken worden.

Om de ts op weg te helpen:, als het uitvalt:
- Kun je dan nog wel alle andere devices pingen via ethernet? Wat is de ping?
- Kun je dan nog wel alle andere devices pingen via wifi? Wat is de ping?
- Kun je dan nog naar internet pingen? Op ip of op hostname? Wat is de ping?

Wat doe je precies om het weer werkend te krijgen? Switches herstarten? Router herstarten? Gaat het magisch weer werken?
Ik heb wel eerder naar het internet geprobeerd te pingen, echter mislukte dat. De andere 2 zal ik bij de volgende keer dat het uit valt doen! Om het weer werkend te krijgen restart ik de modem, waarna alles vaak is opgelost.
waterwolf schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:37:
[...]

Hoe vaak komt het voor? Is het als je bepaalde apparaten aan hebt staan?

Wat doe je om het probleem op dat moment op te lossen? Herstart je iets?
Ligt eraan, soms 2x per dag en dan een week niks, soms een paar keer per week, soms een paar keer per dag en dan 3 dagen rust. Heel onregelmatig. Ik heb altijd alle apparaten aan staan die in de tekening zijn getekend. Om het op te lossen restart ik de modem, waarna alles weer is opgelost. Dit is echter geen handige oplossing, en zou eigenlijk ook niet hoeven lijkt mij.

• NielsG
Ik heb de bridged router nu weggehaald en vervangen door dezelfde router, maar met DD-WRT erop. Ik heb de DCHP laten forwarden, en dezelfde SSID gebruikt. Ik heb WAN uitgeschakeld en de firewalls. Voor zover ik zie krijgen de verbonden apparaten een IP die in hetzelfde subnet zit als de modem, waardoor de DCHP server mogelijke fout naar mijn weten is geëlimineerd.

Tevens heb ik bij de Sonos aan de rechterkant de internet kabel eruit gehaald, in de hoop er dan geen loop komt.

Ik ga nu een paar dagen ervaren of de internet niet uit gaat vallen. Indien het probleem zich weer voor doet zal ik alle mogelijke adviezen hierboven uitproberen, en als dat niet werkt hoop ik genoeg data te hebben verzameld dat iemand er hier misschien uit kan komen! Bedankt voor de hulp

• Hengbers_92
  • Registratie: mei 2017
  • Niet online
Ik durf haast wel te zeggen dat de Sonos apparatuur de schuld is. ITV zit namelijk op een ander VLAN zie netwerkje.com Veel netwerk problemen gezien zoals deze en vaak is het afkoppelen van de Sonos apparatuur de oplossing.

• laurens0619
@Hengbers_92 de vlan zit achter het modem, niet in het netwerk zelf. De enjge reden dat dit relevant is dat de tv blijft werken als het internet eruit klapt. Dat kan betekenen dat het internet vlan down is maar het iptv vlan nog up

@NielsG Als een herstart van een modem de oplossing is dan moet je het daar toch echt verder in zoeken. Dhcp relay zou ik niet gebruiken, gewoon uitzetten en in ap mode zetten. Maar bij volgende storing even alle voorgestelde testjes draaien :)

• Ben(V)
Het doet er niet echt veel toe maar een TL-SG501 ondersteund geen igmp-snooping volgens mij.

• laurens0619
Volgens de website van tp-link heeft die wel support.

Lees je dit topic, dan lees je slechte ervaringen met kpn iptv en deze switches: https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301

In dit geval is het niet duidelijk of hier het probleem ligt, als ik naar de symptonen kijk vermoed ik eerder iets in je internet verbinding maar uitsluiten zou ik niet doen

[Voor 54% gewijzigd door laurens0619 op 26-11-2018 20:51]

• Duncanwijnen
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 25-05 09:13
Goedemiddag NielsG,

Ik heb dit probleem ook gehad bij mijn verbinding die altijd naar behoren heeft gewerkt. Ik heb toen contact opgenomen met KPN om mijn FTU (Fiber termination unit) te laten vervangen. Dit is het apparaat waar je glaskabel binnenkomt, sinds dat deze is vervangen heb ik geen problemen meer. Ik raad het dus aan om contact op te nemen met KPN voor het vervangen van je FTU.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het uiteraard graag!

Met vriendelijke groet,

Duncan Wijnen

• NielsG
laurens0619 schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:38:
@Hengbers_92 de vlan zit achter het modem, niet in het netwerk zelf. De enjge reden dat dit relevant is dat de tv blijft werken als het internet eruit klapt. Dat kan betekenen dat het internet vlan down is maar het iptv vlan nog up

@NielsG Als een herstart van een modem de oplossing is dan moet je het daar toch echt verder in zoeken. Dhcp relay zou ik niet gebruiken, gewoon uitzetten en in ap mode zetten. Maar bij volgende storing even alle voorgestelde testjes draaien :)
Ik zou zeker de testjes draaien :)
Duncanwijnen schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:33:
Goedemiddag NielsG,

Ik heb dit probleem ook gehad bij mijn verbinding die altijd naar behoren heeft gewerkt. Ik heb toen contact opgenomen met KPN om mijn FTU (Fiber termination unit) te laten vervangen. Dit is het apparaat waar je glaskabel binnenkomt, sinds dat deze is vervangen heb ik geen problemen meer. Ik raad het dus aan om contact op te nemen met KPN voor het vervangen van je FTU.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het uiteraard graag!

Met vriendelijke groet,

Duncan Wijnen
Kan inderdaad de oorzaak zijn, echter probeer ik liever andere mogelijkheden voordat ik zoiets drastisch ga doen :)

Ik heb momenteel een NodeJS ping server runnen die elke seconden een request stuurt naar mijn externe IP (en natuurlijk wordt ontvangen door een NodeJS server en gelogd), om zo te verifiëren dat ik kan verbinden met het buitennetwerk. Ik heb hem gisteravond gemaakt en opgestart, en hoop volgende week een beetje te kunnen zien of het heeft geholpen.

• NielsG
Hallo,
Helaas ligt het er weer uit. Ik heb deze keer de tracert gerunt die hierboven werdt aangegeven. Hierbij kreeg ik het volgende:

Ik heb ongeveer 2 minuten gewacht, waarna het zichzelf nog niet had opgelost. Toen trok ik de kabel eruit die de verbinding legt tussen de modem en de switch (de switch waar de TV en Sonos aan zit), en binnen 5 seconden werkte al het internet weer.

Naar mijn weten ligt het dan aan de switch IGMP snooping, en lijkt het mij verstandiger om een managed switch te kopen. Iemand nog een suggestie voor een managed switch, dat ik niet straks een haal die het probleem ook niet kan oplossen? Ik zit te denken aan de Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E (https://tweakers.net/pric...-gigabit-plus-gs105e.html)

[Voor 19% gewijzigd door NielsG op 01-12-2018 10:12]

• Ben(V)
Een managed switch is een beetje overkill als het aan igmp snooping ligt.

TP link geeft heel weinig informatie over die de ondersteuning van igmp snooping door die TL-SG105, maar ik heb elders gelezen dat ze er zijn met verschillende fversies en dat met name de v1 versie geen igmp snooping doet.
Helaas is dit niet op te lossen met een firmware upgrade want die dingen kun je niet upgraden.

• laurens0619
Had je naast de tracert ook nog de ping testen uitgevoerd die ik had voorgesteld?

De Netgear is prima optie en heb ik alleen positieve dingen over helezen icm iptv in nederland

Tplink (vooral v1) is icm iptv onding en was idd laatst ander topic over IGMP zorgt voor haperend beeld bij IPTV

[Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 01-12-2018 12:41]

• NielsG
Ben(V) schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 10:40:
Een managed switch is een beetje overkill als het aan igmp snooping ligt.

TP link geeft heel weinig informatie over die de ondersteuning van igmp snooping door die TL-SG105, maar ik heb elders gelezen dat ze er zijn met verschillende fversies en dat met name de v1 versie geen igmp snooping doet.
Helaas is dit niet op te lossen met een firmware upgrade want die dingen kun je niet upgraden.
Is inderdaad een beetje overkill, maar een onstabiel netwerk is ook niet erg fijn. Besteed dan liever wat meer zodat ik zeker weet dat alles wordt opgelost. De TPLink is Versie 2.0
laurens0619 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 12:35:
Had je naast de tracert ook nog de ping testen uitgevoerd die ik had voorgesteld?

De Netgear is prima optie en heb ik alleen positieve dingen over helezen icm iptv in nederland

Tplink (vooral v1) is icm iptv onding en was idd laatst ander topic over IGMP zorgt voor haperend beeld bij IPTV
Ik heb inderdaad ping testen gedaan, en tevens geprobeerd te SSH'en naar een apparaat die via WiFi verbonden zit, maar beiden werkten helaas niet. Heb van een vriend gehoord dat die netgear inderdaad goed zijn werk doet. De TPLink is Versie 2.0

• laurens0619
Als het de volgende keer gebeurt even eerst de sonos en dan de iptv decoder lostrekken ipv de complete switch. Weet je weer wat meer :)

• NielsG
Helaas is het weer helemaal gecrasht. Ik heb de volgende ping tests gerund, mijn scriptje nagecheckt en de kabels van alle switches eruit gehaald (behalve de switch bij de router). Helaas had dit niet het gewenste effect. Een screenshot hieronder van de ping tests: (Ik heb soms aborted omdat sommige requests te lang duurden voordat er iets nuttigs kwam)

En tevens hier een log van mijn scriptje. Wat het scriptje doet is een netwerk verzoek sturen naar mijn externe IP. Ik heb een port geforward, waardoor hij op dezelfde server weer binnen komt en respond. In feite zal dus, indien er geen connectie het internet is, het verzoekje niet moeten voltooien en falen. Indien dat zo is log ik "Internet Down", waarna ik 2 interne apparaten ping, namelijk een met WiFi verbonden Smart Plug en de modem zelf.

https://pastebin.com/raw/0phgzLp5

• laurens0619
Ik weet niet wie 2.111 is en vanaf waar je pingt, maar dat je je externe ip kunt pingen geeft aan dat je wel verbinding met je router krijgt. De response die je ziet is waarschijnlijk nat loopback, geen internet verkeer maar wel door cpu van de router.

Conclusie zou zijn dat je netwerk prima in orde is en je het in je modem moet zoeken, die lijkt zijn internet verbinding te verliezen. Iets in de logs van het modem te vinden/je isp gebeld?

• NielsG
laurens0619 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:15:
Ik weet niet wie 2.111 is en vanaf waar je pingt, maar dat je je externe ip kunt pingen geeft aan dat je wel verbinding met je router krijgt. De response die je ziet is waarschijnlijk nat loopback, geen internet verkeer maar wel door cpu van de router.

Conclusie zou zijn dat je netwerk prima in orde is en je het in je modem moet zoeken, die lijkt zijn internet verbinding te verliezen. Iets in de logs van het modem te vinden/je isp gebeld?
Excuses voor het late antwoord.
192.168.2.111 is een apparaat in mijn netwerk, om even te testen of lokale apparaten te pingen zijn. Ik heb het sinds de vorige post veel vaker gehad dat het uitvalt, en kan nog steeds oplossing vinden. Modem hebben we destijds laten vervangen door de nieuwste om van de problemen af te komen, maar dat mocht helaas niet baten. Wat ik wel merk is dat, wanneer ik iets download zoals bijvoorbeeld iets van Steam, het hele internet 10x zo sloom wordt (10 Mbps down) en de ping stijgt van 4 naar 104. Hierdoor lijkt het mij alsof de modem incapabel is en gewoon het data verkeer niet aankan. Dit zou dus lijkt mij ook de reden kunnen zijn voor het spontaan uitvallen van het internet verkeer?

• laurens0619
NielsG schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:19:
[...]

Excuses voor het late antwoord.
192.168.2.111 is een apparaat in mijn netwerk, om even te testen of lokale apparaten te pingen zijn. Ik heb het sinds de vorige post veel vaker gehad dat het uitvalt, en kan nog steeds oplossing vinden. Modem hebben we destijds laten vervangen door de nieuwste om van de problemen af te komen, maar dat mocht helaas niet baten. Wat ik wel merk is dat, wanneer ik iets download zoals bijvoorbeeld iets van Steam, het hele internet 10x zo sloom wordt (10 Mbps down) en de ping stijgt van 4 naar 104. Hierdoor lijkt het mij alsof de modem incapabel is en gewoon het data verkeer niet aankan. Dit zou dus lijkt mij ook de reden kunnen zijn voor het spontaan uitvallen van het internet verkeer?
Dat is puur gissen, als alles blijft werken in je netwerk + iptv maar niet je internet verbinding, dan lijkt het mij in de modem/FTU te zitten.

Heb je nu al in de modem gekeken/KPN gebeld voor analyse? Wellicht is hetgeen wat @Duncanwijnen noemde ook een oplossing voor jou

• NielsG
Heb nu ongeveer 3 weken tot een maand een Sonos boost in huis, die zijn eigen netwerk maakt voor de Sonos . Ik heb sinds die tijd geen enkele keer meer wegvallende verbindingen of vastlopingen gehad. Bedankt voor het helpen met het zoeken van de oorzaak!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True