Vraag

• mcerasmus
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-01 08:56
Hi allen,
Ik heb een probleem waar ik niet uitkom:
Ik heb 16GB in 2 latjes van Corsair Vengeance 3466 MHz (klik), maar deze draaien op 2133MHz. Nu weet ik dat ik dan XMP op een profile moet zetten, om zo de frequency te verhogen. Dit lukt, maar dan start mijn PC soms helemaal niet op, maar meestal na het opstarten een BOSD. Dit wijst erop dat hij niet helemaal stabiel draait, en dat de frequency verlaagd moet worden.
Ik weer in mijn BIOS, daar staat de memory op Auto, ik wil hem daar vanaf halen, maar daar reageert hij niet op. Is er een andere instelling die dit tegengaat of iets dergelijks? Ik heb al op het internet gezocht maar daar kreeg ik vooral veel verwijzingen van "step down the frequenties", maar dat kan ik juist niet.

(relevante) specs van het systeem:
CPU: AMD Ryzen 5 2600X
RAM: Corsair Vengeance RGB DDR4 3466 C16 2x8GB
MBD: Gigabyte GA-B450 AORUS M

Iemand een idee, aanvullingen of vragen? Bij voorbaat dank :)

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BIOS van Gigabyte is **ote. en beter skip je dit merk helemaal op AM4.
Je RAM ook erg snel btw, waarom dit gekozen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:27

3DDude

I void warranty's

reset to defaults / optimize geprobeerd?

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

• mcerasmus
Hackus schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:16:
Is nu te laat |:( En hoe sneller hoe beter toch? :*)
3DDude schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:19:
reset to defaults / optimize geprobeerd?
Ga ik nu proberen

[Voor 23% gewijzigd door mcerasmus op 07-10-2018 16:26]

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mcerasmus schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:25:
[...]

Is nu te laat |:( En hoe sneller hoe beter toch? :*)

[...]

Ga ik nu proberen
Dat werkt niet altijd. tip hierboven is het 1e wat je probeert toch :*)

[Voor 13% gewijzigd door Hackus op 07-10-2018 16:38]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 04:41
Hackus schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:16:
Zat laatste ernstig een Gigabyte Aorus xTreme te overwegen (Z390) als basis voor een nieuw system, maar las veel, erg veel, over een nieuw BIOS type dat ze nu bij Gigabyte gebruiken, dat echt naadje is. Jammer, dan blijk ik maar weer bij ASUS.

Over zijn geheugen gesproken, dat zou, op zichzelf gewoon moeten werken. XMP is wellicht te zien als een overklok (en is het feitelijk ook, als je het vanuit JEDEC bekijkt), maar wel gewoon de gegarandeerde snelheid waarop je geheugen zou moeten kunnen draaien volgens de fabrikant. Denk dat het dan toch eerder ligt aan de combi van een AMD bord + zijnde van Gigabyte. :)

Alles kan natuurlijk ook echt stuk -- ook geheugen -- maar "step down the frequenties". dat zou ik zelf niet accepteren, want daar koop je natuurlijk niet echt dat (fors duurdere) snelle geheugen voor.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 3080 Ti MASTER | Dark Power 12 850W | Samsung 980/860 EVO/970 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | LG 32UK550

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@albatross Nu na een half jaar, maak je meer kans (ivm aantal bios-updates) :D

• albatross
Hackus schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:53:
@albatross Nu na een half jaar, maak je meer kans (ivm aantal bios-updates) :D
Zal er dan toch nog eens verder over gaan lezen, want het is op zich een gaaf bord. Maar een brakke BIOS, daar heb je natuurlijk niet veel aan (zeker met overklokken).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 3080 Ti MASTER | Dark Power 12 850W | Samsung 980/860 EVO/970 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | LG 32UK550

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

albatross schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:57:
[...]

Zal er dan toch nog eens verder over gaan lezen, want het is op zich een gaaf bord. Maar een brakke BIOS, daar heb je natuurlijk niet veel aan (zeker met overklokken).
Het gaat hier om AM4 bij AMD CPU's, heeft weinig met Z390 te maken van Intel. Aorus pro Z390 heb ik pas gebruikt voor OC 9600k build, en nog geen problemen over gehoord.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:05

keur0000

-------- N O N E --------

Kijk ook even naar de specs van het geheugen, wellicht een te laag standaard voltage

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• albatross
Hackus schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:21:
[...]

Het gaat hier om AM4 bij AMD CPU's, heeft weinig met Z390 te maken van Intel. Aorus pro Z390 heb ik pas gebruikt voor OC 9600k build, en nog geen problemen over gehoord.
Mijn punt was alleen even, dat Gigabyte over de gehele linie, dus ook voor hun Z390 moederborden, kennelijk over zijn gegaan naar een nieuwe type BIOS, waar -- in ieder geval menige gerenomeerde youtube hardware testers -- niet zo over te spreken zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• millman
  • Laatst online: 15-03 10:31

millman

6708Mhz @ -185c

Edit: Zorg voor het laatste bios voor beste geheugen compatibiliteit. (geld voor alle merken op AM4)."een brak bios" is meer waar je aan gewend bent, het bios is niet stuk, maar zit wat onoverzichtelijk in elkaar. No more no less.

Ik heb je bios er even bijgepakt. Het zou zo moeten lukken:

- Enter je bios en ga naar 'classic mode'
- Ga onder het kopje M.I.T naar XMP instellingen, daar kan je kiezen tussen 'disabled', 'profile 1' en 'profile 2', met + en - kan je in bios dingen veranderen.
- Selecteer 'Profile 1'.
- Sluit Bios NIET af.

Aangezien 3466Mhz niet gaat werken zul je na instellen van XMP direct de snelheid handmatig terug moeten zetten naar 3000Mhz om mee te beginnen.

- Ga hiervoor naar de system memory multiplier en zet die op 30.
- save je bios en test de huidige instellingen uitvoerig. Stabiel?
- Terug naar bios en stel 'system multi' in op 3200 (wat een beetje de max lijkt voor Ryzen)
Niet stabiel?
- set system multi naar 29.33.

Door XMP profiel eerst in te stellen en dan direct je geheugensnelheid omlaag te gooien garandeer je dat de timings in ieder geval ruim genoeg zijn. Bij lagere snelheden kunnen ook lagere timings werken, maar dat zul je dan handmatig moeten instellen. XMP stelt de timings in voor 3466Mhz natuurlijk!

offtopic:
ik zie veel offtopic discussie, maar weinig oplossingsgerichte posts, zou kwalitatief wel wat beter mogen.

[Voor 10% gewijzigd door millman op 13-03-2019 22:31]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• albatross
mcerasmus schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:09:
Hi allen,
Ik heb een probleem waar ik niet uitkom:

(...)
(relevante) specs van het systeem:
CPU: AMD Ryzen 5 2600X
RAM: Corsair Vengeance RGB DDR4 3466 C16 2x8GB
MBD: Gigabyte GA-B450 AORUS M

Iemand een idee, aanvullingen of vragen? Bij voorbaat dank :)
Is het overigens niet zo dat je snelheid van je geheugen gelimiteerd is door je type CPU?! (Dat is bij Intel iig wel zo). Volgens mij kan die CPU van jou maar werken met 2933 MHz geheugen, max.

• mcerasmus
albatross schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 02:51:
[...]

Is het overigens niet zo dat je snelheid van je geheugen gelimiteerd is door je type CPU?! (Dat is bij Intel iig wel zo). Volgens mij kan die CPU van jou maar werken met 2933 MHz geheugen, max.
Dat verklaart wel een heleboel. Hier staat dat 2933mhz de snelheid is waarvan ze garanderen dat het werkt, maar dat het ook goed werkt met 3200mhz en met een goed bord op 3466mhz. Nu blijkt dat dit niet een geweldig bordje is, dus zal het ook niet gaan werken op 3466mhz. Wat ik dan nog steeds raar vindt, dat het praktisch onmogelijk is om het uberhaupt te proberen op 3466mhz.

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

De procedure die ik hierboven beschikt zorgt voor de juiste clocks, dus je klikt verkeerd denk ik. Doorloop die procedure en report terug ;)

• mcerasmus
millman schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:41:
De procedure die ik hierboven beschikt zorgt voor de juiste clocks, dus je klikt verkeerd denk ik. Doorloop die procedure en report terug ;)
Ik breng vanavond ofwel morgen tegen de middag rapport uit! :)

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

albatross schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 02:51:
[...]

Daarom staat er bij hogere geheugenclocks die 'ondersteund worden' 3200Mhz (OC)

• albatross
millman schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:05:
[...]
Daarom staat er bij hogere geheugenclocks die 'ondersteund worden' 3200Mhz (OC)
Hij zal ongetwijfeld nog wat ruimte hebben om mee te stoeien. :) Maar mijn antwoord (over zijn CPU die de maximale frequentie van zijn geheugen beperkt) verklaart iig waarom zijn moederbord dat 3466 MHz XMP profiel maar niet wilde doen.

Handmatig zou ie wel wat terug moeten kunnen zetten, maar het ware beter geweest (en misschien voor de volgende keer, OP?) wanneer ie vantevoren goed uitgezocht had wat bij zijn CPU past. Mijn gok (en hij mag me verbeteren als ik er naast zit), is dat ie wel op de QVL van zijn mobo gekeken heeft, maar zich niet gerealiseerd had, dat zijn type CPU** er ook toe doet.

**ASUS zet dat er in the fine-print iig netjes bij.

• mcerasmus
millman schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:17:
Edit: Zorg voor het laatste bios voor beste geheugen compatibiliteit. (geld voor alle merken op AM4)."een brak bios" is meer waar je aan gewend bent, het bios is niet stuk, maar zit wat onoverzichtelijk in elkaar. No more no less.

Door XMP profiel eerst in te stellen en dan direct je geheugensnelheid omlaag te gooien garandeer je dat de timings in ieder geval ruim genoeg zijn. Bij lagere snelheden kunnen ook lagere timings werken, maar dat zul je dan handmatig moeten instellen. XMP stelt de timings in voor 3466Mhz natuurlijk!
Was ietsje eerder klaar vandaag, dus nu al alles kunnen uitvoeren. BIOS geupdate naar de laatste versie, XMP profiel aangepast aan de hand van de procedure. Werkt nu (while typing) nog stabiel op 3200Mhz, mocht het bij het gamen een keer fout gaan, dan stel ik hem iets lager in. In ieder geval ontzettend bedankt voor je moeite en heldere uitleg! _/-\o_
albatross schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:31:
[...]
Hij zal ongetwijfeld nog wat ruimte hebben om mee te stoeien. :) Maar mijn antwoord (over zijn CPU die de maximale frequentie van zijn geheugen beperkt) verklaart iig waarom zijn moederbord dat 3466 MHz XMP profiel maar niet wilde doen.

Handmatig zou ie wel wat terug moeten kunnen zetten, maar het ware beter geweest (en misschien voor de volgende keer, OP?) wanneer ie vantevoren goed uitgezocht had wat bij zijn CPU past. Mijn gok (en hij mag me verbeteren als ik er naast zit), is dat ie wel op de QVL van zijn mobo gekeken heeft, maar zich niet gerealiseerd had, dat zijn type CPU** er ook toe doet.

**ASUS zet dat er in the fine-print iig netjes bij.
Klopt helemaal, volgende keer nóg iets minder impulsief kopen :P.

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Graag gedaan, fijn dat t heeft gewerkt! Vink m ff aan als juiste antwoord, dan is dat voor een volgende die t probleem heeft direct te vinden.. report je nog even terug of t allemaal stabiel is gebleven?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• albatross
mcerasmus schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 18:40:
[...]

Was ietsje eerder klaar vandaag, dus nu al alles kunnen uitvoeren. BIOS geupdate naar de laatste versie, XMP profiel aangepast aan de hand van de procedure. Werkt nu (while typing) nog stabiel op 3200Mhz, mocht het bij het gamen een keer fout gaan, dan stel ik hem iets lager in. In ieder geval ontzettend bedankt voor je moeite en heldere uitleg! _/-\o_
3200 Mhz is ook erg mooi, hoor. :) Het mijne draait maar op 1333 Mhz (2666 als dual channel). Ga voor mijn volgende systeem wel wat sneller geheugen kopen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee