Toon posts:

Kan Hardeschijf soms niet "safe removen"

Pagina: 1
Acties:

• Reconhell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2018
Terwijl ik 100% niks met die schijf doe, zelfs als ik explorer afsluit en reboot wilt hij hem soms niet safe removen.

Hoe kan dit nou? Loop al jaren met dit probleem eigenlijk.
Dacht laat ik nou maar eens een topic maken.

Verschillende hardeschijven, verschillende systemen en OS'en gehad waarop ik dit probleem heb.
Deze functie is kritiek voor mijn media speler omdat hij HD's niet accepteerd die niet safe removed zijn...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dan ligt het dus mogelijk aan je chipset en BIOS aangezien je OS en device al hebt uitgesloten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:09
MAX3400 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:37:
Dan ligt het dus mogelijk aan je chipset en BIOS aangezien je OS en device al hebt uitgesloten?
Hmm ik heb hier ook nog zo'n externe HDD. Deze werd totaal niet meer herkend dus daar een ''eigen'' externe HDD van gemaakt.
Sindsdien werd die gewoon perfect maar heeft deze ook geen optie om hem ''uit te werpen'' via bijv rechtermuisknop.

Zijn PC lijkt dus ook gewoon de externe hdd als een interne hdd te zien en daar gaat het volgens mij fout :)
Kwaaltje van de HDD lijkt mij dus en niet bestemd als externe HDD.

@topicstarter, mocht je geen zin hebben om het uit te zoeken dan kan je natuurlijk eerst altijd je PC uitschakelen alvorens je de hdd ontkoppelt. Niet handig, wel makkelijk :P

• MAX3400

MAX3400

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:54

MsG

Forumzwerver

Krijg je dan de melding dat het medium in gebruik is of gewoon geen melding maar ook geen ontkoppeling?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Reconhell
Krijg de melding dat hij niet ontkoppeld kan worden omdat het in gebruik is idd.

Ja dat is natuurlijk geen oplossing pc elke x uit zetten als je in een proces bent van mutiple hot swappings..
En dat beantwoord de vraag niet waarom dit uberhaupt gebeurd. Maakt echt 0 sense. Als je die schijf geen eens gebruikt dat die melding komt...

Chipset en bios lijkt me stug? omdat ik dit probleem al heel mijn leven heb.. met veel verschillende hardware.

Heeft niemand dit nooit dan?
Dat je alles gesloten hebt, lekker safe remove clickt en dat niet wilt lukken hoe vaak je het ook opnieuw probeerd, en maar de usb kabel eruit haalt?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:54

MsG

Forumzwerver

Ik heb dit ook weleens, maar vaak is er wel een duidelijke correlatie tussen een bepaald programma die bijvoorbeeld alle schijven uitleest wat nog openstaat en de melding.

Wat draai je bijvoorbeeld standaard allemaal voor software? Heb je bijvoorbeeld van die hippe software die van die visuele metertjes geeft over schijf- en ram-gebruik? Of post eens je opstartlog?

Wat je ook nog kan proberen is bij Schijfbeheer de schijfletter te verwijderen, maar dan zul je hem bij aansluiten weer handmatig moeten toewijzen, ook niet echt een werkbare blijvende optie :-P

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:33
Gooi die harddisk in een NAS en dan kan elk netwerkapparaat er van lezen en erop schrijven.

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Een virusscanner actief op de nieuw aangesloten schijf? Dat wil soms ook wel gebeuren, dan is de schijf dus actief en niet te verwijderen.

In this world, Elwood, you must be oh so smart or oh so pleasant. Well, for years I was smart. I recommend pleasant. You may quote me.

• MAX3400

MAX3400

Euh... Beste oplossing voor deze storage situatie 14 hardeschijven ?

Ik begin enigszins nu mijn vragen te stellen bij dit topic... Als je tientallen TB's in allerlei RAID & FS-opstellingen weet te plaatsen, hoe kan de huidige topicstart dan wat summierder zijn?

Als in; je weet voldoende van storage maar "lezen" en "troubleshooten" of/wanneer Safe Remove een keertje niet werkt, is ineens een uitdaging, zeker als je er al je hele leven last van hebt (overbodig natuurlijk maar jij had nog geen USB sticks en safe removal toen je nog de hele dag op je rug lag met een fles in je snater).

• Reconhell
MAX3400 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 18:02:
Euh... Beste oplossing voor deze storage situatie 14 hardeschijven ?

Ik begin enigszins nu mijn vragen te stellen bij dit topic... Als je tientallen TB's in allerlei RAID & FS-opstellingen weet te plaatsen, hoe kan de huidige topicstart dan wat summierder zijn?

Als in; je weet voldoende van storage maar "lezen" en "troubleshooten" of/wanneer Safe Remove een keertje niet werkt, is ineens een uitdaging, zeker als je er al je hele leven last van hebt (overbodig natuurlijk maar jij had nog geen USB sticks en safe removal toen je nog de hele dag op je rug lag met een fles in je snater).
Beetje vreemde reactie.
Iedergeval ik maakte nooit religeus gebruik van deze functie omdat ik dacht dat het niet boeide en omdat ik dit toen dus ook al had. Nu weet ik dat dit weldegelijk uitmaakt, en vandaar dit topic.

Ik gebruik op dit moment geen raid of andere dingen gewoon simpel gewoon usb hd in en uit max 3 usb hd's aangesloten.

• Reconhell
Ex Nunc schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 18:01:
Een virusscanner actief op de nieuw aangesloten schijf? Dat wil soms ook wel gebeuren, dan is de schijf dus actief en niet te verwijderen.
Gebruik alleen malwarebytes.. geen antivirus.
Zal er eens opletten en dan malwarebytes killen of dat uitmaakt...

• MAX3400

MAX3400

Reconhell schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 18:14:
[...]

Beetje vreemde reactie.
Iedergeval ik maakte nooit religeus gebruik van deze functie omdat ik dacht dat het niet boeide en omdat ik dit toen dus ook al had. Nu weet ik dat dit weldegelijk uitmaakt, en vandaar dit topic.

Ik gebruik op dit moment geen raid of andere dingen gewoon simpel gewoon usb hd in en uit max 3 usb hd's aangesloten.
Dan vind ik dit dus weer een vreemde reaktie. Ik probeerde te duiden dat je aan de ene kant "godsdure" disk-arrays in de lucht wil brengen/houden en dus enige kennis lijkt te hebben hoe storage-controllers werken en welke commando's daaroverheen zouden kunnen gaan als het aankomt op error-checking, aansturing, caching alsmede firmwares, specifieke ondersteuning voor hotswap etc

Je post in dit topic het volgende:
Verschillende hardeschijven, verschillende systemen en OS'en gehad waarop ik dit probleem heb.
Deze functie is kritiek
ls je in een proces bent van mutiple hot swappings
Chipset en bios lijkt me stug? omdat ik dit probleem al heel mijn leven heb
en maar de usb kabel eruit haalt
Deze uitspraken staan echt haaks op de kennis die je in andere topics lijkt te hebben. Je huidige topicstart laat dus niet eens zien over welke chipsets het nu gaat, noch welke documentatie je daarover hebt gelezen, over welk huidig OS het gaat, etc. En het is kritiek en je zit in hotswap processen etc.

Maar tegelijkertijd zeg je wel dat het stug is dat het aan een chipset kan liggen. En dat het je hele leven al bestaat (wat me dus sowieso stug lijkt) en als klap op de vuurpijl leg je je erbij neer en trek je gewoon de USB-kabel eruit.

Wat is nou precies het idee van dit topic? Een oplossing vinden waar je niet echt heel hard zelf aan meewerkt? Een algemeen inventerisatie van/voor iedereen die wel eens wel/niet een USB-device netjes kan ontkoppelen? Of is het een andere insteek die ik nog niet gelezen heb?

Want je stapt ook over het issue heen wat de USB-standaarden voorschrijven: hot-swappable op de controller. Dat een OS en/of een chipset dit niet toestaan (of wederom willekeurig), lijkt dus meer te zitten in de processen die de storage-controller van een extern device blijven aanspreken. Aan de andere kant; omdat USB op OSI-laag 1 al begint, zou die "uiiteindelijk" voorrang moeten krijgen en heb je weinig/niets te maken met een random icoontje waar je op kan klikken en kiezen voor "Safe Remove".

Hoor het graag; ik ben ook zoekende naar een oorzaak/gevolg voor jouw vraagstelling...

• Reconhell
Vandaag heb ik het probleem dus weer. ALLES afgesloten malwarebytes en alle achtergrond processen.
explorer .exe afgesloten opnieuw gestart.

En doodleuk wilt de schijf niet safe removen.. Ik ben niet gek.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Reconhell schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:52:
Krijg de melding dat hij niet ontkoppeld kan worden omdat het in gebruik is idd.
Je kan toch gewoon zien welk programma de HDD in gebruik heeft met Windows Sysinternals Handle?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Reconhell
En ik heb dus nog steeds het probleem terwijl ik 100% zeker weet dat de disk niet gebruikt word....

Heeft niemand dit dan ooit? kan dat amper geloven omdat dit zo in windows gebakken zit dat andere gebruikers dit ook vast wel eens mee gemaakt moeten hebben.

• MAX3400

MAX3400

Reconhell schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:04:
En ik heb dus nog steeds het probleem terwijl ik 100% zeker weet dat de disk niet gebruikt word....
+
DJMaze schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:50:
[...]

Je kan toch gewoon zien welk programma de HDD in gebruik heeft met Windows Sysinternals Handle?
En gaf de hint van @DJMaze inderdaad 0 resultaat toen je het euvel weer tegenkwam?

• Reconhell
MAX3400 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:07:
[...]

+

[...]

En gaf de hint van @DJMaze inderdaad 0 resultaat toen je het euvel weer tegenkwam?
Weet niet precies welke tool hij bedoeld. Maar process explorer word ik niks wijzer uit.

• MAX3400

MAX3400

Reconhell schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:13:
[...]

Weet niet precies welke tool hij bedoeld. Maar process explorer word ik niks wijzer uit.
Process Explorer? Dacht dat https://docs.microsoft.co...nternals/downloads/handle was aangeraden?

• Reconhell
Ik had gegoogled en vond SysinternalsSuite.zip. en daaruit de process monitor gedraait maarnet eens die van je link geprobeerd. en dan opend een command line tool en verdwijnt hij weer... niet echt nuttig.

• MAX3400

MAX3400

Reconhell schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:26:
[...]
. en dan opend een command line tool en verdwijnt hij weer... niet echt nuttig.
Lastig inderdaad. Wel de instructies gelezen?

• Reconhell
MAX3400 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:28:
[...]

Lastig inderdaad. Wel de instructies gelezen?
Ik snap daar toch niks van... veel te technisch.

• MAX3400

MAX3400

Reconhell schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:43:
[...]

Ik snap daar toch niks van... veel te technisch.
Doe je nou zo omdat je geen antwoord krijgt? Of heb je verschillende momenten van verlichting waar je wel iets kan/wil?

Zoals ik eerder al aangaf; jij (!!) opent topics die qua topicstart en "technische termen" wel 100x hoger/moeilijker zijn dan een cmd-line van 1 parameter doorgronden. En dan krijgen wij als antwoord hier "snap ik niet" of "werkt niet"?

Hoe kunnen we jou nu verder helpen? Wat verwacht je van ons? Welke denkwijze of technische mankementen snappen we niet van je?

• Reconhell
MAX3400 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 18:27:
[...]

Doe je nou zo omdat je geen antwoord krijgt? Of heb je verschillende momenten van verlichting waar je wel iets kan/wil?

Zoals ik eerder al aangaf; jij (!!) opent topics die qua topicstart en "technische termen" wel 100x hoger/moeilijker zijn dan een cmd-line van 1 parameter doorgronden. En dan krijgen wij als antwoord hier "snap ik niet" of "werkt niet"?

Hoe kunnen we jou nu verder helpen? Wat verwacht je van ons? Welke denkwijze of technische mankementen snappen we niet van je?
Even heel simpel. Gewoon iets wat NORMAAL is. En duidelijk aanwijzing waarnaar te kijken. Niet een tutorial naar een boekwerk wat nauwelijks is om te begrijpen dit trekt mijn hoofd niet. Dus meaw gewoon een normale GUI.
Ik zit dan wel op tweakers maar zo'n tweaker ben ik nou ook weer niet.
En dat is niet erg want gelukkig zijn er genoeg dit dat wel zijn.

[Voor 11% gewijzigd door Reconhell op 07-09-2018 19:09]

• DJMaze
  • Niet online

• Reconhell
En waar moet ik dan op letten?
Voor zover ik zie lijkt dat hetzelfde als task manager.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:34

Ravefiend

Carpe diem!

Menu Find --> Handle or DLL String en voer dan eens de drive in, zoals 'E:\'.

• Reconhell
Ravefiend schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:28:
Menu Find --> Handle or DLL String en voer dan eens de drive in, zoals 'E:\'.
Thanks, dit is wat hij vond.
Op het moment http://prntscr.com/krt3j3

En nog steeds wilt hij niet unpluggen.

Zoals je kunt zien is er niets wat mijn HD lijkt aan te spreken??
Ander dan wat vanuit systeem windows gebeurd?
Geen idee wat die RMmetadata is
Maar lijkt me vrij standaard shit.. Iig niet iets omdat ik iets open heb staan..

• Reconhell
Lijkt er op dat dit dus gewoon BROKEN SHIT is op alle windows jezus wat slecht zeg.. zoals ik al dacht.

https://superuser.com/que...rocess-with-a-handle-on-e

enige wat ze zeggen wat je kunt doen is rebooten. wat ABSOLUUT geen optie is, slecht voor je laptop en waste of time als je 15 externe HDD's heb die je constant wilt switchen..

EDIT:
Als workaround werkt. ---> Computer Management---> Disk Management en dan disk op offline zetten.

Ookal duurt dit zo'n ook zo'n 45 seconden heel irritant, is er wel nu een mogelijkheid om uit te werpen zonder al je werk te sluiten enz..

[Voor 40% gewijzigd door Reconhell op 07-09-2018 19:54]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Het gedrag wat jij beschrijft duidt op een disk die "optimize for performance" aan heeft staan, ipv "optimize for quick removal"

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Reconhell
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:00:
Het gedrag wat jij beschrijft duidt op een disk die "optimize for performance" aan heeft staan, ipv "optimize for quick removal"

[...]
Nope.
Zo staat mijn HD. heb dit ook nooit en te never nimmer aangeraakt bij mijn disks.
http://prntscr.com/krtdh5

Safe remove= default

[Voor 3% gewijzigd door Reconhell op 07-09-2018 20:02]

• Reconhell
Te vroeg gejuiched offline truukje helpt niet altijd... En weer terug zijn we bij af!

• DJMaze
  • Niet online
Naar mijn weten heeft Microsoft ooit geeist dat er een bepaalde bit in externe schijven op 1 moest komen te staan.
Hierdoor worden ze herkend als "local storage" en wordt het onmogelijk gemaakt.

Ik heb hier nog ergens een USB stick liggen die ik ooit in een Windows OS plugde en werkelijk dacht WTF?!?
Normaal gebruik ik alleen non-Windows systemen vanwege alle WTF?!?

Het probleem lijkt niet helemaal het zelfde, dus misschien dat de schijf opnieuw formatteren helpt?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee