Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Isoleren van garage + verhelpen van schimmel, tips gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Nieksiero
  • Registratie: mei 2013
  • Nu online
Hi allen,

Voor onze nieuwe woning ben ik volop bezig met verduurzaming. Zo gaan we de kruipruimte en spouw laten isoleren, ga ik zelf de zolder isoleren, en laten we zonnepanelen plaatsen.

Nu hebben we naast onze woning een nette enkelsteens/halfsteens (??) garage staan. Het viel ons al op dat de garage last heeft van schimmel. Waarschijnlijk door een combinatie van èn niet ventileren èn verkeerde verf op de muren gesmeerd. Garage is te benaderen via de aangebouwde serre. Zie hieronder de foto's;

Omdat mijn vrij nieuwe koelkast en combimagnetron in deze garage komen te staan wil ik de garagemuren graag isoleren. Het dak is al geïsoleerd. Dit d.m.v. de volgende opbouw; Stenen muur - Damp open folie - Frame met daartussen EPS platen of steenwol - damp dichte folie - afwerken met gipsplaten. (a la eigen huis en tuin :P)

Ik maak me alleen een beetje druk om de schimmel. Er is nu geen ventilatie, dus ik denk dat ik sowieso een paar grote ronde gaten inde muur moet boren met een ventilatie rooster? Echter, moet ik de ventilatie dan helemaal doortrekken naar binnen (dus straks een buis door alle isolatie heen), of is enkel een gat in de enkelstrengs muur met daarvoor een roostertje voldoende? Ik weet niet hoe dat gaat werken i.c.m. de isolatie en folies.
Graag jullie tips hierover.

Daarnaast ook graag tips over hoe ik deze schimmel het best kan gaan verwijderen, alvorens ik iets van dit bovenstaande ga doen.

thanks!

Nieksiero wijzigde deze reactie 25-10-2018 12:27 (6%)

Alle reacties

• Nieksiero
  • Nu online
Jellabie schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:41:
[...]

Of het probleem is er nog steeds maar je hebt ze verstopt achter je gyproc.
Ben dus ook bang dat ik de schimmel opsluit door te isoleren en ik het nog veel erger maak, maar dan onzichtbaar.
Ben er nog niet helemaal uit wat nu een goede manier is om de schimmel weg te krijgen (en te houden) en hoe Dan te isoleren en te ventileren.

Sowieso eerst die plek aanpakken. Iemand ervaring met een goed middel?

Daarna isoleren met eerder genoemde opbouw van materialen, maar hoe kan ik er voor zorgen dat de schimmel weg blijft en de vochtigheid direct achter de muur dus laag blijft ?

• Nieksiero
  • Nu online
Oorzaak is hoogst waarschijnlijk doorslaand vocht icm weinig ventilatie van de ruimte.

De schimmel kan ik proberen te verwijderen bijv. Dmv chloor. Dank voor de tip. Daarna wil ik de boel dus gaan isoleren en ventileren, maar ik kom er nog steeds niet helemaal uit hoe ik goed kan ventileren zonder de werking van de isolatie teniet te doen.

• Nieksiero
  • Nu online
Ik heb een fles waterstofperoxide gekocht voor schimmel (12%). Even kijken wat dat gaat doen. Denk dat ik het er gewoon op spuit met een plantenspuit en even later goed ga boenen met water en een harde borstel.

Denk dat ik dan even een paar weken goed ga ventileren om te kijken hoe het zich verder ontwikkeld.

Daarna de boel isoleren.
Meer ventilatie tips zijn welkom
Raampje heeft geen ventilatie en kan niet open. Dat ga ik nu nog niet vervangen denk ik. Of wellicht de heren vragen die de spouw komen isoleren; misschien kunnen zij een paar extra ventilatie roosters plaatsen in de garage. Alleen wel even kijken hoe ik dat dan straks ga doen na het isoleren. Dan moet de ventilatie dus door die isolatie heen komen.

Verwarming ga ik ook even naar kijken. Alleen geen idee of ik dat zelf kan aansluiten.hoe dat met leidingwerk zit e.d.

• Nieksiero
  • Nu online
Inmiddels alweer een tijdje geleden dat ik met een flex waterperoxide, een plantenspuit, een staalborstel en een zachte borstel aan de gang ben geweest.

Alle schimmel kunnen verwijderen, daarna de boel even schoongemaakt en laten drogen om het vervolgens opnieuw te witten.
Onderstaande plaatje is de situatie nu, al een heel verschil met de eerste foto die ik plaatste.

Nu zie je toch de eerste vochtplekken alweer zitten bovenlangs en in het hoekje links... Ik denk echt dat het doorslaand vocht is. Het plafond (betonplaten) is wel droog.
De ventilatiegleufjes die er al zaten waren dicht gekit. Deze heb ik al een aantal weken weer open. Aan de tegenovergestelde zijde heb ik in mijn houten garagedeur een sleuf gezaagd en een rooster geplaatst (boven in de deur en onder in de deur). Helaas doet dit schijnbaar toch nog onvoldoende. Ook is er een radiator aanwezig die regelmatig aan staat.
Ik heb de muur bekeken en zag een aantal matige voegen. De vochtplekken bevinden zich echter niet op de plekken waar deze voegen wat minder zijn. Het lijkt me dus dat het echt in de stenen zit.

Wat kan ik nog proberen? Toch impregneren? Of is er een andere optie? Van binnenuit isoleren verstop ik het probleem alleen maar. Aan de buitenzijde een extra muur opmetselen en een spouw creëren is helaas geen optie, aangezien de garage op de erfgrens staat.
Of is dit iets waar ik simpelweg mee moet dealen bij een halfsteens garage?

Nieksiero wijzigde deze reactie 27-01-2019 16:51 (3%)

• Nieksiero
  • Nu online
Cobb schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:29:
Is het niet een idee om het schuurtje van buitenaf te isoleren? Gooi er pir tegenaan en werk het af met mooie keraliet planken.
Zoals aangegeven staat de garage al op de erfgens.

Ik heb 10l muur impregneerspul gekocht en een lage druk spuit. Ga het zelf proberen te doen.
Moet wel iemand hebben die eerst mijn voegen gaat fixen en een paar kapotte hoekstenen vervangen. En de juiste steen vinden... gelige baksteen van 40 jaar oud
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Groot-Brittanie

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True