Wij hebben een woning laten bouwen door een grote catalogusbouwer, waarbij een basismodel woning naar eigen wens kan worden aangepast. In het basismodel stond een aanbouw met daarin een bijkeuken (met deur naar de keuken) en een berging. Wij hebben de bijkeuken laten aanpassen naar een volledig afgewerkte werkkamer met o.a. het doortrekken van de vloerverwarming. Het staat letterlijk in de aanneemovereenkomst dat de bijkeuken is komen te vervallen en dat in plaats daarvan een werkkamer wordt gerealiseerd. In de bestektekening had de ruimte echter nog de naam "Bijkeuken (ogf)", maar wij dachten toen dat dit slechts een omschrijving en dus zagen we daar geen probleem in. Bij de opleverkeuring gaf de bouwkundige echter aan dat de isolatie/kierdichtheid van de werkkamer niet voldeed bij de overgang van een verwarmde ruimte (werkkamer) naar een onverwarmde ruimte (berging). En ook dat de WTW aan- en afvoer ontbrak, deze hebben we wel in de rest van ons huis. Ook vind ik het vreemd dat het raam in de werkkamer als enige in ons huis een ventilatierooster heeft. Volgens de bouwkundige zou dit alles problemen geven met de temperatuur en het comfort in de werkkamer. De uitvoerder ging niet akkoord en zo is het ook vastgelegd in het Woningborg opleverdocument. De bouwer heeft daarna nooit officieel op deze opleverpunten gereageerd.
Sindsdien ben ik in conflict met de bouwer, omdat het in de werkkamer inderdaad niet op temperatuur komt en je daar dus niet comfortabel kunt zitten. Ze hebben later nog wel isolatie op de muur tussen werkkamer en berging aangebracht, een tochtstrip op de deur en een radiator geplaatst in de berging. Maar dit heeft de problemen niet opgelost en lijken mij eerder lapmiddelen dan serieuze oplossingen.
Omdat we er onderling niet uitkomen en de bouwer ons gewoon laat stikken heb ik geprobeerd zelf de regels uit het Bouwbesluit te doorgronden, o.a. wat betreft de termen als verblijfsruimte en overige gebruiksfunctie (waar ogf blijkbaar voor staat). Een werkkamer lijkt onder verblijfsruimte te vallen in tegenstelling tot een bijkeuken en daarom worden er strengere eisen aan gesteld voor wat betreft isolatie, ventilatie, temperatuur en dergelijke. Ik heb het idee dat de bouwer is vergeten om op de tekeningen (en in de bouwbesluitberekeningen die zijn ingediend bij de aanvraag voor de bouwvergunning) de werkkamer mee te rekenen als verblijfsruimte. Dit lijkt de constateringen van de bouwkundige tijdens oplevering te ondersteunen. Maar ik ben geen expert wat dit betreft, daarvoor heb ik een bouwbedrijf ingehuurd.
Kan iemand hier daar iets over zeggen?
Ondertussen heb ik wel een verzoek tot bemiddeling ingediend bij Woningborg, maar ben nog in afwachting van wat daaruit komt.
Sindsdien ben ik in conflict met de bouwer, omdat het in de werkkamer inderdaad niet op temperatuur komt en je daar dus niet comfortabel kunt zitten. Ze hebben later nog wel isolatie op de muur tussen werkkamer en berging aangebracht, een tochtstrip op de deur en een radiator geplaatst in de berging. Maar dit heeft de problemen niet opgelost en lijken mij eerder lapmiddelen dan serieuze oplossingen.
Omdat we er onderling niet uitkomen en de bouwer ons gewoon laat stikken heb ik geprobeerd zelf de regels uit het Bouwbesluit te doorgronden, o.a. wat betreft de termen als verblijfsruimte en overige gebruiksfunctie (waar ogf blijkbaar voor staat). Een werkkamer lijkt onder verblijfsruimte te vallen in tegenstelling tot een bijkeuken en daarom worden er strengere eisen aan gesteld voor wat betreft isolatie, ventilatie, temperatuur en dergelijke. Ik heb het idee dat de bouwer is vergeten om op de tekeningen (en in de bouwbesluitberekeningen die zijn ingediend bij de aanvraag voor de bouwvergunning) de werkkamer mee te rekenen als verblijfsruimte. Dit lijkt de constateringen van de bouwkundige tijdens oplevering te ondersteunen. Maar ik ben geen expert wat dit betreft, daarvoor heb ik een bouwbedrijf ingehuurd.
Kan iemand hier daar iets over zeggen?
Ondertussen heb ik wel een verzoek tot bemiddeling ingediend bij Woningborg, maar ben nog in afwachting van wat daaruit komt.