This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Architecten zijn doorgaans niet héél geliefd in de bouw. Ze houden zich vaak star aan hun ontwerp en weinig rekening met praktische uitvoerbaarheid. De aannemer zoekt maar uit hoe hij het kan maken zoals getekend en de opdrachtgever mag lappen voor al het onnodige extra werk wat met een minimale aanpassing vooraf had kunnen worden voorkomen. Als er maar even goed gekeken was naar praktische uitvoerbaarheid....Thijsmans schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:58:
[...]
/edit: Het zou mij ook verbazen als de architect geen contacten heeft die dit voor een vriendentarief fixen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. De scharnieren zitten al in de deur EN het kozijn. Deze laat je vervallen, en maakt van een stukje deur wat je afzaagd een nieuw "kozijn". Hier frees je het nieuwe scharnier inNDF82 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:29:
[...]
Die scharnieren zitten er al in. De deuren zijn best zwaar dus vermoed dat ik niet anders kan dan het aluminium profiel verplaatsen als de deur ingekort wordt.
|_|_______________|
art is niet echt mijn ding

PS. Heb je beide partijen al gevraagd wat ze hier aan voorstellen met de kosten?
Als je sam sam kan doen, dan deel je die rug door 3. De aannemer 333, architect 333, en jij 333.
Ik snap wat je zegt maar vraag me af of het zo "simpel" op te lossen is. Alles staat of valt met de afwerken voor deze kozijnen.sbruynis schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:46:
[...]
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. De scharnieren zitten al in de deur EN het kozijn. Deze laat je vervallen, en maakt van een stukje deur wat je afzaagd een nieuw "kozijn". Hier frees je het nieuwe scharnier in
|_|_______________|
art is niet echt mijn ding![]()
PS. Heb je beide partijen al gevraagd wat ze hier aan voorstellen met de kosten?
Als je sam sam kan doen, dan deel je die rug door 3. De aannemer 333, architect 333, en jij 333.
Zie hier voor hoe de kozijnen gemonteerd worden: http://www.xinnixdoorsyst...ehandleiding-x1-x2-lr.pdf
Daarnaast zijn de deuren niet massief, dat zou ze te zwaar maken. Dus een stukje afzagen is denk ik ook geen optie.
Sam-sam voor het verkleinen van het toilet kozijn zou voor ons de meest acceptabele oplossing zijn.
...leeg...
NDF82 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:02:
[...]
Daarnaast zijn de deuren niet massief, dat zou ze te zwaar maken. Dus een stukje afzagen is denk ik ook geen optie.
Hier had ik het op gebaseerd.NDF82 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:31:
[...]
Optioneel aan te bieden: binnendeuren en kozijnen uitgevoerd in standaard meranti hout met stompe massieve deuren fabr. Berkvens o.g.
...[/i]

Ook nog overleg gehad met de architect en die was ook van mening (zoals anderen op dit forum) dat de aannemer het had kunnen opmerken tijdens het maken van de werk tekeningen of tijdens het plaatsten van de kozijnen. Aangezien beide niet gebeurd is, vindt de architect het ook de verantwoordelijkheid van de aannemer om de fout op een goede manier te lossen.
Tot die tijd hou ik mijn laatste betaling vast.
...leeg...
Zelf heb ik wel eens zo'n probleem opgelost door er zoals eerder genoemd een balkje hout tegen t kozijn te schroeven en de deur te versmallen.
Ook holle deuren bestaan aan de zijnkanten uit houten balken en zijn doorgaans vele cms in te korten.
Ook heb je nog de mogelijkheid iets met rare scharnieren te doen. De eerder genoemde pinnen wat opzij, of een soort plaumulescharnier dat naar buiten valt en de deur daarmee een heel andere scharnierhoek kan geven binnen een bestaand kozijn. Ik heb zelfs er ergens een die je als je verder opent nog een bladuitvouwt en daarmee 270 graden radius geeft. Dus zou je ook wel iets moeten kunnen hebben dat de 90 gradenhoek een paar cm opzij duwt en toch haaks oogt.
Ik denk dat, zoals al eerder geopperd, het naar achter brengen van je slaapkamerdeur de esthetisch beste optie is. Tegelwerk repareren is moeilijk mooi te krijgen.NDF82 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:30:
Ja, toevallig gisteren te horen gekregen dat ze aan het bekijken zijn hoe ze de WC deur kunnen versmallen. Hier is wel een heel getouwtrek aan vooraf gegaan dus eerst maar eens afwachten wat het voorstel wordt.
Uiteraard. An architects dream is an engineers nightmare is een veelgehoord credo op de bouw.Aangezien beide niet gebeurd is, vindt de architect het ook de verantwoordelijkheid van de aannemer om de fout op een goede manier te lossen.
Naar achteren brengen van de slaapkamer deur heeft niet m'n voorkeur. Daarmee is de minimalistische uitstraling om zeep.
Wat bedoel je met moeilijk mooi te krijgen? Is het lastig om bestaande tegels af te bikken en nieuwe te plaatsen? Dat is namelijk wel waarop ik aan wil sturen.
...leeg...
Het is niet lastig om dat te doen, het is lastig om het zorgvuldig te doen en niet meer schade aan te richten dan nodig (iets te lomp tikken en de rij aangrenzende tegels scheurt ook).NDF82 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:03:
@Schrudde @Pizza_Boom
Naar achteren brengen van de slaapkamer deur heeft niet m'n voorkeur. Daarmee is de minimalistische uitstraling om zeep.
Wat bedoel je met moeilijk mooi te krijgen? Is het lastig om bestaande tegels af te bikken en nieuwe te plaatsen? Dat is namelijk wel waarop ik aan wil sturen.
Nog niet gesproken over voeg- en kitwerk.dr.lowtune schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:35:
[...]
Het is niet lastig om dat te doen, het is lastig om het zorgvuldig te doen en niet meer schade aan te richten dan nodig (iets te lomp tikken en de rij aangrenzende tegels scheurt ook).
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Als die aannemer goed volk inhuurt kan hij dit gewoon uitvoeren zonder dat je er iets van ziet.
Mijn idee zou zijn geweest: andere klink op de slaapkamerdeur in dezelfde stijl, maar die geen hoek van 90 graden heeft, maar direct bij de deur eerst een hoek van 45 graden maakt, zodat de toiletdeur wel verder open kan. Lijkt me meest voordelige oplossing. Tenzij de bouwondernemer/architekt het betalen.
Maar ik snap de tekening niet goed dus heb om een geschreven toelichting gevraagd. Zoals ik het nu zie, gaat de deur twee keer scharnieren?! Ik vind hier geen voorbeeld van op internet. Vraag me af of dit een goede oplossing is (zou je tussen de deur bij de tweede set scharnieren kunnen kijken?). Wat vinden jullie?
Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar versmallen van deur en kozijn. Omdat de aannemer het ook al op andere vlakken ontzettend zwaar verprutst heeft (o.a. stucwerk van de gehele woning) wil ik alleen nog genoegen nemen met een goede, nette oplossing.
[Voor 4% gewijzigd door NDF82 op 09-01-2019 10:40]
...leeg...
En ik heb het hele topic niet doorgenomen maar waarom kan je slaapkamerdeur niet omgedraaid worden?
De afwerking in je slaapkamer is vele malen makkelijker te herstellen dan in je toilet met tegels. (ook niet onmogelijk trouwens) .
Maar we focussen op die WC deur die gezien de kozijnen wat je ook gaat doen, niet knap open zal kunnen zonder de deur te versmallen of je kozijn flink op te dikken.
Als je de slaapkamer klink/deur naar de andere kant kan brengen heb je dit probleem niet meer?
Als je die slaapkamerdeur aan de andere kant laat scharnieren dan heb je esthetisch gezien alle deur klinken aan dezelfde linkerkant van de deur. Staa denk ik niet heel gek ofzo.
Dat je het anders bedacht had is prima, maar dan zijn de consequenties ook voor jou.
Als deze opstelling met de "standaard" kozijnen en klinken geen probleem was geweest dan is er volgens mij maar 1 schuldig. (hint; degene die de afwijkende kozijnen heeft gekozen).
[Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 09-01-2019 11:01]
Ik denk in ieder geval dat ik zelf hier voor zou kiezen, zeker als je scharnieren onzichtbaar zijn.
@GeeMoney Lees anders het topic even door, dit is namelijk allemaal besproken.
Dat is al besproken in dit topic. Zoals de slaapkamerdeur nu zit gaat deze naar de muur toe open, je hebt dan een vrije inloop de ruimte in. Op het moment dat die deur omgedraaid wordt gaat de deur richting de ruimte toe open, erachter zit ook nog een kort stukje muur, dus dan zou de slaapkamerdeur maar 90 graden open kunnen, dan moet je de complete deur voorbij lopen om de ruimte te betreden, dat is ook niet ideaal.GeeMoney schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:56:
Als je de slaapkamer klink/deur naar de andere kant kan brengen heb je dit probleem niet meer?
Dat gezegd hebbende, is het denk ik wel de optie die ik zou kiezen.

De oplossing die nu wordt geopperd met het dubbele scharnier is wat mij betreft een non-oplossing. Als je het persé bij de WC wil oplossen dan inderdaad het kozijn verbreden en de deur versmallen. Ik weet alleen niet in hoeverre het in het oog springt dat je dan één smallere deur hebt, dat is misschien ook nog iets om over na te denken.
De scharnieren zijn misschien onzichtbaar, maar je zult dan altijd over de complete lengte van de deur een naad zien lopen.Nivado schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:00:
Ik verwacht dat de eerste set scharnieren geblokkeerd wordt, zodat je effectief het zelfde effect hebt als een smaller kozijn, zonder dat het smaller lijkt. Ik kan dit echter door het gebruik van geel niet goed zien, dus dit zul je moeten navragen.
Ik denk in ieder geval dat ik zelf hier voor zou kiezen, zeker als je scharnieren onzichtbaar zijn.
[Voor 22% gewijzigd door Harrie_ op 09-01-2019 11:03]
☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K
Als esthetiek zo belangrijk is, dan zou ik never nooit voor die dubbele scharnier optie kiezen.Harrie_ schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:02:
[...]
Dat is al besproken in dit topic. Zoals de slaapkamerdeur nu zit gaat deze naar de muur toe open, je hebt dan een vrije inloop de ruimte in. Op het moment dat die deur omgedraaid wordt gaat de deur richting de ruimte toe open, erachter zit ook nog een kort stukje muur, dus dan zou de slaapkamerdeur maar 90 graden open kunnen, dan moet je de complete deur voorbij lopen om de ruimte te betreden, dat is ook niet ideaal.
Dat gezegd hebbende, is het denk ik wel de optie die ik zou kiezen.![]()
De oplossing die nu wordt geopperd met het dubbele scharnier is wat mij betreft een non-oplossing. Als je het persé bij de WC wil oplossen dan inderdaad het kozijn verbreden en de deur versmallen. Ik weet alleen niet in hoeverre het in het oog springt dat je dan één smallere deur hebt, dat is misschien ook nog iets om over na te denken.
[...]
De scharnieren zijn misschien onzichtbaar, maar je zult dan altijd over de complete lengte van de deur een naad zien lopen.
Dat lijkt me vele malen storender dan voor optie 4 van @Señor Sjon te kiezen. (wat ik ook had gedaan).
Desnoods laat je dat muurtje achter die slaapkamer deur schuin weglopen en opnieuw afstucken. Met een paar cm namelijk win je al gigantisch in je draaicirkel?
(En die schuine kant is dan alleen zichtbaar als je je dus vlak achter de dichte deur richting de kamer gaat kijken en wie doet dat nu?)
En ruimte in de slaapkamer die je daardoor verliest is een non-argument. Een bed zet je namelijk niet aan de kant van de wc-muur zodat hij uitsteekt richting de deur en de kamer is als ik goed lees zeker 2.40m diep tot aan de achterkant wc-muur. Een bed tegen de andere wand kan dus makkelijk 2.20m lang zijn.
Ook die lichtschakelaar verplaatsen is peanuts.
Benodigdheden:
* Stucadoor
* Nieuw kozijn
* Nieuwe deur
Concessies die dan gedaan moeten worden:
* Deurklink zit niet aan de kant zoals bedacht, maar wel hetzelfde als de andere slaapkamer
* Muurtje zal schuin weglopen en is zichtbaar als de deur dicht is en je direct achter de deur naar die wand gaat kijken. (hij zwaait immers open richting die muur, dus met deur open is het niet eens zichtbaar).
Als schuin weglaten lopen niet eens nodig is met deze kozijnen om de deur toch 90 graden te openen , dan heb je toch al het maximale aan doorgang ongeacht de draairichting? Het is niet dat je met de huidige draairichting even een bankstel van 2.50 meter schuin naar binnen kan steken wat je kwijtraakt als je de deur/klink zou draaien.
Nu ik bovenstaande schrijf zou ik 100% die draairichting van die slaapkamer deur aanpassen en lichtschakelaar op laten schuiven.
[Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 09-01-2019 13:56]
De oplossing is zo te zien gewoon om de deur te versmallen. Men plaatst in de bestaande deur nog maal onzichtbare scharnieren om deze te versmallen. Ik vraag me af of men dan de scharnieren die in het kozijn zitten kunnen blokkeren zodat ze beide niet open gaan, anders heb je er naar mijn mening nog steeds weinig aan.NDF82 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:39:
Aannemer heeft van zich laten horen. Hij stelt het volgende voor:
[Afbeelding: deur 100 mm versmallen]
Maar ik snap de tekening niet goed dus heb om een geschreven toelichting gevraagd. Zoals ik het nu zie, gaat de deur twee keer scharnieren?! Ik vind hier geen voorbeeld van op internet. Vraag me af of dit een goede oplossing is (zou je tussen de deur bij de tweede set scharnieren kunnen kijken?). Wat vinden jullie?
Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar versmallen van deur en kozijn. Omdat de aannemer het ook al op andere vlakken ontzettend zwaar verprutst heeft (o.a. stucwerk van de gehele woning) wil ik alleen nog genoegen nemen met een goede, nette oplossing.
Ik had persoonlijk verwacht dat deze kwestie allang opgelost zou zijn. Maar ik vindt de oplossing nog niet eens zo verkeerd, mits men de scharnieren in het kozijn kan blokkeren of vastzetten. Enige nadeel is dat je in plaats van een enkele deurpaneel op deze manier een extra lijn in de deur krijgt.
Ik ben bang dat je zult moeten kijken naar de best mogelijke oplossing ook voor je zelf. Als je het minimalistisch wilt houden zoals je zelf aangeeft, had ik misschien eerder gekozen om de deurgreep te veranderen zoals je in het begin had aangegeven. Maar goed jij moet er tegen aan kijken, al kan ik je vertellen dat het binnen 1 maand heel normaal is en dat je je dan wel weer drukt maakt over andere dingen

@GeeMoney Het is een ingebouwd/onzichtbaar kozijn. Als je die wilt wijzigen zul je aardig aan het breken moeten en dan heb je er een veel grotere rotzooi van. Het klinkt allemaal wel makkelijk, maar er zal een nieuw kozijn besteld moeten worden met de scharnieren aan de goede kant, en de hele muren moeten opengebroken worden. Ook vindt ik de draairichting van de deur heel onlogisch en niet praktisch.
Edit:
Hierbij nog een schets, hoe men het probeert op te lossen. Enige wat de vraag is of men dus de scharnieren in het kozijn kan vastzetten. Je krijgt dan de deur zoals die in het oranje is weergegeven. Zo niet dat krijg je de groene versie, hiermee is de doorgang uiteindelijk wel groter, maar ik vraag mij af of dit een praktische oplossing is.
[Voor 17% gewijzigd door Andyk125 op 09-01-2019 11:56]
Met een beetje beleid en een diamantfrees strak langs het kozijn krijg je die kozijnen er toch zo uit?Andyk125 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:28:
[...]
@GeeMoney Het is een ingebouwd/onzichtbaar kozijn. Als je die wilt wijzigen zul je aardig aan het breken moeten en dan heb je er een veel grotere rotzooi van. Het klinkt allemaal wel makkelijk, maar er zal een nieuw kozijn besteld moeten worden met de scharnieren aan de goede kant, en de hele muren moeten opengebroken worden. Ook vindt ik de draairichting van de deur heel onlogisch en niet praktisch.
Het is wel wat werk, eens maar in mijn ogen geeft dat wel het mooiste resultaat.
En kiezen tussen onpraktisch (hoezo eigenlijk, aan ruimte en doorgang verlies je niets en je doet hem veelal niet vaker dan 2 a 3 keer per dag open/dicht) of een extra naad over de hele lengte van je deur met een gekke knik waar je altijd tegenaan kijkt.
Waarom niet een 'bakje' in de deur zetten waar die klink invalt. Wellicht niet de oplossing die je gewild had, maar wél een werkende oplossing, met behoud van klink, en draairichting deur. En is best mooi op te leveren, tegen weinig kosten.
Het best te consumeren met 1kg JOZO.
Een 'bakje' zou dan dieper moeten zijn dan de deur dik is. Juist het hele idee van deze constructie is dat het strak is, zonder randen e.d. dit lijkt mij nog wel de minst wenselijke oplossing.SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:20:
Ik heb niet het hele topic gelezen.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ik ben het zonder meer met je eens dat het niet perfect is. Maar goed, het is in deze situatie domweg niet perfect te krijgen. Dat bakje kan vrij klein zijn en is gewoon netjes af te werken.DukeBox schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:30:
Een 'bakje' zou dan dieper moeten zijn dan de deur dik is. Juist het hele idee van deze constructie is dat het strak is, zonder randen e.d. dit lijkt mij nog wel de minst wenselijke oplossing.
Ik persoonlijk vind dat een stuk nettere (en beter betaalbare) oplossing dan klooien met dubbele scharnieren in custom deuren. Dat ga je helemaal never nooit niet strak en lekker werkende krijgen. Dan is dat bakje, naar mijn mening, zo gek nog niet.
Tsja, zo praat je alles recht wat krom is.DukeBox schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:11:
@SuperJoker Een bakje (optisch hap uit je deur) of een strakke lijn in het zicht...
Dat bakje zou 3cm hoog en een deurklink breed zijn. Netjes af te werken.
Die naad loopt over je hele deur, komen 3 scharnieren in en dan zit je met een niet goed functionerende smallere niet standaard wobbeldeur.
Ik zou het wel weten.
Die dubbele schanier oplossing zou nog niet eens iemand accepteren die nog nooit Grand Designs heeft gezien.
Eerlijk gezegd denk ik dat hier maar 1 echte oplossing is, dat inbouw kozijn (heb de pdf bekeken) strak uitfrezen, denk dat je vervolgens in de ontstane ruimte of dezelfde kan terugplaatsen met uiteraard wat pur en stuc werk, maar in het slechtste geval moet je een nieuw kozijn en deur kopen. Wellicht kan de leverancier je nog tegemoet komen.
Stel dat deze kozijnen echt maar in 1 richting verkocht worden, dan zou je bij de aanschaf al het verkeerde model hebben gekozen want deze kan omdat ie zo vlak op muur zit inderdaad nooit zo in een hoekje geplaatst worden als er een andere deur naartoe draait.
Dat is allemaal achteraf dus niet interessant meer ik zou dus;
-Kozijn strak luiten uitfrezen (kosten aannemer)
- Nieuw kozijn en deur (indien beiden noodzakelijk) kopen. (kosten opdrachtgever/aannemer 50/50)
- Juiste kozijn en deur met andere draairichting plaatsen en afwerken (kosten aannemer)
- Lichtknoppen verplaatsen in slaapkamer naar juiste zijde (kosten aannemer)
Die deur is in ieder geval nog zo goed als nieuw en als die niet gedraaid kan worden kan de leverancier wellicht met je meedenken.
Andere oplossingen zijn gewoon niet compleet en zorgen weer voor een domino effect aan problemen.
En als je ook daadwerkelijk het topic had gelezen dan had je kunnen weten dat iedereen het daar wel mee een is echter is het probleem dat de aannemer niet met die oplossing wil komenmenn0 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:27:
Eerlijk gezegd denk ik dat hier maar 1 echte oplossing is,

Nou nou, ik lees nog veel andere oplossingen.DukeBox schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:41:
[...]
En als je ook daadwerkelijk het topic had gelezen dan had je kunnen weten dat iedereen het daar wel mee een is echter is het probleem dat de aannemer niet met die oplossing wil komen
Anyway wellicht kan de TS even inzicht geven in de kosten, als ultiem tegenbod zou ik voorstellen alle kosten 50/50 te doen.
Als dat ook niet geaccepteerd wordt, de laatste betaling die nog niet overgemaakt is gebruiken om een andere aannemer in dienst te nemen om het te herstellen. Indien dat meer kost dan ingehouden bedrag je verlies nemen. Is het minder, de rest overmaken naar de originele aannemer.
Hoe bedoel je precies ? Is er dan iemand het daar niet mee eens dan ?menn0 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:02:
Nou nou, ik lees nog veel andere oplossingen.
Alles opnieuw doen met een kleiner kozijn is nou eenmaal de netste oplossing alleen ook de meest ingrijpende dus ook duurste.
[Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 09-01-2019 16:12]
Nee. De neste oplossing zou zijn deze toiletdeur eruit en het gat voor de deur 10cm naar rechts, en dan weer deze deur erin.DukeBox schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:11:
[...]
Hoe bedoel je precies ? Is er dan iemand het daar niet mee eens dan ?
Alles opnieuw doen met een kleiner kozijn is nou eenmaal de netste oplossing alleen ook de meest ingrijpende dus ook duurste.
Maar goed. Is inderdaad het duurst.
Ik ben blijkbaar de enige die dat bakje de juiste oplossing vind, terwijl het a) de goedkoopste oplossing is b) de enige oplossing is waarbij je de huidige installatie geheel behoudt c) de enige oplossing is waarbij je de volle deurbreedte behoudt en d) het probleem geheel oplost zonder kans op andere of toekomstige problemen.
Het is inderdaad wel te doen, maar ik denk dat de kosten veel te hoog zijn en dat de aannemer hier nooit mee akkoord zou gaan. De aannemer zou waarschijnlijk wel weer iemand anders inhuren voor het stuccen, en afwerken. Ook vindt ik de opening van de slaapkamer juist een van de deuren die wel goed en logisch is.GeeMoney schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:06:
[...]
Met een beetje beleid en een diamantfrees strak langs het kozijn krijg je die kozijnen er toch zo uit?
Het is wel wat werk, eens maar in mijn ogen geeft dat wel het mooiste resultaat.
En kiezen tussen onpraktisch (hoezo eigenlijk, aan ruimte en doorgang verlies je niets en je doet hem veelal niet vaker dan 2 a 3 keer per dag open/dicht) of een extra naad over de hele lengte van je deur met een gekke knik waar je altijd tegenaan kijkt.
Ik had de complete overzichtstekening van de bovenverdieping nog niet gezien, maar de deur van de badkamer is naar mijn mening zelfs gevaarlijk. Deze zou men toch in principe naar binnen laten openen, de ruimte in de badkamer is er gewoon. En als die er niet was had ik gekozen voor een schuifdeur die men inbouwt.
Maar goed daarmee is het probleem niet opgelost. Omdat de kozijnen zo strak zijn en eigenlijk helemaal niet zichtbaar zijn vindt ik de oplossing van de aannemer nog niet eens zo verkeerd, mits de scharnieren aan het kozijn te fixeren zijn. Je ziet enkel een stuk deur/hout wat niet meebeweegt dan. Ja de oplossing is niet optimaal, maar terugkijkend naar de aangedragen oplossingen en wat TS wil, dan lijkt mij dit een van de weinig oplossingen die voor beide partijen haalbaar is.
Je kunt het best kijken met wie jij het contract hebt getekend.
Stel je hebt een contract met de projectontwikkelaar en daar in het contract (en constructietekening) staat in dat alle deuren gewoon volledig open moeten kunnen. Dan mag jij in ieder geval geen enkel cent betalen. Want immers het contract tussen jou en de projectontwikkelaar staat heel duidelijk in van hoe het moet worden opgeleverd.
De projectontwikkelaar (jouw contractuele partij) betaald de kosten voor het goedmaken van de deur.
Vervolgens is het zijn probleem om dit te verhalen op de architect. En op zijn beurt kan de architect (wellicht) verhalen op de aannemer, want aannemer zal de expertise moeten hebben om deuren niet zo te installeren, omdat ze maar 45 graden open kunnen.
In ieder geval, praat met de partij waar je een contract hebt. Alleen op je contractuele partij kan je iets verhalen: de rest van de partijen niet (zij gaan wel onderling uitvechten).
NDF82 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:08:
Mijn huis is afgelopen maandag opgeleverd. De toilet deur kan echter slechts 45 graden open omdat die tegen de klink van de slaapkamer deur komt.
[Afbeelding]
Dit stond zo op tekening maar is niemand opgevallen dat dit problemen kan opleveren. De oplossing die tijdens de oplevering voorgesteld werd, is onderstaande:
[Afbeelding]
Maar dat vind ik maar niks: niet praktisch en niet mooi. Heb ik overal klinken op één deur na.
De aannemer zegt "wij hebben de tekeningen van de architect gevolgd, hier kunnen wij niks aan doen. De architect wast z'n handen in onschuld en zegt "kan je de deur niet omdraaien"? Ja, dat kan, maar kost veel geld (een nieuw kozijn + deur kost +- 1000 euro inclusief plaatsen, exclusief afwerking -> stuc en schilderwerk).
Heeft de architect hier een dusdanig grote fout gemaakt dat ik de kosten kan verhalen?
Wat @Nivado zegt, ik heb zelf een architect in de hand genomen. Die heeft een pakket aan tekeningen en instructies gemaakt. De tekeningen zijn op het niveau "voldoende voor de vergunningsaanvraag en offerte traject. De instructies benoemen expliciet de "onzichtbare" kozijnen.Hexxagon schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:21:
Hi NDF82,
Je kunt het best kijken met wie jij het contract hebt getekend.
Stel je hebt een contract met de projectontwikkelaar en daar in het contract (en constructietekening) staat in dat alle deuren gewoon volledig open moeten kunnen. Dan mag jij in ieder geval geen enkel cent betalen. Want immers het contract tussen jou en de projectontwikkelaar staat heel duidelijk in van hoe het moet worden opgeleverd.
De projectontwikkelaar (jouw contractuele partij) betaald de kosten voor het goedmaken van de deur.
Vervolgens is het zijn probleem om dit te verhalen op de architect. En op zijn beurt kan de architect (wellicht) verhalen op de aannemer, want aannemer zal de expertise moeten hebben om deuren niet zo te installeren, omdat ze maar 45 graden open kunnen.
In ieder geval, praat met de partij waar je een contract hebt. Alleen op je contractuele partij kan je iets verhalen: de rest van de partijen niet (zij gaan wel onderling uitvechten).
[...]
Na aannemer selectie is de geselecteerde aannemer 3.056 euro excl. BTW betaald voor de constructie- en werk tekeningen. De aannemer/tekenaar heeft geen oog voor de kozijnen gehad en dit niet meegenomen in de uitwerking.
Ik ben daarom van mening dat de fout bij de aannemer ligt en wens/eis daarom een nieuw kozijn inclusief afwerking.
...leeg...
Kan je ze beiden (en zelfs je gemeente) in gebreke stellen:
- architect moet niet iets tekenen wat niet voldoet aan bouwbesluit
- gemeente moet het niet vergunnen / goedkeuren
- bouwer moet het niet bouwen
Succes TS. Alles wat ik heb gezien zijn broddeloplossingen. Met als ergste nog een extra snede in je toiletdeur maken voor een tweede scharnier. En hoort die deur echt naar buiten te draaien? Lijkt me niet handig, elke keer als je met een mandje schone was je slaapkamer in wil lopen...

Er wordt een 5cm smaller kozijn+deur geplaatst. Hierdoor kan de deur wel volledig open.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
...leeg...

De wijzen komen uit het Oosten!
Ik werk twee dagen thuis deze week. Als het nu niet goed komt, moet ik in de spiegel kijkenNoepZor schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:33:
Wel zorgen dat ie genoeg naar rechts wordt geplaatst, anders heb je hetzelfde issue met een smallere deur

...leeg...
Aannemer heeft een waarschuwingsplicht, echter kunt u nooit bewijzen dat de aannemer dit van te voren heeft gezien.
Maar dit zijn wel erg duren deuren, HPL deur met magneet sloten en "onzichtbare" scharnieren.
Dus de 1000 euro om het op te knappen is wel terecht.
Oplossing: (proberen door de aannemer te laten uitvoeren ivm garantie).
Deur van de slaapkamer 180 graden draaien en de "gaten" die er in de stijlen komen plamuren en schilderen. Doordat je onzichtbare scharnieren hebt zul je dit alleen zien als de deur open is.
Een deuren hanger kan dit en hoeft dan geen 1000 euro te kosten.
Het kan alleen zijn dat er een nieuwe HPL deur in moet komen omdat de deur verkeerde kant arms (kop kant schuin) is geschaafd.
Ga niet naar een ZZP-er om de hoek want met magneet sloten en "onzichtbare" scharnieren heb je speciale frees mallen nodig die deze waarschijnlijk niet heeft.
Je hebt 3 reactie boven je gelezen dat de aannemer het al aan het oplossen is?Sjembecks schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:27:
Oplossing: (proberen door de aannemer te laten uitvoeren ivm garantie).
geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.
Je kan de scharnieren van de slaapkamerdeur aan de andere kant zetten, dan zit er ineens 70 CM tussen deur en klink.zonoskar schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:26:
/edit: Als je de deur naar binnen laat opengaan, dan komt ie toch tegen de WC pot aan? En de deur aan de andere kant laten scharniern, maar nog steeds naar buiten, komt ie misschien nog tegen de klink van de andere deur aan.
[edit] zie nu pas dat er voor een onhandiger oplossing is gekozen.
[Voor 7% gewijzigd door shiptronic op 18-04-2019 14:39]
Of je leest even het hele topic en ziet dat jouw "oplossing" al een paar keer is afgeschoten wegens de constructie van de deuren en de rest eromheen.shiptronic schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:35:
[...]
Je kan de scharnieren van de slaapkamerdeur aan de andere kant zetten, dan zit er ineens 70 CM tussen deur en klink.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Een slaapkamerdeur waar het gat richting de muur opent is ook niet erg praktisch anders. Als je dan de deur open hebt staan hangt ie ergens half in de kamer. En je moet hem veel verder open doen om er doorheen te kunnen.shiptronic schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:35:
[Voor 21% gewijzigd door LordSinclair op 18-04-2019 14:51]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
...leeg...
Mooi dat het goed opgelost is, ziet er strak uit zo!NDF82 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:47:
Tadaa, resultaat. Extra foto die duidelijk maakt dat de slaapkamer deur naar binnen draait. Voor ons is dit de beste oplossing.
[Afbeelding]
Bedankt trouwens voor het posten van het topic, nu heb ik een goede leverancier voor een schuifdeur waar we een beperkte inbouwdiepte hebben

[Voor 16% gewijzigd door Andyk125 op 18-04-2019 16:09]