CV Tuning: radiatorventilatoren + verlaging temperatuur?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.247 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-03 22:33
Mensen,

Wie heeft er ervaringen met het gebruik van radiatorventillatoren om gas te besparen?

Zie ook onderstaand artikel, is het juist dat bij inzet van dit soort ventilatoren de max. toevoertemperatuur van het water van de ketel naar de radiatoren aanzienlijk kan worden teruggeschroefd en dat zonder comfortverlies er op die manier aanzienlijk gas bespaard kan worden?

Ben benieuwd naar de meningen en de ervaringen van anderen.

https://www.zelfenergiebe...aren/radiator-ventilator/

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 07:25
Marc_Sway schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 20:16:
Mensen,

Wie heeft er ervaringen met het gebruik van radiatorventillatoren om gas te besparen?

Zie ook onderstaand artikel, is het juist dat bij inzet van dit soort ventilatoren de max. toevoertemperatuur van het water van de ketel naar de radiatoren aanzienlijk kan worden teruggeschroefd en dat zonder comfortverlies er op die manier aanzienlijk gas bespaard kan worden?

Ben benieuwd naar de meningen en de ervaringen van anderen.

https://www.zelfenergiebe...aren/radiator-ventilator/

Bedankt!
Marc, je moet even zoeken maar in onderstaand topic is er ooit wel eens wat over gepost :+

Gas besparen door middel van CV tuning deel II

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 14:18
Ik wil niet zeuren, maar hier bestaat een zoekfunctie voor, die werkt ook nog best aardig...

Zie hier een tweetal topics VOL informatie over wat je zoekt!

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229/0
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490061

Twitch Kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirCo
*

[ Voor 100% gewijzigd door WeirCo op 08-10-2018 08:21 ]

Twitch Kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
OK, bedankt allemaal. Ik ga t bekijken.

Andere vraag, als we even de warmtepompen vergeten (aangezien die vrij grote units ergens aan een gevel of op een dak moeten en ook nog eens het nodige geluid maken), zou je dan als je een verwarmingssysteen van scratch voor een huis wil opbouwen moeten gaan voor het volgende?

- Efficiënte CV ketel in combinatie met een pelletbrander gekoppeld aan je radiatornetwerk (de laatste is heel efficiënt met houtstook, goedkoop in gebruik en CO2 neutraal - wel moeten er dan zeer efficiënte fijnstoffilters hiervoor op de markt komen).
- Lage temperatuurradiatoren, eventueel met traditionele vloerverwarming op de gehele begane grond.
- Elektrische vloerverwarmingen in keuken en badkamers met timers.
- Elektrische doorstroomboiler voor elke badkamer, voor direct warm tapwater.

De CV-ketel is alleen bedoeld als het echt nodig is tijdens een koude winter of als de pelletbrander het niet doet of je hebt opeens geen pelletzakken meer in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirCo
Mijn mening: ik zou een CV ketel op gas niet meenemen in je overweging. Lage temperatuurradiatoren (bovenverd.) en vloerverwarming zeker wel. Zelf ben ik erg tevreden over onze electrische vloerverwarming in de badkamer (want los van CV ook net wel / niet in het stookseizoen warme voeten.

Om je tapwater te verwarmen zou ik dan weer wel naar een warmtepompboiler kijken. Koud leidingwater met een doorstroomboiler verwarmen is volgens mij niet heel efficiënt. Hier staat een zonneboiler met 300L SWW vat op zolder, zijn we erg tevreden over, maar een warmtepompboiler voor SWW is héél veel sneller terugverdiend.

Voor het centraal kunnen verwarmen van je huis zijn ook legio oplossingen; het argument van grote units met veel lawaai kan ik wel proberen te ontkrachten maar dat zal je weinig helpen. Mocht je echt iets willen met pellets dan zou je ook een pellet CV kunnen overwegen. De onzekerheid over het wel of niet verbieden / verhinderen van wat voor vorm van houtstook dan ook zou mij in ieder geval niet richting een pellet cv / kachel sturen.

Als je je huis voldoende hebt geïsoleerd, en dus je aanvoertemperatuur van je verwarmingssysteem voldoende hebt kunnen verlagen zou je ook evt. een brongebonden warmtepomp kunnen overwegen. Daar komt echter wel een heel ander prijskaartje bij kijken. Ik snap je vragen in je zoektocht, ik had voor een tijdje terug het nobele streven voor mezelf dat we binnen 2 à 3 jaar gasloos zouden zijn. Inmiddels heb ik dat eerst maar losgelaten. Om een beetje kostenefficiënt en verantwoord naar de rest van je gezin een fool proof systeem te bouwen, ben je in mijn beleving op dit moment én teveel geld kwijt (met het isolatie deel erbij gerekend) én teveel componenten nodig.

Maarja, dat is maar mijn mening...

Twitch Kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Isoleren (vergeet ventileren niet) en verbeteren van de afgifte is altijd een goed idee. Het verminderd het "energie verbruik" en staat los van de warmtepomp discussie.

Ik hoop niet dat je mijn buurman wordt met pellet en houtstook.
Dan nog liever een zoemende warmtepomp. Dan kan ik tenminste diep ademhalen.

Over het lawaai kan ik ook meediscussieren. Ik weet een warmtepomp waar je naast kan staan en dan hoor je niks (ook als die werkt) en een die wel te horen is.
Die eerste staat op een uitbouw met vrij veld uitzicht. Die tweede staat in mijn schuurtje met uitblaas naar buiten en omgeven door muren.
Ook is het erg merk afhankelijk.
Het laatste jaar zijn ook daar verbeteringen in gekomen.

Ook elektrische vloerverwarming zou ik nooit adviseren. Dat vreet stiekem veel stroom. Is het defect, sloop je de vloer er weer uit?
Een slang met water kan niet defect tenzij je er een gat in boort.
Opgewarmd met een warmtepomp is het 3-4x zuiniger. (Cop)

Ik heb mijn huis helemaal zelf 3 jaar geleden gasloos gemaakt.
Om als mafioso gekenmerkt te worden gaat me wat ver.
Ik noem zoiets gewoon ervaring.
Maar succes met gas of iets anders opstoken. Ik ben blij met de 23 euro per maand die ik ontvang voor mijn energie, ipv betaal. Uiteraard na investering (verspreid over een aantal jaar)

[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-10-2018 05:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
OK AUijtdehaag voor de suggesties.

Wat heb jij allemaal ingezet aan hardware, etc om je huis praktisch helemaal gasloos te maken?
Ik moet natuurlijk ook rekening houden met de buren en wellicht de pelletbrander vergeten, en heb vrij veel ruimte rond het huis.

Alles goed geisoleerd hebben is natuurlijk het eerste wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirCo
AUijtdehaag schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 04:53:
Isoleren (vergeet ventileren niet) en verbeteren van de afgifte is altijd een goed idee. Het verminderd het "energie verbruik" en staat los van de warmtepomp discussie.

Ik hoop niet dat je mijn buurman wordt met pellet en houtstook.
Dan nog liever een zoemende warmtepomp. Dan kan ik tenminste diep ademhalen.

Over het lawaai kan ik ook meediscussieren. Ik weet een warmtepomp waar je naast kan staan en dan hoor je niks (ook als die werkt) en een die wel te horen is.
Die eerste staat op een uitbouw met vrij veld uitzicht. Die tweede staat in mijn schuurtje met uitblaas naar buiten en omgeven door muren.
Ook is het erg merk afhankelijk.
Het laatste jaar zijn ook daar verbeteringen in gekomen.

Ook elektrische vloerverwarming zou ik nooit adviseren. Dat vreet stiekem veel stroom. Is het defect, sloop je de vloer er weer uit?
Een slang met water kan niet defect tenzij je er een gat in boort.
Opgewarmd met een warmtepomp is het 3-4x zuiniger. (Cop)

Ik heb mijn huis helemaal zelf 3 jaar geleden gasloos gemaakt.
Om als mafioso gekenmerkt te worden gaat me wat ver.
Ik noem zoiets gewoon ervaring.
Maar succes met gas of iets anders opstoken. Ik ben blij met de 23 euro per maand die ik ontvang voor mijn energie, ipv betaal. Uiteraard na investering (verspreid over een aantal jaar)
Dat was met een knipoog bedoeld, maar dat kwam kennelijk niet
helemaal over... ;)

Twitch Kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:50
Modbreak:Er zijn al bestaande topics over CV-tuning en radiatorventilatoren.

Gas besparen door middel van CV tuning deel II
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Ook topics over gasloos gaan zijn er in overvloed. Om dan nog weer een eigen topic te maken vind ik wat overkill, ik sluit daarom dit topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.