Isoleren van garage + verhelpen van schimmel, tips gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:07
Hi allen,

Voor onze nieuwe woning ben ik volop bezig met verduurzaming. Zo gaan we de kruipruimte en spouw laten isoleren, ga ik zelf de zolder isoleren, en laten we zonnepanelen plaatsen.

Nu hebben we naast onze woning een nette enkelsteens/halfsteens (??) garage staan. Het viel ons al op dat de garage last heeft van schimmel. Waarschijnlijk door een combinatie van èn niet ventileren èn verkeerde verf op de muren gesmeerd. Garage is te benaderen via de aangebouwde serre. Zie hieronder de foto's;

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nbjkyA/Whats-App-Image-2018-10-25-at-12-25-03.jpgAfbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/gvS5yA/Whats-App-Image-2018-10-25-at-12-25-08.jpg

Omdat mijn vrij nieuwe koelkast en combimagnetron in deze garage komen te staan wil ik de garagemuren graag isoleren. Het dak is al geïsoleerd. Dit d.m.v. de volgende opbouw; Stenen muur - Damp open folie - Frame met daartussen EPS platen of steenwol - damp dichte folie - afwerken met gipsplaten. (a la eigen huis en tuin :P)

Ik maak me alleen een beetje druk om de schimmel. Er is nu geen ventilatie, dus ik denk dat ik sowieso een paar grote ronde gaten inde muur moet boren met een ventilatie rooster? Echter, moet ik de ventilatie dan helemaal doortrekken naar binnen (dus straks een buis door alle isolatie heen), of is enkel een gat in de enkelstrengs muur met daarvoor een roostertje voldoende? Ik weet niet hoe dat gaat werken i.c.m. de isolatie en folies.
Graag jullie tips hierover.

Daarnaast ook graag tips over hoe ik deze schimmel het best kan gaan verwijderen, alvorens ik iets van dit bovenstaande ga doen.

thanks!

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 25-10-2018 12:27 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

alias in WVB :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-04 21:04

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Had hier ook last van een vochtige schuur voor al aan de onderkant. Is eenhalfsteens muurtje. Heb een metalstud frame met isolatie ertussen vervolgens folie erop gedaan met daarvoor gipsplaten. Betonnen vloer eerst zeil daarna opgehoogd met piepschuim platen daarover heen betonplex. Vervolgens de kap geïsoleerd. Nu nergens last meer van.

Oh ja muren en delen van de vloer eerst nog op de ergste plekken ingesmeerd met kelder epoxy, van aquaplan.

[ Voor 14% gewijzigd door Bl4ckviper op 28-10-2018 13:46 ]

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Bl4ckviper schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:43:
Had hier ook last van een vochtige schuur voor al aan de onderkant. Is eenhalfsteens muurtje. Heb een metalstud frame met isolatie ertussen vervolgens folie erop gedaan met daarvoor gipsplaten. Betonnen vloer eerst zeil daarna opgehoogd met piepschuim platen daarover heen betonplex. Vervolgens de kap geïsoleerd. Nu nergens last meer van.

Oh ja muren en delen van de vloer eerst nog op de ergste plekken ingesmeerd met kelder epoxy, van aquaplan.
Of het probleem is er nog steeds maar je hebt ze verstopt achter je gyproc.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Jellabie schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:41:
[...]

Luchtvochtigheid is drastisch verlaagd. Meten is weten ;)

Overigens had ik geen last van schimmels enkel war vocht doorslag en vochtig klimaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Bl4ckviper op 28-10-2018 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Al eens gekeken naar een buisventilator met luchtvochtigheidssensor?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jellabie schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:41:
[...]

Ben dus ook bang dat ik de schimmel opsluit door te isoleren en ik het nog veel erger maak, maar dan onzichtbaar.
Ben er nog niet helemaal uit wat nu een goede manier is om de schimmel weg te krijgen (en te houden) en hoe Dan te isoleren en te ventileren.

Sowieso eerst die plek aanpakken. Iemand ervaring met een goed middel?

Daarna isoleren met eerder genoemde opbouw van materialen, maar hoe kan ik er voor zorgen dat de schimmel weg blijft en de vochtigheid direct achter de muur dus laag blijft ?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Schimmel komt door vochtigheid , vocht weg dan gaat de schimmel ook weg. Wel trekt schimmel weer vocht aan, net zoals bv humus.

Je zult eerst de oorzaak van het vocht moeten analyseren en die aanpakken. Over het algemeen komt het door condensatie, optrekkend , doorslaand vocht of een combinatie hiervan. Het middel wat je daartegen gaat gebruiken is afhankelijk hiervan.

Ga er geen dingen als schimmeldoder opsmeren want dat helpt voor geen meter. Als je het ergens mee weg wilt krijgen werkt soda het beste. Maar dat biedt ook geen structurele oplossing.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@Nieksiero

Voor het weghalen gewoon chloor gebruiken geen dure middelen.

En wat er verder al gezegd is dus kijken waar de vocht vandaan komt en dat oplossen

In mijn geval dus doortrekkend vocht. Dit heb ik dus opgelost door kelder epoxy https://www.aquaplan.com/be-nl/product/kelder-epoxy
En ik was nog vergeten te melden dat ik op de stenen buiten muur-dicht heb gedaan. https://www.aquaplan.com/be-nl/product/muur-dicht

Dit allemaal is inmiddels twee jaar gelden (met de voorzet wand en isolatie) en de luchtvochtigheid is sterk verminderd van 85% naar 55% soms 60%. Daarnaast is de temperatuur ook aangenamer.

Nogmaals dus ik had geen schimmel. Wellicht kun je er wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Oorzaak is hoogst waarschijnlijk doorslaand vocht icm weinig ventilatie van de ruimte.

De schimmel kan ik proberen te verwijderen bijv. Dmv chloor. Dank voor de tip. Daarna wil ik de boel dus gaan isoleren en ventileren, maar ik kom er nog steeds niet helemaal uit hoe ik goed kan ventileren zonder de werking van de isolatie teniet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Nieksiero schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:02:
Oorzaak is hoogst waarschijnlijk doorslaand vocht icm weinig ventilatie van de ruimte.

De schimmel kan ik proberen te verwijderen bijv. Dmv chloor. Dank voor de tip. Daarna wil ik de boel dus gaan isoleren en ventileren, maar ik kom er nog steeds niet helemaal uit hoe ik goed kan ventileren zonder de werking van de isolatie teniet te doen.
Zoals eerder aangegeven met een buis ventilator? Anders zou je het raam kunnen vervangen voor 1 met een rooster erin. Of draai/kiep van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:33
Wordt de garage ook gestookt? Stoken is dé manier om vocht uit een bouwwerk te krijgen, zelfs een heel klein beetje stoken helpt al veel. Wanneer er niet gestookt wordt dan gaat ventileren ook niet veel doen. Vaak tochten garages al aardig vanwege bepaald niet luchtdichte deuren. Een plat dak isoleren is wel aan te bevelen, dit voorkomt extreme afkoeling door uitstraling (vaak bij heldere nachten) waardoor het dak onder het dauwpunt komt en je condensatie krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

idd gewoon doodmaken met chloor een simpele kwast en wat bleek doet wonderen.
Mensen in nederland onderschatten hoe schadelijk schimmel kan zijn voor de luchtwegen van vooral kinderen. Spuiten met bleek in een plantenspuit kan ook, maar dan zou ik adembescherming wel adviseren.

Als je isoleerd moet je ventileren en bij voorkeur ook verwarmen

Vocht gereguleerd ventileren door een buis en ja die moet door de isolatie naar buiten. Zorg voor terugslag klep/ vlinderklep. Direct aansluiten op de ventilatie van het huis kan een koudebrug schelen (1 buisje minder door de isolatieschil)

Isoleren op de eigenhuis en tuin manier van hier boven is prima, We hebben dan ook dezelfde leermeester, Thomas zat vroeger achter me in de klas :+

Denk aan verwarming, dit kan zeer minimaal zijn. een kleine radiator van marktplaats is goed zat en het is goed voor je gereedschap. Een electrische kacheltje met enige regelmaat aan (wanneer je er toch aan het klussen bent) in de lastigste maanden van het jaar is meestal ook goed genoeg.
Sommige mensen produceren zelf al heelveel warmte in de schuur , denk dan aan vriezers, servers, acculaders e.d. die mensen hebben helemaal geen verwarming nodig.

En zoals @ASW1 zegt. Denk aan je dak, zeker waneer je niet stookt en wel de muren isoleerd wordt een ongeisoleerd dak mogelijk een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

twain4me schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 00:19:
[...]
Als je isoleerd moet je ventileren en bij voorkeur ook verwarmen
.....
Isoleren op de eigenhuis en tuin manier van hier boven is prima, We hebben dan ook dezelfde leermeester, Thomas zat vroeger achter me in de klas :+
Misschien mag je dan zijn aantekeningen mbt het vervoegen van de tegenwoordige tijd nog eens lenen, want 2x "isoleerd" kan echt niet hoor voor een bouwkundige. :Y)
Denk aan verwarming, dit kan zeer minimaal zijn. een kleine radiator van marktplaats is goed zat en het is goed voor je gereedschap. Een electrische kacheltje met enige regelmaat aan (wanneer je er toch aan het klussen bent) in de lastigste maanden van het jaar is meestal ook goed genoeg.
Sommige mensen produceren zelf al heelveel warmte in de schuur , denk dan aan vriezers, servers, acculaders e.d. die mensen hebben helemaal geen verwarming nodig.
Wij kunnen hier in de huiskamer ventileren en stoken wat wij willen, maar zonder geforceerde ontvochtiging kleuren muren en plafond hier langzaam maar zeker zwart.
Zo ongeveer in een bos met een stroompje op 15m naast het huis.
Het vocht is mega-irritant, maar met een elektrische ontvochtiger op 55% wordt er nu zeker 10 liter per dag volautomatisch naar buiten geloosd.

Gereedschap in de schuur en garage heb ik ook geprobeerd, maar dat bleek door de instante roestvorming niet te doen.
Gelukkig maakt de ontvochtiger weinig geluid. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Alhoewel "Chloor" zoals het qua bebruikersnaam heel effectief kan zijn, zou ik het vermijden.

Wikipedia: Bleekloog

Bleekloog ofwel "chloor", wat niet atomisch chloor is, maar natriumhypochloriet (NaClO), heeft een heel groot nadeel. Er wordt chloride gevormd en dus NaCl, eigenlijk keuken zout. Dat trekt overal in en is alleen met heel veel water weg te spoelen, maar je hebt kans dat het toch achterblijft. Dit NaCl kan leiden tot corrosie van met name metalen materialen in die ruimte, die "mee behandeld zijn, dan wel onbedoeld ermee gecontamineerd zijn. NaCl is zeer corrosief voor veel metalen, het vreet zich letterlijk er door heen. (voor meer chemisch onderlegden: icm het het metaal ontstaat er een redox koppel en er wordt Cl2 gas gevormd, maar die is zeer goed oplosbaar in water maar ook in het metaal). Dus het redox-koppel blijft in stand, het chloride kan weer teruggevormd worden en.. je hebt je NaCl weer terug en de rit kan weer op nieuw beginnen. Maw corrosie obv keukenzout die eenmaal goed begonnen is, is zeer lastig te bestrijden.
Oplossing: gebruik nooit choor bleek middel.

Wat dan?
Waterstof peroxide
Wikipedia: Waterstofperoxide
Geconcentreerd als ruim 30% in water opgelost wrs alleen professioneel te koop, de winkels verkopen iets met een gehalte tussen de 5-10% waterstof peroxide.

KIJK uit: goede gezicht/ogen en handbescherming en trek oude kleren aan.
Het is een agressief goedje....
HET grote voordeel is dat het geen enkel zout meebrengt. de ontledingsproducten komen dus uit het molecuul zelf H2O2 ... wel daar zijn maar een beperkt aantal van mogelijk, zie wiki, en iig geen zouten mogelijk, simpel ze zitten er niet in.

Durf je dit niet aan dan is er een iets zwakker alternatief:
HG heeft een spul met Natriumpercarbonaat erin.
Wikipedia: Natriumpercarbonaat
Het nadeel is wel dat je toch weer zoutne inbrengt, geen keuken zout maar natrium carbonaat, dat een witte waas kan geven als het opdroogt. Afspoelen met water en goed drogen kan helpen.

LET OP:
Neem altijd voldoende bescherming van gezicht/ogen, huid, neus/mond in acht bij ALLE stoffen als deze. Lees de gebruiksaanwijzing goed.

VOORAL:
Lees met welke materialen mag het niet in contact komen, omdat er mogelijk giftige gassen oid vrij kunnen komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:13
Wij gaan deze gebruiken: http://www.awenta.ro/product/hrv/
Garage hier is goed geisoleerd (huidige bouw norm) maar niet geventileerd en wel verwarmd (vloerverwarming zone) Slechte combinatie..

Hopenlijk is dit de oplossing. 1 of 2 watt gebruik en wtw.

Edit komt hier vandaan in NL gewoon
https://www.ventilatiesho...en-50-m3-h-slechts-36-db/

[ Voor 36% gewijzigd door jacovn op 05-11-2018 19:20 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ventilieren is altijd goed. Mooi "dingetje". Z|al me nog eens verdiepen in dat type.
Kijk vooral ook naar of er een bron is waar water nog kan blijven komen (behalve de natuurlijke RV variaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162126

Ik heb nog niet alles gelezen en moet door met werk maar ik dacht gelijk aan decentrale ventilatie met WTW.
https://www.zehnder.nl/pr...teterugwinning-decentraal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je kan de bakstenen muur ook waterafstotend maken. Dat heb ik gedaan bij onze garage. Aan de buitenkant zie je niets, behalve dan dat het water van de muur af parelt.

Ik heb dit spul gebruikt: https://www.impregneermid...rof-wa-plus-25-liter.html
Stoepen afgedekt en met een hoge druk plantenspuit van de action heb ik de muren ingespoten.

Dicht scheelt een hoop vocht in de garage. (al blijft ventileren natuurlijk altijd nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 03:18:
[...]

Het vocht is mega-irritant, maar met een elektrische ontvochtiger op 55% wordt er nu zeker 10 liter per dag volautomatisch naar buiten geloosd.
Dus minimaal 10 liter? Dat is best wel veel. Het maakt eigenlijk niet heel veel uit waar je huis staat, wanneer het bouwkundig goed in elkaar zit en de verwarming staat aan heb je eigenlijk nooit een ontvochtiger nodig.
er zijn wel een paar momenten in een jaar waar de luchtvochtigheid hoog kan zijn, maar zolang je medisch daar geen last van hebt is dat geen probleem. en het verdwijnt vanzelf weer binnen een paar dagen.
in jouw geval kan ik een aantal probleem weken voorstellen in het najaar en voorjaar (te weinig aan het stoken, maar veel douw/mist uit het bos)je woonvocht in de gaten houden en ontvochtigen of de verwarming snachts een enkele graad hoger zetten is dan de oplossing.

Is het meer dan insidenteel? Dan kan het toch zijn dat jij een bron hebt van veel nieuw vocht. (al dan niet met een D ;)) En zou ik toch eens gaan meten met een vochtmeter.
Doorslaand, optrekkend, of gewoon lekkage.
Geen of weinig afzuiging tijdens koken/ douchen en na het slapen is ook een optie, maar dat zien we niet zo heel veel meer, de meeste mensen snappen tegenwoordig dat al dat vocht in huis niet handig is en zetten de ventilatie hoog.
Wat we de laatste paar jaar wel veel zien is (deels) nageisoleerde oudbouw (dak isolatie, nieuwe kozijnen/ramen met dubbel glas) waarbij de ventilatie is vergeten of zwaar onder de maat is.
Vooral zelf isoleerders hebben de neiging om zo min mogelijk te ventileren uit angst hun isolatie teniet te doen (zie bv TS) een WTW unit kan dan uitkomst bieden, maar dat is een beetje boel overkill in een niet verwarmde ruimte. (en werkt ook in de zomernachten waardoor de ruimte niet afkoelt)
jhead22 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:23:
Je kan de bakstenen muur ook waterafstotend maken. Dat heb ik gedaan bij onze garage. Aan de buitenkant zie je niets, behalve dan dat het water van de muur af parelt.

Ik heb dit spul gebruikt: https://www.impregneermid...rof-wa-plus-25-liter.html
Stoepen afgedekt en met een hoge druk plantenspuit van de action heb ik de muren ingespoten.

Dicht scheelt een hoop vocht in de garage. (al blijft ventileren natuurlijk altijd nodig)
Ik denk dat je een lage drukspuit bedoeld
veder is impregneren van muren niet persee handig als je de oorzaak van het vocht niet weet
muren ventileren van naturen, dit stopt, dus komt het vocht niet van doorslaand vocht dan wordt je vocht probleem alleen maar groter omdat het niet langer naar buiten kan.

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 02-11-2018 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-04 15:10
Hier ook de muren laten isoleren. Dampwerende folie op een houten frame, isolatiewol ertussen en aan de binnenkant osb plaat. Ik wou osb plaat zodat ik er in kon schroeven. Ze hebben hier nog wel gaten in de betonvloer geboord zodat er bij teveel vocht, dit in de bodem kan lopen. Verder had ik al 4 ventilatieroosters. Pas op met dakisolatis van binnenuit. Tussen de isolatie en het dak moet een ventilatiestroom zijn, anders krijg je vochtproblemen en rot je dak weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Anoniem: 162126 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:58:
[...]

Ik heb nog niet alles gelezen en moet door met werk maar ik dacht gelijk aan decentrale ventilatie met WTW.
https://www.zehnder.nl/pr...teterugwinning-decentraal
Deze units zijn > 3- 5 x duurder dan het type wat ik linkte maar wel met Enthalpie warmte wisselaar. Verbruiken ook tot 5 keer meer stroom,maar kan vocht of co2 gestuurd worden en zal dan stuk zuiniger zijn.

Droge lucht maak ik mij geen zorgen over en met €200 en 1 of 2 watt verbruik vond ik het een mooie prijs om de garage luchtvochtigheid onder controle te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 04-11-2018 20:37 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik heb een fles waterstofperoxide gekocht voor schimmel (12%). Even kijken wat dat gaat doen. Denk dat ik het er gewoon op spuit met een plantenspuit en even later goed ga boenen met water en een harde borstel.

Denk dat ik dan even een paar weken goed ga ventileren om te kijken hoe het zich verder ontwikkeld.

Daarna de boel isoleren.
Meer ventilatie tips zijn welkom
Raampje heeft geen ventilatie en kan niet open. Dat ga ik nu nog niet vervangen denk ik. Of wellicht de heren vragen die de spouw komen isoleren; misschien kunnen zij een paar extra ventilatie roosters plaatsen in de garage. Alleen wel even kijken hoe ik dat dan straks ga doen na het isoleren. Dan moet de ventilatie dus door die isolatie heen komen.

Verwarming ga ik ook even naar kijken. Alleen geen idee of ik dat zelf kan aansluiten.hoe dat met leidingwerk zit e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-04 15:10
Verwarming kan best tricky zijn. De thermostaat hangt in de kamer, als het daar warm is, slaat de ketel uit. Dan kan het in de garage nog te koud zijn of die wordt niet meer bijverwarmd. Je kunt kiezen voor een electrische kachel met thermostaat. Aansluiten is veel simpeler (stekker in stopcontact) en je kunt de temperatuur regelen. Kost je wel stroom, maar de overheid verlaagt de belasting op stroom de komende jaren. Zonnepanelen helpen ook. Je moet wel even opletten dat je zoveel stroom kunt trekken, de kachels gaan gauw richting de 2000 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Inmiddels alweer een tijdje geleden dat ik met een flex waterperoxide, een plantenspuit, een staalborstel en een zachte borstel aan de gang ben geweest.

Alle schimmel kunnen verwijderen, daarna de boel even schoongemaakt en laten drogen om het vervolgens opnieuw te witten.
Onderstaande plaatje is de situatie nu, al een heel verschil met de eerste foto die ik plaatste.

Nu zie je toch de eerste vochtplekken alweer zitten bovenlangs en in het hoekje links... Ik denk echt dat het doorslaand vocht is. Het plafond (betonplaten) is wel droog.
De ventilatiegleufjes die er al zaten waren dicht gekit. Deze heb ik al een aantal weken weer open. Aan de tegenovergestelde zijde heb ik in mijn houten garagedeur een sleuf gezaagd en een rooster geplaatst (boven in de deur en onder in de deur). Helaas doet dit schijnbaar toch nog onvoldoende. Ook is er een radiator aanwezig die regelmatig aan staat.
Ik heb de muur bekeken en zag een aantal matige voegen. De vochtplekken bevinden zich echter niet op de plekken waar deze voegen wat minder zijn. Het lijkt me dus dat het echt in de stenen zit.

Wat kan ik nog proberen? Toch impregneren? Of is er een andere optie? Van binnenuit isoleren verstop ik het probleem alleen maar. Aan de buitenzijde een extra muur opmetselen en een spouw creëren is helaas geen optie, aangezien de garage op de erfgrens staat.
Of is dit iets waar ik simpelweg mee moet dealen bij een halfsteens garage?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2nB76hn/Whats-App-Image-2019-01-27-at-16-41-07.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 27-01-2019 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ook maar een update van mijn kant.
De Awenta HRV100P hangt er nu ongeveer 2 maanden en geen schimmel meer gezien.
Het ding maakt wel wat lawaai, maar goed hij hangt in de garage.
Temperatuur lijkt wel iets lager te zijn, maar zelfs in de vrieskoude wordt het er niet te koud, dus de WTW functie doet het wel zoals ze beloven denk ik. (er zit vloerverwarming in de garage die op weinig flow ingesteld staat)

De schimmel was bij ons overigens alleen op deurkozijn wat verreweg koudste punt van de geisoleerde garage was. Dus door condensatie ter plekke neem ik aan.

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 28-01-2019 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:44
Nieksiero schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:48:
Inmiddels alweer een tijdje geleden dat ik met een flex waterperoxide, een plantenspuit, een staalborstel en een zachte borstel aan de gang ben geweest.

Alle schimmel kunnen verwijderen, daarna de boel even schoongemaakt en laten drogen om het vervolgens opnieuw te witten.
Onderstaande plaatje is de situatie nu, al een heel verschil met de eerste foto die ik plaatste.

Nu zie je toch de eerste vochtplekken alweer zitten bovenlangs en in het hoekje links... Ik denk echt dat het doorslaand vocht is. Het plafond (betonplaten) is wel droog.
De ventilatiegleufjes die er al zaten waren dicht gekit. Deze heb ik al een aantal weken weer open. Aan de tegenovergestelde zijde heb ik in mijn houten garagedeur een sleuf gezaagd en een rooster geplaatst (boven in de deur en onder in de deur). Helaas doet dit schijnbaar toch nog onvoldoende. Ook is er een radiator aanwezig die regelmatig aan staat.
Ik heb de muur bekeken en zag een aantal matige voegen. De vochtplekken bevinden zich echter niet op de plekken waar deze voegen wat minder zijn. Het lijkt me dus dat het echt in de stenen zit.

Wat kan ik nog proberen? Toch impregneren? Of is er een andere optie? Van binnenuit isoleren verstop ik het probleem alleen maar. Aan de buitenzijde een extra muur opmetselen en een spouw creëren is helaas geen optie, aangezien de garage op de erfgrens staat.

[Afbeelding]
Binnenkant laten stucen met een kalk mortel, daar overheen leemstuc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-05 21:51
Nieksiero schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:48:

[Afbeelding]
Ja, gewoon impregneren. Ik had ook een natte garage met halfsteense muren; spullen die erin stonden bleven nat en gingen schimmelen. Muur geimpregneerd en nu is de garage prachtig droog. Het is niet eens duur of bewerkelijk, dus ik zou niet twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:47
Is het niet een idee om het schuurtje van buitenaf te isoleren? Gooi er pir tegenaan en werk het af met mooie keraliet planken.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Je kan ook een keim kalei mortel aan de buitenkant aanbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Cobb schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:29:
Is het niet een idee om het schuurtje van buitenaf te isoleren? Gooi er pir tegenaan en werk het af met mooie keraliet planken.
Zoals aangegeven staat de garage al op de erfgens.

Ik heb 10l muur impregneerspul gekocht en een lage druk spuit. Ga het zelf proberen te doen.
Moet wel iemand hebben die eerst mijn voegen gaat fixen en een paar kapotte hoekstenen vervangen. En de juiste steen vinden... gelige baksteen van 40 jaar oud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Nieksiero schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:27:
[...]

Zoals aangegeven staat de garage al op de erfgens.

Ik heb 10l muur impregneerspul gekocht en een lage druk spuit. Ga het zelf proberen te doen.
Moet wel iemand hebben die eerst mijn voegen gaat fixen en een paar kapotte hoekstenen vervangen. En de juiste steen vinden... gelige baksteen van 40 jaar oud
Ik heb mijn buitegevel met kalei verf gedaan, doet bijna hetzelfde als impregneren.
Alleen heeft het niet de nare eigenschap dat je de komende jaren niks meer met je gevel kan doen.
Pagina: 1