Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

RPi in espressomachine plaatsen

Pagina: 1
Acties:

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 10:51
Welke stekker heb ik hier voor nodig? Betreft een espressoapparaat.

http://i68.tinypic.com/302nh1h.jpg

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Anoniem: 320788
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Rgerr schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:32:
Welke stekker heb ik hier voor nodig? Betreft een espressoapparaat.

[Afbeelding]
1 met 8 pinnen.

En als je denkt wat flauw.
Ik dacht zelf meer in de richting wat een totaal gebrek aan info.

• Rgerr
Emielvanputten schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:05:
[...]

1 met 8 pinnen.

En als je denkt wat flauw.
Ik dacht zelf meer in de richting wat een totaal gebrek aan info.
Welke informatie wil je nog meer hebben?

• Niet online
Nou laten we beginnen met een merk en een type.
Dan komt de vraag, waar is de stekker naar toe?
Ik heb vorige week een blender uit elkaar gesloopt. En ook al was die stuk, ik kon dus zien welke aansluitingen er van binnen opzaten.

Schep is een beetje een verhaal. Heb je hem net opgemaakt?
Heeft iemand anders hem open gemaakt en kan jij het nu oplossen?
Etc etc

Nu lijkt het een beetje op raad de auto dat ik op een andere forum speel.
Een detail foto van een onderdeel en dan de auto er bij raden...
Leuk spel, als het om auto's gaat, maar te veel mogelijkheden wanneer het om aansluitingen gaat.

[Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 09-10-2018 14:13]

• Rgerr
Emielvanputten schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:11:
Nou laten we beginnen met een merk en een type.
Dan komt de vraag, waar is de stekker naar toe?
Ik heb vorige week een blender uit elkaar gesloopt. En ook al was die stuk, ik kon dus zien welke aansluitingen er van binnen opzaten.

Schep is een beetje een verhaal. Heb je hem net opgemaakt.
Heeft iemand anders hem open gemaakt en kan jij het nu oplossen?
Etcetx
Betreft een stekker van een Delonghi Magnifica S, deze stekker is verbonden met het bedieningspaneel. Ik wil hier een Raspberry Pi tussenzetten, om op afstand te bedienen. Apparaat werkt verder naar behoren, ik wil deze dus modificeren. :)

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Rgerr schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:14:
[...]

Betreft een stekker van een Delonghi Magnifica S, deze stekker is verbonden met het bedieningspaneel. Ik wil hier een Raspberry Pi tussenzetten, om op afstand te bedienen. Apparaat werkt verder naar behoren, ik wil deze dus modificeren. :)
Dan heb je toch een kabel van de printplaat naar het bedieningspaneel => dus een male + female connector?

Verder kun je natuurlijk ook de bouwtekening zoeken, maar dan zul je een type-nummer moeten hebben (achterop de sticker?) i.p.v. alleen maar de consumenten naam (Magnifica S.)

[Voor 31% gewijzigd door Harrie_ op 09-10-2018 14:18]

☀️🔋  18 Panelen | 5,8 kWp | SolarEdge SE6K

• Rgerr
Harrie_ schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:16:
[...]

Dan heb je toch een kabel van de printplaat naar het bedieningspaneel => dus een male + female connector?
Hoe sluit ik die dan aan op een rpi, en behoud ik de mogelijkheid om het bedieningspaneel te blijven gebruiken?

Heb hier een vrij uitgebreid schema: https://github-production...nt-type=application%2Fpdf

Type Magnifica ECAM 22.110

[Voor 45% gewijzigd door Rgerr op 09-10-2018 14:20]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Rgerr schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:18:
[...]

Hoe sluit ik die dan aan op een rpi, en behoud ik de mogelijkheid om het bedieningspaneel te blijven gebruiken?
Ik snap je vraag niet? Hoe had je het willen oplossen als je de betreffende kabel kunt vinden? Je kunt toch vanaf de connector voor iedere ader een aftakking maken naar de Pi? Dan heb je vanuit de Pi een ader lopen en vanaf je bedieningspaneel een ader lopen die allebei op hetzelfde punt uitkomen op de printplaat...

• Rgerr
Harrie_ schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:21:
[...]

Ik snap je vraag niet? Hoe had je het willen oplossen als je de betreffende kabel kunt vinden? Je kunt toch vanaf de connector voor iedere ader een aftakking maken naar de Pi? Dan heb je vanuit de Pi een ader lopen en vanaf je bedieningspaneel een ader lopen die allebei op hetzelfde punt uitkomen op de printplaat...
Dus de kabel doorknippen en aftakkingen maken? Ik dacht meer aan de bestaande kabel loskoppelen, en vervolgens splitten met een stekker (zoals gevraagd), en weer aansluiten op de rpi en machine zelf.

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 10:21

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Rgerr schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:18:
[...]

Heb hier een vrij uitgebreid schema: https://github-production...nt-type=application%2Fpdf

Type Magnifica ECAM 22.110
Ik zou de kabels doorknippen, een stukje de isolatie strippen, er iets tussen plaatsen wat naar de Raspberry Pi verbindt (solderen) en de oude connector op de pinnen laten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Rgerr schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:24:
[...]

Dus de kabel doorknippen en aftakkingen maken? Ik dacht meer aan de bestaande kabel loskoppelen, en vervolgens splitten met een stekker (zoals gevraagd), en weer aansluiten op de rpi en machine zelf.
Ik heb net even gekeken naar de onderdelen voor die machine, maar zie nergens de stekker los op staan dus ik neem aan dat deze vastzit aan het bedieningspaneel. Het bedieningspaneel wordt niet meer gemaakt door deLongi dus ik denk dat aftakken de enige optie is.

Verder zie ik nu ook net dat we aan het posten zijn in [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 dus misschien kun je met deze vraag beter in MME terecht :)

• Rgerr
Johnny schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:25:
[...]

Ik zou de kabels doorknippen, een stukje de isolatie strippen, er iets tussen plaatsen wat naar de Raspberry Pi verbindt (solderen) en de oude connector op de pinnen laten.
In dat geval maakt het lastiger om eventueel weer terug te gaan naar de oude situatie, vandaar dat ik ook graag te weten kom welke stekker ik daar op kan zetten. Ik ben niet zo van het solderen.
Harrie_ schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:27:
[...]

Ik heb net even gekeken naar de onderdelen voor die machine, maar zie nergens de stekker los op staan dus ik neem aan dat deze vastzit aan het bedieningspaneel. Het bedieningspaneel wordt niet meer gemaakt door deLongi dus ik denk dat aftakken de enige optie is.

Verder zie ik nu ook net dat we aan het posten zijn in [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 dus misschien kun je met deze vraag beter in MME terecht :)
Klopt, op de aansluiting zit normaal een stekker. Vandaar de vraag welke stekker daar op hoort, dan schaf ik er daar een paar van aan zodat ik die direct kan vast maken aan de kabel zelf, splitsen, door naar de pi en door naar de printplaat.

http://i65.tinypic.com/2n86c1y.jpg

• Niet online
Je kan natuurlijk je eigen verleng kabel maken met kabelschoentjes die om de pennen van de aansluiting op het mama bord gaan en pennen die in de stekker gaan.

Kun je altijd terug naar oem versie als nodig.

• Señor Sjon
  • Laatst online: 20-06 14:53

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Modbreak:Ik heb het een en ander afgesplitst van: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Rgerr
En gebruik maken van een lasklem, dus kabeltjes strippen en verbinden middels een lasklemmetje?
Dank! :)

• Niet online
Of solderen... Zolang je maar in je eigen verleng kabel soldeert en niet in de oem kabel.

Alles wat ik moet verbinden is bij mij soldeer.
Ik gebruik nooit die blauwe dingen, of knijpbusjes.

Ik soldeer alles ( tenzij tijdelijk als test voor 5 min dan is tape en indraaien ook even prima voor me)

• [m]engineer
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 11-05 14:49
Dit is volgens mij een Molex picoflex connector.

2x idc deel bestellen en een ribbon cable

(ik drink graag speciaalbier, IPA bij voorkeur) O-)

[Voor 17% gewijzigd door [m]engineer op 09-10-2018 15:21]

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
En hoe wil je die dingen dan op een RPi aan gaan sluiten ? Heb je een schema met welke signalen er op die kabel staan ? De GPIO's van een pi werken met 3,3 V signalen, en die kun je al opblazen als je er 5V op zet.
Volgens mij is de fysieke connector wel het laatste waar je je zorgen over zou moeten maken, zorg eerst dat je weet wat voor signalen je hebt en hoe/wat je wilt gaan schakelen.

• Rgerr
Marijnsp schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:21:
Dit is volgens mij een Molex picoflex connector.

2x idc deel bestellen en een ribbon cable

(ik drink graag speciaalbier, IPA bij voorkeur) O-)
Ga ik naar kijken, dank! :)
u_nix_we_all schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:28:
En hoe wil je die dingen dan op een RPi aan gaan sluiten ? Heb je een schema met welke signalen er op die kabel staan ? De GPIO's van een pi werken met 3,3 V signalen, en die kun je al opblazen als je er 5V op zet.
Volgens mij is de fysieke connector wel het laatste waar je je zorgen over zou moeten maken, zorg eerst dat je weet wat voor signalen je hebt en hoe/wat je wilt gaan schakelen.
Uitgebreid schema staat hier: https://github.com/misteu/RPiCoffee/issues/1
(Eerste comment, onderaan DeLonghi_Magnifica_ECAM22.110_CH00.pdf)

Kan daar niet gelijk iets terugvinden qua sterkte van de signalen. Die wilde ik nog gaan meten.

• u_nix_we_all
  • Niet online
OK, dus je wilt een rpi gebruiken om daarmee hetzelfde te doen als wat er in het schema op blz13 / op de print blz16 gebeurt ? Hoe wil je dat gaan aanpakken ? Lijkt me een leuk project, maar daar komt echt wel iets meer bij kijken dan een kabeltje naar een rpi te trekken.

• Rgerr
u_nix_we_all schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:52:
OK, dus je wilt een rpi gebruiken om daarmee hetzelfde te doen als wat er in het schema op blz13 / op de print blz16 gebeurt ? Hoe wil je dat gaan aanpakken ? Lijkt me een leuk project, maar daar komt echt wel iets meer bij kijken dan een kabeltje naar een rpi te trekken.
Daar komt het op neer. Waar dien ik, naast de voltages, meer rekening mee te houden volgens jou?

• u_nix_we_all
  • Niet online
Dat je moet uitzoeken welke signalen er op welke lijnen van die connector moeten komen te staan. Heb je een scope ?
No offense, maar ik ben bang dat je niet de kennis van electronica hebt om dit succesvol te kunnen doen.

• Rgerr
u_nix_we_all schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:04:
Dat je moet uitzoeken welke signalen er op welke lijnen van die connector moeten komen te staan. Heb je een scoop ?
No offense, maar ik ben bang dat je niet de kennis van electronica hebt om dit succesvol te kunnen doen.
Staat in het schema, maar kan het natuurlijk ook meten of allemaal uitproberen. Lijkt me niet zo moeilijk, toch? Ga hoe dan ook meten welk voltage uit het signaal komt, als dat redelijkerwijs overeenkomt: waarom zou het dan niet lukken? :)

Enne: je moet ergens beginnen he. :+

[Voor 3% gewijzigd door Rgerr op 09-10-2018 17:22]

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
Hoe ga je dat meten? Heb je überhaupt een scope en/of logic analyzer? Weet je hoe die dingen werken? Heb je programmeerervaring?

Helemaal eens met "je moet ergens beginnen", maar het hacken van een espressomachine is niet bij uitstek een "beginnersprojectje".

• Rgerr
Geen scope en/of logic meter, gezien de documentatie en ervaring van anderen (o.a. op GitHub waar ik eerder een link van heb geplaatst) denk/dacht ik een eind te komen. Heb her en der het een gevonden over welke kabel wat zou moeten aansturen, als ik er achter weet te komen wat het voltage is (al dan niet door meten), dan zou het toch moeten werken?

Programmeren van de pi gaat verder wel lukken, heb reeds twee pi’s draaien met diverse ‘projecten’ daar op. :)

Maar als ik het goed begrijp is mijn benadering hier in niet juist?

• Rowwan
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:17
Geen idee :). Je gaat er vanuit dat er simpelweg voltages op de draden staan, en geen protocol om eea aan te sturen

• Psul1173
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 05-01-2019
Zet parallel aan de schakelaars van het frontpaneel relais en laat die door de PI aansturen. Heb je geen last van protocollen e.d. en de kabel blijft heel.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 08:31

Brahiewahiewa

boelkloedig

Psul1173 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:16:
Zet parallel aan de schakelaars van het frontpaneel relais en laat die door de PI aansturen. Heb je geen last van protocollen e.d. en de kabel blijft heel.
Ja ja. Briljant. En hoe ga je PWM-en met een relais?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Rgerr
Zal nog een het e.e.a. gaan lezen/uitzoeken, dank voor de hulp voor zover!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:27:
[...]

Ja ja. Briljant. En hoe ga je PWM-en met een relais?
PWM op de schakelaars ?
Ik denk eigenlijk dat dat (de drukknoppen remote bedienen) de meest zinnige oplossing is. Misschien niet met relais maar met iets van een transistorschakeling ?

beetje lullig om dan zo sarcastisch te doen, het is nota bene @Psul1173 's eerste post hier

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 10:20

• Rgerr
Dank voor je reactie @Sander, deze had ik reeds gevonden en is de aanleiding geweest om hier mee bezig te gaan.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Rgerr schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:37:
[...]

Dank voor je reactie @Sander, deze had ik reeds gevonden en is de aanleiding geweest om hier mee bezig te gaan.
Intro
The easiest way is to hack the existing frontpanel via overriding its pushbuttons. The HTTP-stuff can be handled by a microcontroller with a wifi-shield or a microcomputer like the the RaspberryPi Zero W which has built-in wifi.

I will stick to the Raspberry because it is cheap (around 12 Eur for the Zero W) and I do not have to make any hardware modifications to get it up and running. The Raspberry will be prepared with a minimal setup based on Raspbian Lite with everything unnecessary turned off.

It's described in this article: https://www.heise.de/ct/a...nd-Webserver-3851689.html
Shoppinglijst : https://github.com/misteu...ster/docs/shoppingList.md

Hier zie je dat ie buttons heeft lopen schakelen met de optocouplers van de shoppinglist waarschijnlijk https://github.com/misteu...l_modified_cablerunV1.JPG

Je kan beter de eigenaar van die github repo wat vragen gaan stellen over een hardware schema. Daarna hier weer concrete vragen stellen als je niet uit de hardware komt oid.

• Rgerr
Na het een en ander te hebben nagezocht, is tot op heden de maker van de github repository niet te bereiken. :(

Afijn, heb alle foto’s zo’n beetje ontleed die hij gepost heeft en kan het denk ik redelijk namaken aan de hand van de foto’s.

Waar ik echter niet uit kom is het printplaatje welke hij gebruikt. Die is niet terug te vinden in de shoppinglist en kan ik ook niet vinden op reichelt (waar hij de andere spullen vandaan heeft). Kan ook goed zijn dat hij die printplaat ergens anders heeft besteld, maar geen idee waar.

Mijn vraag is of iemand mij aan zo’n printplaat kan helpen:

https://github.com/misteu/RPiCoffee/blob/master/docs/images/PCB_front.jpg

https://github.com/misteu...docs/images/PCB_front.jpg

https://github.com/misteu/RPiCoffee/blob/master/docs/images/PCB_back.jpg

https://github.com/misteu.../docs/images/PCB_back.jpg

Of iets soort gelijks. :)

[Voor 9% gewijzigd door Rgerr op 26-10-2018 13:49]

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 03-06 12:46
Rgerr schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:46:
Na het een en ander te hebben nagezocht, is tot op heden de maker van de github repository niet te bereiken. :(

Afijn, heb alle foto’s zo’n beetje ontleed die hij gepost heeft en kan het denk ik redelijk namaken aan de hand van de foto’s.

Waar ik echter niet uit kom is het printplaatje welke hij gebruikt. Die is niet terug te vinden in de shoppinglist en kan ik ook niet vinden op reichelt (waar hij de andere spullen vandaan heeft). Kan ook goed zijn dat hij die printplaat ergens anders heeft besteld, maar geen idee waar.

Mijn vraag is of iemand mij aan zo’n printplaat kan helpen:

[Afbeelding]

https://github.com/misteu...docs/images/PCB_front.jpg

[Afbeelding]

https://github.com/misteu.../docs/images/PCB_back.jpg

Of iets soort gelijks. :)
Lijkt me dat hij dat zelf designed heeft en laten maken. Is geen kunst om zoiets te doen, Google maar JLCPCB. Ik heb daar vorige week nog wat PCB's besteld. Zonder de Gerber files kan je er weinig mee.
Op de PCB zitten een zooitje optocouplers, wat (pullup) resistors en wat transistors.

Newton's 3rd law of motion

• Rgerr
Razwer schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:36:
[...]

Lijkt me dat hij dat zelf designed heeft en laten maken. Is geen kunst om zoiets te doen, Google maar JLCPCB. Ik heb daar vorige week nog wat PCB's besteld. Zonder de Gerber files kan je er weinig mee.
Op de PCB zitten een zooitje optocouplers, wat (pullup) resistors en wat transistors.
Aan de hand van de foto’s, valt daar de betreffende pcb na te maken? Zo ja, hoe?

• Razwer
Rgerr schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:36:
[...]

Aan de hand van de foto’s, valt daar de betreffende pcb na te maken? Zo ja, hoe?
Ik ben ook geen superster in electronica, maar wat die kerel probeert te doen met zijn koffie machine is de knopjes in te drukken via de RPI.
En ipv de bestaande verbinding te schakelen doet hij een plaatsvervangend signaal (voltage) sturen via de RPI. De RPI kan dat natuurlijk zelf niet bolwerken dus heeft hij een printje gemaakt met transistors en optocouplers.

Hij heeft wat ghetto pics gemaakt van zijn schema wat hij op perfboard heeft gesoldeert:
https://github.com/misteu...s/Optocoupler_circuit.jpg
https://github.com/misteu...ocoupler_circuit_back.jpg
En dat heeft hij vermenigvuldigd op dat PCB.

Als je dat schema niet helemaal snapt zou ik zeggen, ga je eerst eens verdiepen in die componenten wat het doet en waarom het zo moet en ga dan weer verder met je project.

• Flake
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20-06 21:22

Flake

Relax, we understand j00

Ik vermoed dat dit JST is. Pak eens een schuifmaat en meet de afstand tussen de contacten.

Specialist in componenten en connectoren
Hardware kapot? Waarschijnlijk door ESD!

• Rgerr
Nou, uiteindelijk de gerber files weten te bemachtigen, dus de pcb zal ik binnenkort bestellen, net als alle componenten welke ik zal moeten solderen.

Nu heb ik nog een oud soldeerapparaat staan, waar ik al eens het een en ander mee gesoldeerd heb. Maar dat was niet zo’n succes, gezien mijn niet super stabiele handen en logheid van de soldeerbout.

Dus wil ik graag een andere soldeerbout aanschaffen om relatief eenvoudig de betreffende componenten te kunnen solderen. Na wat Google werk kwam ik er wel een aantal tegen voor een prima prijs. Zo kwam ik ook op de volgende twee soldeerapparaten uit:

https://www.lidl-shop.nl/...100240196?from=BasketPage

https://www.lidl-shop.nl/...ion&scenario=also_clicked

Kan iemand mij deze aan (of -af) raden? Gezien de stabiliteit van zo’n soldeerpistool, leek mij dat wel handig. Ben benieuwd naar de ervaringen van iets soortgelijks.

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 10:58
Zo'n pistool zou ik afraden. Veel te lomp, ik ken niemand die zoiets gebruikt. Die tweede bout is geschikter, maar kijk even naar de beschikbaarheid van vervangende soldeerpunten. Ze zien er niet uit als een gangbaar type. Het is handiger om een bout te nemen die compatibel is met (bijv.) Hakko punten - dan is het makkelijk om (hoge kwaliteit) vervangende punten te krijgen.

Kijk trouwens goed uit wat je doet. Je hebt eigenlijk veel te weinig ervaring om dit LEVENSGEVAARLIJKE project veilig te kunnen uitvoeren. Die hele koffiemachine staat onder netspanning omdat de voeding niet geisoleerd is. Om het PCB van de "shopping list" te bouwen moet je ook hele kleine 0805 en SOT23 onderdelen solderen; ook niet echt beginnerswerk. 0805 is een onderdeel van 2mm bij 1.2mm. Is op zich wel met de hand te solderen, maar makkelijk is dat niet!

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20-06 13:43
Onderschat dit project niet. Voor een absolute beginner is het af te raden om hieraan te beginnen. Misschien kun je iemand zoeken die de elektronica kant wel onder de knie heeft om je hierbij te assisteren? Jij hebt ervaring met RPI, concentreer je daarop.

Wil je je écht in elektronica verdiepen, begin dan bij het begin. Bekijk wat youtube video's, niet enkel 'hoe soldeer ik' maar ook 'wat zijn al die componentjes en wat doen ze'. De wet van Ohm. Leer schema's begrijpen. Koop een multimeter. Koop een instap soldeerstation. Koop wat beginnerskitjes.

Als je toch gaat proberen een shortcut te nemen op de leercurve is de kans heel groot dat het niet gaat werken en je gaat geen idee hebben waarom. Dan ga je hier de vraag komen stellen waarom het niet werkt maar wij weten het ook niet want wij kunnen jouw PCB'tje niet uitmeten.

Misschien wat achtergrond over mezelf om dit verhaal kracht bij te zetten. Ik heb altijd al een grote interesse in elektronica gehad (als kind zaken uit mekaar vijzen, je kent het verhaal wel). Ik heb elektronica gestudeerd (industrieel ingenieur heette dat toen in België) maar uiteindelijk in de IT terechtgekomen. De theoretische kennis is er dus wel maar zit ver weg. Vrij recent dan toch terug in de elektronicawereld gedoken - in het verlengde van mijn smarthome interesse - met wat RPI's, via Arduino's met wat sensoren en zo verder naar de basis met weerstanden, condensatoren en transistoren op een breadboard. Recent een kitje gekocht om Nixie tubes aan te sturen en zo weer aan het solderen geslagen. Zelf een PCB laten maken of SMD componenten solderen heb ik me nog niet aan gewaagd, daarvoor moet ik nog wat stappen doorlopen. Maar dit wil jij nu al als stap 1 doen.
Onderschat ook de basis aan materiaal niet die je nodig hebt om een simpel elektronica projectje tot een goed einde te brengen. Soldeerstation en multimeter heb ik al vermeld, maar er is nog een hoop meer. Soldeer uiteraard, desoldeerpompje, 'helpende hand', tangetjes allerhande, hopen draad en een heel arsenaal aan basiscomponenten om in te zetten wanneer nodig.

[Voor 42% gewijzigd door teaser op 29-10-2018 08:25]

• Rgerr
teaser schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:12:
Onderschat dit project niet. Voor een absolute beginner is het af te raden om hieraan te beginnen. Misschien kun je iemand zoeken die de elektronica kant wel onder de knie heeft om je hierbij te assisteren? Jij hebt ervaring met RPI, concentreer je daarop.

Wil je je écht in elektronica verdiepen, begin dan bij het begin. Bekijk wat youtube video's, niet enkel 'hoe soldeer ik' maar ook 'wat zijn al die componentjes en wat doen ze'. De wet van Ohm. Leer schema's begrijpen. Koop een multimeter. Koop een instap soldeerstation. Koop wat beginnerskitjes.

Als je toch gaat proberen een shortcut te nemen op de leercurve is de kans heel groot dat het niet gaat werken en je gaat geen idee hebben waarom. Dan ga je hier de vraag komen stellen waarom het niet werkt maar wij weten het ook niet want wij kunnen jouw PCB'tje niet uitmeten.

Misschien wat achtergrond over mezelf om dit verhaal kracht bij te zetten. Ik heb altijd al een grote interesse in elektronica gehad (als kind zaken uit mekaar vijzen, je kent het verhaal wel). Ik heb elektronica gestudeerd (industrieel ingenieur heette dat toen in België) maar uiteindelijk in de IT terechtgekomen. De theoretische kennis is er dus wel maar zit ver weg. Vrij recent dan toch terug in de elektronicawereld gedoken - in het verlengde van mijn smarthome interesse - met wat RPI's, via Arduino's met wat sensoren en zo verder naar de basis met weerstanden, condensatoren en transistoren op een breadboard. Recent een kitje gekocht om Nixie tubes aan te sturen en zo weer aan het solderen geslagen. Zelf een PCB laten maken of SMD componenten solderen heb ik me nog niet aan gewaagd, daarvoor moet ik nog wat stappen doorlopen. Maar dit wil jij nu al als stap 1 doen.
Onderschat ook de basis aan materiaal niet die je nodig hebt om een simpel elektronica projectje tot een goed einde te brengen. Soldeerstation en multimeter heb ik al vermeld, maar er is nog een hoop meer. Soldeer uiteraard, desoldeerpompje, 'helpende hand', tangetjes allerhande, hopen draad en een heel arsenaal aan basiscomponenten om in te zetten wanneer nodig.
Wat ik kan doen, is alle componenten e.d. aanleveren bij iemand en die vragen het in elkaar te zetten. Maar goed, waar vind je dan zo'n iemand? :+ Snap alle waarschuwingen, misschien onderschat ik het, maar wil het eigenlijk op z'n minst proberen.

• raze88
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
Is het niet veel makkelijker om de huidige schakelaars op het bedien paneel met optocoulers te overbruggen en deze met de RPi te schakelen? Evenrueel kun je ook statuslampjes op een zelfde manier afvangen(Lekbak vol, water op, koffie op, enz..).

Wat ik zo even snel in het schema zie lijkt het erop dat over de benoemde kabel een data(?) signaal gaat die binnen komt op RA1, RC3/SCK/SCL, RC4/SDI/SDA, RC5/SDO. Dan wordt het helemaal een uitdaging hier op in te haken als je niet over het protocolbeschikt.

[Voor 28% gewijzigd door raze88 op 29-10-2018 15:41]

• Illusion
  • Laatst online: 09:01

Illusion

(the art of)

raze88 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:28:
Is het niet veel makkelijker om de huidige schakelaars op het bedien paneel met optocoulers te overbruggen en deze met de RPi te schakelen? Evenrueel kun je ook statuslampjes op een zelfde manier afvangen(Lekbak vol, water op, koffie op, enz..).

Wat ik zo even snel in het schema zie lijkt het erop dat over de benoemde kabel een data(?) signaal gaat die binnen komt op RA1, RC3/SCK/SCL, RC4/SDI/SDA, RC5/SDO. Dan wordt het helemaal een uitdaging hier op in te haken als je niet over het protocolbeschikt.
Maar dat protocol is helemaal niet zo ingewikkeld. In het bedieningspaneel zitten slechts 2 standaard 74hcxxxx IC’s en beide worden regelmatig in arduino-projecten gebruikt. Voor dat protocol zijn dus allang scriptjes geschreven.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:16
Maar dat protocol is helemaal niet zo ingewikkeld. In het bedieningspaneel zitten slechts 2 standaard 74hcxxxx IC’s en beide worden regelmatig in arduino-projecten gebruikt. Voor dat protocol zijn dus allang scriptjes geschreven.
Voor jou niet, voor Rgerr wel... (voor mij ook).

Overigens; ik heb dit topic met veel plezier gelezen en bedacht me aan het einde; wat heb je aan een afstandbediend koffieapparaat? Ik zet ook wel eens koffie >:) en ik vind 'm al na één minuut niet meer zo lekker. Oftewel; ik sta graag naast het toestel zodat ik direct mijn koffie kan pakken zodra die klaar is.

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16-06 08:08
Rgerr schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:30:
[...]

Wat ik kan doen, is alle componenten e.d. aanleveren bij iemand en die vragen het in elkaar te zetten. Maar goed, waar vind je dan zo'n iemand? :+ Snap alle waarschuwingen, misschien onderschat ik het, maar wil het eigenlijk op z'n minst proberen.
Laat je niet van de wijs brengen. Gewoon beginnen en kijk maar hoe ver je komt. Dit is toch een prachtig project en je leert er alleen maar van. Het gaat niet om de keren dat het goed gaat, het gaat om fouten maken en daarvan leren. Ik snap niet zo goed waarom iemand je af zou raden hieraan te beginnen.

Gewoon proberen en kijken hoe ver je komt. Loop je ergens tegen aan, dan vraag je het weer en lees je over de oplossing. Een Raspberry Pi is zware overkill voor dit project maar het kan prima dienen voor wat jij wil doen. Een ESP8266 of ESP32 is ook een goed alternatief.

Het enige dat je hoeft te doen is op het bedieningspaneel de drukknoppen bedienbaar te maken middels je Raspberry Pi. Dat kan zoals degene heeft gedaan waar je nu het pcb mee hebt besteld door middel van optocouplers of door middel van bijvoorbeeld transistors.

Mocht het niet lukken dan kan je eens een Arduino, een transistor, een led en een 220ohm weerstand bestellen. Dan ga je maar eens proberen een led lampje aan te krijgen door middel van de transistor te schakelen met een Arduino. Dat is hetzelfde principe als wat jij nu gaat doen.

[Voor 14% gewijzigd door Lennyz op 29-10-2018 21:33]

• Tom-Z
Lennyz schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:28:
[...]

Het gaat niet om de keren dat het goed gaat, het gaat om fouten maken en daarvan leren. Ik snap niet zo goed waarom iemand je af zou raden hieraan te beginnen.
TS heeft geen enkele electronica-ervaring. Hij heeft letterlijk niet eens een multimeter of bruikbare soldeerbout. Als je wil beginnen met electronica, begin dan met iets dat op batterijen of op 5V usb werkt o.i.d. Alle electronica in deze koffiemachine is direct met 220V verbonden. Als je dan een foutje maakt leer je daar niet van, maar ga je er dood van.
Dat kan zoals degene heeft gedaan waar je nu het pcb mee hebt besteld door middel van optocouplers of door middel van bijvoorbeeld transistors.
Nee! 8)7 Die optocouplers zijn absoluut 100% noodzakelijk om voor isolatie tussen de koffiemachine en je PI/Arduino/ESP te zorgen. Als je dit direct met transistors schakelt komt op alles 220V te staan.

• teaser
Nu moet je ook niet overdrijven met die 220V 230V. Ten eerste zul je niet snel zo'n grote stroom door je heen krijgen dat je leven in gevaar komt. Ten tweede is er ook nog zoiets als een aardlekschakelaar die je daartegen beveiligt.

Optocouplers kunnen de RPI beveiligen als er zich een isolatiefout voordoet in het toestel waardoor er laagspanning (dus 230V) op het ZLVS (minder dan 48V, ik weet niet of die term in NL courant is?) gedeelte terechtkomt. Er is geen veiligheidsrisico zonder optocouplers aangezien die RPI toch ingebouwd wordt in het toestel en via wifi zijn verbinding maakt met het netwerk.

• Tom-Z
teaser schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:57:
Optocouplers kunnen de RPI beveiligen als er zich een isolatiefout voordoet in het toestel waardoor er laagspanning (dus 230V) op het ZLVS (minder dan 48V, ik weet niet of die term in NL courant is?) gedeelte terechtkomt. Er is geen veiligheidsrisico zonder optocouplers aangezien die RPI toch ingebouwd wordt in het toestel en via wifi zijn verbinding maakt met het netwerk.
De hele koffiemachine staat op 230V; de voeding is niet geisoleerd - zie het schema. Er is helemaal geen ZLVS-gedeelte.

• Lennyz
Tom-Z schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:06:
[...]

TS heeft geen enkele electronica-ervaring. Hij heeft letterlijk niet eens een multimeter of bruikbare soldeerbout. Als je wil beginnen met electronica, begin dan met iets dat op batterijen of op 5V usb werkt o.i.d. Alle electronica in deze koffiemachine is direct met 220V verbonden. Als je dan een foutje maakt leer je daar niet van, maar ga je er dood van.

[...]

Nee! 8)7 Die optocouplers zijn absoluut 100% noodzakelijk om voor isolatie tussen de koffiemachine en je PI/Arduino/ESP te zorgen. Als je dit direct met transistors schakelt komt op alles 220V te staan.
Volgens mij is het bedieningspaneel gewoon 5v. Of ik lees dat schema verkeerd. Of staat er 230v op die multiplexers waar de knoppen mee verbonden staan?

Dat is volgens mij het enige dat TS gaat doen op dit moment. Het frontpanel iets tweaken zodat hij het kan bedienen met zijn Raspberry. Zolang hij in dat gedeelte blijft zie ik niet zo in wat er gevaarlijk aan is.

[Voor 11% gewijzigd door Lennyz op 30-10-2018 16:17]

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Lennyz schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:14:
[...]

Volgens mij is het bedieningspaneel gewoon 5v. Of ik lees dat schema verkeerd. Of staat er 230v op die multiplexers waar de knoppen mee verbonden staan?

Dat is volgens mij het enige dat TS gaat doen op dit moment. Het frontpanel iets tweaken zodat hij het kan bedienen met zijn Raspberry. Zolang hij in dat gedeelte blijft zie ik niet zo in wat er gevaarlijk aan is.
Het is niet galvanisch gescheiden, de waarschuwing staat nota bene op de eerste pagina, dat je niet inziet wat er gevaarlijk aan is spreekt boekdelen.

• Illusion
  • Laatst online: 09:01

Illusion

(the art of)

Lennyz schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:14:
[...]

Één van de twee draden van de 230V stekker hangt rechtstreeks aan de "interne Gnd" van het koffiezetapparaat. Het bediengspaneel gebruikt 5V t.o.v. die "interne Gnd". Dus....
Afhankelijk van hoe-om je de stekker in het stopcontact steekt staat er op dat bedieningspaneel "0V en 5V" OF "225V en 230V", en je hebt dus 50%kans. Succes ermee :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Lennyz
Rmg schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:36:
[...]

Het is niet galvanisch gescheiden, de waarschuwing staat nota bene op de eerste pagina, dat je niet inziet wat er gevaarlijk aan is spreekt boekdelen.
Illusion schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:21:
[...]

Één van de twee draden van de 230V stekker hangt rechtstreeks aan de "interne Gnd" van het koffiezetapparaat. Het bediengspaneel gebruikt 5V t.o.v. die "interne Gnd". Dus....
Afhankelijk van hoe-om je de stekker in het stopcontact steekt staat er op dat bedieningspaneel "0V en 5V" OF "225V en 230V", en je hebt dus 50%kans. Succes ermee :)
Ohh dat heb ik even gemist. 8)7

• teaser
Edit: laatste posts niet gelezen.
Weeral bijgeleerd, ik wist dat ook niet dat de interne GND 230V kon zijn. Maar dus wel terecht dat ik dit project zelf een stap te ver vond voor mijzelf :)

[Voor 74% gewijzigd door teaser op 31-10-2018 07:23]

• Razwer
Illusion schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:21:
[...]
Alternating Current ground frituur je je rpi/esp module gegarandeerd mee. Daar is geen 50-50 kans hoor, die is 100% >:)
Er zal vast een bridge rectifier tussen zitten maar dan nog ben je de sjaak.

Vandaar onderstaand
Tom-Z schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:06:
[...]
Die optocouplers zijn absoluut 100% noodzakelijk om voor isolatie tussen de koffiemachine en je PI/Arduino/ESP te zorgen. Als je dit direct met transistors schakelt komt op alles 220V te staan.

[Voor 33% gewijzigd door Razwer op 31-10-2018 11:28]

• Tom-Z
Razwer schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:23:
[...]

Alternating Current ground frituur je je rpi/esp module gegarandeerd mee. Daar is geen 50-50 kans hoor, die is 100% >:)
Er zal vast een bridge rectifier tussen zitten maar dan nog ben je de sjaak.
Nee hoor, de pi/esp zou dat prima overleven. Die 'ziet' alleen maar 5V DC. Het probleem is alleen dat die 5V DC bovenop 230V AC zit, en dat je dus zodra je de pi/esp aanraakt een flinke schok krijgt. Dat maakt het gewoon erg link. Als hij helemaal ingebouwd zou zitten zou het geen probleem zijn, maar dan moet je je wel heel goed bewust van de risico's zijn. Beter is het om het met optocouplers te doen.

• kELAL
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07-05 19:19

kELAL

Jeri is my middle name

Tom-Z schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:09:
Als hij helemaal ingebouwd zou zitten zou het geen probleem zijn, maar dan moet je je wel heel goed bewust van de risico's zijn.
Ter aanvulling: Da's inclusief het risico dat je na een jaar of wat vergeten bent dat je esp/rpi aan het lichtnet hangt en denkt dat je wel eventjes een serial console kabeltje / toetsenbord + scherm in kan pluggen om wat te wijzigen. Pats!

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Als het dezelfde machine is als die ik heb, dan zou ik zeggen bespaar je de moeite. Ik heb met hetzelfde idee gespeeld om 's morgens vroeg een kop koffie klaar te hebben staan.

Het 'leuke' is dat wanneer je hem aan zet (via zelf op de aan-knop drukken of via een RPi dat doen) of als ie uitgeschakeld wordt het apparaat gaat spoelen. Als je dus een kopje eronder hebt staan dan spoelt ie in je kopje.

Nu zou je dat wel weer kunnen ondervangen door met een soort lopende band of armpje/servo het kopje er later pas onder te zetten, maar dat wordt best een constructie.

[Voor 8% gewijzigd door spone op 03-11-2018 19:01]

• Rgerr
spone schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:00:
Als het dezelfde machine is als die ik heb, dan zou ik zeggen bespaar je de moeite. Ik heb met hetzelfde idee gespeeld om 's morgens vroeg een kop koffie klaar te hebben staan.

Het 'leuke' is dat wanneer je hem aan zet (via zelf op de aan-knop drukken of via een RPi dat doen) of als ie uitgeschakeld wordt het apparaat gaat spoelen. Als je dus een kopje eronder hebt staan dan spoelt ie in je kopje.

Nu zou je dat wel weer kunnen ondervangen door met een soort lopende band of armpje/servo het kopje er later pas onder te zetten, maar dat wordt best een constructie.
Aan gedacht, mijn idee was om het apparaat gewoon stand-by te laten staan. Al eens gemeten wat het verbruik dan is, maar dat is zodanig laag (<1 watt) dat het verwaarloosbaar is.

• Rgerr
kELAL schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 18:47:
[...]

Ter aanvulling: Da's inclusief het risico dat je na een jaar of wat vergeten bent dat je esp/rpi aan het lichtnet hangt en denkt dat je wel eventjes een serial console kabeltje / toetsenbord + scherm in kan pluggen om wat te wijzigen. Pats!
Dat is het mooie van zo’n RPi, je kunt hem extern benaderen via SSH of VNC. Inbouwen en afblijven.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True