Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Beginnen met fotografie: geschikte dlsr?

Pagina: 1
Acties:

• Applepiez
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21-07 08:03
Hallo,
Ikzelf ben al een lange tijd van plan om te beginnen met digitale fotografie en zoek een instap dlsr / systeemcamera.
Mijn budget is maximaal 400 euro. Ik heb al rondgekeken maar door de overvloed van informatie op het vlak van deze camera's.
Ikzelf wil graag een camera kopen die op alle vlakken wel goed kan presteren aangezien ik actiefoto's wil gaan maken maar ook bijvoorbeeld landschapsfoto's.
Dingen die mij handig lijken zijn een klapbaar scherm met eventueel touchscreen, zover gaat mijn voorkeur. Voor de rest heb ik niet genoeg verstand van de materiem en hoop ik dat jullie mij kunnen adviseren
Tweedehands een camera kopen lijkt mij het beste aangezien je dan meer waar voor je geld krijgt imo (correct me if I'm wrong). De camera's die ik tweedehands heb gezien binnen mijn budget zijn:
Nikon D3300
Canon 750D
Nikon D5500
Of is het verstandiger om een goedkopere body te kopen samen met een goede lens in plaats van de kitlens?
Ik zou ook niet weten wat belangrijker is bij het kopen van een DLSR (MAX iso, aantal autofocuspunten etc.)
Ik hoor graag wat jullie advies is.
MVG Applepiez

• Applepiez
Deathchant schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 23:23:
Sta je ook open voor mirrorless? Ik zie nergens een eis staan dat het DSLR moét zijn.
Niet een bepaalde voorkeur. Wat zijn de voordelen van een mirorless naast het compacte formaat? Formaat is geen probleem.

• Applepiez
Dank voor de vele antwoorden.
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 23:05:
[...]

300€ + 200-300€ = 500-600€
De TS wil max. 400€ uitgeven, dus dit advies is nutteloos.
Buiten dat is Sony A-mount een dood systeem. Weggegooid geld.

Actie voor 400€ en dan de verdere gewenste goodies er nog bij, gaat gewoon niet lukken.
Een body met goede AF en een vlotte lens gaan meer kosten. Vooral als voor die actie een telezoom nodig is.
En dan komt er voor landschappen en de rest nog een 2e lens bij.

Ik adviseer daarom niks. De TS moet beter aangeven wat ie exact wil fotograferen.
Aangezien ik wil beginnen met fotograferen weet ik niet precies welk vlak van fotograferen mij het meeste aantrekt. Mijn excuses voor deze onbedoelde onduidelijkheid.
mrc4nl schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:34:
[...]

Voor actiefoto's als sport ed zou ik eerder een dslr aanraden ipv systeemcamera.
Niet dat systeemcamera's het niet kunnen, maar voor de beginneling is de AF van een dslr wat robuster.

tenzij je ook veel wilt filmen, dan zou ik niet snel een dslr aanraden maar juist een systeemcamera (al doet canon dslr het met een usm en dual pixel af het heel aardig. maar dat zal niet in je budget passen)

[...]
Dat is dan wel weer iets dat je niet zovaak tegenkomt op een dslr, maar zoals je zelf ook al gevonden had ze zijn er wel, zeker de nieuwere generaties.

[...]

van de canon heb ik geen verstand, wat ik wel opvallen vind is dat de nikon D5500 ook in je budget past, terwijl dat een nieuwere en in een hoger segment zit t.o.v de d3300.

De d5500 is een hele mooie camera, waar ook als je wat verder bent met fotografie ook veel plezier van gaat hebben vanwege de extra AF punten en ik denk ook wat meer verspreid, maar een D3300 met wat goede lenzen is denk ik wat beter om mee te starten

[...]

Dat kan ik zeker aanraden, een beginneling merkt niet veel verschil tussen camera's . Maar het verschil met een goede lens zul je direct kunnen zien. Ook zoombereik bijvoorbeeld. een 18-55 is niet veel zoom. een 18-200 is al een stuk "veelzijdiger"

en een 50mm f1.8 kan je ook een hoop leuke portretten schieten met zachte achtergrond. iets wat smartphones nog steeds niet lukt. (het ziet er nep uit) Alleen een 50mm als enige lens is wel heel beperkt.

[...]

hou ze vast wat jij lekker in de hand vind liggen, als je moeite hebt met de camera te bedienen ga je er ook nooit lol aan hebben.
Filmen ben ik niet veel van plan nee. Dank voor het advies. Ik zag toevallig een D5500 voor 400 euro inc. kitlens, vandaar die ik het lijstje. Het lijkt me dan echter verstandiger om een D3300 Body te kopen + een lens, bijvoorbeeld een 50mm f 1.8 of een telephoto lens?
Ook mogelijk interessante 2e hands opties:
https://tweakers.net/aanb...leet-met-accessoires.html 3 lenzen en een oude body, maar misschien wel geschikt om mee te beginnen

Daarnaast lijkt de D3300 wel een goede optie. Niet al te duur (175 euro) en nog genoeg geld over voor een fatsoenlijke lens.

De D5500 die ik zag was 400 euro inclusief 18-55 lens. De 750D was 350 euro inc 18-55 lens.
Vanoverdegrens schreef op zondag 18 november 2018 @ 08:44:
[...]

"Minder populair" is leuk omschreven. Het is een dood paard. Voor A-mount komen geen nieuwe kamera's meer. Dan worden je relatief goedkope 2e hands lenzen snel nog minder waard.
De AF van die Sony A-mount kamera's staan ook niet bekend om hun goede werking bij actiefotografie. Het blijft een nutteloze tip van je.

Het goedkoopst 2e hands met een bruikbare AF is Canon en Nikon. Alle andere opties kun je vergeten.
En om supergoedkoop aan DSLR te snuffelen door in een dood systeem in te kopen, kun je beter voor een appel en een ei het oude fourthirds bekijken. Dan koop je een kamera met 2 kitlenzen voor rond de 150€ of zelfs minder.

Mijn tip: de nieuwst mogelijke Canon xxD voor max. 200€ 2e hands of een Nikon D90/D300/D7000 voor 125/200/225€ plus het nodige glas. Daarvoor is meer info nodig, wat de TS precies wil.
Dus zoiets als dit?
https://tweakers.net/aanb...leet-met-accessoires.html
Wormaap schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:36:
Wat wellicht ook wel relevant is: verwacht je later meer budget te hebben voor deze (nieuwe) hobby? Naar mijn idee is het ontzettend leerzaam om tegen de beperkingen van je materiaal aan te lopen. Een kitlens kost (helemaal tweedehands) de wereld niet, en ik zie toch regelmatig mensen voorbijkomen die daar érg lekkere foto's uit weten te persen. Dan kun je proberen wat je eigenlijk graag schiet en later een wat meer weloverwogen keuze voor nieuwe lenzen maken. En lenzen gaan vaak vele bodies mee, dus daar iets meer weten wat je wil helpt zeker :)
Als ik er fanatieker in wordt en ik heb een bepaalde voorkeur ontwikkeld voor soort fotografie dan is het zeker een optie. Maar wil er voorlopig echt niet meer dan 400 euro aan besteden.

• Applepiez
mrc4nl schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:47:
[...]

Dat is zeker het overwegen waard, ik had je eigenlijk de pricewatch: Sigma 18-200mm DC
willen aanbevelen omdat het super goede lens is, maar ie valt met de body erbij net buiten je budget.

[...]

Ja dan moet je het doen met een enkele lens. opzich niet zo erg voor huis tuin keuken, maar als je de camera mee neemt op vakanties ed denk ik dat je een 18-55 net wat aan de korte kant gaat vinden.

[...]
Een d90, die is wel heel oud. A (9 jaar alweer! ) Als je voor oud gaat kijk dan naar een d300(s) dat was vroeger een topmodel van nikon. super degelijk gebouwd en heel veel instellingen.
Anders kan je voor dat geld ook een d3100 kopen die is wat jonger (7 jaar alweer) maar ie mist ook het klapschermpje.Heeft wel een leuke introductie modus, waar wordt uitgelegd wat elke instelling doet.

Nee ik zou eerder een V&A aangeboden: Nikon D3300 + 18-105mm f/3.5-5.6 Zwart aanraden.
Deze lens bied 6x zoom ipv 3x.Het is nog geen 200mm maar wel een stuk extra. plus de nikon 18-105 staat ook bekend als een goede lens.

[...]

Snap ik heel goed.
Valt het ook aan te raden om een tweedehands lens te kopen? De genoemde sigma zie ik bij verschillende tweedehandsmogelijkheden voor ongeveer 150 euro, een goede koop lijkt mij.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True