Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Applepiez
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-04 21:23
Hallo,
Ikzelf ben al een lange tijd van plan om te beginnen met digitale fotografie en zoek een instap dlsr / systeemcamera.
Mijn budget is maximaal 400 euro. Ik heb al rondgekeken maar door de overvloed van informatie op het vlak van deze camera's.
Ikzelf wil graag een camera kopen die op alle vlakken wel goed kan presteren aangezien ik actiefoto's wil gaan maken maar ook bijvoorbeeld landschapsfoto's.
Dingen die mij handig lijken zijn een klapbaar scherm met eventueel touchscreen, zover gaat mijn voorkeur. Voor de rest heb ik niet genoeg verstand van de materiem en hoop ik dat jullie mij kunnen adviseren
Tweedehands een camera kopen lijkt mij het beste aangezien je dan meer waar voor je geld krijgt imo (correct me if I'm wrong). De camera's die ik tweedehands heb gezien binnen mijn budget zijn:
Nikon D3300
Canon 750D
Nikon D5500
Of is het verstandiger om een goedkopere body te kopen samen met een goede lens in plaats van de kitlens?
Ik zou ook niet weten wat belangrijker is bij het kopen van een DLSR (MAX iso, aantal autofocuspunten etc.)
Ik hoor graag wat jullie advies is.
MVG Applepiez

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Sta je ook open voor mirrorless? Ik zie nergens een eis staan dat het DSLR moét zijn.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Applepiez
Deathchant schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 23:23:
Sta je ook open voor mirrorless? Ik zie nergens een eis staan dat het DSLR moét zijn.
Niet een bepaalde voorkeur. Wat zijn de voordelen van een mirorless naast het compacte formaat? Formaat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Applepiez schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 18:02:
[...]

Niet een bepaalde voorkeur. Wat zijn de voordelen van een mirorless naast het compacte formaat? Formaat is geen probleem.
Vooral de elektrische viewfinder. Het voordeel van de EVF tov een optische/DSLR viewfinder is dat je ziet wat je gaat krijgen. Als je foto onderbelicht is, zie je dat meteen in je viewfinder. En in de EFV kunnen ook nuttige dingen worden weergegeven zoals Live Histogram wat ik erg vaak gebruik.

Maar ik denk dat je bij DSLRs (zeker 2e hands) goedkoper uit bent dan bij mirrorless. Zeker met het toch wel krappe budget van 400 euro laat een DSLR wat meer ruimte voor lenzen. En als je dan bv een Nikon D5x00 of D3x00 op de kop weet te tikken met de 18-105mm standaard lens, heb je een leuke set waar je prima mee uit de voeten kunt bij zowel landschappen als sport/actie (die laatste wel alleen overdag/bij goed licht).

Oh en 1 more thing: reserveer ook een deel van je budget voor een goed boek of een basiscursus fotografie. Want de allerbelangrijkste factor bij het maken van mooie en goede foto's is de fotograaf.

[ Voor 9% gewijzigd door sys64738 op 17-11-2018 19:07 ]

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:44
Omdat je bij recente cameras kijkt krijg je niet zo veel voor 400€.
Mijn tip is de Sony A77, een dijk van een camera, en zeker te vinden voor 300€.
Die daar de Tamron 17-50 2.8 bij voor 200-300€, en je kan echt al heel wat proberen.
Die lens is echt scherp, en zeer lichtsterk.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:57
Tommie12 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:38:

Mijn tip is de Sony A77... voor 300€.
...Tamron 17-50 2.8 bij voor 200-300€,...
300€ + 200-300€ = 500-600€
De TS wil max. 400€ uitgeven, dus dit advies is nutteloos.
Buiten dat is Sony A-mount een dood systeem. Weggegooid geld.

Actie voor 400€ en dan de verdere gewenste goodies er nog bij, gaat gewoon niet lukken.
Een body met goede AF en een vlotte lens gaan meer kosten. Vooral als voor die actie een telezoom nodig is.
En dan komt er voor landschappen en de rest nog een 2e lens bij.

Ik adviseer daarom niks. De TS moet beter aangeven wat ie exact wil fotograferen.

[ Voor 33% gewijzigd door Vanoverdegrens op 17-11-2018 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:44
Als beginnend fotograaf weete toch niet wat je nodig hebt, en wat je nadien leuk vindt.
Doordat de A moint wat minder populair wordt is er juist heel wat te scoren op de 2dehandsmarkt, en dat is dan wel een voordeel voor een beginner.
400€ is echt niet veel, dat klopt, en daarom dus mijn tip voor 2dehands.
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 23:05:
[...]

Actie voor 400€ en dan de verdere gewenste goodies er nog bij, gaat gewoon niet lukken.
Een body met goede AF en een vlotte lens gaan meer kosten. Vooral als voor die actie een telezoom nodig is.

Ik adviseer daarom niks. De TS moet beter aangeven wat ie exact wil fotograferen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Tommie12 schreef op zondag 18 november 2018 @ 08:32:

Doordat de A moint wat minder populair wordt is er juist heel wat te scoren op de 2dehandsmarkt, en dat is dan wel een voordeel voor een beginner.

[...]
"Minder populair" is leuk omschreven. Het is een dood paard. Voor A-mount komen geen nieuwe kamera's meer. Dan worden je relatief goedkope 2e hands lenzen snel nog minder waard.
De AF van die Sony A-mount kamera's staan ook niet bekend om hun goede werking bij actiefotografie. Het blijft een nutteloze tip van je.

Het goedkoopst 2e hands met een bruikbare AF is Canon en Nikon. Alle andere opties kun je vergeten.
En om supergoedkoop aan DSLR te snuffelen door in een dood systeem in te kopen, kun je beter voor een appel en een ei het oude fourthirds bekijken. Dan koop je een kamera met 2 kitlenzen voor rond de 150€ of zelfs minder.

Mijn tip: de nieuwst mogelijke Canon xxD voor max. 200€ 2e hands of een Nikon D90/D300/D7000 voor 125/200/225€ plus het nodige glas. Daarvoor is meer info nodig, wat de TS precies wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

Applepiez schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 20:27:
Ikzelf wil graag een camera kopen die op alle vlakken wel goed kan presteren aangezien ik actiefoto's wil gaan maken maar ook bijvoorbeeld landschapsfoto's.
Voor actiefoto's als sport ed zou ik eerder een dslr aanraden ipv systeemcamera.
Niet dat systeemcamera's het niet kunnen, maar voor de beginneling is de AF van een dslr wat robuster.

tenzij je ook veel wilt filmen, dan zou ik niet snel een dslr aanraden maar juist een systeemcamera (al doet canon dslr het met een usm en dual pixel af het heel aardig. maar dat zal niet in je budget passen)
Dingen die mij handig lijken zijn een klapbaar scherm met eventueel touchscreen, zover gaat mijn voorkeur.
Dat is dan wel weer iets dat je niet zovaak tegenkomt op een dslr, maar zoals je zelf ook al gevonden had ze zijn er wel, zeker de nieuwere generaties.
Nikon D3300
Canon 750D
Nikon D5500
van de canon heb ik geen verstand, wat ik wel opvallen vind is dat de nikon D5500 ook in je budget past, terwijl dat een nieuwere en in een hoger segment zit t.o.v de d3300.

De d5500 is een hele mooie camera, waar ook als je wat verder bent met fotografie ook veel plezier van gaat hebben vanwege de extra AF punten en ik denk ook wat meer verspreid, maar een D3300 met wat goede lenzen is denk ik wat beter om mee te starten
Of is het verstandiger om een goedkopere body te kopen samen met een goede lens in plaats van de kitlens?
Dat kan ik zeker aanraden, een beginneling merkt niet veel verschil tussen camera's . Maar het verschil met een goede lens zul je direct kunnen zien. Ook zoombereik bijvoorbeeld. een 18-55 is niet veel zoom. een 18-200 is al een stuk "veelzijdiger"

en een 50mm f1.8 kan je ook een hoop leuke portretten schieten met zachte achtergrond. iets wat smartphones nog steeds niet lukt. (het ziet er nep uit) Alleen een 50mm als enige lens is wel heel beperkt.
Ik zou ook niet weten wat belangrijker is bij het kopen van een DLSR (MAX iso, aantal autofocuspunten etc.)
Ik hoor graag wat jullie advies is.
hou ze vast wat jij lekker in de hand vind liggen, als je moeite hebt met de camera te bedienen ga je er ook nooit lol aan hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 18-11-2018 11:37 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

@Applepiez Ik ben een aantal jaar geleden begonnen met een Canon 1200D, welke ik nieuw in een kit kocht met een 18-55 en een 75-300 voor iets van €349 (give or take een tientje). Misschien is een dergelijke instapset (1300D zou dat nu zijn) interessanter dan een dikkere tweedehands waar je dan nog het glaswerk bij moet kopen.

Mocht je toch liever voor een wat dikkere tweedehands gaan, ik ben zelf zeer te spreken over de Canon 750D. Heb die vorig jaar gekocht met leuke cashback en het is een erg fijne camera. Ligt lekker in de hand en is snel zat voor wat ik ermee doe (beetje landschappen maar voornamelijk macro-/insectenfotografie). Het scherm van de 750D gebruik ik eigenlijk alleen voor mijn instellingen en om te checken of foto's gelukt zijn. Op mijn M50 (ik wilde er een mirrorless naast hebben) gebruik ik het scherm zo ongeveer continu; ik krijg hoofdpijn van de EVF en de resolutie van het scherm is beter imho.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:52
Wat wellicht ook wel relevant is: verwacht je later meer budget te hebben voor deze (nieuwe) hobby? Naar mijn idee is het ontzettend leerzaam om tegen de beperkingen van je materiaal aan te lopen. Een kitlens kost (helemaal tweedehands) de wereld niet, en ik zie toch regelmatig mensen voorbijkomen die daar érg lekkere foto's uit weten te persen. Dan kun je proberen wat je eigenlijk graag schiet en later een wat meer weloverwogen keuze voor nieuwe lenzen maken. En lenzen gaan vaak vele bodies mee, dus daar iets meer weten wat je wil helpt zeker :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Applepiez
Dank voor de vele antwoorden.
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 23:05:
[...]

Aangezien ik wil beginnen met fotograferen weet ik niet precies welk vlak van fotograferen mij het meeste aantrekt. Mijn excuses voor deze onbedoelde onduidelijkheid.
mrc4nl schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:34:
[...]

Voor actiefoto's als sport ed zou ik eerder een dslr aanraden ipv systeemcamera.
Niet dat systeemcamera's het niet kunnen, maar voor de beginneling is de AF van een dslr wat robuster.

tenzij je ook veel wilt filmen, dan zou ik niet snel een dslr aanraden maar juist een systeemcamera (al doet canon dslr het met een usm en dual pixel af het heel aardig. maar dat zal niet in je budget passen)

[...]
Dat is dan wel weer iets dat je niet zovaak tegenkomt op een dslr, maar zoals je zelf ook al gevonden had ze zijn er wel, zeker de nieuwere generaties.

[...]

van de canon heb ik geen verstand, wat ik wel opvallen vind is dat de nikon D5500 ook in je budget past, terwijl dat een nieuwere en in een hoger segment zit t.o.v de d3300.

De d5500 is een hele mooie camera, waar ook als je wat verder bent met fotografie ook veel plezier van gaat hebben vanwege de extra AF punten en ik denk ook wat meer verspreid, maar een D3300 met wat goede lenzen is denk ik wat beter om mee te starten

[...]

Dat kan ik zeker aanraden, een beginneling merkt niet veel verschil tussen camera's . Maar het verschil met een goede lens zul je direct kunnen zien. Ook zoombereik bijvoorbeeld. een 18-55 is niet veel zoom. een 18-200 is al een stuk "veelzijdiger"

en een 50mm f1.8 kan je ook een hoop leuke portretten schieten met zachte achtergrond. iets wat smartphones nog steeds niet lukt. (het ziet er nep uit) Alleen een 50mm als enige lens is wel heel beperkt.

[...]

hou ze vast wat jij lekker in de hand vind liggen, als je moeite hebt met de camera te bedienen ga je er ook nooit lol aan hebben.
Filmen ben ik niet veel van plan nee. Dank voor het advies. Ik zag toevallig een D5500 voor 400 euro inc. kitlens, vandaar die ik het lijstje. Het lijkt me dan echter verstandiger om een D3300 Body te kopen + een lens, bijvoorbeeld een 50mm f 1.8 of een telephoto lens?
Ook mogelijk interessante 2e hands opties:
https://tweakers.net/aanb...leet-met-accessoires.html 3 lenzen en een oude body, maar misschien wel geschikt om mee te beginnen

Daarnaast lijkt de D3300 wel een goede optie. Niet al te duur (175 euro) en nog genoeg geld over voor een fatsoenlijke lens.

De D5500 die ik zag was 400 euro inclusief 18-55 lens. De 750D was 350 euro inc 18-55 lens.
Vanoverdegrens schreef op zondag 18 november 2018 @ 08:44:
[...]

"Minder populair" is leuk omschreven. Het is een dood paard. Voor A-mount komen geen nieuwe kamera's meer. Dan worden je relatief goedkope 2e hands lenzen snel nog minder waard.
De AF van die Sony A-mount kamera's staan ook niet bekend om hun goede werking bij actiefotografie. Het blijft een nutteloze tip van je.

Het goedkoopst 2e hands met een bruikbare AF is Canon en Nikon. Alle andere opties kun je vergeten.
En om supergoedkoop aan DSLR te snuffelen door in een dood systeem in te kopen, kun je beter voor een appel en een ei het oude fourthirds bekijken. Dan koop je een kamera met 2 kitlenzen voor rond de 150€ of zelfs minder.

Mijn tip: de nieuwst mogelijke Canon xxD voor max. 200€ 2e hands of een Nikon D90/D300/D7000 voor 125/200/225€ plus het nodige glas. Daarvoor is meer info nodig, wat de TS precies wil.
Dus zoiets als dit?
https://tweakers.net/aanb...leet-met-accessoires.html
Wormaap schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:36:
Wat wellicht ook wel relevant is: verwacht je later meer budget te hebben voor deze (nieuwe) hobby? Naar mijn idee is het ontzettend leerzaam om tegen de beperkingen van je materiaal aan te lopen. Een kitlens kost (helemaal tweedehands) de wereld niet, en ik zie toch regelmatig mensen voorbijkomen die daar érg lekkere foto's uit weten te persen. Dan kun je proberen wat je eigenlijk graag schiet en later een wat meer weloverwogen keuze voor nieuwe lenzen maken. En lenzen gaan vaak vele bodies mee, dus daar iets meer weten wat je wil helpt zeker :)
Als ik er fanatieker in wordt en ik heb een bepaalde voorkeur ontwikkeld voor soort fotografie dan is het zeker een optie. Maar wil er voorlopig echt niet meer dan 400 euro aan besteden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Applepiez schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:51:
Dank voor de vele antwoorden.

Daarnaast lijkt de D3300 wel een goede optie. Niet al te duur (175 euro) en nog genoeg geld over voor een fatsoenlijke lens.
Dat is zeker het overwegen waard, ik had je eigenlijk de pricewatch: Sigma 18-200mm DC
willen aanbevelen omdat het super goede lens is, maar ie valt met de body erbij net buiten je budget.
De D5500 die ik zag was 400 euro inclusief 18-55 lens. De 750D was 350 euro inc 18-55 lens.
Ja dan moet je het doen met een enkele lens. opzich niet zo erg voor huis tuin keuken, maar als je de camera mee neemt op vakanties ed denk ik dat je een 18-55 net wat aan de korte kant gaat vinden.
Een d90, die is wel heel oud. A (9 jaar alweer! ) Als je voor oud gaat kijk dan naar een d300(s) dat was vroeger een topmodel van nikon. super degelijk gebouwd en heel veel instellingen.
Anders kan je voor dat geld ook een d3100 kopen die is wat jonger (7 jaar alweer) maar ie mist ook het klapschermpje.Heeft wel een leuke introductie modus, waar wordt uitgelegd wat elke instelling doet.

Nee ik zou eerder een V&A aangeboden: Nikon D3300 + 18-105mm f/3.5-5.6 Zwart aanraden.
Deze lens bied 6x zoom ipv 3x.Het is nog geen 200mm maar wel een stuk extra. plus de nikon 18-105 staat ook bekend als een goede lens.
Als ik er fanatieker in wordt en ik heb een bepaalde voorkeur ontwikkeld voor soort fotografie dan is het zeker een optie. Maar wil er voorlopig echt niet meer dan 400 euro aan besteden.
Snap ik heel goed.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Applepiez
mrc4nl schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:47:
[...]

Dat is zeker het overwegen waard, ik had je eigenlijk de pricewatch: Sigma 18-200mm DC
willen aanbevelen omdat het super goede lens is, maar ie valt met de body erbij net buiten je budget.

[...]

Ja dan moet je het doen met een enkele lens. opzich niet zo erg voor huis tuin keuken, maar als je de camera mee neemt op vakanties ed denk ik dat je een 18-55 net wat aan de korte kant gaat vinden.

[...]
Een d90, die is wel heel oud. A (9 jaar alweer! ) Als je voor oud gaat kijk dan naar een d300(s) dat was vroeger een topmodel van nikon. super degelijk gebouwd en heel veel instellingen.
Anders kan je voor dat geld ook een d3100 kopen die is wat jonger (7 jaar alweer) maar ie mist ook het klapschermpje.Heeft wel een leuke introductie modus, waar wordt uitgelegd wat elke instelling doet.

Nee ik zou eerder een V&A aangeboden: Nikon D3300 + 18-105mm f/3.5-5.6 Zwart aanraden.
Deze lens bied 6x zoom ipv 3x.Het is nog geen 200mm maar wel een stuk extra. plus de nikon 18-105 staat ook bekend als een goede lens.

[...]

Snap ik heel goed.
Valt het ook aan te raden om een tweedehands lens te kopen? De genoemde sigma zie ik bij verschillende tweedehandsmogelijkheden voor ongeveer 150 euro, een goede koop lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Applepiez schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:01:
[...]

Valt het ook aan te raden om een tweedehands lens te kopen? De genoemde sigma zie ik bij verschillende tweedehandsmogelijkheden voor ongeveer 150 euro, een goede koop lijkt mij.
Tweedehand is niets mis mee. Maar weet je wel heel zeker dat het dezelfde lens is? sigma heeft veel 18-200's gemaakt, de oudere zijn niet de moeite waard. Het gaat om dat je een zilveren "C" ziet op de zijkant

Afbeeldingslocatie: https://www.the-digital-picture.com/Images/Review/Sigma-18-200mm-f-3.5-6.3-DC-Macro-OS-HSM-Lens.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Ja, daarmee kun je prima beginnen. De kitlensjes dekken een flink bereik af en de 50mm is lichtsterk en scherp. De D90 is degelijk en biedt een behoorlijke beeldkwaliteit.
Een D300 heb ik zelf naast m'n D90, en voordelen heeft ie bij de autofocus en degelijkheid. Is destijds voor professioneel gebruik gebouwd. Maar de D90 is ook een stevig apparaat en gelukkig iets lichter. Beeldkwaliteit iets beter dan de D300. Ook SD-kaartjes ipv compact-flash als verder voordeel.

Een D3300 met 18-105mm vind ik minder, omdat de lens niet hetzelfde biedt als die 3 lenzen bij de D90. Ik heb een 18-105, maar ben er niet echt kapot van. De D3300 heeft minder instelgemak dan een D90, en kan met lenzen zonder Af-s niet focusseren. Die goedkope 50/1.8 kun je dan niet gebruiken. Ook de zoeker van de D3300 is klein. Het voordeel van de betere beeldkwaliteit weegt imo niet tegen de nadelen op en er onstaan sneller vervolgkosten.

Die kitlensjes van die D90+3 lenzen aanbieding hebben geen stabilisatie, wat vooral bij de 55-200 een beetje jammer is. Probeer het setje voor 250€ te kopen. (zo'n setje met een D7000 en een telezoomlensje met stabilisatie voor 400€ zou helemaal perfect zijn, maar ook met die D90 kun je prima starten. En het is niet eens een dood systeem)

[ Voor 23% gewijzigd door Vanoverdegrens op 19-11-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-04 16:37
Je kan beter geen camera kopen met een spiegel erin.
Een spiegel draagt niet bij tot betere foto's en maakt de camera alleen maar zwaarder en onnodig complexer.
Je kan beter een goede "mirroless" systeemcamera kopen. Maar misschien nog beter is een goede compactcamera met een optische zoom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

JoStad schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:05:
Een spiegel draagt niet bij tot betere foto's en maakt de camera alleen maar zwaarder en onnodig complexer.
Je kan beter een goede "mirroless" systeemcamera kopen. Maar misschien nog beter is een goede compactcamera met een optische zoom.
Dat valt wel mee hoor. Ontwikkelingen zijn hard gegaan in mirrorless, maar als je naar een toestel van 5+ jaar oud kijkt, zijn die dslr's vaak beter met autofocus van actie dan die van een systeemcamera uit dat jaar.

En daarnaast zijn dlsr's al langer op de markt, en ook in grotere aantallen, dat zorgt voor een lagere tweedehands prijs.

Welke systeemcamera/compact zou jij dan aanraden? inc lens?

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:07

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

JoStad schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:05:
Je basht lekker de nadelen maar er zijn ook voordelen van dSLRs, bijvoorbeeld de grootte van de sensor en de vrijheid van keuze voor lichtsterk glas of kwalitatief teleglas.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Systeemcamera's zijn wat betreft de sensorgrootte en de keuze van goede objectieven gelijk aan een camera met een spiegel. De spiegel zie ik als nadeel en draagt niet bij aan de kwaliteit van de foto's.
Goede compactcamera's hebben een 1 inch sensor wat een verbetering is t.o.v. compactcamera's of telefoons met een zeer kleine sensor.
SnoeiKoei schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:28:
[...]

Je basht lekker de nadelen maar er zijn ook voordelen van dSLRs, bijvoorbeeld de grootte van de sensor en de vrijheid van keuze voor lichtsterk glas of kwalitatief teleglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Ik zou de volgende systeemcamera's aanraden:
Canon EOS M50 + 15-45mm IS STM
Sony A6000 + 16-50mm
Panasonic Lumix DMC-GX80 + 14-140mm

Ik zou de volgende compactcamera's aanraden:
Panasonic TZ100 of TZ200
Canon PowerShot G9 X Mark II
mrc4nl schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:27:
[...]

Dat valt wel mee hoor. Ontwikkelingen zijn hard gegaan in mirrorless, maar als je naar een toestel van 5+ jaar oud kijkt, zijn die dslr's vaak beter met autofocus van actie dan die van een systeemcamera uit dat jaar.

En daarnaast zijn dlsr's al langer op de markt, en ook in grotere aantallen, dat zorgt voor een lagere tweedehands prijs.

Welke systeemcamera/compact zou jij dan aanraden? inc lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

JoStad schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:41:
Ik zou de volgende systeemcamera's aanraden:
Canon EOS M50 + 15-45mm IS STM
zou ik niet meer in investeren. Canon heeft het M systeem nooit volwassen laten worden, vooral de lens lineup is ronduit karig. autfocus was bij de eerste modellen ronduit slecht. alhoewel nog te jong om "dood" te noemen, met de onlangs geintroduceerde Eos R systeemcamera's denk ik niet dat de eos M veel toekomst heeft.
Sony A6000 + 16-50mm
Op zich een goede suggestie , heb ik niet veel tegen in te brengen.
al was die 16-50 niet zon geweldige kitlens, voor de beginner wel voldoende.
Panasonic Lumix DMC-GX80 + 14-140mm
tweedehands samen onder de 400 euro? beetje optimistisch denk ik. wel goede camera.
De lens heeft ook een opvolger in e vorm van de 14-140 II (optisch hetzelfde, maar ik meende snellere autofocus en betere stabilisatie)
Ik zou de volgende compactcamera's aanraden:
Panasonic TZ100 of TZ200
Waar zie jij die onder de 400 euro? plus de TS vraagt niet om een compact camera.
Canon PowerShot G9 X Mark II
die is wel ruim binnen budget (Zelfs nieuw) maar heeft wel slechts 3x zoom. das niet echt veel. Want met een dslr/systeemcamera can je nog upgraden. nu zit je er echt aan vast.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:38

sapphire

Die-hard pruts0r

JoStad schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:26:
Systeemcamera's zijn wat betreft de sensorgrootte en de keuze van goede objectieven gelijk aan een camera met een spiegel. De spiegel zie ik als nadeel en draagt niet bij aan de kwaliteit van de foto's.
Goede compactcamera's hebben een 1 inch sensor wat een verbetering is t.o.v. compactcamera's of telefoons met een zeer kleine sensor.

[...]
Om even een gelijk tegen argument te geven:
Geen spiegel zie ik als nadeel en draagt niet bij aan de kwaliteit van de foto's.

Als je dan zoiets roept geef dan een onderbouwing want anders is het een loze kreet
Zeg dan bijvoorbeeld dat door het weglaten van de spiegel camera's compacter gemaakt kunnen worden. En dat doordat er geen spiegel gebruik word de camera's gebruik maken van een EVF, ofwel electronisch viewfinder. Die heeft als voordeel dat je direct je settings ziet die je toepast.

Vermeld dan ook even dat dit ook een nadeel kan zijn want mede daardoor is de accu duur van een mirrorless camera minder dan een dSLR.
Door de spiegel maakt een dSLR gebruik van een optische constructie, ofwel optische viewfinder waarin je niet direct je toegepaste settings ziet maar die geen stroom gebruikt
Ook is de AF van de meeste mirrorless modellen nog niet helemaal on par met dat van dSLR's.
En het voordeel van een compacte mirrorless camera kan ook een nadeel zijn als je grotere handen hebt ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

sapphire schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:01:
En het voordeel van een compacte mirrorless camera kan ook een nadeel zijn als je grotere handen hebt ;)
ze worden alleen maar groter en duurder, en die lenzen ook ;(

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Applepiez schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 20:27:
Dingen die mij handig lijken zijn een klapbaar scherm met eventueel touchscreen, zover gaat mijn voorkeur.
Ik zou me afvragen of je dat werkelijk wilt. Het is voorkeur, maar: ik kijk liever door de viewfinder dan op het scherm van mijn camera. Zeker in het donker. En een touch screen lijkt me heel irritant als je neus of oog tegen het schermpje aan gedrukt zit :)

Met een kit-lens kom je een heel eind en er is niets mis mee, zeker als beginner. Ik heb mijn Nikon 18-55mm kit-lens later uitgebreid met een 35mm f/1.8 prime (35mm @ 3/4 sensor is +/- 50mm full frame) en weer later met een Nikon 55-200mm. De lenzen maken m.i. het grootste verschil (de 35mm prime is nu eenmaal veel scherper en heeft een betere bokeh dan de kit lens @ 35mm). Lenzen kun je uitbreiden naar mate je je als fotograaf meer ontwikkelt en ergens op toelegt. Zou ik wel alvast een camera-tas op uitzoeken, want die dingen zijn best duur, en het is zonde als je steeds een nieuwe tas moet kopen omdat de ruimte wéér op is :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Thijsmans schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:05:
[...]

Ik zou me afvragen of je dat werkelijk wilt. Het is voorkeur, maar: ik kijk liever door de viewfinder dan op het scherm van mijn camera. Zeker in het donker. En een touch screen lijkt me heel irritant als je neus of oog tegen het schermpje aan gedrukt zit :)
daar is wel aan gedacht bij systeemcamera's , het touchscreen gaat uit als je je oog voor de zoeker houd.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

JoStad schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:26:

[...]
Ook een goede compact met 1 inch sensor heeft een veel kleinere sensor dan zelfs een APS cropsensor van een instap-dSLR. En dat zie je terug ook. Je vergelijkt appels met peren. TS is niet geïnteresseerd in een telefoon, in een compact of zelfs een compact met 1inch sensor dus waarom je die bij de discussie betrekt is mij een raadsel. Daarnaast ga je nog steeds voorbij aan alle voordelen die een dSLR biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:56
SnoeiKoei schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:18:
Ook een goede compact met 1 inch sensor heeft een veel kleinere sensor dan zelfs een APS cropsensor van een instap-dSLR. En dat zie je terug ook. Je vergelijkt appels met peren. TS is niet geïnteresseerd in een telefoon, in een compact of zelfs een compact met 1inch sensor dus waarom je die bij de discussie betrekt is mij een raadsel. Daarnaast ga je nog steeds voorbij aan alle voordelen die een dSLR biedt.
Een 1" sensor is inderdaad een heel stuk kleiner dan een aps-c sensor, maar redelijk wat van die 1" camera's hebben een lichtsterke lens erop zitten, zodat dit verschil ongedaan gemaakt wordt. In de voorbeelden die genoemd worden (TZ100/200+G9XII) zitten geen lichtsterke lenzen, maar bij een RX100 III (of IV en V), G7X, G5X, LX100 (en II), LX15 (zie ook OP van [Aankoopadvies] Premium compactcamera's) zitten wel lichtsterkere lenzen die als je alles eerlijk vergelijkt, een aps-c camera met kitlens overtreffen.

Dus het ligt een stuk genuanceerder dan jij doet voorkomen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Universal Creations schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:48:
[...]

Een 1" sensor is inderdaad een heel stuk kleiner dan een aps-c sensor, maar redelijk wat van die 1" camera's hebben een lichtsterke lens erop zitten, zodat dit verschil ongedaan gemaakt wordt. In de voorbeelden die genoemd worden (TZ100/200+G9XII) zitten geen lichtsterke lenzen, maar bij een RX100 III (of IV en V), G7X, G5X, LX100 (en II), LX15 (zie ook OP van [Aankoopadvies] Premium compactcamera's) zitten wel lichtsterkere lenzen die als je alles eerlijk vergelijkt, een aps-c camera met kitlens overtreffen.

Dus het ligt een stuk genuanceerder dan jij doet voorkomen.
Kitlenzen van aps-c camera's zijn inderdaad niet erg lichtsterk maar als dat belangrijk is zijn er goedkope alternatieven voor die kitlenzen. Dat is één van de voordelen van een dSLR waar ik het over had. De veelzijdigheid van een compact camera is beperkt. Ik heb een RX100 mk V naast mijn 80D en zie het als prima aanvulling en in bepaalde situaties ook als alternatief, maar dat houdt wel een keer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:02

Grozno

acts without consequence!

Met een budget van €400,- houdt dat zeker snel op, maar dan houdt een alternatief voor een kitlens ook snel op.
Brengt het met elkaar maar even terug naar de vraag van de TS. :)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Omdat je gaat beginnen zou ik je adviseren koop een goedkope camera en lens, welke aan je wensen voldoet en meer niet. (ben je er snel klaar mee heb je het minst geld verloren) ga vervolgens lekker aan de slag, verwacht niet meteen briljante resultaten maar bekijk ze bewerk ze, leer van je fouten en wat je mooi en lelijk vindt. Als je het na een tijd nog steeds leuk vindt dan weet je zelf ook je prioriteiten te stellen en ga je van daaruit verder.
Je ziet niet voor niks soms dure sets met weinig kliks tweede hands tekoop. Succes en slechte camera's zijn er niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-05 10:15
Ben zelf bijna 2 jaar geleden begonnen met fotografie, met een Canon 650D met 18-135mm IS STM die ik ergens op de kop had getikt voor €350. Denk dat zoiets een prima set is om te beginnen, ik heb deze set later uitgebreid met een Canon 50mm f/1.8 II, een Canon EF-S 24mm f/2.8 IS STM en een chinees merk e-TTL flitser, en dat is een prima volledige set.

Ik zou lekker beginnen met een wat oudere body, een goede superzoom pakken (want er zijn zoveel slechte, vooral de wat oudere) en dan gewoon lekker gaan, merk je vanzelf wel wat je nog meer wilt hebben (en of het uberhaupt wat is).

Edit: zoals iets als dit dus

[ Voor 15% gewijzigd door Micktator op 21-11-2018 16:10 ]

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Micktator schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:08:
Ben zelf bijna 2 jaar geleden begonnen met fotografie, met een Canon 650D met 18-135mm IS STM die ik ergens op de kop had getikt voor €350. Denk dat zoiets een prima set is om te beginnen, ik heb deze set later uitgebreid met een Canon 50mm f/1.8 II, een Canon EF-S 24mm f/2.8 IS STM en een chinees merk e-TTL flitser, en dat is een prima volledige set.

Ik zou lekker beginnen met een wat oudere body, een goede superzoom pakken (want er zijn zoveel slechte, vooral de wat oudere) en dan gewoon lekker gaan, merk je vanzelf wel wat je nog meer wilt hebben (en of het uberhaupt wat is).

Edit: zoals iets als dit dus
Helemaal mee eens.

Pagina: 1