• xioros
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-10-2022
Ik heb me na lang twijfelen dan toch een XPS 15 9570 (8750H, 16GB DDR4, 512GB SSD) aangeschaft. Aangezien ik niet zo een fan ben van Windows 10 (hele lijst redenen, maar daar gaat deze thread niet over), zou ik er graag Windows 7 op zetten.

Helaas loopt het installeren van Windows 7 Pro niet vlekkeloos. Het verste dat ik geraakt ben is een 0xA5 "This computer is not ACPI compliant" BSOD (bluescreen).

Reeds geprobeerd:
- Aangepaste & geteste image met de nodige hotfixes geïntegreerd. Mijn Coffee Lake 8700K desktopsysteem heeft geen enkel probleem gehad met deze image en draait ook een NVMe SSD als boot device. Ook het integreren van alle beschikbare Windows 7 updates lost het probleem niet op (denk ik; dit ga ik nogmaals verifiëren).

- BIOS is geüpdatet naar de nieuwste versie (1.5).

- Heel wat zitten spelen met BIOS instellingen. De BIOS heeft een "legacy external boot device" optie, maar voor zover ik kan zien zit er geen "CSM" optie in?
Elke mogelijke variant van UEFI en legacy boot instellingen geprobeerd, met zowel een GPT-UEFI FAT32 ready USB-installer als een MBR-legacy USB-installer. Afhankelijk van de configuratie krijg ik de typische "Windows 7 UEFI-freeze" met bovenaan op scherm wat lijkt op een boel grafische artefacten; of de 0xA5 BSOD.

Het probleem zit ligt volgens mij tussen de Win7 architectuur en de laptop: het gebruiken van een Windows 10 USB installer waar de install.esd gewisseld is voor een Win7 install.wim lijkt te werken tot Windows 7 zelf voor de eerste keer wordt opgestart, dan krijg ik terug exact de zelfde BSOD. De Windows 7 PE ondervindt de zelfde moeilijkheden als de Windows 7 OS zelf; Windows 10 PE heeft er geen moeite mee.

Booten in safe mode (via de W10 installer work-around) werkt tot ik op de disk.sys driver kom, dan crasht te doel terug (BSOD).

Met de initiële Dell image heb ik ook enkele problemen gehad (standaardimage via de Dell recovery na wat geklooi met W10 terug gezet, waarna W10 tijdens opstarten een "boot_device_inaccessible" fout gaf) en ik heb geen idee of de 2 gerelateerd zijn.

Tijdens het installeren van W10 via USB bleeft de installatie ook enkele keren hangen.

Ik heb 't internet al afgeschuimd, maar tot zover niets gevonden over mensen die geprobeerd hebben om W7 op de XPS 9570 te zetten (of daar problemen mee hadden). De XPS 9560 lijkt stukken minder moeilijk te doen: https://www.reddit.com/r/...stallation_guide/dvsmxfp/

Ik ben me er ook bewust van dat W7 "technische gezien niet meer ondersteund wordt vanaf Kaby Lake"; maar dat betreft vooral een artificiële beperking en enkele features die niet standaard in de OS aanwezig zijn. Dit is het eerste systeem waar ik het niet werkend op krijg. Gezien ik een native Windows omgeving nodig heb en het een daily-driver wordt is dat wel nogal vervelend...

Iemand suggesties? Ik zit echt een beetje met m'n handen in m'n haar. 8)7

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gezien ik een native Windows omgeving nodig heb en het een daily-driver wordt is dat wel nogal vervelend
Dell: https://www.dell.com/supp...-later-processors?lang=en

Even anders bekeken; neem aan dat je je laptop over anderhalf jaar niet bij het grofvuil wil zetten? Want dan loopt ook enige support af op Windows 7. Wil je tegen die tijd dan een officieel unsupported OS blijven draaien? Want Windows 10 wordt de komende anderhalf jaar alleen maar uitgebreider / groter dus jouw adoptie-grens blijft maar toenemen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• xioros
Dit ga ik eens proberen - fingers crossed!
MAX3400 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:32:
[...]

Dell: https://www.dell.com/supp...-later-processors?lang=en

Even anders bekeken; neem aan dat je je laptop over anderhalf jaar niet bij het grofvuil wil zetten? Want dan loopt ook enige support af op Windows 7. Wil je tegen die tijd dan een officieel unsupported OS blijven draaien? Want Windows 10 wordt de komende anderhalf jaar alleen maar uitgebreider / groter dus jouw adoptie-grens blijft maar toenemen.
Gebrek aan officiële ondersteuning =/= it can't be done. De 9560 (Kaby Lake) werkte prima met 7 na wat eenvoudige tweaks. Zie link in m'n eerste post.

Tuurlijk niet. En hoewel Microsoft blijft W10 pushen onder 't mum "de support voor al de rest weg valt", neem ik dat met een korrel zout. In alle waarschijnlijkheid krijgt W7 gewoon een support extension voor de business users waar je net als bij XP op een of andere manier mee kan van profiteren. https://thehackernews.com...-windows-xp-security.html

edit ter verduidelijking: een héél groot stuk van de business users gebruikt nog W7 vanwege de gebruiksvriendelijkheid en de bewezen stabiliteit (de bewezen instabiliteit van W10 speelt wss wat mee :+ ). Het is voor veel bedrijven veel duurder om over te stappen naar W10 dan om extended support voor 7 aan te schaffen. https://betanews.com/2018...xtended-security-updates/
These new Windows 7 ESU will be sold on a per-device basis, but businesses should be aware that the price for this extended support will increase each year, so the longer it takes to upgrade to Windows 10, the more you’ll need to pay.

Windows 7 Extended Security Updates (ESU) will also include support for Office 365 ProPlus.

There’s no word on pricing. Microsoft says only that businesses will need to "reach out to your partner or Microsoft account team for further details."
Met een beetje geluk kan ik zelfs als eindgebruiker een extended support licentie aanschaffen. Ik betaal zonder aarzeling €100 voor elk van m'n W7 systemen om de miserie van 10 te vermijden.

En hoewel ik me eigenlijk had voorgenomen om er niet te veel woorden aan vuil te maken:W10 is geen power-user vriendelijk besturingssysteem.
-Heel wat van de instellingen zijn gefragmenteerd tussen verschillende control panel
-Ik heb als eindgebruiker geen controle over welke updates en wanneer deze worden geïnstalleerd
-Ik heb geen mogelijkheid om de telemetry volledig uit te schakelen (minimal data is verplicht)
-Microsoft pusht garbage applicaties (Candy crush anyone?) en ik heb als eigenaar van mijn laptop niet eens de mogelijkheid om dit uit te schakelen
-Om de zoveel maand wordt er een nieuwe "versie" van W10 gepushed die weer eens vol zit met bugs, zomaar bestanden verwijderd etc (1809 anyone?)
-...

En de lijst gaat verder. Ik heb liever een besturingssysteem dat een klein beetje "moderne" functionaliteit mist (wat met W7 trouwens nog zeer goed mee valt - zeker als je zelf wat toevoegt met 3rd party applicaties zoals Throttlestop), dan een besturingssysteem waar ik amper controle over heb en in de praktijk een tikkende tijdbom is.

En ik ben er mijn bewust van dat de problemen niet heel de userbase treffen, maar Microsoft geeft een zeer duidelijk signaal: "We don't care about the userbase. We do what we want, because we say it's best for you. (read: this way we can make more money off you)".

De voornaamste reden dat de adoptie toeneemt is omdat Microsoft het niet adopteren zeer moeilijk maakt. Als elke gebruiker een "echte" keuze had (het gebrek aan ondersteuning of de "vrijwillige upgrade naar Windows 10 die per ongeluk geen toestemming vraagt?"), zou de adoptie een stuk lager ligger.

Voor de doorsnee gebruiker zijn die zaken misschien geen probleem, maar voor mij wel - en als ik de Windows omgeving niet zo nodig had (en niet te tam was om er mee te leren werken) was ik waarschijnlijk al naar unix geswitched :+

[Voor 14% gewijzigd door xioros op 11-11-2018 10:43]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En toen was ik eigenlijk al klaar met lezen; blijkbaar ben je "consumer" want ik ken zat bedrijven die vanwege beheersbaarheid van hun omgeving gewoon nog Windows 10 1703 of 1709 draaien (als base-build) met security-updates eroverheen tot vorige week. En dus is je OS 100% beheersbaar welke updates je wel/niet installeert; dat jij niet wil betalen voor een (minimale) omgeving om die beheersbaarheid te realiseren, lijkt me dan niet meer specifiek aan Microsoft te liggen.
een support extension voor de B2B users
Euh.... nieuws: Windows 7 krijgt tegen betaling drie jaar langer support voor grote k... Aangezien je zeer waarschijnlijk geen grote volume license klant bent, is over anderhalf jaar jouw Windows 7 dus "op".

Ik begrijp voor een gedeelte wel de kritiek die sommige mensen leveren op een bepaald OS; de beargumentering is bijna altijd hetzelfde en daar is zeer simpel doorheen te prikken. Je post werkelijk 0 absolute technische requirements die wel in Windows 7 zitten en niet in Windows 10 waardoor je je dagelijks werk niet zou kunnen doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• xioros
MAX3400 schreef op zondag 11 november 2018 @ 10:42:
[...]

En toen was ik eigenlijk al klaar met lezen; blijkbaar ben je "consumer" want ik ken zat bedrijven die vanwege beheersbaarheid van hun omgeving gewoon nog Windows 10 1703 of 1709 draaien (als base-build) met security-updates eroverheen tot vorige week. En dus is je OS 100% beheersbaar welke updates je wel/niet installeert; dat jij niet wil betalen voor een (minimale) omgeving om die beheersbaarheid te realiseren, lijkt me dan niet meer specifiek aan Microsoft te liggen.

[...]

Euh.... nieuws: Windows 7 krijgt tegen betaling drie jaar langer support voor grote k... Aangezien je zeer waarschijnlijk geen grote volume license klant bent, is over anderhalf jaar jouw Windows 7 dus "op".

Ik begrijp voor een gedeelte wel de kritiek die sommige mensen leveren op een bepaald OS; de beargumentering is bijna altijd hetzelfde en daar is zeer simpel doorheen te prikken. Je post werkelijk 0 absolute technische requirements die wel in Windows 7 zitten en niet in Windows 10 waardoor je je dagelijks werk niet zou kunnen doen.
Had m'n post inmiddels aangepast.

Het punt blijft dat Microsoft dit voor de eindgebruiker onmogelijk maakt. Als non-volume user heb ik zeer weinig controle - wat met W7 absoluut het probleem niet was. En de argumenten die ik aan haal zeer nog steeds geldig voor een end-user license.
Je post werkelijk 0 absolute technische requirements die wel in Windows 7 zitten en niet in Windows 10 waardoor je je dagelijks werk niet zou kunnen doen.
Het gaat voornamelijk over de algemene user experience, betrouwbaarheid en alles dat daar bij komt kijken.
Beiden zijn NT-based en in die zin heb je absoluut gelijk, maar daar ging heel m'n probleem niet over.

Maar voor zover ik weet is dat er nog steeds niet. Als dat er komt (lees: W10 helemaal kunnen strippen van alle garbage, mijn volledige controle geven over mijn OS, en dit op een gebruiksvriendelijke manier) zonder dat ik een volume licentie hoef aan te schaffen, draai ik zonder aarzeling W10. Als jij mij een manier kan aanreiken om de eerder genoemde problemen aan te pakken (als non-volume) gebruiker, dan bekijk ik dit heel graag.

Stellen dat de oplossing is om verschillende duizenden euro's te betalen voor twee of drie W7 PC's lijkt me een beetje absurd.

EDIT: en hoewel market share van W10 inderdaad toe neemt: ze is ondanks de gratis update nog steeds lager dan 7.

[Voor 10% gewijzigd door xioros op 11-11-2018 10:58]

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik persoonlijk vindt het een stuk eenvoudiger om -- na een verse installatie - het een en ander aan instellingen langs te lopen en het een en ander aan meuk te verwijderen dan voor ieder nieuw device weer allerlei truken te moeten uitvoeren en vinden om mijn (officieel) niet meer ondersteunde hardware alsnog op een ouder OS te laten draaien.

Ik ben niet anders gewend met Microsoft. W9x was niet out-of-the-box zoals ik het wilde hebben, en dat is nooit anders geweest. Mijn laptop draait W10beta in de fast ring, en ik heb welgeteld een keer Candycrush weggehaald... ook heb ik op geen van mijn devices last gehad van de problemen rond 1809. (Ik geloof dat dat ook behoorlijk minder dan 1% van de gebruikers was... nog steeds een hoop, maar meestal is dat een foutpercentage waar men best tevreden mee is in softwareland...)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• xioros
Jester-NL schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:20:
[...]

Ik persoonlijk vindt het een stuk eenvoudiger om -- na een verse installatie - het een en ander aan instellingen langs te lopen en het een en ander aan meuk te verwijderen dan voor ieder nieuw device weer allerlei truken te moeten uitvoeren en vinden om mijn (officieel) niet meer ondersteunde hardware alsnog op een ouder OS te laten draaien.

Ik ben niet anders gewend met Microsoft. W9x was niet out-of-the-box zoals ik het wilde hebben, en dat is nooit anders geweest. Mijn laptop draait W10beta in de fast ring, en ik heb welgeteld een keer Candycrush weggehaald... ook heb ik op geen van mijn devices last gehad van de problemen rond 1809. (Ik geloof dat dat ook behoorlijk minder dan 1% van de gebruikers was... nog steeds een hoop, maar meestal is dat een foutpercentage waar men best tevreden mee is in softwareland...)
De vraag is of we deze trend niet juist in de hand werken door het te tolereren - al ga ik met mijn koppig W7 gebruik daar op zich weinig aan veranderen.

Van de "drama's" die de nieuwe builds gecreëerd hebben (dataverlies, niet bootable etc), waren de meeste op voorhand al bekend onder de beta alpha testers (blijkbaar is de consument beta-tester). Het toch launchen door het management geeft een duidelijk signaal: "we don't care". En dat is iets waar ik me toch wel wat zorgen over maak.

Niet te min is 't ook het m'n eerste systeem dat lastig doet met Windows 7. En een W7 installatie doen is op zich een eind minder werk dan grote kuis houden na een W10 installatie - tenzij je enkele eenvoudige scrips en guides heb die je wil delen?

Het aspect van betrouwbaarheid blijft (imo) wel nog steeds gelden. Hoewel de kans inderdaad relatief klein is, neem ik toch liever het risico niet - zeker niet op een systeem waarvan het operationeel zijn relatief belangrijk is. Vergeet ook niet dat ik als eindgebruiker niet de mogelijkheid heb om de update te weigeren. Updates (selectief) kunnen weigeren zou 't grootste deel van die zorg al wegnemen - ook al blijven heel wat andere zaken van de OS naar mijn beleving verschrikkelijk vervelend.

Maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke afweging.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 17:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Om weer een beetje on-topic te komen:

Wat je wil kan niet zomaar. De Coffee Lake H processoren kunnen geen W7 booten, net zoals de Ryzen APU's. Die gooien allemaal dezelfde ACPI error in je gezicht. Daar kan je niet zomaar omheen.

Lees ook even dit artikel

Je zal minimaal de complete driver set moeten slipstreamen om ook maar een kans te maken om het aan de gang te brengen. Dan bedoel ik ook echt compleet: chipset, nvme, usb, de hele rataplan. Nadeel is alleen, er zijn voor Coffee Lake geen W7 drivers van Intel. Niet voor chipset, USB en zelfs niet voor de UHD graphics.

M.a.w. stop deze belachelijke excercitie en draai gewoon W10. Wil je dat niet, laptoppie terug en een ouder modelletje op de kop tikken :)

I reject your reality and substitute my own

• xioros
Korte follow-up voor latere lezers:

Ik draai inmiddels W10 Enterprise LTSC (1809). Duur, maar best-of-both worlds zonder de problemen die komen kijken bij zowel W7 en W10 home of W10 Pro.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee