Garantietraject VGA-kaart te langzaam?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 7.470 views

• abati24
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-01-2021
Mijn asus strix 980ti heeft een lichte deffect aan 1 koeler, van de drie koelers is er 1 die nog goed draait, maakt nogal herrie.

Videokaart is gekocht bij alternate, alleen is mijn persoonlijk ervaring voor garantie claim, altijd sneller wanneer t direct via de fabrikant gaat en niet via de winkel. Asus gecontacteerd voor reparatie, maar ze weigeren 't en zeggen dat 't via winkel moet.

Mijn vrees is, dat wanneer ik mijn kaart opstuur naar alternate dat ik hem echt langer kwijt ben. Hoort Asus niet gewoon mijn garantie claim te accepteren ? ik bedoel ik heb alle nodige bewijs zoals factuur etc.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:33
Als je de kaart bij Alternate hebt gekocht zijn zij in principe verantwoordelijk voor de garantieafhandeling, niet Asus. Jij hebt een overeenkomst met Alternate en niet met Asus. Dit geld natuurlijk niet als er vanuit Alternate en/of Asus andere voorwaarden gelden. Als Asus zegt dat het via de winkel moet, dan heb je weinig keus.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 13:02
Je hebt geen overeenkomst me Asus, dus als zij geen directe claims willen afhandelen hoeven ze dat ook niet.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:09

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar SF.

• abati24
jah dat klopt ik heb een overeenkomst met alternate, 't gaat hier wel om een hardware fout waar Alternate niks voor kan doen, enige wat ze kunnen doen is aanmelden voor reparatie via Asus. Alternate gaf ook aan dat wanneer ik t' via hun aanmeld t langer duurt in verband met administratie dan wanneer je 't zelf aanmeld via fabrikant.

In mijn geval wil ik gewoon simpelweg mijn fabrieksgarantie claimen, daar moet ik toch wel recht voor hebben of hoe zit 't ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
abati24 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:24:
In mijn geval wil ik gewoon simpelweg mijn fabrieksgarantie claimen, daar moet ik toch wel recht voor hebben of hoe zit 't ?
Fabrieksgarantie bestaat niet. Je bent geen klant van Asus en Asus moet niets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
abati24 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:24:
jah dat klopt ik heb een overeenkomst met alternate, 't gaat hier wel om een hardware fout waar Alternate niks voor kan doen, enige wat ze kunnen doen is aanmelden voor reparatie via Asus. Alternate gaf ook aan dat wanneer ik t' via hun aanmeld t langer duurt in verband met administratie dan wanneer je 't zelf aanmeld via fabrikant.

Alternate heeft een overeenkomst met Asus voor garantie, jij niet. Alternate probeert je simpelweg af te schepen zodat ze niets hoeven te doen hierin ;)
Oftewel: aanmelden bij Alternate, die hebben een overeenkomst met jou en dus verplichtingen.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07
PilatuS schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:25:
[...]

Fabrieksgarantie bestaat niet. Je bent geen klant van Asus en Asus moet niets.
Zover ik weet bestaat fabrieksgarantie weldegelijk. En is de fabrikant ook verplicht die te leveren als ze daar mee adverteren.
Wel mogen ze afwijken van wat wetterlijk is vastgesteld.

Maar als TS zou ik daar niet moeilijk over doen. En hem aanmelden bij Alternate. Je kan ook vragen aan Alternate of zij hem kunnen aanmelden. E n dat jij hem direct naar Asus stuurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:41
Fabrieksgarantie en verkopersgarantie
Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.

Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.
Nuf said; claim jouw wettelijke garantie ipv fabrieksgarantie - naar de verkoper dus.

[ Voor 7% gewijzigd door eric.1 op 15-11-2018 17:33 ]

• abati24
Alternate doet niet moeilijk, ze zijn bereid aan te melden ik heb een retour document ontvangen. Alternate gaf aan dat ik mijn videokaart max 4 weken kwijt kan zijn wat ik best extreem vind. Dat is dus waarom ik zelf Alternate wil vermijden en gewoon recht streeks via Asus wil aanmelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:59

D4NG3R

kiwi

:)

abati24 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:37:
Alternate doet niet moeilijk, ze zijn bereid aan te melden ik heb een retour document ontvangen. Alternate gaf aan dat ik mijn videokaart max 4 weken kwijt kan zijn wat ik best extreem vind. Dat is dus waarom ik zelf Alternate wil vermijden en gewoon recht streeks via Asus wil aanmelden.
4 weken is verre van extreem (er zijn gevallen waar je gewoon letterlijk 8-10 weken mag wachten) zeker voor een GPU welke alweer 3 generaties oud is is een maandje niet bijzonder.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• abati24
wow dat is wel schokkend, in mijn geval gaat 't alleen om 1 fan die niet goed draait verder werkt alles prima. zou je denken dat 't nog steeds 8 tot 10 weken duurt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
loki504 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:30:
[...]
Zover ik weet bestaat fabrieksgarantie weldegelijk.
Als een fabrikant daar voor kiest inderdaad. Zolang jij daar niets hebt gekocht moeten ze niets en mogen ze het wel doen.
abati24 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:46:
wow dat is wel schokkend, in mijn geval gaat 't alleen om 1 fan die niet goed draait verder werkt alles prima. zou je denken dat 't nog steeds 8 tot 10 weken duurt ?
Winkel neemt product in, verzend het naar de fabrikant 1x per week of 1x per 2 weken. Dan gaat er bij de fabrikant ook flink wat tijd overheen en dan moet het weer terug naar de winkel en terug naar jou, wat ook wel weer 2 weken kan duren.

Is helaas het nadeel van webwinkels die werken met zeer lage marge's. Er zijn ook winkels die een product omruilen nadat het defect is en het daarna met de fabrikant regelen. Het hangt er maar net vanaf hoe een (web)winkel zijn RMA heeft geregelt. Een winkel kan er zelfs voor kiezen om geen garantie te krijgen bij de fabrikant en dan korting te krijgen.

• Thierry88
abati24 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:46:
Zelfs al is het maar 1 fan die niet goed draait, kans bestaat dat jij gewoon een hele nieuwe kaart krijgt en je oude kaart ergens gerepareerd wordt en als refurbished weer te koop aangeboden is via de distributiekanalen. De aard van het probleem is niet altijd leidend in hoe lang garantieafhandelijk duurt, dat is net zo goed de logistiek van aanmelden, verzenden, uitpakken, testen, nieuwe kaart bestellen, naar de winkel/magazijn verschepen en vervolgens komt de kaart weer bij jou terecht.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• abati24
Thierry88 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:28:
[...]

Zelfs al is het maar 1 fan die niet goed draait, kans bestaat dat jij gewoon een hele nieuwe kaart krijgt en je oude kaart ergens gerepareerd wordt en als refurbished weer te koop aangeboden is via de distributiekanalen. De aard van het probleem is niet altijd leidend in hoe lang garantieafhandelijk duurt, dat is net zo goed de logistiek van aanmelden, verzenden, uitpakken, testen, nieuwe kaart bestellen, naar de winkel/magazijn verschepen en vervolgens komt de kaart weer bij jou terecht.
kans is dus groot dat ik niet mijn eigen kaart terug krijg maar een refurbished waar ik totaal geen fan van ben pfff, wat een dilema zeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

abati24 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:31:
[...]

kans is dus groot dat ik niet mijn eigen kaart terug krijg maar een refurbished waar ik totaal geen fan van ben pfff, wat een dilema zeg.
En? Het is in de wet ook nog zo geregeld dat een "werkend produkt" best een refurb mag zijn, zeker als het betreffende produkt niet meer nieuw gemaakt wordt in de fabriek en/of jouw "eigen" produkt niet economisch verantwoord gerepareerd kan worden.

Dit is niks nieuws. Zo krijg je ook geld ipv je auto als dat ding goed in elkaar zit. Zo levert LG vaak nieuwe TV's aan klanten omdat de oude repareren niet mogelijk is. Als je in een restaurant haren in je spaghetti vindt, wil je toch ook nieuwe/vervangende spaghetti ipv dat de ober alleen de haren eruit vist?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

niks raars aan. je kunt grof 3 werkdagen rekenen voor verzenden/ontvangen. dan 10 werkdagen bij Asus(jij bent niet de enige met een klacht) en weer 3 werkdagen retour etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• abati24
MAX3400 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:35:
[...]

En? Het is in de wet ook nog zo geregeld dat een "werkend produkt" best een refurb mag zijn, zeker als het betreffende produkt niet meer nieuw gemaakt wordt in de fabriek en/of jouw "eigen" produkt niet economisch verantwoord gerepareerd kan worden.

Dit is niks nieuws. Zo krijg je ook geld ipv je auto als dat ding goed in elkaar zit. Zo levert LG vaak nieuwe TV's aan klanten omdat de oude repareren niet mogelijk is. Als je in een restaurant haren in je spaghetti vindt, wil je toch ook nieuwe/vervangende spaghetti ipv dat de ober alleen de haren eruit vist?
ahahah een leuke vergelijking ik moest wel om t spaghetti lachen, maar absoluut niet te vergelijken! Niet alle kaarten zijn van zelfde kwaliteit, in mijn geval heb ik een kaart met hoge asic quality van 79.9 er is dus geen garantie dat je dus echt een kaart kan krijgen van zelfde asic quality, dat is best wel f***kd.

• Thierry88
abati24 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:44:
[...]

ahahah een leuke vergelijking ik moest wel om t spaghetti lachen, maar absoluut niet te vergelijken! Niet alle kaarten zijn van zelfde kwaliteit, in mijn geval heb ik een kaart met hoge asic quality van 79.9 er is dus geen garantie dat je dus echt een kaart kan krijgen van zelfde asic quality, dat is best wel f***kd.
Tsja, overklokbaarheid is niet iets wat een fabrikant kan garanderen, je nieuwe kaart zal opnieuw een loterij zijn.

• abati24
dat wist ik dus niet, ik dacht ze hoeven alleen fan te verwisselen en ik krijg met originele kaart terug, maar dat is dus hier absoluut niet 't geval. Ik ben echt verbijsterd dat dit gewoon kan. Je bent je kaart dus echt minimaal voor 4 weken tot wel 8 weken kwijt, er is grote kans dat je een refurbished kaart krijgt en niet je originele kaart.

Ik denk dat ik zelf maar zo 'n koeler moet kopen via ebay, ik word echt te zenuwachtig voor 't feit dat ik me kaart voor lange tijd nie heb, plus een refurbished troep krijg.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
en als er dan een keer echt wat is wordt ie geweigerd omdat "je zelf hebt lopen knutselen" :p

specs

• loki504
Serienummer noteren en op die manier zorgen dat hij niet verwisselt wordt.

En aangeven dat je er weinig overlast van wil hebben. Dus na max 4 weken een leenkaart wil hebben. En met het vervangen van koeler breng je je zelf mogelijk later in de problemen met vedere garantie.

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:43
Dat van het "returbished" is toch helemaal niet gezegd door alternate of asus?.. met een beetje geluk verwisselen ze alleen de fan en heb je hem zo weer terug.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
abati24 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:58:
Ik ben echt verbijsterd dat dit gewoon kan. Je bent je kaart dus echt minimaal voor 4 weken tot wel 8 weken kwijt, er is grote kans dat je een refurbished kaart krijgt en niet je originele kaart.
Tja, en dan hebben we het er nog niet eens over dat je kaart zoek kan raken in de post vanuit alternate naar asus en dan heeft alternate weer 30 dagen om dat op te lossen, dan kan bij het retourvervoer wederom het pakje kwijtraken en asus heeft dan 30 dagen om dat weer op te lossen, daarnaast kan het laatst opgestuurde exemplaar ook weer stuk zijn, waardoor het hele traject dus weer overnieuw begint.

Oftewel, het kan zo 20 tot 30 weken als het een beetje 1000% tegenzit :)
Maar het kan net zo goed in 4 dagen geregeld zijn als je mazzel hebt. Het is van te veel factoren afhankelijk om iets zinnigs over te zeggen.
Het kan zelfs gewoon in 2 minuten geregeld zijn als alternate gewoon een nieuwe uit het schap pakt en die aan jou meegeeft terwijl ze de oude naar asus retour sturen.

En als je zelf gaat zitten klooien met eBay koelers en je hebt straks wel echte garantie nodig, dan is er weer een kans dat je die niet gaat krijgen vanwege het feit dat het uiteraard de schuld is van de eBay koeler...
loki504 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:07:
Serienummer noteren en op die manier zorgen dat hij niet verwisselt wordt.
Als je wilt dat je hem echt lang kwijt bent moet je gaan zeuren over een serienummer op een refurbished model nadat je eerst hebt gevraagd voor weinig overlast.

Weinig overlast is over het algemeen gewoon omruilen van de kaart zodat je direct weer door kan en ze het in hong kong oid gaan repareren om daarna "jouw" kaart gewoon aan iemand anders te verkopen.
Kaart behouden is over het algemeen juist jezelf overlast bezorgen. PC-hardware fabrikanten hebben over het algemeen geen reparatie-centra per land, dat ding moet om gerepareerd te worden waarschijnlijk naar china/hong kong oid.

• loki504
Gomez12 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:20:

Als je wilt dat je hem echt lang kwijt bent moet je gaan zeuren over een serienummer op een refurbished model nadat je eerst hebt gevraagd voor weinig overlast.

Weinig overlast is over het algemeen gewoon omruilen van de kaart zodat je direct weer door kan en ze het in hong kong oid gaan repareren om daarna "jouw" kaart gewoon aan iemand anders te verkopen.
Kaart behouden is over het algemeen juist jezelf overlast bezorgen. PC-hardware fabrikanten hebben over het algemeen geen reparatie-centra per land, dat ding moet om gerepareerd te worden waarschijnlijk naar china/hong kong oid.
En mocht dat nou net niet het probleem van de consument zijn. Alternate kan ook een leenkaart geven aan TS. Dan is het minder erg om bv 8 weken te wachten.

En de gemaakte kosten kunnen ze gewoon verhalen op hun importeur/fabrikant.

[ Voor 4% gewijzigd door loki504 op 15-11-2018 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:52
Als je zo per se die kaart wil houden, koop je toch gewoon een ventilatortje (of 3) op ebay oid? Zo ingewikkeld is het allemaal niet.

Wil je garantie claimen zal je dat gewoon op de normale manier moeten doen, zoals gezegd, Asus heeft eigenlijk niets met jou te maken.

Ik zou het eigenlijk wel weten, als je hem voor garantie op stuurt heb je ook nog wel eens kans dat je een upgrade krijgt, omdat de kaart niet meer gemaakt word.
En anders krijg je een gerefurbishde kaart, die beter is als je huidige kaart, want hij is volledig nagekeken, en kan er weer jaren tegenaan. (of heel misschien krijg je zelfs een nieuwe kaart, als ze ze nog hebben liggen)
Oke, misschien is de chip zelf niet zo goed, maar de rest van de kaart wel.

4 weken is inderdaad ook niet zo veel. Zat verhalen waar het 2 keer zo lang duurt.

[ Voor 51% gewijzigd door WEBGAMING op 15-11-2018 19:38 ]

• abati24
loki504 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:27:
[...]

En mocht dat nou net niet het probleem van de consument zijn. Alternate kan ook een leenkaart geven aan TS. Dan is het minder erg om bv 8 weken te wachten.

En de gemaakte kosten kunnen ze gewoon verhalen op hun importeur/fabrikant.
Het zou echt tof zijn van Alternate als ik een leenkaart zou kunnen krijgen, maar belangrijk is ook wel dat ik mijn originele kaart terug krijg. Ik ga morgen met ze overleggen. Maar jullie weten zeker dat er een optie is om een leen kaart te krijgen van Alternate ? is dit wat sommige denke van jullie of is 't ook puur uit ervarging ?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 11:52
abati24 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:34:
[...]

Het zou echt tof zijn van Alternate als ik een leenkaart zou kunnen krijgen, maar belangrijk is ook wel dat ik mijn originele kaart terug krijg. Ik ga morgen met ze overleggen. Maar jullie weten zeker dat er een optie is om een leen kaart te krijgen van Alternate ? is dit wat sommige denke van jullie of is 't ook puur uit ervarging ?
Je hebt het eerder over asic quality, betekend dat je de kaart dus voornamelijk gebruikt voor minen? Zoja, dan is het misschien beter als een refurbished model terug krijgt. 980ti is alweer 3 jaar oud en als je al die tijd hebt zitten minen (of een groot deeel van die tijd) heb je best kans dat de kaart er binnenkort mee ophoudt.. ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• abati24
ChojinZ schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:41:
[...]

Je hebt het eerder over asic quality, betekend dat je de kaart dus voornamelijk gebruikt voor minen? Zoja, dan is het misschien beter als een refurbished model terug krijgt. 980ti is alweer 3 jaar oud en als je al die tijd hebt zitten minen (of een groot deeel van die tijd) heb je best kans dat de kaart er binnenkort mee ophoudt.. ;)
Ten eerst asic quality heeft niet direct iets te maken met minen, dat je ervan uitgaat dat ik heb gemind is best wel belachelijk op basis van de asic quality wat ik heb genoemt. Laten we daar dus even mee ophouden, kaart is nooit gebruikt voor minen, alleen games.

• loki504
Je hoort zoieso je eigen kaart terug te krijgen. En Alternate zal niet zo snel een leenkaart geven. Maar valt wel onder de mogelijkheden om overlast te verlichten.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@abati24 Het is niet gebruikelijk een leenkaart te geven, maar wel een optie. vaak wordt dit gedaan bij een garantie binnen de 6mnd. van belang lijkt mij dat je je PC kunt gebruiken, dat je kunt blijven gamen op niveau zullen ze minder accepteren dat dat je helemaal geen pc kunt gebruiken, door missen van iGPU of dat je de videokaart nodig hebt voor je werk/inkomen te genereren. Bij een smartphone is een leentoestel eerder van belang dan een Game kaart. maar ik zou het gewoon vragen bij de shop van aankoop.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Gomez12
loki504 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:04:
Je hoort zoieso je eigen kaart terug te krijgen.
Heb je hier enige onderbouwing voor? Want dit is voor het eerst dat ik hiervan hoor.
En Alternate zal niet zo snel een leenkaart geven. Maar valt wel onder de mogelijkheden om overlast te verlichten.
I call b*llshit, je bedenkt het gewoon ter plekke volgens mij...

Leenkaarten zijn er niet bij een Alternate en andere winkels, dat betekent voor hun gewoon een nieuwe kaart uitlenen en die niet meer als nieuw kunnen verkopen, er is totaal geen reden om daaraan te gaan beginnen als het gewoon redelijk standaard praktijk is om die nieuwe kaart gewoon te laten houden.

Maar ik ben benieuwd naar de wettelijke onderbouwing van je claim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 14:44
Tip: Serienummer van fan opzoeken, tik hem in op aliexpress oid en je vind er vrijwel zeker een.
Ik zou mijn GPU niet insturen voor een defecte fan, tenzij het een type is dat je echt niet zelf kunt vervangen.
Heel veel fans kun je overigens ook zelf fixen als ze ratelen of haperen, even motortje openen, drupje kruipolie er in en grote kans dat hij het weer prima doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
abati24 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:34:
[...]

Het zou echt tof zijn van Alternate als ik een leenkaart zou kunnen krijgen, maar belangrijk is ook wel dat ik mijn originele kaart terug krijg.
De verkoper is verplicht de garantie zonder noemenswaardige overlast te verlenen. Staat letterlijk in de wet. 4 weken je pc niet kunnen gebruiken is ondoenlijk lang (tenzij je moederbord onboard graphics heeft), dus je hebt dan recht op een leenkaart.

Dat je geen genoegen hoeft te nemen met de kaart van iemand anders volgt uit https://www.iphoned.nl/nieuws/rechtszaak-apple-garantie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abati24
unfor schreef op donderdag 15 november 2018 @ 23:50:
Tip: Serienummer van fan opzoeken, tik hem in op aliexpress oid en je vind er vrijwel zeker een.
Ik zou mijn GPU niet insturen voor een defecte fan, tenzij het een type is dat je echt niet zelf kunt vervangen.
Heel veel fans kun je overigens ook zelf fixen als ze ratelen of haperen, even motortje openen, drupje kruipolie er in en grote kans dat hij het weer prima doet.
Jah dat ben ik wel aan t overwegen, want hij draait wel, alleen hij draait niet snel genoeg zoals de andere 2, lijkt alsof iets van binne tegehoud, of ik bestel 1 nieuwe nieuwe fan wat rond de 15,- kost op ebay.

Maar eerst ff bellen met alternate en vragen hoe 't zit met de leenkaart gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abati24
GlowMouse schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 00:00:
[...]

De verkoper is verplicht de garantie zonder noemenswaardige overlast te verlenen. Staat letterlijk in de wet. 4 weken je pc niet kunnen gebruiken is ondoenlijk lang (tenzij je moederbord onboard graphics heeft), dus je hebt dan recht op een leenkaart.

Dat je geen genoegen hoeft te nemen met de kaart van iemand anders volgt uit https://www.iphoned.nl/nieuws/rechtszaak-apple-garantie/
je argument en resource is heel sterk, de apple zaak vind ik heel mooi, bedankt voor de moeite !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@Gomez12 omdat het jouw eigendom. Ze mogen uiteraard wel vragen/aanbieden om te ruilen omdat het dan sneller gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]

Of ze geven je gewoon een nieuwe andere kaart ipv een leenkaart en dan is de kous af voor hun.
loki504 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:02:
@Gomez12 omdat het jouw eigendom. Ze mogen uiteraard wel vragen/aanbieden om te ruilen omdat het dan sneller gaat.
Kan ik dit interpreteren als dat je geen onderbouwing hebt? Of gaat er nog een onderbouwing volgen?
Want garantie gaat niet over jouw eigendom, maar over het product. Als het over jouw eigendom zou gaan dan kon er geen garantie gegeven worden, aangezien de fan die van jou is stuk is.
Oftewel je praat enkel over een product met de eigenschappen die het volgens de winkel had en dan is een nieuw product gewoon 100% gerechtvaardigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Gomez12 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:07:
[...]

Of ze geven je gewoon een nieuwe andere kaart ipv een leenkaart en dan is de kous af voor hun.

[...]

Kan ik dit interpreteren als dat je geen onderbouwing hebt? Of gaat er nog een onderbouwing volgen?
Want garantie gaat niet over jouw eigendom, maar over het product. Als het over jouw eigendom zou gaan dan kon er geen garantie gegeven worden, aangezien de fan die van jou is stuk is.
Oftewel je praat enkel over een product met de eigenschappen die het volgens de winkel had en dan is een nieuw product gewoon 100% gerechtvaardigd.
Het zonder toestemmig wisselen lijkt mij niet toegestaan. Want als we dat doortrekken naar bv een auto waar bv een andere radio in zit. Dan mogen ze dat ook niet zomaar omwisselen zonder overleg.

En voor omwisseling van producten praat je enkelt over een product met x eigenschap. Maar zover ik weet gebeurt dit altijd in overleg.

Net zoals garantie bij een hoop winkels op serienummer gaat. Als jij ineens verwisselt is kan je met de volgende garantie in de problemen komen. Tenzij het gecomuniseert wordt. Maar zoals glowmouse al als link gaf. Hoef je daar niet mee akkoord te gaan.

En dat het x tijd duurt en als standaard tijd wordt gezien betekent niet dat het goed/terecht is.
Reparatie moet zonder al te veel overlast gebeuren. En bv een leenkaart kan overlast verlichten. En ja ze zullen dan een kaart moeten gebruiken. Maar na reparatie kunnen ze die weer aan iemand anders uitlenen.

[ Voor 25% gewijzigd door loki504 op 16-11-2018 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:18
Mijn ervaringen met de klantenservice van Alternate zijn niet echt best, dus ik hoop dat het bij jou beter gaat. Sowieso na een week of 2-3 om zelf om de 2 dagen nabellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

Dat is dus waarom ik zelf Alternate wil vermijden en gewoon recht streeks via Asus wil aanmelden.
Doe nou niet zo eigenwijs en volg gewoon de procedure. Uiteindelijk gaat dat een stuk sneller dan wanneer je zelf probeert de procedure te ontwijken. Jij hebt een overeenkomst met Alternate, niet met asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als Asus er niet aan mee wil werken klopt dat. Willen ze wel gewoon fabrieksgarantie leveren dan is het vaak heel veel sneller om dat rechtstreeks via hun te doen. En ja, ik weet dat de helft van Tweakers weer over me heen gaat vallen vanwege die opmerking, en ik weet dat het dan twijfelachtig is als hij later kapot gaat en het moet wel via de winkel. Maar dat is gewoon een afweging om zelf te maken. Want van alles wat ik hoor en lees van defecte componenten buiten de eerste paar weken om (wanneer ze vaak worden omgewisseld), is dat je makkelijk een maand zonder zit, wat ik compleet idioot vind. Oftewel als je via de winkel gaat is eigenlijk de enige realistische optie om een nieuwe kaart te kopen (of tweedehands), en als je oude gerepareerd is die weer door te verkopen.

In dit geval is het 'juiste' advies om het via Alternate te doen. Ik zou gewoon eerst kijken of de fan zelf te wisselen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

MAX3400 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:35:
[...]
Ik meen mij te herinneren dat Apple er ook een handje van had (heeft??) refurb iphones terug te geven als een nagenoeg nieuw toestel niet meer gerepareerd kon/kan worden.
Daar wordt uiteraard niemand blij van behalve de fabrikant en dat vond de rechter desgevraagd ook.

Dat is ook wel logisch want de prijs van een refurb is nu eenmaal lager dan die van een gloednieuw toestel in gesealde verpakking, zo werkt de markt nu eenmaal. ;)
Als ik de hoofdprijs betaal voor een nieuw gadget, dan laat ik mij bij een defect na twee maanden ook niet afschepen met een refurb met misschien beduidend meer km's op de teller.

Hetzelfde lijkt te gelden voor de "special edition"(??) van deze graka, als die echt speciaal met die specs is gekocht, dan mag je iets vergelijkbaars terug verwachten.

Bij een vorige MSI kaart had ik iets soortgelijks met rammelende fannetjes.
Op mijn beleefde verzoek werden er nieuwe gewoon naar mij opgestuurd en mocht ik ze zelf vervangen.
Tien minuten werk en klaar was het. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dat wist ik dus niet, ik dacht ze hoeven alleen fan te verwisselen en ik krijg met originele kaart terug, maar dat is dus hier absoluut niet 't geval. Ik ben echt verbijsterd dat dit gewoon kan. Je bent je kaart dus echt minimaal voor 4 weken tot wel 8 weken kwijt, er is grote kans dat je een refurbished kaart krijgt en niet je originele kaart.

Ik denk dat ik zelf maar zo 'n koeler moet kopen via ebay, ik word echt te zenuwachtig voor 't feit dat ik me kaart voor lange tijd nie heb, plus een refurbished troep krijg.
Refurbished is niet per definitie troep. Dat zijn gerepareerde producten die daarna uitvoerig getest worden. Maar wanneer alleen de koeler defect is lijkt het mij gemakkelijker om die te vervangen dan een refurbished terug te sturen en jouw gpu dan te gaan repareren, meer administratie ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:00

CasGas

.

[...]

Als je alleen die kaart koopt gaat het alleen daarom, als je je pc niet kan gebruiken omdat die kaart niet werkt heeft Alternate verder niks mee te maken, het gaat alleen om dat product en niet wat er verder aan zit.

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CasGas schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:07:
[...]

Als je alleen die kaart koopt gaat het alleen daarom, als je je pc niet kan gebruiken omdat die kaart niet werkt heeft Alternate verder niks mee te maken, het gaat alleen om dat product en niet wat er verder aan zit.
En als dus een kritiek onderdeel voor een PC niet werkt (hetgeen je beeldscherm moet aansturen) kan je er dus wel vanuit gaan dat de PC niet werkt, en dat dit dus grote overlast geeft. Maar goed, gelijk hebben en krijgen blijft iets verschillends. Net als wanneer is het overlast? Vaak genoeg hier langs gekomen dat mensen tot een week of 6 zien als een normale tijd voor reparatie.
Volgens je eerste link heeft hij een 5 pin nodig, en je tweede link is een 4 pin :P.

[ Voor 42% gewijzigd door Sissors op 16-11-2018 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als die ene fan trouwens trager draait dan de anderen; de kaart al eens goed schoon gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@CasGas ook een bron voor? want ik hoor het vaker voorbij komen. maar nog nooit iets van een bron gezien. en ik zou niet inzien waarom er verschil in moet zitten. Het eind product is nu niet te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:00

CasGas

.

@loki504

Je koopt een onderdeel, hoe kan een leverancier van dat onderdeel opeens verantwoordelijk zijn voor alles wat daar omheen hangt wat daar waarschijnlijk geen eens vandaan komt?

[ Voor 14% gewijzigd door CasGas op 16-11-2018 10:14 ]

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
CasGas schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:13:
@loki504

Je koopt een onderdeel, hoe kan een leverancier van dat onderdeel opeens verantwoordelijk zijn voor alles wat daar omheen hangt wat daar waarschijnlijk geen eens vandaan komt?
Omdat dat onderdeel niet conform is? zolang dat product niet goed werkt ondervind de consument hinder. Doordat hij bv zijn hele pc niet meer kan gebruiken. dus is de hinder groot. Waar de rest vandaan komt zie ik geen noodzaak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Laatst online: 18:53
Sissors schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:09:
[...]
Volgens je eerste link heeft hij een 5 pin nodig, en je tweede link is een 4 pin :P.
We zijn tweakers toch? 4 pin of 5 pin ligt aan welke van de drie fans er vervangen moet worden.
Maar je kan ook gaan voor:
https://nl.aliexpress.com...0Ti-1060/32823307142.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Laatst online: 19:45
CH4OS schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:05:
[...]
Refurbished is niet per definitie troep. Dat zijn gerepareerde producten die daarna uitvoerig getest worden. Maar wanneer alleen de koeler defect is lijkt het mij gemakkelijker om die te vervangen dan een refurbished terug te sturen en jouw gpu dan te gaan repareren, meer administratie ook. ;)
Niet per definitie, maar het komt wel alarmerend vaak voor.
Een refurbished apparaat is nog altijd gebruikt. Je weet niet hoe lang, je weet niet in welke condities, welke temperaturen, enz.

Ja, ze testen het en repareren schade. Maar dat is een momentopname. Wat ze niet kunnen zien is vele soorten van slijtage. Electromigration zorgt voor veranderende parameters van transistor gates en gebeurt al onder ideale condities. Iets te hoog voltage, te hoge temperatuur enz. versnellen dat proces significant. Whiskers door hoge stroomsterkte. Silicon nodules door thermal cycling. Contact degradation door talloze zaken zoals humiditeit.

Moderne elektronica is te klein en te goedkoop om het eeuwige leven te hebben. De meeste van bovenstaande problemen kunnen gemitigeerd worden, maar daar heb je ruimte en dure grondstoffen (goud bijvoorbeeld) voor nodig.

Maar het grootste probleem is nog gewoon slechte refurbishments. Productie van elektronica kun je laten doen door fabrieksarbeiders en machines. Refurbishen is een stuk gecompliceerder en dus duurder, zelfs al heb je alle tests en procedures uitgeschreven. Maar 't is wel makkelijk om shortcuts te nemen. Een bekende daarin is Apple. Louis Rossmann kan daar uren over vertellen, zoals met de 2012 MacBook Pro. Door slecht soldeer kwam bij veel van deze machines een chip los van het moederbord. De logische oplossing: Opnieuw solderen met beter soldeer. Maar dat kost geld. De "refurbishment" procedure van Apple? We stoppen een stukje rubber tussen de chip en de case, zodat ie voorlopig contact blijft maken. Makkelijk, snel, en niet duurzaam, precies wat sommige fabrikanten willen.

Ja, refurbished apparatuur houd het 3 maanden uit, anders zou het de fabrikant veel gaan kosten. Maar na die drie maanden? Dat hangt helemaal af van de geschiedenis van het apparaat, de kennis en kunde van de technician en de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

loki504 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:18:
[...]

Omdat dat onderdeel niet conform is? zolang dat product niet goed werkt ondervind de consument hinder. Doordat hij bv zijn hele pc niet meer kan gebruiken. dus is de hinder groot. Waar de rest vandaan komt zie ik geen noodzaak in.
Als je bij een spotgoedkope zaak met weinig winstmarge voor een zo laag mogelijke prijs een videokaart wil kopen, dan weet je dat er érgens op beknibbeld wordt. En dat zal dan waarschijnlijk de klantenservice en de aftersales zijn. Het lijkt wel of mensen nu ook meteen verwachten dat verkoper de videokaart van TS als een spoedgeval behandelt en bij Asus wil afdwingen dat het repareren van de videokaart absolute voorrang heeft ten opzichte van andere reparaties die Asus nog heeft liggen. Zo werkt dat natuurlijk niet. Zo'n winkel als alternate stuurt waarschijnlijk 1 keer in de week alle reparatiegevallen door naar de fabrikanten en daar zul je vervolgens gewoon op je beurt moeten wachten. Of koop anders de volgende keer je kaart eens iets duurder bij een betere aanbieder met betere aftersales.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Anoniem: 1031525 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:58:
[...]

Als je bij een spotgoedkope zaak met weinig winstmarge voor een zo laag mogelijke prijs een videokaart wil kopen, dan weet je dat er érgens op beknibbeld wordt. En dat zal dan waarschijnlijk de klantenservice en de aftersales zijn. Het lijkt wel of mensen nu ook meteen verwachten dat verkoper de videokaart van TS als een spoedgeval behandelt en bij Asus wil afdwingen dat het repareren van de videokaart absolute voorrang heeft ten opzichte van andere reparaties die Asus nog heeft liggen. Zo werkt dat natuurlijk niet. Zo'n winkel als alternate stuurt waarschijnlijk 1 keer in de week alle reparatiegevallen door naar de fabrikanten en daar zul je vervolgens gewoon op je beurt moeten wachten. Of koop anders de volgende keer je kaart eens iets duurder bij een betere aanbieder met betere aftersales.
ik verwacht dat TS gewoon behandelt wordt volgens de wet. En als Alternate zich met de huidige marges niet aan de wet kan houden moeten ze meer marges pakken. Weinig marge mag nooit een reden zijn om je niet aan de wet te houden. En zoals gezegd verwacht ik helemaal niet dat Alternate een spoedreparatie bij Asus afdwingt, Wel dat er weinig overlast is. En dit kan Alternate realiseren buiten Asus om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

loki504 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:02:
[...]

ik verwacht dat TS gewoon behandelt wordt volgens de wet.
En hoe luidt die wet dan? Wat verstaat de wet onder 'weinig hinder'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
[...]

Geld besparen is prima en ik snap dat de computermarkt sowieso al hele kleine marges heeft. Maar het aantasten van de rechten van de consument kan nog steeds niet. Als een winkel niet wil voldoen aan die rechten, dan moet een winkel niet verkopen aan die consument. Het product is blijkbaar non-conform geweest bij levering. Of je het leuk vind of niet, dat is de fout van de winkel.

In de wet staan strikte voorwaarden waaronder de winkelier dit dient te verhelpen. Dat is binnen een redelijke termijn en zonder veel overlast. Als de 'oplossing' van Alternate is dat TS de kaart ruim 4 weken kwijt is, dan is dat behoorlijk veel overlast. Als Alternate dat kan mitigeren met een leenkaart, waarvan de kosten helemaal niet hoog hoeven te zijn omdat je 'm weer terugkrijgt en weer aan andere mensen kunt uitlenen, dan is dat niet meer dan redelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Nijn op 16-11-2018 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Anoniem: 1031525 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:03:
[...]

En hoe luidt die wet dan? Wat verstaat de wet onder 'weinig hinder'?
Dat is niet geheel duidelijk. Maar ik vind de tijd die Alternate als maximaal voor geeft ook dan als maximaal gezien mag worden. Vandaar dat ik ook opperde om NA die 4 weken een leen kaart te eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nijn schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:04:
[...]

Geld besparen is prima en ik snap dat de computermarkt sowieso al hele kleine marges heeft. Maar het aantasten van de rechten van de consument kan nog steeds niet. Als een winkel niet wil voldoen aan die rechten, dan moet een winkel niet verkopen aan die consument. Het product is blijkbaar non-conform geweest bij levering. Of je het leuk vind of niet, dat is de fout van de winkel.

In de wet staan strikte voorwaarden waaronder de winkelier dit dient te verhelpen. Dat is binnen een redelijke termijn en zonder veel overlast.
Hoe kom je erbij dat de winkel "niet wil voldoen aan die rechten"? Je moet de winkel gewoon de gelegenheid geven de videokaart te repareren. Je kunt niet van rechtswege afdwingen dat dat binnen een bepaalde tijd gebeurt die voor jou acceptabel is. Dan zou je ook kunnen betogen dat 2 dagen zonder computer een onredelijke termijn is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

loki504 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:06:
[...]

Dat is niet geheel duidelijk. Maar ik vind de tijd die Alternate als maximaal voor geeft ook dan als maximaal gezien mag worden. Vandaar dat ik ook opperde om NA die 4 weken een leen kaart te eisen.
Dan zijn we het daar over eens. Ik vind 4 weken helemaal niet raar. Dat het vervelend is om 4 weken je computer niet te kunnen gebruiken is ook zeker waar, maar de videokaart zal gerepareerd moeten worden en dat vergt tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
Anoniem: 1031525 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:06:
[...]

Hoe kom je erbij dat de winkel "niet wil voldoen aan die rechten"? Je moet de winkel gewoon de gelegenheid geven de videokaart te repareren. Je kunt niet van rechtswege afdwingen dat dat binnen een bepaalde tijd gebeurt die voor jou acceptabel is. [knip]
Dat is dus precies wat je wel kan. Vergeet niet dat het in het beginsel al de fout van Alternate is om een non-conform product te leveren! De reparatie dient kosteloos te zijn, binnen een redelijke termijn, en zonder veel overlast. Het hoeft geen 4 weken te kosten om een kaart te repareren. Dat kan technisch gezien makkelijk binnen een dag. Met verzending misschien 3 tot 4 dagen.

Dat het toch 4 weken kost is doordat Alternate het proces zo heeft ingericht en/of de leveranciers van Alternate het proces zo hebben ingericht. Beide de verantwoordelijkheid van Alternate.

Dan kom je bij een belangenafweging. Het belang van Alternate is om kosten te besparen. Dat de reparatietermijn zo lang is is puur een kostenkwestie. Het effect is echter dat een computer 4 weken lang niet gebruikt kan worden. Dat is een behoorlijke overlast.

Als Alternate een kaart van €150 zou inzetten als leenkaart. Laten we heel gul rekenen: dat ding is slechts de helft van de tijd uitgeleend en al na twee jaar afgeschreven. Dan hebben dus 12 klanten er gebruik van kunnen maken en kost het Alternate €12,50 per reparatie.

€12,50 tegenover een computer die 4 weken lang niet gebruikt kan worden? Die belangenafweging is niet moeilijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abati24
CH4OS schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:10:
Als die ene fan trouwens trager draait dan de anderen; de kaart al eens goed schoon gemaakt?
yes de kaart is schoongemaakt, en ik heb verder all fans na gecheckt of er iets tussen zat, maar ik kon helemaal niks vinden, mijn indruk zegt dat iets aan de binnekant van de motor zijn werk niet goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
[...]

Wat denk jij dat die duurdere aanbieder meer voor elkaar krijgt bij Asus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abati24
PROnline schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:20:
[...]

We zijn tweakers toch? 4 pin of 5 pin ligt aan welke van de drie fans er vervangen moet worden.
Maar je kan ook gaan voor:
https://nl.aliexpress.com...0Ti-1060/32823307142.html
ergste geval als ik zou vervangen, zou ik voor 1 fan willen gaan. Wanneer de gpu in de mobo zit, dan is ´t de fan helemaal rechts die zijn werk niet meer goed doet.

Ik weet alleen niet zeker welke single fan ik precies moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Laatst online: 18:53
Als je de fan los haalt, dan staat er als 't goed is een typenummer op de achterkant.
Genoeg video's voor strix koeling bijvoorbeeld : YouTube: How to Replace a Broken Fan: ASUS STRIX RX 580, GTX 1070, 1070Ti, 10...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:34
Nijn schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:18:
[...]

Dat is dus precies wat je wel kan. Vergeet niet dat het in het beginsel al de fout van Alternate is om een non-conform product te leveren! De reparatie dient kosteloos te zijn, binnen een redelijke termijn, en zonder veel overlast. Het hoeft geen 4 weken te kosten om een kaart te repareren. Dat kan technisch gezien makkelijk binnen een dag. Met verzending misschien 3 tot 4 dagen.
De verkoper moet de mogelijkheid geleverd worden om het product weer conform te maken. Dit kan door reparatie, of door het leveren van een vervangend, conform product. Bij een telefoon (zoals bij Apple) is de uiterlijke staat van het apparaat (zeker als deze net nieuw is) stuk mee aanwezig dan bij een videokaart of harde schijf of wat dan ook. Er is een wettelijke verplichting om bij producten die bij defect/missen een grote overlast geven, deze overlast te minimaliseren (zoals een leen product of kosten vergoeding), deze moeten echter wel voldoen aan een bepaalde criteria (denk hierbij aan bijvoorbeeld een koelkast, vriezer of wasmachine). Dit geldt al niet voor bijvoorbeeld een magnetron. Voor een videokaart geldt dit ook hoogst waarschijnlijk niet. Het verloren genot van gamen zal denk ik niet door een rechter gezien worden als "grote overlast".

zie ook consuwijzer en discussie op radar.

Helaas vrees ik dus dat als je de garantie wil claimen, je de winkel in staat moet stellen dit te doen, inclusief accepteren dat dit tijd kost die de winkel redelijkerwijs nodig heeft (en dit is een aantal weken).

Ik heb in het verleden op een technische dienst gewerkt van een computerwinkel, en daar werden ook geen leen laptops/computers/schermen/videokaarten geleverd.
offtopic:
Vaak genoeg de discussie gehad "maar ik heb het nodig voor het werk". Hiervoor wezen we er op dat er zakelijke contracten zijn (en je raad het al: deze kosten meer geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 12:03
loki504 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:18:
[...]

Omdat hij geen beeld heeft kan hij bv ook zijn administratie niet doen. Moet de leverancier van de videokaart dat ook betalen? Volgens mij vallen dit soort gevolgschades buiten garanties.
Ik weet niet hoe actueel dit nog is: https://ictrecht.nl/2012/...kt-door-verkocht-product/ en https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:06:
[...]

Omdat hij geen beeld heeft kan hij bv ook zijn administratie niet doen. Moet de leverancier van de videokaart dat ook betalen? Volgens mij vallen dit soort gevolgschades buiten garanties.
Ik weet niet hoe actueel dit nog is: https://ictrecht.nl/2012/...kt-door-verkocht-product/ en https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
Ik zie niet in wat die 2 met elkaar te maken hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Voor zulk soort dingen heb ik altijd een oude bagger PCI-E kaart liggen. Ding heeft 512MB en gamen is onmogelijk, maar ik kan wel gewoon verder met de PC. Ik vind ook niet dat dit de verantwoordelijkheid van de winkel is. Die hebben de plicht de garantie te verzorgen voor het product, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 12:03
in beide komt leenproduct voor, hoewel ik het voor een videokaart wel wat ver vindt gaan. Een 980 is ook al wat ouder, ik gok tegen het einde van de garantie zodat TS de fan nog gefixt kan krijgen?

Ook dekt de titel totaal niet de lading, aangezien Asus verwijst naar de winkel, wat juridisch juist is.

[ Voor 21% gewijzigd door Señor Sjon op 16-11-2018 15:14 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:06:
[...]

Jouw voorbeeld is gevolgschade. Maar ik zou het wel heel creatief noemen om het feit dat als het onderdeel wat je beeld genereert bij je PC defect is, dan het feit dat je dus geen beeld hebt onder gevolgschade te gooien. Dat is gewoon de directe schade die je erdoor hebt.

Ik denk overigens ook dat @Anoniem: 1031525 bijzonder optimistisch is door te verwachten dat bij een zaak die meer vraagt voor een GPU je snellere reparaties krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:13:
in beide komt leenproduct voor, hoewel ik het voor een videokaart wel wat ver vindt gaan. Een 980 is ook al wat ouder, ik gok tegen het einde van de garantie zodat TS de fan nog gefixt kan krijgen?

Ook dekt de titel totaal niet de lading, aangezien Asus verwijst naar de winkel, wat juridisch juist is.
Maakt de wet dan een uitzondering voor hinder? Ja een videokaart is vanaf dag 1 geen leen product nodig. Maar als ze zeggen max 4 weken dan mag ik toch hopen dat er na die 4 weken een leen kaart komt. TS zou dan immers maar op 4 weken hinder hebben gerekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
De wet stelt dat (art. 7:21 BW):
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen [om een deugdelijk product te leveren] na te komen.
Zelfs al had je de kaart los gekocht, het is te voorzien dat je hem in een computer inbouwt en dat de werking van de computer afhankelijk is van die kaart.
Vier weken een pc niet kunnen gebruiken, is ernstige overlast. Een pc is nodig om betalingen te doen, contact te leggen met bekenden en bedrijven, enz. Als de winkel zegt dat het 4 weken gaat duren en ze geen leenvideokaart leveren, kun je direct de koop ontbinden en de nieuwprijs terugvorderen.

Nee, er is geen jurisprudentie over wat 'zonder ernstige overlast' inhoudt. Maar om een voorbeeld te geven: ik heb iemand bijgestaan die een grote harddisk had gekocht, vol met files had gezet, en die harddisk begon na een jaar langzaam defect te raken. De winkel wilde dat diegene de schijf eerst zou opsturen, terwijl diegene liever eerst een leenschijf van de winkel wilde hebben om zijn files naartoe te kopiëren (hij had zelf geen schijf van vergelijkbare grootte liggen). De winkel wilde daar niet aan, hield stug vol dat het backuppen van bestanden de verantwoordelijkheid is van de klant en dat dataverlies niet onder hun garantie viel, en zei dat de klant zijn schijf maar gewoon moest opsturen. De klant heeft de koop toen ontbonden omdat de winkel niet 'zonder ernstige overlast' (namelijk het onnodig verlies van bestanden) garantie wilde verlenen en direct ergens anders een harddisk gekocht. De winkel erkende de ontbinding niet en wilde de aankoopprijs niet terugbetalen. Na het ontvangen van een dagvaarding heeft de winkel alsnog de nieuwprijs van de harddisk terugbetaald. Zo gaat het praktisch vrijwel altijd en daarom komt er ook geen jurisprudentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
GlowMouse schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:52:

[...]

Zelfs al had je de kaart los gekocht, het is te voorzien dat je hem in een computer inbouwt en dat de werking van de computer afhankelijk is van die kaart.
Vier weken een pc niet kunnen gebruiken, is ernstige overlast. Een pc is nodig om betalingen te doen, contact te leggen met bekenden en bedrijven, enz. Als de winkel zegt dat het 4 weken gaat duren en ze geen leenvideokaart leveren, kun je direct de koop ontbinden en de nieuwprijs terugvorderen.

Nee, er is geen jurisprudentie over wat 'zonder ernstige overlast' inhoudt. Maar om een voorbeeld te geven: ik heb iemand bijgestaan die een grote harddisk had gekocht, vol met files had gezet, en die harddisk begon na een jaar langzaam defect te raken. De winkel wilde dat diegene de schijf eerst zou opsturen, terwijl diegene liever eerst een leenschijf van de winkel wilde hebben om zijn files naartoe te kopiëren (hij had zelf geen schijf van vergelijkbare grootte liggen). De winkel wilde daar niet aan, hield stug vol dat het backuppen van bestanden de verantwoordelijkheid is van de klant en dat dataverlies niet onder hun garantie viel, en zei dat de klant zijn schijf maar gewoon moest opsturen. De klant heeft de koop toen ontbonden omdat de winkel niet 'zonder ernstige overlast' (namelijk het onnodig verlies van bestanden) garantie wilde verlenen en direct ergens anders een harddisk gekocht. De winkel erkende de ontbinding niet en wilde de aankoopprijs niet terugbetalen. Na het ontvangen van een dagvaarding heeft de winkel alsnog de nieuwprijs van de harddisk terugbetaald. Zo gaat het praktisch vrijwel altijd en daarom komt er ook geen jurisprudentie.
NOFI, maar wat een belachelijk voorbeeld. Die gast maakt zelf geen backup en wil daar de winkel voor verantwoordelijk houden. Gaat een dagvaarding sturen en het lukt ook nog 8)7 Wat enorm jammer dat de winkel niet met die klant naar de rechter is gegaan. Mocht de HDD kapot zijn geweest had ie vast ook nog de data recovery kosten bij de winkel willen verhalen. Sorry, maar dit vind ik echt nergens op slaan. Jouw data, jouw verantwoordelijk, niet van de winkel.

Verder vind ik het sowieso vreemd dat alle problemen maar bij winkels worden gelegt, of in ieder dat dit wordt geprobeerd. Je koopt bij een winkel met de laagste prijs en daar ook nog perfecte service bij verwachten. Er zijn winkels die een defect product gewoon omruilen en daarna zelf het met de fabrikant regelen. Dat zijn alleen winkels die wat duurder zijn en mensen kiezen er voor om bij de goedkoopste te kopen. Prima, maar verwacht dan ook geen super service. Ik zou er niet eens aan denken om een leenkaart te vragen omdat dit gewoon nergens op vind slaan. Dingen gaan gewoon kapot. Hell, alles wat je koopt gaat kapot, de ene keer na 10 jaar en de andere keer na 2 weken. Die dingen horen er gewoon bij. Jammer dat zoiets lang moet duren bij een defect, maar als je de goedkoopste kiest krijg je ook goedkope service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De shop van aankoop dient zich globaal te houden aan de afgesproken termijn. Jij meldde hier max 4 weken, dus hou dat maar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cekstuffertz
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-12-2024
GlowMouse schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:52:

[...]

De grote vraag is dan: Als de PC nog wel te gebruiken is door de onboard graphics van de CPU, maar niet meer te gebruiken is om de gamen. Is dit dan ook ernstige overlast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
PilatuS schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 16:14:
[...]

NOFI, maar wat een belachelijk voorbeeld. Die gast maakt zelf geen backup en wil daar de winkel voor verantwoordelijk houden. Gaat een dagvaarding sturen en het lukt ook nog 8)7 Wat enorm jammer dat de winkel niet met die klant naar de rechter is gegaan.
Waar het om gaat is dat een winkel wettelijk is verplicht om garantie te verlenen zonder ernstige overlast. Als de winkel de mogelijkheid heeft om de overlast op een eenvoudige manier te beperken (zoals met een leenkaart of leenschijf), is het redelijk dat de winkel dat doet.
Van een goedkope winkel verwacht ik dat hij zich aan de wet houdt, bij een dure winkel hoop ik op nog wat extra service.
Cekstuffertz schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 16:46:
[...]

De grote vraag is dan: Als de PC nog wel te gebruiken is door de onboard graphics van de CPU, maar niet meer te gebruiken is om de gamen. Is dit dan ook ernstige overlast?
Als de pc over onboard graphics beschikt, lijkt me dat voor een maandje prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
GlowMouse schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 16:48:
[...]

Waar het om gaat is dat een winkel wettelijk is verplicht om garantie te verlenen zonder ernstige overlast. Als de winkel de mogelijkheid heeft om de overlast op een eenvoudige manier te beperken (zoals met een leenkaart of leenschijf), is het redelijk dat de winkel dat doet.
Van een goedkope winkel verwacht ik dat hij zich aan de wet houdt, bij een dure winkel hoop ik op nog wat extra service.
En daarom vind ik het jammer dat dit niet voor de rechter is gekomen. Iemand die geen backups maakt wil dat de winkel hier voor verantwoordelijk is. Ook is de de vraag wat overlast hier nou precies is, dat maakt het helemaal jammer dat het niet voor de rechter is gekomen. Ik denk dat je de wet hier, en helemaal met jouw voorbeeld, extreem ruim neemt voor de consument.

Een ander punt is, stel de winkel wil dit wel doen, wie betaald dan de dubbele verzendkosten ? Indien de consument kan ik het ergens nog wel redelijk vinden vanuit het oogpunt van service verleren. Opzich kan de winkel een schijf tijdelijk uitlenen en daarna na een format in een PC zetten die iemand besteld. Dan kost het de winkel opzich niets en zou het wel zo netjes zijn. Maar goed, ik vind het sowieso wel belachelijk dat iemand die geen backups maakt wil dat de winkel hier voor gaat zorgen. Blijkbaar is de data toch niet belangrijk genoeg als er geen backups worden gemaakt en dan de winkel dagvaarden voor zoiets is voor mij echt compleet belachelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ik lees hier een hele hoop dingen waar naar mijn mening echt helemaal niets van klopt.
Ik ga hier niet dingen nog verwarrender maken door ook mijn mening te geven. Want dat is eigenlijk alles wat ik hier zie, een hoop meningen. (vooral over wat nou precies een redelijke termijn is)

@Anoniem: 27535, heb jij hier misschien iets over te vertellen?

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 16-11-2018 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
WEBGAMING schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:05:
Want dat is eigenlijk alles wat ik hier zie, een hoop meningen.
Als dit klopt:
Nee, er is geen jurisprudentie over wat 'zonder ernstige overlast' inhoudt.
Dan is het ook niet vreemd dat het bij meningen blijft. Wat overlast precies is en wat wel of niet verwacht van worden van een winkel is nogal een grijs gebied als er geen jurisprudentie over is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ga ik toch ook maar mijn mening geven... :P

Ik kan me niet voorstellen dat daar geen jurisprudentie over bestaat. Misschien niet specifiek over een videokaart, maar of het nou een videokaart of koelkast is, die "redelijke termijn" is waarschijnlijk gewoon hetzelfde.

En naar mijn mening is 4 weken ook helemaal niet zo onredelijk. Als je wil dat je 99% uptime hebt, moet je geen consumentenproducten kopen. Dan moet je zakelijke producten kopen, met de ondersteuning die daar bij hoort.

[ Voor 45% gewijzigd door WEBGAMING op 16-11-2018 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
PilatuS schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 16:57:
[...]

En daarom vind ik het jammer dat dit niet voor de rechter is gekomen. Iemand die geen backups maakt wil dat de winkel hier voor verantwoordelijk is. Ook is de de vraag wat overlast hier nou precies is, dat maakt het helemaal jammer dat het niet voor de rechter is gekomen. Ik denk dat je de wet hier, en helemaal met jouw voorbeeld, extreem ruim neemt voor de consument.

Een ander punt is, stel de winkel wil dit wel doen, wie betaald dan de dubbele verzendkosten ? Indien de consument kan ik het ergens nog wel redelijk vinden vanuit het oogpunt van service verleren. Opzich kan de winkel een schijf tijdelijk uitlenen en daarna na een format in een PC zetten die iemand besteld. Dan kost het de winkel opzich niets en zou het wel zo netjes zijn. Maar goed, ik vind het sowieso wel belachelijk dat iemand die geen backups maakt wil dat de winkel hier voor gaat zorgen. Blijkbaar is de data toch niet belangrijk genoeg als er geen backups worden gemaakt en dan de winkel dagvaarden voor zoiets is voor mij echt compleet belachelijk.
Ik denk dat het helemaal niet zo extreem is. Gezien je bv ook wasserete vergoeding kan "eisen" volgens consuwijzer. Dan lijkt mij een leen kaart(niemamd verwacht een 980ti achtige kaart). Ook een kleine moeite en kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:43
Is de kaart al opgestuurd of zijn we nog steeds aan het speculeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
WEBGAMING schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:11:
Ga ik toch ook maar mijn mening geven... :P

Ik kan me niet voorstellen dat daar geen jurisprudentie over bestaat. Misschien niet specifiek over een videokaart, maar of het nou een videokaart of koelkast is, die "redelijke termijn" is waarschijnlijk gewoon hetzelfde.
loki504 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:16:
[...]

Ik denk dat het helemaal niet zo extreem is. Gezien je bv ook wasserete vergoeding kan "eisen" volgens consuwijzer. Dan lijkt mij een leen kaart(niemamd verwacht een 980ti achtige kaart). Ook een kleine moeite en kosten.
Een koelkast vind ik iets anders dan een videokaart. Daarom zijn voor dingen als een koelkast of wasmachine dingen ook vaak anders geregeld, Die worden meestal on site gerepareerd of anders vervangen. De koelkast zit in het ene uiterste omdat je vrijwel niet zonder kan, maar een videokaart zit daar niet vind ik, of kan eigen verantwoordelijkheid zijn. Van de koelkast in het ene uiterste kan je ook het andere uiterste pakken met bijvoorbeeld een kleed. Het kleed is niet helemaal goed en moet vervangen worden wat even tijd kost. Je kan prima zonder waarbij een tijdelijke vervanging onzin zou zijn. Nou ligt die videokaart wel wat anders, maar een koelkast zou ik het niet noemen. Moeten gamen is sowieso onzin en als het via onboard kan is het helemaal onzin. Verder kan je ook prima even een 2e hands kaart kopen voor 15 euro waarmee het opgelost is. Dat de winkel hier verantwoordelijk voor moet zijn vind ik niet redelijk. Wel netjes vanuit service, maar verplicht ? Verder heb je nog het webwinkel verhaal en wie gaat de verzendkosten betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ook mee eens natuurlijk. Koelkast is inderdaad een verkeerd voorbeeld, omdat dat een levensbehoefte is, pc natuurlijk niet.
Laten we het vergelijken met een stereo, tv oid, dat lijkt me een betere vergelijking. Ook in dat geval kan ik me echt niet voorstellen dat er geen jurisprudentie over bestaat.

En naar mijn mening, (en volgens mij ben jij het daar ook mee eens) is 4 weken niet eens zo lang, en zeker niet onredelijk. (voor een product wat geen levensbehoefte is) Wil je verder werken stop je er inderdaad even een goedkoop videokaartje in. Vind ook niet dat de winkel daar verantwoordelijk voor is.

Nogmaals, als je echt zeker wil zijn dat je pc een hoop uptime heeft, dan moet je zakelijk kopen. Daar laten ze je zeker geen 4 weken wachten, en word de hardware ter plaatse omgewisseld.
Daar betaal je dan natuurlijk wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sissors schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:28:
[...]

Ik denk overigens ook dat @Anoniem: 1031525 bijzonder optimistisch is door te verwachten dat bij een zaak die meer vraagt voor een GPU je snellere reparaties krijgt.
Dat valt wel mee. Bedrijven als CoolBlue sturen een defect gestuurd apparaat vaak direct door naar de fabrikant om het te laten repareren, waar goedkopere bedrijven deze producten opsparen zodat ze 1 keer in de week in bulk worden opgehaald om daarna naar de reparerende partij te worden gebracht. Daar gaat al zo een week verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Dat is dus precies wat je wel kan. Vergeet niet dat het in het beginsel al de fout van Alternate is om een non-conform product te leveren!
Sinds wanneer is het 'een fout' als er een non-conform product geleverd wordt? Die dingen gebeuren helaas nou eenmaal. Dat kan ook tijdens het transport gebeurd zijn. Alternate is dan uiteraard wel verantwoordelijk, maar dit noemen we niet 'een fout' van Alternate.

Volgens BW Boek 7 artikel 21, zul je verkoper toch écht in staat moeten stellen het te repareren. Non-conform betekent niet dat je direct de overeenkomst kunt ontbinden. En al helemaal niet na 3 jaar.

https://wetten.overheid.n...deel1_Afdeling3_Artikel21

"Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:

a. aflevering van het ontbrekende;

b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;

c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd."

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 1031525 op 17-11-2018 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

Dat is dus precies wat je wel kan. Vergeet niet dat het in het beginsel al de fout van Alternate is om een non-conform product te leveren!
Non-conform? Wat is er niet goed aan een GPU die al 3 jaar blijkbaar vlekkeloos zijn werk heeft gedaan en nu een defect vertoont waardoor de GPU niet meer optimaal gekoeld kan worden? Ongetwijfeld zal ik non-conformiteit wel verkeerd interpreteren maar wat is de garantie op een fannetje Twee jaar? 3 jaar?

Dat de betreffende fan / bevestiging / blok niet direct op de plank ligt bij een random computerwinkel, lijkt me evident, gezien de enorme technologische ontwikkelingen en niet-leverbaarheid van bepaalde produkten na 3 jaar. In Pricewatch kan je net aan nog 3 GTX970's nieuw kopen terwijl er ooit 70+ leverbaar waren.

Hoor graag waar ik het nu verkeerd zie; het staat de topicstarter namelijk ook vrij om een aftermarket cooling-solution te kopen; die is waarschijnlijk sneller in huis dan dat Alternate de GPU ontvangt en doorstuurt naar Asus.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

WEBGAMING schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:05:
Ik lees hier een hele hoop dingen waar naar mijn mening echt helemaal niets van klopt.
Ik ga hier niet dingen nog verwarrender maken door ook mijn mening te geven. Want dat is eigenlijk alles wat ik hier zie, een hoop meningen. (vooral over wat nou precies een redelijke termijn is)

@Anoniem: 27535, heb jij hier misschien iets over te vertellen?
Mee eens, 'ik kan geen spelletje meer spelen, dus is dat overlast' want je hebt echt geen 980ti nodig om je 'belasting aangifte te doen' (Wat een BS argument is).

Dan het 'non conform' verhaal.. dus hij doet het 2-3? jaar en nu is er een probleem met de fans.. Wat is hier 'non conform' aan? En niet wetende of de persoon in kwestie zelf de kaart geïnstalleerd heeft en misschien toen al de fans beschadigd heeft wie kan het zeggen?

Een aantal personen hier verwachten behandelt te worden als een koning ofzo? Je product is defect je gaat naar de winkel/vraagt RMA aan en stuurt het op.. Je krijgt te horen dat het 4 weken duurt, wat dan? Verwacht je gelijk dat het HELE bedrijf voor je aan de bak gaat? Wat verwachten 'jullie' wel niet? Je bent maar een nummer hoor, doe niet zo achterlijk.

Als ik met iemand te maken heb die dit verwacht duurt het geen 4 weken meer maar 16 weken, ga je zeuren 32 weken. Kneuzen! Ook wel zeurtoeslag genoemd.

Als je het te lang vindt duren koop je maar een nieuwe...

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
prutser001 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 09:32:
[...]

Mee eens, 'ik kan geen spelletje meer spelen, dus is dat overlast' want je hebt echt geen 980ti nodig om je 'belasting aangifte te doen' (Wat een BS argument is).

Dan het 'non conform' verhaal.. dus hij doet het 2-3? jaar en nu is er een probleem met de fans.. Wat is hier 'non conform' aan? En niet wetende of de persoon in kwestie zelf de kaart geïnstalleerd heeft en misschien toen al de fans beschadigd heeft wie kan het zeggen?

Een aantal personen hier verwachten behandelt te worden als een koning ofzo? Je product is defect je gaat naar de winkel/vraagt RMA aan en stuurt het op.. Je krijgt te horen dat het 4 weken duurt, wat dan? Verwacht je gelijk dat het HELE bedrijf voor je aan de bak gaat? Wat verwachten 'jullie' wel niet? Je bent maar een nummer hoor, doe niet zo achterlijk.

Als ik met iemand te maken heb die dit verwacht duurt het geen 4 weken meer maar 16 weken, ga je zeuren 32 weken. Kneuzen! Ook wel zeurtoeslag genoemd.

Als je het te lang vindt duren koop je maar een nieuwe...
En volgens de wet mag dat ook. Hij kan de koop ontbinden. En dan ben je helemaal de sjaak. Maar ik wens je veel succes met je webwinkel. Met die gedachtengang ga je vast een eind komen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nijn schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:13:
[...]

Ja, refurbished apparatuur houd het 3 maanden uit, anders zou het de fabrikant veel gaan kosten. Maar na die drie maanden? Dat hangt helemaal af van de geschiedenis van het apparaat, de kennis en kunde van de technician en de fabrikant.
Hoe kom je überhaupt bij deze onzin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Hackus schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:20:
[...]

Hoe kom je überhaupt bij deze onzin ?
Ik denk dat ik dat vrij duidelijk in m'n post heb staan. Welke informatie mis je? En op welke basis vind je het onzin?
[...]
Een refurbished apparaat is nog altijd gebruikt. Je weet niet hoe lang, je weet niet in welke condities, welke temperaturen, enz.

Ja, ze testen het en repareren schade. Maar dat is een momentopname. Wat ze niet kunnen zien is vele soorten van slijtage. Electromigration zorgt voor veranderende parameters van transistor gates en gebeurt al onder ideale condities. Iets te hoog voltage, te hoge temperatuur enz. versnellen dat proces significant. Whiskers door hoge stroomsterkte. Silicon nodules door thermal cycling. Contact degradation door talloze zaken zoals humiditeit.

Moderne elektronica is te klein en te goedkoop om het eeuwige leven te hebben. De meeste van bovenstaande problemen kunnen gemitigeerd worden, maar daar heb je ruimte en dure grondstoffen (goud bijvoorbeeld) voor nodig.

Maar het grootste probleem is nog gewoon slechte refurbishments. Productie van elektronica kun je laten doen door fabrieksarbeiders en machines. Refurbishen is een stuk gecompliceerder en dus duurder, zelfs al heb je alle tests en procedures uitgeschreven. Maar 't is wel makkelijk om shortcuts te nemen. Een bekende daarin is Apple. Louis Rossmann kan daar uren over vertellen, zoals met de 2012 MacBook Pro. Door slecht soldeer kwam bij veel van deze machines een chip los van het moederbord. De logische oplossing: Opnieuw solderen met beter soldeer. Maar dat kost geld. De "refurbishment" procedure van Apple? We stoppen een stukje rubber tussen de chip en de case, zodat ie voorlopig contact blijft maken. Makkelijk, snel, en niet duurzaam, precies wat sommige fabrikanten willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Nijn Omdat je onzin verkondigd in die post, en je lijkt 2 topics door elkaar te halen. Hou het gewoon bij het geval van TS en haal er geen andere dingen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Hackus schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:26:
@Nijn Omdat je onzin verkondigd in die post, en je lijkt 2 topics door elkaar te halen. Hou het gewoon bij het geval van TS en haal er geen andere dingen bij.
Jouw comment gaat over een post die ik een behoorlijk eind terug heb gemaakt. De TS was bang een refurbished product terug te krijgen. Ik reageerde op een post waarin gezegd werd dat dat alsnog een prima oplossing was. Een serieuze discussie ga ik graag met je aan over mijn 'onzin', maar dan moet je wel met specifieke zaken en feiten komen.

Anoniem: 1031525 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 09:16:
[...]
Sinds wanneer is het 'een fout' als er een non-conform product geleverd wordt? Die dingen gebeuren helaas nou eenmaal. Dat kan ook tijdens het transport gebeurd zijn. Alternate is dan uiteraard wel verantwoordelijk, maar dit noemen we niet 'een fout' van Alternate.
Toch alweer een paar jaartjes. Het conformiteitsbeginsel: "Een product moet voldoen aan de eigenschappen die je als consument redelijkerwijze mag verwachten."

Wettelijke basis:
Artikel 17 BW7, lid 1 en 2

1 De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2 Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Anoniem: 1031525 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 09:16:
[...]

Volgens BW Boek 7 artikel 21, zul je verkoper toch écht in staat moeten stellen het te repareren. Non-conform betekent niet dat je direct de overeenkomst kunt ontbinden. En al helemaal niet na 3 jaar.
[...]
Ik beargumenteer ook zeker niet dat de overeenkomst ontbonden kan worden. Wel dat de winkelier gevraagd mag worden de potentieel grote overlast te verminderen.

Wat betreft de 3 jaar: Ik heb de TS hier nergens zien stellen dat de kaart al 3 jaar oud is. Gezien de reactie van Alternate beschouwen zij de kaart nog gewoon als 'binnen garantie'. De datum van aankoop is hier leidend. Al was de productie van deze kaarten 15 jaar geleden al gestopt. Alternate verkoopt de kaart met garantie. Als ze geen volwaardige garantie daarop willen geven, dan moeten ze 'm niet aan een consument verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nijn schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:54:
[...]

Jouw comment gaat over een post die ik een behoorlijk eind terug heb gemaakt. De TS was bang een refurbished product terug te krijgen. Ik reageerde op een post waarin gezegd werd dat dat alsnog een prima oplossing was. Een serieuze discussie ga ik graag met je aan over mijn 'onzin', maar dan moet je wel met specifieke zaken en feiten komen.

[...]
Je kunt niet zomaar beweren dat ref. maar 3 mnd mee gaat. je hebt ook geen feiten weergegeven.
Dus wijt het aan jezelf, en kom zelf met specifieke feiten, en kwak niet zomaar iets neer. Verder beweer je hier dat Alternate een non-conform product heeft geleverd. dat is hier niet het geval, maar in een ander topic waar een videokaart gerepareerd is bij Asus, en meer defect terugkomt dan het in 1e instantie was. Dus daarom mijn punt, dat je het bij het geval van TS moet houden.
Zomaar roepen dat een refurbished artikel maar 3mnd blijft werken omdat het de fabriek anders geld kost is complete onzin. De shop behoort te zorgen dat je een conform product hebt. Het wordt ook niet gedaan om zo over de 2j garantie te gaan, of welke reden je ook wilt weergeven. Hou het aub bij het geval van TS en kom niet met warrige berichten, die hier nvt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
@Hackus als het product niet voldoet aan de verwachting spreek je over non cornform product. Dit is niet direct fout zoals Nijn het noemt. Maar moet wel opgelost worden als het non conform blijkt
https://www.amsadvocaten....enrecht/non-conformiteit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Hackus schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:08:
Je kunt niet zomaar beweren dat ref. maar 3 mnd mee gaat.
[...]
Zomaar roepen dat een refurbished artikel maar 3mnd blijft werken omdat het de fabriek anders geld kost is complete onzin.
Ik beweer nergens dat een refurbished product maar 3 maanden mee gaat. Ik stel dat een refurbished product doorgaans zeker drie maanden mee gaat. Immers, bij vervanging bied zelfs Dynafix tegenwoordig 3 maanden garantie.. Vervangen met een refurbished model wat binnen 3 maanden kapot gaat, zal dus zeker in de papieren lopen, als dat vaker voorkomt.

Ik geef wel aan dat het daarna afhangt van de eerlijkheid en kundigheid van de fabrikant. En heb ook een voorbeeld gegeven van een bekende fabrikant waarvan ik zeker geen refurbished product zou willen hebben.

Toch nog even mijn post erbij:
[...]

Hackus schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:08:
[...]
Verder beweer je hier dat Alternate een non-conform product heeft geleverd. dat is hier niet het geval
Dat is wel heel stellig. Ik geef toe, er is altijd een kans dat de TS het probleem zelf heeft veroorzaakt. Daarom zei ik ook: "Het product is blijkbaar non-conform geweest bij levering.".
Echter, als we er vanuit mogen gaan dat dit inderdaad een garantiegeval is, wat we in dit topic veelal doen, dan is er dus een non-conform product geleverd door Alternate.

Immers, een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen van de koper. Of, zoals het in de wet staat "De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.". De levensduur van een product is onderdeel van die redelijke verwachtingen / overeenkomst. Als, naar nu blijkt, het product die levensduur niet haalt, is er dus door Alternate een non-conform product geleverd.

Hoewel ik niet wil beweren dat Alternate daar makkelijk iets aan kan doen, is het leveren van een non-conform product toch echt een fout van Alternate. De wet schrijft immers voor dat de afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet voldoen. Gelukkig heeft de wetgever ook ingezien dat deze kwesties voorkomen. Er zijn dan ook een aantal artikelen in het burgerlijk wetboek gewijd aan de wijze waarop Alternate deze fout kan herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

loki504 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:35:
@Hackus als het product niet voldoet aan de verwachting spreek je over non cornform product. Dit is niet direct fout zoals Nijn het noemt. Maar moet wel opgelost worden als het non conform blijkt
https://www.amsadvocaten....enrecht/non-conformiteit/
Er is geen sprake van niet meewerken. er is ook geen non-conform artikel afgeleverd in dit geval van TS.
De shop van aankoop hier werkt netjes mee. In dit topic Advies nodig over gerechtelijke stappen s.v.p is een non-conform artikel afgeleverd. klacht was een ledje die niet brand en nu is er meer defect. Dat heeft niets te maken met het geval uit dit Topic. Er wordt van alles gespeculeerd, en veel heeft totaal niets met het geval uit TS te maken. @Nijn Het gaat hier om de info uit TS, niet iet van Dyna of geheel andere artikelen. Zelfde geldt voor vervangende/leenkaart. Daar moeten geen voorbeelden van een smartphone bijgehaald worden. dat heb ik in eerder bericht al uitgelegd. Indien een videokaart er voor zorgt dat de gehele PC niet meer werkt, is er wel sprake van hinder. als de iGPU gebruikt kan worden niet. verder is er door de shop van aankoop maximaal 4 weken beloofd, daar mag TS de shop aanhouden, dus berichten van 6-8-10 weken hebben geen nut hier. als er geen afspraak is gemaakt, mag TS dat overleggen met de shop van aankoop, maar hier is al een max. van 4 weken aangegeven en daar kan TS de shop aan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Hackus schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:09:
[...]

Er is geen sprake van niet meewerken. er is ook geen non-conform artikel afgeleverd in dit geval van TS.
De shop van aankoop hier werkt netjes mee. In dit topic Advies nodig over gerechtelijke stappen s.v.p is een non-conform artikel afgeleverd. klacht was een ledje die niet brand en nu is er meer defect. Dat heeft niets te maken met het geval uit dit Topic. Er wordt van alles gespeculeerd, en veel heeft totaal niets met het geval uit TS te maken. @Nijn Het gaat hier om de info uit TS, niet iet van Dyna of geheel andere artikelen. Zelfde geldt voor vervangende/leenkaart. Daar moeten geen voorbeelden van een smartphone bijgehaald worden. dat heb ik in eerder bericht al uitgelegd. Indien een videokaart er voor zorgt dat de gehele PC niet meer werkt, is er wel sprake van hinder. als de iGPU gebruikt kan worden niet. verder is er door de shop van aankoop maximaal 4 weken beloofd, daar mag TS de shop aanhouden, dus berichten van 6-8-10 weken hebben geen nut hier. als er geen afspraak is gemaakt, mag TS dat overleggen met de shop van aankoop, maar hier is al een max. van 4 weken aangegeven en daar kan TS de shop aan houden.
Waar haal jij vandaan dat als de winkel wil mee werken het ineens niet meer non conform is? Het product is non conform punt. Of winkel nu wel of niet mee werkt. Alleen zolang Alternate mee werkt is er nog weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

loki504 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:11:
[...]

Waar haal jij vandaan dat als de winkel wil mee werken het ineens niet meer non conform is? Het product is non conform punt. Of winkel nu wel of niet mee werkt. Alleen zolang Alternate mee werkt is er nog weinig aan de hand.
Ja, je kunt het non-corform noemen omdat het defect is. je kunt niet noemen dat de shop een non-conform artikel heeft geleverd. na langer gebruik is het defect(non-conform) en gaat het via de shop van aankoop in reparatietraject om weer een conform artikel te leveren. In het andere topic is er wel degelijk een non-conform artikel geleverd. Bij defect, doe je beroep op non-conformiteit om het geleverde artikel te herstellen als conform.

Indien de shop na herstel, nog steeds een defect product (voldoet niet aan conformiteitseisen) levert, spreek je pas van een non-conform artikel leveren. wat dus is gebeurt in dit topic. Advies nodig over gerechtelijke stappen s.v.p

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.