Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

De template van dit topic is gebaseerd op het Oneplus One topic. Aanpassingen en toevoegingen zijn altijd welkom.

Het unlocken van de Bootloader, installeren van Custom Roms, Custom Recovery, Custom Kernels etc. is allemaal op eigen risico. Ik ben niet verantwoordelijk voor een mogelijke brick van jou Pocophone. Unlocken is digitaal veiligheid technisch gezien natuurlijk ook niet goed. Je geeft hiermee de mogelijkheid om developers van roms en dergelijke toegang te geven tot alle gegevens op je telefoon wanneer zij gebruik maken van een backdoor. Weet je dus niet precies wat je doet? Vraag het dan even na. Weet je niet zeker of je dit wel wil? Doe het dan vooral niet. Unlocken, rooten en flashen van kernels is en blijft een risico. (alhoewel je natuurlijk over het algemeen de devs prima kan vertrouwen)

Rooten en custom ROM's:
Rootacces op een Androidtelefoon zoals de Pocophone F1 wordt vaak gebruikt om zo meer aan de telefoon aan te kunnen passen. Zo kun je tientallen extra applicaties installeren, waarmee je extra functionaliteit op je telefoon verkrijgt (bijvoorbeeld door middel van root Ad-blockers of veranderingen in standaard Android navigatie knoppen). Ook kun je bestanden en mappen inzien (de 'root' van je telefoon) waar je zonder roottoegang niet bij kunt en deze kun je ook weer aanpassen om je telefoon functies te geven die jij wilt of het uiterlijk aan te kunnen passen. Zo kun je met roottoegang bijvoorbeeld advertenties
in games en applicaties verbergen, kun je icoontjes aanpassen in bijvoorbeeld je notificatiebalk aanpassen en nog veel en meer!

Een ROM is simpelgezegd de software die op de telefoon draait en op de Pocophone F1 draait al een zogenaamde custom ROM, namelijk Miui 8. Miui is een aangepaste firmware welke ten opzichte van de stock Android, op diverse punten is aangepast. Bij de lancering van de Pocophone werd al duidelijk dat het team open stond voor developers, want diverse 'grote' namen hebben een Pocophone F1 opgestuurd gekregen om op te ontwikkelen. Ondertssen zijn er diverse custom ROM's en Kernels te vinden met elk hun eigen voor- en nadelen:

Een custom ROM kan bijvoorbeeld aangepast zijn waardoor deze jou beter bevalt dan een andere ROM. Hierbij moet je weer denken aan uiterlijke elementen, opties, instellingenmenu's, opties enzovoort enzovoort. De ene ROM heeft honderden opties en daarin kun je alles zelf instellen, waar het bij andere ROM's weer allemaal wat simplistischer is, maar welke ROM jou bevalt.

Unlocken

Om root op je toestel te verkrijgen dien je eerst de bootloader van je Pocophone F1 te unlocken.
Het unlocken van je bootloader zorgt ervoor dat je de mogelijkheid krijgt tot al je systeembestanden, de recovery en boot gedeelte van je telefoon, hierdoor kan je simpel nieuwe ROM's op je toestel flashen.

Het unlocken van je bootloader kost 72 uur, maar is niet heel complex.
Let op dat je bij het unlocken alle data zal moeten verwijderen van je telefoon, dus maak een backup!

1. Maak een Backup van je bestanden.
2. Ga naar Instellingen > Mijn apparaat > Alle specificaties.
3. Klik meerdere malen op het MIUI versie nummer, net zo lang tot je ontwikkelaars opties hebt.
4. Ga naar Instellingen > Extra instellingen > Opties voor ontwikkelaars.
5. Selecteer USB foutopsporing én OEM deblokkering.
6. Maak een backup!
7. Volg de instellingen op http://en.miui.com/unlock/
8. Het kan mogelijk 72 uur duren voordat je de mogelijkheid hebt om de bootloader te unlocken.

Het lijkt er tot nu toe op dat AMD Ryzen systemen nog problemen hebben met het unlocken. Proberen kan geen kwaad, maar zorg er wel voor dat je in ieder geval een ander systeem in de buurt hebt staan mocht het mislukken.
Een mogelijke workaround (staat hier verder in dit topic) is een usb-hub gebruiken voor Ryzen-processoren.

TWRP / Custom Recovery

Voor deze opzet heb ik TWRP gepakt als Custom Recovery, maar op XDA zijn meerdere andere projecten te vinden.
Maak ook hier altijd een backup van te voren! Omdat de standaard MIUI Rom een encryptie doet, is de kans groot dat je de data op je interne opslag zal moeten verwijderen!
Zorg er voor, voordat je de TWRP op je Pocophone zet, dat er geen Pin, Wachtwoord of Vingerafdruk actief is. Dit kan anders voor problemen zorgen binnen TWRP waardoor je sowieso alles zal moeten leeghalen!

Via Fastboot

1. Download Minimal ADB en pak deze uit op een locatie op je pc.
2. Download de meest recente TWRP voor de Pocophone F1 (https://dl.twrp.me/beryllium/). Zet deze in je ADB folder.
3. Koppel de Pocophone aan je PC.
4. Ga naar de ADB folder, shift+rechter muis knop > Open Powershell Windows here / Open Command Window here.
5. type
code:
1
adb devices

en zorg er voor dat er een devices herkent wordt. Zo niet, ga dan terug naar een van de vorige stappen waarbij de USB Debugging / foutopsporting aan staat.
6. type
code:
1
adb reboot bootloader

7. type
code:
1
fastboot flash recovery recovery-20181012.img

*Vul hier de naam van de recovery welke je gebruikt in. In mijn geval was recovery-20181012.img de naam van de TWRP welke ik heb gedownload.
8. type
code:
1
fastboot reboot

Om in TWRP te komen, zal je op moeten starten door de Power en de Volume+ knop ingedrukt te houden. Het kan zijn dat je na de laatste stap dit ook al moet doen, anders kan de telefoon terug gaan naar Fastboot / het geïnstalleerde OS.

Om in TWRP te komen, zal je op moeten starten door de Power en de Volume+ knop ingedrukt te houden. Het kan zijn dat je na de laatste stap dit ook al moet doen, anders kan de telefoon terug gaan naar Fastboot / het geïnstalleerde OS.

Root
1. Download Magisk (laatste versie, zip bestand) en zet deze op je telefoon's opslag.
2. Ga naar TWRP (opstarten met Volme + & Power knop).
3. Klik op Install en selecteer je Magisk zip bestand.
4. Swipe to confirm en installeer.
5. Wipe Dalvik & Cache en reboot.

ROMS
Er zijn diverse Roms te vinden voor de Pocophone. Enkele Miui updates zijn zonder Root en bootloader Unlock te installeren, maar de andere Roms hebben dit wel nodig.
Een groot gedeelte van de Roms is te vinden op:
https://forum.xda-developers.com/poco-f1/development

Waaronder LineageOS 16 en Pixel Experience welke op het moment van schrijven de meest gebruikte ROM's zijn.

Ook zijn er Xiaomi.EU en Mi Globe Roms, welke wél de MIUI interface gebruiken, maar sommige van de standaard software / bloatware die zich op de Global ROM bevinden niet bevatten.
https://xiaomi.eu/community/forums/miui-rom-releases.103/
https://mi-globe.com/

Installatie van de ROMS gaat veelal via TWRP (de eerste keer, updates kunnen van binnen het Android systeem OTA worden gedaan). Voor sommmige ROMs zal je Google Apps / Gapps nodig hebben. Lees dus altijd bij een ROM wat er wél en niet bij zit. Kijk ook altijd even bij de Changelog en Bugs.

Kernel
Ook zijn er diverse kernels te vinden voor de Pocophone. Veelal via
https://forum.xda-developers.com/poco-f1/development
De uitleg van wat een kernel is, is mooi weergegeven in YouTube: What is a kernel - Gary explains.
Een kernel flashen kan dus flinke gevolgen hebben voor je telefoon, dus wees hier altijd voorzichtig mee!

Q/A
Ik krijg een melding na het flashen van een Rom dat ik mijn pin / wachtwoord moet invoeren, maar mijn vorige wachtwoord werkt niet?
Boot naar TWRP, klik op Advanced, File Manager, data, System.
Verwijder deze bestanden:
1.gatekeeper password key
2.gatekeeper pattern key
3.locksettings.db
4.locksettings.db-shm
5.locksettings.db-wal

Wanneer je nu boot zal de locksetting verwijderd moeten zijn.

Android Auto werkt niet goed!
Dit is een bekend probleem onder de MIUI10 (Android 8 ) en alle andere Android 8 ROMs. Het lijkt opgelost te zijn in diverse Android 9 custom ROMs, maar ook hier werkt het niet altijd even vlekkeloos.

Ik heb een Custom ROM geinstalleerd, maar de IR lens werkt niet meer
Veel custom ROMs hebben dit, lees ook even de bugs voordat je een ROM installeert.

Ik krijg geen notificatie icoontjes!
Welkom bij MIUI. Nee, bekend probleem, onder de Pocophone zijn notificaties niet standaard out of the box aanwezig geweest. Na veel klachten is het team er dan ook mee bezig gegaan, maar pas vanaf beta MIUI 10 8.10.18 zit deze functie ingebakken (en niet zoals je gewend bent van Cyanogenmod, Lineage, Android of AOSP, maar de icoontjes worden maar een seconde weergegeven). Dit verschilt natuurlijk ook weer per ROM.

Hoe kom ik in TWRP?
Allereest TWRP installeren natuurlijk, er zijn hiervoor een aantal mogelijkheden, zie eerder in dit topic. Als TWRP op je telefoon staat, kom je er in door tijdens het opstarten van je telefoon, Power + Volume+ knop in te blijven drukken.

Wat kan ik met TWRP?
TWRP is een recovery. Je kunt er mee:
Installeren van Roms, Apps, Kernels, Gapps en mods. Backup maken van je systeem en apps en het terugzetten er van. Mounten van je telefoon opslag (en root) naar je pc. Wipen en formatteren van je telefoon, verder zit er ook nog een file manager aan boord. Zorg er wel voor dat je, je van te voren een beetje inleest, want TWRP kan ook veel schade aanrichten.

Ik had een backup gemaakt met TWRP, maar deze krijg ik niet teruggezet?
Dit kan kloppen. De meest recente versie van TWRP ondersteund niet het terugzetten van MIUI OS. De versie er voor wel, maar die had weer geen ingebouwde decrypt. Hiervoor kon je wel een bestand flashen, maar als je dit niet had gedaan, en je telefoon starte opnieuw op, ging het systeem zich weer volledig encrypten.

VideosFlashen van LOS 16
PromWarMachine in "[Pocophone F1] Rooten & Custom ROM's"

Let altijd op bij het flashen van een Rom, wat de vereisten zijn binnen het desbetreffende topic. Het flashen van firmware of gapps is niet altijd nodig.

Feedback is altijd welkom. Heb ik iets gemist in de standaard opzet? Laat aub even weten via PB. Het is al een tijdje terug dat mijn Pocophone unlocked is, dus kan vast iets missen.

Raznov wijzigde deze reactie 25-03-2019 22:54 (34%)

Mag ik even iemand met Lineage OS vragen om mij een plezier te doen?

Ik zit op de MIUI stable EU ROM met het probleem dat ik voor 2 apps geen notificaties kan configureren in MIUI, het gaat over Yi Home en Mi Home:

https://tweakers.net/ext/f/PKU2tdSFvBUTS9ghdCNbwG9R/thumb.png

In de Yi Home app zelf is er maar 1 instelling waarmee je het geluid kan wijzigen, maar die werkt niet op de Pocophone F1 (geen probleem op m'n Honor 7). Gevolg is dat ik geen enkele merkbare notificatie krijg van m'n camera thuis als er beweging is, ik moet echt manueel gaan kijken in het notificatiepanel en dat is een redelijk groot probleem. Ik overweeg daarom om Lineage OS te installeren in de hoop dat het daar wel lukt.

Hier mijn vraag dus: kan iemand even de Yi Home app installeren op Lineage OS en kijken welke opties beschikbaar zijn voor de notificaties? In Lineage OS zelf dus, niet in de app, die hoef je zelfs niet te starten.

Alvast bedankt
Largamelion schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 08:46:
Hier mijn vraag dus: kan iemand even de Yi Home app installeren op Lineage OS en kijken welke opties beschikbaar zijn voor de notificaties? In Lineage OS zelf dus, niet in de app, die hoef je zelfs niet te starten.
Voor zover ik kan zien precies dezelfde opties als op jouw screenshot:

Ik denk alleen dat het scherm niet volledig is en de lijst pas gevuld wordt, wanneer de app een notificatie stuurt.

Overigens had ik Mi Home er ook op staan, dus daar heb ik ook een screenshot van gemaakt:
rens-br schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:15:
[...]

Gezien het overigens op Android 6 wel werkt, lijkt de YI app moeite te hebben met de notification channels, gepresenteerd in Android 8.
Daar lijkt het inderdaad op.
Raznov schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:43:
@Largamelion wat voor instelling zoek je precies voor binnen deze apps? Van MiHome krijg ik altijd netjes mijn notificatie binnen (gelijk aan bijvoorbeeld whatsapp of mail) als mijn camera een beweging heeft gezien, of mijn deur open is geweest.
Bij Mi Home krijg ik wel een melding (geluid, trilling en led) ondanks dat ik dit nergens kan configureren. Noch in de app, noch in de OS notificatie instellingen (daar heb ik dezelfde opties als bij Yi Home). In de app zelf kan je enkel notificaties aan- of afzetten:

https://tweakers.net/ext/f/nasQzo4AVTkKzsta9nIRISpq/thumb.pnghttps://tweakers.net/ext/f/0WlOqjEehryTyuBJgO7ybIWN/thumb.png

Ik heb jammer genoeg een Yi Home Camera 720p welke ik niet kan toevoegen in de Mi Home app, anders kon ik het zo oplossen :/. De Mi Home app gebruik ik enkel voor mijn robotstofzuiger van Xiaomi.

Largamelion wijzigde deze reactie 24-01-2019 10:57 (11%)

wilbert11 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:30:
9.2.25 is closed beta. Er is wel een link op xda beschikbaar. link van de post
Dank voor de link. Het is gelukt, ik heb nu ook Widevine L1:

Echter is het niet gelukt om dat te doen zonder clean install. Na het installeren van de rom werd er namelijk om een wachtwoord gevraagd voor de encryptie en die had ik niet / die werkte niet. Tevens was twrp weg en vervangen door de Mi Recovery.

Dus vervolgens moest ik alles wipen en daarna werkte het wel. Mijn ROM backup stond lokaal op het toestel en daar kon ik niet meer bij, dus een clean instal was nodig.

Tip dus voor de mensen die dit ook willen proberen, maar een backup en zet die tijdelijk op een sd kaart / laptop.

rens-br wijzigde deze reactie 28-02-2019 13:54 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iPodKiller
  • Registratie: september 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

rens-br schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 17:40:
[...]

Goed om te weten dat het gewoon werkt, maar wel vreemd. LineageOS heeft namelijk release keys, daardoor zou het niet mogelijk zijn om te dirty flashen tussen een official en onofficial versie.

Je kan dat oplossen door het runnen van een script, volgens een user op XDA.

Ik ben nu in ieder geval zelf aan de slag gegaan met het script, maar de rom wilde niet meer starten. Ik heb wel een backup gemaakt, maar na het terugzetten reboot het device in fastboot en verder doet die niet veel.

Iemand nog tips voor het fatsoenlijk terugzetten van een TWRP backup?
Ik weet niet wat voor magie ik heb uitgespookt, maar dit lijkt me toch gewoon goed? Ik heb serieus niks anders gedaan dan de vendor firmware een update gegeven, en daarna de nightly erop geflashed.

Voor zover ik weet is dit gewoon de correcte nightly versie.

Over je back up vraag, ik kan je daar helaas niet mee helpen. Nog nooit hoeven gebruiken.

iPodKiller wijzigde deze reactie 09-03-2019 17:45 (4%)

• seninha
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-10 12:44

seninha

god's right foot

Even hier de vraag stellen. SInds een paar weken heb ik mijn telefoon unlock gegeven en daarna via Xiaomi.eu de laatste weekly beta er op geezet. Op dit moment is dat 9.3.21

Nou ben ik er opeens achter dat mijn locatie bepaling in huis, niet werkt.
Kwam daar achter via een app die dat gebruikt. Zodar ik buiten ben werk alles wel goed.

Maak ik in huis bv een foto dan staat er geen locatie aan.
Als ik nu Google Maps open doe dan komt er boven op mn scherm de melding : Maps: Zoeken naar GPS

Vraag me af of iemand een idee heeft wat probleem zou kunnen zijn?

Voor zover ik kan zien heb ik alles goed

iRacing Profile Flickr

rens-br schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:08:
[...]

Ik heb destijds 9.2.25 geflasht, op aanraden van @wilbert11 en dat werkte. Of te wel deze versie dus, te vinden onder 'Android PIE 9.0 Global and EU Firmwares'.
Stap 1 is voltooid, ik heb gewoon de laatste ROM geflashed van MIUI (MIUI_POCOF1Global_9.3.25b6aa4d9602_9.0.zip) en Widevine L1 lijkt ok. Ik zie enkel dat 'Max DHCP Level Supported' bij mij op NONE staat en bij jouw op 2.2, maar denk dat dat enkel van belang is voor de output naar een extern apparaat?

https://tweakers.net/ext/f/tyVIQymMUe3aA75JZ4DFKTRo/thumb.png

• PromWarMachine
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:01

PromWarMachine

Forsaken Archer

Kleine tip: doe niet als ik :+

Ik liet mijn 3 weken oude Pocophone F1 ongeveer 4 meter naar beneden vallen, vanaf het randje van mijn overloop. Hij viel met het glas naar beneden op de plavuizen vloer. Daar kon geen rubber hoesje en tempered glass screenprotector tegenop helaas.

Pics or it didn't happen:
https://tweakers.net/ext/f/p6vS8Y79Ono7VGvC6ruYuCpL/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/2rBBlKYaFtWHvQWMOeJXXC4j/thumb.jpg

Oude telefoon
Hij doet het nog! Als in, hij start op en lijkt naar behoren te werken.
Naast het duidelijk kapotte scherm, is de telefoon ook behoorlijk krom getrokken.
Repareren leek me daarom niet de beste optie.

Mocht iemand nog suggesties hebben om de onderdelen ergens te verkopen, let me know!

Nieuwe telefoon
Dankzij een andere Tweaker heb ik inmiddels een nieuwe Pocophone F1 en wacht ik (on)geduldig op de 72 uur unlock tijd. Dit is de 128GB, terwijl de kapotte een 64GB versie is. Het liefst wil ik in TWRP een back-up maken van alle benodigde partities en die terugzetten op de nieuwe telefoon.

1) Kan dat gewoon of mis ik dan m'n overige 64GB omdat hij 1:1 een partitie terugzet?
2) Welke partities moet ik back-uppen? Sowieso boot, system & data, maar als ik dat doe, waarschuwt het programma dat m'n foto's en downloads achterblijven. Waar staan die dan?

Thanks! :)

Dividend for Starters

Acties:
  • +1Henk 'm!
spaceboy schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:59:
[...]

Hmm, nee, ik heb al dat soort fancy settings echt niet. Heb jij alleen de APK geinstalleerd? Of heb je ook die "Saniiiiity mod" ofzo?
Ik heb alleen de APK geinstalleerd en heb die opties wel. Ze staan onder:
'Meer' -> 'instellingen' -> BSG MOD settings'

rens-br wijzigde deze reactie 16-04-2019 14:14 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:57

Matis

Rubber Rocket

Hehe, het is gelukt. Ik moest uiteindelijk een powered USB hub hebben, maar die had ik niet liggen. Dus toen maar de monitor van mijn PC aan de laptop gehangen :Y)

Daarna moest ik mijn telefoon nog koppelen aan mijn Mi account en toen kon ik eindelijk unlocken, althans:
https://tweakers.net/ext/f/uEV7tNhw3z4K5nrll84cokF5/thumb.png
Nog even geduld :+

Woeps, dubbel post -O-

Matis wijzigde deze reactie 17-05-2019 18:41 (4%)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Buntmans
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18-11 03:51
Als ik alleen de bootloader wil unlocken/rooten en geen custom rom betekent dat dan het einde van miui update en van fingerprint recognition ? of is daar en omweggetje voor. Vooral voor de vingerprint lijkt me dat dat met root access gewoon moet werken is toch gewoon een hardware module die je kan aansturen of zie ik het te simpel ?

Tjonge tjonge

Komt ook niet echt professioneel over...

Buntmans wijzigde deze reactie 29-05-2019 23:36 (52%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
In de laatste officiële LOS (03/06) is het circelvormig batterij icoontje terug! Win ik weer een plaats voor een ander icoontje aan de rechterkant van de notch :).

https://tweakers.net/ext/f/2l7XYcR1Hc1uTnUNuVKmqvd8/thumb.png

• Buntmans
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18-11 03:51

valt hier iets aan te doen?

Blijkbaar was de account niet goed gekoppeld oid. Moest uit en inloggen en toen deed hij het ineens wel. Nouja "deed het wel".... toen kreeg ik dus dit. Lijkt me een beetje flauw. Xiaomi's fout dat hij het de eerste keer niet deed en nu laat Xiaomi mij 72 op het strafbankje zitten ? |:(
Volgens wat ik lees op XDA is het probleem met ANX te wijten aan de vendor:

Dus als de volgende nightly een andere vendor krijgt (zit nu mee in de OTA) is het mogelijks opgelost. Zal veel trial en error worden op deze manier dus ik ga even niet meer updaten tot ik terug ben uit vakantie.
Hier ook zojuist de OTA geïnstalleerd:

Face (IR) unlock werkt hier nog gewoon en is te benaderen via 'Smart Lock'.

In ieder geval erg blij dat de builds weer werken en ik weer bij ben met de patches.

rens-br wijzigde deze reactie 19-09-2019 13:38 (13%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True