Vraag

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-03 10:48
Hallo,
Ik heb voor mijn nieuwe huis deze router gekocht omdat ik daar ook al mijn verkeer met openvpn kan laten lopen via airvpn.

Dat heb ik nu in mijn oude huis al draaien maar in mijn nieuwe huis verwacht ik dat ik niet veel WiFi signaal over zal houden op zolder. Dus wil ik op de 1e etage of op zolder een extra wifi punt hebben waarbij automatisch over geschakeld wordt als ik van benden naar boven ga of omgekeerd.
Nu zie ik dat deze router aimesh heeft maar als ik zo bij het betreffende topic kijk zijn dat soort routers allemaal tegen 200 euro of duurder. En eigenlijk wil ik niet veel meer dan ca 100 extra uit geven. Mogelijk heb ik over een type heen gekeken. Ik wordt uit de tyoe aanduidingen bij ASUS niet zo heel veel wijzer. Dat lijken me bijna _/-\o_ allemaal andere types dan wij hier kopen

Ik denk dus meer aan een repeater achtige opossing met het zelfde SSID?
Liefst bekabeld of als ik geen buis naar boven kan vinden via lichtnet.

Moet ik dan gewoon een accespoint met de zelfde SSID hebben?

Ik heb hier nog een TPlink 4300 liggen zou ik deze daar voor kunnen gebruiken?

Of kan ik dan beter gaan voor bijvoorbeeld deze https://www.coolblue.nl/p...-500-mbps-2-adapters.html de orijs van deze lijkt me best wel redelijk

En ik zie ook een set met 3 adapters zodat ik op elke etage een AP kan maken De snelheid lijkt me voldoende voor de chomecast?
Is dit erg storingsgevoelig?

Hier lijk ik de SSID te kunnen overnemen in de adapter dus dan zelfde SSID als ik het goed begrijp

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Of kan ik toch beter een gewoon AP kopen en deze op dezelfde SSID instellen

Wat houdt de kreet 'automatische fase koppeling' hier? Betekend dat je soms de stekker andersom in het contact moet steken?

Vast bedankt

_/-\o_

mrbert

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:28

lier

MikroTik nerd

mrbert schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:23:
Ik denk dus meer aan een repeater achtige opossing met het zelfde SSID?
Geen repeater, een acccesspoint
Liefst bekabeld of als ik geen buis naar boven kan vinden via lichtnet.
Kabel is altijd het beste
Moet ik dan gewoon een accespoint met de zelfde SSID hebben?
Zelfde SSID, security settings en ander kanaal op 2G en 5G
Ik heb hier nog een TPlink 4300 liggen zou ik deze daar voor kunnen gebruiken?
Ja hoor
Of kan ik dan beter gaan voor bijvoorbeeld deze https://www.coolblue.nl/p...-500-mbps-2-adapters.html de orijs van deze lijkt me best wel redelijk
Iets anders kopen kan altijd nog.
En ik zie ook een set met 3 adapters zodat ik op elke etage een AP kan maken De snelheid lijkt me voldoende voor de chomecast?
Zoveel bandbreedte heb je niet nodig voor je Chromecast
Is dit erg storingsgevoelig?
Mogelijk
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Of kan ik toch beter een gewoon AP kopen en deze op dezelfde SSID instellen
Eerst testen met je TP-Link
Wat houdt de kreet 'automatische fase koppeling' hier? Betekend dat je soms de stekker andersom in het contact moet steken?
Geen idee

Tips:
- stel je TP-Link (als je die gaat gebruiken) in als Accesspoint, op GoT is er een heel mooi topic over:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
- zet je zendvermogen zo laag mogelijk, hierdoor wordt roaming beter en je buren worden er ook blij van.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-03 21:11

switchboy

-ruimte te huur-

Kijk eens naar een ASUS RT-AC68U. Dan kan je een AiMesh WiFi netwerk opzetten.
Voordelen:
- één SSID
- Apparaten worden automatisch naar het sterkste AP geduwd
- De router duwt apparaten met slecht 5Ghz bereik automatisch naar de 2,4 Ghz band zodat je altijd de beste snelheid houd
- Je kan als je eerst de AIMESH instelt hierna de tweede router via de WAN poort aan je LAN hangen waardoor je een wired backbone hebt.
- Je kan op de plek van de tweede router de LAN poorten gebruiken als extra switch
- Geen halvering van je snelheid zoals met een klassieke repeater
- Dingen als Sonos of Chromecast audio multicast werken door het hele huis want 1 WiFi netwerk

[Voor 11% gewijzigd door switchboy op 14-11-2018 22:28]

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

• mrbert
Dank beiden voor de reactie;)
Ik ga kijken of ik een netwerk kabel ergens naar boven kan leggen door één van de leidingen die er zijn. Geen idee waar ze uit komen want r is aardig verbouwd in dit huis Dus maar eens zoeken:)
Ook ga ik dan eens proberen of ik de tp link die ik liggen met succes kan gebruiken. Die Asus 68 gad ik ook al even naar gekeken maar is toch ruim 130 euro dus dat is dan 2e optie;)

Anders denk ik een poging via het 230 net. Uitproberen kan tegenwoordig gelukkig goed;)

[Voor 30% gewijzigd door mrbert op 15-11-2018 18:24]

mrbert

• switchboy

switchboy

-ruimte te huur-

Ik geloof dat openWRT tegenwoordig ook bezig is met een vorm van MESH ondersteuning via libreMESH Dan zou je je asus router en TP-link router misschien samen kunnen gebruiken

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

switchboy schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:45:
Ik geloof dat openWRT tegenwoordig ook bezig is met een vorm van MESH ondersteuning via libreMESH Dan zou je je asus router en TP-link router misschien samen kunnen gebruiken
Al dat "mesh" gedoe...

Mesh heeft *niets* met 'samen kunnen gebruiken' oid te maken. Mesh is niet meer of minder dan het gebruiken van WiFi voor de backhaul, tussen een AP en de router, oftewel een veredelde repeater.

De meeste mesh-systemen doen daar nog een schep bovenop qua managed WiFi met support voor een aantal manieren om sneller te roamen, maar 1) dat staat geheel los van mesh, en 2) die technieken om sneller te roamen zijn leuk en nuttig bij VoIP toepassingen, maar veranderen niets aan de beslissing om te roamen - die ligt nog altijd bij de client.

Beste voorbeeld: Ubiquiti's UniFi APs deden tot kort niet aan mesh, en hadden bovendien ook geen support voor 802.11k, r of v. Toch werden ze geroemd wegens goede, naadloze roaming. Waarom? Omdat ze gewoon via de management ervoor zorgden dat de relevante settings in de AP's identiek waren, zodat enigszins moderne clients (alles van afgelopen 5 jaar) netjes goed gingen roamen.

TLDR: mesh is een dure, brakke oplossing voor mensen die te lui/oncreatief zijn om UTP te trekken, je hebt het helemaal niet nodig om meerdere AP's samen te laten werken. Daarvoor hoef je alleen de setttings identiek te krijgen.

Dat kan bij totaal verschillende types nogal een klus zijn, daarom dat het makkelijker gaat met managed WiFi- maar als budget (zoals hier) behoorlijk relevant is en iemand al twee AP's heeft, kun je het even goed laten werken als een mesh-set van honderden EUR, puur door secuur met die settings om te gaan. De relevante zijn al genoemd - SSID (naam), PSK (wachtwoord), security (WPA2-only) en encryption (CCMP/AES-only). Oh, en zelfde subnet, dus geen routers achter elkaar.

Soittakaa Paranoid!

• mrbert
@dion_b is niet altijd lui of oncreatief. hoor somes zijn er gewoon geen leidingen die je kunt gebruiken gewoon omdat er verbouwd is in het huis en ze dood lopen of je niet weet waar ze uitkomen..
En om over 3 etages te gaan freesen in een betinnen muur:S

Is dus kijken of ik toch een kabel naar moven kan vinden van telefoon oid die ik niet meer nodig heb;)

mrbert

• switchboy

switchboy

-ruimte te huur-

Als je een lege doos hebt kan je daar een stofzuiger op zetten en met een pluisje een licht touwtje de lege buizen in je meterkast proberen. Trekveer aan het touwtje en met tweeman rustig de veer opvoeren en sturen met het touwtje.

• mrbert
@switchboy dat ga ik eens proberen.
Er liggen ook op diverse plekken telefoon kabel en ik heb nog niet kunnen achterhalen of daar misschien nog iets bruikbaars bij zit naar de meterkast. De vorige bewoner rommelde behoorlijk aan met leidingen en aansluitingen. Ik heb er in ieder geval één gevonden waar ik niets aan heb onder het tapijt door.
Maar die telefoon kabel ga ik eens proberen door te piepen;) Als ik die in de meterkast aan tref ben ik al een etage hoger met bedraad. Scheelt altijd weer

mrbert

• mrbert
IK heb een kabel kunnen trekken naar de hogere etage:) Het was even tobben om de kabel er doorheen te krijgen, Oorspronkelijk zaten er twee telefoon kabels in de buis en deze liepen heel stroef en die kreeg ik er met veel moeite uit. Daarna was het worstelen met mijn trekveer die liep steeds vast in een bocht maar de aanhouder wint.

IK heb nu ook met mijn TPllink geprobeerd, daar krijgt het gasten netwerk geen internet, want ik wil niet dat ze op mijn gewone netwerk komen. IK heb ook niet heel veel tijd om te puzzelen op dit moment. Dus denk dat ik toch een 2e asus router met Aimesh ga halen zoals de RT-AC68U of een 2e RT-AC86U.

Nu vraag ik me alleen af hoe zorg ik dat de verbinding altijd via de VPN loopt? IK heb op mijn 1e router openvpn draaien naar airvpn. maar wat gebeurt er als ik de 2e router toevoeg? Maakt die dan een eigen verbinding naar het modem buiten die VPN om?
Moet ik daar dan ook openVPN op hebben?

mrbert

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-03 18:41
@mrbert,

Als je Aimesh instelt worden alle instellingen vanaf de “server” naar de “node” gestuurd. Op de “node” kun je niet apart inloggen of configs aanpassen. Even ter info! Je kunt het gastennetwerk van de ASUS aanzetten op de “server”, maar die wordt helaas niet doorgezet naar de “node”.

Als je dat wel graag wil zou je dus voor AP modus moeten kiezen.

[Voor 8% gewijzigd door king006 op 30-12-2018 18:57]

• mrbert
Hmm Dat heb ik dus met mij TP link router ook.
Als ik het gasten netwerk geen toegang geef krijgt ik dat gasten netwerk geen IP adres. ( heb even gast en gast2 gedaan om te testen. Ik wil natuurlijk niet dat de gasten op mijn gewone netwerk komen.

mrbert

• king006
mrbert schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:16:
Hmm Dat heb ik dus met mij TP link router ook.
Als ik het gasten netwerk geen toegang geef krijgt ik dat gasten netwerk geen IP adres. ( heb even gast en gast2 gedaan om te testen. Ik wil natuurlijk niet dat de gasten op mijn gewone netwerk komen.
Vraag mij niet waarom ASUS ervoor heeft gekozen om het gastennetwerk niet te syncen. Dat is mij niet helemaal duidelijk :( Je kunt dus wel voor AP kiezen, maar dan moet je ze apart van elkaar instellen. Dan kun je wel blokkades maken voor je eigen netwerk en gast, maar heb je eigenlijk MERLIN nodig als firmware.

• mrbert
Allemaal de beste wensen:)

@king006 Hmm dat ze appart moet instellen als AP vind ik niet zo erg. Als het dan maar werkt:)

Maar krijgen de gasten dan wel een IP adres op de 2e router? Dat is namelijk een van de problemen die ik nu zie. Op de 2e router met gast2 is er geen internet

mrbert

• king006
mrbert schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 11:15:
Allemaal de beste wensen:)

@king006 Hmm dat ze appart moet instellen als AP vind ik niet zo erg. Als het dan maar werkt:)

Maar krijgen de gasten dan wel een IP adres op de 2e router? Dat is namelijk een van de problemen die ik nu zie. Op de 2e router met gast2 is er geen internet
Nee, de AP krijgt exact dezelfde IP Adressen als de 1e router. Waarom wil je alleen andere IP Adressen voor het gasten netwerk? Op de ASUS is het namelijk mogelijk om toegang tot LAN te blokkeren voor gasten en dan kunnen ze echt niets bereiken als alleen internet :)

De beste wensen!

• mrbert
Hoi @king006 even een misverstand, probleem is dat als ik mijn mobiel probeer aan te melden op de 2e router die als AP staat dat ik dan geen IP adres krijg. EN zonder IP dus ook geen internet. Misschien heb ik gewon iets verkeerds gedaan maar verder lijkt alles wel te werken. IK kan met de laptop bekabeld op het AP naar internet en netwerk en als ik met mijn mobiel op het hoofd netwerk inlog op het AP werkt het ook gewoon.
Ik heb even op het AP de SSID Master2 en guest2 aangemaakt. om te testen of de verbinding via die AP werkt.

mrbert

• king006
@mrbert,

Duidelijk! :) dan lijkt er iets inderdaad niet goed ingesteld te zijn. Kun je eens wat screenshots plaatsen van je instellingen?

• mrbert
@king006 king006 dank voor je hulp.
hier wat screenshots
Op mijn GSM krijg ik de melding : Kan IP adres niet verkrijgen.
De master2 account werkt gewoon

https://mrbert.stackstorage.com/s/iNbLDuAqcpji88X
https://mrbert.stackstorage.com/s/TSKPJQQeEyLeqIn
https://mrbert.stackstorage.com/s/vJXVL9VbWV49bWJ

mrbert

• king006
@mrbert,

Maar komt dat niet gewoon omdat je de DHCP server hebt uitgezet?

• mrbert
@king006 volgens de beschrijvingen moet ik die uit zetten als het een AP is.zie [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
ik heb geprobeerd om dhcp aan te zetten op het AP in het bereik 210-220 en nu krijgt de mobiel wel een IP adres op gast2 maar nog steeds de melding dat internet niet beschikbaar is:S
ik heb ook bij mijn laptop geprobeerd, daar zie ik idd netjes een IP adres 192.168.0.211
maar dan krijg ik als gateway 192.168.0.200 wat ergens wel logisch is natuurlijk
dus ik hb nu bij de dhcp server als gateway die van de main router opgegeven 192.168.0.1 en ook de DNS daar gekopieerd uit de main router maar dan nog steeds krijg ij op de gast2 geen internet

ergens ok wel logisch want ik zou niet willen dat mij guest network op mijn local net kan ik kan dan de gateway ook niet pingen denk ik
maar als ik met mijn gewone gast verbind op de main router dan krijg ik wel de zelfde gateway info te zien.

[Voor 47% gewijzigd door mrbert op 02-01-2019 11:22]

mrbert

• king006
@mrbert,

Vreemd! ik zie 'Access time' op 1 van de foto's, heb je die ook al eens uitgeschakeld? zoveel instellingen heeft dat apparaat niet bij gast zie ik dus het moet werken :)

Nog even voor de zekerheid, werkt het normale WiFi netwerk wel?

• mrbert
Hi,
Ik kan bij accesss time alleen timeout selecteren als andere optie.
De normale wifi werkt wel gewoon ja zonder probleem .
IK heb even geprobeerd, als ik het gastnetwerk toegang geef om mijn local lan dan werkt
het wel maar is het natuurlijk niet veilig :(
Ik begin te vrezen dat ik dan meer een wireless repeater functie nodig ga hebben voor guest2
Maar ik begin te vrezen dat ik dan twee repeaters moet hebben?

IK heb overigens een bericht naar asis gestuurd over AImesh en guest acount. Ze gaan onderzoeken of ze dat mogelijk kunnen maken nadat ik uitgelegd had waarom dat nuttig is,.

[Voor 5% gewijzigd door mrbert op 02-01-2019 17:59]

mrbert

• king006
@mrbert,

Dat is goed nieuws als ASUS dat gaat doen. Ik weet dat het hier werkte met 1 ASUS als AP modus. Ik denk dat dit een beperking is van jouw huidige apparatuur.

• mrbert
Hi Dat zou kunnen natuurlijk,

Ik heb ook geen probleem om eventueel nog wat er bij aan te schaffen mits het maar werkt;)
Ik heb nu een Asus RT-AC86U als hoofdrouter en de
TPlink N750 Wireless Dual Band Gigabit Router Model No. TL-WDR430.

Ik had verwacht dat dat wel zou gaan werken.
Als ik het met een 2e AC86 wel zeker aan de praat krijg zou ik die er misschien wel bij kopen. De TP link was meer omdat ik die al heb.

mrbert

• king006
@mrbert,

Inderdaad! Als je het niet erg vindt om AP modus te gebruiken is een tweede ASUS een optie. Ging ASUS jou nog terugmailen?

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:47
Je kunt op het AP (dus de router die je als range extender gebruikt) NIET de optie gasten-netwerk gebruiken. Waarom niet? Omdat het onderscheid tussen gasten en eigen netwerk wordt gemaakt in het router-gedeelte. Wat je dus op dat AP niet gebruikt.

Ik heb een dergelijke opstelling zoals jij wilt met twee verschillende routers waarvan ik 1 heb ingesteld als AP. Dat werkt prima en naadloos, maar gasten kunnen inderdaad alleen op de wifi van de primaire router.

Draadloze repeaters wil je _niet_ in je huis en niet op 100km afstand. Die slopen je beschikbare bandbreedte omdat ze tegelijk draadloos uitzenden en ontvangen. Als je per se ook boven een gastennetwerk wilt aanbieden, dan kan dat vermoedelijk niet met consumentenapparatuur. Misschien dat het met Unify kan, maar dat weet ik niet zeker.

• mrbert
@king006 ikdoe het denk ik voorlopig met de TP link als AP
@PhilipsFan Ik begon al te vermoeden dat het lastig kon worden na alle testen die ik tot nu toe gedaan heb.

De enige hoop is dat Asus dit in hun AImesh routers gaan implementeren mocht ik daar wat over horen meld ik het beslist even hier

mrbert

• king006
Graag @mrbert!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee