• wmo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2025

wmo

Matched: solcon
wiljums schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:39:
[...]

Heb je het nu werkend gekregen met Caiway?
Hi @wiljums ik ben in de tussentijd overgestapt van Caiway naar Solcon. Het nieuwe platform van Caiway beviel ons enorm slecht. De menu's, de gids, eigenlijk alles vinden wij echt heel erg slecht. Het oude " platform" vonden wij vele malen beter, intuitiever en overzichtelijker.

Solcon heeft gewoon netjes aangegeven op welke manier eigne apparatuur wordt supported en wat je dan moet doen. En dat werkt als een trein.

Kwestie van poorten in bridge zetten.

wmo

• wmo

wmo

Weet iemand toevallig wat Solcon heeft voor IPTV platform ip-adres voor de static-route?
KPN heeft 213.75.112.0/21 (en sub aanbieders ook) maar wat heeft Solcon?

Iemand?

wmo

Verwijderd

wmo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:33:
Weet iemand toevallig wat Solcon heeft voor IPTV platform ip-adres voor de static-route?
KPN heeft 213.75.112.0/21 (en sub aanbieders ook) maar wat heeft Solcon?

Iemand?
Heb deze gebruikt bij iemand en dit werkt nogsteeds ( https://www.solcon.nl/par...instellingen-voor-modems/ )
Heb dit als config.json
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
{
  "interfaces": {
    "bridge": {
      "br0": {
        "aging": "300",
        "bridged-conntrack": "disable",
        "hello-time": "2",
        "max-age": "20",
        "priority": "32768",
        "promiscuous": "disable",
        "stp": "false"
      }
    },
    "ethernet": {
      "eth0": {
        "vif": {
          "4": {
            "bridge-group": {
              "bridge": "br0"
            }
          }
        }
      },
      "eth1": {
          "250": {
            }
          }
        }
      }
    }
  }
}

• wmo

wmo

Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:14:
[...]

Heb deze gebruikt bij iemand en dit werkt nogsteeds ( https://www.solcon.nl/par...instellingen-voor-modems/ )
Heb dit als config.json
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
{
  "interfaces": {
    "bridge": {
      "br0": {
        "aging": "300",
        "bridged-conntrack": "disable",
        "hello-time": "2",
        "max-age": "20",
        "priority": "32768",
        "promiscuous": "disable",
        "stp": "false"
      }
    },
    "ethernet": {
      "eth0": {
          "4": {
            }
          }
        }
      },
      "eth1": {
          "250": {
            }
          }
        }
      }
    }
  }
}
Ja die werkt wel maar dat is de "Bridge" versie. Ik wil graag de Routed versie gebruiken.
Ik ga het binnenkort gewoon nog eens proberen, volgens Solcon hoeft er niks speciaals ingesteld te worden dus ik ga het meemaken :)

wmo

Verwijderd

wmo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:45:
[...]

Ja die werkt wel maar dat is de "Bridge" versie. Ik wil graag de Routed versie gebruiken.
Ik ga het binnenkort gewoon nog eens proberen, volgens Solcon hoeft er niks speciaals ingesteld te worden dus ik ga het meemaken :)
volgens mij heeft solcon nog geen bridged. zo wel houd mij op de hoogte :)

• FredvdLaan
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-02-2023
Mijn vraag:

Ik heb hier thuis al enige tijd een Unifi netwerk draaien met een Solcon Glasvezel verbinding. Tot nu toe maar 1 IPTV kastje eraan gehad en dat werkte prima. Helaas is de analoge lijn nu echt verdwenen en moet er nu op de slaapkamers toch echt een kastje geplaatst worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Netwerk setup is als volgt.

Glasmodem -> Edgeswitch -> US8 Meterkast
-> USG -> US8 Meterkast

Vanaf mijn meterkast ligt er 1 lijn naar een US8 switch bij de TV woonkamer en 1 lijn naar de Zolder.

Alle apparaten zijn van Unifi behalve de Edgeswitch die zie ik niet. Ook hangt er een losse controller in mijn netwerk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het IPTV wat ik heb draait op VLAN 4. Ik heb het juiste profiel geselecteerd bij mijn switch op zolder waar de slaapkamer aan hangt maar helaas krijg ik dat geen netwerk adres toegewezen van buitenaf? Zodra ik mijn profiel schakel naar mijn LAN2 waar het normale internet aan hangt krijg ik wel een verbinding en IP adres toegewezen maar helaas in het normale netwerk en niet in het VLAN 4. Hierin heb ik al flink geschakeld maar nog niet tot enig resultaat.

Ik heb het nieuwe tv kastje ook al aan de poort gehad beneden omdat ik daar dus wel gewoon TV heb maar helaas krijg ik ook daar dan geen adres toegewezen. Het lijkt erop dat de nieuwe ontvanger nog een stukje firmware ofzo moet ophalen maar dit gaat dus mis. Het nieuwe Amino kastje geeft aan ACS synchroniseren en daar houd het dan op helaas.

Ik heb al heel veel gelezen op diverse fora en websites maar helaas nog geen resultaat geboekt. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Iemand hier al Solcon werkend gekregen? Dit zijn de gegevens van Solcon:

Internet & Telefonie: Untagged
IPTV: VLAN 188
------- VLAN 188 bridgen van WAN naar een LAN poort
------ DHCP

Ik heb bij mijn schoonouders een UDM pro hangen. Die krijgt rechtstreeks glas. Untagged internet werkt goed. Op de route naar de TV heb ik een VLAN aangemaakt (Amino receiver), die krijgt VLAN 188. Verder een Profile -> Switch Ports -> TVLan aangemaakt, die dus als native network LAN heeft en als tagged network TVLANVLAN188 (met VLAN 188), want daar moet die op.

De Amino krijgt een ethernetfout ( Failed to connect to network cable ). Op de Unifi Flex Mini die achter de decoder zit heb ik op de poort zelf het VLAN ingeschakeld. Wat screenshots om het te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnDTCumMdQIzy6VEC_UTWZ0p3sA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o3oJnh9jal7XYoukKilYheE6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGPTL0X_z8g1p_lcfPObmR2RDXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m0plkgbx3FiMey4W2i9OlntO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRYpJHPLTs2TWU3bGz6UQByKuPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qBqdR1Ellk78GlkYJGpUbgWz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18VKo6XWSstcWGv9m7vMliIJk04=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GTvvEfPYOxj5o50RuyZ6VlyR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JCtKJbp0eM2TH7GK1Il1ybJGA8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jER7f48H2QhoGHxlcLga1xbe.png?f=user_large

Nu weet ik niet meer zo goed wat te doen. De Amino komt binnen op de UDM dus dat gaat goed, VLAN lijkt die ook te krijgen. Pagina van Solcon voor ondersteuning: https://www.solcon.nl/par...instellingen-voor-modems/
Daar naar Configuratie modem/router -> Glasvezel - CIF /Cogas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWxR4YdSp0UAsfeNvDsQeH1yaZw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Slcqis1eVV8nvwYo0aELe7TF.png?f=user_large

Iemand tips?

Verdere info en screenshots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndhZzFPdWg8maDgzq4UsKKGu8I4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/INz0yoLxpFZW2YCRchFopGiQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nLWeLABmXVRC0WCejJ-hDjBB3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OAXb0GA9tQqQyQdiUBjLb8Aa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6einP7ynNwRfpH_luMOFqUYX6hk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FKBNFTsZ5GEnwwpLy855Peti.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lA7Rfv9raDqmx4a45biw-AS_fzw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MAKHhR2SLkGqYQETTQaC78sD.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Kecin op 21-03-2021 15:38 ]

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06
Kecin schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:35:
Iemand hier al Solcon werkend gekregen? Dit zijn de gegevens van Solcon:

Internet & Telefonie: Untagged
IPTV: VLAN 188
------- VLAN 188 bridgen van WAN naar een LAN poort
------ DHCP
Als dat alles is dan kan je toch een ouderwetse Bridged Setup aanhouden die puur via de Switch werkt :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06
Kecin schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:24:
De UDM pro krijgt rechtstreeks internet van het glas, dus niet via een modem in bridge-modus. In dit geval een FritzBox! die is dus niet aangesloten. Hoe minder apparaten, hoe beter, was de bedoeling.
Dat maakt niet uit : Je moet je Internet UTP/SFP in een Switch steken en dan de VLAN's op die poort goed instellen volgens de instructies van Solcon :)

Dus :
- Untagged laten voor wat het is in een eigen VLAN 100 of zo en VLAN 188 als Tagged erop zetten.
- Vervolgens gebruik je een andere poort om via Untagged VLAN 100 de UDM van Internet te voorzien.
- VLAN 188 geef je aan elke poort waar een IPTV kastje op zit.

Zoiets zou het moeten zijn :)

Je hebt in ieder geval geen Routed IPTV nodig zo te zien...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

nero355 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:28:
[...]

Dat maakt niet uit : Je moet je Internet UTP/SFP in een Switch steken en dan de VLAN's op die poort goed instellen volgens de instructies van Solcon :)

Dus :
- Untagged laten voor wat het is in een eigen VLAN 100 of zo en VLAN 188 als Tagged erop zetten.
- Vervolgens gebruik je een andere poort om via Untagged VLAN 100 de UDM van Internet te voorzien.
- VLAN 188 geef je aan elke poort waar een IPTV kastje op zit.

Zoiets zou het moeten zijn :)

Je hebt in ieder geval geen Routed IPTV nodig zo te zien...
Ik begrijp het misschien niet helemaal (weet het wel zeker haha), dat ik een losse switch voor de UDM Pro moet zetten? Daarop de VLAN's taggen, en dan die kabels trekken naar de UDM-Pro en de TV?

Of kan ik intern een patchkabel van de ene poort naar de andere brengen om hem een WAN interface te krijgen? Sorry voor de domme vragen, eerder kon je gewoon een bridge aanmaken met json en was je klaar :-( ;(

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 00:07
Vandaag is de monteur geweest om de glasvezel te installeren. Het is geen gpon maar een 'normale' point-to-point bverbinding. Gekke is wel dat alleen bij Kpn, Solcon en youfone er een 1-Gbit verbinding mogelijk is, XS4all 500-mbit en de rest enkel 100-mbit.

Na installatie heb ik het KPN modem Box 12 verwijderd en de netwerkkabel rechtstreeks aangesloten op de UDM PRO.
Nu heb ik internet en de tv werkt. Echter stokt het beeld zo iedere 3 tot 5 minuten en en soms loopt de tv ontvanger vast met de melding stb-nmc-400. Op de afstandsbediening een zender omhoog en omlaag is dan voldoende om het weer verder te laten lopen.

Ik heb een apart vlan gemaakt voor iptv. DPI en Thread management staan beiden uit maar dat maakt geen verschil. Iemand een idee waar dit vandaan kan komen?

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-06 10:07

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
nklaver234 schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:03:
Vandaag is de monteur geweest om de glasvezel te installeren. Het is geen gpon maar een 'normale' point-to-point bverbinding. Gekke is wel dat alleen bij Kpn, Solcon en youfone er een 1-Gbit verbinding mogelijk is, XS4all 500-mbit en de rest enkel 100-mbit.

Na installatie heb ik het KPN modem Box 12 verwijderd en de netwerkkabel rechtstreeks aangesloten op de UDM PRO.
Nu heb ik internet en de tv werkt. Echter stokt het beeld zo iedere 3 tot 5 minuten en en soms loopt de tv ontvanger vast met de melding stb-nmc-400. Op de afstandsbediening een zender omhoog en omlaag is dan voldoende om het weer verder te laten lopen.

Ik heb een apart vlan gemaakt voor iptv. DPI en Thread management staan beiden uit maar dat maakt geen verschil. Iemand een idee waar dit vandaan kan komen?
igmp-proxy al herstart?

• mjarntz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-11-2023
Ik heb een Solcon glasvezel abonnement (All in one). Nu gebruik ik nog de Fritzbox in huis, wat werkt. Maar ik wil een tweede TV verbinden en we willen de huidige TV verplaatsen.
Daarom zit ik te onderzoeken of ik niet mijn eigen hardware kan gebruiken zodat ik niet allemaal kabels moet gaan trekken. Er liggen wel netwerkkabels, maar die gebruik ik nu voor internet.

Qua hardware gebruik ik nu Ubiquiti Wlan oplossingen, dus ik wil graag van hun ook de andere hardware aanschaffen.

Ik begrijp dat die Dreammachine oplossingen misschien niet de beste voor mijn verbinding zijn. Begrijp ik het goed dat die EdgeRouters een betere oplossing is. Maakt het nog uit welke? De Edgerouter 4 is goed verkrijgbaar. De X versie of 6 eigenlijk niet.

Dank

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:40
mjarntz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:19:
Ik heb een Solcon glasvezel abonnement (All in one). Nu gebruik ik nog de Fritzbox in huis, wat werkt. Maar ik wil een tweede TV verbinden en we willen de huidige TV verplaatsen.
Daarom zit ik te onderzoeken of ik niet mijn eigen hardware kan gebruiken zodat ik niet allemaal kabels moet gaan trekken. Er liggen wel netwerkkabels, maar die gebruik ik nu voor internet.

Qua hardware gebruik ik nu Ubiquiti Wlan oplossingen, dus ik wil graag van hun ook de andere hardware aanschaffen.

Ik begrijp dat die Dreammachine oplossingen misschien niet de beste voor mijn verbinding zijn. Begrijp ik het goed dat die EdgeRouters een betere oplossing is. Maakt het nog uit welke? De Edgerouter 4 is goed verkrijgbaar. De X versie of 6 eigenlijk niet.

Dank
Als je al netwerkkabels door de muur hebt lopen hoef je die niet te vervangen. Je zal alleen aan beide kanten apparatuur moeten hebben die de VLAN's van elkaar kan scheiden, dan kan dat allemaal prima door dezelfde kabel :)

Ik heb begrepen dat je met de dream machine wat minder kan instellen dan op een edgerouter. Dat terwijl je voor glasvezel en IPTV vaak toch wel wat diepgaande settings moet in kunnen stellen (DHCP options meegeven aan de DHCP client op je WAN oa). Dus het zou kunnen dat je met de dream machine misschien opties niet hebt die je wel nodig hebt.

Maar ga niet helemaal van mij uit, ik ben dus een edgerouter gebruiker en heb nog niet met een dream machine gewerkt. Misschien dat iemand anders hier uitsluitsel over kan geven?

Overigens wil ik er nog wel bij kwijt dat een edgerouter wel ingewikkeld kan zijn als je nog niet veel weet van netwerken (VLAN's, zone-based firewall, dhcp server en client en dergelijke).

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:53
Hallo allemaal,

Ook ik ben aan de slag gegaan om iptv op mijn UCG Ultra aan de praat te krijgen, alleen krijg ik dat niet succesvol voor elkaar. De STB (Arris VIP5202 van Solcon) blijft maar aangeven dat het de software niet kan downloaden
De ISP is Solcon via het KPN netwerk. Het internet zelf functioneert.
iptv settings volgens Solcon:
VLAN 4
DHCP
Routed Mode

Ik heb vlan "iptv" aangemaakt met vlan id 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsDfxuf65F2PG00odFL6E7NNSJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1RmX1S6WlXseOtNV9uAkx5E6.png?f=fotoalbum_large

vlan id 2 toegwezen aan poort 4 van de UCG ultra. Hieraan zit via een netwerkkabel de STB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ofOgKCScT1M01qbypwznfojHsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LLfGuwC64vbUPx2ucRUat6UK.png?f=fotoalbum_large

Via SSH igmp proxy geinstallerd op de UCG-U en vervolgen het script van fabian gedraaid. Vervolgens de file udm-iptv.conf aangepast:

IPTV_WAN_INTERFACE="eth4"
IPTV_WAN_VLAN="4"
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
IPTV_WAN_RANGES="10.0.0.0/8 10.252.0.0/16 10.253.0.0/16 217.166.0.0/16"
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
IPTV_LAN_INTERFACES="br2"
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="true"
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="true"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="igmpproxy"
IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"

Met command "udm-iptv diag" krijg ik de volgende output:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqcYobuFIZ5a0lFwEfoeUQO8rEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/anhedimZizZRRnjdbOu3yniW.png?f=fotoalbum_large

Dus er lijkt een route te worden opgezet? wat doe ik fout?

Edit:

De oplossing gevonden op het unfii forum.
Blijkbaar zijn er extra dhcp requests die een verbinding opzetten voor de software van de STB.
Voor mij was de oplossing de STB aan de door de ISP geleverde modem te hangen en deze aan te sluiten aan de media coverter waardoor de software werd opgehaald. Hierna de STB weer rechtstreeks aan de UCG-U gehangen en toen functioneerde het wel :)

[ Voor 13% gewijzigd door Blastpe op 29-04-2024 10:31 ]

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:24
Blastpe schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:07:
Hallo allemaal,

Ook ik ben aan de slag gegaan om iptv op mijn UCG Ultra aan de praat te krijgen, alleen krijg ik dat niet succesvol voor elkaar. Het kastje (Verizon FiosTV IPC4100 van Solcon) blijft maar aangeven dat het de software niet kan downloaden
De ISP is Solcon via het KPN netwerk. Het internet zelf functioneert.
iptv settings volgens Solcon:
VLAN 4
DHCP
Routed Mode

Ik heb vlan "iptv" aangemaakt met vlan id 2

[Afbeelding]

vlan id 2 toegwezen aan poort 4 van de UCG ultra. Hieraan zit via een netwerkkabel het iptv kastje
[Afbeelding]

Via SSH igmp proxy geinstallerd op de UCG-U en vervolgen het script van fabian gedraaid. Vervolgens de file udm-iptv.conf aangepast:

IPTV_WAN_INTERFACE="eth4"
IPTV_WAN_VLAN="4"
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
IPTV_WAN_RANGES="10.0.0.0/8 10.252.0.0/16 10.253.0.0/16 217.166.0.0/16"
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
IPTV_LAN_INTERFACES="br2"
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="true"
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="true"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="igmpproxy"
IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="3"

Met command "udm-iptv diag" krijg ik de volgende output:

[Afbeelding]

Dus er lijkt een route te worden opgezet? wat doe ik fout?
Config lijkt goed te staan. Ik zou alleen de DISABLE_QUICKLEAVE op de default waarde van false laten staan.

Je kunt voor de zekerheid nog improxy proberen, dat is in principe de default voor UniFi Consoles.

En heb je IGMP snooping aanstaan op je IPTV netwerk?

Feit dat het tv kastje melding geeft dat het geen software kan downloaden doet mij eerder denken aan een internet routing probleem dan specifiek een iptv multicast probleem. Dus je zou je VLAN instellingen nog even kunnen nalopen, om zeker te weten dat op poort 4 het netwerk op iptv staat en dat tagged vlan management voor die poort op block all staat.

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:53
JungleJim schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:56:
[...]

Config lijkt goed te staan. Ik zou alleen de DISABLE_QUICKLEAVE op de default waarde van false laten staan.

Je kunt voor de zekerheid nog improxy proberen, dat is in principe de default voor UniFi Consoles.

En heb je IGMP snooping aanstaan op je IPTV netwerk?

Feit dat het tv kastje melding geeft dat het geen software kan downloaden doet mij eerder denken aan een internet routing probleem dan specifiek een iptv multicast probleem. Dus je zou je VLAN instellingen nog even kunnen nalopen, om zeker te weten dat op poort 4 het netwerk op iptv staat en dat tagged vlan management voor die poort op block all staat.
Disable quickleave staat nu op false maar geeft geen verschil.
Improxy geeft timeouts in de service logs.
IGMP snooping staat aan in vlan "iptv".
De vlan instelling nog een keertje nagelopen. ifconfig br2 geeft ook 192.168.3.1 dus dat lijkt ook ok. Ik zal eens kijken of de ip ranges kloppen in het script van fabian voor de instelling van Solcon.

Edit:

Oplossing in mijn vorige post

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:25
Zijn er (positieve) ervaringen met deze werkwijze en solcon?
Ik overweeg over te stappen van Odido naar bijvoorbeeld solcon. Maar stuitte op dit topic en zie Solcon niet in de OP staan.
Voordeel van Odido is dat TV nu gewoon plug & play is op hetzelfde vlan als internet. Nadeel is dat een groot gedeelte van de tijd de tv kwaliteit is alsof je naar een oude VHS tape zit te kijken. Niet om aan te zien.
Hoe vaak zal deze manier van tv opzetten een update vereisen? Is het redelijk “set & forget” of zal het regelmatig nodig zijn dingen te tweaken bijvoorbeeld na een unifi update?

• mfransen
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 23:09
Kasper1985 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:49:
Zijn er (positieve) ervaringen met deze werkwijze en solcon?
Ik overweeg over te stappen van Odido naar bijvoorbeeld solcon. Maar stuitte op dit topic en zie Solcon niet in de OP staan.
Voordeel van Odido is dat TV nu gewoon plug & play is op hetzelfde vlan als internet. Nadeel is dat een groot gedeelte van de tijd de tv kwaliteit is alsof je naar een oude VHS tape zit te kijken. Niet om aan te zien.
Hoe vaak zal deze manier van tv opzetten een update vereisen? Is het redelijk “set & forget” of zal het regelmatig nodig zijn dingen te tweaken bijvoorbeeld na een unifi update?
Werkt perfect en in de 3 maanden dat ik het nu draaiend heb 1x een update gedaan van de Unifi en daarna het script opnieuw moeten draaien (eigenlijk gewoon commando opnieuw uitvoeren..) , maar verder set and forget...

• Kasper1985
Vandaag werd de Solcon verbinding opgeleverd (KPN netwerk). Internet werkt prima. Maar nu IPTV op de UDM pro.
script geinstalleerd en het default profiel voor Solcon gekozen. IPTV werkt maar deels. Zender informatie wordt getoond EPG werkt maar krijg geen beeld.
STB zit op een ubiquiti Edge switch 24 waarop IGMP snooping aan staat op de relevante interfaces. Is mij niet helemaal duidelijk waar het mis gaat hier. STB's hangen in VLAN 20 wat een IoT vlan is. Moet ik een dedicated iptv vlan opzetten?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
root@Dreamy:~# udm-iptv diagnose
Please share the following output with the developers:
=== Configuration ===
WAN Interface: eth8
WAN VLAN: 4 (dev iptv)
WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG")
WAN Ranges: 10.0.0.0/8  10.252.0.0/16  10.253.0.0/16  217.166.0.0/16
LAN Interfaces: br0  br20
IGMP Proxy quickleave disabled: false
IGMP Proxy debug: false
=== IP Link and Route ===
=== Service Logs ===
May 01 13:46:51 Dreamy IMPROXY[294981]: ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface
May 01 13:46:51 Dreamy udm-iptvd[294981]: init_interface: Cannot assign requested address
May 01 13:46:51 Dreamy udm-iptvd[294981]: ERROR[init_interface@172]: SIOCGIFADDR filed iptv
May 01 13:46:51 Dreamy udm-iptvd[294981]: ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface
May 01 13:46:51 Dreamy udm-iptvd[294981]: FATAL[init_interface@251]: exiting.....
May 01 13:46:51 Dreamy udm-iptvd[294981]: ERROR[main@619]: exiting.........
May 01 13:46:51 Dreamy IMPROXY[294981]: FATAL[init_interface@251]: exiting.....
May 01 13:46:51 Dreamy systemd[1]: udm-iptv.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
May 01 13:46:51 Dreamy IMPROXY[294981]: ERROR[main@619]: exiting.........
May 01 13:46:51 Dreamy systemd[1]: udm-iptv.service: Failed with result 'exit-code'.

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:25
JungleJim schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:04:
@Kasper ik zou de STBs in een apart VLAN hangen voor de zekerheid.

In de log lijkt het alsof je 2 VLANs hebt aangevinkt in de configuratie wizard? Ik zie namelijk br0 en br20 staan bij de regel LAN interfaces. Dus dat zou ik sowieso ff nakijken en alleen het VLAN kiezen waar je STB in zit.

Er staan sowieso errors in de log dus ik zou je configuratie nog even goed nakijken en zorgen dat je in de Network Application alles goed hebt ingesteld. Als je ff terugzoekt in dit topic staat er een post van mij met een checklistje.
En die Wan ranges op 0.0.0.0/0 ook niet? Aangezien solcon van zelfde gebruik maakt als KPN?
Kasper1985 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:51:
Vandaag werd de Solcon verbinding opgeleverd (KPN netwerk). Internet werkt prima. Maar nu IPTV op de UDM pro.
script geinstalleerd en het default profiel voor Solcon gekozen. IPTV werkt maar deels. Zender informatie wordt getoond EPG werkt maar krijg geen beeld.
STB zit op een ubiquiti Edge switch 24 waarop IGMP snooping aan staat op de relevante interfaces. Is mij niet helemaal duidelijk waar het mis gaat hier. STB's hangen in VLAN 20 wat een IoT vlan is. Moet ik een dedicated iptv vlan opzetten?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
root@Dreamy:~# udm-iptv diagnose
Please share the following output with the developers:
=== Configuration ===
WAN Interface: eth8
WAN VLAN: 4 (dev iptv)
WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG")
WAN Ranges: 10.0.0.0/8  10.252.0.0/16  10.253.0.0/16  217.166.0.0/16
LAN Interfaces: br0  br20
IGMP Proxy quickleave disabled: false
IGMP Proxy debug: false
=== IP Link and Route ===
=== Service Logs ===
May 01 13:46:51 Dreamy IMPROXY[294981]: ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface
May 01 13:46:51 Dreamy udm-iptvd[294981]: init_interface: Cannot assign requested address
May 01 13:46:51 Dreamy udm-iptvd[294981]: ERROR[init_interface@172]: SIOCGIFADDR filed iptv
May 01 13:46:51 Dreamy udm-iptvd[294981]: ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface
May 01 13:46:51 Dreamy udm-iptvd[294981]: FATAL[init_interface@251]: exiting.....
May 01 13:46:51 Dreamy udm-iptvd[294981]: ERROR[main@619]: exiting.........
May 01 13:46:51 Dreamy IMPROXY[294981]: FATAL[init_interface@251]: exiting.....
May 01 13:46:51 Dreamy systemd[1]: udm-iptv.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
May 01 13:46:51 Dreamy IMPROXY[294981]: ERROR[main@619]: exiting.........
May 01 13:46:51 Dreamy systemd[1]: udm-iptv.service: Failed with result 'exit-code'.
Dreamy IMPROXY[294981]: ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface

Dit is je uitdaging ik denk dat eth8 niet correct is.

Welke interface heeft je publieke IP met “ip a”

Overigens zijn je WAN ranges bijzonder 10.0.0.0/8 bevat ook alle andere 10 reeksen.

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:24
mgiebels schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:05:
[...]

En die Wan ranges op 0.0.0.0/0 ook niet? Aangezien solcon van zelfde gebruik maakt als KPN?
Kun je aanpassen maar gaat het probleem van @Kasper1985 ws niet oplossen. Zit eerder in of verkeerde WAN poort (eth8 is de WAN ethernet poort op de UDM Pro, eth9 is de SFP poort) of lokale VLAN config.

[ Voor 12% gewijzigd door JungleJim op 01-05-2025 14:12 ]

• Kasper1985
JungleJim schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:18:
[...]

Die log ziet er een stuk beter uit. Zou nog wel ff nakijken welke lokale VLANs je aangevinkt hebt, er staan er nu twee: br0 en br20. Ik zou alleen het lokale VLAN aanvinken waar je STBs inzitten. Of zelfs een nieuw VLAN aanmaken, daar je STBs in hangen en dat VLAN selecteren in de config van het script.
Ze zitten nu in VLAN 1 en 20 (default en IoT) Kan opzich nog aanpassen maar het werkt nu. Zo even de Odido STB omwisselen met de Solcon voor de huiskamer TV misschien dat ik het daarna nog aanpas.

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:56
Kasper1985 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:22:
[...]

Ze zitten nu in VLAN 1 en 20 (default en IoT) Kan opzich nog aanpassen maar het werkt nu. Zo even de Odido STB omwisselen met de Solcon voor de huiskamer TV misschien dat ik het daarna nog aanpas.
In de instructie raden ze aan om er een apart VLAN voor aan te maken. Zelf zou ik dat dan doen of hem op default laten, maar zeker niet een IoT VLAN. Al is IoT natuurlijk maar een labeltje, wellicht gebruik je het heel ergens anders voor.

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-06 22:22
Had hier met een UXG-Lite ook het iptv script gedraaid voor Solcon, maar blijkbaar is deze gateway toch iets te licht om het te draaien. De CPU hikte continu rond de 95-99% tijdens live TV kijken. Had vermoedelijk daarom regelmatig last van een onderbreking tijdens live TV (beeld hapert dan even, geluid liep door).

Nu naar een UXG-Max gegaan, en tot nu toe lijkt het goed te gaan. CPU hangt nu rond de 30-35% tijdens live TV. De komende periode maar zien of het daadwerkelijk ook de oplossing is geweest.

Anderen ook met een UXG-Lite gehad dat het net niet helemaal soepel liep?

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-06 22:22
Mils schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:40:
Ik heb daar nu ook last van met de lite. Echter ervoer ik dit niet in het begin. Vanaf een bepaalde update van de ugx lite speelde dit op.
Geen ervaring met andere firmware, want heb net sinds deze maand Solcon. Was bij Ziggo niet nodig.
De Lite, en nu ook de Max, draaien versie 4.3.1 (de 5-serie heeft meer problemen met memory leaks blijkbaar).

Kijk maar eens bij de system statistics van je gateway naar CPU gebruik tijdens live TV.

• esp8266
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-06 16:49
Misschien interessant voor dit topic:
ik heb bij UniFi een feature-request ingediend om routed IPTV (KPN/XS4ALL-stijl: aparte getagde IPTV-WAN-VLAN + DHCP-opties + option 121 static routes) native in UniFi OS te krijgen. De native IGMP Proxy sinds Network 7.4.140 dekt dit namelijk niet af, dus we leunen nog steeds op het udm-iptv-pakket van fabianishere — top tool, maar het verdwijnt bij elke firmware-update en moet via SSH opnieuw geïnstalleerd worden.

Extra argument dat ik heb meegegeven: vrije modemkeuze is in Nederland een wettelijk recht (ACM-beleidsregel netwerkaansluitpunt, sinds 2022). KPN documenteert het keurig, maar juist door de IPTV-configuratie is dat recht in de praktijk lastig te benutten op een UniFi-gateway (vooral voor gebruikers zonder al te veel technische kennis).

Herken je dit (KPN, XS4ALL, Tweak, Solcon...)? Een reactie of stem op de UI-post helpt — hoe meer R&D ziet dat het breed speelt, hoe groter de kans dat het opgepakt wordt:

https://community.ui.com/questions/Feature-Request-Native-routed-IPTV-KPN-XS4ALL-NL-extend-IGMP-Proxy-with-dedicated-WAN-VLAN-DHCP-sta/7d9eb2e7-2f0c-4b8b-9fd7-20261d3a0a59

(Alle credits aan fabianishere — het verzoek is juist om die bewezen, community-onderhouden functionaliteit native te maken.)

• gerbenp
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:01
esp8266 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:01:
Misschien interessant voor dit topic:
ik heb bij UniFi een feature-request ingediend om routed IPTV (KPN/XS4ALL-stijl: aparte getagde IPTV-WAN-VLAN + DHCP-opties + option 121 static routes) native in UniFi OS te krijgen. De native IGMP Proxy sinds Network 7.4.140 dekt dit namelijk niet af, dus we leunen nog steeds op het udm-iptv-pakket van fabianishere — top tool, maar het verdwijnt bij elke firmware-update en moet via SSH opnieuw geïnstalleerd worden.

Extra argument dat ik heb meegegeven: vrije modemkeuze is in Nederland een wettelijk recht (ACM-beleidsregel netwerkaansluitpunt, sinds 2022). KPN documenteert het keurig, maar juist door de IPTV-configuratie is dat recht in de praktijk lastig te benutten op een UniFi-gateway (vooral voor gebruikers zonder al te veel technische kennis).

Herken je dit (KPN, XS4ALL, Tweak, Solcon...)? Een reactie of stem op de UI-post helpt — hoe meer R&D ziet dat het breed speelt, hoe groter de kans dat het opgepakt wordt:

https://community.ui.com/questions/Feature-Request-Native-routed-IPTV-KPN-XS4ALL-NL-extend-IGMP-Proxy-with-dedicated-WAN-VLAN-DHCP-sta/7d9eb2e7-2f0c-4b8b-9fd7-20261d3a0a59

(Alle credits aan fabianishere — het verzoek is juist om die bewezen, community-onderhouden functionaliteit native te maken.)
Hopen dat het eindelijk eens gaat gebeuren, maar ik heb er voor nu nog een hard hoofd in..
Zijn meerdere topics over gemaakt maar het lijkt uit de aandacht geglipt te zijn vrees ik. Misschien dat deze zet weer even werkt, je weet maar nooit, gezien ze eindelijk 1500 mtu hebben toegevoegd na heel veel jaren vragen kan het altijd nog gewoon gaan gebeuren :)

TP-LINK kan het al wel inmiddels native met hun Omada reeks..
Pagina: 1

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van IPTV in combinatie met Ubiquiti. Algemene vragen over Ubiquiti horen thuis in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 of een los topic.