Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

WhySoSerious schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:01:
[...]
Je zegt het zelf, een investering, dus er komt een omslagpunt dat je er aan verdient.
Tuurlijk, maar niet iedereen heeft die paar duizend € die de investering kost zomaar liggen en het omslagpunt ligt afhankelijk van de situatie, minimaal rond de 7, 8 jaar.

Ik heb 15 panelen op mijn dak liggen en vind het de investering waard, op basis van de opbrengst van dit jaar (ze zijn in januari geplaatst) lijk ik inderdaad binnen 8 jaar mijn panelen te hebben terugverdiend. Blijft dat het best een stevige investering was.
Qua powerwall kun je eens kijken naar een Sono Motors.
Dat ziet er uit als een auto. Niet vergelijkbaar met een Tesla Powerwall.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:57

WhySoSerious

Be the change.

Auto, of batterij op wielen? https://sonomotors.com/sion.html/#st-biSono

En dat "niet iedereen heeft een paar duizend liggen" vind ik zo'n slappe redenering. Wil je geld besparen? Dan leg je zonnepanelen. Heb je dat geld er niet voor over, dan moet je niet mekkeren en bij de huidige situatie blijven. En accepteren dat je op de langere termijn duurder uit bent. Zo is het altijd met investeringen. De lasten gaan voor de baten uit, en dat gaat niet veranderen. Tenzij je gebruikt kunt maken van initiatieven, leningen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Uhuh, dus nu gaan we een elektrische auto kopen om te zorgen dat je inductie kookplaat een paar tientjes per jaar maximaal goedkoper is. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Sissors schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:57:
Uhuh, dus nu gaan we een elektrische auto kopen om te zorgen dat je inductie kookplaat een paar tientjes per jaar maximaal goedkoper is. 8)7
Dit. Ik snap dit topic al lang niet meer. Dit plaatje van @michelsoe12 laat zien dat je met inductie pak 'm beet twee tientjes per jaar duurder uit bent t.o.v. gas. Los van andere variabelen (stijging gasprijs, vastrecht, etc.) dus eigenlijk een beetje lood om oud ijzer...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 09:59

mutsje

Certified Prutser

wildhagen schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 04:00:
[...]

Ook met boost ga jij gegarandeerd geen 3700 kW trekken. Dat is 3.7 MW. Knappe electriciteitsvoorziening die jij dan hebt liggen, volgens mij heb je al zowat 180 kV hoogspanning nodig om dat soort vermogens te halen :P

3.7 kW of 3700 W lijkt me ietwat realistischer dan 3700 kW ;)
dan zal het 3700W zijn. ik ben een n00b met elektra :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29

1) Zullen we het een beetje ontopic houden zonder koffie, zonnepanelen en auto's erbij te slepen?
2) Dit past beter in Witgoed, tikje WVB > WG

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
mutsje schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:40:
Sinds maandje een atag inductie kookplaat met 4 te combineren zone's tot 2 grote zones. Hier wou ik niet op besparen. Was eerst even wennen maar zou niet meer terug willen. Ook lekker de zonnepanelen die voorzien van elektra.
Meer algemene vraag hierover, maar hoe vaak gebruik je dat koppelen van de zones in de praktijk? Wij hebben bijna een keuken gekocht en gaan morgen voor het afronden en tot nu toe heb ik een vrij simpele Bora gekozen, met name omdat ik mezelf niet zo snel een braadslee over 2 pitten zie zetten oid (krijg een oven + stoomoven en niet zo'n formaat braadslee :P), maar ook andere use-cases zie ik niet echt, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 09:59

mutsje

Certified Prutser

Ik heb 2 braadsledes die ik gebruik op de gecombineerde zone's. Ik had liever niet dat ik later dacht och had ik toch maar een wat duurdere gekocht. Dus heb nu de vrijheid waar ik de braadslee wil plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1115201

http://www.olino.org/arti...fluitketel-of-waterkoker/

Conclusie hier is koken met een waterkoker is beter.

Wat volgens mij betekend dat elektrisch de voorkeuze heeft.

[ Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 1115201 op 11-10-2018 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Anoniem: 1115201 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:58:
http://www.olino.org/arti...fluitketel-of-waterkoker/

Conclusie hier is koken met een waterkoker is beter.

Wat volgens mij betekend dat elektrisch de voorkeuze heeft.
Niet helemaal waar, er is een aanname dat dit beter is.
Laatste 2 metingen schieten de pan uit (phun intended), daarbij is aangegeven dat er door de "onderzoeker" hoogstwaarschijnlijk een meetfout is gemaakt. Het is verder niet bekend/onderzocht hoeveel energie het heeft gekost om het elektra of gas in huis te krijgen.
Dit is puur op kosten die de consument maakt, daarbij is uitgekomen dat gas langer duurt maar nog steeds goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logtie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 14:22
Koken op Inductie kost natuurlijk ook energie het enige wat we vergeten is dat inductie koken natuurlijk vele malen sneller is. Op de vraag of koken op een inductiekookplaat daadwerkelijk goedkoper is zijn er al diverse testen gedaan. degene die dat ook afvroeg was de Amerikaanse Paul Scheckel hij testte het uit door het volgende te doen:

Op zowel een gasfornuis, als een inductieplaat kookte hij een liter water (0.95 liter om precies te zijn, dit is omgerekend 1 Amerikaanse quart). Het water had beide keren een begintemperatuur van 16 graden celsius en werd in dezelfde pan verhit.

Zijn testresultaten waren duidelijk. Op een gasfornuis duurde het 8 minuten en 30 seconden om het water te laten koken, waarbij 0,288 kilowatt (kw) aan verhittingsenergie werd verbruikt. Op een inductieplaat duurde het maar 5 minuten en 50 seconden tot het water kookte en dit kostte slechts 0.126 kilowattuur (kwh) aan elektriciteit! De inductiemethode bleek dus 32 procent sneller en verbruikte 57 procent minder energie dan gas.

Neem daarnaast dan nog het prijs verschil daar waar elektra redelijk stabiel blijft en de prijs van gas jaarlijks stijgt.

[ Voor 0% gewijzigd door logtie op 04-01-2019 12:42 . Reden: textuele aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
logtie schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:33:
Koken op Inductie kost natuurlijk ook energie het enige wat we vergeten is dat inductie koken natuurlijk vele malen sneller is. Op de vraag of koken op een inductiekookplaat daadwerkelijk goedkoper is zijn er al diverse testen gedaan. degene die dat ook afvroeg was de Amerikaanse Paul Scheckel hij testte het uit door het volgende te doen:

Op zowel een gasfornuis, als een inductieplaat kookte hij een liter water (0.95 liter om precies te zijn, dit is omgerekend 1 Amerikaanse quart). Het water had beide keren een begintemperatuur van 16 graden celsius en werd in dezelfde pan verhit.

Zijn testresultaten waren duidelijk. Op een gasfornuis duurde het 8 minuten en 30 seconden om het water te laten koken, waarbij 0,288 kilowatt (kw) aan verhittingsenergie werd verbruikt. Op een inductieplaat duurde het maar 5 minuten en 50 seconden tot het water kookte en dit kostte slechts 0.126 kilowattuur (kwh) aan elektriciteit! De inductiemethode bleek dus 32 procent sneller en verbruikte 57 procent minder energie dan gas.

Neem daarnaast dan nog het prijs verschil daar waar elektra redelijk stabiel blijft en de prijs van gas jaarlijks stijgt.
Interessant. Heb je ook een linkje naar dat onderzoek? Ben wel benieuwd waar vanuit gegaan is (watvoor gas, onderste/bovenste stookwaarde, etc).

Je moet je realiseren dat elektriciteit (per kWh) grofweg 2x zo duur is als gas, en dat is ook logisch want een elektriciteitscentrale (STEG) heeft een rendement van 50-60%. Kortom de helft van de energie gaat al bij de centrale verloren.

Wat je overigens ook nog mee zou kunnen rekenen, is de hoeveelheid warmte die je kwijtraakt door je afzuigkap. Die kan sowieso een stuk lager als je op inductie kookt doordat er veel minder vocht vrijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logtie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 14:22
mcDavid schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:11:
[...]

Interessant. Heb je ook een linkje naar dat onderzoek? Ben wel benieuwd waar vanuit gegaan is (watvoor gas, onderste/bovenste stookwaarde, etc).

Je moet je realiseren dat elektriciteit (per kWh) grofweg 2x zo duur is als gas, en dat is ook logisch want een elektriciteitscentrale (STEG) heeft een rendement van 50-60%. Kortom de helft van de energie gaat al bij de centrale verloren.

Wat je overigens ook nog mee zou kunnen rekenen, is de hoeveelheid warmte die je kwijtraakt door je afzuigkap. Die kan sowieso een stuk lager als je op inductie kookt doordat er veel minder vocht vrijkomt.
Nederlandse bron: https://www.nudge.nl/blog...er-koken-op-gas-inductie/

officiële website: http://homeenergypros.org...cooking-energy-comparison

<offtopic>
nog meer energiebesparen in de keuken: linkje
</offtopic>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wickett
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-05 15:11
Zelf wil ik ook van het gas af en krijg volgende week een inductiekookplaat. Verwarming gaat hier met Zibro kachels met petroleum die ik in Belgie haal.

Wat de meeste vergeten bij de kosten van het gas zijn de transportkosten.

Vorig jaar heb ik 945 m³ aan gas gebruikt. Totale kosten incl levering en belastingen waren €839,77. 1m³ kost dus in totaal bijna €0.89 per m³. Uiteraard gaan de kosten van het gas dit jaar weer flink omhoog maar sinds vorig jaar ben ik overgestapt op Zibro. Voor volgend jaar schat ik het gasverbruik hooguit 100m³ (alleen warm tapwater van de CV en koken).

Eigenlijk wil ik helemaal van het gas af en als alternatief een elektrische boiler gaan gebruiken, maar vind maar een loodgieter die dit wil doen. Dus ik zit nog noodgedwongen aan het gas met de maandelijkse leveringskosten voor iets wat ik nauwelijks nog gebruik.
Pagina: 1 2 Laatste