• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:39
mgiebels schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:56:
@JungleJim
Is het verstandig als ik een eigen vlan heb ook

Isolate Network bij instellingen aan te vinken?
Dat ligt eraan wat je wil bereiken. Als je Network Isolation op een netwerk aanvinkt dan kunnen apparaten vanuit andere VLANs niet meer praten met apparaten in dit netwerk. Of je dat nodig hebt hangt af van hoe je je netwerk hebt ingericht.

Voor IPTV heb je het iig niet nodig, en is het zelfs niet handig omdat je niet meer kan casten naar de TV+ box vanuit andere VLANs als je Network Isolation hebt aangezet voor je IPTV VLAN.

Zie ook https://help.ui.com/hc/en...Client-Isolation-in-UniFi voor meer info.

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-01 22:08
JungleJim schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:19:
[...]

Dat ligt eraan wat je wil bereiken. Als je Network Isolation op een netwerk aanvinkt dan kunnen apparaten vanuit andere VLANs niet meer praten met apparaten in dit netwerk. Of je dat nodig hebt hangt af van hoe je je netwerk hebt ingericht.

Voor IPTV heb je het iig niet nodig, en is het zelfs niet handig omdat je niet meer kan casten naar de TV+ box vanuit andere VLANs als je Network Isolation hebt aangezet voor je IPTV VLAN.

Zie ook https://help.ui.com/hc/en...Client-Isolation-in-UniFi voor meer info.
Ik denk dat ik het verwar met Block all op Tagged Vlan management die moest wel aan

Had die isolation op me UXG lite namelijk nog nooit gezien vandaar

• JungleJim
mgiebels schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Ik denk dat ik het verwar met Block all op Tagged Vlan management die moest wel aan

Had die isolation op me UXG lite namelijk nog nooit gezien vandaar
Dat zijn idd twee verschillende dingen. Network Isolation is op layer 3 niveau (IP), tagged VLAN management is op layer 2 niveau (Ethernet).

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:19

The Legend

*Plop*

Ik heb een UDM Pro op de KPN NT aangesloten ter vervanging van de KPN modem. Op de UDM heb ik ook een UniFi switch aangesloten. Het iTV kastje is aangesloten op de switch. Op de UDM heb ik het Fabian tv-script gedraaid. Ik heb geen apart VLAN ingesteld. Internet werkt en TV op zich ook, alleen freezed het beeld na een minuut of 4-5. Na zappen loopt het weer door. Iemand enig idee?

Ik ben toch malle pietje niet!

• RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-01 12:28
The Legend schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:48:
Ik heb een UDM Pro op de KPN NT aangesloten ter vervanging van de KPN modem. Op de UDM heb ik ook een UniFi switch aangesloten. Het iTV kastje is aangesloten op de switch. Op de UDM heb ik het Fabian tv-script gedraaid. Ik heb geen apart VLAN ingesteld. Internet werkt en TV op zich ook, alleen freezed het beeld na een minuut of 4-5. Na zappen loopt het weer door. Iemand enig idee?
Heb je de TV-ontvanger op unicast of multicast staan? Multicast kan problemen geven. Als je TV kijkt via de app of website zou je dit probleem niet moeten hebben. Komt dit overeen met je situatie?

• The Legend

The Legend

*Plop*

RomeoOscarBravo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:52:
[...]

Heb je de TV-ontvanger op unicast of multicast staan? Multicast kan problemen geven. Als je TV kijkt via de app of website zou je dit probleem niet moeten hebben. Komt dit overeen met je situatie?
Multicast heeft ook betere kwaliteit toch? Dat zou ik wel willen houden.

• RomeoOscarBravo
The Legend schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:53:
[...]

Multicast heeft ook betere kwaliteit toch? Dat zou ik wel willen houden.
Multicast is vooral fijner voor de infrastructuur van de provider. Zodra je TV pauzeert en weer verder gaat loop je al niet meer gelijk met de livestream en schiet je naar unicast. Heb je ooit kwaliteitsverlies gemerkt na pauzeren?

• RomeoOscarBravo
IGMP snooping aanzetten in de router en/of switch kan het ook oplossen als je multicast wil behouden en dit ook wel de oorzaak van je issues is.

• The Legend

The Legend

*Plop*

RomeoOscarBravo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:57:
IGMP snooping aanzetten in de router en/of switch kan het ook oplossen als je multicast wil behouden en dit ook wel de oorzaak van je issues is.
Moet IGMP snooping apart nog aan als je dat script hebt gedraaid? Dat zou toch instellingen ‘onder water’ aanpassen?

• RomeoOscarBravo
The Legend schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:04:
[...]

Moet IGMP snooping apart nog aan als je dat script hebt gedraaid? Dat zou toch instellingen ‘onder water’ aanpassen?
Aha. Ik ben niet bekend met het scriptje. Dan kom ik vanuit mijn positie niet verder dan unicast. Succes ermee in ieder geval!

• JungleJim
The Legend schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:04:
[...]

Het script zet IGMP snooping niet aan, dat moet je zelf doen in de Network Application. Het script zorgt voor de juiste routing regels en de IGMP Proxy, want die zijn niet in te stellen via de Network Application.

Apart (lokaal) VLAN is idd niet per se nodig, maar als je met IGMP snooping aan nog problemen hebt zou je kunnen proberen om je IPTV kastje in een apart (lokaal) VLAN te hangen. En dan uiteraard de config van udm-iptv script daarop aanpassen en udm-iptv service herstarten.

• The Legend

The Legend

*Plop*

JungleJim schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:41:
[...]

Het script zet IGMP snooping niet aan, dat moet je zelf doen in de Network Application. Het script zorgt voor de juiste routing regels en de IGMP Proxy, want die zijn niet in te stellen via de Network Application.

Apart (lokaal) VLAN is idd niet per se nodig, maar als je met IGMP snooping aan nog problemen hebt zou je kunnen proberen om je IPTV kastje in een apart (lokaal) VLAN te hangen. En dan uiteraard de config van udm-iptv script daarop aanpassen en udm-iptv service herstarten.
Ah dat had ik gemist. Net aangevinkt, en nu iig al 10 minuten kunnen kijken zonder hapering :) Thx!

• NeuroTechie
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18-01 09:00
Hallo,

Zelf heb ik mijn soundbox van kpn aangesloten op vlan4 en het werkt redelijke en kan multicast zendingen bekijken. Ik ondervind helaas wel wat problemen waaronder traag zappen en een aantal zenders die niet werken waaronder npo 3.

Config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
## Example configuration for udmp-iptv ##
# Interface on which IPTV traffic enters the router
IPTV_WAN_INTERFACE="eth4"
# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)
IPTV_WAN_VLAN="4"
# Name of the IPTV VLAN interface
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)
IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16  195.121.0.0/16"
# DHCP options to send when requesting an IP address
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
# LAN interfaces on which IPTV should be made available
IPTV_LAN_INTERFACES="br4"
# Disable quickleave for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"
# Enable debugging for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="true"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"

IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"

• JungleJim
NeuroTechie schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:27:
Hallo,

Zelf heb ik mijn soundbox van kpn aangesloten op vlan4 en het werkt redelijke en kan multicast zendingen bekijken. Ik ondervind helaas wel wat problemen waaronder traag zappen en een aantal zenders die niet werken waaronder npo 3.

Config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
## Example configuration for udmp-iptv ##
# Interface on which IPTV traffic enters the router
IPTV_WAN_INTERFACE="eth4"
# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)
IPTV_WAN_VLAN="4"
# Name of the IPTV VLAN interface
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)
IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16  195.121.0.0/16"
# DHCP options to send when requesting an IP address
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
# LAN interfaces on which IPTV should be made available
IPTV_LAN_INTERFACES="br4"
# Disable quickleave for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"
# Enable debugging for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="true"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"

IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"
Welke UniFi gateway heb je? En hoe ziet je netwerk er verder uit? Instellingen in Network Application staan goed (met name IGMP snooping)?

In je config kun je de setting IPTV_WAN_RANGES het beste op "0.0.0.0/0" zetten, die aanpassing zit helaas nog niet in de release versie van udm-iptv. Na aanpassen van het config bestand niet vergeten de udm-iptv service te herstarten (systemctl restart udm-iptv).

• NeuroTechie
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18-01 09:00
JungleJim schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:01:
[...]

Welke UniFi gateway heb je? En hoe ziet je netwerk er verder uit? Instellingen in Network Application staan goed (met name IGMP snooping)?

In je config kun je de setting IPTV_WAN_RANGES het beste op "0.0.0.0/0" zetten, die aanpassing zit helaas nog niet in de release versie van udm-iptv. Na aanpassen van het config bestand niet vergeten de udm-iptv service te herstarten (systemctl restart udm-iptv).
Voor mijn tv is het relatief makkelijk; heb een UCG-Fiber --> Switch --> iptv

Zojuist IPTV_WAN_RANGES aangepast naar "0.0.0.0/0" en het het werkt perfect! Zappen gaat snel en alle zenders werken, veel dank! O+
Pagina: 1 ... 63 64 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van IPTV in combinatie met Ubiquiti. Algemene vragen over Ubiquiti horen thuis in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 of een los topic.