Toon posts:

Welke windows updates zorgen voor minder performance?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.792 views

• Reconhell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2018
Ik weet dat Windows Patch(KB4056892CPU Security meltdown) 1 update is die je niet op je PC wilt hebben.
Nu bleek een half jaar later ofzo er nog eens leaks te zijn die ze gingen patchen in windows updates.

Echter ben ik het nummer verloren van deze updates.
Weet iemand om welke updates het hier gaat?

nieuws: Intel waarschuwt voor nieuw lek in Core-processors dat gegevens prijs...
nieuws: 'Intel maakt patches voor 8 nieuwe Spectre-achtige lekken, waarvan 4 ...
nieuws: Drie nieuwe ernstige 'L1TF'-kwetsbaarheden in Intel-processors ontdekt
nieuws: 'Recent door Intel gemelde AMT-lekken zijn ernstiger dan eerdere vari...

[Voor 84% gewijzigd door Reconhell op 18-10-2018 11:11]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:45

nelizmastr

Goed wies kapot

En welke Windows versie draai je dan? Als je Windows 10 hebt dan heb je deze updates links- of rechtsom al gehad. Elke maandelijkse rollup qua standaard updates en beveiliging bevat deze patches en je kan ze niet tegenhouden.

I reject your reality and substitute my own

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ze worden met een reden gepatched he..

De enige PC's die ik niet zou updaten zijn de PC's die niet aan een netwerk hangen. Maar dat is hier het geval, want anders had je de vraag niet gesteld ;)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Reconhell
nelizmastr schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:50:
En welke Windows versie draai je dan? Als je Windows 10 hebt dan heb je deze updates links- of rechtsom al gehad. Elke maandelijkse rollup qua standaard updates en beveiliging bevat deze patches en je kan ze niet tegenhouden.
Windows 10. En nee dat is niet zo want ik heb dus bovenstaande update niet. Ik heb windows automatic updates uit.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Reconhell schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:46:
[...]

Windows 10. En nee dat is niet zo want ik heb dus bovenstaande update niet. Ik heb windows automatic updates uit.
Mooi. Dan kan het topic dicht. Je vraagt immers hoe kan ik mijn OS vol gaten laten zitten zodat ik geen 5% prestaties hoef in te boeten in puur synthetische testen. :z

Bovendien werkt het niet meer om de service uit te zetten. Die re-enablet zichzelf tenzij je nog op versie 1511 zit, die wordt al niet meer ondersteund en geüpdatet.

[Voor 16% gewijzigd door nelizmastr op 18-10-2018 19:28]

• Reconhell
nelizmastr schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:27:
[...]

Mooi. Dan kan het topic dicht. Je vraagt immers hoe kan ik mijn OS vol gaten laten zitten zodat ik geen 5% prestaties hoef in te boeten in puur synthetische testen. :z

Bovendien werkt het niet meer om de service uit te zetten. Die re-enablet zichzelf tenzij je nog op versie 1511 zit, die wordt al niet meer ondersteund en geüpdatet.
Nope werkt wel hoor dan doe je het niet goed..
Real world resultaten zeggen wat anders.

Zit zelf nog op 1803

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Reconhell schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:35:
[...]

Nope werkt wel hoor dan doe je het niet goed..

Zit zelf nog op 1803
Zodra je naar 1809 gaat heb je ze al aan boord, dus het is meer uitstel dan wat anders.

• Reconhell
nelizmastr schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:04:
[...]

Zodra je naar 1809 gaat heb je ze al aan boord, dus het is meer uitstel dan wat anders.
Is dat zo? dan ram ik het uit de OS. of dan update ik nooit.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:32
Waarom hou je je hier überhaupt mee bezig? Gewoon je computer gebruiken, en je niet druk maken over updates.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:29
Reconhell schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:42:
[...]

Hoe ga je het doen dan als het standaard erin zit? Het is niet zo dat je even de update kan verwijderen :P

Mag hopen dat je blijft updaten anders mag je wat mij beteft terug naar pen en pappier :+ niet updaten heeft zoveel risico dat het teveel is om op te noemen tegenwoordig.

[Voor 22% gewijzigd door HKLM_ op 18-10-2018 20:52]

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Reconhell schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:42:
[...]

Succes. Over 12 maanden gaat 1803 uit de ondersteuning van Microsoft en komen er geen patches meer.

Deze discussie heeft geen zin. Als je niet wilt updaten, gebruik dan geen Windows. Pleur DOS op je PC :+

• Reconhell
nelizmastr schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:53:
[...]

Succes. Over 12 maanden gaat 1803 uit de ondersteuning van Microsoft en komen er geen patches meer.

Deze discussie heeft geen zin. Als je niet wilt updaten, gebruik dan geen Windows. Pleur DOS op je PC :+
Problem solved toch dan? Nooit meer updaten. Opflikkeren met updates die mijn performance aantasten.
Tegen die tijd heb ik wel een nieuwe pc zonder deze "bugs"

Maargoed verder ontopic, zijn er nog andere patches die dit veroorzaken of is de update die opgenoemd heb tot heden de enigste? Ik vermoedde dat er nog 1 was.

[Voor 4% gewijzigd door Reconhell op 18-10-2018 21:12]

• HKLM_
.

[Voor 99% gewijzigd door HKLM_ op 18-10-2018 21:20]

• HKLM_
Reconhell schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:11:
[...]

Problem solved toch dan? Nooit meer updaten. Opflikkeren met updates die mijn performance aantasten.
Tegen die tijd heb ik wel een nieuwe pc zonder deze "bugs"

Maargoed verder ontopic, zijn er nog andere patches die dit veroorzaken of is de update die opgenoemd heb tot heden de enigste? Ik vermoedde dat er nog 1 was.
Naja je moet het zelf weten: maar ik denk dat je
spectre bedoelt : KB4078130 https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4078130 ?

[Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 18-10-2018 21:20]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gewoon je eigen lijn trekken; laat Microsoft het maar uitzoeken met die "zogenaamde" security-updates. Maar als je dan graag een goede discussie wil omtrent "welke updates zorgen voor minder / meer performance", dan lijkt het me zinvol dat je even je hele software-stack meeneemt in het verhaal.

- alle drivers en hun performance ten opzichte van een kernel-build
- alle overige software en hun performance ten opzichte van een kernel-build
- alle microcode-patches (Meltdown etc) en hun performance ten opzichte van een kernel-build

Het is relatief onzin om te zeggen: ik wil update X niet van die ene fabrikant. Want de volgende fabrikant kan best specifiek gebruik maken van die update X. Dan kan je de komende maanden / jaren waarschijnlijk topics blijven openen met "mijn GPU-driver wil niet updaten" of "Chrome sandbox werkt niet" of "ik krijg SSL errors bij die en die site".

Even kijken: eerder dit jaar miste je bijna 50% performance en dat had niets met updates te maken. En een jaar geleden had je ook ruzie met Kodi die soms 100% trok maar dat leek ook niet aan een bepaalde update te liggen. En je hebt al 6 maanden plezier van Windows 10 omdat je USB-drives niet verwijderd kunnen worden ondanks dat je wel update in de tussentijd.

Mogelijk dat ik het volledig verkeerd inschat nu maar wordt het al met al geen tijd dat je dus niet gewoon van Windows afstapt en op zoek gaat naar een ander OS? Niet dat Linux of OSX geen "verplichte" patches heeft maar met Linux heb je in ieder geval de vrijheid om bepaalde packages absoluuuut niet te installeren en als dan 3 maanden later een andere update niet lukt, wordt er over het algemeen ook aangegeven omdat je 3 maanden geleden package Y niet hebt geinstalleerd.

En voor je games kan je onder andere op Phoronix lezen dat Vulkan best goed functioneert op Linux en als ik andere topics mag geloven, kan je met Wine best een aantal bekende games spelen onder Linux. Zelfs Steam heeft al bijna 200 native Linux-games in de Store staan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Reconhell
MAX3400 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:22:
Gewoon je eigen lijn trekken; laat Microsoft het maar uitzoeken met die "zogenaamde" security-updates. Maar als je dan graag een goede discussie wil omtrent "welke updates zorgen voor minder / meer performance", dan lijkt het me zinvol dat je even je hele software-stack meeneemt in het verhaal.

- alle drivers en hun performance ten opzichte van een kernel-build
- alle overige software en hun performance ten opzichte van een kernel-build
- alle microcode-patches (Meltdown etc) en hun performance ten opzichte van een kernel-build

Het is relatief onzin om te zeggen: ik wil update X niet van die ene fabrikant. Want de volgende fabrikant kan best specifiek gebruik maken van die update X. Dan kan je de komende maanden / jaren waarschijnlijk topics blijven openen met "mijn GPU-driver wil niet updaten" of "Chrome sandbox werkt niet" of "ik krijg SSL errors bij die en die site".

Even kijken: eerder dit jaar miste je bijna 50% performance en dat had niets met updates te maken. En een jaar geleden had je ook ruzie met Kodi die soms 100% trok maar dat leek ook niet aan een bepaalde update te liggen. En je hebt al 6 maanden plezier van Windows 10 omdat je USB-drives niet verwijderd kunnen worden ondanks dat je wel update in de tussentijd.

Mogelijk dat ik het volledig verkeerd inschat nu maar wordt het al met al geen tijd dat je dus niet gewoon van Windows afstapt en op zoek gaat naar een ander OS? Niet dat Linux of OSX geen "verplichte" patches heeft maar met Linux heb je in ieder geval de vrijheid om bepaalde packages absoluuuut niet te installeren en als dan 3 maanden later een andere update niet lukt, wordt er over het algemeen ook aangegeven omdat je 3 maanden geleden package Y niet hebt geinstalleerd.

En voor je games kan je onder andere op Phoronix lezen dat Vulkan best goed functioneert op Linux en als ik andere topics mag geloven, kan je met Wine best een aantal bekende games spelen onder Linux. Zelfs Steam heeft al bijna 200 native Linux-games in de Store staan.
Goed bedoeld verhaal misschien. Maar geloof er geen bal van. Niet dat het onmogelijk is, maar onwaarschijnlijk. Iig. zie ik dat dan wel tegen die tijd. Zoals ik zei het kan goed dat ik met +- 2 jaar een 4k PC heb. tot die tijd kan ik het wel uitzingen hoor.

• HKLM_
Reconhell schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:26:
[...]

Goed bedoeld verhaal misschien. Maar geloof er geen bal van. Niet dat het onmogelijk is, maar onwaarschijnlijk. Iig. zie ik dat dan wel tegen die tijd. Zoals ik zei het kan goed dat ik met +- 2 jaar een 4k PC heb. tot die tijd kan ik het wel uitzingen hoor.
Wat voor pc heb je nu dan? Ik heb deze op verschillende systemen uitgerold maar merk er echt helemaal niks van.

Mijn I7 7700 met 32Gb is nog net zo snel als voor de updates. Ik heb zelfs het gevoel dat met de laatse windows update 1809 hij nog beter loopt :P

Kijk tevens deze video eens wat die updates inhouden en waarom je ze beter wel kan hebben.

[Voor 12% gewijzigd door HKLM_ op 18-10-2018 21:35]

• MAX3400

MAX3400

Reconhell schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:26:
[...]

Goed bedoeld verhaal misschien.
...
4k PC heb. tot die tijd kan ik het wel uitzingen hoor.
Oke, en aangezien 4K nog meer performance nodig heeft, is elke procent verlies in absolute waarden groter dan elke procent die je nu verliest qua performance. Als je nu een i5-8600 hebt op trubo 4.1GHz of zometeen een i5-9600 op turbo 5.1GHz, is 5% verlies dus respectievelijk 200MHz en 260MHz...

Blijft dus het verhaal: je kan hardware en geld erbij prikken maar als je komt vragen welke updates geen performance-impact hebben, waarom is dan nieuwe hardware de oplossing ipv je software onder controle krijgen?

En inderdaad; het was goed bedoeld maar als je inderdaad niet inhoudelijk wil ingaan op mijn vragen en suggesties, wat zou je dan wel graag zien als antwoord in je topic?

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-12-2021
Reconhell schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:35:
[...]
Top goed verhaal, lekker kort. Je bedoelt dus de synthetische benchmark tests die genoemd worden? Het heeft invloed ja, iets vooral voor dingen als Hyper-V en iets op disk I/O niveau, maar in applicaties zoals video compilation, gaming, picture editing (photoshop etc) heeft het geen (merkbare) impact.

Ik lees hier vooral: "OMFG de telegraaf/metro/elke trollerige troep krant die wat zegt om aandacht te trekken zegt dat mijn PC hierdoor super traag wordt laat ik het maar niet installeren".

Lees wat tech artikelen en dan niet alleen van het maakt mijn PC slomer maar ook met wat er (kan) gebeuren als je niet patched:
https://arstechnica.com/g...es-will-hurt-performance/
https://arstechnica.com/g...istic-attacks-get-closer/
https://arstechnica.com/g...tion-to-overflow-buffers/
https://arstechnica.com/g...be-leaked-over-a-network/

Even daargelaten over dat je ook alle eventuele vergoeding(en)/garanties van banken kan vergeten bij het verdwijnen van geld (door hack of wat ook) omdat je, je niet aan de regels van deze houd om een "veilig OS" te draaien.

• Reconhell
HKLM_ schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:18:
[...]

Naja je moet het zelf weten: maar ik denk dat je
spectre bedoelt : KB4078130 https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4078130 ?
Dankje top man!

• Reconhell
Starke schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:33:
[...]

Top goed verhaal, lekker kort. Je bedoelt dus de synthetische benchmark tests die genoemd worden? Het heeft invloed ja, iets vooral voor dingen als Hyper-V en iets op disk I/O niveau, maar in applicaties zoals video compilation, gaming, picture editing (photoshop etc) heeft het geen (merkbare) impact.

Ik lees hier vooral: "OMFG de telegraaf/metro/elke trollerige troep krant die wat zegt om aandacht te trekken zegt dat mijn PC hierdoor super traag wordt laat ik het maar niet installeren".

Lees wat tech artikelen en dan niet alleen van het maakt mijn PC slomer maar ook met wat er (kan) gebeuren als je niet patched:
https://arstechnica.com/g...es-will-hurt-performance/
https://arstechnica.com/g...istic-attacks-get-closer/
https://arstechnica.com/g...tion-to-overflow-buffers/
https://arstechnica.com/g...be-leaked-over-a-network/

Even daargelaten over dat je ook alle eventuele vergoeding(en)/garanties van banken kan vergeten bij het verdwijnen van geld (door hack of wat ook) omdat je, je niet aan de regels van deze houd om een "veilig OS" te draaien.
Dat is niet (geheel) waar. Ik gebruik emulators daar is er zeker verschil te bemerken. Misschien zal het idd verschillen op welk vlak het verschil is maar al is het maar 0,000001 FPS opzouten moet die troep.

• Reconhell
HKLM_ schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:50:
[...]

Hoe ga je het doen dan als het standaard erin zit? Het is niet zo dat je even de update kan verwijderen :P

Mag hopen dat je blijft updaten anders mag je wat mij beteft terug naar pen en pappier :+ niet updaten heeft zoveel risico dat het teveel is om op te noemen tegenwoordig.
Zojuist een manier gevonden "InSpectre.exe"
https://www.grc.com/inspectre.htm

Ramt de patch uit elke versie van windows!! Hoera _/-\o_ _/-\o_
Echt waar zo'n hekel aan crap updates.

Gister ook al skype nieuwe update en crasht alleen maar sinds dan, of 2x gebeld worden door 2 skypes tegelijk. *knip* Niet nodig

[Voor 3% gewijzigd door TheVMaster op 19-10-2018 12:36]

• HKLM_
Reconhell schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:38:
[...]

Gister ook al skype nieuwe update en crasht alleen maar sinds dan, of 2x gebeld worden door 2 skypes tegelijk. Ophoeren microsoft. echt waar.
Veel plezier i'm out...

• MAX3400

MAX3400

Reconhell schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:36:
[...]

Dat is niet waar. Ik gebruik emulators
Uhuh... Je verliest meer performance aan de "vertaling" die een emulator doet dan een gemiddelde Microsoft-update.
maar 0,000001 FPS opzouten moet die troep.
Ja, want die ene frame per (omgerekend) 27 uur verschil ga je echt merken... :+

Wat is je punt nou dan? Anders dan dat je best aan het ranten bent tegen Microsoft, lijkt het er op dat je ergens eigen ideeen hebt (daar zijn jij en ik al eerder tegenaan gelopen en niet uitgekomen) en dan als een "gek" tekeer gaat in een topic en 0 advies / tips accepteert.

Wat verwacht je nu van ons? Dat we ja&amen knikken dat updates slecht voor je zijn? Of dat we meedenken over synthetische metingen die je bewijsbaar & reproduceerbaar op jouw systeem hebt gemeten en als "rapportage" aan ons inzichtelijk wil maken?

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Man man man, al dit gezeik zelfs al zou het voor maar 0,000001 FPS winst zijn. Ik hoop oprecht dat je als enige op je thuisnetwerkje zit.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:43
@Reconhell dus om het even duidelijk te krijgen wat je nu precies wilt bereiken.

Je wilt geen updates installeren want dat zou je performance aantasten.
Je wilt dus liever lekker internetten op een bak met een berg known security holes waar iedere virus,worm, trojan malware maker bekend mee is en actief gebruik van maakt.

Veel plezier daarmee dan, ik ga daar mijn tijd en energie iig niet aan verspillen.

Dat je over 2 jaar een machine koopt waar dit probleem niet meer in zit betwijfel ik overigens ook. Spectre en meltdown zijn issues in de architectuur/basis van de chips. Wat de fixes doen is niks anders dan bepaalde features uitzetten (dat kost je dan ook die performance) waardoor je het probleem omzeilt en niet meer vulnerable bent.

Doordat het zo in de basis van de chips zit zie ik het niet gebeuren dat het in de eerst komende 2 nieuwe series chips is gefixt. Dat gaat nog wel even duren.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Reconhell schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:36:
[...]

Dat is niet (geheel) waar. Ik gebruik emulators daar is er zeker verschil te bemerken. Misschien zal het idd verschillen op welk vlak het verschil is maar al is het maar 0,000001 FPS opzouten moet die troep.
Zeker ook tegen vaccinaties, omdat die Autisme veroorzaken. Man, man, man wat een logica. |:(

• Reconhell
eric.1 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:44:
Man man man, al dit gezeik zelfs al zou het voor maar 0,000001 FPS winst zijn. Ik hoop oprecht dat je als enige op je thuisnetwerkje zit.
Dat zit ik ook. Gaat om het principe gewoon. Heb niks te verliezen wat dat betreft. alles ook 2 traps verificatie.

• Reconhell
Craven schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:00:
@Reconhell dus om het even duidelijk te krijgen wat je nu precies wilt bereiken.

Je wilt geen updates installeren want dat zou je performance aantasten.
Je wilt dus liever lekker internetten op een bak met een berg known security holes waar iedere virus,worm, trojan malware maker bekend mee is en actief gebruik van maakt.

Veel plezier daarmee dan, ik ga daar mijn tijd en energie iig niet aan verspillen.

Dat je over 2 jaar een machine koopt waar dit probleem niet meer in zit betwijfel ik overigens ook. Spectre en meltdown zijn issues in de architectuur/basis van de chips. Wat de fixes doen is niks anders dan bepaalde features uitzetten (dat kost je dan ook die performance) waardoor je het probleem omzeilt en niet meer vulnerable bent.

Doordat het zo in de basis van de chips zit zie ik het niet gebeuren dat het in de eerst komende 2 nieuwe series chips is gefixt. Dat gaat nog wel even duren.
De lekken zijn al gefixt las ik in de nieuwste procesors las ik. Maar goed anders wacht ik toch gewoon nog langer ff geen probleem. En ja ik zit liever op een systeem wat kwetsbaar is. dan 1 of 2 fps te verliezen. Elke fps telt zeker bij lage dips in emulator games.

• Reconhell
@MAX3400 https://www.reddit.com/r/...formance_test_comparison/

[Voor 8% gewijzigd door Reconhell op 18-10-2018 23:36]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik ga hier even niks zeggen aangaande hypervisors en dergelijken maar heb wél even een vraagje aan de TS: Wat heb je 't liefst, een vertragende "patch" van Microsoft óf een exploit waarvan actief misbruik gemaakt kan worden?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Reconhell
wimmel_1 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:36:
Ik ga hier even niks zeggen aangaande hypervisors en dergelijken maar even een vraagje aan de TS: Wat heb je 't liefst, een vertragende "patch" van Microsoft óf een exploit waarvan actief misbruik gemaakt kan worden?
Dat laatste dus.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dan patch je je Windows systemen toch gewoon niet... Jouw probleem is dan (tijdelijk) opgelost?

[Voor 3% gewijzigd door Will_M op 18-10-2018 23:41]

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
wimmel_1 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:38:
[...]

Dan patch je je systemen toch gewoon niet... Jouw probleem is dan opgelost?
is het hele 'probleem' dan niet dat dat bij windows 10 simpel weg niet kan, en het maar slikken of stikken is..

gratis een ~30% I/O performance verliezen, tis nogal wat, daar zit je dan met b.v. je dure workstation... :X

dat het een heel erg usercase specifieke performance hit is laat ik even in het midden

[Voor 10% gewijzigd door mschol op 18-10-2018 23:44]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mschol schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:41:
[...]

is het hele 'probleem' dan niet dat dat bij windows 10 simpel weg niet kan, en het maar slikken of stikken is..

gratis een ~30% I/O performance verliezen, tis nogal wat, daar zit je dan met b.v. je dure workstation... :X
Dat performance issue ligt niet aan de MS patches maar aan de manier waarop de (Intel) processor aangesproken wenst te worden volgens de Intel firmware van dát "ding" hé...

Dat hele "Spectre" debacle is niet aan een Operating System te wijten maar aan de fabrikant van de processor welke er onder aan't werk is.

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
wimmel_1 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:45:
[...]

Dat performance issue ligt niet aan de MS patches maar aan de manier waarop de (Intel) processor aangesproken wenst te worden volgens de Intel firmware van dát "ding" hé...

Dat hele "Spectre" debacle is niet aan een Operating System te wijten maar aan de fabrikant van de processor welke er onder aan't werk is.
Maar MS pushed wel microkernel updates mee met zijn updates om zo niet gepatchde systemen alsnog van patches te voorzien, en dus die performance hit alsnog te introduceren bij mensen die daar helemaal niet om vragen (en bewust een groter risico willen lopen)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mschol schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:55:
[...]

Maar MS pushed wel microkernel updates mee met zijn updates om zo niet gepatchde systemen alsnog van patches te voorzien, en dus die performance hit alsnog te introduceren bij mensen die daar helemaal niet om vragen (en bewust een groter risico willen lopen)
MS pushed die microcode 100% terecht omdat er anders teveel niet gepatchte systemen blijven bestaan. Als jij systemen hebt welke "zomaar" vanop 't internet gepatched kunnen worden dan zullen dat waarschijnlijk ook geen bedrijfskritische systemen zijn?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt met Inspectre de betreffende mitigaties uitschakelen, zodat je dus gewoonde oude performance hebt. Met sommige CPU's is er nauwelijks performance loss, dus verdiep je eerst goed in de materie alvorens dit te doen.

Dit doet het dus niet. De updates worden 'gewoon' geïnstalleerd, alleen worden in het register instellingen aangepast, waardoor de mitigaties uitgeschakeld worden. Verdiep je zelf dus even goed, want niet elke CPU heeft te maken met een grote performance loss. Dus voordat je rant dat het crap updates zijn; verdiep je er dus even in, want ze zijn er echt niet voor niets.

En verder is een performance test van een emulator inderdaad heel representatief overall gezien... :')

[Voor 89% gewijzigd door CH4OS op 19-10-2018 00:24]

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Gezien het het feit dat @Reconhell alleen op zijn netwerkje zit komt ie vast wat aandacht te kort thuis en daarbuiten zo te lezen ook. Fijn dat er voor deze mensen er nog got is 🙃

Tesla Model 3 LR AWD

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CH4OS schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 00:12:
Je kunt met Inspectre de betreffende mitigaties uitschakelen, zodat je dus gewoon extra performance hebt. Met sommige CPU's is er nauwelijks performance loss, dus verdiep je eerst goed in de materie alvorens dit te doen.
Tot aan welke versie van Spectre werkt die "Scan"? Ik kan me niet herinneren dat Qualys bijvoorbeeld al simpel kán detecteren welke versie er daadwerkelijk nog vurnerable is? :o

[Voor 4% gewijzigd door Will_M op 19-10-2018 00:21]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Daar heb ik dan weer geen idee van... :P

• MAX3400

MAX3400

Goed verhaal, verwijzen naar een build die jij niet hebt. Dat noemen we hypochondrische reflectie.

In meerdere topics tot nog toe ontwijk je alle (moelijker) technische vragen en wil/kan je niets zels "bewijzen" omtrent de specifieke instellingen / issues die voor jou gelden.

Maar kan je niet gewoon je PC van het internet halen? Scheelt een heel stuk aan ergernis voor je. Geen onvrijwillige updates meer "omdat Microsoft het nodig vindt".

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:06
[...]

Gister ook al skype nieuwe update en crasht alleen maar sinds dan, of 2x gebeld worden door 2 skypes tegelijk. Ophoeren microsoft. echt waar.
Ik zie de post wel verschijnen waarin je meldt dat je gehele PC niet meer reageert en deze nu allerlei vreemde zaken aan het doen (lees: gehacked..) :+

Die patches worden met een reden uitgebracht. Hetzelfde geldt voor onderhoud aan je auto / fiets / motor / brommer, etc.. Sla je die ook over omdat er een kans bestaat dat dit voertuig mogelijk anders zou reageren na dat onderhoud ?

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-03 09:35
nextware schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:43:
[...]

Ik zie de post wel verschijnen waarin je meldt dat je gehele PC niet meer reageert en deze nu allerlei vreemde zaken aan het doen (lees: gehacked..) :+
Of leuker, zijn bankrekening leeg en weet niet hoe dit toch zou kunnen komen :+

• Reconhell
MAX3400 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 06:35:
[...]

Goed verhaal, verwijzen naar een build die jij niet hebt. Dat noemen we hypochondrische reflectie.

In meerdere topics tot nog toe ontwijk je alle (moelijker) technische vragen en wil/kan je niets zels "bewijzen" omtrent de specifieke instellingen / issues die voor jou gelden.

Maar kan je niet gewoon je PC van het internet halen? Scheelt een heel stuk aan ergernis voor je. Geen onvrijwillige updates meer "omdat Microsoft het nodig vindt".
Dat heet gewoon het zekere voor het onzekere nemen punt.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Reconhell schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:46:
[...]

Welk 'zekere' is dat precies? Je verliest aanzienlijk meer performance door nieuwe programma's, restanten van deinstallaties en achtergrond programma's (discord en onzin), dan die hele spectre patches.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Neen, patches uitvoeren heet het zekere voor het onzeker nemen. Uit alles wat hierboven gepost is blijkt bij mij dat het enige wat telt je eigen mening is. Een mening die ontstaat door en gebrek aan technische kennis en die niet objectief kan onderbouwd worden, waarbij elke tegen indicatie die gegeven wordt dat je het fout hebt het liefst van al terug zou zien verdwijnen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-12-2021
[...]

Dat heet gewoon het zekereonzekere voor het onzekere nemen punt.
Fixed that for you >:).

Je maakt zeker een punt ja, het punt hoe moet niemand zijn computer gebruiken tenzij deze geen toegang heeft tot internet.

Zoals al eerder gezegd door meerdere personen hier @MAX3400 @HKLM_ die best veel tijd hebben genomen met uitschrijven van de problemen die je veroorzaakt en eventuele performance loss (in zeer specifieke situaties).

Er is niet voor niks (in het begin) aangegeven installeer deze patches en als ze eventueel teveel performance loss geven kan je ze na de hand altijd verwijderen. Tegenwoordig wordt gewoon aangeraden ze te installeren.

In dit hele topic zien we van @Reconhell geen impact die het op zijn computer heeft behalve wat verwijzingen naar een reddit topic. Je weet dat internet meer volstaat met problemen, dan met voor mij werkt het wel goed toch, die paar replies in het topic staan tegenover de niet aanwezige geen replies (de overige 97-99% van de mensen die Windows 7-10 draaien en er niks van merken).

[Voor 5% gewijzigd door Starke op 19-10-2018 10:23]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:35

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[...]

Ik raad je aan je eens te verdiepen in de risico's van het niet patchen. Patches worden niet voor niets uitgegeven. Verder vind ik je houding en taalgebruik behoorlijk storend. Hiernaast kom je aan met generalisaties en onderbouw je vrijwel geen enkele stelling. Wat betreft de Spectre / Meltdown patches; wat merk je in de praktijk nu echt van performance vermindering?

Die tool "ramt de patch" niet uit Windows overigens maar stelt alleen een registery key die de protectie uitschakeld zo te zien.

[Voor 7% gewijzigd door Bor op 19-10-2018 10:50]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad, Reconhell:
1) Die Reddit link zegt niet veel - zie ook de reacties er bij. Wat zijn de concrete resultaten van nette metingen die je zelf op je eigen systeem hebt gedaan? Heb je structureel meer dan 1% verschil kunnen meten? En was dat ook merkbaar? Verder volkomen identieke situaties natuurlijk en natuurlijk dubbelblind testen :P

2) Wat is je inschatting van hoeveel malware je systeem kan vertragen? 20% of 80%? (En ransomware 100%?) Op basis waarvan denk je dat je geen risico loopt?

Op basis van vage gevoelens beslissingen nemen die niet alleen een gevaar vormen voor je zelf (vertraging door malwarebesmetting, de zekerheid dat er bekende bugs in je systeem zitten, etc.) maar ook voor anderen (malware verspreiden, malwaremakers financieren doordat er bv. een coin miner op je systeem mee gaat lopen, etc.). Zeker als je in oudere topics hebt aangegeven ook al geen virusscanner te willen draaien. Je komt zodoende helaas op mij over zoals anti-vaxxers dat doen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
[...]

_O- _O-

Mij bekruipt het gevoel dat je echt geen flauw idee hebt hoe de vork nou echt in de steel zit, en de intentie om hier achter te komen is nog verder weg.

"Dit is k#t, dus updates weg....roar ik moet tot 5 fpswinst kunnen pakken, k#t Microsoft (en ieder andere OS-distributeur) die me veilig probeert te houden".

Ook leuk dat je overal tweetraps authenticatie gebruikt, vrij nutteloos als je systeem zelf zo lek als een mandje is.

• Legendfusion
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-09-2022

Legendfusion

https://hedio.nl

Ik vind de houding van TS echt vreemd. Zekere voor het onzekere nemen maar dan niet updates willen installeren die gewoon nodig zijn om het veilig te houden. Welke zekerheid krijg je dan? Dat je een onveilige pc hebt. Goed gedaan. De hele houding van TS is ... triest. Snap dan ook niet waarom er nog zoveel mensen deze meneer/mevrouw proberen te helpen. Ga het dan zelf oplossen of installeer een ander OS.

Hedio, domeinen/hosting

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je het zekere voor het onzekere wilt, dan installeer je toch juist die patches? :? 8)7

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

If you make something idiot-proof, the universe will just invent a better idiot.
Waarvan akte. Manmanman wat een niveau en wat een topic :N :F

@Reconhell Je weet dat 't onverantwoord is die PC aan 't internet te hangen? Niet alleen voor jezelf maar ook voor de rest van de internettende mensheid? Update/patch gewoon je PC en neem die halve frame per week voor lief. Ik zie werkelijk waar niet waarom je 't jezelf zo moeilijk maakt en tegen de stroom in meent te moeten zwemmen... Ik lees in heel je argumentatie niet één goede reden om niet te updaten en in je posthistorie zie ik er zo een heleboel om wél; te updaten. En nee, een halve frame per week is geen goede reden; zelfs 1FPS is geen goede reden (en als je geen hardcore gamer bent maar je PC voornamelijk voor (semi)professionele doeleinden gebruikt of telebankieren of whatever dan is 10FPS en zelfs 30FPS nog geen goede reden. En dan heb je echt, wer-ke-lijk waar geen drol aan je 2 traps verificatie want met een Spectre / Meltdown hack laten ze je gewoon lekker inloggen met je 2FA en veranderen ze last-minute gewoon het bedrag (bijvoorbeeld))

[Voor 45% gewijzigd door RobIII op 19-10-2018 11:17]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-03 17:43

TheVMaster

Moderator WOS
Om heel eerlijk te zijn heb ik weinig meer toe te voegen aan de reacties van mijn zeer gewaardeerde collega's @F_J_K, @Bor en @RobIII.

Dit topic gaat helemaal nergens over en om nu niet te gaan patchen om vervolgens 0,00001 FPS (of iets in die order van grootte) te winnen lijkt mij toch niet opwegen tot het wel patchen van je systeem.

Deze gaat dus op slot...enneh ga gewoon ff patchen TS! Ohw...en @Reconhell probeer de volgende keer even de je eigen reactie te bewerken in plaats er een tripple-post van te maken. Dat is ook compleet nergens voor nodig. Je doet dat namelijk niet een maar twee keer in eenzelfde topic. Niet meer doen!

[Voor 24% gewijzigd door TheVMaster op 19-10-2018 12:45]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee