@
sebastienbo, nou echt hè? Ik bedoel, ik snap dat het met alle berekeningen en de combinatie van vloerverwarming en radiatoren voor een leek als ik niet makkelijk te begrijpen hoeft te zijn. Maar je zou denken dat de mensen die deze zaken installeren, toch meer weten dan "theorie". De installateur vertelde me toen ik 'm vroeg om het "waarom moet Nest op 40°C staan terwijl de CV op 58°C staat" dat hij dat ook niet weet, maar dat het hem zo verteld was.
Hartstikke leuk natuurlijk, maar als installateur hoor je dan door te vragen om te weten komen waaróm dat zo is. Zodat je niet alleen de theorie erachter weet, maar dit ook kunt uitleggen aan klanten en weten wat er in de leidingen en CV gebeurt.
Ergens vind ik 't niet te verkopen dat men dan afhaakt en "het niet goed weet".
Wat betreft de radiatoren, dat had ik ook gelezen inderdaad. Maar aangezien bij de oude thermostaat de aanvoer op 58°C staat en alle vertrekken echt makkelijk warm te krijgen waren, heb ik dat een beetje laten varen. Sterker, de aannemer zei dat als de slaapkamer geisoleerd zou zijn (wat nu een aanbouw met een eensteens-muurtje is), dat ik de aanvoer zelfs makkelijk op 45-50°C kan zetten. Misschien dat die aanvoer af hangt van hoe goed de isolatie is?
Enfin, ik hoop op meer uitsluitsel van Robot. En anders bel ik de aannemer wel... die wist een stuk meer uit te leggen over de berekeningen en de achterliggende gedachte van het "waarom". Of er moet hier een slimmerd zijn die daar uitsluitsel over kan geven natuurlijk!
p.s.: @
sebastienbo, ik had net even de aannemer gebeld (die normaal gesproken cv-installateur is). Gelijk even "ruzie" gehad omdat hij die natuurlijk liever zelf wilde installeren

Maar wat er uit kwam klonk heel wat aannemelijker dan wat die figuren aangaven die de montage van de Nest hadden gedaan.
Hoe het zit, volgens hem
Een Nest kan bij een (in mijn geval) Atag niet de aanvoertemperatuur veranderen. Die Nest doet niets meer dan de CV-ketel vertellen dat hij (een beetje) aan of uit moet, met geofencing en dat soort geintjes als extra. Die aanvoertemperatuur die je kan instellen op de Nest zelf doet niets met de aanvoertemperatuur die op je ketel staat ingesteld... hooguit kan dat invloed hebben op hoe lang de Nest schat dat het duurt voordat de gewenste temperatuur bereikt is, en hoe lang/hard de Nest wil dat de CV-ketel draait.
Dus ergo: ik ga dat ding gewoon op dezelfde temperatuur zetten als de CV-ketel
[
Voor 23% gewijzigd door
Kapotlood op 30-04-2020 10:30
]