Elektrisch koken vs gas koken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1095105

Topicstarter
Deveon schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:31:
Onze zomer gasgebruik zit rond de 20-25m3, nog geen 20 euro. Dat is koken inclusief tapwater (bad, douche).

Verwar "elektrische koken" niet met "inductie koken", er is ook nog keramisch (duur in gebruik). Inductie is in gebruik gelijk geprijsd aan koken op gas, enkel je apparatuur kost twee zoveel.
Ah dat was dus mijn fout. Ik dacht dat op inductie goedkoop elektrisch koken was.. Snap alleen niet waarom het zo duur is?

Komt het omdat er heel veel elektriciteit nodig is bij inductie? Alsnog kan ik er niet bij dat inductie even duur kan zijn als op gas koken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:52

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 1095105 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:10:
[...]

Huh ik dacht dat elektrisch koken veel goedkoper is dan op gas? Hoezo is het zo duur om op elektriciteit te koken? Stroom is normaal niet duur? Daar betalen mn ouders nu maar meestal 20-25 euro per maand voor.
Misschien is het intussen achterhaald maar 'k baseer me op het idee dat gas wat goedkoper is dan stroom. :)
Oh, en de kosten van de hardware; maar ik ook wel weer goeie inductieplaten gezien die "maar" een euro of 400 kosten.
Anoniem: 1095105 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:16:
[...]

Ah dat was dus mijn fout. Ik dacht dat op inductie goedkoop elektrisch koken was.. Snap alleen niet waarom het zo duur is?

Komt het omdat er heel veel elektriciteit nodig is bij inductie? Alsnog kan ik er niet bij dat inductie even duur kan zijn als op gas koken..
Het kost relatief eigenlijk bakken met energie om die hitte allemaal op te wekken als je er zo over nadenkt. Als ik zie wat mijn kookplaat ook verbruikt als ik 'm voluit zet... daar ging m'n meter heel hard van draaien zal ik maar zeggen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 09-10-2018 21:22 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Harrie_ schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:37:
_O- Wat hierboven staat. € 125,- per maand aan gas voor koken. Heeft TS serieus niet het besef dat je met gas ook nog je huis verwarmt / warm water uit de douche laat komen?
Jawel dat heb ik door haha :P. Alleen had ik m'n vraag niet zo slim gesteld. Ik had dus blijkbaar onderschat hoe duur warm water is onder de douch, bij de afwas, uit de kraan, de verwarming etc. Dacht dat gas uit het fornuis het duurste was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heuveltje schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:38:
En jouw ouders runnen een restaurant voor 300 man ofzo :? :P
ik geloof dat mijn gas verbruik in augustus 4 Euro was, en daarvan is het overgrote deel nog voor douchen.

Wel betaal ik 100E per maand, maar dat is incl vastrecht . en een behoorlijk deel voor in de winter wanneer het huis verwarmd moet worden.
Gaat de gas in de winter veel omhoog? Ja zeker he, die verwarming blijft maar aan zeker. Maar hoeveel kost dat dan gemiddeld per maand tijdens die koude winterdagen?

Onze verwarming staat dan meestal op 16-18graden. Maar heb geen idee hoeveel dat dan extra kost per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cyphax schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:19:
[...]

Misschien is het intussen achterhaald maar 'k baseer me op het idee dat gas wat goedkoper is dan stroom. :)
Oh, en de kosten van de hardware; maar ik ook wel weer goeie inductieplaten gezien die "maar" een euro of 400 kosten.

[...]

Het kost relatief eigenlijk bakken met energie om die hitte allemaal op te wekken als je er zo over nadenkt. Als ik zie wat mijn kookplaat ook verbruikt als ik 'm voluit zet... daar ging m'n meter heel hard van draaien zal ik maar zeggen. :+
Heb ff gegoogled, gas is goedkoper dan de elektriciteit bij inductie koken vs gas koken. Maar bij het gas koken gaat er ook veel gas kwijt, wat weer betekend dat inductie koken misschien even duur kan zijn.

Ik denk dat ik dan tog maar voor inductie koken ga kiezen :P.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 1095105 op 09-10-2018 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:52

Cyphax

Moderator LNX
@Anoniem: 1095105 Ik zou dat ook doen, inductie, lijkt me de beste keus. En het is nog veiliger dan gas ook. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Anoniem: 1095105 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:28:
[...]

Ik denk dat ik dan tog maar voor inductie koken ga kiezen :P.
Kiezen? Ik hoor alleen maar verhalen over starters die al blij zijn als ze überhaupt een eigen keukentje hebben?!

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Sport_Life schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 23:42:
[...]

Kiezen? Ik hoor alleen maar verhalen over starters die al blij zijn als ze überhaupt een eigen keukentje hebben?!
:?

Welke niet-studentenwoning heeft anno 2018 geen eigen keuken in NL? Dat zullen er gok ik niet zo enorm veel zijn tegenwoordig...

(en in de keuken van een gemiddelde studentenwoning zou ik zelf niet durven te koken, voor er een grondige chemische ontsmetting en desinfectie heeft plaatsgevonden :P)

Verder zou ik persoonlijk tegenwoordig sowieso altijd kiezen voor inductie, en niet meer op gas. Ook al is dat misschien een paar euro duurder.

Ik kookte tot een jaar of 6 terug ook op gas. Toen kocht ik een nieuwe keuken, met een inductieplaat. Sindsdien zou ik nooit meer terugwillen naar het primitieve gas-koken. Met inductie is je water zoveel sneller aan de kook. Met een volle pan water moest ik eerst 15 minuten wachten voor hij aan de kook was, met mijn inductieplaat is het max 2 minuutjes wachten (op de boost-stand). Ideaal!

En ik vind hem ook nog eens een heel stuk sneller en makkelijk schoon te maken dan mijn ouwe gasfornuis ook nog (ok, met glas-op-gas is dat ook weer wat simpeler, maar toch)...

En aangezien men nu al gas-loze woningen bouwt, en we in de toekomst sowieos van het gas afmoetn.... kan je je wellicht beter nu al daarop voorbereiden als je die keuze nu al hebt.

Wat je (imho uiteraard) wel moet vermijden zijn de andere vorm van electrisch koken: namelijk een electrische plaat en keramische platen. De eerste (electrische plaat) zul je niet veel meer zien, dat is erg ouderwets. Keramische kookplaten zie je nog wel iets vaker, maar zou ik vermijden vanwege hun nadelen (o.a. lang heet blijven, en het feit dat de hele kookzone (per pan) wordt verwarmd ipv alleen het deel dat je ook daadwerkelijk gebruikt, zoals bij inductie)

[ Voor 73% gewijzigd door wildhagen op 10-10-2018 05:23 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Met een nieuwbouw zou ik ook voor inductie gaan, vanwege mogelijkheden voor gasloos. Echter zou ik nu een nieuwe woning kopen waar gas in zit, zou ik daar ook helemaal niks tegen hebben, ook al is hij met inductie significant duurder geweest (want een fatsoenlijke inductieplaat kost wel echt wat meer). En ik heb de laatste 4 jaar nu op inductie gekookt.

Ja, op inductie kookt water sneller. Nog steeds gooi ik het gewoon in mijn waterkoker van paar tientjes. Bij een nieuwe keuken zou ik zeker een Quooker of iets soortgelijks erin stoppen, dus dat is geen argument voor mij. Een inductieplaat is ook zeker makkelijker schoon te maken als een reguliere gasplaat. En als je met enige regelmaat rijst ernaast gooit, dan zie ik dat ook zeker als pré. Maar in zijn algemeenheid niet echt. Want ja, makkelijker schoon te maken, maar je ziet ook elk klein vlekje en krasje op een vlakke spiegelende plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:52
Inductiekoken is in alle opzichten de beste keuze.
Het is zuiniger dan vitrokeramisch, sneller en veel makkelijker in onderhoud.
Het is ook een pak veiliger.

Als je een beetje uitkijkt zijn die inductieplaten ook niet meer zo duur.
Als ik zou verhuizen, dan is de eerste check welke kookplaat. En direct zou ik dat omzetten naar inductie indien die er niet in zit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 05:02:
...
Wat je (imho uiteraard) wel moet vermijden zijn de andere vorm van electrisch koken: namelijk een electrische plaat en keramische platen. De eerste (electrische plaat) zul je niet veel meer zien, dat is erg ouderwets. Keramische kookplaten zie je nog wel iets vaker, maar zou ik vermijden vanwege hun nadelen (o.a. lang heet blijven, en het feit dat de hele kookzone (per pan) wordt verwarmd ipv alleen het deel dat je ook daadwerkelijk gebruikt, zoals bij inductie)
Dat valt gelukkig redelijk mee, met een beetje keramische plaat kan je de grotere 'pit' instellen op formaat van een kleine of grote pan. Stroomverbruik is echter gigantisch maar er komt dan ook flink wat hitte uit.
Na koken blijft het wel inderdaad een tijdje warm, 'voordeel' daarvan is dat je halverwege het koken de pitten uit kan zetten en het warm blijft zonder verbruik :+
Verder heeft het tegen inductie het enige voordeel dat je pannen goedkoper zijn, geen enkel ander voordeel...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:17

OmeJoyo

This is me

Koken op Inductie is zuiniger en goedkoper dan op gas, als je de aanschaf van een goede plaat buitenwegen laat of voor een goedkope plaat gaat. Want die kookplaat is wat de kosten maakt. Als je ook nog gewend bent om pannen van 5 euro bij de Action te kopen dan moet je ook rekening houden dat die meestal niet voor inductie geschikt zijn.

Zal thuis effe zoeken of ik de excelsheet nog heb waar ik eens uitgebreid heb zitten rekenen en daarbij ook de verliezen en het aantal kWh die je uit een kuub gas haalt heb doorberekend.

Afgezien van de kosten is het ook veel fijner schoonmaken en als je er eenmaal aan gewend bent is het ook heel fijn koken.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

wij verbruiken 1040 kuub gas per jaar 85% is verwarming en 12% warm water (douche/bad enzv)

Dus 3% is koken * 31.2 kuub gas * 0,65 cent =
20, 28 euro voor gas koken voor ons per jaar.
zeg 25 euro gedeelt door 12 maanden is grof gezegd 2 euro en 10 cent per maand
ons gas fornuis (gas op glas) is onderhand 10 jaar oud en kost aanschaf 300,- dat is ongeveer 2,50 euro per maand
Dus gas koken kost ons .. minder dan 5 euro

Inductie koken is HEEL anders koken met een slechte inductie plaat "kook" ipv bakken (aanbranden) als hij niet genoeg power heeft.
dus ik denk dat ik een redelijk dure inductie (2 fasen ofzo) plaat nodig heb 1.000 euro om mee te beginnen. dus dan zit ik al voor 10 jaar op 8,34 euro per maand .. (auw)

Kwa pannen tja als je bodem vlak is en er een magneet aan blijft plakken is hij inductie geschikt anders ikea 365 pannen meuk is ook niet het duurst.

Gas koken zeker als je een 2de hands(marktplaats) gasfornuis gebruikt en al niet te veel kookt ben je enorm goedkoop uit momenteel.
Ik verwacht inductie kwa prijs gaat zakken of prijs technisch intressant word over een paar jaar .. dan zie ik wel verder
OmeJoyo schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:17:
Koken op Inductie is zuiniger en goedkoper dan op gas, als je de aanschaf van een goede plaat buitenwegen laat of voor een goedkope plaat gaat. Want die kookplaat is wat de kosten maakt. Als je ook nog gewend bent om pannen van 5 euro bij de Action te kopen dan moet je ook rekening houden dat die meestal niet voor inductie geschikt zijn.

Zal thuis effe zoeken of ik de excelsheet nog heb waar ik eens uitgebreid heb zitten rekenen en daarbij ook de verliezen en het aantal kWh die je uit een kuub gas haalt heb doorberekend.

Afgezien van de kosten is het ook veel fijner schoonmaken en als je er eenmaal aan gewend bent is het ook heel fijn koken.
Ja zo kan ik ook rekenen _/-\o_ ipv zo gelijk mogelijk vergelijken gooien we basis weg.

Een gas kookplaat kan je stellen op bedrag x de "meerprijs" is verfraaiing
Bij een inductieplaat begin je al met een lastige .. start. (wat is de prijs voor kwaliteit")

Maar laten we eerlijk zijn, voor goedkoop ga je best op gas, voor milieu ga je op inductie

[ Voor 33% gewijzigd door vso op 10-10-2018 08:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-05 13:35
Zelf ook inductie genomen met idee dat er nog wel eens zonnepanelen kunnen gaan komen. Tevens veel en veel makkelijker schoon te houden. Met name dat laatste punt ben ik elke dag nog blij mee :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
OmeJoyo schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:17:

Ben benieuwd naar de Excel :)

Ik zit een beetje op het punt dat ik niet weet wat wijsheid is. Over een maand is het enige gas wat ik nog gebruik mijn gasfornuis. Mijn keuken ga ik zeg de komende 5 jaar nog niet vernieuwen (ondanks dat ie uit 1984 nog is), dus wat moet je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

vinom schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:37:
[...]

Ik zit een beetje op het punt dat ik niet weet wat wijsheid is. Over een maand is het enige gas wat ik nog gebruik mijn gasfornuis. Mijn keuken ga ik zeg de komende 5 jaar nog niet vernieuwen (ondanks dat ie uit 1984 nog is), dus wat moet je dan?
Als dat de enige reden is dat je gas aanhoudt zou ik het er zeker met blik op de toekomst eruit knallen. Gas wordt duurder, de belasting wordt duurder en bovendien betaal je dan vastrecht voor enkel koken. Wat de kosten zijn om van gas af te gaan dat verschilt nogal.

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Wat super-oninteressant trouwens die vergelijkingen tussen maandelijkse kosten van koken op gas versus inductie. Ik moet direct denken aan die reclame van die kerel die zijn jas aanhoudt in de kroeg om op die manier iedere week een euro voor de garderobe uit te sparen... Als je het daarvan moet hebben, man man man _O-

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Dat ik van het gas af ga en dus ook mijn gascontract op ga zeggen is een feit. Vraag is meer, koop ik een leuk tweedehands keramisch plaatje, of alvast inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PPie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-06-2022
Koken op gas kost ~30 m3 per jaar.
Ik zou zelf voor inductie kiezen, de regelbaarheid van gas (even standje hoger/lager) met daarnaast een plaat die zelf niet heet wordt: De plaat wordt warm omdat de pan die er op staat heet wordt, dus max 100 graden en koelt snel weer af. Bij andere soorten (electrisch, halogeen of gas) wordt de plaat bloedheet, minder fijn voor de vingers als je de plaat raakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

[...]

Ja zo kan ik ook rekenen _/-\o_ ipv zo gelijk mogelijk vergelijken gooien we basis weg.

Een gas kookplaat kan je stellen op bedrag x de "meerprijs" is verfraaiing
Bij een inductieplaat begin je al met een lastige .. start. (wat is de prijs voor kwaliteit")

Maar laten we eerlijk zijn, voor goedkoop ga je best op gas, voor milieu ga je op inductie
Ik heb niet het idee dat er veel "slechte" platen zijn, denk dat de kosten vooral in het gebruiksgemak zitten. En daar moet je voornamelijk heel eerlijk zijn tegen jezelf. Omdat ik koken leuk vind gebruik ik regelmatig 5 pannen en soms de oven er nog bij. Echter ken ik meer dan voldoende mensen die "het pakje" volgen en met 2 of 3 pannen klaar zijn.

Die laatste kunnen prima uit met een Ikea Inductieplaat, die tegenwoordig uit de stal van Electrolux komen (Aeg, Zanussi, Electrolux enz.) en dan ben je voor 250,- euro klaar. Dit terwijl er bij gaskookplaten vaker naar het uiterlijk wordt gekeken en daarmee meer wordt uitgegeven. Dat is appels en peren vergelijken, echter is dat wel realiteit. Je legt immers geen witte gasplaat van 80 euro in je mooie keuken, of je overweegt de veiligheid van een thermokoppel voor je kinderen.

Verder zijn de prijzen voor inductie langzaam al aan het zakken, alleen zie je op dit moment dat de goedkope platen niet in prijs zakken maar luxer worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
Ander puntje van orde, in deze discussie, is dat de overstap soms iets lastiger is dan alleen plaatje vervangen. Ik kook alleen op gas, water is elektrisch en verwarming via VvE-ketel beneden, maar zolang ik hier minder dan 6-7 jaar blijf wonen is overstappen niet heel aantrekkelijk.

Plaatje vervangen is 1 ding, maar ik zou ook m'n stoppenkast moeten vervangen, nieuwe leidingen moeten laten infrezen, daarmee dus ook keuken moeten vervangen die verder nog ok is, en dan vermoedelijk moeten betalen om gas af te sluiten. Kan voor mij niet uit, allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:12

Wailing_Banshee

You're Next

Anoniem: 1095105 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:19:
[...]

Jawel dat heb ik door haha :P. Alleen had ik m'n vraag niet zo slim gesteld. Ik had dus blijkbaar onderschat hoe duur warm water is onder de douch, bij de afwas, uit de kraan, de verwarming etc. Dacht dat gas uit het fornuis het duurste was.
Even wat cijfers:

Wij gebruiken in de zomer 0,5m3 gas per dag. Hiervan is 0,1m3 gas gebruikt door de ketel (die slaat elk uur eventjes aan, om te zorgen dat alles blijft werken), 0,3m3 gas is voor het douchen en dan blijft 0,1m3 gas per dag over voor koken. En dat is ruim gerekend.

Op dit moment kost gas, zeg maar 65ct per m3. Dus koken kost ons 0,65ct per dag.

Pakken we even een leuke koude winterdag, dan is is ons verbruik zo'n 13m3 per dag (waarvan dus zo'n 0,4m3 voor koken en douchen). Conclusie: warm water en koken gebruiken het minste gas, de verwarming in de winter is hetgene wat veel gas verbruikt.
vinom schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:37:
[...]

Gas eruit gooien en eventueel even een losse inductie kookplaat kopen en die op je gasfornuis zetten. Want als dat het enige is waar je nog gas voor gebruikt, wordt de berekening wat anders. Want dan moet je echt de netwerkkosten en leveringskosten erbij optellen. En die zijn zo'n 60ct per dag (hoewel die wel na een tijdje naar beneden gaan omdat je dan onder de 500m3 komt, waarschijnlijk).
OmeJoyo schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:52:
Die laatste kunnen prima uit met een Ikea Inductieplaat, die tegenwoordig uit de stal van Electrolux komen (Aeg, Zanussi, Electrolux enz.) en dan ben je voor 250,- euro klaar. Dit terwijl er bij gaskookplaten vaker naar het uiterlijk wordt gekeken en daarmee meer wordt uitgegeven. Dat is appels en peren vergelijken, echter is dat wel realiteit. Je legt immers geen witte gasplaat van 80 euro in je mooie keuken, of je overweegt de veiligheid van een thermokoppel voor je kinderen.
Ja, dat is de reden dat wij voorlopig nog niet overgaan naar inductie, ons fornuis kostte 3000 euro en een nieuwe (inductie) met dezelfde looks kost nu ook 3000 euro (toen was die nog over de 5K...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Twam schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:54:
Ander puntje van orde, in deze discussie, is dat de overstap soms iets lastiger is dan alleen plaatje vervangen. Ik kook alleen op gas, water is elektrisch en verwarming via VvE-ketel beneden, maar zolang ik hier minder dan 6-7 jaar blijf wonen is overstappen niet heel aantrekkelijk.

Plaatje vervangen is 1 ding, maar ik zou ook m'n stoppenkast moeten vervangen, nieuwe leidingen moeten laten infrezen, daarmee dus ook keuken moeten vervangen die verder nog ok is, en dan vermoedelijk moeten betalen om gas af te sluiten. Kan voor mij niet uit, allemaal.
Al snap ik even niet waarom je keuken moet worden vervangen, snap ik de rest van je punten en is het in jouw geval waarschijnlijk veel geld voor weinig extra's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:32
vso schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:28:

Ik waag het te betwijfelen. Hoeveel procent van de door consumenten verbruikte stroom komt in Nederland uit duurzame bron?
jip_86 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:31:
Zelf ook inductie genomen met idee dat er nog wel eens zonnepanelen kunnen gaan komen.
Hoe wilde je dat gaan doen dan wanneer binnenkort de salderingsregeling vervalt? Alleen nog overdag gaan koken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

[...]

Even ruw geschat, gaat inductie véél sneller dan gas.
Onze moka potten zijn in de helft van de tijd klaar op onze inductieplaat.

Sure, er gaat even flink wat stroom door de plaat, plaat kan tegen de 7400W pieken als alles vol aan staat. Maar dat is maar kort.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
OmeJoyo schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:56:
[...]

Al snap ik even niet waarom je keuken moet worden vervangen, snap ik de rest van je punten en is het in jouw geval waarschijnlijk veel geld voor weinig extra's :)
Om de nodige leidingen en aansluitingen te realiseren zou ik deel van keuken moeten demonteren en tegeltjes moeten wegbikken. De keuken is ok, maar niet zo dat daarna herstellen echt aantrekkelijk is - als ik 2k kosten ga maken in een midrange keuken uit jaren 90 ofzo, kan ik beter hele zwikkie door meneer Ikea laten vervangen 😋

Das wat specifieke situatie, misschien, maar wilde vooral de meterkast even benoemd hebben. Dat is makkelijk over het hoofd te zien.

Vriendin van me liet nieuwe keuken plaatsen, maar zowel zij als die prutsers bij Keukenkampioen die dr dat ding verkocht hadden, hadden volledig over het hoofd gezien dat ze de stroomvoorziening had om maximaal twee van de vier pitten van d'r inductie kookplaat aan te sluiten, en dan kookte ze verder bij kaarslicht. Waren officieel 6 groepen nodig voor die keuken, ze had er totaal twee - voor hele appartement. Komt nu nog even minimaal 2000 aan meerwerk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-04 10:45
Anoniem: 1095105 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:21:
[...]

Gaat de gas in de winter veel omhoog? Ja zeker he, die verwarming blijft maar aan zeker. Maar hoeveel kost dat dan gemiddeld per maand tijdens die koude winterdagen?

Onze verwarming staat dan meestal op 16-18graden. Maar heb geen idee hoeveel dat dan extra kost per maand.
Ja, in de wintermaanden verbruik je verreweg het meeste gas. Over een jaar gezien is ongeveer driekwart van het gasverbruik voor de verwarming. Daarna komt warm water in douche en eventueel keuken en pas daarna komt het gasfornuis/oven.

Zie onderstaande afbeelding voor een gemiddeld gasverbruik per maand:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/nRkgpU/Webp_net_resizeimage.png
bron: https://www.energiesite.n...en-gemiddeld-gasverbruik/

[ Voor 5% gewijzigd door TutanRamon op 10-10-2018 09:21 ]

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Twam schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:13:
[...]

Om de nodige leidingen en aansluitingen te realiseren zou ik deel van keuken moeten demonteren en tegeltjes moeten wegbikken. De keuken is ok, maar niet zo dat daarna herstellen echt aantrekkelijk is - als ik 2k kosten ga maken in een midrange keuken uit jaren 90 ofzo, kan ik beter hele zwikkie door meneer Ikea laten vervangen 😋

Das wat specifieke situatie, misschien, maar wilde vooral de meterkast even benoemd hebben. Dat is makkelijk over het hoofd te zien.

Vriendin van me liet nieuwe keuken plaatsen, maar zowel zij als die prutsers bij Keukenkampioen die dr dat ding verkocht hadden, hadden volledig over het hoofd gezien dat ze de stroomvoorziening had om maximaal twee van de vier pitten van d'r inductie kookplaat aan te sluiten, en dan kookte ze verder bij kaarslicht. Waren officieel 6 groepen nodig voor die keuken, ze had er totaal twee - voor hele appartement. Komt nu nog even minimaal 2000 aan meerwerk bij.
*autsj*
2 groepen voor het complete appartement is serieus weinig. Wij hebben 14 groepen voor een eind jaren 50 rijtjeshuis, waarvan 6 voor de keuken, 1 voor de meterkast en 1 voor het washok (wasmachine + droger).

Dat hadden ze er inderdaad wel even bij mogen zeggen, inductie is heel leuk maar je hebt er tenminste 2 groepen voor nodig en mogelijk ook een verzwaring van je hoofdaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

TutanRamon schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:17:
[...]

Ja, in de wintermaanden verbruik je verreweg het meeste gas. Over een jaar gezien is ongeveer driekwart van het gasverbruik voor de verwarming. Daarna komt warm water in douche en eventueel keuken en pas daarna komt het gasfornuis/oven.

Zie onderstaande afbeelding voor een gemiddeld gasverbruik per maand:
[Afbeelding]
bron: https://www.energiesite.n...en-gemiddeld-gasverbruik/
Oh dear. Gemiddeld verbruik 250m3 in de maand januari? Dat is de helft van mijn jaarverbruik. Ik vraag me af of die cijfers kloppen. Of het bevestigd m'n gedachte dat de overheid beter kan inzetten op isoleren van woningen :X
unezra schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:23:

Dat hadden ze er inderdaad wel even bij mogen zeggen, inductie is heel leuk maar je hebt er tenminste 2 groepen voor nodig en mogelijk ook een verzwaring van je hoofdaansluiting.
Ook een reden om lekker op gas door te blijven koken.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 10-10-2018 09:26 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-05 10:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 1095105 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:10:
[...]

Huh ik dacht dat elektrisch koken veel goedkoper is dan op gas? Hoezo is het zo duur om op elektriciteit te koken? Stroom is normaal niet duur? Daar betalen mn ouders nu maar meestal 20-25 euro per maand voor.
Stroom is best wel duur.
In gas zit 8,8 - 9,8 kWh (onderwaarde/bovenwaarde) en daar betaal je 60 cent voor. Dus zo'n 6,1-6,8 cent per kWh.
Voor een kWh elektriciteit betaal je 18 cent of meer.
Wat de elektriciteitsrekening ook nog eens erg vertekent is dat je een heffingskorting van € 385 krijgt. Dat betekent ongeveer de eerste 2.000 kWh gratis zijn (of dat de prijs die je voor een kWh betaalt volgens de rekening minder lijkt te zijn dan het daadwerkelijk is).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gunner schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:25:
[...]
Mwah. Persoonlijk vind ik het de investering wel waard.

Zó duur is het aanpassen / vervangen van een groepenkast nu ook weer niet. (Zeker niet als je het combineert met andere projecten zoals zonnepanelen of een herindeling / uitbreiding van je bestaande groepen voor zaken zoals een wasmachine.)

Daarbij, zoals het er nu naar uit ziet *moet* je wel en hoewel ik eerst sceptisch was, zie ik nu de voordelen van inductie. Geen gedoe meer met schoonmaken, het is vrijwel direct koud, je hebt vaak een stuk werkblad extra, etc.
Maasluip schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:28:
[...]

Stroom is best wel duur.
In gas zit 8,8 - 9,8 kWh (onderwaarde/bovenwaarde) en daar betaal je 60 cent voor. Dus zo'n 6,1-6,8 cent per kWh.
Voor een kWh elektriciteit betaal je 18 cent of meer.
Wat de elektriciteitsrekening ook nog eens erg vertekent is dat je een heffingskorting van € 385 krijgt. Dat betekent ongeveer de eerste 2.000 kWh gratis zijn (of dat de prijs die je voor een kWh betaalt volgens de rekening minder lijkt te zijn dan het daadwerkelijk is).
Maar is het niet zo dat inductie weer efficiënter is en je met gas grotere verliezen hebt? De prijs van een kWh is minder relevant, wat belangrijk is, is hoe veel het kost om 1 liter water te laten koken.

[ Voor 36% gewijzigd door unezra op 10-10-2018 09:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:00
Als ik de discussie even in een andere richting mag sturen, het kosten plaatje zijn we nu wel uit denk ik.

Wat mij met name tegenstaat is dat die inductie platen altijd zo'n verschrikkelijke bagger bediening hebben met rare digitale knopjes die je ingedrukt moet houden of waar je 2 knopjes tegelijk moet doen. Sta je met je natte ranzige vingers van het koken die knopjes in te pielen. Of er gaan @ random weer pitten uit omdat er geen pan op staat voor 1 minuut.

Mijn ultieme kookplaat is een deftige inductie unit welke gewoon alleen stylish "analoge" fysieke regelknoppen heeft. En nee dan niet ^*^!%@^&% 1 knop voor 4 pitten, 4 knoppen voor 4 pitten. 0 is uit en 10 is max, en gewoon draaien aan dat ding net als een gasfornuis. Eigenlijk gewoon zo dom mogelijk want je wil al die onzin niet als je gewoon hard aan het koken ben, bediening moet gewoon simpel zijn. Keep it simpel stupid. Het schoonmaken is geen argument die knoppen worden nauwelijks vies natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ASW1 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:09:
Ik waag het te betwijfelen. Hoeveel procent van de door consumenten verbruikte stroom komt in Nederland uit duurzame bron?
Tja duurzaam is relatief ik denk dat je te kort door de bocht bent als je alleen % verbruikte stroom bekijkt.
maar laten we niet deze discussie hier voeren ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Lollercopter schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:55:
Als ik de discussie even in een andere richting mag sturen, het kosten plaatje zijn we nu wel uit denk ik.

Wat mij met name tegenstaat is dat die inductie platen altijd zo'n verschrikkelijke bagger bediening hebben met rare digitale knopjes die je ingedrukt moet houden of waar je 2 knopjes tegelijk moet doen. Sta je met je natte ranzige vingers van het koken die knopjes in te pielen. Of er gaan @ random weer pitten uit omdat er geen pan op staat voor 1 minuut.

Mijn ultieme kookplaat is een deftige inductie unit welke gewoon alleen stylish "analoge" fysieke regelknoppen heeft. En nee dan niet ^*^!%@^&% 1 knop voor 4 pitten, 4 knoppen voor 4 pitten. 0 is uit en 10 is max, en gewoon draaien aan dat ding net als een gasfornuis. Eigenlijk gewoon zo dom mogelijk want je wil al die onzin niet als je gewoon hard aan het koken ben, bediening moet gewoon simpel zijn. Keep it simpel stupid. Het schoonmaken is geen argument die knoppen worden nauwelijks vies natuurlijk.
Als ik deze als voorbeeld neem: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20222830/

Dan is dit toch super eenvoudig? Ik herken verder het vieze natte vinger probleem niet als ik eerlijk ben. Ik zou zeker geen draaiknoppen meer op mijn plaat willen. Maakt het schoonmaken echt weer een stuk minder handig, en zeker als je blijkbaar hele vieze handen hebt moet je op en onder die knoppen weer gaan boenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
unezra schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:23:
[...]

*autsj*
2 groepen voor het complete appartement is serieus weinig. Wij hebben 14 groepen voor een eind jaren 50 rijtjeshuis, waarvan 6 voor de keuken, 1 voor de meterkast en 1 voor het washok (wasmachine + droger).

Ja, het is absoluut niet meer van deze tijd, maar je komt het vooral in het starterssegment nog gewoon in het wild tegen. Dit ging om appartementje in het segment 40-50 m2, in complex uit jaren 70-80 ergens.

Het mooiste is: het klopte nog wel aardig ook. Ik heb even staan rekenen en kijken wat waarop zat aangesloten, en het voornaamste dingetje was dat keuken en badkamer geen eigen groep waren, en gedeeld werden met slaapkamer en woonkamer. Het waren zelfs keurig automaatjes, de oorspronkelijke draaistoppen waren al wel vervangen. Maar geen vaatwasser, lichte combimagnetron, koken, warm water en verwarming op gas, relatief zuinige wasmachine, geen droger, keurig led-lampjes overal, bescheiden laptop en TV-spul... Ik heb d'r alleen aangeraden de haardroger en de wasmachine niet tegelijkertijd te gebruiken, verder kwam het aardig uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

unezra schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:40:
[...]

Maar is het niet zo dat inductie weer efficiënter is en je met gas grotere verliezen hebt? De prijs van een kWh is minder relevant, wat belangrijk is, is hoe veel het kost om 1 liter water te laten koken.
Inductie zal ongetwijfeld efficienter zijn, maar 3x lijkt me sterk.
Helaas heb ik dat niet getest, ik heb wel geconcludeerd dat water verwarmen met de inductiekookplaat goedkoper is dan met de CV-ketel. Maar dat scheelt procenten. En is natuurlijk een stuk langzamer. :+

Ik hoef voor mijn kookplaat geen twee knopjes tegelijk te drukken. Eerst de kookplaat, daarna de sterkte. Het is wel lastig als je vingers nat zijn, dan ziet hij dat niet direkt.
En een kookplaat (vooral inductie) die na 1 minuut uitgaat lijkt me juist goed. Anders zet je er per ongeluk een lege pan op en begint die te verwarmen. En dat gaat rap, dat kan ik je vertellen. Eens per ongeluk een verkeerde pit aangezet, waar een vuile lege pan op stond. Dat was schrobben om het aangekoekte vuil eruit te krijgen.

Maar inductieplaten met analoge knoppen zijn er wel hoor. Kost wel een beetje.
Afbeeldingslocatie: https://www.electromania.be/i/falcon-excel-110-inductie/l/excel110indcutiezilverkleurig.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:40:
[...]

Mwah. Persoonlijk vind ik het de investering wel waard.
Dat is inderdaad persoonlijk. Voor ons is het die investering absoluut niet waard. En dan hebben we al 3-fase naar de keuken lopen (ons fornuis is al op 3-fase aangesloten). Een fornuis van 3K die nog geen 10 jaar oud is, ga je niet zomaar even vervangen voor een (practisch identiek) fornuis van 3K, om alleen maar wat gas te besparen.
https://www.bol.com/nl/p/...arantie/9200000069078769/

Alstublieft :P

Dat zou onze vervanger zijn (we hebben deze nu, maar dan de gasvariant).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:44
Verder niet om te ranten maar in principe kookt iedereen nog grotendeels op gas.
Aangezien het grootste deel van de geleverde elektrische energie nog steeds opgewekt wordt door gas (zo'n ~85%).

Persoonlijk kook ik nog altijd het liefste op gas (en ja heb op beide meer dan genoeg gekookt). Vind persoonlijk dat je op gas veel meer kunt sturen dan met inductie.

Maar de keuzes zijn en blijven persoonlijk en zie de hele door de media gecreëerde angst e.d. als nogal overdreven.

de gasturbines die nu (nog) gebruikt worden voor het opwekken van energie hebben een rendement van ~40% en wekken nu ong 15kWh op uit 1m3 gas... eens zien wat er meer duurzaam is als dat net als de HR ketels richting de 98% gaat :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASW1
De bediening van inductie is inderdaad belabberd vergeleken met gas. Waar veel mensen niet bij stilstaan is dat je bij gas allerlei feedback krijgt die je bij inductie niet hebt. In het duurdere segment zie je nu wel dat men aan het proberen is die feedback te emuleren.
Bij gas hoor je aan het suizen hoe hard de pit brandt. Dus zonder maar naar je plaat te kijken, desnoods met je ogen dicht, hoor je hoe hard het staat. Met de knoppen van gas (behalve die volledig rond zijn dan) kun je daarnaast ook voelen hoe ver de pit openstaat. Met hoger/lager zetten voel je precies wat je doet; dit kan zonder naar de knoppen te kijken, desnoods met je ogen dicht. De gloed van de gasvlam is ook een leuke indicator van een pit die vol aanstaat. Je ziet dat duurdere inductieplaten dit nu ook met ledjes imiteren.
Kortom de UX van inductie ligt nog ver achter. Dat betekent natuurlijk niet dat er niet mee te koken valt, maar de extra stap die je hersenen moeten maken om steeds die getalletjes op een display te interpreteren ervaar ik wel degelijk als een hinder waneer je lekker makkelijk met een bepaalde "flow" wilt koken. Ook tiptoetsbediening om hoger/lager te zetten vind ik ronduit ergerlijk. Ik zag wel dat bepaalde duurdere platen nu een soort "schuif" hebben waarmee je hoger/lager kunt "swipen", lijkt me een hele verbetering t.o.v. herhaaldelijk moeten "tippen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadajada
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-05 17:00
Bij gebrek aan een gasaansluiting koken wij nu verplicht elektrisch. Maar ik zou nu ook niet anders meer willen. We zij begonnen met een keramische plaat, maar dat kookt niet echt lekker. We zijn nu over op inductie en dat is echt ideaal. Eenvoudige bediening en makkelijk schoon te maken. Wat ik wel belangrijk vind is bediening per pit, zodat je niet hoeft te schakelen als je met meerdere pannen kookt.

Qua feedback let ik op de stand van de pit op het display, maar vooral op het geluid dat uit de pan komt, dat zegt meer dan het geluid van een gaspit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
jadajada schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:52:
Wat ik wel belangrijk vind is bediening per pit, zodat je niet hoeft te schakelen als je met meerdere pannen kookt.
In tegenstelling tot de platen waarbij je alle pitten tegelijk met 1 knop bedient :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-05 19:09
https://www.keukenloods.n...2LowRpEAQYASABEgIGd_D_BwE

Deze hebben wij. Lekker simpel.

Wat betreft de overstap van gas naar inductie. Het is wennen. Maar omdat de reactietijd redelijk overeenkomt, valt het gelukkig mee. Je mis de vlam idd. Maar zodra je water kookt hoor je dat wel.

[ Voor 42% gewijzigd door O085105116N op 10-10-2018 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-04 10:45
Gunner schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:25:
[...]

Oh dear. Gemiddeld verbruik 250m3 in de maand januari? Dat is de helft van mijn jaarverbruik. Ik vraag me af of die cijfers kloppen. Of het bevestigd m'n gedachte dat de overheid beter kan inzetten op isoleren van woningen :X

[...]

Het gaat bij dat plaatje meer om de verhouding tussen de maanden. Of de gemiddeldes kloppen weet ik niet, maar qua maandverdeling is het wel redelijk accuraat.

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat @ASW1 zegt, plus dat "vol gas" met inductie nog een tandje meer is dan een gasvlam vol aan. De meeste gastoestelen zijn maximaal 1,75 kW waarbij een inductieplaat makkelijk 2,5 kW per pit is.
Ik sta nu nog pannekoeken op standje 5 te bakken en verwonder me dat de boter zo zwart wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik ben van koken op gas, naar inductie en nu helaas weer naar gas gegaan. Ik vind koken met gas verschrikkelijk... schoonmaken is een ramp en water koken duurt eeuwen. Wil dolgraag weer terug naar inductie, echt een verademing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadajada
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-05 17:00
ASW1 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:20:
[...]

In tegenstelling tot de platen waarbij je alle pitten tegelijk met 1 knop bedient :?
Nee, 1 slider waarbij je de pit die je wilt bedienen moet selecteren of een slider per pit.
Scheelt toch weer een handeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@stin00 gewoon kokend water uit de kraan, probleem opgelost :p

En iedereen die zegt dat het sneller gaat: aardappels moeten toch x minuten koken, of dat nou op gas gaat, of hout, of electrisch. Die kooktijd is alleen afhankelijk van de grootte van je aardappelen (en wat je er mee wilt doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Maasluip schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:30:
Wat @ASW1 zegt, plus dat "vol gas" met inductie nog een tandje meer is dan een gasvlam vol aan. De meeste gastoestelen zijn maximaal 1,75 kW waarbij een inductieplaat makkelijk 2,5 kW per pit is.
Ik sta nu nog pannekoeken op standje 5 te bakken en verwonder me dat de boter zo zwart wordt.
De meeste gaskookplaten hebben 1 x 1kW 2x 2kW en 1x 3kW als branders, maar omdat ze hopeloos inefficiënt zijn heb je in de praktijk niet zo gek veel vermogen om te koken. Zeker in vergelijking met inductie.

https://www.ikea.com/nl/nl/search/?query=+Gaskookplaat

https://www.treehugger.co...ing-gas-or-induction.html
https://www.confusedabout...es/85-cookers/118-cookers
https://www.nudge.nl/blog...er-koken-op-gas-inductie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Wailing_Banshee schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:42:

En iedereen die zegt dat het sneller gaat: aardappels moeten toch x minuten koken, of dat nou op gas gaat, of hout, of electrisch. Die kooktijd is alleen afhankelijk van de grootte van je aardappelen (en wat je er mee wilt doen).
Je warmt een liter water op een inductieplaat veel sneller op dan op een gaspit doordat het totale vermogen wat in het water terecht komt veel hoger is. Dus ja het gaat sneller, tenzij je al kokend water in de pan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

OmeJoyo schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:49:
[...]

Je warmt een liter water op een inductieplaat veel sneller op dan op een gaspit doordat het totale vermogen wat in het water terecht komt veel hoger is. Dus ja het gaat sneller, tenzij je al kokend water in de pan doet.
Ja, wij gebruiken kokend water uit de quooker, als we iets in kokend water moeten koken (en eitjes gaan in een eierkoker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 17:02

Crazy-

Best life ever

Een gemiddeld gezin verbruikt 70-100m3 gas voor het koken per jaar

Omgerekend 50/70€

Zelf bezig om meer en meer full electric te gaan en dus gas besparen. Echter de kookplaat vervangen voorlopig zeker niet. Weegt niet op tegen de besparing.

Als we de keuken gaan vervangen; ja dan zeker wel!

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Ik kook inductie en heb een warmtepomp met lage temperatuur verwarming. Ben ongeveer tussen de 6 tot 10 watt per dag kwijt. Hier zit dan wel bij TV, Versterker, PS4, Licht etc.

Ik heb zelf geen gas

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ronker schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:24:
Ik kook inductie en heb een warmtepomp met lage temperatuur verwarming. Ben ongeveer tussen de 6 tot 10 watt per dag kwijt. Hier zit dan wel bij TV, Versterker, PS4, Licht etc.

Ik heb zelf geen gas
Watt zegt niets over verbruik. Dan moet je het over Wh hebben. Als je een lamp van 1W hebt en die laat je een uur branden, heb je 1Wh gebruikt. Als je hem 24 uur laat branden, heb je 24Wh gebruikt.
En het lijkt me niet dat julie 6 tot 10 Wh per dag kwijt zijn. Eerder 6 tot 10 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Wailing_Banshee schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:53:
[...]

Watt zegt niets over verbruik. Dan moet je het over Wh hebben. Als je een lamp van 1W hebt en die laat je een uur branden, heb je 1Wh gebruikt. Als je hem 24 uur laat branden, heb je 24Wh gebruikt.
En het lijkt me niet dat julie 6 tot 10 Wh per dag kwijt zijn. Eerder 6 tot 10 kWh.
Klopt. Typ fout. Moet inderdaad kWh zijn. excuus

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

wildhagen schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 05:02:
[...]

:?

Welke niet-studentenwoning heeft anno 2018 geen eigen keuken in NL? Dat zullen er gok ik niet zo enorm veel zijn tegenwoordig...

(en in de keuken van een gemiddelde studentenwoning zou ik zelf niet durven te koken, voor er een grondige chemische ontsmetting en desinfectie heeft plaatsgevonden :P)
Ik verbaas mij erover dat hij als starter een detail als de kookplaat denkt te kunnen kiezen. Doorgaans tref je een woning aan waar ofwel inductie ofwel een gaskookplaat in zit, om de boel dan om te zetten kost meestal een nieuwe keuken, nog los van evt Periflex aansluitingen e.d. Ik zou als starter mijn prioriteiten elders leggen. Ten eerste locatie, daarna aantal m2, evt tuin en pas op de laatste plaats soort kookplaat. M.i. kan TS zich beter eerst inlezen wat het betekent om een eigen woning te hebben, mede gezien het feit dat hij denkt dat de gasrekening slechts bestaat uit de kookplaat :+.

Wij hebben in onze nieuwbouwwoning wel bewust gekozen voor een inductiekookplaat, maar zijn een stuk verder in onze "wooncarriere" - evenals de meeste tweakers in dit topic vermoed ik - en bovendien is het in nieuwbouw nog relatief makkelijk in te passen (niet goedkoop overigens, zoals alle opties bij nieuwbouw onredelijk duur zijn).

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 10-10-2018 14:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 1095105 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:21:
Als student ben ik me al aan het orienteren op een huis etc. En ik weet nu al dat ik elektrisch wil gaan koken.

Nou koken mn ouders nog met gas. En dat kost dan ongeveer 125 euro per maand.

Ik vraag me af waarom Nederland nog op gas kookt als je met elektrisch koken op zn plaat per maand minstens honded euro kan besparen...

Komt dat omdat mensen onwetend zijn hierover? Of zit er ergens een adder onder het gras ofzo?
Ik heb net vandaag de afrekening van de energieboer gehad en wij hebben afgelopen jaar 36 kuub gas verbruikt (we koken alleen op gas). Kosten: 200 euro waarvan 80% van die rekening vastrecht is dus in verhouding is het best duur maar alsnog heb je het dan over slechts nog geen 17 euro per maand.

Omdat wij alleen maar op gas koken zitten wij te dubben of we electrisch moeten gaan koken maar dan krijg je weer te maken met afsluitkosten (te idioot eigenlijk) en het feit dat we een een inductiekookplaat moeten gaan aanschaffen, nieuwe pannen moeten kopen én wellicht een 3 fase aansluiting moeten gaan neerleggen in de keuken. Van dat geld kunnen we rustig 10 jaar vooruit met de gasrekening :/
[...]

https://www.energieconsul...kening-van-m3-n-naar-kwh/

Een kuub gas kost ongeveer 60 cent en bevat 9,7Kwh aan energie
Een Kwh stroom kost 0,22 euro
Een Kwh opgewekt met gas kost dus 0.06 euro

Gas is dus 3,6 keer zo goedkoop voor dezelfde hoeveelheid energie.

[ Voor 22% gewijzigd door Metro2002 op 10-10-2018 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sport_Life schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:55:
[...]

Ik verbaas mij erover dat hij als starter een detail als de kookplaat denkt te kunnen kiezen. Doorgaans tref je een woning aan waar ofwel inductie ofwel een gaskookplaat in zit, om de boel dan om te zetten kost meestal een nieuwe keuken, nog los van evt Periflex aansluitingen e.d. Ik zou als starter mijn prioriteiten elders leggen. Ten eerste locatie, daarna aantal m2, evt tuin en pas op de laatste plaats soort kookplaat.

Wij hebben in onze nieuwbouwwoning wel bewust gekozen voor een inductiekookplaat, maar zijn een stuk verder in onze "wooncarriere" - evenals de meeste tweakers in dit topic vermoed ik - en bovendien is het in nieuwbouw nog relatief makkelijk in te passen (niet goedkoop overigens, zoals alle opties bij nieuwbouw onredelijk duur zijn).
In onze eerste huizen vond ik het ook allemaal wel best, als ik er maar op kon koken... (of eigenlijk, als hij er maar op kon koken :p)

Pas toen we in ons huidige huis de keuken helemaal om gingen gooien, hebben we bewust een keuze gemaakt voor een bepaald fornuis (in ons geval een Falcon op gas, dit was in 2010). Er was wel een inductie variant van, maar die was 2K duurder en wilden we niet.
Metro2002 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:04:
[...]

Ik heb net vandaag de afrekening van de energieboer gehad en wij hebben afgelopen jaar 36 kuub gas verbruikt (we koken alleen op gas). Kosten: 200 euro waarvan 80% van die rekening vastrecht is dus in verhouding is het best duur maar alsnog heb je het dan over slechts nog geen 17 euro per maand.

Omdat wij alleen maar op gas koken zitten wij te dubben of we electrisch moeten gaan koken maar dan krijg je weer te maken met afsluitkosten (te idioot eigenlijk) en het feit dat we een een inductiekookplaat moeten gaan aanschaffen, nieuwe pannen moeten kopen én wellicht een 3 fase aansluiting moeten gaan neerleggen in de keuken. Van dat geld kunnen we rustig 10 jaar vooruit met de gasrekening :/
Ik heb ook eens zitten rekenen. Het zou voor ons goedkoper om een LPG kit te kopen voor ons fornuis en met gasflessen te gaan werken dan om een inductie fornuis te kopen. Als een nieuw fornuis 3K kost en je 200 euro per jaar bespaard, ben je 15 jaar verder voordat je die kosten eruit hebt :p

(en nee, een ander fornuis dan die Falcon is geen optie, de hele keuken is eromheen gedesigned)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:42:
De kooktijd, ja, maar de opwarmtijd *voordat* het kookt is met inductie veel korter en dat scheelt je alsnog in bereidingstijd. Fors. Onze moka potten zijn echt in 2.5 minuut klaar, op gas duurde dat 5 minuten. (Deels ook omdat op gas de pit niet voluit kon en met inductie wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:06:
[...]

De kooktijd, ja, maar de opwarmtijd *voordat* het kookt is met inductie veel korter en dat scheelt je alsnog in bereidingstijd. Fors. Onze moka potten zijn echt in 2.5 minuut klaar, op gas duurde dat 5 minuten. (Deels ook omdat op gas de pit niet voluit kon en met inductie wel.)
geen idee wat moka potten zijn...

Maar, ja, de opwarmtijd zal wat korter zijn. Maar dat is ook afhankelijk van wat je altijd kookt. Als ik kook, maak ik bijv. meestal eenpansmaaltijden. Dat is 10 minuten op hoog vuur alles aanbakken/braden en dan op een warmhoudplaatje op het kleinste pitje met het gas op z'n laagst. Dat dan iets 2 minuten eerder warm is, is niets vergeleken met de totale kooktijd (in de uren). Het gebeurt maar zelden dat wij iets van 5 minuten koken op het fornuis (of het moet een scrambled/gebakken eitje zijn), waarvan 2,5 minuut opwarmen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:14:
[...]
geen idee wat moka potten zijn...
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/8/4/6/7/9200000037977648.jpg
https://www.bol.com/nl/p/...-6-kops/9200000037977648/

Ook wel percolator genoemd. :) Een van de 3 manieren hier in huis waarop ik koffie kan zetten, Senseo niet meegeteld, die is alleen voor de bouwvakkers. (Really, die vinden onze moka pot koffie te sterk en Senseo lekkerder. Don't ask. We hadden er gelukkig nog een in huis.) De andere 2 zijn French Press en Chemex. Komt ooit nog een keer cold drip / Dutch coffee bij maar die krengen zijn *duur*.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.kookwinkel.nl/media/catalog/product/cache/image/700x560/e9c3970ab036de70892d86c6d221abfe/6/5/4198_65228_1.jpg
https://www.kookwinkel.nl...5-liter-15-kops?sqr=cold&

Anyway, dat zet je dan weer niet op het fornhuis. :)
Maar, ja, de opwarmtijd zal wat korter zijn. Maar dat is ook afhankelijk van wat je altijd kookt. Als ik kook, maak ik bijv. meestal eenpansmaaltijden. Dat is 10 minuten op hoog vuur alles aanbakken/braden en dan op een warmhoudplaatje op het kleinste pitje met het gas op z'n laagst. Dat dan iets 2 minuten eerder warm is, is niets vergeleken met de totale kooktijd (in de uren). Het gebeurt maar zelden dat wij iets van 5 minuten koken op het fornuis (of het moet een scrambled/gebakken eitje zijn), waarvan 2,5 minuut opwarmen zijn.
Dan scheelt het inderdaad niet veel. Opwarmtijd van een koekenpan boeit ook niet. Alleen als je eerst water moet koken voor spagetti, rijs of andere dingen en geen Quooker hebt is het werkelijk relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Zeg dat dan!

* Wailing_Banshee vindt koffie smerig.

* Wailing_Banshee rent hard weg...
Dan scheelt het inderdaad niet veel. Opwarmtijd van een koekenpan boeit ook niet. Alleen als je eerst water moet koken voor spagetti, rijs of andere dingen en geen Quooker hebt is het werkelijk relevant.
Daarom zitten wij eerder te kijken naar LPG dan naar inductie. Maar wij zijn voorlopig nog niet van het gas af en voor die 6,5ct per dag ga ik niet moelijk doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 11:52
ASW1 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:22:
De bediening van inductie is inderdaad belabberd vergeleken met gas. Waar veel mensen niet bij stilstaan is dat je bij gas allerlei feedback krijgt die je bij inductie niet hebt. In het duurdere segment zie je nu wel dat men aan het proberen is die feedback te emuleren.
Bij gas hoor je aan het suizen hoe hard de pit brandt. Dus zonder maar naar je plaat te kijken, desnoods met je ogen dicht, hoor je hoe hard het staat. Met de knoppen van gas (behalve die volledig rond zijn dan) kun je daarnaast ook voelen hoe ver de pit openstaat. Met hoger/lager zetten voel je precies wat je doet; dit kan zonder naar de knoppen te kijken, desnoods met je ogen dicht. De gloed van de gasvlam is ook een leuke indicator van een pit die vol aanstaat. Je ziet dat duurdere inductieplaten dit nu ook met ledjes imiteren.
Kortom de UX van inductie ligt nog ver achter. Dat betekent natuurlijk niet dat er niet mee te koken valt, maar de extra stap die je hersenen moeten maken om steeds die getalletjes op een display te interpreteren ervaar ik wel degelijk als een hinder waneer je lekker makkelijk met een bepaalde "flow" wilt koken. Ook tiptoetsbediening om hoger/lager te zetten vind ik ronduit ergerlijk. Ik zag wel dat bepaalde duurdere platen nu een soort "schuif" hebben waarmee je hoger/lager kunt "swipen", lijkt me een hele verbetering t.o.v. herhaaldelijk moeten "tippen".
Ik heb sinds april een nieuwe keuken met de inductie plaat van samsung die middels de blauwe vlammetje het idee van Gas op die manier probeert na te bootsen.Het zier grappig uit maar eigenlijk gebruik ik het zelden. Ik zie het aan het cijfer ook wel. Wat ik wel een verademing vind van deze plaat tov diegene die ik hiervoor had is dat er een grote knop op zit waarmee je gewoon draait. Je selecteert de pit en je draait de knop naar links of naar rechts om de boel omhoog of omlaag te brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 22:00
unezra schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:23:
[...]

[Afbeelding]
https://www.bol.com/nl/p/...-6-kops/9200000037977648/

Ook wel percolator genoemd. :) Een van de 3 manieren hier in huis waarop ik koffie kan zetten, Senseo niet meegeteld, die is alleen voor de bouwvakkers. (Really, die vinden onze moka pot koffie te sterk en Senseo lekkerder. Don't ask. We hadden er gelukkig nog een in huis.) De andere 2 zijn French Press en Chemex. Komt ooit nog een keer cold drip / Dutch coffee bij maar die krengen zijn *duur*.

Zoiets:
[Afbeelding]
https://www.kookwinkel.nl...5-liter-15-kops?sqr=cold&

Anyway, dat zet je dan weer niet op het fornhuis. :)

[...]

Dat is net zoiets als mijn ouders die van die vreselijke oploskoffie drinken en dat liever hebben dan een kop koffie van een volautomaat. Die vinden zij namelijk te sterk. Ik ga praktisch elke keer over mijn nek van de slappe hap die mijn ouders drinken |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

daanb14 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:42:
[...]
Dat is net zoiets als mijn ouders die van die vreselijke oploskoffie drinken en dat liever hebben dan een kop koffie van een volautomaat. Die vinden zij namelijk te sterk. Ik ga praktisch elke keer over mijn nek van de slappe hap die mijn ouders drinken |:( .
Jup. Koffie uit een moka pot is per definitie vrij sterk, hoewel het minder sterk is dan espresso. Moet zeggen dat ik zelf een groot fan ben van meer klassieke methodes, zoals de moka pot én graag varieer. (Vaste klant bij Simon Levelt en altijd een sterke en minder sterke variant in huis, onze "daily driver" is echter de espresso van Ikea. Smaakt prima. Niet té sterk, wel lekker pittig.)
Wailing_Banshee schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:28:
[...]

Zeg dat dan!

* Wailing_Banshee vindt koffie smerig.

* Wailing_Banshee rent hard weg...
Hahahaha!
Ik ben juist een gruwelijke koffie snob. Maar drink niet veel koffie. Grofweg 1 kop per dag. (Met de moka pot is dat wel 1 grote beker, effectief wat er uit een 6-kops komt.)
[...]
Daarom zitten wij eerder te kijken naar LPG dan naar inductie. Maar wij zijn voorlopig nog niet van het gas af en voor die 6,5ct per dag ga ik niet moelijk doen!
Ik ben blij dat we voor inductie zijn gegaan. Weet niet of ik een volgende keer geen andere eisen zou stellen aan de plaat, maar het is evengod een prima vooruitgang. (We hebben nu geen sliders, geen draaiknoppen en hij ligt er op, is niet ingefreesd in het blad. Volgende keer toch maar iets meer geld uitgeven aan dat soort features.)

Gasloos verwarmen word 'm helaas alleen nog niet. Daarvoor is de techniek nog niet ver genoeg. We hopen dat 'ie over een jaar of 7 wel zo ver is dat we volledig van het gas af kunnen. (Dan is de CV ketel aan vervanging toe.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:49:
[...]
Ik ben blij dat we voor inductie zijn gegaan. Weet niet of ik een volgende keer geen andere eisen zou stellen aan de plaat, maar het is evengod een prima vooruitgang. (We hebben nu geen sliders, geen draaiknoppen en hij ligt er op, is niet ingefreesd in het blad. Volgende keer toch maar iets meer geld uitgeven aan dat soort features.)
Ons fornuis + afzuigkap + achterplaat was bijna de helft van de totaalprijs van de keuken (exclusief aanpassingen in de ruimte omdat we de keuken verplaatst hebben) :p

Maar als er weer een nieuw fornuis kom, zal het weer niet iets zijn waar ik op zou bezuinigen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
[...]

Daar staat wel tegenover dat elektrisch (en zeker inductie) koken véél efficiënter is dan koken op gas. In de praktijk gaat bijna de helft van de energie uit het gas door je afzuigkap naar buiten. Dan is het nog steeds goedkoper, maar geen factor 3,6. Daarnaast rekent de site waar je naar linkt met de bovenste stookwaarde, maar moet je voor een gasfornuis natuurlijk rekenen met de onderste stookwaarde (8,8 kWh/m²). Want ook de waterdamp uit het aardgas verdwijnt je afzuigkap in.

edit: En het feit dat je afzuigkap minder hard hoeft omdat er gewoon minder waterdamp ontstaat bij het koken zorgt ook voor een besparing op je verwarmingskosten.

Als je daarentegen alléén gas nodig hebt om te koken, en je dus het vastrecht er ook bij moet rekenen, is gas echt véél duurder dan elektrisch koken. Met jouw voorbeeld van 200 euro voor 36 kuub kom ik op ruim een euro per kWh die daadwerkelijk in de pan terecht komt. En met de plannen om de belasting op gas te verhogen, zal dat ook niet minder worden.

Toegegeven, puur voor de kosten wisselen van gas naar elektrisch is een investering die je niet snel terugverdient. Maar als je toch al je keuken gaat verbouwen of zo, dan ben je wel een dief van je portemonnee als je daar nog een gasfornuis in zet.

[ Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 10-10-2018 18:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:01
unezra schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:23:
[...]
Ook wel percolator genoemd. :)
[...]
offtopic:
Wordt inderdaad vaak zo genoemd, maar een percolator is echt iets heel anders. Bij een percolator zit de koffie bovenin,en zo lang je de percolator op de hittebron laat staan, blijft hij doorlopen en dus sterker worden. Bij een percolator is je waterreservoir dus hetzelfde als waar de koffie in komt, en die koffie wordt steeds sterken. Bij een mokka potje/moka express gaat je water eenmalig door de koffie, en krijg je dus een leeg waterreservoir en een vol koffiereservoir.
Zie ook: Wikipedia: Koffiepercolator en Wikipedia: Mokkapot

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 09:59

mutsje

Certified Prutser

Sinds maandje een atag inductie kookplaat met 4 te combineren zone's tot 2 grote zones. Hier wou ik niet op besparen. Was eerst even wennen maar zou niet meer terug willen. Ook lekker de zonnepanelen die voorzien van elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:15:
[...]

Daar staat wel tegenover dat elektrisch (en zeker inductie) koken véél efficiënter is dan koken op gas. In de praktijk gaat bijna de helft van de energie uit het gas door je afzuigkap naar buiten. Dan is het nog steeds goedkoper, maar geen factor 3,6. Daarnaast rekent de site waar je naar linkt met de bovenste stookwaarde, maar moet je voor een gasfornuis natuurlijk rekenen met de onderste stookwaarde (8,8KwH/m²). Want ook de waterdamp uit het aardgas verdwijnt je afzuigkap in.

edit: En het feit dat je afzuigkap minder hard hoeft omdat er gewoon minder waterdamp ontstaat bij het koken zorgt ook voor een besparing op je verwarmingskosten.

Als je daarentegen alléén gas nodig hebt om te koken, en je dus het vastrecht er ook bij moet rekenen, is gas echt véél duurder dan elektrisch koken. Met jouw voorbeeld van 200 euro voor 36 kuub kom ik op ruim een euro per KwH die daadwerkelijk in de pan terecht komt. En met de plannen om de belasting op gas te verhogen, zal dat ook niet minder worden.

Toegegeven, puur voor de kosten wisselen van gas naar elektrisch is een investering die je niet snel terugverdient. Maar als je toch al je keuken gaat verbouwen of zo, dan ben je wel een dief van je portemonnee als je daar nog een gasfornuis in zet.
En als je je elektriciteits aansluiting moet laten verzwaren voor inductie ben je weer veel duurder uit tov gas ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mcDavid schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:15:
[...]

Daar staat wel tegenover dat elektrisch (en zeker inductie) koken véél efficiënter is dan koken op gas. In de praktijk gaat bijna de helft van de energie uit het gas door je afzuigkap naar buiten. Dan is het nog steeds goedkoper, maar geen factor 3,6. Daarnaast rekent de site waar je naar linkt met de bovenste stookwaarde, maar moet je voor een gasfornuis natuurlijk rekenen met de onderste stookwaarde (8,8KwH/m²). Want ook de waterdamp uit het aardgas verdwijnt je afzuigkap in.

Als je daarentegen alléén gas nodig hebt om te koken, en je dus het vastrecht er ook bij moet rekenen, is gas echt véél duurder dan elektrisch koken. Met jouw voorbeeld van 200 euro voor 36 kuub kom ik op ruim een euro per KwH die daadwerkelijk in de pan terecht komt. En met de plannen om de belasting op gas te verhogen, zal dat ook niet minder worden.

De keuken is nog niet zo heel oud en er moet helaas dus ook nogal wat geinvesteerd worden qua meterkast en zelfs met die idioot hoge vastrecht kosten én stijging van de gasprijs is het echt een terugverdientijd van teveel jaar.

even snel gerekend: ben nu 200 euro per jaar kwijt.
Stel ik ben 360Kwh aan stroom extra kwijt voor koken = 80 euro
Besparing is dus 120 euro per jaar.

Dan moet je en inductiekookplaat hebben, pannen opnieuw kopen , al snel 400~500 euro
Afsluiten gasleiding kost 150 euro

Dan heb je het al over een terugverdientijd van bijna 5 jaar maar als de meterkast ook aangepast moet worden, er kabels gelegd moeten worden etc (en dat moet bij mij) dan gaat de terugverdientijd al snel richting de 10 jaar ben ik bang.

Meer inderdaad iets voor als de keuken toch vervangen gaat worden, dan gaat het gas absoluut de deur uit.

Ben het met je eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Metro2002 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:18:
[...]

De keuken is nog niet zo heel oud en er moet helaas dus ook nogal wat geinvesteerd worden qua meterkast en zelfs met die idioot hoge vastrecht kosten én stijging van de gasprijs is het echt een terugverdientijd van teveel jaar.

even snel gerekend: ben nu 200 euro per jaar kwijt.
Stel ik ben 360Kwh aan stroom extra kwijt voor koken = 80 euro
Besparing is dus 120 euro per jaar.

Dan moet je en inductiekookplaat hebben, pannen opnieuw kopen , al snel 400~500 euro
Afsluiten gasleiding kost 150 euro

Dan heb je het al over een terugverdientijd van bijna 5 jaar maar als de meterkast ook aangepast moet worden, er kabels gelegd moeten worden etc (en dat moet bij mij) dan gaat de terugverdientijd al snel richting de 10 jaar ben ik bang.

Meer inderdaad iets voor als de keuken toch vervangen gaat worden, dan gaat het gas absoluut de deur uit.

Ben het met je eens
Hoe ga je warm douchen, kleren wassen, verwarming aan zetten als je gasleiding uit gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
[...]

[...]

Je kan ook gewoon op fase 1 inductieplaten koken. Fase 3 is wel heel luxe, die heb ik nog niet eens gezien op internet.

En niet vergeten dat gas dan wel goedkoper is, maar er is ook veel gas verlies bij het koken. Stel je voor 50% van de gas gaat verloren tijdens het koken. Dan scheelt dat al weer heel wat.

Ik heb dus naar verhalen zitten luisteren van mensen die al echt van gas naar inductie zijn gegaan. En die zeggen dat het ongeveer even duur is kwa koken. Ze hebben dus niet gemerkt dat het duurder is. Het zou ook veel makkelijker schoon te maken zijn, en bij inductie gaat koken heel snel en ben je letterlijk in een paar minuten klaar.

Daarom ga ik tog maar voor inductie koken kiezen. Jammer dat m'n moeder z'n duur fornuis heeft gekocht een paar jaar geleden. Anders kon ik haar misschien overhalen om op inductie over te gaan. Het is even duur ongeveer, sneller, en schoner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
@Metro2002 nu ben je ook wel een absoluut worst-case scenario aan het zoeken hoor!

Ten eerste: Je bent lang geen 360 kWh kwijt. Op gas is dit al minder (36 * 8.8 = 316 kWh om precies te zijn), op elektrisch zal het nog veel minder zijn. Eerder richting de 40 euro per jaar, dus besparing is 160 per jaar.

Als je een fatsoenlijke pannenset hebt is die 99% zeker al geschikt voor inductie. Alleen van die billige action pannen zijn nog wel eens een probleem. En als je toch crappy pannen gewend bent, kun je ook voor 100 euro wel een inductiepannenset scoren.

Als je het echt voor de besparing wilt doen kun je daarnaast overwegen een halogeenplaat te nemen ipv inductie, die heb je voor een paar tientjes. Maar dan lever je misschien wel wat gemak in.

En als laatste is het in de regel gewoon mogelijk een kookgroep in je huidige meterkast te maken. Als je een beetje handig bent kun je dat zelf, voor ~100 euro materiaal (aardlek, zekeringsautomaat, wat installatiemateriaal).

Kortom afhankelijk van de situatie kun je het binnen een jaar terugverdiend hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 10-10-2018 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 1095105 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:26:
[...]

Hoe ga je warm douchen, kleren wassen, verwarming aan zetten als je gasleiding uit gaat?
We hebben een boiler, kleding wassen doen we meestal in de wasmachine :+ en blokverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Sissors schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:19:
[...]

En als je je elektriciteits aansluiting moet laten verzwaren voor inductie ben je weer veel duurder uit tov gas ;)
Je kan ook gewoon op twee fasen aansluiten. De mijne kan op 220, 2 fasen of krachtstroom. Heb op elke pit 3700kW aan power :+ niks op bezuinigd en ben reuze tevreden. Gelukkig ken ik mensen die de meterkast vervingen en me hielpen met 2 fasen aansluiten. Kabel zelf getrokken etc scheelt bakken met geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

mutsje schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:47:
[...]

Je kan ook gewoon op twee fasen aansluiten. De mijne kan op 220, 2 fasen of krachtstroom. Heb op elke pit 3700kW aan power :+ niks op bezuinigd en ben reuze tevreden. Gelukkig ken ik mensen die de meterkast vervingen en me hielpen met 2 fasen aansluiten. Kabel zelf getrokken etc scheelt bakken met geld.
3700 kW op elke pit? Heb je dan een directe aansluiting op de reactor in Borssele ofzo? En als je die pitten allemaal tegelijk aanzet, gaan dan in je hele straat toevallig de lampen bij je buren knipperen? :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
Als je ouders voor hun beide 125 € betalen per maand dan is dat een hoog bedrag. Is dit alleen gas of het voorschot P/M voor gas en elektra. Ze zullen ook de verwarming op gas laten draaien. Dan ligt het ook aan het stook gedrag en douchen. Wij betalen 90 € voorschot per maand en kom daar elk jaar goed mee uit. Om dit gas af te sluiten en alles op elektra laten draaien kost veel geld. Als ik denk te moeten bezuinigen dan neem ik elke week op een vast tijdstip de meters op, heel het jaar door. Het verbruik is van zoveel dingen afhankelijk dat hier zomaar geen antwoord op te geven. Bijvoorbeeld, leeftijd en onderhoud kachel, ligbad of douche en warmte isolatie van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:27

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik kwam toevallig dit een paar minuten geleden tegen:

https://www.coolblue.nl/advies/verbruik-kookplaat.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DR3k1ncqV9a2b91hYJKVfZmV/full.jpg

Dus nee, elektrisch koken is niet goedkoper.
Wellicht in te toekomst dit veranderd omdat er plannen liggen de belasting op gas te verhogen, maar voor nu is gas goedkoper.

[ Voor 12% gewijzigd door Luchtbakker op 10-10-2018 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mutsje schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:47:
[...]

Ik bedoel als je al richting je max zit momenteel, en daardoor naar 3x35A ipv 3x25A moet gaan, dan wordt inductie duur. Net als dat gas duur wordt op het moment dat je gas enkel en alleen voor koken gebruikt.

Maar buiten die situaties om zijn de verbruikskosten niet relevant voor de beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

wildhagen schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:56:
[...]

3700 kW op elke pit? Heb je dan een directe aansluiting op de reactor in Borssele ofzo? En als je die pitten allemaal tegelijk aanzet, gaan dan in je hele straat toevallig de lampen bij je buren knipperen? :P
dat staat in die handleiding, dat red je natuurlijk nooit en heet boost.ik kan per fase 1 pit op de boost zetten en de andere maximaal op stand 8 volgens mij. Nee geen afname bij borsele,, de kabouterreactor staat gewoon in de tuin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik hoop dat er 3.7kW of 3700W staat ;). Al is 3700kW ook wel handig, litertje water heb je dan in ruwweg 0.1 seconde aan de kook :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

mutsje schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:39:
[...]

dat staat in die handleiding, dat red je natuurlijk nooit en heet boost.ik kan per fase 1 pit op de boost zetten en de andere maximaal op stand 8 volgens mij. Nee geen afname bij borsele,, de kabouterreactor staat gewoon in de tuin :+
Ook met boost ga jij gegarandeerd geen 3700 kW trekken. Dat is 3.7 MW. Knappe electriciteitsvoorziening die jij dan hebt liggen, volgens mij heb je al zowat 180 kV hoogspanning nodig om dat soort vermogens te halen :P

3.7 kW of 3700 W lijkt me ietwat realistischer dan 3700 kW ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:57

WhySoSerious

Be the change.

michelsoe12 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:08:
Ik kwam toevallig dit een paar minuten geleden tegen:

https://www.coolblue.nl/advies/verbruik-kookplaat.html

[Afbeelding]

Dus nee, elektrisch koken is niet goedkoper.
Wellicht in te toekomst dit veranderd omdat er plannen liggen de belasting op gas te verhogen, maar voor nu is gas goedkoper.
True, al zou er een gedeelte van de vaste kosten van gas verdisconteerd moeten worden over die 37 kuub gas. Maar dat is niet heel veel uiteindelijk.

Als je je eigen stroom opwekt is koken op elektriciteit goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

WhySoSerious schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:11:
[...]

True, al zou er een gedeelte van de vaste kosten van gas verdisconteerd moeten worden over die 37 kuub gas. Maar dat is niet heel veel uiteindelijk.

Als je je eigen stroom opwekt is koken op elektriciteit goedkoper :)
Mwah.

Zonnepanelen doen het alleen overdag en ze gaan óók sleutelen aan de salderingsregeling.
Een Tesla Powerwall is nog behoorlijk kostbaar op het moment. (Ik hoop wel dat die prijzen gaan dalen zodra ze aan de saleringsregeling gaan zitten zodat het interessanter word zelf de energie op te slaan.)

Plus, zonnepanelen vragen nogal een investering wil je een beetje in de buurt komen van je jaarverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En ook met salderen is dat alleen zo als je zoveel zonnepanelen legt dat je meer opwekt dan je zou verbruiken als je op gas kookt. En zelfs dan hebben we nog steeds die bedragen die hierboven zijn gepost en is het niet relevant bij je beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

unezra schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:21:
[...]

Mwah.

Zonnepanelen doen het alleen overdag en ze gaan óók sleutelen aan de salderingsregeling.
Een Tesla Powerwall is nog behoorlijk kostbaar op het moment. (Ik hoop wel dat die prijzen gaan dalen zodra ze aan de saleringsregeling gaan zitten zodat het interessanter word zelf de energie op te slaan.)

Plus, zonnepanelen vragen nogal een investering wil je een beetje in de buurt komen van je jaarverbruik.
Je zegt het zelf, een investering, dus er komt een omslagpunt dat je er aan verdient.

Qua powerwall kun je eens kijken naar een Sono Motors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

WhySoSerious schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:01:
[...]
Je zegt het zelf, een investering, dus er komt een omslagpunt dat je er aan verdient.
Tuurlijk, maar niet iedereen heeft die paar duizend € die de investering kost zomaar liggen en het omslagpunt ligt afhankelijk van de situatie, minimaal rond de 7, 8 jaar.

Ik heb 15 panelen op mijn dak liggen en vind het de investering waard, op basis van de opbrengst van dit jaar (ze zijn in januari geplaatst) lijk ik inderdaad binnen 8 jaar mijn panelen te hebben terugverdiend. Blijft dat het best een stevige investering was.
Qua powerwall kun je eens kijken naar een Sono Motors.
Dat ziet er uit als een auto. Niet vergelijkbaar met een Tesla Powerwall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Auto, of batterij op wielen? https://sonomotors.com/sion.html/#st-biSono

En dat "niet iedereen heeft een paar duizend liggen" vind ik zo'n slappe redenering. Wil je geld besparen? Dan leg je zonnepanelen. Heb je dat geld er niet voor over, dan moet je niet mekkeren en bij de huidige situatie blijven. En accepteren dat je op de langere termijn duurder uit bent. Zo is het altijd met investeringen. De lasten gaan voor de baten uit, en dat gaat niet veranderen. Tenzij je gebruikt kunt maken van initiatieven, leningen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Uhuh, dus nu gaan we een elektrische auto kopen om te zorgen dat je inductie kookplaat een paar tientjes per jaar maximaal goedkoper is. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Sissors schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:57:
Uhuh, dus nu gaan we een elektrische auto kopen om te zorgen dat je inductie kookplaat een paar tientjes per jaar maximaal goedkoper is. 8)7
Dit. Ik snap dit topic al lang niet meer. Dit plaatje van @michelsoe12 laat zien dat je met inductie pak 'm beet twee tientjes per jaar duurder uit bent t.o.v. gas. Los van andere variabelen (stijging gasprijs, vastrecht, etc.) dus eigenlijk een beetje lood om oud ijzer...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

wildhagen schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 04:00:
[...]

Ook met boost ga jij gegarandeerd geen 3700 kW trekken. Dat is 3.7 MW. Knappe electriciteitsvoorziening die jij dan hebt liggen, volgens mij heb je al zowat 180 kV hoogspanning nodig om dat soort vermogens te halen :P

3.7 kW of 3700 W lijkt me ietwat realistischer dan 3700 kW ;)
dan zal het 3700W zijn. ik ben een n00b met elektra :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 09-05 12:29

1) Zullen we het een beetje ontopic houden zonder koffie, zonnepanelen en auto's erbij te slepen?
2) Dit past beter in Witgoed, tikje WVB > WG

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
mutsje schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:40:
Sinds maandje een atag inductie kookplaat met 4 te combineren zone's tot 2 grote zones. Hier wou ik niet op besparen. Was eerst even wennen maar zou niet meer terug willen. Ook lekker de zonnepanelen die voorzien van elektra.
Meer algemene vraag hierover, maar hoe vaak gebruik je dat koppelen van de zones in de praktijk? Wij hebben bijna een keuken gekocht en gaan morgen voor het afronden en tot nu toe heb ik een vrij simpele Bora gekozen, met name omdat ik mezelf niet zo snel een braadslee over 2 pitten zie zetten oid (krijg een oven + stoomoven en niet zo'n formaat braadslee :P), maar ook andere use-cases zie ik niet echt, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik heb 2 braadsledes die ik gebruik op de gecombineerde zone's. Ik had liever niet dat ik later dacht och had ik toch maar een wat duurdere gekocht. Dus heb nu de vrijheid waar ik de braadslee wil plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1115201

http://www.olino.org/arti...fluitketel-of-waterkoker/

Conclusie hier is koken met een waterkoker is beter.

Wat volgens mij betekend dat elektrisch de voorkeuze heeft.

[ Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 1115201 op 11-10-2018 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Anoniem: 1115201 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:58:
http://www.olino.org/arti...fluitketel-of-waterkoker/

Conclusie hier is koken met een waterkoker is beter.

Wat volgens mij betekend dat elektrisch de voorkeuze heeft.
Niet helemaal waar, er is een aanname dat dit beter is.
Laatste 2 metingen schieten de pan uit (phun intended), daarbij is aangegeven dat er door de "onderzoeker" hoogstwaarschijnlijk een meetfout is gemaakt. Het is verder niet bekend/onderzocht hoeveel energie het heeft gekost om het elektra of gas in huis te krijgen.
Dit is puur op kosten die de consument maakt, daarbij is uitgekomen dat gas langer duurt maar nog steeds goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logtie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 14:22
Koken op Inductie kost natuurlijk ook energie het enige wat we vergeten is dat inductie koken natuurlijk vele malen sneller is. Op de vraag of koken op een inductiekookplaat daadwerkelijk goedkoper is zijn er al diverse testen gedaan. degene die dat ook afvroeg was de Amerikaanse Paul Scheckel hij testte het uit door het volgende te doen:

Op zowel een gasfornuis, als een inductieplaat kookte hij een liter water (0.95 liter om precies te zijn, dit is omgerekend 1 Amerikaanse quart). Het water had beide keren een begintemperatuur van 16 graden celsius en werd in dezelfde pan verhit.

Zijn testresultaten waren duidelijk. Op een gasfornuis duurde het 8 minuten en 30 seconden om het water te laten koken, waarbij 0,288 kilowatt (kw) aan verhittingsenergie werd verbruikt. Op een inductieplaat duurde het maar 5 minuten en 50 seconden tot het water kookte en dit kostte slechts 0.126 kilowattuur (kwh) aan elektriciteit! De inductiemethode bleek dus 32 procent sneller en verbruikte 57 procent minder energie dan gas.

Neem daarnaast dan nog het prijs verschil daar waar elektra redelijk stabiel blijft en de prijs van gas jaarlijks stijgt.

[ Voor 0% gewijzigd door logtie op 04-01-2019 12:42 . Reden: textuele aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
logtie schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:33:
Koken op Inductie kost natuurlijk ook energie het enige wat we vergeten is dat inductie koken natuurlijk vele malen sneller is. Op de vraag of koken op een inductiekookplaat daadwerkelijk goedkoper is zijn er al diverse testen gedaan. degene die dat ook afvroeg was de Amerikaanse Paul Scheckel hij testte het uit door het volgende te doen:

Op zowel een gasfornuis, als een inductieplaat kookte hij een liter water (0.95 liter om precies te zijn, dit is omgerekend 1 Amerikaanse quart). Het water had beide keren een begintemperatuur van 16 graden celsius en werd in dezelfde pan verhit.

Zijn testresultaten waren duidelijk. Op een gasfornuis duurde het 8 minuten en 30 seconden om het water te laten koken, waarbij 0,288 kilowatt (kw) aan verhittingsenergie werd verbruikt. Op een inductieplaat duurde het maar 5 minuten en 50 seconden tot het water kookte en dit kostte slechts 0.126 kilowattuur (kwh) aan elektriciteit! De inductiemethode bleek dus 32 procent sneller en verbruikte 57 procent minder energie dan gas.

Neem daarnaast dan nog het prijs verschil daar waar elektra redelijk stabiel blijft en de prijs van gas jaarlijks stijgt.
Interessant. Heb je ook een linkje naar dat onderzoek? Ben wel benieuwd waar vanuit gegaan is (watvoor gas, onderste/bovenste stookwaarde, etc).

Je moet je realiseren dat elektriciteit (per kWh) grofweg 2x zo duur is als gas, en dat is ook logisch want een elektriciteitscentrale (STEG) heeft een rendement van 50-60%. Kortom de helft van de energie gaat al bij de centrale verloren.

Wat je overigens ook nog mee zou kunnen rekenen, is de hoeveelheid warmte die je kwijtraakt door je afzuigkap. Die kan sowieso een stuk lager als je op inductie kookt doordat er veel minder vocht vrijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logtie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 14:22
mcDavid schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:11:
[...]

Interessant. Heb je ook een linkje naar dat onderzoek? Ben wel benieuwd waar vanuit gegaan is (watvoor gas, onderste/bovenste stookwaarde, etc).

Je moet je realiseren dat elektriciteit (per kWh) grofweg 2x zo duur is als gas, en dat is ook logisch want een elektriciteitscentrale (STEG) heeft een rendement van 50-60%. Kortom de helft van de energie gaat al bij de centrale verloren.

Wat je overigens ook nog mee zou kunnen rekenen, is de hoeveelheid warmte die je kwijtraakt door je afzuigkap. Die kan sowieso een stuk lager als je op inductie kookt doordat er veel minder vocht vrijkomt.
Nederlandse bron: https://www.nudge.nl/blog...er-koken-op-gas-inductie/

officiële website: http://homeenergypros.org...cooking-energy-comparison

<offtopic>
nog meer energiebesparen in de keuken: linkje
</offtopic>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wickett
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-05 15:11
Zelf wil ik ook van het gas af en krijg volgende week een inductiekookplaat. Verwarming gaat hier met Zibro kachels met petroleum die ik in Belgie haal.

Wat de meeste vergeten bij de kosten van het gas zijn de transportkosten.

Vorig jaar heb ik 945 m³ aan gas gebruikt. Totale kosten incl levering en belastingen waren €839,77. 1m³ kost dus in totaal bijna €0.89 per m³. Uiteraard gaan de kosten van het gas dit jaar weer flink omhoog maar sinds vorig jaar ben ik overgestapt op Zibro. Voor volgend jaar schat ik het gasverbruik hooguit 100m³ (alleen warm tapwater van de CV en koken).

Eigenlijk wil ik helemaal van het gas af en als alternatief een elektrische boiler gaan gebruiken, maar vind maar een loodgieter die dit wil doen. Dus ik zit nog noodgedwongen aan het gas met de maandelijkse leveringskosten voor iets wat ik nauwelijks nog gebruik.
Pagina: 1 2 Laatste