Nest V3 - Vloerverwarming - welke aanvoertemperatuur?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastienbo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 12:41
Best forumgangers en experten

Ik heb onlangs een nest thermostaat aangekocht en geconfigureerd.
Tijdens de configuratie gaf ik aan dat ik gas gebruik op een opentherm viessmann 111-w combi boiler
Ik koos in de setup "In-floor radiant" omdat ik vloerverwarming heb, maar vreemd genoeg staat er ook een supply optie en daar staat 56 graden...dat lijkt me veel voor vloerverwarming, of is dat de temperatuur voor mijn Sanitair warm water?
Wat voor temperatuur zal dan de vloerverwarming zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastienbo
Niemand een nest? Ik zag dat er nu effectief rond de 50 graden door stroomt, dat lijkt mij enorm veel voor vloer verwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:11
Ik heb geen nest, maar ik vermoed dat die 50 graden de aanvoertemperatuur is. Je moet even bij je verdeler kijken wat de temperatuur van je vloer echt is. Daar zit ook een thermostaat knop waarmee je de temperatuur kan instellen.

Afbeeldingslocatie: https://www.vloerverwarminglodewijk.nl/media//05._Nummering_Lodewijk_standaard_NA.JPG

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastienbo
Met een warmte camera, zie ik dat de buizen die in mijn vloer gaan ook die hoge temperatuur hebben (beetje lager 43) lijkt mij nog enorm hoog .
Ik zie ook geen regeling behalve de bar (druk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Post eens een foto van je verdeler.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-06 08:48
Omdat dit topic al zo oud is, wilde ik hier even op aanhaken omdat ik dezelfde vraag heb.

Bij mij is onlangs namelijk ook een Nest V3 geinstalleerd door een monteur, op een verwarminggsysteem wat via een Opentherm cv-ketel werkt met deels vloerverwarming. Hiervoor heb ik een simpele aan-uit thermostaat gehad van Honeywell, die dus geen slimme foefjes had en zelfs een mogelijkheid voor een weekschema.

Alleen bij de installatie van de Nest v3 vertelde de monteur me iets opmerkelijks, namelijk:
de aanvoerthemperatuur voor je verwarming zet ik op 40°C omdat deze niet warmer mag zijn i.v.m. je vloerverwarming. Dat betekent dat je radiatoren voortaan ook minder warm worden. De aanvoer voor heet water (uit de kraan) blijft wel op 60°C staan.

Naar mijn weten klopt dit niet. De thermostaatknop op de pomp van de vloerverwarming regelt immers hoe warm het water maximaal mag zijn wat door de leidingen van de vloerverwarming mag lopen. Het probleem wat ik nu heb is dat de radiatoren in de overige kamers, niet warm genoeg worden om de kamers te verwarmen.

Mijn (aanhakende) vraag dus in het kort
Klopt mijn beredenering, en hoort de aanvoertemperatuur ook voor de verwarming op 50-60°C te staan, omdat deze bij de verdeler/pomp zelf al tot maximaal 40°C vermengd wordt?

Hieronder is wat er bij mij hangt, inclusief blurry wijsvinger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dB36hqJhxMGRKR_U011UzShP4CU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f17zUWXXXvfrNxa6FvSs56ey.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastienbo
Ik zie enkel een pomp, geen mengkraan dat temperatuur kan afkoelen.
Bij mij hebben ze een mengkraan gezet voor vloertemperatuur af te koelen (veel energie verlies eigenlijk -> opwarmen en dan een deel bewust afkoelen)

Als je beidde systemen hebt, moet je normaal ook twee thermsotaten hebben voor twee kringen appart aan te sturen.

Persoonlijk vind ik dat echt een nachtmerrie en heb ik gewoon zin om voor de vloerverwarming een apaprte elektrische warmptepomp te isntalleren, zo dat ik twee apparte systemen heb en dus niet meer moet afkoelen of speciale elektrinica nodig heb om de jusite temperaturen overal te regelen. Ik heb al een paar keer gehand dat mijn mengrkraan niet goed werkte en er 70 graden door mijn vloerverwarming ging !!! een tegel is gebroken, hopelijk is er niet meer schade dan dat onder de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik snap je punt, maar als bij de oude aan/uit thermostaat de aanvoertemperatuur niet op 40°C stond (dit was ten slotte niet apart in te stellen in die 'domme' thermostaat), dan hoeft dat bij de Nest toch ook niet? Misschien denk ik simplistisch hoor, maar het kwam zo vreemd over.

En gebeurt de vermenging niet in de pomp zelf eigenlijk? Anders heeft die thermostaat die op de pomp zit ook niet veel nut als de pomp heel blind al het hete water door de leidingen perst toch? Er was mij destijds verteld dat als de (water)temperatuur te hoog wordt, de pomp zichzelf uitzet door het ijzeren draadje wat daar zit (de sensor).

[ Voor 29% gewijzigd door Kapotlood op 28-04-2020 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:44
@Kapotlood

Ik heb jou verdeler gevonden denk ik. Deze mengt inderdaad (geschikt voor 70 graden aanvoer).

https://www.robotclimate....-groeps-upm3/category/10/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh krijg nou wat... hartstikke bedankt @lothar! Dat betekent als ik het goed heb dat ik gerust de warmwater aanvoer voor de verwarming, die op de CV trouwens gewoon op 52°C staat, op de Nest op 50°C kan zetten in plaats van de huidige 40°C. Dan wordt het ten minste een beetje warm in de andere kamers :)

[ Voor 6% gewijzigd door Kapotlood op 28-04-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastienbo
Lothar opgelet die mengt niet!
Je kan gewoon 1 temperatuur instellen ,that's it.
Als thermostaat één 40 graden eist voor de vloer,en thermostaat twee eist 55 graden twee minuten later voor traditionele verwarming,dan gaat 55 graden ook door de vloer gaan,er is immers maar 1 pomp en 1 aanvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Beste @sebastienbo, bedankt voor je input! Ik heb ondertussen ook Google/Nest gecontact die totaal niet wisten wat ze moesten adviseren, en heb ook maar een mailtje uitstaan naar de monteur... ik begrijp er ondertussen ook niet veel meer van namelijk ;)

Als de doorvoertemperatuur op de CV op 52°C staat, en de oude thermostaat had überhaupt geen instellingen m.b.t. de doorvoertemperatuur, waarom zou de Nest dit dan op 40°C moeten zetten eigenlijk?

Ik heb namelijk maar één thermostaat, en één pomp voor de vloerverwarming. De thermostaatknop op de pomp zelf staat op 40°C, met een ijzerdraadje/sensor die meet of de doorvoer te warm wordt (zie foto hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastienbo
Ik denk niet dat op je pomp een thermostaat staat, volgens mij is dat gewoon een beveiligingstemperatuur.Ik weet dus niet wat er gebeurd als je die temperatuur aanraakt, volledig stoppen met warmte geven waardoor je vloer niet snel genoeg opwarmt?
Op nest kan je dit ook nog eens configureren als extra beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ah sorry, ik bedoel een thermostaatknop op de pomp staat op 40°C... ik begreep dat deze juist de toevoer naar de leidingen van de vloerverwarming regelde qua maximale temperatuur :)

Ik vergelijk de instellingen van de Nest voornamelijk met wat de oude thermostaat deed (niets eigenlijk). Omdat de oude geen aanvoertemperatuur regelde en dit over liet aan de CV welke op 58°C staat, dacht ik er gemakshalve van uit te kunnen gaan dat dit met de Nest dan ook gewoon op 58°C zou moeten kunnen staan.

(ik dacht dat het 52°C was, maar het is 58°C waar de CV op staat, excuus)

Maar als de CV sowieso op 58°C staat, waarom zou de Nest dan apart op 40°C staan eigenlijk? Het is niet zo dat de Nest het verwarmingswater opsplitst lijkt me... alles gaat hier gewoon door dezelfde leiding vanaf de CV naar alle verwarmings elementen (deel vloerverwarming, deel radiatoren). Waar zou de 40°C-instelling op de Nest dan toe dienen als die op de CV hoger staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastienbo
Is die van je CV niet je tapwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:44
Robot vloerverwarming heeft als producent van verdelers een breed assortiment, waardoor u als installateur voor elke situatie de juiste Robot verdeler kunt selecteren.

https://www.robotclimate....r-systemen-van-robot.html

Bij vloerverwarming gaat vaak tussen de 40-50°C water vanaf de verdeler de vloerverwarmingsbuizen in, echter wordt er vanaf een warmtebron vaak tussen de 70-90°C aangevoerd op de verdeler. Dit betekent dat bijvoorbeeld onze standaard verdeler de temperatuur terug mengt naar de gewenste temperatuur voor vloerverwarming (40-50°C). Door vanaf de warmtebron met een lagere temperatuur op de verdeler aan te komen kan er veel energie bespaard worden.

Wellicht zou je aan Robot de vraag kunnen stellen of dit toch om te zetten is?

LTV verdeler

De Robot LTV verdeler is een verdeler met pomp waarbij je middels het inregelventiel de retourstroom richting de warmtebron kunt beheersen. Deze verdeler is daarmee geschikt voor aansluiting op een lage temperatuur warmtebron met een aanvoer tussen de 40-60°C, zoals bijvoorbeeld warmtepompen, hybride systemen of cv-ketels met een lage temperatuur instelling. Deze verdeler is een goede, energiebesparende keuze bij nieuwbouw projecten maar ook bij renovatie, waarbij verder in het pand geen hoge temperatuur benodigd is.

[ Voor 18% gewijzigd door lothar op 29-04-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@sebastienbo, nee, het tapwater staat bij mij op 60°C, en het verwarmingswater op 58°C.

@lothar, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Het klopt inderdaad dat bij mij de thermostaatknop op de verdeelunit op 40°C staat. Bij de CV staat de aanvoer op 58°C i.p.v. tussen de 70-90°C.

Ik had ondertussen ook de monteur weer even aan de lijn, en hoewel ik die precies dezelfde vraag stelde als toen hij hier was, leek hij nu wel door te hebben waar ik op doelde. Namelijk dat de aanvoer van de CV op 58°C staat, en dat ik dus niet begrijp wat voor functie de Nest bedient met het instellen van de aanvoer op de thermostaat op 40°C (override deze instelling de CV-aanvoer dan?). Hij gaf nu aan dat dat mákkelijk kan... maar dat klonk zo "jan-kak-makkelijk" dat ik betwijfel of hij (na het zien van foto's van de opstelling) wel goed weet waar het om gaat.

Ik heb Robot ook maar een mailtje gestuurd, en anders bel ik de aannemer nog maar een keer. Het blijft vreemd dat je op verschillende plekken verschillende antwoorden krijgt over een systeem waar ze allemaal voor opgeleid zijn (lijkt mij). Zo'n uitgebreid systeem heb ik hier niet ten slotte... 32m2 aan vloerverwarming, 5 kleine ruimtes met radiatoren, een verdeelunit met één groep, en een Nest.

Verwarrend dat er dan niet relatief makkelijk uitsluitsel te krijgen is over wat de Nest doet met die instelling van 40°C (overriden van de CV?), of het kwaad kan dat ik die temperatuur op hetzelfde niveau zet als de 58°C van de CV, en waarom daar überhaupt niet over nagedacht is bij de montage van de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastienbo
@Kapotlood Laat zeker weten wat ze zeggen. Ik zit met een gelijkaardig probleem (2 kringen) en ik merk dat mijn vloerverwarming vaak te warm water krijgt als de radiatoren ook aan staan op hetzelfde moment.
Misschien dat ik dus mijn viessman installatie buitensmijt, want ook daar lijkt niemand echt te weten hoe gemengde installaties werken...ik ben echt teleurgesteld in viessman, bovendien is bij hun alles proprietary waardoor nest officiel niet werkt...maar als ik tado gebruik dan zeggen ze ook dat dit niet ondersteunt word op gemengde systemen, terwijl het wel op hun website staat

ps: Ik denk iets gelezen te hebben over radiatoren, dat die pas goed werken bij 60+ graden anders onstaat er geen goede convectie waardoor lucht zich sneller verplaatst ter hoogte van de warmteplaten

[ Voor 31% gewijzigd door sebastienbo op 29-04-2020 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@sebastienbo, nou echt hè? Ik bedoel, ik snap dat het met alle berekeningen en de combinatie van vloerverwarming en radiatoren voor een leek als ik niet makkelijk te begrijpen hoeft te zijn. Maar je zou denken dat de mensen die deze zaken installeren, toch meer weten dan "theorie". De installateur vertelde me toen ik 'm vroeg om het "waarom moet Nest op 40°C staan terwijl de CV op 58°C staat" dat hij dat ook niet weet, maar dat het hem zo verteld was.

Hartstikke leuk natuurlijk, maar als installateur hoor je dan door te vragen om te weten komen waaróm dat zo is. Zodat je niet alleen de theorie erachter weet, maar dit ook kunt uitleggen aan klanten en weten wat er in de leidingen en CV gebeurt.

Ergens vind ik 't niet te verkopen dat men dan afhaakt en "het niet goed weet".

Wat betreft de radiatoren, dat had ik ook gelezen inderdaad. Maar aangezien bij de oude thermostaat de aanvoer op 58°C staat en alle vertrekken echt makkelijk warm te krijgen waren, heb ik dat een beetje laten varen. Sterker, de aannemer zei dat als de slaapkamer geisoleerd zou zijn (wat nu een aanbouw met een eensteens-muurtje is), dat ik de aanvoer zelfs makkelijk op 45-50°C kan zetten. Misschien dat die aanvoer af hangt van hoe goed de isolatie is? :)

Enfin, ik hoop op meer uitsluitsel van Robot. En anders bel ik de aannemer wel... die wist een stuk meer uit te leggen over de berekeningen en de achterliggende gedachte van het "waarom". Of er moet hier een slimmerd zijn die daar uitsluitsel over kan geven natuurlijk! ;)

p.s.: @sebastienbo, ik had net even de aannemer gebeld (die normaal gesproken cv-installateur is). Gelijk even "ruzie" gehad omdat hij die natuurlijk liever zelf wilde installeren :P
Maar wat er uit kwam klonk heel wat aannemelijker dan wat die figuren aangaven die de montage van de Nest hadden gedaan.

Hoe het zit, volgens hem
Een Nest kan bij een (in mijn geval) Atag niet de aanvoertemperatuur veranderen. Die Nest doet niets meer dan de CV-ketel vertellen dat hij (een beetje) aan of uit moet, met geofencing en dat soort geintjes als extra. Die aanvoertemperatuur die je kan instellen op de Nest zelf doet niets met de aanvoertemperatuur die op je ketel staat ingesteld... hooguit kan dat invloed hebben op hoe lang de Nest schat dat het duurt voordat de gewenste temperatuur bereikt is, en hoe lang/hard de Nest wil dat de CV-ketel draait.

Dus ergo: ik ga dat ding gewoon op dezelfde temperatuur zetten als de CV-ketel ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Kapotlood op 30-04-2020 10:30 ]

Pagina: 1