Vraag

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:14
Graag willen wij een nieuwe TV aanschaffen, omdat onze oude, maar heel fijne Samsung H7000 (55inch) niet meer in orde is.

Ik heb de laatste vier jaar de trends niet echt meer gevolgd, en vind het lastig een keuze maken. OLED er heel mooi uit in de winkels, en ik neig dan ook sterk naar OLED. Hebben deze nog wat kinderziektes, of valt dat mee? Ik kan me herinneren bij mijn eerste OLED telefoon dat de taakbalk was ingebrand in het scherm, ook al had ik dat zelf niet door, bleek dat toch het geval te zijn. Is dat ook het geval bij TV's, of hebben ze daar iets op bedacht?

Ik zoek een?
TV, 55 inch.

Wat is je budget?
Rond de 1200 euro

Wat heb je zelf al gevonden?
  • LG C7
  • LG C8
  • Philips 803
Welke vragen heb je hier nog over?
Welke van deze modellen is de beste koop, of toch gaan voor een "normale" LED, of de QLED van Samsung? De LG C8 is nu te krijgen bij FOKA voor netto 1299, en de Philips voor netto 1250 via de ING rentepunten, ook al is hij op dit moment even niet beschikbaar.

[Voor 4% gewijzigd door Falqoon op 13-11-2018 07:45]

Alle reacties

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit is inmiddels het meest uitgekauwde onderwerp van dit forum. Zie onder andere:
Samsung Qled of Philips Oled?
LG oled C8 of de Samsung q9fn

Ik denk dat er geen nieuwe informatie boven water gaat komen en ik vat het tegenwoordig maar zo samen:
OLED neem je als je verreweg de beste beeldkwaliteit wilt hebben in ongeveer elk aspect
LCD neem je als je HDR wilt kunnen ervaren in een felverlichte ruimte of als je slecht slaapt van de verhalen over inbranden

Zelf kiezen welke catagorie je wilt hebben.

[Voor 5% gewijzigd door JvS op 13-11-2018 07:53]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-03 22:46

Famous

R 400+

Zo te zien had je het OLED prijzen topic al gevonden :)

Als je een C7 of C8 kan halen voor jouw budget zeker doen.
Zelf recent een upgrade gedaan van een high end 4K (Panasonic) naar de LG C7 en heb er geen moment spijt van.

Verder is er al veel te vinden of de afweging OLED of niet :)

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• Falqoon
Dat zijn al snelle berichten! Ik begrijp dat het een uitgekauwd onderwerp begint te worden, ik zie nu inderdaad ook meerdere threads omhoog komen. Echter is dat inbranden wel een dingetje. Ik zie mijn vriendin gerust een hele avond RTL4 opzetten, of een andere willekeurige zender. Volgens mij ben je super zuur als je zo'n logo permanent in je beeld hebt staan. Het lijkt mij ook geen garantie dingetje..

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Falqoon schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:17:
Dat zijn al snelle berichten! Ik begrijp dat het een uitgekauwd onderwerp begint te worden, ik zie nu inderdaad ook meerdere threads omhoog komen. Echter is dat inbranden wel een dingetje
Ja klopt. Maarja, het is niet dat door het zelf nog een keer te vragen, je ineens wel hét antwoord krijgt :P.

• Falqoon
JvS schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:20:
[...]

Ja klopt. Maarja, het is niet dat door het zelf nog een keer te vragen, je ineens wel hét antwoord krijgt :P.
Haha, ik bedoel er mee te zeggen, nu je dit zei dat ik inderdaad meerdere threads zie die ik eerder niet gezien had. Ik begrijp dat jullie er moe van worden, ik ben alweer een tijd uit de running met het zoeken van tv's. Al dit geneuzel is weer nieuw voor me :P

Ik zal proberen zelf nog wat goede onderzoeken te doen, hopelijk kom ik bij de juiste keuze uit. Die QLED van samsung is bijvoorbeeld wel erg helder, wat weer fijn is bij kijken met daglicht aangezien er nog wel eens een fel zonnetje kan staan in huis. Daar in tegen kijk je vaak 's avonds het meeste tv.

Lastig allemaal, bedankt voor je antwoord!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Achja, ik sta in elk geval achter mijn samenvatting :). Wil je top beeld zonder compromis, oled. Wil je in felverlichte ruimtes toch HDR kunnen ervaren en maakt inbranden je bang, neem een LCD.

• Falqoon
Mocht iemand anders dit topic nog tegen komen:

https://www.homecinemamag...ar-op-inbranden-bij-oled/

Dit maakt mij redelijk nerveus.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:33:
Wil je top beeld zonder compromis, oled.
lol, bestaat dit wel ?

bij de ene heb je inbranden, image retention en banding, bij de andere blooming, clouding enz.

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-03 14:45

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

Falqoon schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:04:
Mocht iemand anders dit topic nog tegen komen:

https://www.homecinemamag...ar-op-inbranden-bij-oled/

Dit maakt mij redelijk nerveus.
Je weet wel dat alles wat op internet staat meestal altijd de negatieve kanten belichten. Mensen pleuren sneller alle negatieve verhalen op internet dan de positieve. Ik weet niet of je ooit een plasma tv hebt gehad waarvan iedereen ook zei dat ze snel inbranden, maar ik heb er wel 1 gehad voor zo ongeveer 9 jaar en pas in het laatste jaar heb ik wat gemerkt van inbranden.

Halverwege dit jaar ben ik overgestapt naar een LG C7 en ik moet zeggen dat het mijn beste beslissing ooit is geweest. Plasma had al mooie zwart en contrast waardes maar OLED gaat daar dik overheen. Wanneer je echt zwart wil hebben en allergisch bent voor backlight bleeding of zwart dat geen zwart is maar grijs dan moet je gewoon voor OLED gaan.

Laat de angst los van burn ins want wanneer je na een dag RTL4 kijken gewoon wat anders op zet dan is er echt niet veel aan de hand. Zoals ik al zei, ik heb een plasma gehad waarvan ze zeiden dat ze erg burn in gevoelig zijn, maar heb pas na 8 jaar er echt wat van gemerkt.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik zat een maandje geleden ook met de beslissing: wordt het een XE93 of Oled C8 ?, eigenlijk was de beslissing zonder moeite gedaan; de Sony XE93. de hoofdredenen:

-Het 'zwarte' komt heel dichtbij een oled door middel van de gebruikte techniek in deze tv.
-bombastische helderheid in HDR, kan geen OLED tegenop. wat voor mij het belangrijkste is op een tv, want dat laat het beeldmateriaal 'shinen'.

-nadelen (?):

-clouding, maar zodra je iets afspeelt zie je het niet meer. bij inbranden van een oled is dit natuurlijk anders.
-blooming: krijg je soms in de zwarte balken van films te zien, zonder die balken heb je er helemaal geen last meer van, met spellen sowieso helemaal niet omdat deze bijna altijd fullscreen zijn. is ook normaal met zoveel helderheid van deze tv dat je soms blooming hebt. na een tijdje stoor je er niet meer aan.

oled mooi beeld, maar waarom ik het heb overgeslagen:

-1% kans op inbranden is al genoeg om over te slaan
-image retention, banding
-veel minder helderheid dan een XE93 (belangrijkste voor me)

[Voor 56% gewijzigd door Farabi op 13-11-2018 11:02]

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-03 22:46

Famous

R 400+

Falqoon schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:17:
Dat zijn al snelle berichten! Ik begrijp dat het een uitgekauwd onderwerp begint te worden, ik zie nu inderdaad ook meerdere threads omhoog komen. Echter is dat inbranden wel een dingetje. Ik zie mijn vriendin gerust een hele avond RTL4 opzetten, of een andere willekeurige zender. Volgens mij ben je super zuur als je zo'n logo permanent in je beeld hebt staan. Het lijkt mij ook geen garantie dingetje..
Ik heb wel eens heel licht iets in beeld gehad, dat was echt na een paar uur hetzelfde op het scherm.
Dit was alleen snel weg en het viel amper op als je naar iets anders keek, je moest echt goed kijken.

Je hebt ook de pixel refresher, lees bijvoorbeeld;

I recently had an issue with image retention on my LG C7 OLED television, but after running the pixel refresher program the problem seems to be resolved. This happened as a result of my TV displaying a static image for almost 24 hours.

Ik maak me er persoonlijk geen zorgen om.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-03 14:41
ik zit met precies dezelfde gedachten als sommigen hierboven, er wordt hier namelijk veel gegamed door mij en mevrouw DigitalError dus twijfel ik ook enorm tussen de Q9F en de C8. ben al een maand intensief aan het lezen en kijken over de voor en nadelen maar leun wel sterker naar de Qled kant momenteel.

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:00
Mijn ouders hebben nu zeker een jaar de B6, tot zover heb ik daar niks kunnen vernemen, hoewel die ook veel normale tv met logo's kijken. Ik denk echter wel als je de hele dag, elke dag rtlz kijkt of een nieuws zender, dat je die balk vast wel gaat zien over de loop van de tijd.

Bij normaal gebruik is het enigste wat opvalt het ontiegelijke mooie beeld.

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-03 22:59
Ik heb 10 jaar een Panny plasma gehad, ook daarbij heel veel verhalen over "inbranden". Heb alles gekeken, CNN, 4:3, 2.35:1 materiaal zodat je balkjes boven en onder hebt. Niks van dat inbranden gezien. Ik geloof wel dat het voorkomt, maar dat het enorm opgeblazen word.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee