wij verbruiken 1040 kuub gas per jaar 85% is verwarming en 12% warm water (douche/bad enzv)
Dus 3% is koken * 31.2 kuub gas * 0,65 cent =
20, 28 euro voor gas koken voor ons per jaar.
zeg 25 euro gedeelt door 12 maanden is grof gezegd 2 euro en 10 cent per maand
ons gas fornuis (gas op glas) is onderhand 10 jaar oud en kost aanschaf 300,- dat is ongeveer 2,50 euro per maand
Dus gas koken kost ons .. minder dan 5 euro
Inductie koken is HEEL anders koken met een slechte inductie plaat "kook" ipv bakken (aanbranden) als hij niet genoeg power heeft.
dus ik denk dat ik een redelijk dure inductie (2 fasen ofzo) plaat nodig heb 1.000 euro om mee te beginnen. dus dan zit ik al voor 10 jaar op 8,34 euro per maand .. (auw)
Kwa pannen tja als je bodem vlak is en er een magneet aan blijft plakken is hij inductie geschikt anders ikea 365 pannen meuk is ook niet het duurst.
Gas koken zeker als je een 2de hands(marktplaats) gasfornuis gebruikt en al niet te veel kookt ben je enorm goedkoop uit momenteel.
Ik verwacht inductie kwa prijs gaat zakken of prijs technisch intressant word over een paar jaar .. dan zie ik wel verder
OmeJoyo schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:17:
Koken op Inductie is zuiniger en goedkoper dan op gas, als je de aanschaf van een goede plaat buitenwegen laat of voor een goedkope plaat gaat.
Want die kookplaat is wat de kosten maakt. Als je ook nog gewend bent om pannen van 5 euro bij de Action te kopen dan moet je ook rekening houden dat die meestal niet voor inductie geschikt zijn.
Zal thuis effe zoeken of ik de excelsheet nog heb waar ik eens uitgebreid heb zitten rekenen en daarbij ook de verliezen en het aantal kWh die je uit een kuub gas haalt heb doorberekend.
Afgezien van de kosten is het ook veel fijner schoonmaken en als je er eenmaal aan gewend bent is het ook heel fijn koken.
Ja zo kan ik ook rekenen

ipv zo gelijk mogelijk vergelijken gooien we basis weg.
Een gas kookplaat kan je stellen op bedrag x de "meerprijs" is verfraaiing
Bij een inductieplaat begin je al met een lastige .. start. (wat is de prijs voor kwaliteit")
Maar laten we eerlijk zijn, voor goedkoop ga je best op gas, voor milieu ga je op inductie
[
Voor 33% gewijzigd door
vso op 10-10-2018 08:42
]