Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Isoleren van garage + verhelpen van schimmel, tips gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Bl4ckviper
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:49

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Had hier ook last van een vochtige schuur voor al aan de onderkant. Is eenhalfsteens muurtje. Heb een metalstud frame met isolatie ertussen vervolgens folie erop gedaan met daarvoor gipsplaten. Betonnen vloer eerst zeil daarna opgehoogd met piepschuim platen daarover heen betonplex. Vervolgens de kap geïsoleerd. Nu nergens last meer van.

Oh ja muren en delen van de vloer eerst nog op de ergste plekken ingesmeerd met kelder epoxy, van aquaplan.

Bl4ckviper wijzigde deze reactie 28-10-2018 13:46 (14%)

Be fast .... Be furious....

• Jellabie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 08:44

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Bl4ckviper schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:43:
Had hier ook last van een vochtige schuur voor al aan de onderkant. Is eenhalfsteens muurtje. Heb een metalstud frame met isolatie ertussen vervolgens folie erop gedaan met daarvoor gipsplaten. Betonnen vloer eerst zeil daarna opgehoogd met piepschuim platen daarover heen betonplex. Vervolgens de kap geïsoleerd. Nu nergens last meer van.

Oh ja muren en delen van de vloer eerst nog op de ergste plekken ingesmeerd met kelder epoxy, van aquaplan.
Of het probleem is er nog steeds maar je hebt ze verstopt achter je gyproc.

De Nederbelg !

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Nu online
Nieksiero schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:02:
Oorzaak is hoogst waarschijnlijk doorslaand vocht icm weinig ventilatie van de ruimte.

De schimmel kan ik proberen te verwijderen bijv. Dmv chloor. Dank voor de tip. Daarna wil ik de boel dus gaan isoleren en ventileren, maar ik kom er nog steeds niet helemaal uit hoe ik goed kan ventileren zonder de werking van de isolatie teniet te doen.
idd gewoon doodmaken met chloor een simpele kwast en wat bleek doet wonderen.
Mensen in nederland onderschatten hoe schadelijk schimmel kan zijn voor de luchtwegen van vooral kinderen. Spuiten met bleek in een plantenspuit kan ook, maar dan zou ik adembescherming wel adviseren.

Als je isoleerd moet je ventileren en bij voorkeur ook verwarmen

Vocht gereguleerd ventileren door een buis en ja die moet door de isolatie naar buiten. Zorg voor terugslag klep/ vlinderklep. Direct aansluiten op de ventilatie van het huis kan een koudebrug schelen (1 buisje minder door de isolatieschil)

Isoleren op de eigenhuis en tuin manier van hier boven is prima, We hebben dan ook dezelfde leermeester, Thomas zat vroeger achter me in de klas :+

Denk aan verwarming, dit kan zeer minimaal zijn. een kleine radiator van marktplaats is goed zat en het is goed voor je gereedschap. Een electrische kacheltje met enige regelmaat aan (wanneer je er toch aan het klussen bent) in de lastigste maanden van het jaar is meestal ook goed genoeg.
Sommige mensen produceren zelf al heelveel warmte in de schuur , denk dan aan vriezers, servers, acculaders e.d. die mensen hebben helemaal geen verwarming nodig.

En zoals @ASW1 zegt. Denk aan je dak, zeker waneer je niet stookt en wel de muren isoleerd wordt een ongeisoleerd dak mogelijk een probleem.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 09:07
Alhoewel "Chloor" zoals het qua bebruikersnaam heel effectief kan zijn, zou ik het vermijden.

Wikipedia: Bleekloog

Bleekloog ofwel "chloor", wat niet atomisch chloor is, maar natriumhypochloriet (NaClO), heeft een heel groot nadeel. Er wordt chloride gevormd en dus NaCl, eigenlijk keuken zout. Dat trekt overal in en is alleen met heel veel water weg te spoelen, maar je hebt kans dat het toch achterblijft. Dit NaCl kan leiden tot corrosie van met name metalen materialen in die ruimte, die "mee behandeld zijn, dan wel onbedoeld ermee gecontamineerd zijn. NaCl is zeer corrosief voor veel metalen, het vreet zich letterlijk er door heen. (voor meer chemisch onderlegden: icm het het metaal ontstaat er een redox koppel en er wordt Cl2 gas gevormd, maar die is zeer goed oplosbaar in water maar ook in het metaal). Dus het redox-koppel blijft in stand, het chloride kan weer teruggevormd worden en.. je hebt je NaCl weer terug en de rit kan weer op nieuw beginnen. Maw corrosie obv keukenzout die eenmaal goed begonnen is, is zeer lastig te bestrijden.
Oplossing: gebruik nooit choor bleek middel.

Wat dan?
Waterstof peroxide
Wikipedia: Waterstofperoxide
Geconcentreerd als ruim 30% in water opgelost wrs alleen professioneel te koop, de winkels verkopen iets met een gehalte tussen de 5-10% waterstof peroxide.

KIJK uit: goede gezicht/ogen en handbescherming en trek oude kleren aan.
Het is een agressief goedje....
HET grote voordeel is dat het geen enkel zout meebrengt. de ontledingsproducten komen dus uit het molecuul zelf H2O2 ... wel daar zijn maar een beperkt aantal van mogelijk, zie wiki, en iig geen zouten mogelijk, simpel ze zitten er niet in.

Durf je dit niet aan dan is er een iets zwakker alternatief:
HG heeft een spul met Natriumpercarbonaat erin.
Wikipedia: Natriumpercarbonaat
Het nadeel is wel dat je toch weer zoutne inbrengt, geen keuken zout maar natrium carbonaat, dat een witte waas kan geven als het opdroogt. Afspoelen met water en goed drogen kan helpen.

LET OP:
Neem altijd voldoende bescherming van gezicht/ogen, huid, neus/mond in acht bij ALLE stoffen als deze. Lees de gebruiksaanwijzing goed.

VOORAL:
Lees met welke materialen mag het niet in contact komen, omdat er mogelijk giftige gassen oid vrij kunnen komen!

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Wij gaan deze gebruiken: http://www.awenta.ro/product/hrv/
Garage hier is goed geisoleerd (huidige bouw norm) maar niet geventileerd en wel verwarmd (vloerverwarming zone) Slechte combinatie..

Hopenlijk is dit de oplossing. 1 of 2 watt gebruik en wtw.

Edit komt hier vandaan in NL gewoon
https://www.ventilatiesho...en-50-m3-h-slechts-36-db/

jacovn wijzigde deze reactie 05-11-2018 19:20 (36%)

• jhead22
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
Je kan de bakstenen muur ook waterafstotend maken. Dat heb ik gedaan bij onze garage. Aan de buitenkant zie je niets, behalve dan dat het water van de muur af parelt.

Ik heb dit spul gebruikt: https://www.impregneermid...rof-wa-plus-25-liter.html
Stoepen afgedekt en met een hoge druk plantenspuit van de action heb ik de muren ingespoten.

Dicht scheelt een hoop vocht in de garage. (al blijft ventileren natuurlijk altijd nodig)

• gron74
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 22:45
Hier ook de muren laten isoleren. Dampwerende folie op een houten frame, isolatiewol ertussen en aan de binnenkant osb plaat. Ik wou osb plaat zodat ik er in kon schroeven. Ze hebben hier nog wel gaten in de betonvloer geboord zodat er bij teveel vocht, dit in de bodem kan lopen. Verder had ik al 4 ventilatieroosters. Pas op met dakisolatis van binnenuit. Tussen de isolatie en het dak moet een ventilatiestroom zijn, anders krijg je vochtproblemen en rot je dak weg.

• Terpen Tijn
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 24-05 14:45
Nieksiero schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:48:
Inmiddels alweer een tijdje geleden dat ik met een flex waterperoxide, een plantenspuit, een staalborstel en een zachte borstel aan de gang ben geweest.

Alle schimmel kunnen verwijderen, daarna de boel even schoongemaakt en laten drogen om het vervolgens opnieuw te witten.
Onderstaande plaatje is de situatie nu, al een heel verschil met de eerste foto die ik plaatste.

Nu zie je toch de eerste vochtplekken alweer zitten bovenlangs en in het hoekje links... Ik denk echt dat het doorslaand vocht is. Het plafond (betonplaten) is wel droog.
De ventilatiegleufjes die er al zaten waren dicht gekit. Deze heb ik al een aantal weken weer open. Aan de tegenovergestelde zijde heb ik in mijn houten garagedeur een sleuf gezaagd en een rooster geplaatst (boven in de deur en onder in de deur). Helaas doet dit schijnbaar toch nog onvoldoende. Ook is er een radiator aanwezig die regelmatig aan staat.
Ik heb de muur bekeken en zag een aantal matige voegen. De vochtplekken bevinden zich echter niet op de plekken waar deze voegen wat minder zijn. Het lijkt me dus dat het echt in de stenen zit.

Wat kan ik nog proberen? Toch impregneren? Of is er een andere optie? Van binnenuit isoleren verstop ik het probleem alleen maar. Aan de buitenzijde een extra muur opmetselen en een spouw creëren is helaas geen optie, aangezien de garage op de erfgrens staat.
Of is dit iets waar ik simpelweg mee moet dealen bij een halfsteens garage?

[Afbeelding]
Ja, gewoon impregneren. Ik had ook een natte garage met halfsteense muren; spullen die erin stonden bleven nat en gingen schimmelen. Muur geimpregneerd en nu is de garage prachtig droog. Het is niet eens duur of bewerkelijk, dus ik zou niet twijfelen.

• Nieksiero
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21-05 21:11
Cobb schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:29:
Is het niet een idee om het schuurtje van buitenaf te isoleren? Gooi er pir tegenaan en werk het af met mooie keraliet planken.
Zoals aangegeven staat de garage al op de erfgens.

Ik heb 10l muur impregneerspul gekocht en een lage druk spuit. Ga het zelf proberen te doen.
Moet wel iemand hebben die eerst mijn voegen gaat fixen en een paar kapotte hoekstenen vervangen. En de juiste steen vinden... gelige baksteen van 40 jaar oud

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 24-05 19:41
Nieksiero schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:27:
[...]

Zoals aangegeven staat de garage al op de erfgens.

Ik heb 10l muur impregneerspul gekocht en een lage druk spuit. Ga het zelf proberen te doen.
Moet wel iemand hebben die eerst mijn voegen gaat fixen en een paar kapotte hoekstenen vervangen. En de juiste steen vinden... gelige baksteen van 40 jaar oud
Ik heb mijn buitegevel met kalei verf gedaan, doet bijna hetzelfde als impregneren.
Alleen heeft het niet de nare eigenschap dat je de komende jaren niks meer met je gevel kan doen.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True