GlowMouse schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 18:50:
[...]
Dat ligt aan jouw gebrekkige kennis van het consumentenrecht. Lees bijvoorbeeld
Quelle maar eens door (van de hoogste Europese rechter). Ging over fornuis/oven waarvan de emaillaag aan de
binnenzijde van de oven na anderhalf jaar was losgekomen. Het fornuis was vanaf dag 1 niet-conform
Waarom moet ik iets doorlezen wat over non-conformiteit gaat?
Volgens Nijn is een aanname dat het niet door de gebruiker is veroorzaakt leidend tot maar 1 redelijke conclusie : Non-conformiteit.
En dat is volslagen onzin (als je niet binnen de 1e 6 maanden zit, en zeker na 3 jaar heb je een rits aan mogelijkheden naast non-conformiteit)
Je mag eerst de non-conformiteit aan gaan tonen voordat je er iets aan hebt.
Waar ik het wel mee eens ben is het onderscheid tussen garantie en nonconformiteit. Ik ben er ook niet zeker van dat hier sprake is van nonconformiteit, zeker niet als de kaart al 3 jaar is gebruikt zoals door sommigen werd beweerd.
Bewegend onderdeel als een fan over een levensduur van 3 jaar, mwah, dan is het (in de meeste gevallen) of slijtage of ongemerkte user-abuse (bijv. in de vorm van pc vaak verschuiven).
Ik wens je veel succes met aantonen dat het non-conform is.
Maar als het nu niet conform is, was het dat al niet vanaf het moment van aflevering.
Dat klopt, alleen nogmaals, veel plezier met aantonen dat het niet conform is. En totdat dat aangetoond is is het hele verhaal van Nijn overbodig. En de manier waarop hij op non-conform komt is onzinnig.
[...]
Misschien werd je genegeerd omdat er eerder in dit topic naar een rechterlijke uitspraak werd verwezen waarin precies het tegenovergestelde werd beslist.
Mwah, ik denk dat je het tijdsverschil (8 maanden vs 3 jaar) iets te makkelijk negeert. Als je na 3 jaar een volledig nieuw model wilt ontvangen dan kan je daarom vragen alleen moet je dan niet verbaasd zijn als je ook een rekening erbij krijgt voor 95% (oid afhankelijk van type apparaat etc) van de nieuwprijs vanwege het vruchtgebruik wat je van de vorige hebt gehad.
Het is niet zwart-wit, er zijn ook nog allerlei gradaties van grijs ertussenin.
abati24 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:41:
Als laatst heb ik ook aangegeven om alleen de gpu fan te vervangen en niks anders, Alternate gaf aan dat ze niks kunnen beloven maar dat ze mij op de hoogte zouden houden als er geen andere alternatief is dan alleen de fans vervangen. Opmerkelijk dat er zelfs een kans zou zijn dat mijn hele gpu vervangen zou kunnen worden voor alleen een defect aan de fan -_-.
Ik snap het niet helemaal, wat wil je nou? Snelle reparatie of enkel je fan vervangen? Het hangt ervanaf of het een veel voorkomend probleem is met die fans, maar als dat niet zo is dan zullen ze die niet op voorraad in het reparatiecentrum hebben waar alternate het heenstuurt, oftewel dan is er een grote kans dat om aan jouw wens te voldoen ze de 4 weken moeten gaan breken.
En op de hoogte houden zou ik me niet te veel van voorstellen, het reparatiecentrum beslist gewoon wat ze gaan doen om jou een werkende videokaart te bezorgen, die gaan niet eerst even Alternate op de hoogte houden waarna die jou weer op de hoogte gaat houden.
En nee, het is niet opmerkelijk dat ze gewoon de gpu vervangen, dat is redelijke standaard praktijk als het geen grootschalig issue is. NL-reparatiecentrum is gewoon een paar man op het hoofdkwartier van de NL-verkoop dienst die de meest voorkomende dingen kunnen fixen, die hebben niet alle onderdelen (of kennis) in huis om iets echt te fixen, die sturen gewoon een nieuwe/gereviseerde naar jou terug en dan gaat de jouwe naar china/hongkong om gerecycled of echt gerepareerd (/gereviseerd) te worden, dat proces kan rustig 6 maanden kosten.
Ik heb natuurlijk 't hele gesprek opgenomen zoals zij dat ook doen, in mijn geval was 't meer om misverstanden te voorkomen en checken of ze aan hun afspraak houden.
Zolang je begrijpt wat hun afgesproken hebben...
- Dat is 4 weken maar daar kan overmacht bijkomen.
- Dat is dat je het pakketje eerder retour kan krijgen dan dat alternate je op de hoogte kan stellen over wat er precies gebeurt is. Alternate zal die notificatie pas krijgen als de reparatie klaar is en het product per post retour gaat.
Er is dus expliciet niet afgesproken :
- Dat je het product 100% gegarandeerd binnen 4 weken terugkrijgt.
- Dat alternate je in de tussentijd op de hoogte stelt over wat er exact gaat gebeuren en dat je dan nog iets kan kiezen.
GlowMouse schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:16:
[...]
Als bijvoorbeeld blijkt dat de herrie wordt veroorzaakt door slijtage doordat er stof in de motor is gekomen, is de kaart niet conform: het was te voorzien dat de videokaart in een pc zou worden ingebouwd en een pc is vaak stoffig, dus zo'n motor hoort stofdicht te worden afgeschermd of hoort niet al na enkele jaren door stof te slijten. Als het gewone slijtage betreft, zal het van de gebruiksduur afhangen of dat binnen de verwachtingen valt. In die zin is de gebruiksduur relevant.
Dit is wederom niet zwart-wit. Er gelden normen etc over hoeveel stof er in een normale kamer mag zijn en aan de hand daarvan kan je uitrekenen hoeveel stof zich na 3 jaar in de motor kan verzamelen. Een fabrikant heeft enkel met die normen en die berekening rekening te houden.
Als blijkt dat er overmatig veel stof in de motor is gekomen dan is de kaart gewoon conform.
Sowieso is ook slijtage niet zwart-wit, het is niet zo dat 1 dag voor het verstrijken van de garantie ( of praktische levensduur) de slijtage het product non-conform maakt, terwijl diezelfde slijtage 1 dag later perfect zou zijn.
Slijtage gaat binnen toleranties en daarom kennen we bijv ook vruchtgebruik etc wat ook meetelt.
Je praat hier gewoon over een product wat aan het einde van zijn levensduur zit (wat niet opgaat bij al je gelinkte voorbeelden) en wat dus heel wat slijtage heeft. Dan is het niet meer zwart-wit enkel conform of non-conform.