Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaxourne
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Ten einde raad, zo kan ik deze post wel beginnen. Ik weet niet onder welk topic deze post hoort, het leek me meer een algemene zaak.

Sinds 2 jaar hebben wij (ik en mijn vriendin) een kat die snoeren graag doorbijt sinds een half jaar. Hier zijn middelen voor echter is dit echt next level.

In het laatste half jaar zijn een set speakers, modem/router, 4 muizen, smartphone lader, TV decoder en een switch slachtoffer geweest. Alle kabels heb ik weg gewerkt in goten en hulzen, echter neemt dit niet weg dat er altijd wat bloot ligt. Het gebeurd altijd als wij slapen dus zien we het nooit gebeuren.
Dit speelt nu sinds een half jaar, hiervoor hadden we er geen last van.

Veel op internet opgezocht, anti kattenspray gekocht maar dit werkte voor geen meter. Nu smeer ik elke week alle kabels in met sambal 8)7 . Ik maak het zo goor dat er zelf stukken sambal op zitten, en nog gaat het gewoon door. Elke maand kopen we op Aliexpress een arsenaal aan kattenspeelgoed om zijn aandacht te verleggen, en spelen ook elke dag met hem.

We hebben een klein starter appartement 45m2. Aldus een woonkamer, slaapkamer, kleine badkamer en gang. We willen over ongeveer een jaar verkassen naar een grotere woning. De kat kan hier ook niet naar buiten i.v.m. de drukke weg (en we wonen op 2 hoog).

Het enige wat we nu kunnen doen is zoveel mogelijk draadloze gear aanschaffen. (Ook ben ik er geen fan van)
Heeft iemand tips? Toevallig hier ook ervaring mee? HELP ME OUT! Thanks!

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Dit is niet wat je wilt horen, maar de kat weg doen is ook een optie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Kat inwisselen.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-04 15:15
Kat beperkte ruimte geven in de nacht? Dus 'opsluiten' in een kamer zonder kabels. Dit doen wij met onze kat omdat we niet willen dat ze alles gaat ontdekken en we haar niet kunnen corrigeren (op aanrecht/tafel lopen etc). Ze vind het nu ook wel prima. Ze wordt op logeer adressen zelfs wat zenuwachtig als ze de nacht teveel ruimte tot haar beschikking heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:57

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Onze kat sliep het liefst in de box van onze baby. Dat wilden we niet (want: haren) maar ze leerde het maar niet af. Ze deed het als wij er niet bij waren.

De oplossing in ons geval was aluminiumfolie. Het geluid dat het maakt als ze er op lopen vinden ze vreselijk. Je zou je kabels kunnen inpakken met aluminiumfolie of vellen folie over de kabels leggen (wel even vasttapen anders schuift het weg).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flaxourne
  • Niet online
hyptonize schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:52:
Dit is niet wat je wilt horen, maar de kat weg doen is ook een optie.
Dat is inderdaad niet wat ik wil. We hebben gekozen voor het beest dus moeten we nu de consequenties (tot zekere hoogte) aanvaarden. Dat zou echt mijn laatste optie zijn.
Utoka schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:56:
Kat beperkte ruimte geven in de nacht? Dus 'opsluiten' in een kamer zonder kabels. Dit doen wij met onze kat omdat we niet willen dat ze alles gaat ontdekken en we haar niet kunnen corrigeren (op aanrecht/tafel lopen etc). Ze vind het nu ook wel prima. Ze wordt op logeer adressen zelfs wat zenuwachtig als ze de nacht teveel ruimte tot haar beschikking heeft.
Dit kan ik wel eens proberen, dan is het maar zo inderdaad. Dan moet ik even zijn bak verplaatsen naar de gang. Thanks.
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:57:
Onze kat sliep het liefst in de box van onze baby. Dat wilden we niet (want: haren) maar ze leerde het maar niet af. Ze deed het als wij er niet bij waren.

De oplossing in ons geval was aluminiumfolie. Het geluid dat het maakt als ze er op lopen vinden ze vreselijk. Je zou je kabels kunnen inpakken met aluminiumfolie of vellen folie over de kabels leggen (wel even vasttapen anders schuift het weg).
Kan ik ook proberen. Echter vindt onze kat werkelijk alles leuk. Vaak maak ik een bal van aluminiumfolie, misschien ziet hij het dan als speelgoed (doet hij nu waarschijnlijk ook al). But i can try atleast! Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faberge
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:35
Onze kat begon ook kabels door te bijten/op te kauwen toen hij een half jaar oud was. Dit deed hij echter alleen op kabels van Apple. Er zijn in totaal 3 iPhone opladers gesneuveld, een Macbook oplader en oortjes. Het wegleggen van de kabels was de oplossing. Gelukkig pakte hij andere kabels niet. Nu hij 1,5 jaar is zijn de kabels niet meer interessant voor hem om de een of andere reden.

Gebeurt het echt nooit als jullie wakker zijn? Anders kun je met de plantenspuit klaarstaan, dan leert ie het snel af.

http://steamcommunity.com/id/nijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:57

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Mocht de aluminiumfolie niets uithalen, dan wil een citrussmaakje nog wel eens helpen. Katten houden niet van zuur*. Je zou een papje van citroensap, sinaasappelsap of iets soortgelijks over de kabels kunnen smeren.

*disclaimer: sommige katten lusten alles

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:07
https://www.gamma.nl/asso...20-mm-2-5-meter/p/B464331
Zoiets al geprobeerd voor de laatste stukjes kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:09
Onze katten zijn ook gek op plastic, maar dan alleen folie soorten en vooral boodschappen tasjes.

Waar katten een hekel aan hebben is menthol, probeer ze maar eens te laten ruiken aan tanpasta (let op niet in de neus douwen, is gevaarlijk)

er zijn menthol sprays te koop of tijgerbalsem, die je kan gebruiken om de kabels in te smeren, en dit blijft wel een tijdje zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-02 09:39
Die kabels die je s'nachts kunt opbergen, opbergen natuurlijk.

En voor de rest heb ik het net als jij zoveel mogelijk weggewerkt en waar dat niet kon:

https://www.hornbach.nl/s...712/artikeloverzicht.html

Wanneer de kabel door een stekker o.i.d. niet door de slang past de slang in de lengte open snijden.
Nooit meer doorgevreten kabels gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-04 21:25

Tijntje

Hello?!

Wij sluiten de kat ook op in de nacht omdat anders onze leren bank naar de Filistijnen gaat.
Hij weet ook niet anders meer, zodra wij naar bed gaan loopt hij al naar de gang.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Sterkte! Ik had hetzelfde probleem met een klein flatje en twee katten die altijd op het aanrecht klommen. Al die tips om dingen af te leren, werkte niet. Aluminiumfolie? Vonden ze prachtig! tape? Leuk! Tijgerbalsem? Heerlijk om af te likken!

Sambal hebben katten overigens geen last van, voor hen is het niet heet want de capsaïcine in pepers doet hun slijmvliezen niks. Dus dat dat niet werkt snap ik prima.

Wat je wel kan proberen is de paar kabels die nog blootliggen echt af te sluiten met pvc buizen of dergelijke oplossingen. En wellicht eens met de dierenarts praten of de kat een tandprobleem heeft en daarom zoveel kauwt?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 17:28

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

Flaxourne schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:05:
Kan ik ook proberen. Echter vindt onze kat werkelijk alles leuk. Vaak maak ik een bal van aluminiumfolie, misschien ziet hij het dan als speelgoed (doet hij nu waarschijnlijk ook al). But i can try atleast! Thanks!
Ik denk dat aluminiumfolie wel goed gaat werken. Ook onze kat vind balletjes van aluminium super leuk maar over aluminium vellen heen lopen dat is zeker een no no.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:09
Misschien de vraag hier stellen aan de experts :)

Ervaringen met het houden van katten - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:09
Héél herkenbaar. Onze kat deed dat ook enorm veel de eerste jaren. Letterlijk alles ging er aan, iPhone laders, kerstboomverlichting (zelfs de lampjes werden kapotgeknaagd), 220 volt snoeren van schemerlampen en andere apparatuur zaten vol met bijtgaatjes... dat het beest nooit is geëlektrocuteerd is een wonder. Hij deed het met name als we er zelf niet bij waren. Verveling dus, denk ik.

Onze oplossing was simpelweg dat de kat 's nachts en als we niet thuis waren niet in de woonkamer mocht. In onze vorige woning waren gang en keuken wel erg klein dus ik liet de deur naar mijn werkkamer wel open zodat hij daar ook kon vertoeven, maar daar had ik van mijn PC de snoeren omwikkeld met aluminiumfolie (daar beet hij niet in), en toetsenbord en muis ruimde ik na gebruik altijd op. In de keuken was het snoer van de vaatwasser ook omwikkeld met alu-folie.

Nu er niks te knagen meer was is hij het ook vanzelf wel "ontwend". En inmiddels is de kat ook al 10 jaar oud en een stuk rustiger. Ook wonen we sinds een jaar in een veel grotere woning. We laten hem nog steeds niet 's nachts en bij afwezigheid in de woonkamer, maar hij heeft genoeg ruimte in de bijkeuken, hal en overloop en hij gaat ook regelmatig even naar buiten.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-04 17:29
Peper. Mijne liep graag over het aanrecht, en na een paar nachten peper strooien op het aanrecht was dat voorbij.

Met kabels is dat wellicht wat lastiger, maar je moet de associatie met kabels voor het beestje verpesten.

Alu folie werkt hier juist averechts ;)
Maar citroensap of iets anders wat scherp ruikt/proeft en niet gevaarlijk is zou moeten werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaxourne
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties! Staan zeker dingen tussen die ik ga proberen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:02
Een kat hoort ook eigenlijk veel meer ruimte te hebben dan een appartement. Grote kans dat wanneer jullie verhuizen, waar hij hopelijk naar buiten kan, je probleem gelijk is opgelost. Beest verveelt zich waarschijnlijk dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:18
Faberge schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:19:
Onze kat begon ook kabels door te bijten/op te kauwen toen hij een half jaar oud was. Dit deed hij echter alleen op kabels van Apple. Er zijn in totaal 3 iPhone opladers gesneuveld, een Macbook oplader en oortjes. Het wegleggen van de kabels was de oplossing. Gelukkig pakte hij andere kabels niet. Nu hij 1,5 jaar is zijn de kabels niet meer interessant voor hem om de een of andere reden.

Gebeurt het echt nooit als jullie wakker zijn? Anders kun je met de plantenspuit klaarstaan, dan leert ie het snel af.
Die van mij heeft ook een voorkeur voor Apple kabels.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-04 13:36
*knip* Dergelijke bijdrages voegen totaal niets toe aan het topic.

[ Voor 85% gewijzigd door naitsoezn op 26-10-2018 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-04 23:14
Ik heb kabels die nog open liggen en af en toe een target zijn ingepakt met dit.

https://www.beslist.nl/ov...0047721612386315978772853

Het is een fase dat jonge katten in snoeren bijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb eens gelezen dat sommige kabels een bepaald soort olie in het rubber hebben zitten wat naar vis ruikt. Ik had ook 1 kat die soms gek kon worden van bepaalde rubberen dingen (had 1x een promo horloge waar ze helemaal gek op was en waarvoor ze zelfs de la openmaakte om er met dan ding er vandoor te gaan, heb haar dat horloge toen maar gegunt.)

Heb je niks aan, maar het is denk ik wel de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Mijn kat zat altijd aan losse kleine stukjes (soms zo klein, dat je het niet eens zag) behang te bijten/trekken.
Na insmeren met azijn leerde ze het heel snel af.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-04 13:40
Koop een Pet correcter, hiermee konden wij veel ongewenst gedrag in korte tijd afleren (koop wel de 'grote' versie de eerste keer, de kleine is zo op ;)

Er komt een hard sissend geluid uit, wat (iig onze) kat niet leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:25

Cybje

First Post!

Flaxourne schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:05:
[...]

Dat is inderdaad niet wat ik wil. We hebben gekozen voor het beest dus moeten we nu de consequenties (tot zekere hoogte) aanvaarden. Dat zou echt mijn laatste optie zijn.
Dit is erg kort door de bocht vind ik. Als je een kat hebt met een zeer actief karakter, dan is het misschien beter om 'm niet op een klein appartementje te houden, maar 'm weg te doen naar een huishouden waar hij of gewoon naar buiten kan, of met veel terrein (grote tuin, boerderij, etc.).

Ik weet niet wat voor ras jouw kat is? Een Britse korthaar is vaak, zeker als gecastreerde kater, vrij lui. Die kunnen daardoor meestal wel goed in een relatief klein appartement worden gehouden. Maar sommige katten hebben gewoon echt de ruimte nodig en moeten continu worden uitgedaagd.

Wat ook nog kan helpen is om een tweede kat te nemen, dan kunnen ze elkaar vermaken. Maar daar is je woning wellicht ook wat klein voor.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368883

Lijkt mij inderdaad dat je kat zich wat "verveelt". Zeker op zo'n jonge leeftijd moet zo'n beestje kunnen spelen, en dan nemen ze alles onder handen wat ze mogelijk interessant vinden (in jouw geval, kabels).

Hou je de kat altijd binnen, of kan ze soms ook buiten spelen? Wij wonen ook op een appartement, en zij kan via het terras aan de achterkant naar buiten (enkel als we thuis zijn natuurlijk). Ze is gelukkig slim genoeg om niet naar de voorkant (straatkant) te wandelen en houdt ze zich bezig met jagen op insectjes in de tuinen van de buren :-p Soms krijgen we een veldmuisje kado als ze terugkomt, dat is minder leuk.

Als je de kat enkel binnen kan houden, kan je misschien een tweede kat overwegen? Dan spelen ze meestal met mekaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:45

Theo

moederbord

Wellicht geen oplossing voor het gedrag van je kat, maar voor het probleem is om een hele vracht dummy kabels rondom de echte kabels te leggen die nét iets gemakkelijker te bereiken zijn dan de nuttige kabels. Dus waar je nu 1 UTP kabel heb liggen plak/monteer je gewoon 20 random stukjes kabel naast deze kabel. De kat zal deze als eerste beknagen waardoor je nuttige kabels onaangetast blijven.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:01
kat erbij zodat hij een maatje heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-04 19:42
Probeer het veel aandacht te geven als je gewone klusjes doet. Aan alles laten ruiken als je kookt bijvoorbeeld. En kleine trainingsmomentjes doen 10 seconden hier half minuutje daar. Laten zoeken naar prooi snoepgoed. En 's nachts kleine snoepjes verspreiden in de kamer waar de kat verblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Lijkt erop dat het beestje het vooral te doen is om het 'mondgevoel', naast dat het nu natuurlijk aangeleerd gedrag is. Pakt de kat vooral de dunne kabels? Denk aan laagspanning voeding, USB, etc.
Nadat mijn laptop lader is gesneuveld hebben we de kabel van de nieuwe omwikkeld met sporttape (vriendin is fysiotherapeut). Dat maakt de kabel iets stugger, hij stinkt een beetje naar lijm en het textiel van de tape is beter bestand tegen kattentanden. Onze kat heeft er daarna niet meer naar omgekeken.

Als mijn stelling klopt zou je kunnen overwegen om dunne kabels die normaal doorgeknaagd worden onaantrekkelijk te maken door er iets omheen te plakken of schuiven waardoor ze dikker en stugger worden.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verveling is mogelijk een oorzaak, maar het kan ook zijn dat dat beest qua voer te weinig 'uitgedaagd' wordt qua kauwen. Misschien zou het kunnen helpen om te kijken naar ander droogvoer dat specifiek voor gezonde tanden bedoeld is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaxourne
  • Niet online
Cybje schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:14:
[...]

Dit is erg kort door de bocht vind ik. Als je een kat hebt met een zeer actief karakter, dan is het misschien beter om 'm niet op een klein appartementje te houden, maar 'm weg te doen naar een huishouden waar hij of gewoon naar buiten kan, of met veel terrein (grote tuin, boerderij, etc.).

Ik weet niet wat voor ras jouw kat is? Een Britse korthaar is vaak, zeker als gecastreerde kater, vrij lui. Die kunnen daardoor meestal wel goed in een relatief klein appartement worden gehouden. Maar sommige katten hebben gewoon echt de ruimte nodig en moeten continu worden uitgedaagd.

Wat ook nog kan helpen is om een tweede kat te nemen, dan kunnen ze elkaar vermaken. Maar daar is je woning wellicht ook wat klein voor.
Ja dat willen we wanneer we verhuizen. Waarschijnlijk een hond erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaxourne
  • Niet online
MadMarky schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:39:
Lijkt erop dat het beestje het vooral te doen is om het 'mondgevoel', naast dat het nu natuurlijk aangeleerd gedrag is. Pakt de kat vooral de dunne kabels? Denk aan laagspanning voeding, USB, etc.
Nadat mijn laptop lader is gesneuveld hebben we de kabel van de nieuwe omwikkeld met sporttape (vriendin is fysiotherapeut). Dat maakt de kabel iets stugger, hij stinkt een beetje naar lijm en het textiel van de tape is beter bestand tegen kattentanden. Onze kat heeft er daarna niet meer naar omgekeken.

Als mijn stelling klopt zou je kunnen overwegen om dunne kabels die normaal doorgeknaagd worden onaantrekkelijk te maken door er iets omheen te plakken of schuiven waardoor ze dikker en stugger worden.
Yes, altijd dunne kabels! Ga eens kijken. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:25

Cybje

First Post!

Als het echt om kauwen gaat, kun je ook nog kijken naar hondenspeelgoed, zoals een KONG:
https://www.zooplus.nl/sh...rt/kong/puppy_kong/139449

Die dingen stuiteren ook alle kanten op, dus katten vinden dat soms ook wel mooi.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaxourne
  • Niet online
Anoniem: 368883 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:29:
Lijkt mij inderdaad dat je kat zich wat "verveelt". Zeker op zo'n jonge leeftijd moet zo'n beestje kunnen spelen, en dan nemen ze alles onder handen wat ze mogelijk interessant vinden (in jouw geval, kabels).

Hou je de kat altijd binnen, of kan ze soms ook buiten spelen? Wij wonen ook op een appartement, en zij kan via het terras aan de achterkant naar buiten (enkel als we thuis zijn natuurlijk). Ze is gelukkig slim genoeg om niet naar de voorkant (straatkant) te wandelen en houdt ze zich bezig met jagen op insectjes in de tuinen van de buren :-p Soms krijgen we een veldmuisje kado als ze terugkomt, dat is minder leuk.

Als je de kat enkel binnen kan houden, kan je misschien een tweede kat overwegen? Dan spelen ze meestal met mekaar.
Kat zit altijd binnen. We hebben ook geen balkon. Naar buiten is niet een optie door een drukke weg en wonen 2 hoog. Wanneer we over een jaar verhuizen wil ik hem zeker naar buiten laten gaan (in de achtertuin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaxourne
  • Niet online
Cybje schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:48:
Als het echt om kauwen gaat, kun je ook nog kijken naar hondenspeelgoed, zoals een KONG:

Die dingen stuiteren ook alle kanten op, dus katten vinden dat soms ook wel mooi.
Dat is wel een idee! Hij houdt van alles wat maar stuitert en hard door de kamer heen knalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-04 19:42
Flaxourne schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:50:
[...]

Dat is wel een idee! Hij houdt van alles wat maar stuitert en hard door de kamer heen knalt.
Wij wonen nu in Zweden maar anders had je de wel onze puppykong gekregen. Perfect spul en je kunt er snoepjes in doen die er uit stuiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Oooh wat een geniale tip. Een van mijn katten wil 's nachts nog wel eens aan de deur gaan krabben, ik gok om voedsel. Dit zou een perfecte oplossing zijn.

Stuitert het zo hard dat het ook bijv. dingen van een tafel of kastje kan af laten lazeren of valt het mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK2803
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-04 23:00
Ik neem aan dat je kabels vanuit je stopcontactpunt richting de vloer lopen. Heb je de mogelijkheid om de kabels langs de muur naar boven te werken, richting plafond ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:07
GoVegan schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:36:
kat erbij zodat hij een maatje heeft?
Dat zou ik op zo'n klein appartement dan toch niet aanraden. En zeker als de eerste kat er al een tijdje woont, levert een extra kat mogelijk juist een heleboel extra stress op. Ik heb ooit eens twee katten uit een asiel gehaald met een week tussentijd. In het asiel zaten ze knus samen in een hokje in een krabpaal, in huis is het nooit meer echt goed gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:57
Weet je zeker dat je geen muizen of ratten in huis hebt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:40
Lensent schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:02:
Superleuk, je hele huis lelijk maken met goten, vellen alufolie of smerig maken door overal sambal op te smeren en sprays te gebruiken, alles voor het 'welzijn' van de kat.

Ik zou het beest de deur wijzen. Sowieso vind ik huisdieren (los van vissen, cavia's, hamsters) in een gemiddeld Nederlands appartementje niet best.
Ik zou jou de deur wijzen als je zo lelijk over katten doet
Als zou ik zelf geen sambal gaan smeren haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-04 13:20
MadMarky schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:39:
Lijkt erop dat het beestje het vooral te doen is om het 'mondgevoel'
Dat weet ik niet zo. 1 van onze katten kauwt graag op die feestelijke lintjes van een bos bloemen, op bepaalde (knisperende) plastic zakjes en wordt high van zwemkleding dat nog naar chloor ruikt. Onze andere kat heeft overigens in geen van die dingen interesse.

Het schijnt iets te zijn met bepaalde weekmakers in die plastics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

*knip* Laat dat.

Ik heb twee katten en ik snap je irritatie ja. Aluminium folie was een goede oplossing voor plekken waar we ze niet wilden. Plakfolie zou ook nog kunnen. Opsluiten 'snachts in een ruimte zonder kabels is misschien nog het beste. Gelukkig wilden die van ons niet de kabels mollen.

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 25-10-2018 11:01 ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-04 07:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Waarschijnlijk reageren katten er heel anders op, maar mijn konijn loopt iedere avond vrij rond in de woonkamer, en heeft ook wel eens aan een kabel gebeten. Wat in mijn ervaring het probleem was/is, was dat ze allemaal plekken wilde ontdekken, maar dat zaken die in de weg lagen het onderspit moesten delven. Dus als ze achter de bank wil en ik heb daar een kabel voor hangen, heb ik best een grote kans dat ze daar aan gaat bijten zodat ze er langs kan.

Onze woonkamer is groter dan jullie hele appartement, en een kat heeft natuurlijk een groter 'bereik' qua afstand, dus het zou me niks verbazen als het dier zich gewoon erg verveeld in de nacht. Kijk eens voor de grap of er kabels in de weg liggen voor eventuele verstopplekjes? Achter TV meubel etc.

Een misschien hele rare suggestie: koop gewoon 20 meter kabel en leg dat in je woonkamer, misschien dat zoiets al interessant genoeg is voor de kat.

[ Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 25-10-2018 10:26 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firestarz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-04 17:50
Wij hebben ook een kat die veel kauw behoefde had. Maar dat is veel minder sinds hij kattengras heeft, daar kauwt hij nu regelmatig aan maar niet meer aan de kabels.

Dus ik zou voorstellen om eens bij de intratuin ofzo een potje kattengras te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:40
Ik zag hier al een Kong (hondenspeelgoed) voorbij komen. Maar misschien is een voerbal (eventueel 1 voor een klein hondenras) ook een idee, al maakt dat soms wel wat herrie. Ik weet niet of de kat brokken krijgt. Maar je zou het eten hier misschien in het geheel in kunnen doen. Dan is je kat (afhankelijk van hoe behendig deze is) daar wel even zoet mee. Dat is dan echt een activiteit.

Verder weet je natuurlijk niet of het echt door verveling komt. Al komt dat bij honden zeker voor. Heb je al eens een andere type voer geprobeerd? Het zal toch niet zo zijn dat er wat mist in het dieet en de kat dit ergens anders probeert te halen. Zoals honden die soms stront of gras eten, of kraaiachtige die aan raamrubbers van auto's pikken voor de lijnzaadolie die erin verwerkt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

euchromatic schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:20:
[...]

Dat weet ik niet zo. 1 van onze katten kauwt graag op die feestelijke lintjes van een bos bloemen, op bepaalde (knisperende) plastic zakjes en wordt high van zwemkleding dat nog naar chloor ruikt. Onze andere kat heeft overigens in geen van die dingen interesse.

Het schijnt iets te zijn met bepaalde weekmakers in die plastics.
Dat van die plastic zakjes en lintjes doet ie bij ons ook, maar dat is niet meer dan logisch? Die dingen glinsteren, wiegen in de wind en knisperen. Kabels liggen daar maar gewoon, wat mij betreft niet logisch om dat als interessant object te zien.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:44
Flaxourne schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:49:
We hebben een klein starter appartement 45m2. Aldus een woonkamer, slaapkamer, kleine badkamer en gang. We willen over ongeveer een jaar verkassen naar een grotere woning. De kat kan hier ook niet naar buiten i.v.m. de drukke weg (en we wonen op 2 hoog).
Je hebt binnenkatten en buitenkatten, maar zelf voor een binnenkat klinkt dit al zeer krap: hij deelt die 45m2 ook nog eens met twee enorme homo sapiens, en hij kan er dus nooit af.

Dit knauwgedrag is stress, en je lost niets op als je die stress niet aanpakt. En de meest voordehandliggende verklaring is hier al aangestipt: je appartement is a) veel te krap en b) zelfs al was het groter, misschien is het ook een buitenkat en dan moet hij er echt dagelijks uit kunnen, ondanks je twee hoog en drukke straat, desnoods onder begeleiding (je hebt van die uitlaatriemen voor katten bij je dierenwinkel).

Doe je dit niet, zul je enkel een wapenwedloop met je kat aangaan, waar dat beest miserabeler van wordt. Ik denk dat je je moet beseffen dat de keuze van je woonstijl aan de symptomen te zien gewoon niet compatible is met die kat. Oftewel: verhuizen of die kat weggeven.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:35

Mrlten

Premium Deluxe Plus

@Brent Helemaal mee eens. TS kan de kat misschien ook voor een jaar uitlenen aan iemand met een tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:54
Brent schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:43:
[...]

Je hebt binnenkatten en buitenkatten, maar zelf voor een binnenkat klinkt dit al zeer krap: hij deelt die 45m2 ook nog eens met twee enorme homo sapiens, en hij kan er dus nooit af.

Dit knauwgedrag is stress, en je lost niets op als je die stress niet aanpakt. En de meest voordehandliggende verklaring is hier al aangestipt: je appartement is a) veel te krap en b) zelfs al was het groter, misschien is het ook een buitenkat en dan moet hij er echt dagelijks uit kunnen, ondanks je twee hoog en drukke straat, desnoods onder begeleiding (je hebt van die uitlaatriemen voor katten bij je dierenwinkel).

Doe je dit niet, zul je enkel een wapenwedloop met je kat aangaan, waar dat beest miserabeler van wordt. Ik denk dat je je moet beseffen dat de keuze van je woonstijl aan de symptomen te zien gewoon niet compatible is met die kat. Oftewel: verhuizen of die kat weggeven.
Dit dus. Persoonlijk vind ik 45m2 al te klein voor überhaupt twee volwassenen. Laat staan een kat erbij die ook de mogelijkheid niet heeft om naar buiten te gaan.

Wellicht dat je je kat tijdelijk inderdaad ergens anders kwijt kan. Het zou me dan ook niets verbazen als dat beestje direct stopt met kabels etc. Mits de vervangende ruimte groter is en evt. tuin of optie naar buiten biedt.

Om eerlijk te zijn, maar misschien voelt dit wat bot aan, snap ik niet waarom mensen in zo'n situatie voor zo'n type huisdier kiezen. Je neemt zo'n beestje uit liefde voor het beestje, maar gunt hem een besloten leven op veel te weinig oppervlakte? Is dat niet egoïstisch dan juist? Je leest het zo vaak met katten, honden, etc.

Ik wil ook graag een kat of hond, maar kies er bewust voor dat niet te doen tot ik een tuin heb. Ondanks de 90m2 en balkon die ik nu heb. Een konijntje was overigens altijd prima, die liep ook los rond. Maar eigenlijk alles wat groter is dan dat gun ik al wat meer. Wellicht volgende keer beter overna denken in plaats puur vanuit wat jezelf (of je vriendin) wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik denk dat het ruimtegebrek heel erg meevalt. Ik heb 2 katten op 50m2 en dit gaat heel prima. Ze zijn binnen geboren, buiten nooit gekend. Bij mij kunnen ze wel op het balkon maar niet veel verder dan dat. Uiteindelijk ga ook ik verhuizen naar een huis met een tuin, maar het is onzin dat dit echt niet kan. Er zijn genoeg katten die dat prima vinden, het hangt alleen heel erg van je kat af. En bij mij hebben ze elkaar om mee te spelen, afleiding te geven, energie kwijt te raken. Dat scheelt ook al een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaxourne
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:43:
[...]

Hebben we laatst besteld trouwens! (moet nog binnenkomen) Misschien verbeterd dit zijn gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:44
SmurfLink schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:02:
maar het is onzin dat dit echt niet kan.
Dat zegt ook niemand, we zeggen dat dit een probleem kan zijn, en dat lijkt het in dit geval ook. Elke kat is anders, en je aan zijn gedrag kun je aflezen of hij tevreden is. Deze kat is dat zeker niet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Neem de oorzaak weg. En ik bedoel niet de kat, maar de reden waarom hij op kabels knaagt. Vermoedelijk verveelt hij zich 's nachts. Ik lees dat hij niet naar buiten kan. Ook niet het balkon op? Kattenluikje in de deur (mag misschien niet in huurflat) en kippengaas spannen rondom balkon?

Zorg ook voor wat speeltjes. Balletjes, simpel van aluminiumfolie of gevuld met kattenkruid. Of wat luxere speeltjes. Kijk bijv. bij Zooplus eens naar "intelligentie speelgoed" of "speel-rails".

Of laat een kanarie vrij rond vliegen. Heeft die kat ook wat te doen... ;-)

EDIT: Er is een centraal kattentopic trouwens. Zitten veel meer kattenexperts...

[ Voor 6% gewijzigd door Cass Casey op 25-10-2018 11:17 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:31
Ideaal moment om alle kabels netjes weg te gaan werken. Ziet er ook nog eens een stukje netter uit. Daarnaast een shitload aan kattenspeeltjes aanschaffen (want: je weet vaakt niet waar de kat wel en niet mee wil spelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:26
Peper op het aanrecht? Werkt dat echt?
Mijn kat loopt steeds over het aanrecht, omdat hij dat bij de vorige baas ook mocht.
Het is me nog niet gelukt hem dat af te leren.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:44

PinusRigida

I put the p in pool.

jeezes...

Wij hebben thuis last van katten die vooraan in onze bloemenperkjes komen kakken, die beesten krabben de schorsvulling over onze oprit en een deel van de straat en doen er dan hun bevoeg.

Het was even zoeken maar wat naar mijn ervaring goed helpt is Cayennepeper strooien (rijkelijk strooien); we kopen effectief veel cayennepeper: 1 vierde ofzo voor gebruik in voedsel, 3 vierden als kattenafschrikmiddel... Ik strooi veelvuldig op de buitenrand van de schorsvulling rond de plantjes, maar niet te dichtbij de plantjes want bij regenval denk ik niet dat dit bevorderlijk is voor die plantjes.

Soit, ik lees dat je al sambal gebruikt, dat is ook al vrij pittig en dat helpt klaarblijkelijk niet dus ik betwijfel of Cayennepeper zal helpen maar misschien is het het proberen toch waard?

Toen onze hond een egel gevangen had en niet wou lossen ondanks zijn verwondingen aan tandvlees, was Cayennepeper het enige dat hielp om hem te doen lossen. (en hem nog een kwartier niezend met z'n neus in de grond doen wroeten)...

Ik zou zeggen probeer het uit maar als het ook niet werkt vrees ik dat je eens serieus zal moeten nadenken over hoe belangrijk je spullen voor je zijn en het afwegen tegen het hebben van een kat. Misschien is het minder bitter om ze weg te doen als je de garantie hebt op een goeie thuis?

Ik weet hoe dit is hoor, ik zou mijn hond ook allesbehalve willen weg doen maar die bijt dan ook niks kapot dus voor mij is het makkelijk oordelen, voor jou daarentegen is dit echt wel een probleem als ik lees wat er op slechts een half jaar al kapotgebeten werd.

@Grompoe
In essentie heb je gelijk: katten zijn niet gemaakt om binnen te zitten maar het is maar wat het beestje van jongsaf gewoon is... onze kat (is al lang dood) was er eentje van het platteland, die kón je niet binnenhouden, die trok soms dagenlang de natuur in om te jagen... Maar ik ken genoeg mensen die de luxe van weinig verkeer en veel natuur gewoon niet hebben en hun katten van jongsaf binnenhouden: de dieren weten niks beter als ze niet buiten zijn geweest en dan ook niet vergeten dat in sommige buurten een kat 3 keer kan buiten komen en bij de 3'de keer plakt ze platgereden tegen het asfalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-04 15:02
Qua formaat woon ik in een vergelijkbaar appartement als TS en ik heb daar twee poezen (zusjes) die elkaar de hele dag bezighouden. Wat voor mijn katten als (extra) uitlaatklep heeft gewerkt is dat ik ze sinds een aantal maanden op de galerij rond laat lopen, onder al dan niet actief toezicht. Als het een beetje lekker is buiten ga ik met een stoeltje op de galerij een boek lezen en dan rennen zij daar lekker rond. Mijn ervaring is dat ze daardoor in huis een stuk minder druk/wild zijn en wellicht kan het voor jouw kat ook een aardige afleiding zijn.

Succes ermee in elk geval, hoop dat de andere tips hier je ook wat opleveren, want ik kan me goed voorstellen dat de kat wegdoen wel je last resort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Hey Flax,

Je kat verveelt zich duidelijk de tyfus. Je kunt speelgoed kopen waar ze hun energie (nog?) meer mee kwijt kunnen. Ik doel dan op bijvoorbeeld zo'n torentje met een laser die ronddraait. Of koop een hexbug voor hem/haar.

Daarnaast kun je ook proberen met hem/haar te wandelen. Je zult rare gezichten krijgen en in de eerste instantie is het meer touwtje trekken dan dat de kat rustig zal lopen. Maar zo kunnen ze hun energie kwijt.

Ook zou je kunnen proberen om kauwstokjes te kopen.

Als dat alles niet werkt en je wilt echt niet van je kat af, beetje schrikdraad om je kabels heen doet waarschijnlijk wonderen. Paar weekjes en dan zijn is ie dat wel voor eeuwig verleerd!

Ik heb ook twee katten. Eentje was een grote bonk energie, die is naar mijn ouders verhuisd zodat ze daar lekker in de tuin kan jagen en rennen. Die ging bij mij snachts letterlijk rondjes over de bank rennen.

De andere poes woont bij mij, in mijn appartement. Die is ook heel speels, maar die vermaakt zichzelf gedurende de dag, waar mijn andere kat dat niet deed. En die slaapt de hele nacht door, tot wijzelf ook wakker worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 882605 op 25-10-2018 12:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:57
Wellicht helpt het ook om de kat meer op hoogte te laten zijn. Door plankjes aan de muur te bevestigen bijv. katten zijn daar gek op :) zie ook het kattentopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:49
Kun je de kat niet een paar kabels geven waar hij/zij wel op mag kauwen?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Om wat voor kat gaat het precies? Zoals ik het lees, komt de kat weinig buiten, want drukke straat en twee hoog. Wil de kat niet gewoon naar buiten (en heb je dus een "buitenkat")?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Je kunt ook nagaan waarom het nu ineens sinds een half jaar speelt. Daarvoor was er geen probleem. Is er iets veranderd? Nieuwe meubels, nieuwe buren? Een kat is heel gevoelig en het kan een heel klein iets zijn waar ze nu door is getriggerd.

Het is nu ook een pubertje en lekker druk en actief (heb er zelf eentje van dezelfde leeftijd). Spelen jullie met haar (of hem?) voor je gaat slapen. Hij/zij is neem ik aan wel gecastreerd? Zijn er nog andere gedragsveranderingen?

Heb je medische redenen al uitgesloten? Is alles in het bekkie in orde bijvoorbeeld?

Waar komt de kat vandaan? Asiel, thuissituatie, boerderij? Je hebt hem/haar wel al sinds kitten?

[ Voor 8% gewijzigd door Dinmi op 25-10-2018 12:14 ]

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:03

-tom-562

Oliesjeik

Toen wij een kat namen woonden we nog in een appartement van nog geen 35m2. Dat was/is een ragdoll (niet het kleinste kattenras ;)), en die mocht ook nooit naar buiten. Dat ging prima (ze had de behoefte ook niet).
Als je de kat wel naar buiten laat op bepaalde momenten, heb je grote kans dat het een zeurkat gaat worden (plus ik ben van mening dat je je huisdieren niet op straat hoort te dumpen).

Wat bij ons hielp om dingen af te leren was aluminiumfolie en natspuiten met een plantenspuit/klein waterpistooltje

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Faberge schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:19:

Hilarisch! Is de Android-Apple war nu al bij katten begonnen? 8)7 _/-\o_

Maar ot. Je moet echt op zoek naar de oorzaak. Waarom doet hij het? Wat is er veranderd? Kun je hem geen krabpaal (met sisal) dat wat los hangt geven, zodat ie kan krabben en bijten.
Niet naar buiten en 45m2 klinkt niet gezond. Een kat moet zijn energie kwijt, anders wordt die gefrustreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:11:
[...]

Dat zegt ook niemand, we zeggen dat dit een probleem kan zijn, en dat lijkt het in dit geval ook. Elke kat is anders, en je aan zijn gedrag kun je aflezen of hij tevreden is. Deze kat is dat zeker niet.
Klopt, maar dan is het niet per se de oplossing dat de kat weg moet, en dat hoor ik hier nogal veel met als excuus de kleine ruimte. Deze kat is duidelijk niet tevreden ja, absoluut. De kleine ruimte kan daarmee te maken hebben, zeker. Maar dan is de kat wegdoen zeker niet de enige oplossing. De kat vermaak bieden in de vorm van uitdagende speeltjes, een maatje (kan lastig worden gezien katten onvoorspelbaar op elkaar reageren als ze niet tegelijk zijn aangeschaft), of andere oplossingen zijn er legio. Het ging me meer om even een tegengeluid tegen de vele "doe die kat weg" reacties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 19:31

Ryan1981

Je ne sais pas

Dit hebben wij ook en werkt perfect! Onze 2 katten zijn volgens mij ook afstammelingen van de knaagdieren, maar deze kabelbinders werken. Zelfs mijn muisdraad tot bijna aan de muis zelf met dit spul, en ze kunnen er niets meer mee.

Succes iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaxourne
  • Niet online
Anoniem: 882605 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:57:
Hey Flax,

Je kat verveelt zich duidelijk de tyfus. Je kunt speelgoed kopen waar ze hun energie (nog?) meer mee kwijt kunnen. Ik doel dan op bijvoorbeeld zo'n torentje met een laser die ronddraait. Of koop een hexbug voor hem/haar.

Daarnaast kun je ook proberen met hem/haar te wandelen. Je zult rare gezichten krijgen en in de eerste instantie is het meer touwtje trekken dan dat de kat rustig zal lopen. Maar zo kunnen ze hun energie kwijt.

Ook zou je kunnen proberen om kauwstokjes te kopen.

Als dat alles niet werkt en je wilt echt niet van je kat af, beetje schrikdraad om je kabels heen doet waarschijnlijk wonderen. Paar weekjes en dan zijn is ie dat wel voor eeuwig verleerd!

Ik heb ook twee katten. Eentje was een grote bonk energie, die is naar mijn ouders verhuisd zodat ze daar lekker in de tuin kan jagen en rennen. Die ging bij mij snachts letterlijk rondjes over de bank rennen.

De andere poes woont bij mij, in mijn appartement. Die is ook heel speels, maar die vermaakt zichzelf gedurende de dag, waar mijn andere kat dat niet deed. En die slaapt de hele nacht door, tot wijzelf ook wakker worden.
toon volledige bericht
We hebben een tuigje besteld wat waarschijnlijk deze weken binnenkomt. Dan gaan we kijken of dat iets gaat worden.

Zo' n lazer is ook een optie, wat die van ons is echt een druktemaker. Echter is hij wel rustig als er 1 van ons thuis is. Dan is hij heel lief een aanhankelijk. Wanneer we beide thuis zijn wordt hij wild en wil hij veel spelen.
CH4OS schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:10:
Om wat voor kat gaat het precies? Zoals ik het lees, komt de kat weinig buiten, want drukke straat en twee hoog. Wil de kat niet gewoon naar buiten (en heb je dus een "buitenkat")?
Dat denk ik, hij is geboren op een boerderij. Echter kregen wij hem al vanaf 6 weken. Ondanks hij nog nooit buiten is geweest denk ik ook dat het een buitenkat is. In de volgende woning wil ik hem gaan leren alleen in de achtertuin te struinen i.v.m. overlast in de buurt.
Dinmi schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:13:
Je kunt ook nagaan waarom het nu ineens sinds een half jaar speelt. Daarvoor was er geen probleem. Is er iets veranderd? Nieuwe meubels, nieuwe buren? Een kat is heel gevoelig en het kan een heel klein iets zijn waar ze nu door is getriggerd.

Het is nu ook een pubertje en lekker druk en actief (heb er zelf eentje van dezelfde leeftijd). Spelen jullie met haar (of hem?) voor je gaat slapen. Hij/zij is neem ik aan wel gecastreerd? Zijn er nog andere gedragsveranderingen?

Heb je medische redenen al uitgesloten? Is alles in het bekkie in orde bijvoorbeeld?

Waar komt de kat vandaan? Asiel, thuissituatie, boerderij? Je hebt hem/haar wel al sinds kitten?
Nee in principe is er niets veranderd in huis. Wel heeft hij een nieuwe krabpaal gehad waar hij elke dag ondersteboven in hangt. Ironisch is dat het erger is geworden nadat ik de kabels heb weggewerkt.
Hij is gecastreerd ja, en voordat we gaan slapen maken we hem moe door te spelen inderdaad. Dan speel ik zolang met hem dat ie z'n poten niet meer omhoog kan houden (haha).

Medische redenen niet uitgesloten, z'n bekje ziet er altijd goed uit. Dat wil natuurlijk niets uitsluiten. Ik kan daar wel meer onderzoek naar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Flaxourne schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:44:
Dat denk ik, hij is geboren op een boerderij. Echter kregen wij hem al vanaf 6 weken. Ondanks hij nog nooit buiten is geweest denk ik ook dat het een buitenkat is. In de volgende woning wil ik hem gaan leren alleen in de achtertuin te struinen i.v.m. overlast in de buurt.
Waarom tot die tijd dan de kat binnen houden? De kat voelt zich nu gevangen en kan mij voorstellen dat hij dan vreemde streken gaat uithalen om aandacht te krijgen.

Hopelijk vergeten we het spreekwoord niet; iets over een kat in het nauw en (nare?) streken. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 25-10-2018 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:37

LankHoar

Langharig tuig

Vorig zomer tot deze zomer hebben we met afwisselend 3, 5 en 6 katten in ons apartement gewoond. Daar leer je wel e.e.a. van. Een van onze katten is een echte buitenkat, en werd depressief toen we van een huis met tuin naar apartement verhuisden. Toen zijn we hem dagelijks gaan uitlaten. In het begin even wennen voor zowel kat als ons, maar nu is ie helemaal in zijn nopjes en zijn gedrag een stuk beter. Tegenwoordig laten we hem meestal 2x per dag uit, en je kunt echt merken wanneer het eens korter/minder is, dus dat proberen we te voorkomen.

Als je tips over het uitlaten zelf wilt,d an hoor ik het wel :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Ik heb twee (binnen)katten in een niet heel veel grotere woning. Gaat prima. Heb een plankje zodat ze op de boekenkast kunnen (extra ruimte), voldoende plekken waar ze zich terug kunnen trekken en ik speel dagelijks (2-3x) met ze. Vijf minuten, tijdens het opstaan bijvoorbeeld, is al leuk / voldoende voor ze :)

Op zich hoeft een beperkt oppervlak dus niet zo'n probleem te zijn. Kost wel wat inspanning om het ze naar hun zin te maken.

Ik heb toen ik de eerste kat nam mijn kabels preventief voorzien van spiraalband. Zoiets https://www.kabeltje.com/spiraalband-8-60-mm-10-meter-zwart Bleek niet nodig. Kabelmeuk ziet er wel netter uit ;)

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAVE
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09-2024
Als je een platte kat wilt, (of vergiftigd, of gewoon verdwenen) dan is naar buiten laten zeker een optie...

Een kat denkt in 3 dimensies. Krabpalen, plankjes aan de muur, bovenop (boeken)kasten vergroten zijn leefomgeving. Het is heel goed mogelijk om katten binnen te houden, zelfs actieve rassen.

Echter: Een kat verveelt zich gauw, zeker een kat alleen. Een tweede kat zorgt ervoor dat hij zich kan uitleven met een soortgenoot. Want al speel je nog zo veel met je kat, tikkertje door het huis is iets wat niet gaat lukken.

Een laser is leuk, maar voor een kat is het erg frustrerend dat ze de prooi nooit vangen. Dan is een wiebel aan een stokje toch leuker, want geeft meer voldoening als ze hem uiteindelijk in hun poten hebben.

Sambal werkt niet, Tabasco zou misschien wat meer kunnen doen, maar als je dat soort oplossingen zoekt kan je beter uitvinden wat je kat echt vies vind ruiken. Citrus is een redelijk veilige gok. Mentol... Tja, ik heb een kat die haar kop het liefst IN je mond steekt als je net je tanden gepoetst hebt (of een pepermuntje eet) :+
Kabelbinders/slangen zijn een optie. Dan kauwen ze op de slang, niet op de kabel zelf. Te koop voor weinig bij de bouwmarkt.

Aluminium folie werkt ook soms wel, soms niet.
Je hebt overigens ook 'trainingsmatten'. Dit zijn kunstof matten met een metaaldraadje erin. Als een kat (of hond) hier op gaat staan krijgt hij een opnaaier (lichter dan van een vliegenzapper, maar genoeg om onplezierig te zijn). Hiermee leren ze snel af om op het aanrecht (of andere verboden plaatsen) te komen.
(Tenzij je slimme katten hebt, die snappen dat: Met mat = auw, zonder mat = niets aan de hand.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
De ruimte hoeft zeker geen beperking te zijn, de hoogte ingaan vergroot de ruimte inderdaad. Voor binnenkatten geldt sowieso de "regel" dat ze met twee "moeten" zijn. Uitzondering zijn de oudere binnenkatten die hun hele leven alleen hebben geleefd. Maar een jonge kat heeft echt behoefte aan een maatje.
Deze kat is veel te jong uit het nest gehaald, dat kan ook wel voor wat problemen zorgen maar die hadden dan ook wel eerder de kop op moeten/kunnen steken.

Mijn puber heeft als huisgenootje een oudere kat die niet zo heel graag meer speelt. Er is echter wel interactie tussen die twee, ze houden elkaar in de gaten, lopen achter elkaar aan, stelen elkaars eten en jagen elkaar nog wel eens achterna. Hier ligt een lange speeltunnel die door het pubertje heel veel wordt gebruikt. Ik heb voor dat monstertje ook een oude tablet in gebruik genomen en daar wat kattenapps op gezet, daar kan ze heel lang druk mee zijn, misschien ook een idee? Catnipspeelgoed doet het ook meestal goed hoewel niet iedere kat er op reageert.

Voor later, als je een huis met tuin hebt: je gaat je kat niet kunnen leren in je eigen tuin te blijven. Wat ik zou aanraden is een kattenren of je tuin katveilig afzetten (zie bijvoorbeeld https://www.ottenpetcages.nl/assortiment/katten/).

Edit:
Wat ook een geweldig leuk speeltje is, is deze libelle. Zit op een ijzerdraad en je kunt het echt lekker rond zwiepen (kat niet alleen hiermee laten spelen!).

[ Voor 8% gewijzigd door Dinmi op 25-10-2018 13:47 ]

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
*knip* Nee.

[ Voor 84% gewijzigd door naitsoezn op 25-10-2018 14:04 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chntl321
  • Laatst online: 06-07-2023
Een kat is niet uit zichzelf een buitenkat, dit is aangeleerd. Als een kat vanaf jonge leeftijd binnen gehouden is, dan is hij geen buiten gewend en is dat dus niet perse nodig.

Wat ik inderdaad wel denk, is dat hij zich verveeld. Ik heb zelf meerdere katten, die ook niet buiten komen, en die vermaken zich prima. Geen problemen mee.

Kattentuigje is maar zelden een succes. Katten zijn geen honden en houden niet van dat soort dingen. Ik zou je dan eerder adviseren om je balkon af te zetten zodat hij naar buiten kan op het balkon.

Wij hebben zelf ook een kattenren aan het huis vast en de katten vinden het heerlijk. Ze kunnen buiten zijn, ik hoef niet bang te zijn dat hen iets overkomt en de buurt heeft geen overlast van ze. Win/win voor iedereen.

Hoop dat je het probleem snel kunt oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-04 20:46
Oef, succes met dat tuigje. mijn kat moet daar niks van hebben.

Maar t hangen, knagen aan kabels, is gewoon aandacht trekken. zoals je zelf ook al doorhad, meneer wilt spelen . Zorg dat ie zn energie ergens kwijt kan, dan ben je er vanaf.

Ik heb dan mazzel dat ik een metertje hoog woon, in een apartementje met voor en achter balkon, achter n loop plankje zodat ie naar t grasveld kan.

Opties die ik zo snel zie: speeltjes, losse draden die nergens voor dienen midden in de kamer, een balletje wol misschien? of loop plankjes creeeren door de woonkamer zodat ie daar kan rondlopen / liggen ipv achter de meubels waar je draden liggen, dus meer de hoogte in gaan. (OF je moet je bekabeling een keertje op orde brengen, en je kat probeert je dat duidelijk te maken?! :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-04 12:42
Dinmi schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:38:

Voor later, als je een huis met tuin hebt: je gaat je kat niet kunnen leren in je eigen tuin te blijven. Wat ik zou aanraden is een kattenren of je tuin katveilig afzetten (zie bijvoorbeeld https://www.ottenpetcages.nl/assortiment/katten/).
Onze kat heeft 3 jaar binnen geleefd op 19 hoog. Sinds begin dit jaar kan hij buiten vrij rondlopen in onze nieuwe woning.
Verder dan het hek achteraan de tuin gaat hij niet. Hij blijft echter wel uren in de tuin liggen.
Misschien hebben we geluk of misschien is de nood op avontuur ondertussen verdwenen :9

Dus het kan wel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Rossen schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:08:
[...]

Onze kat heeft 3 jaar binnen geleefd op 19 hoog. Sinds begin dit jaar kan hij buiten vrij rondlopen in onze nieuwe woning.
Verder dan het hek achteraan de tuin gaat hij niet. Hij blijft echter wel uren in de tuin liggen.
Misschien hebben we geluk of misschien is de nood op avontuur ondertussen verdwenen :9

Dus het kan wel !
Kan heel goed, ja.

Onze kat zat graag in de tuin maar was te lui en te lomp om over de schutting te springen. 8)
Maar dat zal wel aan hem gelegen hebben, hij was nl ook te lui om achter de vogels of muisjes aan te rennen.
Kat op de tuinbank en de vogels die kenden hem intussen wel en zaten gewoon op de leuning van de tuinbank... :z

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

*knip* Reageer gewoon niet als je toch niets toe te voegen hebt.

[ Voor 82% gewijzigd door naitsoezn op 25-10-2018 14:16 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
[...]

Dus het kan wel !
Ok, het kan misschien wel maar een kat is onberekenbaar en veranderlijk ;), persoonlijk zou ik het niet gokken. Maar als je niet in een drukke woonwijk woont en de kat is rustig en bedaard, dan kan het inderdaad goed gaan.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
[...]

Dus het kan wel !
Bij ons net zo, ik hou hem ook liever in de tuin aangezien hij voorheen altijd een appartementskat is geweest en nooit buiten kwam, en dus ook geen verkeer etc gewend is.

We hebben de deur van de schutting iets verlaagd zodat hij er niet onderdoor kan, en mijnheer is wat te corpulent om over de schutting te klimmen :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:46
Mijn kat vind buiten wel heel spannend, is grotendeels een binnenkat, soms gaat hij in een grote bench op een van de balkons die we hebben, elke keer een andere, vind hij geweldig en we merken dat hij er minder stress door heeft. Hij wordt dan ook heel vocaal als hij er "klaar mee is".

Voor wat betreft de kat van de TS. Het lijkt toch een soort verveling te zijn, als de kat doorgaans verder rustig is dan lijkt het me geen stress. Katten zijn natuurlijk ook dieren die 's nachts actiever zijn en dan op jacht gaan dus is dit blijkbaar zijn manier om die energie kwijt te kunnen.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
1nsane schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:58:
Mijn kat vind buiten wel heel spannend, is grotendeels een binnenkat, soms gaat hij in een grote bench op een van de balkons die we hebben, elke keer een andere, vind hij geweldig en we merken dat hij er minder stress door heeft. Hij wordt dan ook heel vocaal als hij er "klaar mee is".

Voor wat betreft de kat van de TS. Het lijkt toch een soort verveling te zijn, als de kat doorgaans verder rustig is dan lijkt het me geen stress. Katten zijn natuurlijk ook dieren die 's nachts actiever zijn en dan op jacht gaan dus is dit blijkbaar zijn manier om die energie kwijt te kunnen.
Bij ons ook :P

Als hij naar buiten wil dan gaat hij voor de deur mauwen. Voor de verkeerde deur, welteverstaan :+

(We laten hem naar buiten via de deur van de bijkeuken, maar hij gaat _altijd_ voor de deur tussen de woonkamer en de tuin staan mauwen. Waarschijnlijk omdat dat de deur is die in de zomer altijd open stond).

Als hij er klaar mee is begint hij heel luid te mauwen, ik haal hem dan maar snel weer op voordat de buren denken dat we de kat zitten te martelen :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 09:05
Allerlei middeltjes zijn symptoon-bestrijding. Het echte probleem is dat je kat blijkbaar de wens heeft om op dingen te kauwen. Zeker voor een alleenstaande binnenkat op zo weinig m2 is verveling gauw een issue.

Mijn oplossing:

Iedere dag fanatiek spelen met je kat. Speel in korte vlugge sessies. Laat de kat doorspelen tot-ie uit zichzelf gaat liggen. Dat is het moment dat je 30-60 seconden wacht en opnieuw gaat spelen met 'm. Katten hebben energie in korte sprints, dus om de energie eruit te trekken zal je meerdere sprints moeten doen. Begin met 4 sprints (m.a.w., 4x spelen tot-ie zelf gaat liggen met 30-60 sec ertussen). Na het spelen, geef de kat voer en/of snoepjes. Regelmaat is belangrijk hier: Iedere dag dus. Hunt, Prey, Eat.

Je zegt dat je kat het vooral 's nachts doet, dus mij lijkt dat spelen voordat je gaat slapen het beste werkt.

Verder, als je geen krabpalen o.i.d. hebt, overweeg dan ook een mooie krabpaal neer te zetten. Wellicht dat snoepjes waar ze flink op moeten kauwen ook werken om de kauw-drang te verhelpen.

Kat niet opsluiten. Dat is een uitstekende manier om je behang, vloer, muren of ieder ander voorwerp in die kamer beschadigd te krijgen. Daarbij kan de kat gestresst raken waarbij het probleem waarschijnlijk erger wordt.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freespirit
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Hoi Flaxourne,

Wat een vervelende situatie, veel moeite, kosten en frustratie.

Wij hebben een paar maanden terug een kat geadopteerd, waarbij gewaarschuwd werd dat hij toen hij kitten was (hij is nu 3) ook graag voor kabels ging. Na de adoptie, wat natuurlijk de nodige spanning voor een kat meebrengt, stak dit vervelende gedrag ook weer de kop op. Hij doet het vooral rond zijn avond eten tijd (vanaf zo'n 30 minuten ervoor) om aandacht te trekken.

Nou kijken mijn vriendin al maanden afleveringen van alle 10 seizoenen van "My cat from hell" op animal planet. Hierdoor hadden wij de volgende inzichten en aanpak gekozen.
- Bij consistent "vervelend" gedrag altijd eerst uitsluiten of er geen medische reden is.
- Structureel spelen met de kat, wij doen dit elke keer, 5 - 10 minuten voor de drie eet momenten van de dag.
- Omdat die van ons ook de touwtjes van speeltjes doorbeet/bijt, zoeken wij speeltjes uit met dikker touw en of vervangen we ze regelmatig. Zo hebben wij diverse van hier: https://www.zooplus.nl/shop/katten/speelgoed/speelhengeln
- Diverse belangrijke draden ingesmeerd met keep off spray, eerst de spray op een doekje/papiertje, daarna de kabel inwrijven. Let hier mee op dat je het niet overdrijft, katten zijn erg gevoelig voor geuren, je wil niet dat hij territoriaal onzeker wordt. https://www.agradi.nl/beaphar-keep-off-100ml.htm
- Op het moment dat je ziet dat de kat voor een kabel gaat, hem positief afleiden met een speeltje (lasers zijn dan heel makkelijk, of gooi een balletje.

Wellicht inmiddels goedkoper dan wel heel verstandig om een katten gedragstherapeut in te schakelen. Zie hier voor welke er actief is in jouw regio: https://www.tinleygedrags...engedragstherapeuten.html

Opgeven ter adoptie zou ik nooit over mijn hart kunnen verkrijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 09:05
Freespirit schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:16:
Hoi Flaxourne,

Wat een vervelende situatie, veel moeite, kosten en frustratie.

Wij hebben een paar maanden terug een kat geadopteerd, waarbij gewaarschuwd werd dat hij toen hij kitten was (hij is nu 3) ook graag voor kabels ging. Na de adoptie, wat natuurlijk de nodige spanning voor een kat meebrengt, stak dit vervelende gedrag ook weer de kop op. Hij doet het vooral rond zijn avond eten tijd (vanaf zo'n 30 minuten ervoor) om aandacht te trekken.

Nou kijken mijn vriendin al maanden afleveringen van alle 10 seizoenen van "My cat from hell" op animal planet. Hierdoor hadden wij de volgende inzichten en aanpak gekozen.
- Bij consistent "vervelend" gedrag altijd eerst uitsluiten of er geen medische reden is.
- Structureel spelen met de kat, wij doen dit elke keer, 5 - 10 minuten voor de drie eet momenten van de dag.
- Omdat die van ons ook de touwtjes van speeltjes doorbeet/bijt, zoeken wij speeltjes uit met dikker touw en of vervangen we ze regelmatig. Zo hebben wij diverse van hier: https://www.zooplus.nl/shop/katten/speelgoed/speelhengeln
- Diverse belangrijke draden ingesmeerd met keep off spray, eerst de spray op een doekje/papiertje, daarna de kabel inwrijven. Let hier mee op dat je het niet overdrijft, katten zijn erg gevoelig voor geuren, je wil niet dat hij territoriaal onzeker wordt. https://www.agradi.nl/beaphar-keep-off-100ml.htm
- Op het moment dat je ziet dat de kat voor een kabel gaat, hem positief afleiden met een speeltje (lasers zijn dan heel makkelijk, of gooi een balletje.

Wellicht inmiddels goedkoper dan wel heel verstandig om een katten gedragstherapeut in te schakelen. Zie hier voor welke er actief is in jouw regio: https://www.tinleygedrags...engedragstherapeuten.html

Opgeven ter adoptie zou ik nooit over mijn hart kunnen verkrijgen...
toon volledige bericht
Hah daar kwam mijn advies ook vandaan :)

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt een boerderij kat die je binnen houd. Is dat niet een beetje als de kitten van een wilde kat in huis houden. In mijn ogen gaat het nooit werken en moet je boerderij katten daar houden. Ik heb het te vaak gezien dat ze eigenlijk alleen thuis komen om te eten en verder buiten zwerven. Het zijn geen huisdieren meer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Frogmen schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:35:
Je hebt een boerderij kat die je binnen houd. Is dat niet een beetje als de kitten van een wilde kat in huis houden. In mijn ogen gaat het nooit werken en moet je boerderij katten daar houden. Ik heb het te vaak gezien dat ze eigenlijk alleen thuis komen om te eten en verder buiten zwerven. Het zijn geen huisdieren meer.
Ik heb een boerderijkat die de eerste 12 jaar van zijn leven op een 70m2 appartement in de binnenstad heeft geleefd. Geen centje pijn. Op zijn oude dag struint hij de hele buurt af.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 18:38

Mx. Alba

hen/die/zij

Herkenbaar! Ten minste... Mijn katten nemen soms een kabeltje te grazen. Bij mij zijn een koptelefoon gesneuveld en ondertussen een stuk of drie Apple Lightning kabeltjes... Maar gelukkig doen ze het niet elke dag of zo. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
firestarz schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:30:
Wij hebben ook een kat die veel kauw behoefde had. Maar dat is veel minder sinds hij kattengras heeft, daar kauwt hij nu regelmatig aan maar niet meer aan de kabels.

Dus ik zou voorstellen om eens bij de intratuin ofzo een potje kattengras te kopen.
Dit.

Ik zit ook op 47 m2 met een kat, maar sinds er 1 lullig potje kattengras staat, waren al die grappen afgelopen. De bank is trouwens veilig sinds er een cheapo kokosdeurmat naast ligt, mocht het beest ook krabneigingen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1129931

Mx. Alba schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:56:
Herkenbaar! Ten minste... Mijn katten nemen soms een kabeltje te grazen. Bij mij zijn een koptelefoon gesneuveld en ondertussen een stuk of drie Apple Lightning kabeltjes... Maar gelukkig doen ze het niet elke dag of zo. :D
Deze is misschien ook wel relevant.. :+

Kat bijt Apple Lightning kabels kapot

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 1129931 op 25-10-2018 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

Kun je geen muilkorf kopen voor de kat? Dan komt hij ook niet met dode muizen aankakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAVE
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09-2024
Anoniem: 992889 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 16:58:
Kun je geen muilkorf kopen voor de kat? Dan komt hij ook niet met dode muizen aankakken
Als hij muizen vangt terwijl hij niet buiten komt, zal ik toch eens met de huisbaas gaan praten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-04 21:25

Tijntje

Hello?!

Wij hebben de kat een honden kauw flos geven waar hij op knauwt.
De eerste keer wat snoepjes in de flos proppen en sindsdien is hij er gek op.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chntl321
  • Laatst online: 06-07-2023
Frogmen schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:35:
Een katje van 6 weken is een boerderijkat die geen huisdier meer is???????? Volgens mij heb jij teveel films gekeken ofzo. Dan zou een baby die een paar weken in het ziekenhuis heeft gelegen ook nooit meer in een gewoon huis kunnen wonen ofzo |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Een tuigje kan inderdaad een goeie oplossing zijn. Toch wat uitdaging buiten qua geurtjes enzo en geen overlast. Ik zou persoonlijk aanraden om dat stap voor stap te trainen en niet aandoen en gelijk naar buiten. Als je het dagelijks kort maar vaan traint in kleine stapjes geef je hem gelijk ook mentale uitdaging. Katten hebben niet alleen fysieke uitdaging nodig maar juist ook mentaal.

Ik ben daar zelf ook mee bezig, trainen, met mijn drie kittens. Ook met een tuigje. Als je benieuwd bent hoe wij dat aanpakken: https://vivianneyiwei.nl/katten/kat-trainen-tuigje-dragen/

Zit ook een filmpje in tot waar we ze getraind hadden toen ik het artikel schreef :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:41
https://www.heatsupply.nl...sauzen/extreem-hete-saus/

Een hete saus werkt een stuk beter als supermarkt sambal. Dat merkt je kat wellicht niet eens.

Maar katten kunnen zich ook gewoon vervelend gaan gedragen als ze stress hebben en dat kan door vanalles komen. Andere katten. Een gebrek aan (hoge)veilige plekjes. Drukte in huis. Buur huisdieren, gebrek aan ruimte, sambal op kabels..

Anderen hebben dit ook al aangekaart.
Maar wellich kan de kat tijdelijk ergens logeren? Dan kan je iig de omgeving wegstrepen.

[ Voor 18% gewijzigd door Dekaasboer op 25-10-2018 21:16 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaxourne
  • Niet online
Vannacht onze slaapkamer deur open gelaten. Hij mag overdag op bed liggen, s' nachts mocht hij dit niet omdat de deur dicht was. De deur van onze gang ook open gelaten i.v.m. extra ruimte.

Zijn 3500 speeltjes midden in de kamer gelegd zodat deze opvallen.

Aldus vannacht is het heel goed gegaan. Ik ga dit even aanzien, misschien snapt hij niet dat s'nachts de deur dicht zit en hij zich dan eenzaam en verlaten voelt.

Ook zijn wij gisteren de gehele avond weg geweest.
Ik merkte ook op dat hij "vervelender" was in de nacht omdat wij direct gingen slapen na thuiskomst (aka geen aandacht).
Nu heeft dan toch de kans om bij ons te komen liggen, of om in mijn tenen te bijten. (lol) Wellicht creëert het voor hem een vorm van rust in de nacht.
Pagina: 1 2 Laatste