Toon posts:

Ervaringen met witte dakbedekking

Pagina: 1
Acties:

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:34
Wij willen binnenkort het platte dak van onze woning laten vervangen en isoleren. Aan ons werd witte dakbedekking geadviseerd, omdat dit de warmte beter reflecteerd dan zwarte bedekking. Dit zou voordelen hebben in ze zomer en voor het rendement van zonnepanelen. Volgens de adviseren zouden er geen nadelen aan witte dakbeddeking zitten, behoudens dat het vuil beter zichtbaar is.

Zijn er Tweakers die ervaring hebben met witte dakbedekking. Ik kan op internet weinig duidelijk krijgen. Ik zie het weinig toegepast worden en daarvan word ik toch enigszins huiverig.

[Voor 5% gewijzigd door ChillPascal op 16-11-2018 06:59]

• HPX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-05 15:52
Gaat het om bitumen of kunststof ?

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 23:50
Dat is witte EPDM, en gaat veel langer mee als bitumen.

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:34
Ik zie dat mijn vraag verplaatst is naar een separaat topic i.p.v. de [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic. Dat verklaart waarom ik de vraag niet terug kon vinden.
HPX schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 06:32:
Gaat het om bitumen of kunststof ?
mark184 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 06:37:
Hoe dan ook denk ik dat het bitumen zijn als ik de offerte bekijken. Bij de toplaag staat namelijk de volgende omschrijving:
"APP gebitumineerde, gemodificeerde, WIT gemineraliseerde polyester/glascombinatie MEC, 470K24"

[Voor 3% gewijzigd door ChillPascal op 16-11-2018 06:58]

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
.

[Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:00]

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-06 14:34
Als voordeel noemen ze dat een wit dak warmte reflecteert, waardoor je huis in de zomer koeler blijft Dit betekent dat je in de overige maanden ook het zonlicht reflecteert. Dit lijkt mij een nadeel, 10 van de 12 maanden in Nederland wil je namelijk juist warmte toevoegen aan je huis i.p.v. weren.

Ik heb alleen geen idee hoeveel warmte een zwart dak opneemt in deze 10 maanden, en of dat significant bijdraagt aan het warm houden van je huis.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-06 22:51

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

ChillPascal schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 06:57:
Ik zie dat mijn vraag verplaatst is naar een separaat topic i.p.v. de [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic. Dat verklaart waarom ik de vraag niet terug kon vinden.

[...]

[...]

Hoe dan ook denk ik dat het bitumen zijn als ik de offerte bekijken. Bij de toplaag staat namelijk de volgende omschrijving:
"APP gebitumineerde, gemodificeerde, WIT gemineraliseerde polyester/glascombinatie MEC, 470K24"
For the record, je vraag stond hier: Deur kan niet open, foute bouwtekening: wie verantwoordelijk vandaar dat ik hem verplaatst had. Ben alleen een beetje vergeten er een bericht achteraan te sturen. O-)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
.

[Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:00]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:11
In de zomer schijnt de zon hard en dan is het warm / te warm. In de winter schijnt de zon veel minder hard. Het beetje zonlicht wat er dan nog op je dak mislopen aan warmte lijkt mij niet echt een probleem.

Dat gezegd hebbende, op mijn plat dak heb ik enkele maanden reflecterende folie gehad liggen. Ik heb geen verschil in hitte gemerkt met andere zomers. Wellicht heeft het wel verschil gemaakt maar het was alsnog warm. Zou ik nu nieuwe dakbedekking kiezen dan zou die ook wit zijn, maar ik denk dat het effect niet zo enorm groot is.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:55

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voordeel zomer/nadeel winter is al eens over geschreven: Plat dak wit schilderen zinvol?

In dat topic werd wel een goede tip gegeven: witkalk. Dat doe je er in/voor de zomer op zodat het dak wit is. Na de zomer wordt het slechter weer en spoelt het vanzelf weg.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• InSander
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-06 09:17
Wij hebben nu sinds 16 maanden witte dak bedekking op ons platte dak. Toen ze het aan het leggen waren was het 30+ graden. Je merkte het verschil direct in de kamers waar ze al klaar waren en wat ze nog moesten doen. Ze hebben een combi gedaan van isolatie en witte dakbedekking.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

InSander schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:11:
Wij hebben nu sinds 16 maanden witte dak bedekking op ons platte dak. Toen ze het aan het leggen waren was het 30+ graden. Je merkte het verschil direct in de kamers waar ze al klaar waren en wat ze nog moesten doen. Ze hebben een combi gedaan van isolatie en witte dakbedekking.
Ligt het dan aan de isolatie of de witte dakbedekking...?

"What do you get if you multiply six by nine..."

• e-bird
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:58
Wat ook goed isoleert is sedum. Een dak met sedum is ook nog eens beter voor de waterhuishouding. Je legt het echter op de bestaande dakbedekking, dus als die aan vervanging toe is, moet je dat eerst toch laten doen. Voordeel is dan wel weer dat dakbedekking waar sedum op ligt, een stuk langer meegaat dan dakbedekking zonder sedum.

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
e-bird schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:52:
Wat ook goed isoleert is sedum. Een dak met sedum is ook nog eens beter voor de waterhuishouding. Je legt het echter op de bestaande dakbedekking, dus als die aan vervanging toe is, moet je dat eerst toch laten doen. Voordeel is dan wel weer dat dakbedekking waar sedum op ligt, een stuk langer meegaat dan dakbedekking zonder sedum.
Klopt. Maar dan moet je constructie zoiets wel aan kunnen. En uit het topic begrijp ik dat hij ook nog zonnepanelen wil. Dan kom je als snel per m2 op een heel groot gewicht. Zonnepanelen 35 kg, seddum 40 kg. (Zonder vast houden van water) en dan je bedekking nog 4 a 5 kg. En dan nog rekening houden met een eventuele sneeuwlaag die in de winter "aanwezig" is. Wel steeds minder natuurlijk.

Ontopic maar even. Om antwoordt te geven. Ik heb een paar jaar terug dak gemaakt met witte bedekking. En op dat pand hebben hun toe ook metingen verricht van hun zelf uit. En daar kwam uit dat het zeker helpt. Ik weet zo niet de exacte cijfers meer. Is te lang geleden.

Maar als je het gaat doen. Zorg dan dat je dak goed afloopt. En er zo weinig water en vuil op je dak blijft liggen. Zorgt er voor dat hij mooier wit blijft, hij zal hoe en dan zeker wat minder vel wit gaan worden dan dat hij er net op ligt.

PSN - M4uSzi // -

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-06 11:48
mark184 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 06:37:
Ons complex is laatst gekeurd. De bouwkundige was erg enthousiast over onze EPDM dakbedekking en bevestigde dat het veel langer goed blijft dan bitumen (tientallen jaren), want een rubber. De kitverbindingen gaan echter veel minder lang mee (naden en bevestiging aan dakonderdelen) en moeten om de 10 jaar worden nagelopen.

[Voor 3% gewijzigd door torp op 16-11-2018 13:48]

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Wikte dakbedekking kan zeker een verschil opleveren tot zeg zo’n 6 graden Celsius.
Let wel op dat deze goed op afschot moet liggen en de gootbaan zwart moet blijven. Ook zal witte dakbedekking met regelmaat schoongemaakt moeten worden. Hoe vaak hangt af van waar je zit en wat de vervuilingsgraad is. Binnenstad is vervuilender dan boerderij die vrij staat in de weilanden.
Dit kan dus van 1 keer per jaar tot 4 keer per jaar zijn!
In relatie tot pv is er niet veel onderzoek geweest met witte dakbedekking, in theorie moet het helpen maar hoeveel procent het oplevert is niet hard te zeggen.
Je krijgt een k24, als je voor een k14 gaat is de kwaliteit hoger (prijs natuurlijk ook). Wel benieuwd welk merk je krijgt geoffreerd want k14 zullen ze niet overal hebben.

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
torp schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:47:
[...]

Ons complex is laatst gekeurd. De bouwkundige was erg enthousiast over onze EPDM dakbedekking en bevestigde dat het veel langer goed blijft dan bitumen (tientallen jaren), want een rubber. De kitverbindingen gaan echter veel minder lang mee (naden en bevestiging aan dakonderdelen) en moeten om de 10 jaar worden nagelopen.
Let op dat epdm gevoeliger is voor breuk en scheuren en dat minder mensen er goed mee om kunnen gaan (zowel aanleggen als herstellen). Voor details en redelijk scherpe randen is het echter een uitstekend product (denk dakkapellen).
Goed aangelegd is de levensduur inderdaad hartstikke goed, maar ga voor een goed merk bitumen (wedeflex, derbigum) met de juiste klasse en die gaan ook 30 jaar mee.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:50

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De app met witte leislag heb ik vaker verwerkt. Kijk ook eens naar derbi bright van derbigum. Ook mooie witte bedekking. Het verschil in de zomer ga je zeker merken. Met de huidige isolatiedikte ga je het verschil in de winter met zwarte bedekking toch niet merken.
Zonnepanelen hebben ook meer opbrengst met witte bedekking.

Witte EPDM is eigenlijk een apart geval. Al het koolstof is daaraan onttrokken. EPDM heeft inderdaad een langere levensduur, mits goed verwerkt. Zeker in deze tijd van het jaar wordt het al lastig om dit optimaal te verwerken.

Een goed aangebrachte app bitumen bedekking kan ook zeker 15 tot 20 jaar mee gaan en is bovendien ook veel makkelijker te onderhouden.

Tweakers Discord

• InSander
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-06 09:17
Punkrocker schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:30:
[...]

Ligt het dan aan de isolatie of de witte dakbedekking...?
Ik ga ervan uit dat de isolatie het meeste doet, maar dat de witte mastiek ook zijn werk doet. Wij waren positief verrast door het geheel.

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-06 21:48
Nog iemand ervaring met witte dakbedekking? Ik zou ook witte epdm of Leadax roof willen plaatsen maar vind heel weinig info of ervaringen met zulke dakbedekkingen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee