Dus dit is deze maand ineens weer super actueel gezien Whatsapps nieuwe terms&conditions. Ik gok dat er eigenlijk niet veel verandert gezien ze vermoedelijk al jaren vrolijk gegevens hebben gedeeld met FB, maar dat het nu meer openlijk 'wordt toegegeven' door de nieuwe policy brengt gelukkig meer mensen in beweging. Ik heb in ieder geval in een aantal whatsappgroepen al discussies over waar we nu naartoe moeten gaan, en op whatsapp blijven is de slechtste optie.
Het lijkt er sterk op dat er 2 winnaars zijn in Signal en Telegram. Alle grotere kanalen suggereren die 2 als alternatieven, dus die beginnen ook meer en meer bekend te worden bij de massa. Ik zit zelf een beetje te twijfelen. Het leven met whatsapp als enige chat app was prettig, dus ik zou graag weer hoofdzakelijk 1 andere willen, en niet 5. En bijvoorbeeld mijn familie en vriendin kijken ook wel naar mij omdat ik toch iets meer tech-savvy ben dan zij, dus zou ze graag 1 van de 2 aanraden. Hoe pakken jullie dit aan en wat zouden jullie aanraden?
Mijn huidige gevoel is het volgende
- Telegram: Qua look and feel en features het dichtst bij whatsapp, met uitgebreide functies.
- Signal: Ligt in design en features iets verder van whatsapp, maar de discussie onder dit artikel lezende, lijkt Signal de veiligere van de 2.
- Andere apps: Ik lees in diezelfde discussie over Matrix en Threema. Die zullen vast superieur zijn in het veiligheidsaspect, maar gezien de push die de bovenste 2 momenteel genieten, is het mij een te grote sprong om een derde als main te gaan gebruiken. En ik wil niet die gast zijn waarvoor al mijn vrienden en familie een aparte app moeten installeren om te bereiken. (Plus dat ik voor mijn groepen toch waarschijnlijk in Signal of Telegram beland).
Ben me ook wel bewust dat ik natuurlijk al vanalles deel met grote amerikaanse techbedrijven met m'n android telefoon, microsoft surface met office en onedrive etc. Maar voor mij bieden Microsoft en Google toch wel een meerwaarde zonder dat er echt smooth breed gedragen alternatieven zijn in android, office, windows, maps etc. Facebook voegt gewoon niks (meer) toe wat ik nodig heb, behalve Whatsapp. Dus nu de massa in beweging komt wil ik graag m'n steentje bijdragen. Rammelt aan alle kanten, maar er moeten nou eenmaal consessies gemaakt worden

Zo sta ik er een beetje in; het is meer een middelvinger naar FB dan dat ik een privacy goeroe wil worden, al wil ik ook voorkomen over een jaar mijn ouders weer naar een andere app te moeten sturen.
Ben gewoon benieuwd hoe jullie dit hier aanpakken. Ik ben geneigd om vanwege de toegankelijkheid en mogelijkheden van Telegram in mijn groepschat discussies richting Telegram te bewegen (live locatiedelen en een goede webclient zonder chrome extensie (thanks werk-IT) om er 2 te noemen, zijn wel bonuspunten voor Telegram tov. Signal). Of is dat echt een app met grote beveiligingsproblemen en/of een risico ook opgekocht te worden door een van de grote partijen? Wie zegt trouwens dat Signal niet op bijvoorbeeld Bezos'/Nadella's lijstje staat? In ieder geval mooie ontwikkeling om Facebook links te laten liggen! Ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken of aangepakt hebben en of jullie tips hebben voor argumenten voor of tegen Signal of Telegram!