• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Sinds we vloerverwarming op de begane grond hebben, in ons volledig met gas warm gestookte huis, twijfel ik om een multizone thermostaat systeem aan te schaffen. Daarbij zijn er een paar merken die steeds terugkomen, maar reviews zijn er onvoldoende om mij te overtuigen. Misschien dat iemand van jullie wat meer kan vertellen?

Verwarmingstechnisch gezien zou een Evohome systeem van Honeywell de veilige keuze zijn. Wordt overal verkocht, bekend merk met veel ervaring. Echter is het een cloud oplossing, de tempsensor zit in de radiatorknop en de fysieke aansturing zit verwerkt in een lelijk beeldschermkastje met verschrikkelijke interface. Mwah, niet echt mijn favoriete keuze.

De Plugwise (Adam, Lisa en Tom apparaten) heeft zo ongeveer het tegenovergestelde. Lokale API, elke kamer een eigen thermostaat, los van de radiatorknop. Weliswaar een NL-product, dat is mooie marketing, maar wat heb ik er concreet aan? Is het dan betrouwbaarder? Is het algoritme net zo slim of slimmer dan dat van Honeywell?

Beide oplossingen kosten in mijn geval - 9 ruimten- al snel tegen de 1500 euro en wil dan wel graag weten of het geen miskoop wordt.

Kortom is er iemand die ervaring heeft met de plugwise multizone verwarmings producten?

Can`t live without the mods

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:34

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Evohome is géén cloud oplossing, enkel als je 'm buitenshuis wil besturen.
Binnenshuis is het niet eens afhankelijk van je LAN.

Daarbij zit de tempsensor niet noodzakelijk in de radiatorknop. Dat kan, maar je kunt ook externe sensoren hebben en zelfs externe regelunits.

Dat beeldschermkastje werkt vind ik juist heel goed. Het is relatief klein en het geeft een goed overzicht van je zones. Werkt vrij intuitief ook. In 1 oogopslag zie je wat je zones doen en je kunt ze heel eenvoudig aanpassen.

Kortom, kijk zéker nog een keer naar EvoHome.

Ik heb zelf na lang twijfelen besloten met de verbouwing toch voor EvoHome te gaan en tot nu toe bevalt het meer dan prima. Het beeldscherm was zelfs zó klein dat mijn vrouw vond dat het formaat erg mee viel. Het is ongeveer net zo groot als een reguliere klokthermostaat. Het tóónt vooral veel groter maar knip maar eens een stukje karton uit van dat formaat en zie dat het helemaal niet zo'n enorm scherm is.

Oh, als je bereid bent een gat te boren in je muur: Hij kan ook op een reguliere doos worden gemonteerd. 230V naar de doos laten trekken en met 2 schroeven zit 'ie vast. Heb je wel een aparte transformator voor nodig maar op de manier zit 'ie strak tegen de muur en niet op een losse standaard die je ergens kwijt moet. Hier zit 'ie op de plek waar eerst de oude klokthermostaat zat.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• ramon42
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-06 16:46
Op papier ben ik ook geen voorstander van EvoHome (geen ervaring mee verder) en zit naar de SPidER te kijken, een NL product en ziet er ook nog eens stukken beter uit.

• unezra

unezra

ramon42 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:53:
Op papier ben ik ook geen voorstander van EvoHome (geen ervaring mee verder) en zit naar de SPidER te kijken, een NL product en ziet er ook nog eens stukken beter uit.
Even op de website gekeken maar ik vind dat display echt helemaal niets. Het laat één temperatuur zien, klaar. Ik wil juist in 1 oogopslag mijn belangrijkste zones kunnen zien en makkelijk kunnen bedienen.

Lijkt me dat je met een Spider heel snel naar je smartphone moet grijpen en persoonlijk wilde ik die afhankelijkheid niet hebben. 100% autonoom, met smartphone als mogelijke extra.

Wel had ik het leuk gevonden als EvoHome meer was geweest dan enkel een slimme thermostaat. Het is beperkt in zijn functie. Maar goed, geen systeem is perfect.

• siepeltjuh
  • Niet online
Wat betreft de extra temperatuur sensor heb je gelijk. Even opgezocht en met een HCF82 van 100 euro per stuk heb je een extra temp sensor. De DTS92 is met een vergelijkbare prijs en niet alleen een temp sensor, maar ook thermostaat die samenwerkt met de evohome.
Daarmee wordt de Evohome oplossing opeens wel 800 euro duurder dan de Plugwise variant. Bovendien zien de kastjes eruit alsof ze eind jaren 80 zijn gemaakt, niet onbelangrijk voor apparatuur dat in het zicht op anderhalf meter hoogte hangt. :-/ De informatie op de evohome zelf is wel duidelijk, dat is waar.

Evohome biedt geen API aan en communicatie verloopt via de cloud in een eigen app. Dat werkt vast heel goed. Somfy heeft ook zo'n constructie, net als een paar andere toepassingen in mijn huis, overal een eigen app voor. Communiceert niet met elkaar en als het bedrijf de stekker eruit trekt of failliet gaat zit ik met een kreupel product. Dat wil ik niet (meer). Alles moet communiceren met Domoticz, Openhab of welke andere tool dan ook zonder cloud afhankelijkheid en het liefst met een open en gedocumenteerde API.

Nogmaals; het is geen rant tegen Evohome, hun product is vast heel betrouwbaar en als het aan je wensen voldoet prima. Mijn wensen zijnl nét iets anders, dat heeft plugwise, echter ken ik niemand met een dergelijke set en ik kan ook nergens iemand vinden die me van een review kan voorzien. Misschien is dat ook wel een teken :-(

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Evohome heeft geen externe sensor nodig. Elke radiatorknop (HR80 en HR92) beschikken al over een interne temp sensor. Dat maakt het juist zo mooi, want de knop meet en regelt tegelijk.
Evohome communiceert ook niet via de cloud (behalve als je hem extern wil bedienen). Zelfs al trekt Honeywell de stekker er uit, dan werkt je lokale systeem gewoon door.
Evohome communiceert prima met Domoticz, ik heb het hier al jaren draaien :) (vereist dan wel de gateway of wifi variant)
En ja, Evohome is wellicht wat duurder, maar het is imho wel het beste multizone systeem en het werkt gewoon goed. Ik had de investering in 3 jaar terugverdiend door de gasbesparing. Dus, wat is de definitie van duur? ;)

Mogelijk moet je je dus even meer inlezen in Evohome en de topics hier lezen, voordat je ongefundeerde uitspraken doet.

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• unezra

unezra

Je hebt iets als de HCF82 alleen nodig als je NIET de radiatorknop wil gebruiken. Vaak zitten de radiatorknoppen op prima plaatsen om te bedienen en dus is het ding overbodig.

In de radiatorknop zit een display, een temperatuursensor én de bediening van het geheel. Wil je het in die ruimte warmer hebben, draai je domweg aan de knop en *tadaa*, je ruimte word warmer. Bij de volgende programma overgang word de knop automatisch door de centrale thermostaat tot de orde geroepen en ingesteld op het reguliere programma. (Hij communiceerd ook met de bedieningsunit wat 'ie doet, dus je ziet een gewijzigde instelling.)

Helemaal niet erg als je het niet het juiste systeem vind, maar het klinkt nu zoals @Microkid ook zegt of je je onvoldoende hebt ingelezen.

Ook qua interface, de centrale unit heeft een vrij uitgebreid display. Dat mag je ouderwets vinden, maar je ziet wel 6 zones in 1x in het diplay staan. Op ieder moment zie je van 6 zones (je kunt zelf instellen welke) wat de temperatuur is in die ruimte, of er een raam open staat (er zit raamdetectie in de knoppen, dit werkt doormiddel van temperatuurdaling), of 'ie in de ecostand staat (eerder temperatuur verlagen dan het programma aan geeft), of 'ie eerder op start om de zone warm te *hebben* op moment van de target tijd, etc, etc.

Ook op de knoppen zelf zie je bijvoorbeeld wat de huidige temperatuur is, wat de ingestelde temperatuur, welke zone die knop toe behoort, etc. De knoppen zelf zijn goed instelbaar.

Mocht je om wat voor reden dan ook vinden dat er een afwijking in temperatuur in zit (bijvoorbeeld omdat de knop in een warme hoek van de kamer zit), kun je de knoppen calibreren. Thermometer er naast, tot + en - 3 graden instellen wat de afwijking is ten opzichte van je thermometer.

Het énige dat het systeem niet is, is een volwaardig en volledig domotica systeem. Het is een geavanceerde thermostaat. (Hoewel het systeem wel dingen kan met beveiligings camera's enzo.)

@Microkid Ik ben wel benieuwd hoe je die besparing trouwens realiseert. Ik ga er vanuit dat ik het systeem niet of nauwelijks terug verdien en het vooral comfort is. Sure, als ik thuis werk kan ik heel gericht stoken en alleen die ruimte verwarmen maar dat is hooguit enkele dagen per maand.

Verder verwarmen we nu méér ruimtes. Voorheen zetten we domweg de CV aan en verwarmden vooral de woonkamer, een enkele keer de ruimte waar de was word gedroogd. Nu hebben we een wasdroger, maar ook 5 zones die allemaal individueel geregeld worden. :) Ik verwacht niet per-se minder gas te verbruiken dus, hoewel dat wel heel leuk zou zijn. (Plus dat we nu niet meer kunnen vergeten 'n uit te zetten. DAT scheelt wel heel erg. We zijn het wel eens een paar dagen vergeten...)

[Voor 16% gewijzigd door unezra op 26-10-2018 21:08]

• siepeltjuh
  • Niet online
@microkid misschien moet je nog even teruglezen.
In mijn eerste post geef ik al aan dat ik weet dat de radiatorknoppen een ingebouwde temperatuur sensor heeft. Ik weet dus dat het niet technisch noodzakelijk is om een losse sensor aan te schaffen. In mijn situatie vind ik het wél wenselijk om een losse temperatuursensor te hebben en eigenlijk niet alleen een losse temperatuursensor, maar een thermosstaat die je in elke ruimte aan de muur fysiek kan bedienen als je wil afwijken van de standaard klok.

Wat betreft de cloud en de open API dan blijkt het toch wat genuanceerder dan je doet voorkomen. Evohome werkt inderdaad met Domoticz (ik zeg nergens dat dat niet het geval is) Echter is dat wel via de cloud api (recomended methode volgens documentatie en cloud is nou net wat ik niet wil) of via de Honeywell HGI80 dat heeft een hoog klus gehalte, maar als dat goed werkt is dat misschien een mogelijkheid. Bron: https://www.domoticz.com/wiki/Evohome

Dat Evohome jou goed bevalt is duidelijk, daar kan ik me alles bij voorstellen. Maar zou het kunnen dat Plugiwse je nog beter zou bevallen? En waarom dan wel of niet? Dat is eigenlijk waar ik naar vraag.

Net als Unezra verwacht ik geen gas besparingen. Nu staan alle kamers praktisch uit wanneer de vloerverwarming op temperatuur is. Met een dergelijk systeem verwacht ik eerder meer gas te verstoken.

In deze systemen heb ik mij al een tijdje redelijke verdiept. Het is heel goed mogelijk dat ik iets over het hoofd zie. Misschien heb ik in de OP niet duidelijk genoeg aangegeven wat ik allemaal al gelezen heb. Maar ongefundeerd is het zeker niet.

@unezra Een bekende van mij heeft een evohome waar ik wat mee heb gespeeld, en ik weet hoe de radiator knoppen te bedienen zijn. Ik vind een temperatuursensor op 15cm van de warmte bron niet een hele prettige plek. Dat calibreren werkt wel bij een vaste offset, maar een warmte bron die aan en uit gaat is dat wat dynamischer en dan werkt een losse thermosstaat denk ik beter. Maar goed ook dat is bij evohome (weliswaar met een meerprijs) mogelijk.

Terug naar mijn vraag, evohome is de veilige keuze, maar plugwise past (in theorie) beter bij mijn wensen, is er iemand met ervaring met het plugwise systeem?

@ramon42 De spider had ik ook gevonden, maar daar kan ik nog minder inhoudelijke details van vinden dan van de plugwise. Wanneer ik https://www.ithodaalderop.nl/spider-thermostaat bekijk dan lijkt (hoewel niet expliciet genoemd) dit product afhankelijk te zijn van de cloud en geen open API te hebben. Heb je meer inhoudelijke bronnen voor dit systeem?

[Voor 7% gewijzigd door siepeltjuh op 26-10-2018 23:35]

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 19:36
Kijk ook een naar de Danfoss zoneregeling. Ook de nodige positieve ervaringen over te vinden.

http://heating.danfoss.nl/news/campaigns/danfoss-link/#/

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Ben je van plan nog verder te gaan met domotica?

Dan zou je ook kunnen kijken naar loxone (of KNX) waar je voor hetzelfde bedrag dit neerzet maar dan ook gelijk een basis hebt die je verder kan uitbreiden met sensoren, schakelaars, lampen, etc.

[Voor 8% gewijzigd door Sethro op 27-10-2018 09:13]

• siepeltjuh
  • Niet online
@Desmoerick Goeie tip, als ik zo even snel kijk zie ik alleen aan/uit ketelsturing en geen opentherm. (zie : http://heating.danfoss.co...lectiongids%20NL%20lr.pdf )

@Sethro Ik heb een bestaand systeem (openhab) met zwave en verschillende merken enzo door elkaar. Werkt allemaal goed. Overstappen naar Loxone zou betekenen dat ik best veel opnieuw moet opbouwen en dat wordt wel prijzig. Ook kan ik door alle mooie pagina's op loxone.com weinig concrete oplossingen vinden zo bestaat https://www.loxone.com/enen/smart-home/heating/ uit alleen marketing bla bla. Edit: dit is al beter: https://shop.loxone.com/enuk/valve-actuator.html

Blijft zonde dat er (nog) niemand met Plugwise ervaring aanwezig is. Kans is dus groot dat het alsnog Evohome wordt....

[Voor 4% gewijzigd door siepeltjuh op 28-10-2018 21:25]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-06 12:04
siepeltjuh schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 21:23:
@Desmoerick Goeie tip, als ik zo even snel kijk zie ik alleen aan/uit ketelsturing en geen opentherm. (zie : http://heating.danfoss.co...lectiongids%20NL%20lr.pdf )

@Sethro Ik heb een bestaand systeem (openhab) met zwave en verschillende merken enzo door elkaar. Werkt allemaal goed. Overstappen naar Loxone zou betekenen dat ik best veel opnieuw moet opbouwen en dat wordt wel prijzig. Ook kan ik door alle mooie pagina's op loxone.com weinig concrete oplossingen vinden zo bestaat https://www.loxone.com/enen/smart-home/heating/ uit alleen marketing bla bla. Edit: dit is al beter: https://shop.loxone.com/enuk/valve-actuator.html

Blijft zonde dat er (nog) niemand met Plugwise ervaring aanwezig is. Kans is dus groot dat het alsnog Evohome wordt....
Voor vloerverwarming kun je net zo goed aan uit nemen, dat maak dus geen verschil voor je keuze. Evohome heeft ook mooie thermostaten zoals de round. Die werken prima en zien erredelijk modern uit.

Voor de rest zijn er met Evohome issues geweest, begrijpelijk, want het was een nieuw systeem. Inmiddels is de derde versie uitgekomen en is het min of meer uitontwikkeld. Veel andere systemen moeten die fase nog doorlopen, maar als je het echt wilt, is het de moeite om daar zelf een bijdrage aan te leveren. ;)

• ramon42
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-06 16:46
@siepeltjuh Ik heb geen verdere bronnen behalve wat google mij laat zien.
Er zijn wel een aantal mensen die de aansturende commando's hebben opgevangen en zodoende de koppeling met de eigen domoticz server hebben gemaakt. Dus dit is wel mogelijk, echter niet out-of-the-box ondersteund helaas.

Het was mij ook nog niet helemaal duidelijk of dit een cloud-only oplossing is, als dit zo is, dan valt de spider ook voor mij af. Ik ga wel eens een mailtje wagen om meer informatie te vergaren.

Dit topic ga ik ook nog wel even in de gaten houden want ik zoek ook nog een alternatief op de Evo (de looks staan mij niet aan).

• siepeltjuh
  • Niet online
@Microkid Toch even terugkomen op je opmerking. De HGi80 is de enige mogelijkheid om de Evohome nog buiten de cloud om te besturen. Dit apparaat is niet meer op de Honeywell site te vinden. Elders lees ik dat dit appraat sinds 2016 'discontinued' is. Via https://shop.somfy.nl/honeywell-hgi80-module is hij nog wel te koop, maar of het nou slim is om een end of life product te kopen vraag ik me af. Praktisch alle domotica systemen sturen Evohome via de cloud aan.

Desondanks denk ik niet om de Evohome heen te kunnen. Alternatieven hebben geen track record met de kwaliteit van de ketel-aansturing (plugwise), zijn helemaal cloud (spider) of zijn vele malen duurder Loxone (of KNX).

Inhoudelijk verwarmingsvraagje: de vloerverwarming beneden kan je als één zone zien. Is dan een extra radiator knop (a 65 euro + wat materiaal) op de aanvoer van de verdeler zetten (voor de temperatuur mengknop) de beste oplossing? Of zit je vast aan de hele vloerverwarmingsset a 300+ euro)

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Sunglasses and beards

@siepeltjuh Ik denk dat je een denkfout maakt. EvoHome is altijd lokaal te bedienen, dus buiten de cloud om. De laatste EvoHome heeft wifi ingebouwd zodat EvoHome ook via de cloud te besturen is, maar dit is dus zeker geen voorwaarde. Je kan er prima voor kiezen om wifi niet te configureren, dan werkt het lokaal prima. Het apparaat wat jij aangeeft is puur bedoeld om Evohome met Somfy te integreren, maar aangezien beide via de cloud kunnen werken vraag ik me af of dit echt nodig is. Je kan EvoHome ook prima via z'n eigen app bedienen immers.

[Voor 11% gewijzigd door Microkid op 07-11-2018 05:50]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• JVDE
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-04 11:50
Desmoerick schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:03:
Kijk ook een naar de Danfoss zoneregeling. Ook de nodige positieve ervaringen over te vinden.

http://heating.danfoss.nl/news/campaigns/danfoss-link/#/
Is een AAN/UIT regeling. Meet wel de retour temperatuur aan de ketel, dus echt dom is dat niet.

Heatmiser heeft ook een mooi draadloos systeem met goed ogende thermostaten. Echter is deze ook AAN/UIT

Evohome heeft het voordeel opentherm te zijn. Of dat echt veel uitmaakt is moeilijk te zeggen denk ik.

[Voor 37% gewijzigd door JVDE op 15-11-2018 14:54]

• bert pit
JVDE schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:43:
[...]

Is een AAN/UIT regeling. Meet wel de retour temperatuur aan de ketel, dus echt dom is dat niet.

Heatmiser heeft ook een mooi draadloos systeem met goed ogende thermostaten. Echter is deze ook AAN/UIT

Evohome heeft het voordeel opentherm te zijn. Of dat echt veel uitmaakt is moeilijk te zeggen denk ik.
Bij vloerverwarming als hoofdverwarming wordt aan/uit geadviseerd. Zeker als er een zoneklep wordt gebruikt.

• bert pit
siepeltjuh schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 23:42:
@Microkid

Inhoudelijk verwarmingsvraagje: de vloerverwarming beneden kan je als één zone zien. Is dan een extra radiator knop (a 65 euro + wat materiaal) op de aanvoer van de verdeler zetten (voor de temperatuur mengknop) de beste oplossing? Of zit je vast aan de hele vloerverwarmingsset a 300+ euro)
Een HR92 knop kan werken, maar wordt niet geadviseerd door Honeywell. Waarom dat is weet ik niet zeker, wat ik wel weet is dat de capaciteit (max doorstroom) van een standaard thermostaatkraan lager is dan die van een zoneklep.

• JVDE
Waar kan je het hele evohome systeem het goedkoopst aankopen?

• JVDE
JVDE schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:38:
Waar kan je het hele evohome systeem het goedkoopst aankopen?
Voorlopig vind ik de beste prijzen op amazon.de

• bert pit
Daar dus.

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:57
Microkid schreef op woensdag 7 november 2018 @ 05:46:
@siepeltjuh Ik denk dat je een denkfout maakt. EvoHome is altijd lokaal te bedienen, dus buiten de cloud om. De laatste EvoHome heeft wifi ingebouwd zodat EvoHome ook via de cloud te besturen is, maar dit is dus zeker geen voorwaarde. Je kan er prima voor kiezen om wifi niet te configureren, dan werkt het lokaal prima. Het apparaat wat jij aangeeft is puur bedoeld om Evohome met Somfy te integreren, maar aangezien beide via de cloud kunnen werken vraag ik me af of dit echt nodig is. Je kan EvoHome ook prima via z'n eigen app bedienen immers.
@Microkid Ik heb recentelijk ook het EvoHome systeem aangeschaft met zo'n wifi thermostaat, en overweeg nu met Domoticz aan de slag te gaan om eens te kijken hoe het werkt, en of ik er m'n verwarming mee kan regelen en monitoren. Hoe laat jij je Domoticz praten met het EvoHome system zonder gebruik te maken van de cloud (EvoHome Web API)? Gaat dat gewoon via je lokale wifi?

Qua domotica heb ik nog helemaal niks. Ik overweeg Domoticz op m'n NAS te laten draaien.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Sunglasses and beards

slow whoop schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:23:
[...]

@Microkid Ik heb recentelijk ook het EvoHome systeem aangeschaft met zo'n wifi thermostaat, en overweeg nu met Domoticz aan de slag te gaan om eens te kijken hoe het werkt, en of ik er m'n verwarming mee kan regelen en monitoren. Hoe laat jij je Domoticz praten met het EvoHome system zonder gebruik te maken van de cloud (EvoHome Web API)? Gaat dat gewoon via je lokale wifi?
Zonder de cloud kan niet. Domoticz haalt de info op bij de Honeywell server, die dus met jouw Evohome gateway praat. Ik weet niet van het bestaan van een manier om dit zonder tussenkomst van Honeywell te doen.

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:57
Microkid schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:33:
[...]

Zonder de cloud kan niet. Domoticz haalt de info op bij de Honeywell server, die dus met jouw Evohome gateway praat. Ik weet niet van het bestaan van een manier om dit zonder tussenkomst van Honeywell te doen.
Hmm. Volgens de wiki van Domoticz moet het wel kunnen met een "USB 868MHz device". Ik vermoed dat zo'n ding wel zou volstaan, maar die heb ik dus (nog) niet.

Ik zojuist wel m'n eerste schreden op het gebied van domotica gezet en Domoticz geinstalleerd op m'n nas. Kan nu (via de web API) wel communiceren met m'n EvoHome systeem. Misschien in de toekomst maar eens zo'n Z-Wave USB ding kopen om niet afhankelijk te zijn van Honeywell, en om wellicht nog wat andere dingen aan te kunnen sturen.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Microkid schreef op woensdag 7 november 2018 @ 05:46:
@siepeltjuh Ik denk dat je een denkfout maakt. EvoHome is altijd lokaal te bedienen, dus buiten de cloud om.
snip, dit is niet nodig

Ook voor mij is dit het breekpunt waarop ik heel hard om Evohome heen probeer te komen (17 zone systeem, vloerverwarming, radiatoren, haard). Kun je duidelijkheid geven over wat je bedoelt? Ik kom nergens tegen dat Evohome een lokale API heeft, zelfs niet 'officieus'. [Honeywell geeft aan dat de draadloze communicatie encrypted is (gelukkig zou ik zeggen), wat ook betekent dat even afvangen en reverse engineeren voor zover mij bekend niet ff gaat..]

snip, iets minder kort door de bocht graag

[Voor 17% gewijzigd door teacher op 01-01-2019 23:02]

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Sunglasses and beards

Ik bedoel: je kan Evohome [fysiek] lokaal bedienen via de Evotouch aan de muur, dus zonder cloud ofzo. Echter, als je hem op afstand wilt bedienen, bijv. via een iPad of Domoticz, zal je dit via de Honeywell API moeten doen.

• Gwaihir
  • Niet online
Ok, daarom dus liever geen EvoHome. Ik wil niet dat mijn huis alléén via Cloud en derden functioneert. (En vanwege de bijzonder hittebron(nen) is enige interactie met andere systemen een must.)

Daarmee sluit ik me helemaal aan bij dit topic, zoals @siepeltjuh het verwoordt:
siepeltjuh schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:42:
Evohome biedt geen API aan en communicatie verloopt via de cloud in een eigen app. Dat werkt vast heel goed. Somfy heeft ook zo'n constructie, net als een paar andere toepassingen in mijn huis, overal een eigen app voor. Communiceert niet met elkaar en als het bedrijf de stekker eruit trekt of failliet gaat zit ik met een kreupel product. Dat wil ik niet (meer). Alles moet communiceren met Domoticz, Openhab of welke andere tool dan ook zonder cloud afhankelijkheid en het liefst met een open en gedocumenteerde API.
Ook voor mij is Plugwise momenteel de serieus te onderzoeken kandidaat. Is het degelijk en betrouwbaar?

(En ik ga n.a.v. dit topic nog verder lezen over Loxone. Mijn eerste indruk is dat het ontzettend gaaf is, maar waarschijnlijk te gesloten voor mij. Bijv: weerinformatie inkopen à 37 euro/jaar? Eh.. serieus? Kan ik niet aansluiten op KNMI of Buienradar dan?)

• siepeltjuh
  • Niet online
Microkid schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:58:
Ik bedoel: je kan Evohome [fysiek] lokaal bedienen via de Evotouch aan de muur, dus zonder cloud ofzo. Echter, als je hem op afstand wilt bedienen, bijv. via een iPad of Domoticz, zal je dit via de Honeywell API moeten doen.
Wel grappig deze discussie, eerst moet ik jou overtuigen dat dit alleen via de cloud kan, nu het tegenovergestelde. :-)
Met de genoemde USB dongle kan je (alleen via Domoticz en niet aanbevolen methode, maar werkt wel) aansluiten op Domoticz. Andere Domotica controllers werken (denk ik) uitsluitend via de cloud.

@Gwaihir Ondertussen iets meer gelezen over Plugwise. Fysiek mooi, API is ook goed, maar... als ik het goed begrijp is de opentherm aansturing wat beperkt. Men maakt gebruik van setpoint override, en niet van directe eigen aansturing, maar is altijd afhankelijk van een bestaande thermostaat. Daarmee kan je denk ik nooit een optimale aansturing realiseren van de andere ruimtes. Er zijn ook heel weinig ervaringen te vinden en het is me te prijzig om de gok te wagen.

[Voor 26% gewijzigd door siepeltjuh op 29-12-2018 14:36]

• Gwaihir
  • Niet online
Dank @siepeltjuh. Opentherm ondersteuning is voor mij niet belangrijk; ik ga er geen ketel mee aansturen. Weinig ervaringen te vinden.. dat is wel 'n ding voor mij. Dus wie weet springt er nog iemand dit topic in..

Kern van mijn systeem wordt een set buffers. Wat de verwarmingsthermostaten betreft is er dus simpelweg warmte, een beetje zoals bij stadsverwarming. Stand van denken op dit moment: temperatuur van het aanbod via een weersafhankelijke regeling. In de basis op een temperatuurvoeler met t.z.t. de mogelijkheid de curve te corrigeren voor wind en voor weersvoorspelling (via OpenHAB of zo).

Wat de interactie met de thermostaat betreft:
  • Ik zou ik graag de DeltaT (in de woonkamer) uit willen kunnen lezen van de thermostaat. Dan kan ik bij het maken van een grote haal (zoals na nachtverlaging) extra warm water aanbieden (of anders gezegd: kan de standaard watertemperatuur de rest van het etmaal omlaag).
  • Ik wil de zone woonkamer kunnen 'waarschuwen' (= thermostaat omlaag) bij het starten van de haard. Dit i.v.m. de traagheid van de vloerverwarming. En omgekeerd bij het weer doven.
  • Overige programmawijzigingen zou ik ook graag via API doen; dan kan ik eenvoudig wisselen tussen een paar voor ons logische setjes voorkeursinstellingen.
Aanvullende uitdagingen m.b.t. vloerverwarming:
  • Veel van de verkochte regelkleppen zijn thermisch - bijv. de standaard Honeywell. Verbruik ca. 2W per stuk in geopende (of soms juist gesloten) stand. Vind ik belachelijk, dus ik wil wel echte stappenmotoren erop - alleen verbruik bij het schakelen zelf.
  • Inschakelen van een vloerverwarmingszone terwijl het vloerverwarmingssysteem al op temperatuur is moet langzaam gebeuren, anders krijgt deze zone met een véél te grote thermische klap ineens 'heet' water. Het is mij niet duidelijk welke systemen hierin voorzien. (Zelfs de Honeywell controller lijkt hier niet op te letten, vreemd genoeg.)

• bert pit
Gwaihir schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:23:
Ok, daarom dus liever geen EvoHome. Ik wil niet dat mijn huis alléén via Cloud en derden functioneert.
Al een paar keer is aangegeven dat dit niet zo is. Maar het blijft ten onrechte herhaald worden.

Evohome is als stand alone systeem ontworpen en functioneert ook stand alone.

Daarnaast kun je het systeem als je dat wilt laten communiceren via de cloud. Ook zijn er gebruikers die reverse engineering hebben gedaan en het systeem gekoppeld hebben aan opensource domotica systemen.

• siepeltjuh
  • Niet online
bert pit schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:53:
[...]

Al een paar keer is aangegeven dat dit niet zo is. Maar het blijft ten onrechte herhaald worden.

Evohome is als stand alone systeem ontworpen en functioneert ook stand alone.

Daarnaast kun je het systeem als je dat wilt laten communiceren via de cloud. Ook zijn er gebruikers die reverse engineering hebben gedaan en het systeem gekoppeld hebben aan opensource domotica systemen.
Dit is een beetje een definitie kwestie wat je bedoelt met functioneert. Voor mij ontbreekt een belangrijke functie: het communiceren met mijn Domotica zonder de cloud. Ja Evohome krijgt het huis warm zonder de cloud en mijn domotica systeem, maar ik wil graag interfacen m.b.t. geofencing, aanwezigheid, weer, ventilatie, inzicht en dat allemaal zonder afhankelijk te zijn van de cloud van een externe partij.

De al eerder besproken lokale USB-methode wordt afgeraden en de reverse engineered brouwsels zijn mij ook wat te onzeker. Waarom niet gewoon een deftige lokale API zoals Plugwise en andere fabrikanten dat wel aanbieden?

Hoe dan ook is het door het gebrek aan Plugwise kennis/ervaring of alternatieven wel duidelijk dat voorlopig Evohome de enige optie is.

• waterfall
  • Laatst online: 04-01-2019
Hi Siepeltjuh, bedoel je met lokale usb-methode het koppelen met hgi80 van somfy? Waarom wordt dat afgeraden? Snap niet wat je bedoeld. Als je een raspberry pi aansluit op zo'n apparaat en die weer met evohome hoef je geen gebruik te maken van website honeywell toch?

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Sunglasses and beards

siepeltjuh schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:53:
[...]
De al eerder besproken lokale USB-methode wordt afgeraden en de reverse engineered brouwsels zijn mij ook wat te onzeker. Waarom niet gewoon een deftige lokale API zoals Plugwise en andere fabrikanten dat wel aanbieden?
Omdat Honeywell geen openbaarheid geeft over de communicatie en de encryptie die ze gebruiken. Er zijn wat slimme gasten die hebben ontdekt dat het op 868mhz werkt, maar veel verder komen ze niet, vanwege de encryptie dus.
Zie ook https://www.automatedhome...ommunication-with-devices

• Gwaihir
  • Niet online
bert pit schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:53:
[...]
snip, je hoeft niet te reageren, en zeker niet op de man
waterfall schreef op zondag 30 december 2018 @ 09:20:
Hi Siepeltjuh, bedoel je met lokale usb-methode het koppelen met hgi80 van somfy? Waarom wordt dat afgeraden?
Dat heb ik geloof ik net ontrafeld (via de gebruiksaanwijzing ervan): je sluit deze hgi80 aan op de Evohome gateway. Met zo'n Gateway maak je bepaalde wat oudere types thermostaat (waaronder een specifieke generatie Evohome) internet connected. Koop je nu een Evohome, dan zit een gateway via wifi ingebakken en kun je er dus geen hgi80 op aansluiten.

Het is dus een stukje nu al verouderende techniek wat slechts een specifieke generatie Evohome ondersteunt.
Microkid schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:32:
[...]

Er zijn wat slimme gasten die hebben ontdekt dat het op 868mhz werkt, maar veel verder komen ze niet, vanwege de encryptie dus.
Lol! Dat adverteren ze juist heel trots - zowel die beveiliging als het gebruik van die relatief nieuwe, nog minder 'volle' frequentie.

Ik heb enkele deurbellen en bewegingssensoren van dit systeem, die ik dus waarschijnlijk ook nooit kan integreren. Hopelijk geven ze nog ooit dit protocol vrij, incl. een manier om te pairen (zodat je de sleutel krijgt), maar vooralsnog liggen ze, net als diverse andere fabrikanten, volledig op de vendor lock-in koers.

[Voor 60% gewijzigd door teacher op 01-01-2019 22:57]

• bert pit
siepeltjuh schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:53:
[...]

Dit is een beetje een definitie kwestie wat je bedoelt met functioneert. Voor mij ontbreekt een belangrijke functie: het communiceren met mijn Domotica zonder de cloud. Ja Evohome krijgt het huis warm zonder de cloud en mijn domotica systeem, maar ik wil graag interfacen m.b.t. geofencing, aanwezigheid, weer, ventilatie, inzicht en dat allemaal zonder afhankelijk te zijn van de cloud van een externe partij.

Hoe dan ook is het door het gebrek aan Plugwise kennis/ervaring of alternatieven wel duidelijk dat voorlopig Evohome de enige optie is.
OK is duidelijk. Evohome is inderdaad grotendeels een gesloten systeem.

Honeywell richt zich met haar strategie duidelijk op de doelgroep die standaard producten wil installeren. Het lijkt me logisch dat er in de toekomst meerdere systemen op de markt verschijnen voor het nog verder terugdringen van het energieverbruik en verhogen van het comfort.

Het gesloten houden van Evohome en het niet hebben van een degelijke API zal wel een strategische keuze zijn van Honeywell. In het verleden heeft Honeywell dat vaker gedaan bijvoorbeeld met opentherm. Dat is later vrijgegeven voor andere partijen onder embargo.

• bert pit
snip, maak liever een TR aan

[Voor 78% gewijzigd door teacher op 01-01-2019 22:56]

• siepeltjuh
  • Niet online
Tado is dacht ik nog niet voorbijgekomen in dit topic. In hun roadmap lees ik dat ze een openbare API gaan ontwikelen. Geen duidelijke tijdlijn, maar het is een begin.

Bij Tado heb je mogelijk wel een abonnement nodig, ik zit op hun site en tado in "Tado Smart Thermostat Topic" te lezen, maar het is mij totaal onduidelijk hoe 'kreupel' het syteem is zonder abonnement. Ook is het afwachten of de lokale API wel/niet onder zo'n abbo komen te vallen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus, ik heb even wat posts aangepast. Op de man en geërgerde uitroepen in het topic zijn nergens voor nodig.

Wise enough to play the fool

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-06 14:12
Een paar posts terug (pagina 1) werd de thermostaat van Heatmiser al eens genoemd. Ik heb deze set ook gekocht en ben deze op dit moment aan het installeren met bijna alle features die Heatmiser heeft te bieden:
  • Neohub (t.b.v. App Control) aangesloten via ethernet
  • NeoUltra voor centrale bediening van alle draadloze thermostaten vanuit de woonkamer
  • Diverse draadloze Neo thermostaten (6 stuks)
  • Drie vloerverwarmingverdelers met hierboven de controllers om groepen open/dicht te zetten (in totaal zijn er 8 zones)
Voordelen:Uiteraard gebruikt de app de Heatmiser servers. Maar je kunt je Domoticz of andere domotica software dus ook rechtstreeks laten praten tegen je Neohub zonder naar het internet te moeten. Je bent dus onafhankelijk van Heatmiser en je apparaten blijven werken ook zonder internetverbinding of de servers van de fabrikant.

• Gwaihir
  • Niet online
Tx, had ik overheen gelezen.

Is dit voor 100% vloerverwarming? Ik vind geen radiatorknoppen in dit systeem.

• _Piwi_
Gwaihir schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:35:
Tx, had ik overheen gelezen.

Is dit voor 100% vloerverwarming? Ik vind geen radiatorknoppen in dit systeem.
Dat is een hele goede, out-of-the-box wel maar ze doen zelf alles met stelmotoren i.c.m. een centrale controller boven elke verdeler. Als je dus een stelmotor op de radiatoringangen zet dan kun je via die manier de radiator op-en-af schakelen. Als je een centraal verdeelpunt hebt dan is dat redelijk eenvoudig te realiseren.

• Gwaihir
  • Niet online
Ok, dank voor de info. Het 'underfloor' geeft kennelijk de gebruikelijke plek van installeren aan, niet het type gestuurde verwarming.

Ik zie dat dat kan werken, maar 't scoort niet hoog bij mij, want:
  • dat zijn bedraade actuatoren -> een draad naar elke radiator
  • logisch, want dit zijn van die exemplaren die ca. 2W continu vragen indien open en batterijen (en ik) vinden dat te veel
  • die elk on/off zijn -> minder geleidelijke sturing dan een thermostaatkraan (of zijn de elektronische stiekem allemaal on/off?)
  • niet uitwisselbaar zijn met een thermostaatkraan (andere 'voet'/'binnenwerk') -> relatief grote aanpassingen aan de radiatoren (of leidingen, zodat de actuatoren gelijk op geschiktere plekken komen)
  • die een losse temperatuursensor (thermostaat) per zone aan de muur nodig hebben - ik ben gevoelig voor extra kastjes aan de muur

[Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 03-01-2019 11:41]

• _Piwi_
Volgens mij zijn de thermostaatkranen allemaal aan/uit dus dat is het verschil niet. Het klopt wel dat een digitale thermostaatkraan een alles-in-1 oplossing is en dit systeem niet. Het werkt ook niets als je overal een kabel naartoe moet trekken, het is gebouwd om vanaf centrale plekken aangestuurd te worden. Als dat niet kan dan zou ik er persoonlijk niet aan beginnen.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:23
Gwaihir schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:56:
[...]

[mbr]snip, je hoeft niet te reageren, en zeker niet op de man[/mbr]

[...]

Dat heb ik geloof ik net ontrafeld (via de gebruiksaanwijzing ervan): je sluit deze hgi80 aan op de Evohome gateway. Met zo'n Gateway maak je bepaalde wat oudere types thermostaat (waaronder een specifieke generatie Evohome) internet connected. Koop je nu een Evohome, dan zit een gateway via wifi ingebakken en kun je er dus geen hgi80 op aansluiten.

Het is dus een stukje nu al verouderende techniek wat slechts een specifieke generatie Evohome ondersteunt.
Niet correct,
De hgi80 kan je op alle evohome's aansluiten. Ik heb zelf een versie met internet gateway en ook hier kon ik zonder moeite de hgi80 op aansluiten.

Dus niet verouderd en al helemaal niet voor specifieke evhome's

Mijn voorkeur is liever communiceren via de hgi80 dan via de cloud, bij teveel verbindingen via de cloud wordt tijdelijk je inlog geweigerd, vooral met systemen met veel zones kan dit nogal gaan gebeuren.

• Gwaihir
  • Niet online
Interesting? Maar ik kan je niet helemaal volgen.. Welke internet gateway heb je? Een losse, of de generatie waar 't al zit 'ingebouwd'?

Indien los: dat meen ik te zeggen. Daar is 't ding voor.
Indien ingebouwd: hoe / waar sluit je dan aan? Heeft de centrale thermostaat een USB aansluting en laat je 'm op één plaats om deze nuttig te kunnen gebruiken (dus niet meer los draagbaar)?

• akatar
even copy/paste
Met deze Honeywell HGI80 USB interface kunt u uw Honeywell Evohome / Evohome touch / Evohome Wifi systeem koppelen

De thermostaat heeft geen usb nodig, deze communiceert draadloos met de hgi80, de hgi80 heeft juist de usb zodat je deze kan aansluiten op b.v. pi, pc of tahoma.

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 10:24
Wbt plugwise zag ik wat ervaringen in: Plugwise Home Automation (Adam, Tom & Lisa)
Ziet er voor mij iig voldoende uit om mee te beginnen.

[Voor 21% gewijzigd door soepah op 03-01-2019 13:34]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• siepeltjuh
  • Niet online
Het is even geleden, maar wil toch even laten weten waar ik uiteindelijk op uit ben gekomen.

Het is toch Plugwise geworden. 1x Adam HA, 9x Tom en 5x Lisa.
Aangezien de gehele vloerverwarming 1 zone is heb ik op de aanvoer een 3/4inch thermostaatklep gezet met 1 Tom. Dat scheelde al een paar honderd euro voor verschillende Floors op de verdeler.

De Adam kan de boiler met opentherm aansturen zonder aparte opentherm thermostaat. Toen ik de OP schreef was ik nog in de veronderstelling dat hij de thermostaat nodig had voor opentherm en dat er alleen wat werd bijgestuurd via de override functie. Dat blijkt gewoon slecht gelezen / wat onhandig in de documentatie te staan.

Hoe dan ook, onderstaande heeft me doen besluiten toch Plugwise boven Evohome te verkiezen:
  • Lokale API (geen cloud afhankelijkheid)
  • Radiatorkranen werken naast batterijen ook op USB
  • Bedienen van de zone in de kamer zelf (Lisa)
  • Temepratuur meting niet bij de radiator, maar op jusite plek (Lisa)
  • Kwestie van smaak, maar de Tom en Lisa's zien er mooier uit dan de apparatuur van Honeywell
Er zijn wel twee dingen die tegenvallen:
1. Beperkte aanvullende features: Geen openraam detectie, geofencing en aanwezigheidsdetectie.
2. Prijzig: Honeywell is ongeveer een 15 % goedkoper.

Punt 1 kan ik redelijk opvangen door de lokale API en integratie met openHAB, waarvoor sinds kort ook een binding voor is.

Andere multi-zone systemen vielen al snel af: Pionieren met zowel software als hardware (PLC), Geen aansturing ketel (z-wave kranen), Abonnementsvorm (Tado)

• Awis
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-09-2022
Hallo Siepeltjuh,
Ik sta ongeveer voor eenzelfde keuze...
Waarom heb je niet voor de Danfoss Link regeling gekozen? Ik zie nog weinig nadelen aan dit systeem?
Ik zit met 15 ruimten waarvan 10 met vloerverwarming (4 vloerverwarmingsverdelers met naregelingen), overige met radiatoren (LT). Vanwege de vele sturingen viel Evohome af en ben ik nu aan het kijken naar Danfoss Link, Plugwise, Watts. Ik weet niet of Plugwise de vele sturingen aan kan. enig idee?

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:46

TheDudez

Usenet stofzuiger!

siepeltjuh schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:00:
Het is even geleden, maar wil toch even laten weten waar ik uiteindelijk op uit ben gekomen.

Het is toch Plugwise geworden. 1x Adam HA, 9x Tom en 5x Lisa.
Aangezien de gehele vloerverwarming 1 zone is heb ik op de aanvoer een 3/4inch thermostaatklep gezet met 1 Tom. Dat scheelde al een paar honderd euro voor verschillende Floors op de verdeler.

De Adam kan de boiler met opentherm aansturen zonder aparte opentherm thermostaat. Toen ik de OP schreef was ik nog in de veronderstelling dat hij de thermostaat nodig had voor opentherm en dat er alleen wat werd bijgestuurd via de override functie. Dat blijkt gewoon slecht gelezen / wat onhandig in de documentatie te staan.

Hoe dan ook, onderstaande heeft me doen besluiten toch Plugwise boven Evohome te verkiezen:
  • Lokale API (geen cloud afhankelijkheid)
  • Radiatorkranen werken naast batterijen ook op USB
  • Bedienen van de zone in de kamer zelf (Lisa)
  • Temepratuur meting niet bij de radiator, maar op jusite plek (Lisa)
  • Kwestie van smaak, maar de Tom en Lisa's zien er mooier uit dan de apparatuur van Honeywell
Er zijn wel twee dingen die tegenvallen:
1. Beperkte aanvullende features: Geen openraam detectie, geofencing en aanwezigheidsdetectie.
2. Prijzig: Honeywell is ongeveer een 15 % goedkoper.

Punt 1 kan ik redelijk opvangen door de lokale API en integratie met openHAB, waarvoor sinds kort ook een binding voor is.

Andere multi-zone systemen vielen al snel af: Pionieren met zowel software als hardware (PLC), Geen aansturing ketel (z-wave kranen), Abonnementsvorm (Tado)
Het is een beetje een oud topic. Maar ik ben erg benieuwd hoe je systeem werkt na all die tijd. Ik zit er ook aan te denken om plugwise te gebruiken. Ik maak ook gebruik van openhab.

Usenet handleidingen

• siepeltjuh
  • Niet online
Ben redelijk tevreden. Ik mis wel echt een stukje software doorontwikkeling van Plugwise. Een deel van de functionaliteit zit in de app, soms moet je nog naar de HTML-interface. Dat vindt ik raar, de API werkt prima, maar ik mis bijvoorbeeld nog een endpoint die warmwater aan/uit weergeeft en waterdruk.
Verder mis ik rapportage, geofencing, vakantiemodus, dat soort dingen.

V.w.b. efficient gebruik van gas denk ik dat hij niet significant beter of minder scoort dan andere systemen. Mijn verbruik is met 5% toegenomen, maar het comfort is ook beter. Lastig vergelijken.

Als er iets specifieks is dat je wil weten, brand los.

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-06 13:03
@siepeltjuh
Ik heb het hele topic gevolgd en ik zit ook naar het plugwise systeem te kijken.
Waar ik vooral geïnteresseerd in ben is de "low load" regeling van dit systeem.

Bij Honeywell weet ik uit metingen dat die de CV een paar minuten laat lopen en dan weer uit gaat wanneer de temperatuur max 0.5 graden afwijkt van de ingestelde waarde.
Op de een of andere manier heb ik er bij een iSense geen probleem mee. Waarschijnlijk omdat dit een zelflerende thermostaat is.

Dus: heb jij inzicht in hoe het Plugwise systeem de "low load" regeling geïmplementeerd heeft?

• Gwaihir
  • Niet online
Ik ben bij Loxone uitgekomen. Dat was eenvoudig verdedigbaar omdat het niet alleen de afgifte van de warmte aanstuurt, maar (alhier) óók de productie ervan (en een groeiend aantal andere zaken in huis). Waarschijnlijk niet voldoende om het kostentechnisch een interessante overweging te maken wanneer je alléén zone-verwarming zoekt, maar zeker wel als je ook andere van z'n functionaliteiten wilt.

@Awis Over Danfoss Link hoor ik pas recentelijk. Denk dat 't nog niet op de markt was toen de harde noten gekraakt werden door elk van de deelnemers vroeg in dit topic?

• siepeltjuh
  • Niet online
mdvdl schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:07:
@siepeltjuh
Ik heb het hele topic gevolgd en ik zit ook naar het plugwise systeem te kijken.
Waar ik vooral geïnteresseerd in ben is de "low load" regeling van dit systeem.

Bij Honeywell weet ik uit metingen dat die de CV een paar minuten laat lopen en dan weer uit gaat wanneer de temperatuur max 0.5 graden afwijkt van de ingestelde waarde.
Op de een of andere manier heb ik er bij een iSense geen probleem mee. Waarschijnlijk omdat dit een zelflerende thermostaat is.

Dus: heb jij inzicht in hoe het Plugwise systeem de "low load" regeling geïmplementeerd heeft?
Bedoel je dat de ketel niet moduleert? Volgens mij doet de Plugwise dat wel, of dat slim genoeg is weet ik niet.
Alle CV-ketels hebben een minimale output, mijn ketel moduleert geloof ik tussen de 6kw en 26kw. Op de woonkamer na is er geen één kamer in mijn huis die voldoende afgifte heeft om 6KW warmte kwijt te raken. De ketel gaat dus bij een flinke vraag op een gegeven moment pendelen omdat het CV-water meer oploopt dan de adam HA vraagt. Om dit op te lossen zit ik te denken aan een andere ketel, mogelijk een hybride, want die hebben een lagere ondergrens. Recent heb ik beneden vloerverwarming aangeschaft en dat krijgen we binnenkort ook in de rest van het huis. Dan wordt het kiezen van een ketel met andere karakteristieken nog belangrijker.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Sunglasses and beards

mdvdl schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:07:
@siepeltjuh
Klopt, anders hou je het niet op temperatuur. Maar de tijd dat je ketel brand hangt van je instelling af. Bij een aan/uit relais kan je het schakelgedrag instellen tussen 6, 12 en 18 keer per uur. Bij opentherm is dat altijd 6x per uur. De minimale tijd is 1 minuut (instelbaar). Vaak kan je op de ketel ook nog een minimale aan-tijd instellen. Ik heb het bij mij op 1 minuut staan. Indien EvoHome vindt dat het nodig is om langer te branden, zal hij dat zelf wel regelen.

• akatar
siepeltjuh schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:13:
Ben redelijk tevreden. Ik mis wel echt een stukje software doorontwikkeling van Plugwise. Een deel van de functionaliteit zit in de app, soms moet je nog naar de HTML-interface. Dat vindt ik raar, de API werkt prima, maar ik mis bijvoorbeeld nog een endpoint die warmwater aan/uit weergeeft en waterdruk.
Verder mis ik rapportage, geofencing, vakantiemodus, dat soort dingen.

V.w.b. efficient gebruik van gas denk ik dat hij niet significant beter of minder scoort dan andere systemen. Mijn verbruik is met 5% toegenomen, maar het comfort is ook beter. Lastig vergelijken.

Als er iets specifieks is dat je wil weten, brand los.
Waterdruk etc kan je gewoon uitlezen met de adam, mits je ketel die informatie doorgeeft.

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-04 00:20
Ik heb EvoHome met vloerverwarming. In iedere zone hangt een Honeywell Round thermostaat voor de temperatuur. Het scherm laat meerdere zones zien (6) overige zones vind je op andere pagina's. Geheel is aangesloten op Home Assistant maar dan wel via mijn cloud account. Lokaal werkt dat dus niet.

• Los_Moros
  • Laatst online: 02-01 15:51
Wij beschikken over het EvoHome systeem met 8 zones waarvan 1 zone de vloerverwarming is op de begane grond. EvoHome is zeker niet het voordeligste systeem voor zoneverwarming, maar werkt erg goed en stabiel. Doordat er op gas wordt bespaard verdien je het systeem zeker binnen niet al te lange tijd terug.

Velen denken met zoneverwarming niet op gas te kunnen gaan besparen, omdat men vaak zegt: boven heb ik alle radiatoren toch al uitgezet. Uit eigen ervaring kan ik zeggen. Dat dit wel zo is en tot wel zo’n 30%. Daarvoor zijn er verschillende redenen:
- Een voorwaarde voor het EvoHome systeem is dat er thermostatische radiatorkranen worden toegepast. Met thermostatische radiatorkranen wordt meer op gas bespaard dan met de simpele aan/uit radiatorkranen die we voorheen hadden.

- Door de adaptieve start en stop die het EvoHome systeem kent wordt eveneens op gas bespaard.

- Ketelvermogen kan worden teruggedraaid, omdat die zone waar je op dat moment niet het hele ketelvormige nodig geeft.

- Een ander voordeel van zoneverwarming, zoals het EvoHome systeem is, is dat het comfort wordt verhoogd. Zeker met OpenTherm. Een aan/uit regeling kent meer temperatuurschommelingen.

Wil je op gas besparen èn het comfort verhogen dan is zoneverwarming echt het overwegen waard. Welk merk je ook kiest.

Er zijn meerdere fabrikanten die zoneverwarmingsystemen aanbieden, maar EvoHome biedt een aantal belangrijke voordelen:

- Werkt ook zonder Internet (veilig)
- EvoHome is geen clouddiensten
- Is een radiatorregelaar kapot dan zit je niet in kou. Handbediening is dan nog mogelijk
- Geschikt voor vloerverwarming
- Indien een radiatorregelaar achter bijv. een gordijn of radiatorombouw is geplaatst, waardoor de gemeten temperatuur teveel afwijkt van de temperatuur van de te verwarmen ruimte kunnen externe temperatuurvoelers of thermostaten worden ingezet, zoals bijv. de HCF82 of Round Wireless
- Werkt met OpenTherm èn aan/uit
- Zonekleppen voor vloerverwarming kunnen rechtstreeks vanuit het EvoHome bedieningspaneel (EvoTouch) worden aangestuurd via een aan/uit regeling

• Los_Moros
  • Laatst online: 02-01 15:51
Om misverstanden te voorkomen noem ik het graag nogmaals even:

- EvoHome is geen Cloudoplossing, zoals TADO en er is ook geen abonnement voor nodig.
- EvoHome is zonder WiFi en dus zonder Internet te gebruiken, wel zo veilig.
- EvoHome maakt niet eens gebruik van je lokale LAN als je dant niet wilt en maakt gebruik van RF technologie.

[Voor 3% gewijzigd door Los_Moros op 02-12-2020 09:58]

• Gwaihir
  • Niet online
Om misverstanden te voorkomen noem ik het graag nogmaals even: voor gebruik van de volledige geadverteerde featureset van EvoHome is een verbinding met de Honeywell 'cloud' noodzakelijk (en dus ook een internetverbinding).

Bijvoorbeeld een verbinding met (non-Honeywell) home automation, in welke vorm dan ook, loopt altijd via de cloud, zoals ook @gron74 aangeeft:
gron74 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 01:23:
Ik heb EvoHome [..] Geheel is aangesloten op Home Assistant maar dan wel via mijn cloud account. Lokaal werkt dat dus niet.
Hier overigens niet het gevoel dat zoneverwarming ons geld bespaart, maar dat het comfort verhoogt. (Blijft bij een gevoel; hebben teveel ineens veranderd voor een echt vergelijk). Wij waren kennelijk wat hard voor onszelf: hoewel eerder al wel aan (corrigerend) waterzijdig inregelen was gedaan, zijn bepaalde vertrekken nu duidelijk comfortabeler (mijn werkkamer, de badkamer).

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-04 00:20
De beste manier om geld te besparen is om de verwarming niet aan te doen. Maar dat is een grapje. Ik kijk nu voor een vereniging naar een slimme thermostaat met zones. Ik was bijna overtuigd van Tado, maar ik vond 2 belangrijke nadelen. 1) er is geen display om eenvoudig de temperatuur aan te passen. Je hebt altijd een telefoon nodig. Niet handig voor meerdere gebruikers. Tado heeft geofencing in v3 onder een abonnement gezet, terwijl dat in v2 gratis was. Dat geeft geen vertrouwen, want Tado zou andere functionaliteit ook zo onder een abonnement kunnen plaatsen. EvoHome kent deze problemen niet, dus wij gaan nu voor EvoHome.

• JS1
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-05 16:38
Zijn er mensen met ervaring met het systeem van Theben?

Het betreft een systeem met thermometers o.b.v. KNX de temperatuur periodiek op de bus zetten. De aansturing van de thermomotors bepaalt de warmtevraag en zet deze door naar de OT box welke o.b.v. opentherm de CV aanstuurt.

Ik vraag me af of dit een goed alternatief is voor de Evohome. Met name de zelflerende algoritmes heeft Honeywell natuurlijk een reputatie in.
Heeft de theben ook dergelijke algoritmes.

Mijn domotica is o.b.v. KNX dus het zou een mooie aanvulling zijn maar je wilt natuurlijk qua temperatuurregeling en energieverbruik de beste keuze maken.

Groeten,
Jan

• Gwaihir
  • Niet online
@JS1 Denk dat daar in het KNX topic wel enkele mensen kijk op hebben
[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Fijn dat ik dit topic gevonden heb, want ik worstel met hetzelfde.

Het gaat om temperatuurregeling in de woonkamer en keuken (vloerverwarming)
en daarnaast de regeling in de studeerkamer en badkamer.

Probleem is nu dat ik een goed geïsoleerde woonkamer heb met in de aanbouw een keuken.
Deze aanbouw (jaren 80) is iets minder goed geïsoleerd. Hierdoor warmt het samen wel lekker op, maar daarna koelt te keuken te ver af. Terwijl in de woonkamer lekker warm blijft.

Gekeken naar opties om de keuken beter te isoleren, maar dat zou beetje neerkomen op compleet afbreken en opnieuw beginnen. Nonoptie dus.

Dus kijken naar zoneregelingen. Je zou zeggen dat het goedkoper zou moeten kunnen, maar in alles komt het ongeveer uit op 1000 euro . Oke.

Maar wat dan

Evohome. Lijkt een solide keuze, maar zoals hier aangegeven gesloten systeem.

Plugwise: Redelijke nieuwkomer, recent failliet geweest (nu doorstart) en lijkt niet echt op klachten van te reageren. Zelf negatieve ervaring met deze toko, maar geeft toe dat dit 5 jaar geleden is (de stekkers van toen).

Danfoss; Moet ik me nog in verdiepen, nog niet veel kunnen vinden. ook geen webshop..

Mijn eisen / wensen
1) Moet solide werken. Betrouwbaar
2) Langdurige support. Toch een investering van 1000 euro, die je niet elke 5 jaar opnieuw wil doen.
3) Opentherm
4) Toekomstbestendig

Wie kan me op de juist plek het bos in sturen om dingen te vinden? Mis ik nog aanbieders waar ik zeker naar moet kijken?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Gwaihir
  • Niet online
Wat is toekomstbestendig voor je? Schuilt daar ook die wens voor open? Die zie ik nl. niet terug.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Gwaihir schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:46:
Wat is toekomstbestendig voor je? Schuilt daar ook die wens voor open? Die zie ik nl. niet terug.
Nou ja, open is leuk, actief werken met koppelingen ook.
Moet in elk geval blijven werken ook als de leverancier op de fles gaat (zoals plugwise recent).
Beetje solide leverancier, die lang ondersteund is dus wel fijn. Of heel open want dan kan de leverancier ook failliet gaan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Gwaihir
  • Niet online
Tja, stopten die Plugwise dingen toen dan, zijn ze zo cloud afhankelijk?

Vind er geen staat meer op te maken tegenwoordig, wat er op de fles gaat (of simpelweg stopt). En inderdaad zijn we er ook steeds afhankelijker van; maar weinig draait zorgeloos nog vele jaren door. Alleen al beveiligingsupdates worden toch 'n ding.

Maar zou een Honeywell op de fles gaan, dan maakt het volume wat er uit staat in de markt het wellicht nog wel vanzelfsprekend om dingen op te kopen of door te starten.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Gwaihir schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:20:
Tja, stopten die Plugwise dingen toen dan, zijn ze zo cloud afhankelijk?
Niet acuut waarschijnlijk, maar 2 jaar later kun je het wel weggooien denk ik. En van plugwise heb ik zelf de ervaring dat ze ook zonder failliet te gaan ondersteuniing stoppen. Is natuurlijk maar een klein bedrijf(je) als je dat vergelijk met zoiets als danfoss.

Daarom ben ik wat huiverig voor om voor plugwise te gaan.

[Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 12-02-2021 22:09]

• Gwaihir
  • Niet online
@Cyberpope

Danfoss ben ik ook wel nieuwsgierig naar - al is de keuze en installatie hier inmiddels ruim achter de rug. Maar zo'n naam geeft ook niet aan dat ze zo'n nieuwe tak van sport (véél software intensiever) onder de knie gaan krijgen. En dan kunnen ze net zo goed stoppen zonder failliet te gaan. Of, en dat klinkt dan anno nu meer als een scenario voor Honeywell, besluiten dat voor app en cloud functionaliteit een betaald abonnement nodig is.

Plugwise durfde ik ook niet op te gokken. Kan nu makkelijk roepen dat dat achteraf dan terecht was, maar misschien maakt 't met zo'n doorstart eigenlijk niet eens uit. Loxone, wat we nu hebben, voelde ook al kwetsbaar. (Enerzijds groeit het al 10+ jaar als kool, anderzijds lijkt het voortdurend zoekende naar z'n positie in de markt. Positioneert zich gestaag verder van doe het zelvers, maar ook de woonhuis-partners kijken dan weer verbaasd hoezeer ze op hotels en kleine industriële toepassingen blijken te azen..)

Merk voor de warmtepomp trouwens ook wel echt een nadeel aan zoneverwarming: de WP wil helemaal niet uit gezet worden door zoiets, maar juist steeds door moduleren. Dat gaat het beste als een flink 'hoofd' deel van de woning rechtstreeks, zonder naregeling, door de WP gevoed wordt, zeg woonkamer+.

Omdat bij ons juist de woonkamer vaak geen verwarming nodig heeft (haard), is het in onze situatie onvermijdelijk en dus ok. Maar ik denk dat in het gros van de woningen woning brede zoneverwarming kan besparen op gas, maar juist extra verbruik veroorzaakt in combinatie met een warmtepomp. Om dit te vermijden moet je de hoofd-zone altijd door de WP laten regelen, niet door de zoneverwarming.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee