|
Hij is eindelijk verkrijgbaar! Ik ben heel erg benieuwd naar deze router en de eerste reviews. Mijn RT-AC68U wil ik zo langzamerhand eens vervangen en de capaciteitsverbetering van 802.11ax spreken me heel erg aan. Net zoals voor het eerst sinds 2009 een verbetering in de 2,4 GHz-band.
Ik ben ook geïnteresseerd in deze router.
Laatst heb ik helaas afscheid moeten nemen van mijn vorige glasvezel aanbieder: ON
Daar kon je nog makkelijk met DHCP verbinding maken en gaan met die banaan. De TV en telefonie ging via het genexis kastje dat de vlan's deed splitten. Daar was de RT-AC87U ruim snel genoeg voor.
Helaas nu bij KPN met PPPoE, Telefonie en TV waarbij je VLANs moet instellen in de router en daarmee een deel van de hardware acceleratie mist.
Daardoor is hij net niet snel genoeg om zowel TV te kijken en volle snelheid te downloaden...
Ik hoop dat deze nieuwe router een flink snellere CPU heeft waardoor dat wel weer gewoon gaat.
Ook ben ik een beetje klaar met het leed dat Quantenna heet. Zo lang je er niet aan zit werkt het wel maar anders moet je je router ff 10 minuten uit zetten voor de beste stabiliteit.
Zo vaak meegemaakt dat geen enkel apparaat langer dan 5 minuten verbinding kan houden met 5GHz. Na even uit te hebben gezet doet hij het weer prima.
Overigens laat hier een Asus medewerker zien wat voor snelheid je kan halen bij een AX wifi bridge:
Laatst heb ik helaas afscheid moeten nemen van mijn vorige glasvezel aanbieder: ON
Daar kon je nog makkelijk met DHCP verbinding maken en gaan met die banaan. De TV en telefonie ging via het genexis kastje dat de vlan's deed splitten. Daar was de RT-AC87U ruim snel genoeg voor.
Helaas nu bij KPN met PPPoE, Telefonie en TV waarbij je VLANs moet instellen in de router en daarmee een deel van de hardware acceleratie mist.
Daardoor is hij net niet snel genoeg om zowel TV te kijken en volle snelheid te downloaden...
Ik hoop dat deze nieuwe router een flink snellere CPU heeft waardoor dat wel weer gewoon gaat.
Ook ben ik een beetje klaar met het leed dat Quantenna heet. Zo lang je er niet aan zit werkt het wel maar anders moet je je router ff 10 minuten uit zetten voor de beste stabiliteit.
Zo vaak meegemaakt dat geen enkel apparaat langer dan 5 minuten verbinding kan houden met 5GHz. Na even uit te hebben gezet doet hij het weer prima.

Overigens laat hier een Asus medewerker zien wat voor snelheid je kan halen bij een AX wifi bridge:
[ Voor 10% gewijzigd door wootah op 16-10-2018 20:44 ]
MIsschien tijd om die hele legacy van 19e (telefonie) en 20e (televisie) achter je te laten, dan is het allemaal een stuk makkelijker te overzien. Dit is niet zozeer een tekortkoming van de router maar een enterprise feature die misbruikt wordt in huissituatie omdat men backwards compatibility wil met dingen die je nog aan moest zwengelen om belspanning te genererenwootah schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:30:
Ik ben ook geïnteresseerd in deze router.
Helaas nu bij KPN met PPPoE, Telefonie en TV waarbij je VLANs moet instellen in de router en daarmee een deel van de hardware acceleratie mist.![]()
Daardoor is hij net niet snel genoeg om zowel TV te kijken en volle snelheid te downloaden...![]()

Quantenna heeft fantastisch innovatieve hardware, maar de driver support blijft altijd achterwege en stopt lang voordat het daadwerkelijk langdurig stabiel is. Ik leef met je mee.Ook ben ik een beetje klaar met het leed dat Quantenna heet. Zo lang je er niet aan zit werkt het wel maar anders moet je je router ff 10 minuten uit zetten voor de beste stabiliteit.
Dat gezegd, een deel daarvan komt van Quantenna zelf, een deel van Asus (die routers draaien nog op een 2.6 Linux kernel van decennia oud

- de draft die ondersteund is, is niet eens de laatste draft, nog los van evt wijzigingen tussen laatste draft en productie. Goede kans dat dit ding nagenoeg niet met uiteindelijke standard-compliant apparatuur gaat kunnen samenwerken.
- het overgrote deel van de nieuwe features vereist WiFi-ax clients, je gaat zonder een ecosystem sowieso niets hebben aan ax. En omdat dit niet standards-compliant is ga je dat dus alleen met Broadcom chips uit deze generatie kunnen realiseren.
- net zo goed als dat de Quantenna-based AC87U destijds (te) bleeding edge was, gaat deze het ook zijn. Ik kan je nu al garanderen dat je betaalde beta-tester bent met dit apparaat, en dat alle ontwikkeling gaat stoppen zodra de volgende WiFi-ax draft af is en Broadcom een nieuwe chip maakt daarvoor.
Kortom, ik zie dit ding vooralsnog als worse than useless, met nieuwe features die je niet kunt gebruiken, geheid slechtere stabiliteit dan goedkopere apparaten met zelfde WiFi-ac featureset en geen toekomstperspectief dat dat gaat verbeteren. Enige toepassing waarbij dit ding marginaal zin zou hebben is twee van deze beesten bij een point-to-point verbinding over korte afstand waarbij zeer hoge snelheden vereist zijn, hoger dan met WiFi-ac haalbaar zijn. Dan heb je geen last van interop, want hij hoeft alleen met zichzelf te werken, en kun je de draft-ax featureset voorzover dat tussen twee apparaten zin heeft (MU-MIMO in de upstream en OFDMA alvast niet) maximaal benutten.
Oslik blyat! Oslik!
@dion_b Even de advocaat van de duivel spelen hoor 
Dit was de Pricewatch begin november 2012 (foto). Er stonden exact 6 802.11ac routers in, waarvan de Asus RT-AC66U als sinds half juni. Het was een van de (zoniet de) eerste 802.11ac-router verkrijgbaar, net als de RT-AX88U nu. Deze maakte gebruik van een BCM4360-chipset. Die is in januari 2012 aangekondigd. Op dat moment was 802.11ac nog bij Draft-versie 1.0, die nog niet voldoende stemmen had om goedgekeurd te worden (74%). D2.0 die met 89% stemmen wel goedgekeurd werd kwam pas in februari 2012 uit, nadat de ontwerpen naar alle waarschijnlijkheid al vast lagen.
Anyway, de RT-AC66U was dus net zo Draft als de RT-AX88U nu. En de reviews? Lovend. @wootah heeft hem nog gereviewd en in zijn +3 review een 5 sterren gegeven, wat het overgrote deel van de gebruikers ook deed. En in de jaren daarna nog tientallen firmware-updates ontvangen, waarvan de laatste nog in mei 2018, 6 jaar na de release.
En tuurlijk waren er issues, zeker in de begintijden met 802.11ac. Maar omdat daaronder de basis van een zeer solide 802.11n-router zat viel dat enorm mee.
Of de RT-AX88U de AC87 achterna gaat en een hopeloos product is of het pad van de RT-AC66U bewandeld en een van de beste routers van een generatie blijkt te zijn weten we nog niet. Maar ik denk dat het iets te voorbarig is om te zeggen dat de RT-AX88U worse than useless gaat zijn.
Bijzonder nieuwsgierig naar de reviews dus
.
Terugkijkend naar die prijsvergelijker in 2012, holy moly wat zijn de prijzen van routers uit de klauwen gelopen. De RT-N66U, RT-AC66U en RT-AC68U zijn allemaal geïntroduceerd op €169, en ondertussen zitten we op meer dan het dubbele
.
Dit was de Pricewatch begin november 2012 (foto). Er stonden exact 6 802.11ac routers in, waarvan de Asus RT-AC66U als sinds half juni. Het was een van de (zoniet de) eerste 802.11ac-router verkrijgbaar, net als de RT-AX88U nu. Deze maakte gebruik van een BCM4360-chipset. Die is in januari 2012 aangekondigd. Op dat moment was 802.11ac nog bij Draft-versie 1.0, die nog niet voldoende stemmen had om goedgekeurd te worden (74%). D2.0 die met 89% stemmen wel goedgekeurd werd kwam pas in februari 2012 uit, nadat de ontwerpen naar alle waarschijnlijkheid al vast lagen.
Anyway, de RT-AC66U was dus net zo Draft als de RT-AX88U nu. En de reviews? Lovend. @wootah heeft hem nog gereviewd en in zijn +3 review een 5 sterren gegeven, wat het overgrote deel van de gebruikers ook deed. En in de jaren daarna nog tientallen firmware-updates ontvangen, waarvan de laatste nog in mei 2018, 6 jaar na de release.
En tuurlijk waren er issues, zeker in de begintijden met 802.11ac. Maar omdat daaronder de basis van een zeer solide 802.11n-router zat viel dat enorm mee.
Of de RT-AX88U de AC87 achterna gaat en een hopeloos product is of het pad van de RT-AC66U bewandeld en een van de beste routers van een generatie blijkt te zijn weten we nog niet. Maar ik denk dat het iets te voorbarig is om te zeggen dat de RT-AX88U worse than useless gaat zijn.
Bijzonder nieuwsgierig naar de reviews dus
Terugkijkend naar die prijsvergelijker in 2012, holy moly wat zijn de prijzen van routers uit de klauwen gelopen. De RT-N66U, RT-AC66U en RT-AC68U zijn allemaal geïntroduceerd op €169, en ondertussen zitten we op meer dan het dubbele

De AC66U was echt een best-case verhaal, een draft-product dat daadwerkelijk nog mee kon met de definitieve spec, jarenlang updates kreeg en ook nog concurrerend bleef qua performance. Petje af. Dat gezegd, zodra je meer ging doen dan reviewen was het bij de eerste firmwares raak:
Bedenk dat de sprong van WiFi-n naar WiFi-ac betrekkelijk beperkt was. Muv de toevoeging van wat hogere modulatievormen en grotere kanaalbreedtes bestond het vooral uit een keuze maken uit de wildgroei van optionele WiFi-n features en die als standaard neerzetten. Zeer zinnig, maar niet bepaald de grootste uitdaging ooit op dev-vlak. WiFi-n en WiFi-ac naar WiFi-ax is een veel, veel grotere operatie, met nieuwe concepten en nieuwe foutcorrectie - waardoor dingen als preables opnieuw getuned moeten worden. Vooral dat laatste is waar ik echte beren op de weg zie qua interop. Grap is dat we die pas gaan zien als er verschillende implementaties op de markt zijn. Ik hoop voor de early adopters dat dit zoals de BCM4360 gaat, maar je hoeft niet ver te kijken (eerste stepping van de QCA9880
) om te zien dat dat de uitzondering was, niet de norm.
Ben eigenlijk niet zo benieuwd naar de eerste reviews. Die kunnen niets anders doen dan de AX88U met zichzelf, of tegen ac/n clients testen. Dat zijn twee dingen die niet uitdagend (zouden mogen) zijn. Pas als er concurrentie op de markt is qua chipsets gaat dit interessant worden. Dan kunnen de reviews wel de gewenste diepgang bieden.
Verder mbt prijzen: tja, het is een kwestie van vraag en aanbod, en zolang mensen blijven denken dat ze beter af zijn met één monster in de meterkast in plaats van een paar minimaal competente AP's op strategische plekken in huis, gaan de fabrikanten die misverstand uitmelken zolang ze kunnen. De enige die schuldig is aan deze prijzen is wijzelf: we geven dat er namelijk aan uit. Als we ze gewoon niet kochten, zouden ze niet gemaakt worden voor dat prijspeil.
Dit was inderdaad allemaal tegen eind 2013 opgelost, maar als early adopter (en ja, ik had ook zo'n ding in de begindagen) voelde je redelijk bekocht, aangezien je beter je oude WiFi-n apparaat een jaar langer in gebruik gehouden had en dan de AC66U voor 25% minder had kunnen kopen toen het wel werkte. En wederom, de AC66U is echt best-best case. Die AC87U is een voorbeeld van hoe het minder kan, maar waar ik bovenal aan zat te denken is de sloot aan 'draft-n' en 'pre-n' apparaten uit 2009 die op papier leuke dingen konden maar uiteindelijk alleen overprices last-gen WiFi-g leverden.losing Thoughts
Buyers in search of a high performance wireless router should stick with the RT-N66U Dark Knight vs. the RT-AC66U, at least for now. Given the reports in the SNB Forums, it looks like the AC66's firmware is not yet stable, with some features disappearing to be worked on and others partially functioning. So if you are expecting smooth sailing with the AC66U, you may be unpleasantly surprised.
Even if you're willing to pay for the privilege of helping ASUS debug its product, you are unlikely to be rewarded with higher performance.
Bedenk dat de sprong van WiFi-n naar WiFi-ac betrekkelijk beperkt was. Muv de toevoeging van wat hogere modulatievormen en grotere kanaalbreedtes bestond het vooral uit een keuze maken uit de wildgroei van optionele WiFi-n features en die als standaard neerzetten. Zeer zinnig, maar niet bepaald de grootste uitdaging ooit op dev-vlak. WiFi-n en WiFi-ac naar WiFi-ax is een veel, veel grotere operatie, met nieuwe concepten en nieuwe foutcorrectie - waardoor dingen als preables opnieuw getuned moeten worden. Vooral dat laatste is waar ik echte beren op de weg zie qua interop. Grap is dat we die pas gaan zien als er verschillende implementaties op de markt zijn. Ik hoop voor de early adopters dat dit zoals de BCM4360 gaat, maar je hoeft niet ver te kijken (eerste stepping van de QCA9880

Ben eigenlijk niet zo benieuwd naar de eerste reviews. Die kunnen niets anders doen dan de AX88U met zichzelf, of tegen ac/n clients testen. Dat zijn twee dingen die niet uitdagend (zouden mogen) zijn. Pas als er concurrentie op de markt is qua chipsets gaat dit interessant worden. Dan kunnen de reviews wel de gewenste diepgang bieden.
Verder mbt prijzen: tja, het is een kwestie van vraag en aanbod, en zolang mensen blijven denken dat ze beter af zijn met één monster in de meterkast in plaats van een paar minimaal competente AP's op strategische plekken in huis, gaan de fabrikanten die misverstand uitmelken zolang ze kunnen. De enige die schuldig is aan deze prijzen is wijzelf: we geven dat er namelijk aan uit. Als we ze gewoon niet kochten, zouden ze niet gemaakt worden voor dat prijspeil.
Oslik blyat! Oslik!
Tja, mijn ouders willen toch graag TV kijken en bellen. De TV gaat gewoon via een ethernet aansluiting dus zo slecht is dat nog niet. Via een VLAN begrijp ik ook nog wel, dan kunnen ze alleen het internet VLAN rate limiten. Telefoon moet ik alsnog op de experia box aansluiten, grootste onding ooit. Ik merkte meteen vertraging in DNS lookups en verbindingen leggen t.o.v. van de AC87U.dion_b schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:07:
MIsschien tijd om die hele legacy van 19e (telefonie) en 20e (televisie) achter je te laten, dan is het allemaal een stuk makkelijker te overzien. Dit is niet zozeer een tekortkoming van de router maar een enterprise feature die misbruikt wordt in huissituatie omdat men backwards compatibility wil met dingen die je nog aan moest zwengelen om belspanning te genereren
Op zich, de hardware was wel innovatief.dion_b schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:07:
Quantenna heeft fantastisch innovatieve hardware, maar de driver support blijft altijd achterwege en stopt lang voordat het daadwerkelijk langdurig stabiel is. Ik leef met je mee.
Dat gezegd, een deel daarvan komt van Quantenna zelf, een deel van Asus (die routers draaien nog op een 2.6 Linux kernel van decennia oud) maar voor een niet te onderschatten deel van het kiezen voor bleeding edge. De Quantenna QSR1000 was de eerste 4x4 AC chipset. Helaas heeft het exact nul van de overige ac Wave 2 beloftes waargemaakt, maar het was 4x4. Bij WiFi-ax is Broadcom de eerste met silicon in massaproductie, maar...
- de draft die ondersteund is, is niet eens de laatste draft, nog los van evt wijzigingen tussen laatste draft en productie. Goede kans dat dit ding nagenoeg niet met uiteindelijke standard-compliant apparatuur gaat kunnen samenwerken.
- het overgrote deel van de nieuwe features vereist WiFi-ax clients, je gaat zonder een ecosystem sowieso niets hebben aan ax. En omdat dit niet standards-compliant is ga je dat dus alleen met Broadcom chips uit deze generatie kunnen realiseren.
- net zo goed als dat de Quantenna-based AC87U destijds (te) bleeding edge was, gaat deze het ook zijn. Ik kan je nu al garanderen dat je betaalde beta-tester bent met dit apparaat, en dat alle ontwikkeling gaat stoppen zodra de volgende WiFi-ax draft af is en Broadcom een nieuwe chip maakt daarvoor.
Kortom, ik zie dit ding vooralsnog als worse than useless, met nieuwe features die je niet kunt gebruiken, geheid slechtere stabiliteit dan goedkopere apparaten met zelfde WiFi-ac featureset en geen toekomstperspectief dat dat gaat verbeteren. Enige toepassing waarbij dit ding marginaal zin zou hebben is twee van deze beesten bij een point-to-point verbinding over korte afstand waarbij zeer hoge snelheden vereist zijn, hoger dan met WiFi-ac haalbaar zijn. Dan heb je geen last van interop, want hij hoeft alleen met zichzelf te werken, en kun je de draft-ax featureset voorzover dat tussen twee apparaten zin heeft (MU-MIMO in de upstream en OFDMA alvast niet) maximaal benutten.
Mwa, ik denk dat de kernel versie niet persé wat zegt. Het is gewoon wat broadcom aanlevert voor hun chipset en daar moet je het mee doen. De belangrijke zaken worden wel gebackport. Het Quantenna gedeelte heeft zijn eigen (lin?)unix systeem en word via tftp ff overgezet bij het booten. Dat firmware image is in de gehele leeftijd van AC87U nooit aangepast. Alleen wat fixes bij de communicatie driver kant die op de broadcom cpu draaide, waarschijnlijk voor wat parameters.
Misschien heb je gelijk dat veel dingen niet ondersteund gaan worden bij Broadcom, maar ik heb er toch heel veel meer vertrouwen in dan Quantenna.
Sowieso de rede dat AiMesh niet werkt op de AC87U is omdat Quantenna op een apart bordje zit waar Asus geen zeggenschap over heeft. Daardoor kunnen ze hun systeem niet implementeren. Ook het delen van een LAN poort voor de WiFi was maar een vreemde keuze. Desalniettemin, als hij het doet, dan doet hij het ook wel goed.
Ik heb hem destijds gratis van Asus gekregen. Ik was vroeger actief in de alternative firmware scene (Oleg en vernieuwde Oleg firmware) voor de WL series vooral. Ik heb onder andere documentatie geleverd, diverse tutorials, aanvoerder van IPv6 ondersteuning inclusief firewall design, >4TB HDD en EXT4 ondersteuning en voor een lange tijd nightly builds. Asus zag dat en vroeg of ik hun nieuwe router wilde reviewenBalance schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:45:
[...]
Anyway, de RT-AC66U was dus net zo Draft als de RT-AX88U nu. En de reviews? Lovend. @wootah heeft hem nog gereviewd en in zijn +3 review een 5 sterren gegeven, wat het overgrote deel van de gebruikers ook deed
[...]
Ik heb hem wellicht gratis gekregen maar wel mijn zegje gedaan. Het enige commentaar wat ik kreeg van Asus was of ik niet wat meer kon schrijven over AiDisk waar ik zelf als custom firmware liefhebber wat minder in geïnteresseerd was.
Tegenwoordig heb ik minder tijd vanwege mijn werk en zit ik eigenlijk niet meer zo te springen om van alles te ondernemen thuis, dan wil ik vooral relaxen eigenlijk
[ Voor 3% gewijzigd door wootah op 17-10-2018 00:13 ]
Nu ruimschoots op voorraad, bij een aantal winkels zelfs morgen in huis Asus RT-AX88U. Megekko heeft er nog precies 1 direct op voorraad (morgen in huis).
Iemand die het al aandurft?
Nou vooruit danBalance schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:39:
Nu ruimschoots op voorraad, bij een aantal winkels zelfs morgen in huis Asus RT-AX88U. Megekko heeft er nog precies 1 direct op voorraad (morgen in huis).
Tevens kun je gratis COD Black Ops 4 krijgen van Asus bij de deelnemende winkels voor deze router: https://promotion.asus.co...4-dominate-with-the-best#
Ik weet niet hoe veel tijd ik morgen heb, maar dan heb ik hem binnen als 't goed is
Maar als ik hem echt in gebruik wil nemen denk ik toch dat ik Merlin firmware prefereer of zelfs nodig heb met mijn setup, ik heb de originele firmware al lang niet meer aangeraakt dus ik ben de verschillen een beetje vergeten
[ Voor 12% gewijzigd door wootah op 19-10-2018 21:13 ]
Ik heb hem heel kort en snel geprobeerd.
Hij lijkt lekker snel, op mijn glasvezel verbinding van 150mbit schiet het cpu verbruik op zijn hoogst op 1%
Ik krijg de tv al wel werkend op kpn, ook daar geen hoge cpu cijfers, slechts 1% max, dat is wel anders op mijn 87u.
Het enige wat ik not niet voor elkaar krijg is telefonie. Wellicht heb ik toch merlin firmware nodig om hem echt in gebruik te nemen.
Desalniettemin wel onder de indruk van de prestaties. Wel geinig dat het ram al op 500mb terwijl de 87u het met gemak 256mb doet.
Hij lijkt lekker snel, op mijn glasvezel verbinding van 150mbit schiet het cpu verbruik op zijn hoogst op 1%
Ik krijg de tv al wel werkend op kpn, ook daar geen hoge cpu cijfers, slechts 1% max, dat is wel anders op mijn 87u.
Het enige wat ik not niet voor elkaar krijg is telefonie. Wellicht heb ik toch merlin firmware nodig om hem echt in gebruik te nemen.
Desalniettemin wel onder de indruk van de prestaties. Wel geinig dat het ram al op 500mb terwijl de 87u het met gemak 256mb doet.
Logisch toch? RAM is sneller dan storage; hoe meer er in RAM gecachet kan worden qua processen / files / whatever, des te miner moeite hoeft de CPU en de storage te doen om alles aan te sturen?wootah schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:21:
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ja dat is wel waar, lekker cachen die handel.MAX3400 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:30:
[...]
Logisch toch? RAM is sneller dan storage; hoe meer er in RAM gecachet kan worden qua processen / files / whatever, des te miner moeite hoeft de CPU en de storage te doen om alles aan te sturen?
Ook even een korte USB benchmark gedraait via FTP met een oude laptop hdd met NTFS.
Het is geen super snelle schijf dus wellicht kan de router nog iets sneller, maar een core gaat wel vol naar 100% met deze snelheden.
Download 74MB/s
Upload 69MB/s
Dat is toch niet slecht
Op dit moment hebben sommige intel wifi kaarten problemen met de 802.11 AX HE (high efficiency) frames.
Zelf heb ik dit probleem nog niet ondervonden maar blijkbaar is het op te lossen met een driver update: https://www.asus.com/support/FAQ/1037422/
Ik ben benieuwd of er nog meer wifi clients zijn die er problemen mee hebben. Tot nu toe met mijn gelimiteerde tests nog niks van gemerkt.
Zelf heb ik dit probleem nog niet ondervonden maar blijkbaar is het op te lossen met een driver update: https://www.asus.com/support/FAQ/1037422/
Ik ben benieuwd of er nog meer wifi clients zijn die er problemen mee hebben. Tot nu toe met mijn gelimiteerde tests nog niks van gemerkt.
@Balance titelchange, zodat het meer in lijn ligt met de rest van de topics.
Ik heb ondertussen nog een aantal keer de router in gebruik proberen te nemen en telefonie werkend proberen te krijgen.
In principe moet je VLAN7 doorgeven aan de WAN poort van de experiabox. Dit lijkt prima te werken op de AC87U op zowel Asus als Merlin firmware, maar op de AX88U lijkt het niet geheel te werken.
Als de experiabox geen verbinding kan maken en je belt het huis nummer dan krijg je een "dit nummer is tijdelijk niet beschikbaar" bericht. Maar dat is dus niet het geval, hij doet het gedeeltelijk, alleen krijg ik altijd een ingesprekstoon
Ik vermoedde ook al dat de firmware toch wel anders is dan de standaard Asus firmware aangezien bijvoorbeeld ook geen robocfg aanwezig is voor het instellen van de switch, RMerlin bevestigd dit ook:
Ik heb de vraag dus uiteindelijk nu maar bij Asus neer gelegd over hoe en wat.
In principe moet je VLAN7 doorgeven aan de WAN poort van de experiabox. Dit lijkt prima te werken op de AC87U op zowel Asus als Merlin firmware, maar op de AX88U lijkt het niet geheel te werken.
Als de experiabox geen verbinding kan maken en je belt het huis nummer dan krijg je een "dit nummer is tijdelijk niet beschikbaar" bericht. Maar dat is dus niet het geval, hij doet het gedeeltelijk, alleen krijg ik altijd een ingesprekstoon
Ik vermoedde ook al dat de firmware toch wel anders is dan de standaard Asus firmware aangezien bijvoorbeeld ook geen robocfg aanwezig is voor het instellen van de switch, RMerlin bevestigd dit ook:
Het lijkt wel even te duren voordat er een merlin firmware voor is. Wellicht dat de AX branch binnen Asus weer gemerged zal worden met de normale development:RMerlin schreef op dinsdag 10 oktober 2018 @ 10:40:
I've been looking at the AX88 code since last week. Primary obstacle at this point is that this router's firmware is built from a separate code branch than what is used for other models, which means I'd have to develop both firmware (the "main" one and this one) in parallel. I'm still evaluating the impact of this amount of work (on top of the work required to implement support for it, plus the incoming 384_4xxxx merge that will happen in the coming weeks).
Ik heb ook geprobeerd om een robocfg op de AX88U te zetten maar helaas werkt dit niet. Ik mis wat symbolen, sowieso verwacht ik niet direct dat hij met de switch gaat werken.RMerlin schreef op dinsdag 10 oktober 2018 @ 15:41:
I'd expect the AX code branch to eventually merge with the regular 384 code branch, but only Asus would know for sure, or have any idea of an ETA for it to happen.
Ik heb de vraag dus uiteindelijk nu maar bij Asus neer gelegd over hoe en wat.
@wootah Zonde dat telefonie nog niet werkt. Gebruik je hem nu als Access Point? Want het is toch zonde om hem stof te laten staan happen
.
- Nederlandse site is ondertussen online: https://www.asus.com/nl/Networking/RT-AX88U/
- En hij is nu ook te krijgen bij grote winkels als Coolblue: pricewatch: Asus RT-AX88U
@Balance helaas nog niet. Ik heb hem nog volledig ingesteld staan om direct als drop-in voor mijn AC87U.
Ik had ook weer het idee om weer een managed switch neer te zetten en direct de VLAN's van KPN om te leiden naar de diverse apparatuur. Helaas ben ik daar nog niet aan toegekomen vanwege griep afgelopen dagen
Blijkbaar is RMerlin ook hard aan het werk voor firmware: https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin.ng/tree/rtax88
Hij maakt speciale releases voor the RT-AX88U naast de normale firmware.
Ik ben alleen een beetje "bang" om dat zelf al te compilen en te gebruiken aangezien de Asus firmware op de Asus website geen valide/flashable TRX is. Dus dan zit je een beetje vast.
Ik had ook weer het idee om weer een managed switch neer te zetten en direct de VLAN's van KPN om te leiden naar de diverse apparatuur. Helaas ben ik daar nog niet aan toegekomen vanwege griep afgelopen dagen

Blijkbaar is RMerlin ook hard aan het werk voor firmware: https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin.ng/tree/rtax88
Hij maakt speciale releases voor the RT-AX88U naast de normale firmware.
Ik ben alleen een beetje "bang" om dat zelf al te compilen en te gebruiken aangezien de Asus firmware op de Asus website geen valide/flashable TRX is. Dus dan zit je een beetje vast.
Werk de router stabiel met verschillende Wi-Fi AC verbindingen en werkt de verbinding met de WAN poort met de externe modem nu naar behoren (fullspeed) ?
It's a plane, its a bird..no it's super tweaker
Nieuwe firmware: https://www.asus.com/nl/Networking/RT-AX88U/HelpDesk_BIOS/
ASUS RT-AX88U Firmware version 3.0.0.4.384.4736
- Fixed IPTV related bugs
- Add localized modification
Alweer nieuwe firmware: https://www.asus.com/nl/Networking/RT-AX88U/HelpDesk_BIOS/
Desalniettemin ben ik inmiddels aan de slag met Merlin beta 384.8
Goed kijkend naar de scripts voor KPN internet, denk ik, dat de oplossing zit in het toevoegen van DHCP opties. Ik heb het kort getest door het gescripte vlan gedeelte uit te zetten in mijn AC87U en alleen de configuraties van DHCP en IGMP Proxy aan te laten met VLAN configuratie via de web gui.
Dat leek te werken, dus ik hoop een beetje dat ik met zo'n soortgelijke configuratie weg kom op Merlin. Helaas gaat dit denk ik niet werken op de originele Asus firmware
Overigens ben ik er ook achter welke nieuwe tool robocfg vervangt: ethctl
ethctl komt direct van broadcom en is bedoeld voor zijn nieuwe switches/thuis netwerk lijn. Hij was ook al te vinden in the RT-AC86U meen ik.
Helaas is over ethctl maar weinig bekend over hoe het werkt. Robocfg was gemaakt door o.a. Oleg (van de oude Oleg firmware) om de switch te bedienen, vandaar dat het goed gedocumenteerd was
Binnenkort ga ik het eens uitproberen of het verschil maakt
@MaxPayne Na mijn idee werkt 5Ghz prima. Het duurt wel ietsje langer om verbinding te maken lijkt het.
Ik heb hier en daar wel wat klachten gehoord over de stabiliteit van het netwerk. Tot nu toe, als AP getest heb ik daar weinig last van gehad. Met de nieuwste firmware komt daar hopelijk ook verandering in bij de anderen
Destijds met internet en TV test leek hij het goed te doen. Ik heb (slechts) 100mbits up en down van KPN, waarbij de upload toch stiekem 130mbits aan kan. Dat lijkt hij goed aan te kunnen zover ik kan zien, vrijwel geen cpu verbruik bij zware belasting. Dat met PPPoE verbinding, wat sowieso al trager is/meer de cpu belast.
Helaas de afgelopen weken weinig kunnen testen vanwege griep, te druk op werk en wat storm in de relationele sfeerASUS RT-AX88U Firmware version 3.0.0.4.384.5247
- Improve WiFi stability.
- Improve AiMesh node performance.
- Minor GUI bug fixes.
Desalniettemin ben ik inmiddels aan de slag met Merlin beta 384.8
Goed kijkend naar de scripts voor KPN internet, denk ik, dat de oplossing zit in het toevoegen van DHCP opties. Ik heb het kort getest door het gescripte vlan gedeelte uit te zetten in mijn AC87U en alleen de configuraties van DHCP en IGMP Proxy aan te laten met VLAN configuratie via de web gui.
Dat leek te werken, dus ik hoop een beetje dat ik met zo'n soortgelijke configuratie weg kom op Merlin. Helaas gaat dit denk ik niet werken op de originele Asus firmware

Overigens ben ik er ook achter welke nieuwe tool robocfg vervangt: ethctl
ethctl komt direct van broadcom en is bedoeld voor zijn nieuwe switches/thuis netwerk lijn. Hij was ook al te vinden in the RT-AC86U meen ik.
Helaas is over ethctl maar weinig bekend over hoe het werkt. Robocfg was gemaakt door o.a. Oleg (van de oude Oleg firmware) om de switch te bedienen, vandaar dat het goed gedocumenteerd was
Binnenkort ga ik het eens uitproberen of het verschil maakt
@MaxPayne Na mijn idee werkt 5Ghz prima. Het duurt wel ietsje langer om verbinding te maken lijkt het.
Ik heb hier en daar wel wat klachten gehoord over de stabiliteit van het netwerk. Tot nu toe, als AP getest heb ik daar weinig last van gehad. Met de nieuwste firmware komt daar hopelijk ook verandering in bij de anderen
Destijds met internet en TV test leek hij het goed te doen. Ik heb (slechts) 100mbits up en down van KPN, waarbij de upload toch stiekem 130mbits aan kan. Dat lijkt hij goed aan te kunnen zover ik kan zien, vrijwel geen cpu verbruik bij zware belasting. Dat met PPPoE verbinding, wat sowieso al trager is/meer de cpu belast.
Update!
Eindelijk werkt alles, met behulp van een managed switch.
Hier is het probleem met de standaard Asus vlans: stel je een poort in op vlan dan raken ze untagged.
Prima voor iptv maar dat werkt niet voor het leed dat experiabox heet, die verwacht netjes vlan7 tagged binnen wil je kunnen bellen.
Nu heb ik de volgende setup:
Beneden bij de NTU (glasvezel naar ethernet converter):
Switch poorten:
De RT-AX88U staat boven op de oude router plek voordat KPN ons net Brabant op kocht. Ideaal voor WiFi distributie, want het is midden in het huis.
In de RT-AX88U heb ik vervolgens VLAN 6 ingesteld voor internet en VLAN 2 voor het switch management zonder kabels om te prikken. Helaas werkt dat niet helemaal zoals ik had gehoopt, wellicht dat ik er iets te makkelijk over dacht
Het idee was dan om poort 4 van de AX88U op VLAN2 te zetten en dan poort 4 met poort 3 te verbinden oid zodat untagged VLAN2 van de switch binnen de router gebruikt kan worden. Ook handig om de apparaten beneden aan te sluiten, zoals TV en de Nvidia Android TV. Helaas krijg je dan 't volgende:
Wellicht dat ik dan toch ook nog een extra managed switch boven nodig hebt die de VLAN 2 + 6 trunk op splitst in 2 poorten
Misschien nog ergens anders hier op het forum navragen of dat echt gaat werken voordat ik nog een kastje heb liggen
Maar in ieder geval: vanaf nu test ik de RT-AX88U als hoofd router waar al het internet verkeer door heen gaat. Eindelijk kan ik hem volledig testen
Wellicht dat ik ook weer een review schrijf
Eindelijk werkt alles, met behulp van een managed switch.
Hier is het probleem met de standaard Asus vlans: stel je een poort in op vlan dan raken ze untagged.
Prima voor iptv maar dat werkt niet voor het leed dat experiabox heet, die verwacht netjes vlan7 tagged binnen wil je kunnen bellen.
Nu heb ik de volgende setup:
Beneden bij de NTU (glasvezel naar ethernet converter):
Switch poorten:
- NTU met tagged VLAN 4,6 en 7
- Lange kabel richting RT-AX88U met tagged VLAN 2 en 6
- Experiabox tagged VLAN 7
- TV box untagged VLAN 4
De RT-AX88U staat boven op de oude router plek voordat KPN ons net Brabant op kocht. Ideaal voor WiFi distributie, want het is midden in het huis.
In de RT-AX88U heb ik vervolgens VLAN 6 ingesteld voor internet en VLAN 2 voor het switch management zonder kabels om te prikken. Helaas werkt dat niet helemaal zoals ik had gehoopt, wellicht dat ik er iets te makkelijk over dacht
Het idee was dan om poort 4 van de AX88U op VLAN2 te zetten en dan poort 4 met poort 3 te verbinden oid zodat untagged VLAN2 van de switch binnen de router gebruikt kan worden. Ook handig om de apparaten beneden aan te sluiten, zoals TV en de Nvidia Android TV. Helaas krijg je dan 't volgende:
Iets in de router komt elkaar tegenbr0: received packet on eth2 with own address as source address
Wellicht dat ik dan toch ook nog een extra managed switch boven nodig hebt die de VLAN 2 + 6 trunk op splitst in 2 poorten
Misschien nog ergens anders hier op het forum navragen of dat echt gaat werken voordat ik nog een kastje heb liggen
Maar in ieder geval: vanaf nu test ik de RT-AX88U als hoofd router waar al het internet verkeer door heen gaat. Eindelijk kan ik hem volledig testen
Wellicht dat ik ook weer een review schrijf
Hardware info review: https://nl.hardware.info/...delijk-weer-snellere-wifi
Al een tijdje heb ik hem nu in gebruik, weliswaar met Merlin firmware en niet met de laatste 3.0.0.4.384.5247 Asus firmware met WiFi stabiliteit verbeteringen.
Ondanks dat, heb ik slechts 1 keer onstabiele WiFi gehad toen er ook vreemde berichten zoals deze langskwamen in de log:
Wel een verademing ten op zichte van de RT-AC87U die eerst voor veel verstoringen zorgde in onder andere whatsapp en telegram telefoon gesprekken.
Ook heb ik beamforming in actie gezien in een bekende black spot in huis: de WC
Normaal maar 1 of 2 streepjes op de telefoon voor WiFi signaal en haperingen, waardoor telefoons vaak overschakelen naar 4G. Met de AX88 ook slechts 2 streepjes maar zodra je een speedtest start, bijvoorbeeld schiet het signaal opeens naar volle sterkte
Ik ben dus best onder de indruk van de hardware
Al een tijdje heb ik hem nu in gebruik, weliswaar met Merlin firmware en niet met de laatste 3.0.0.4.384.5247 Asus firmware met WiFi stabiliteit verbeteringen.
Ondanks dat, heb ik slechts 1 keer onstabiele WiFi gehad toen er ook vreemde berichten zoals deze langskwamen in de log:
Beetje merkwaardig en meteen een beetje bang dat er mogelijk in de voeding iets was dat niet goed zat. Na een power cycle geen last meer van gehad, waarna de WiFi tot nu toe ook super stabiel heeft gewerktCONSOLE: 070233.539 lower voltage limit exceeded, current=899mV min=900mV
Wel een verademing ten op zichte van de RT-AC87U die eerst voor veel verstoringen zorgde in onder andere whatsapp en telegram telefoon gesprekken.
Ook heb ik beamforming in actie gezien in een bekende black spot in huis: de WC
Normaal maar 1 of 2 streepjes op de telefoon voor WiFi signaal en haperingen, waardoor telefoons vaak overschakelen naar 4G. Met de AX88 ook slechts 2 streepjes maar zodra je een speedtest start, bijvoorbeeld schiet het signaal opeens naar volle sterkte
Ik ben dus best onder de indruk van de hardware
Bij mij gaan de opgeslagen instellingen voor port forwarding en de handmatige ip adressen die ik aangegeven heb verloren. Dit wordt zichtbaar na een reboot, maar het probleem doet zich volgens mij al eerder voor.
Ik heb deze router sinds 4 december en ben het al 3 keer kwijtgeraakt. Ik heb de laatste firmware: 3.0.0.4.384_5329
maar bij de versie hiervoor had ik ook al last van het probleem.
Heeft iemand anders hier ook last van ?
Ik heb deze router sinds 4 december en ben het al 3 keer kwijtgeraakt. Ik heb de laatste firmware: 3.0.0.4.384_5329
maar bij de versie hiervoor had ik ook al last van het probleem.
Heeft iemand anders hier ook last van ?
@Mister_Espria
Zelf geen last van, al draai ik merlin en merlin heeft een extra veld (hostname) bij de vaste ip adressen, wellicht dat dat custom deel in de firmware beter werkt. Voor port forwarding geen idee, daar doe ik op dit moment niks mee.
Wel merkte ik op dat de instellingen voor adaptive QoS niet geheel worden opgeslagen: de volgorde in customize. Daardoor gaat bij een reboot de prioriteit weer scheef
Zelf geen last van, al draai ik merlin en merlin heeft een extra veld (hostname) bij de vaste ip adressen, wellicht dat dat custom deel in de firmware beter werkt. Voor port forwarding geen idee, daar doe ik op dit moment niks mee.
Wel merkte ik op dat de instellingen voor adaptive QoS niet geheel worden opgeslagen: de volgorde in customize. Daardoor gaat bij een reboot de prioriteit weer scheef
Zijn er nog ervaringen met real life gebruik tov een ac88u ? Ben op dit moment de overweging aan het maken. Voornamelijk of de ax de meerprijs waard is.
Hoi,wie kan me op weg helpen?!!
Redelijk noob vraagje voor dit forum.
Heb vandaag de RT-AX88U aangesloten zonder problemen. Alles werkt perfect.
Maar nu wil ik mijn oude RT-AC68U als AP inzetten. Ik denk dat ik daarvoor weer in de UI van de 68U moet zijn. Maar hoe benader ik deze nu? Moet ik hem aan de 88U hangen om hem in te stellen? Of moet ik hem weer rechtstreeks vanuit mijn glasvezel modem aan de WAN poort hangen?
Graag jullie hulp.
Maar nu wil ik mijn oude RT-AC68U als AP inzetten. Ik denk dat ik daarvoor weer in de UI van de 68U moet zijn. Maar hoe benader ik deze nu? Moet ik hem aan de 88U hangen om hem in te stellen? Of moet ik hem weer rechtstreeks vanuit mijn glasvezel modem aan de WAN poort hangen?
Graag jullie hulp.
Inmiddels werkzaam gekregen.
Smooth-J schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:11:
Hoi,wie kan me op weg helpen?!!
Graag jullie hulp.
Als je je laptop wilt updaten, de Intel Wi-Fi 6 AX200 is nu €27 te krijgen op AliExpress.
Update 23-05: Nu ook bij Nederlandse winkels verkrijgbaar: pricewatch: Intel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)
Update 23-05: Nu ook bij Nederlandse winkels verkrijgbaar: pricewatch: Intel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)
[ Voor 30% gewijzigd door Balance op 23-05-2019 15:12 ]
Tot 16 mei €70 cashback bij aankoop van een RT-AX88U, €100 bij een GT-AX11000. Daarmee komen ze nu effectief uit op €279 en €319.
Zie https://promotion.asus.com/nl/nl
Balance schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:39:
Tot 16 mei €70 cashback bij aankoop van een RT-AX88U, €100 bij een GT-AX11000. Daarmee komen ze nu effectief uit op €279 en €319.
Gracie, de router draait inmiddels en een AX200 staat in bestelling bij Megekko voor 16,93 inclusief verzenden.Balance schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 12:47:
Als je je laptop wilt updaten, de Intel Wi-Fi 6 AX200 is nu €27 te krijgen op AliExpress.
Kan iemand zo vriendelijke zijn om de totale breedte inclusief antennes op te meten svp. Ben hier erg benieuwd naar
Had ergens ook al een eerste benchmark gezien: https://www.snbforums.com...ax120-test-results.56389/Stefano schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 17:18:
Gracie, de router draait inmiddels en een AX200 staat in bestelling bij Megekko voor 16,93 inclusief verzenden.
Beetje verwarrend tabel, maar de verschillen zijn nog niet zo groot.
Ben wel benieuwd of inderdaad de latency nog een stukje omlaag is gegaan
38,5cmAleSyS schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:56:
Kan iemand zo vriendelijke zijn om de totale breedte inclusief antennes op te meten svp. Ben hier erg benieuwd naar
Ik kom van een 8260, de AX200 komt pas over een week.wootah schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 01:35:
[...]
Had ergens ook al een eerste benchmark gezien: https://www.snbforums.com...ax120-test-results.56389/
Beetje verwarrend tabel, maar de verschillen zijn nog niet zo groot.
Ben wel benieuwd of inderdaad de latency nog een stukje omlaag is gegaan
Ik heb deze router vandaag gekocht en alles werkte de eerste 4 uren perfect en daarna had ik plots geen wifi meer op ipad en iphone.
Het wifi signaal was gewoon nog steeds zichtbaar tussen alle wifi signalen en ook waren de leds van 2,4ghz en 5ghz nog gewoon aan op de router.
Wanneer ik daarna opnieuw met iphone en ipad wilde verbinden met het wifi signaal van de router, gaf hij “geen verbinding” aan en moest ik het paswoord van de draadloze verbinding opnieuw ingeven.
Maar dan gaf hij telkens “onjuist paswoord aan”, terwijl ik helemaal zeker was dat het paswoord correct was, dan de router maar effe gereset en daarna werkte alles gewoon terug normaal.
Ik heb de laatste nieuwe asus firmware op de router staan.
Zou er een defect aan de router zijn?
Met mijn vorige router werkte alles perfect en moest ik nooit resetten.
Ik wacht nu af of het weer gaat voorvallen.
Het wifi signaal was gewoon nog steeds zichtbaar tussen alle wifi signalen en ook waren de leds van 2,4ghz en 5ghz nog gewoon aan op de router.
Wanneer ik daarna opnieuw met iphone en ipad wilde verbinden met het wifi signaal van de router, gaf hij “geen verbinding” aan en moest ik het paswoord van de draadloze verbinding opnieuw ingeven.
Maar dan gaf hij telkens “onjuist paswoord aan”, terwijl ik helemaal zeker was dat het paswoord correct was, dan de router maar effe gereset en daarna werkte alles gewoon terug normaal.
Ik heb de laatste nieuwe asus firmware op de router staan.
Zou er een defect aan de router zijn?
Met mijn vorige router werkte alles perfect en moest ik nooit resetten.
Ik wacht nu af of het weer gaat voorvallen.
Herkenbaar, hier is ook het wifi gedeelte niet stabiel. Ik hoop nog steeds op een update maar het begint te irriteren.
Ik heb het nu enkele uren later opnieuw voorgehad en ik zag dat het probleem is dat de router zichzelf plots reset. (Zag het aan de leds op de router)
En dan duurt het dus een tijdje tot de draadloze verbinding terug werkt.
Het probleem is nu dat ik niet weet of het om een instelling of firmware gaat of dat er een defect aan de router is.
Ik heb nu de laatste Merlin firmware eens geinstalleerd.
Kijken of dit de oplossing niet is voor mijn probleem.
En dan duurt het dus een tijdje tot de draadloze verbinding terug werkt.
Het probleem is nu dat ik niet weet of het om een instelling of firmware gaat of dat er een defect aan de router is.
Ik heb nu de laatste Merlin firmware eens geinstalleerd.
Kijken of dit de oplossing niet is voor mijn probleem.
[ Voor 44% gewijzigd door Marc19700 op 19-10-2019 10:41 ]
Bij mij blijft ethernet in de lucht, dus is het zeker geen reset. Ben benieuwd of Merlin helpt
Draait nu ondertussen 3,5 uur zonder problemen op Merlin firmware.
Moest het probleem weer opduiken, dan begin ik te vermoeden dat het een hardware probleem is.
Want mijn vorige router (asus rt-ac86u) heeft dit probleem nooit gehad en heb ik tot gisteren gebruikt.
Update: router draait nu ondertussen al meer dan 11 uren op merlin firmware en ik heb geen spontane reset van de router meer gehad.
Dus het lijkt er stilaan op dat het probleem verholpen is.
Moest het probleem weer opduiken, dan begin ik te vermoeden dat het een hardware probleem is.
Want mijn vorige router (asus rt-ac86u) heeft dit probleem nooit gehad en heb ik tot gisteren gebruikt.
Update: router draait nu ondertussen al meer dan 11 uren op merlin firmware en ik heb geen spontane reset van de router meer gehad.
[ Voor 25% gewijzigd door Marc19700 op 19-10-2019 22:12 ]
Nog altijd stabiel?Marc19700 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:24:
Draait nu ondertussen 3,5 uur zonder problemen op Merlin firmware.
Ja, geen enkel probleem meer gehad sinds ik de laatste merlin firmware draai.
Wel vreemd dat ik met de laatste officiële asus firmware dus wel problemen had.
Want veel mensen hebben daar ook geen problemen mee.
Wel vreemd dat ik met de laatste officiële asus firmware dus wel problemen had.
Want veel mensen hebben daar ook geen problemen mee.
Ik kom dit soort opmerkingen tegen op het SNB forum:
Now, after read all your guys conversations, set it all up as Merlin said,
- set a fixed channel and avoid DFS (52~144)
disable the following:
- HE frames
- MU-MIMO
- Airtime Fairness
- Universal/Implicit Beamforming
- 160 MHz channels
Er zit nog wel wat werk aan deze nieuwe standaard...
Now, after read all your guys conversations, set it all up as Merlin said,
- set a fixed channel and avoid DFS (52~144)
disable the following:
- HE frames
- MU-MIMO
- Airtime Fairness
- Universal/Implicit Beamforming
- 160 MHz channels
Er zit nog wel wat werk aan deze nieuwe standaard...
[ Voor 8% gewijzigd door Stefano op 23-10-2019 08:55 ]
Ik ben voorlopig al tevreden dat mijn router met de merlin firmware niet meer spontaan reboot.
Wat me wel opvalt is dat ik met de officiele asus firmware een draadloze snelheid van 790Mbps met mijn iphone 11 pro haalde.
En met de Merlin firmware kom ik niet hoger dan 650Mbps.
Wat me wel opvalt is dat ik met de officiele asus firmware een draadloze snelheid van 790Mbps met mijn iphone 11 pro haalde.
En met de Merlin firmware kom ik niet hoger dan 650Mbps.
[ Voor 49% gewijzigd door Marc19700 op 23-10-2019 15:32 ]
Hi, ik heb de AX88u gekocht om het haperen van mijn online fifa20 gaming tegen te gaan.
Mijn PS4 is draadloos verbonden met mijn router, dat is uiteraard niet ideaal, maar bij de test haalde hij 20mbit/s down. Ook zit er een Unify access point tussen.
Ik neem aan dat die 20mbit/sec desondanks voldoende is? Toch blijft het online stotteren. Wat natuurlijk ook aan mijn opponenten kan liggen.
Standaard staat gaming verkeer toch op hoogste prio bij deze router? Zijn er mog amdere settings die ik kan aanpassen?
Kan ik bij deze router ook het overzicht in verkeer zien per 'categorie'? Gaming vs p2p vs streaming vs http? Ik dacht dit in een promotiefilmpje gezien te hbben, maar kan het niet vinden in de router zelf? Alleen maar het onderscheid tussen 2G en 5G in mijn traffic manager?
Mijn PS4 is draadloos verbonden met mijn router, dat is uiteraard niet ideaal, maar bij de test haalde hij 20mbit/s down. Ook zit er een Unify access point tussen.
Ik neem aan dat die 20mbit/sec desondanks voldoende is? Toch blijft het online stotteren. Wat natuurlijk ook aan mijn opponenten kan liggen.
Standaard staat gaming verkeer toch op hoogste prio bij deze router? Zijn er mog amdere settings die ik kan aanpassen?
Kan ik bij deze router ook het overzicht in verkeer zien per 'categorie'? Gaming vs p2p vs streaming vs http? Ik dacht dit in een promotiefilmpje gezien te hbben, maar kan het niet vinden in de router zelf? Alleen maar het onderscheid tussen 2G en 5G in mijn traffic manager?
je kunt adaptive QoS aanzetten en dan gaming omhoog slepenMirage010 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:07:
Hi, ik heb de AX88u gekocht om het haperen van mijn online fifa20 gaming tegen te gaan.
Inmiddels ook deze router aangeschaft. Als uitbreiding met mijn Asus RT-AC68U die ik al geruime tijd in gebruik had met een verhoogd zendvermogen. De oude Asus blijft straks bedraad in het netwerk zitten ter ondersteuning van de Wifi met Asus Aimesh.
Ik vraag me af je bij de Rt-AX88U ook het zendvermogen kan verhogen. Geen idee of dat straks nog nodig is maar wel fijn om te weten of dat mogelijk is. Kortom, heeft iemand dat al eens getest (meer info hoe je dat kan doen kun je hier vinden: https://gathering.tweaker...message/44363671#44363671
Ik vraag me af je bij de Rt-AX88U ook het zendvermogen kan verhogen. Geen idee of dat straks nog nodig is maar wel fijn om te weten of dat mogelijk is. Kortom, heeft iemand dat al eens getest (meer info hoe je dat kan doen kun je hier vinden: https://gathering.tweaker...message/44363671#44363671
Interessant dat zendvermogen, ik heb inmiddels ruim dekking door een RT-AX92U in aimesh bij te plaatsen. Dit was voor mij de reden om naar Asus te switchen en het werkt vlekkeloos.
Firmware 6437 is overigens onderweg, improved wireless stability.
Firmware 6437 is overigens onderweg, improved wireless stability.
Anoniem: 211516
Zit er een memory leak in laatste firmware ? krijg telkens errors zo als kernel: FPM Pool 1: invalid token 0x21950000 freed wat heb begrepen memory leak is
En de hele router werkt van geen meter meer, wat eerder wel werkte 160mhz band op 5 ghz is wifi onvindbaar nu zelfs op 20/40/80/160 setting, en dan vooral als je kanaal 100 kiest.
En de hele router werkt van geen meter meer, wat eerder wel werkte 160mhz band op 5 ghz is wifi onvindbaar nu zelfs op 20/40/80/160 setting, en dan vooral als je kanaal 100 kiest.
[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 211516 op 10-11-2019 21:46 ]
Daarnet mijn router geupdate met de allernieuwste asus firmware die gisteren verschenen is. (Versie 3.0.0.4.384.7756)
Nu haal ik draadloos zelfs 844mbps met mijn iphone 11 pro.
Alleen is het afwachten of mijn router weer niet spontaan gaat resetten met de asus firmware.
Update: Na 2 dagen met de nieuwe asus firmware, toch weeral plots 2 keer dat de router spontaan zich resette.
Zou het dan toch een defecte router zijn? Thans met de merlin firmware leek het goed te gaan, of het moest dan telkens gebeuren wanneer ik juist niet met internet bezig ben.
Ik ben ten einde raad, omdat ik nergens op internet mensen vind met hetzelfde probleem.
Nu haal ik draadloos zelfs 844mbps met mijn iphone 11 pro.
Alleen is het afwachten of mijn router weer niet spontaan gaat resetten met de asus firmware.
Update: Na 2 dagen met de nieuwe asus firmware, toch weeral plots 2 keer dat de router spontaan zich resette.
Zou het dan toch een defecte router zijn? Thans met de merlin firmware leek het goed te gaan, of het moest dan telkens gebeuren wanneer ik juist niet met internet bezig ben.
Ik ben ten einde raad, omdat ik nergens op internet mensen vind met hetzelfde probleem.
[ Voor 50% gewijzigd door Marc19700 op 28-11-2019 14:05 ]
Inmiddels heb ik de ax88 een week. Wat mij positief verrast is dat ik op 5GHz band mijn glasvezel verbinding van 500mbps helemaal kan dichttrekken in tegenstelling tot mijn 68u.
Ik heb ze nu samen in Aimesh staan, met een bedrade backhaul, maar dat loopt niet altijd helemaal lekker: websites die niet laden, zelfs de webgui van de Asus laad niet, een ping van 3000ms naar google. Soms supersnel en soms dus helemaal niets. Het niet laden van sites of zeer vertraagd had ik in het verleden al eens eerder met de 68u. Vraag me af of Aimesh brak is, of dat de 68u de boel verpest.
Heb maar een extra ax88 besteld, momenteel 240euro bij amazon.de met aangevinkte coupon.
Ik heb ze nu samen in Aimesh staan, met een bedrade backhaul, maar dat loopt niet altijd helemaal lekker: websites die niet laden, zelfs de webgui van de Asus laad niet, een ping van 3000ms naar google. Soms supersnel en soms dus helemaal niets. Het niet laden van sites of zeer vertraagd had ik in het verleden al eens eerder met de 68u. Vraag me af of Aimesh brak is, of dat de 68u de boel verpest.
Heb maar een extra ax88 besteld, momenteel 240euro bij amazon.de met aangevinkte coupon.
[ Voor 7% gewijzigd door ditbenikecht op 28-11-2019 20:34 ]
Ik ben uiteindelijk overgeschakeld van de asus rt-ax88u naar een asus gt-ax11000 router.
Met deze laatste nog geen enkele spontane reset voorgehad.
Dus ik weet niet of die rt-ax88 defect was of dat er een andere oorzaak was.
Met deze laatste nog geen enkele spontane reset voorgehad.
Dus ik weet niet of die rt-ax88 defect was of dat er een andere oorzaak was.
Ik heb sinds 2 dagen deze router beneden staan als voor de broodnodige WIFI nadat router bovenverdieping het begaf. Hebben jullie allemaalde bescherming via Trend Micro aanstaan? Dit omdat dan een LOG wordt bijgehouden waar er naar toe wordt "gesurfed" etc etc.
@MAGDATTT Ik heb het wel aanstaan, het is inderdaad een afweging tussen bescherming en privacy.
Ik heb soms met deze router dat wifi ontzettend traag is. En volgens mij ligt het aan de router, want de gui laad en reageert ook langzaam. Als ik de router ping krijg ik zeer wisselende resultaten tussen de 1 en 2008ms.
Ping ik naar google.nl vanaf de laptop dan zijn de meeste resultaten Request timed out. Ping ik vanuit de router via de gui dan krijg ik wel resultaten van 10ms.
Ik heb soms met deze router dat wifi ontzettend traag is. En volgens mij ligt het aan de router, want de gui laad en reageert ook langzaam. Als ik de router ping krijg ik zeer wisselende resultaten tussen de 1 en 2008ms.
Ping ik naar google.nl vanaf de laptop dan zijn de meeste resultaten Request timed out. Ping ik vanuit de router via de gui dan krijg ik wel resultaten van 10ms.
Daar heb iknog geen last van. Wat ik wel merk is dat als ik handmatig het 5.0 Ghz verander naar kanaal 100, mijn telefoon en chromecast de wifi niet meer kunnen vinden.
Nog een andere vraag van de leek. Als ik WPA3 aanzet ipv WPA2 kan ik ook geen wifi signaal vinden met telefoon en chromecast. Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen waarom dat is?
Nog een andere vraag van de leek. Als ik WPA3 aanzet ipv WPA2 kan ik ook geen wifi signaal vinden met telefoon en chromecast. Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen waarom dat is?
@MAGDATTT Dat komt omdat je telefoon etc nog geen WPA3 ondersteunt. Het is net nieuw.
Hi, eens in de 10-20 dagen verliest al mijn domotica de verbinding met mijn router Ax88u.
Dat merk ik doordat al mijn smart lampen niet meer reageren en bijvoorbeeld ook de verbinding met mijn automatische stofzuiger opnieuw ingesteld moet worden.
Een reboot van mijn router los in 1x alle problemen op, dus de impact in beperkt, maar ik zou wel graag willen weten wat de oorzaak is, en indien mogelijk ook een oplossing.
Enig idee?
Dat merk ik doordat al mijn smart lampen niet meer reageren en bijvoorbeeld ook de verbinding met mijn automatische stofzuiger opnieuw ingesteld moet worden.
Een reboot van mijn router los in 1x alle problemen op, dus de impact in beperkt, maar ik zou wel graag willen weten wat de oorzaak is, en indien mogelijk ook een oplossing.
Enig idee?
@Mirage010 Geen idee, bij mij loopt de wifi op 1 band weleens vast, met zeer hoge ping tot gevolg. De andere band werkt dan nog gewoon goed.
Sinds gisteren is er weer een firmware update, met dit keer stabiliteitsverbeteringen. Hopelijk lost dat het op.
Sinds gisteren is er weer een firmware update, met dit keer stabiliteitsverbeteringen. Hopelijk lost dat het op.
Tnx voor de heads up.
Ik heb hem even geïnstalleerd. Hopelijk helpt deze mij...
Mirage010 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:08:
Tnx voor de heads up.
Ik hoop dat jullie je bevindingen hier posten. Ik zit er sterk over na te denken 2 van deze routers te kopen om aimesh te draaien met een bedrade backhaul. Maar stabiliteit is voor mij van groot belang en als ik zo de laatste paar pagina's lees dan is dat lang niet altijd het geval.ditbenikecht schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:08:
@Mirage010 Geen idee, bij mij loopt de wifi op 1 band weleens vast, met zeer hoge ping tot gevolg. De andere band werkt dan nog gewoon goed.
PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.
@AtlAntA Met nieuwe producten heb je tegenwoordig altijd wel bugs. Bij Asus zijn er zeer regelmatig updates. Of dat betekent dat zij meer bugs hebben dan de concurrent vermoed ik niet. Zelf heb ik de ax88 in aimesh met een 68u via een bedrade verbinding. De 68u krijgt zelfs al 5 jaar updates.
Ik verdenk de ax88 nog wel van vastlopende/extreem vertraagde wifi zo nu en dan.
Als je heel graag mesh wilt, heeft Asus kort geleden ZenWifi gelanceerd, misschien ook interessant.
Ik verdenk de ax88 nog wel van vastlopende/extreem vertraagde wifi zo nu en dan.
Als je heel graag mesh wilt, heeft Asus kort geleden ZenWifi gelanceerd, misschien ook interessant.
Ik heb een AC87U op Merlin draaien hier en overweeg de overstap naar de AX88U (iPhone van mij en vrouw kunnen AX aan). Ik heb wat sonos draaien aantal bedraad en twee via WiFi. Sonos per wifi gaat er wel eens uit. (zitten het verst van de ac87u af). En er hangt nog een bak bedraad spul aan met switches. Ik vond de ac87u eigenlijk wel prima maar laat 'm elke nacht wel even rebooten automatisch..... Ga ik blij worden van de upgrade naar de AX88U of nog even wachten tot de nieuwe AX89U die eraan zit te komen?
@WTM Waarom zou je willen upgraden? Is je Wan daarvoor wel snel genoeg? De AX89U ken ik niet.
Die AC87U maakt dus net niet lekker verbinding met de sonos die verder staat. Is ook wat minder stabiel denk ik. ac87u Router is prima maar die ax88u heeft wel meer processor kracht volgens mij.
Ze worden er niet mooier op imho.ditbenikecht schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:18:
@WTM Waarom zou je willen upgraden? Is je Wan daarvoor wel snel genoeg? De AX89U ken ik niet.
https://dongknows.com/asus-rt-ax89x-review/

[ Voor 6% gewijzigd door AtlAntA op 07-03-2020 19:48 ]
Ja maar AiMesh kan niet icm ac87u (toch?!)
Product: GT-AC5300, RT-AC1900, RT-AC1900P, RT-AC1900U, RT-AC2900, RT-AC3100, RT-AC5300, RT-AC68P, RT-AC68R, RT-AC68RW, RT-AC68U, RT-AC68U White, RT-AC68UF, RT-AC68W, RT-AC86U, RT-AC88UWTM schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:29:
Ja maar AiMesh kan niet icm ac87u (toch?!)
bron: https://www.asus.com/support/FAQ/1035165/
Ik heb zelf naar meer dan volle tevredenheid een ac3200 draaien maar ik wil graag aimesh draien ivm het verhuizen naar een groter huis maar dit model kan en zal geen aimesh doen. Zeer jammer want het is al jaren een toprouter geweest en zou er graag nog 1 bij hebben gekocht.
ja die ac87u is verder nog prima maar balen dat het niet in AiMesh kan.
Sinds gisteren 2 ax88u's in gebruik genomen om een aimesh netwerk op te zetten. Werkt als trein eerlijk gezegd. Is via een bedrade backhaul opgezet van woonhuis naar (vrijstaande) garage. Heb nu over het hele perceel goede 5ghz dekking.
Enige wat me tot nu toe wel is opgevallen dat het bereik van de 2.4ghz wat minder is tov mijn ac3200. Dat betekent dat ik nu niet bij mijn overburen in de voortuin op mijn eigen netwerk kan
Een non-issue dus maar wel wat opvallend.
Enige wat me tot nu toe wel is opgevallen dat het bereik van de 2.4ghz wat minder is tov mijn ac3200. Dat betekent dat ik nu niet bij mijn overburen in de voortuin op mijn eigen netwerk kan
Versie 3.0.0.4.384.8018
2020/03/2771.34 MBytes
ASUS RT-AX88U Firmware version 3.0.0.4.384.8018
1. Update Adaptive QoS categories:
Help you to prioritize the mission-critical applications
Those people who work-from-home & learn-from-home will greatly benefit from this new feature with optimized streaming experiences.
New Supported Categories & Apps:
- Video conferencing, including Microsoft Teams®, ZOOM®, Skype®, Google Hangouts®, BlueJeans®
- Online learning, including Khan academy®, Udemy®, Coursera®, TED®, VIPKiD®, 51Talk®, XDF®, Xueersi®
- Streaming, including YouTube®, Netflix®, HBO NOW®, Amazon Prime Video®, Disney+®, ESPN®, MLB.com®, iQIY®
- Indoor training, including Zwift®, Peloton®, Onelap®
Stay tuned and more apps are coming to the list soon!
2. Support Mobile Game Mode
- One-click prioritizing your mobile device to the highest and ensure you the best mobile gaming experiences.
- Install/Update ASUS Router App (Android supports later than 1.0.0.5.44; iOS supports later than 1.0.0.5.41)
3. Bug fix
- Fixed wan detection bugs
- Improved some connection issues.
Please unzip the firmware file first and then check the MD5 code.
MD5: 926bd0115507c81e0faff01ce6626f7e
2020/03/2771.34 MBytes
Those people who work-from-home & learn-from-home will greatly benefit from this new feature with optimized streaming experiences.
- Video conferencing, including Microsoft Teams®, ZOOM®, Skype®, Google Hangouts®, BlueJeans®
- Online learning, including Khan academy®, Udemy®, Coursera®, TED®, VIPKiD®, 51Talk®, XDF®, Xueersi®
- Streaming, including YouTube®, Netflix®, HBO NOW®, Amazon Prime Video®, Disney+®, ESPN®, MLB.com®, iQIY®
- One-click prioritizing your mobile device to the highest and ensure you the best mobile gaming experiences.
- Install/Update ASUS Router App (Android supports later than 1.0.0.5.44; iOS supports later than 1.0.0.5.41)
3. Bug fix
Ik zou wel graag wat meer info willen over de connection issues die ze hebben hebben verbeterd. Ik heb mijn ax-88u net downgraded naar de FW van afgelopen december omdat mijn 2.4ghz performance daarmee wel 8-10 dBm erop vooruit is gegaan. Een lopende theorie is dat de power te hoog stond in de oudere versie waardoor men niet aan de regelgeving voldeed. Een andere theorie is dat men de broadcom drivers heeft geupdate en dat deze een bug bevatten waardoor de 2.4ghz niet op vol vermogen zou werken.EucalyptaVIII schreef op zondag 29 maart 2020 @ 01:10:
Versie 3.0.0.4.384.8018
2020/03/2771.34 MBytes
3. Bug fix
https://www.snbforums.com...t-ac86u-v-rt-ax88u.61856/
Iemand al de RT-AX88U ingesteld op het KPN Glasvezel met TV zonder de KPN router er tussen?
Was benieuwd naar een ervaring aangezien ik mijn RT-N66u wil vervangen voor deze.
Was benieuwd naar een ervaring aangezien ik mijn RT-N66u wil vervangen voor deze.
Ik sluit mij graag aan bij deze vraag. Ben ook erg nieuwsgierig of dit zonder custom scripts en firmware kan inmiddels.GapClio schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:46:
Iemand al de RT-AX88U ingesteld op het KPN Glasvezel met TV zonder de KPN router er tussen?
@GapClio @Alpha89
Vanaf 15 april krijg ik glas van KPN, en zou dan mogelijk voor je kunnen testen. Heb alleen geen tv in het pakket. Gezien KPN nu eindelijk vrije modem keuze accepteert en de instellingen heeft vrijgegeven verwacht ik wel dat het gaat werken.
Momenteel gebruik ik de ax88u voor glas bij T-Mobile en werkt daar prima met bridged VLAN voor tv.
Vanaf 15 april krijg ik glas van KPN, en zou dan mogelijk voor je kunnen testen. Heb alleen geen tv in het pakket. Gezien KPN nu eindelijk vrije modem keuze accepteert en de instellingen heeft vrijgegeven verwacht ik wel dat het gaat werken.
Momenteel gebruik ik de ax88u voor glas bij T-Mobile en werkt daar prima met bridged VLAN voor tv.
Ben benieuwd. Wacht je reactie af.ditbenikecht schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:38:
@GapClio @Alpha89
Ik wil deze router gaan gebruiken ipv mijn huidige RT-AC87U.
Ik heb XS4ALL glasvezel hier en de RT-AC87U is rechtstreeks aangesloten op mijn fritzbox. Ik heb de RT-AC87U in de huiskamer staan.
Zijn de connectie problemen zoals ik eerder las opgelost? Wil een stabiel netwerk hebben natuurlijk.
Ik heb XS4ALL glasvezel hier en de RT-AC87U is rechtstreeks aangesloten op mijn fritzbox. Ik heb de RT-AC87U in de huiskamer staan.
Zijn de connectie problemen zoals ik eerder las opgelost? Wil een stabiel netwerk hebben natuurlijk.
@Alpha89 @GapClio
Routed IP-Tv is alleen via scripts mogelijk op de meeste Asus routers. Uitzondering zijn de RT-AC86U en RT-AX88U waar dit niet mogelijk is omdat het commando robocfg niet meer werkt, maar vconfig of vlanctl gebruikt moet worden. Van deze commando's is weinig informatie of voorbeelden te vinden. Verder heb ik zelf onvoldoende netwerk-kennis om te weten waar ik mee bezig ben.
Andere noodzakelijke instellingen kunnen wel via de scripts, maar dus nog steeds niet via de GUI, bijvoorbeeld DHCP option60 (Vencor Class Identifier) met waarde: IPTV_RG
Bridge IP-TV is makkelijk via de GUI in te vullen, maar ik weet niet hoelang KPN dit nog ondersteund.
Enable Multicast routing (IGMP Proxy) kan helaas bij de ax88u niet tegelijkertijd aanstaan met de bridged vlan instellingen via de GUI.
Via het feedback tabblad heb ik aan Asus doorgegeven dat ik de benodigde instellingen niet kan invoeren. Als iedereen dit doet, maken ze de instellingen mogelijk ooit beschikbaar via de GUI.
@satshow
Ik vind de ax88u wel stabiel, de meeste bugs zijn er wel uit ook omdat dit model alweer bijna 2 jaar oud is.
De ax functionaliteit staat echter nog niet standaard aan omdat de comptabiliteit met niet AX kaarten niet altijd goed gaat. Er zijn daar wel de nodige driver updates voor uitgekomen voor Windows 10.
Routed IP-Tv is alleen via scripts mogelijk op de meeste Asus routers. Uitzondering zijn de RT-AC86U en RT-AX88U waar dit niet mogelijk is omdat het commando robocfg niet meer werkt, maar vconfig of vlanctl gebruikt moet worden. Van deze commando's is weinig informatie of voorbeelden te vinden. Verder heb ik zelf onvoldoende netwerk-kennis om te weten waar ik mee bezig ben.
Andere noodzakelijke instellingen kunnen wel via de scripts, maar dus nog steeds niet via de GUI, bijvoorbeeld DHCP option60 (Vencor Class Identifier) met waarde: IPTV_RG
Bridge IP-TV is makkelijk via de GUI in te vullen, maar ik weet niet hoelang KPN dit nog ondersteund.
Enable Multicast routing (IGMP Proxy) kan helaas bij de ax88u niet tegelijkertijd aanstaan met de bridged vlan instellingen via de GUI.
Via het feedback tabblad heb ik aan Asus doorgegeven dat ik de benodigde instellingen niet kan invoeren. Als iedereen dit doet, maken ze de instellingen mogelijk ooit beschikbaar via de GUI.
@satshow
Ik vind de ax88u wel stabiel, de meeste bugs zijn er wel uit ook omdat dit model alweer bijna 2 jaar oud is.
De ax functionaliteit staat echter nog niet standaard aan omdat de comptabiliteit met niet AX kaarten niet altijd goed gaat. Er zijn daar wel de nodige driver updates voor uitgekomen voor Windows 10.
Bedankt voor je reactie.ditbenikecht schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:08:
@Alpha89 @GapClio
Routed IP-Tv is alleen via scripts mogelijk op de meeste Asus routers. Uitzondering zijn de RT-AC86U en RT-AX88U waar dit niet mogelijk is omdat het commando robotcfg niet meer werkt, maar vconfig of vlanctl gebruikt moet worden. Van deze commando's is weinig informatie of voorbeelden te vinden. Verder heb ik zelf onvoldoende netwerk-kennis om te weten waar ik mee bezig ben.
@satshow
De ax functionaliteit staat echter nog niet standaard aan omdat de comptabiliteit met niet AX kaarten altijd goed gaat. Er zijn daar wel de nodige driver updates voor uitgekomen voor Windows 10.
Dank je wel voor je bericht. Ik ben wel benieuwd hoe lang deze router ondersteunt gaat worden. Als ik deze koop wil ik de komende jaren wel de nodige updates ontvangen.ditbenikecht schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:08:
@Alpha89 @GapClio
Routed IP-Tv is alleen via scripts mogelijk op de meeste Asus routers. Uitzondering zijn de RT-AC86U en RT-AX88U waar dit niet mogelijk is omdat het commando robotcfg niet meer werkt, maar vconfig of vlanctl gebruikt moet worden. Van deze commando's is weinig informatie of voorbeelden te vinden. Verder heb ik zelf onvoldoende netwerk-kennis om te weten waar ik mee bezig ben.
@satshow
De ax functionaliteit staat echter nog niet standaard aan omdat de comptabiliteit met niet AX kaarten altijd goed gaat. Er zijn daar wel de nodige driver updates voor uitgekomen voor Windows 10.
Maar zoals ik het lees is deze prima te gebruiken zonder de nodige problemen.
Dankjewel. Zojuist ook het feedback form ingevuld.ditbenikecht schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:08:
@Alpha89 @GapClio
@satshow
@Alpha89 Het heeft geholpen, ik heb van Asus een firmware gekregen waar je het KPN profiel kunt selecteren. Misschien wil jij het testen, want ik heb geen tv abonnement.
Dat is grappig. Ik kreeg terug dat ze het niet ondersteunen en het niet gaat werken 😆!ditbenikecht schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:32:
@Alpha89 Het heeft geholpen, ik heb van Asus een firmware gekregen waar je het KPN profiel kunt selecteren. Misschien wil jij het testen, want ik heb geen tv abonnement.
Ik heb dus nog geen Asus gekocht. Maar dit klinkt wel positief!
En, al nieuws hierover?AtlAntA schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:15:
[...]
Ik zou wel graag wat meer info willen over de connection issues die ze hebben hebben verbeterd. Ik heb mijn ax-88u net downgraded naar de FW van afgelopen december omdat mijn 2.4ghz performance daarmee wel 8-10 dBm erop vooruit is gegaan. Een lopende theorie is dat de power te hoog stond in de oudere versie waardoor men niet aan de regelgeving voldeed. Een andere theorie is dat men de broadcom drivers heeft geupdate en dat deze een bug bevatten waardoor de 2.4ghz niet op vol vermogen zou werken.
https://www.snbforums.com...t-ac86u-v-rt-ax88u.61856/
Ik heb 80% van mijn spul nog op de 2.4ghz. Heb 2x 68u nu in mesh. Overweeg een ac3200 of ac5300 of ax88u als main router te pakken en dan 2x 68u als extra mesh.
Maar gaat de 2,4ghz performance wel vooruit vraag ik me af
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik heb na erg veel FW's proberen en omkloten de handdoek in de ring gegooid. Het komt er nu op neer dat ik grofweg 80% van de 2,4ghz performance heb tov van mijn ac3200. De ac3200 is trouwens EOL en ondersteund ook geen aimesh.PCJR schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:31:
[...]
En, al nieuws hierover?
Ik heb 80% van mijn spul nog op de 2.4ghz. Heb 2x 68u nu in mesh. Overweeg een ac3200 of ac5300 of ax88u als main router te pakken en dan 2x 68u als extra mesh.
Maar gaat de 2,4ghz performance wel vooruit vraag ik me af
Jeetje dat klinkt niet best. En de ac5300... Nu wilde ik eigenlijk een ax88u halenAtlAntA schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:54:
[...]
Ik heb na erg veel FW's proberen en omkloten de handdoek in de ring gegooid. Het komt er nu op neer dat ik grofweg 80% van de 2,4ghz performance heb tov van mijn ac3200. De ac3200 is trouwens EOL en ondersteund ook geen aimesh.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
@PCJR De 2,4GHz is wel degelijk sneller op de ax88u, ik haal 190Mbps, waar ik tot 120Mbps kwam met een 68u. Blijkbaar is wel wat discussie over het bereik.
Hi kan ik ook 1 bepaald device voorrang geven? Gamend via Google Stadia gaat de data via mijn Stadia bijgeleverde UHD Chromecast. Ik merk dat de verbinding nog wel eens hapert.
De haalbare snelheid is 40MB/s en die wordt ook regelmatig gehaald. Maar het lijkt erop alsof de stabiliteit nog weleens wil haperen.
Ik heb QoS gaming op prio 1 staan. Maar ik weet echter niet of data via Chromecast onder gaming valt?
Hoe dan ook, nog tips om stabiliteit te verbeteren?
De haalbare snelheid is 40MB/s en die wordt ook regelmatig gehaald. Maar het lijkt erop alsof de stabiliteit nog weleens wil haperen.
Ik heb QoS gaming op prio 1 staan. Maar ik weet echter niet of data via Chromecast onder gaming valt?
Hoe dan ook, nog tips om stabiliteit te verbeteren?
Klopt, de doorvoersnelheid is wel ietwat hoger (afhankelijk van de omstandigheden) maar dat is in mijn geval niet echt van belang. Ik heb veel IOT en smarthome zooi die allemaal op de 2.4ghz zitten en weinig hebben aan hogere doorvoersnelheid.ditbenikecht schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:42:
@PCJR De 2,4GHz is wel degelijk sneller op de ax88u, ik haal 190Mbps, waar ik tot 120Mbps kwam met een 68u. Blijkbaar is wel wat discussie over het bereik.
@PCJR De ac5300 is ook alweer bijna 6 jaar oud. En alhoewel het een immens populaire router is/was denk ik niet dat asus de router nog meerdere jaren zal updaten. De router ondersteund wel aimesh en met custom FW van bijvoorbeeld merlin zal de ondersteuning wel opgerekt kunnen worden schat ik zo.
Toch nog een update vandaag, eindigd op 9107, voor de rt-ax88u
Versie 3.0.0.4.384.9107
2020/05/1468.97 MBytes
ASUS RT-AX88U Firmware version 3.0.0.4.384.9107
- Enhanced connection stability
- Modified the Telnet/SSH setting UI message
- Fixed login bugs.
- Support router certificate export. After import the certificate to the computer you will not see the warning message when login with https. Please refer to https://www.asus.com/us/support/FAQ/1034294/
MD5: a0abe60ce325b0a9ebdc5735a66ff5fe
Versie 3.0.0.4.384.9107
2020/05/1468.97 MBytes
ASUS RT-AX88U Firmware version 3.0.0.4.384.9107
- Enhanced connection stability
- Modified the Telnet/SSH setting UI message
- Fixed login bugs.
- Support router certificate export. After import the certificate to the computer you will not see the warning message when login with https. Please refer to https://www.asus.com/us/support/FAQ/1034294/
MD5: a0abe60ce325b0a9ebdc5735a66ff5fe
[ Voor 80% gewijzigd door EucalyptaVIII op 18-05-2020 16:13 ]
Voor wie niet vies is van een beta heb ik Firmware Version:9.0.0.4.384_9259 beschikbaar. Er zit geen changelog bij.
Als je dan ook nog KPN tv hebt via glasvezel mag je gelijk proberen of het KPN profiel werkt.
Ik weet niet of ik hem publiekelijk mag delen, dus stel ik het alleen via een persoonlijk bericht beschikbaar.
Als je dan ook nog KPN tv hebt via glasvezel mag je gelijk proberen of het KPN profiel werkt.
Ik weet niet of ik hem publiekelijk mag delen, dus stel ik het alleen via een persoonlijk bericht beschikbaar.
Sinds kort (3 weken) heb ik een AX88U als upgrade voor een N66U van 6 jaar oud inmiddels. Het beviel goed totdat vanmorgen de 5 Ghz radio er spontaan uit lag.
5 Ghz Wifi is nu weg, lampje uit, geen optie om 5G verkeer te zien in traffic monitor.
Ik heb inmiddels vanalles geprobeerd. Reboots, knoppen, radio aan/uit, factory reset, flash naar nieuwste firmware + factory reset, lange tijd zonder power en stekkers. Werkt allemaal niet.
Syslog laat dit soort meldingen zien:
Na een reboot wordt eth6, waarvan ik aan neem dat het de 2.4 GHz interface is, normaal geregistreerd:
Ik denk dat de 5 Ghz Broadcom chip hier kapot is. Ik vind het best shocking voor zo'n duur apparaat, maar goed, dingen gebeuren.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is er (via telnet) iets beschikbaar om de status van de hardware te bekijken?
5 Ghz Wifi is nu weg, lampje uit, geen optie om 5G verkeer te zien in traffic monitor.
Ik heb inmiddels vanalles geprobeerd. Reboots, knoppen, radio aan/uit, factory reset, flash naar nieuwste firmware + factory reset, lange tijd zonder power en stekkers. Werkt allemaal niet.
Syslog laat dit soort meldingen zien:
Elke 3 seconden hetzelfde.May 20 18:18:15 acsd: acs_check_assoc_scb(416): eth7: failed to get scb_assoced
May 20 18:18:18 acsd: acs_check_cap(334): eth7 Error -19 in getting cap
May 20 18:18:18 acsd: acs_check_cap(334): eth7 Error -19 in getting cap
May 20 18:18:18 acsd: eth7: Selecting 2g band ACS policy
May 20 18:18:18 acsd: acs_get_country(392): get country on eth7 returned -19.
May 20 18:18:18 acsd: acs_start(408): eth7: Failed to get country info
May 20 18:18:18 acsd: acs_get_rs_info(226): failed to get obss_coexret code: -19
May 20 18:18:18 acsd: acsd_chanim_init(118): eth7: failed to set chanim_sample_period
May 20 18:18:18 acsd: acsd_chanim_init(127): eth7: failed to set noise metric
Na een reboot wordt eth6, waarvan ik aan neem dat het de 2.4 GHz interface is, normaal geregistreerd:
De eth7, die denk ik de 5 GHz is, wordt nooit 'registered'.May 5 07:05:05 kernel: wfd_registerdevice Successfully registered dev eth6 ifidx 0 wfd_idx 0
Ik denk dat de 5 Ghz Broadcom chip hier kapot is. Ik vind het best shocking voor zo'n duur apparaat, maar goed, dingen gebeuren.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is er (via telnet) iets beschikbaar om de status van de hardware te bekijken?
@Cascade Geen ervaring mee, maar ziet er inderdaad slecht uit. Via telnet of SSH kun je vele commando's uitvoeren, maar ben daar niet zo in thuis. Met ifconfig kun je zien of eth7 een ip adres heeft en data verstuurd.
Ik zou hem voor garantie terugsturen.
Ik zou hem voor garantie terugsturen.
@ditbenikecht Bedankt, wordt inderdaad garantie. Er is geen beweging in te krijgen.
Nog gedaan:
- even via telnet dingen als ifconfig, dmesg en /sys/class/net bekeken. 5Ghz interface eth7 is hier echt weg, de rest is er nog.
- terug naar factory settings via reset knop.
Nu laat de UI zelfs geen MAC address meer zien, haha:
Nog gedaan:
- even via telnet dingen als ifconfig, dmesg en /sys/class/net bekeken. 5Ghz interface eth7 is hier echt weg, de rest is er nog.
- terug naar factory settings via reset knop.
Nu laat de UI zelfs geen MAC address meer zien, haha:
:fill(white):strip_exif()/f/image/IllekYEQotCeFboIAYNtspiW.png?f=user_large)
Iemand de hot/best settings om de beste 2.4 en 5G snelheid en bereik te creëren? Of een link waar ze dit hebben uitgezocht? (ja ik heb al even heel snel gezocht)
Er zijn zoveel settings... ook bv dat smart connect, en dan nog het tabje professional. Maar ik kan natuurlijk ook 3 dagen alles gaan googlen, altijd nog een laatste optie
Er zijn zoveel settings... ook bv dat smart connect, en dan nog het tabje professional. Maar ik kan natuurlijk ook 3 dagen alles gaan googlen, altijd nog een laatste optie
Iemand ervaringen met de AX88 en een Lyra mesh AP ?
Tijdje geleden deze als vervanging voor een 68U gekocht (soort must have gevoel) maar echt super blij ben ik er eigenlijk niet mee geworden.
Heb maar een kleine 3 kamer flat met de Coax aansluiting in de woonkamer in een hoek. Helaas was Wifi niet echt goed op de galerij aan de andere kant van de woning, wat dat betreft staat die router waardeloos en is er ook geen goede bevestiging e.d
Uiteindelijk een Lyra halverwege in de gang geplaatst en als AIMesh geconfigureerd. Het is met de Lyra een beetje kloten om hem te configureren uit de doos maar uiteindelijk staat ie als AImesh in de router vermeld.
Zou je denken... jippie het werkt,
Helaas begint sinds dien er allerlei vage problemen op te treden.
Voornamelijk na een tijd een erg traag draadloos netwerk wat een reboot van de router weer oplost.
Helaas komt dan ook de Lyra soms niet op (is ie rood) dus die moet ook een trap hebben.
Nu merk ik ook dat mijn bedraad netwerk kuren ondervind en soms helemaal uitvalt/weg is op de TV e.d.
En zo zijn er vaker rare onderbrekingen in het draadloos (merk ik als de google home dit aangeeft)
Het lijkt alsof de AX88U het niet aankan ofzo... of de AImesh nog (steeds) niet stabiel is.
Router/Lyra hebben de laatste firmware e.d.
Voor zon *** huis als wat ik heb is deze hele config zwaar overkil maar wat ik ervaar is iets totaal anders.
Iemand nog ideeën erover ?
Zit er zwaar aan te denken om de boel de deur uit te trappen en een Google Nest Wifi ding te nemen. Al zit ik zelf in de techniek, ben wel een beetje klaar om uitgebreid te moeten klooien om iets werkens te krijgen en te houden.
Bedankt voor de input.
Tijdje geleden deze als vervanging voor een 68U gekocht (soort must have gevoel) maar echt super blij ben ik er eigenlijk niet mee geworden.
Heb maar een kleine 3 kamer flat met de Coax aansluiting in de woonkamer in een hoek. Helaas was Wifi niet echt goed op de galerij aan de andere kant van de woning, wat dat betreft staat die router waardeloos en is er ook geen goede bevestiging e.d
Uiteindelijk een Lyra halverwege in de gang geplaatst en als AIMesh geconfigureerd. Het is met de Lyra een beetje kloten om hem te configureren uit de doos maar uiteindelijk staat ie als AImesh in de router vermeld.
Zou je denken... jippie het werkt,
Helaas begint sinds dien er allerlei vage problemen op te treden.
Voornamelijk na een tijd een erg traag draadloos netwerk wat een reboot van de router weer oplost.
Helaas komt dan ook de Lyra soms niet op (is ie rood) dus die moet ook een trap hebben.
Nu merk ik ook dat mijn bedraad netwerk kuren ondervind en soms helemaal uitvalt/weg is op de TV e.d.
En zo zijn er vaker rare onderbrekingen in het draadloos (merk ik als de google home dit aangeeft)
Het lijkt alsof de AX88U het niet aankan ofzo... of de AImesh nog (steeds) niet stabiel is.
Router/Lyra hebben de laatste firmware e.d.
Voor zon *** huis als wat ik heb is deze hele config zwaar overkil maar wat ik ervaar is iets totaal anders.
Iemand nog ideeën erover ?
Zit er zwaar aan te denken om de boel de deur uit te trappen en een Google Nest Wifi ding te nemen. Al zit ik zelf in de techniek, ben wel een beetje klaar om uitgebreid te moeten klooien om iets werkens te krijgen en te houden.
Bedankt voor de input.
@F-I-X Erg vervelend, heb je al contact gehad met de support van Asus? Via de AX88U kun je een feedback formulier versturen en daarin aangeven welke problemen je hebt. Het hele logboek kan dan meegestuurd worden. Vervolgens krijg je meestal een dom nietszeggend antwoord van de Nederlandse support, maar soms ook rechtstreeks contact met programmeurs uit Taiwan.
Goed om te weten dat er een kans is dat er een nuttige reactie komt.ditbenikecht schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 09:12:
@F-I-X Erg vervelend, heb je al contact gehad met de support van Asus? Via de AX88U kun je een feedback formulier versturen en daarin aangeven welke problemen je hebt. Het hele logboek kan dan meegestuurd worden. Vervolgens krijg je meestal een dom nietszeggend antwoord van de Nederlandse support, maar soms ook rechtstreeks contact met programmeurs uit Taiwan.
Mijn idee was dat dit eigenlijk altijd kansloos is omdat er zoveel variabelen zijn voor Asus om daar een goed antwoord op te geven.