Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• mcerasmus
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 29-06 10:38
Hi allen,
Ik heb een probleem waar ik niet uitkom:
Ik heb 16GB in 2 latjes van Corsair Vengeance 3466 MHz (klik), maar deze draaien op 2133MHz. Nu weet ik dat ik dan XMP op een profile moet zetten, om zo de frequency te verhogen. Dit lukt, maar dan start mijn PC soms helemaal niet op, maar meestal na het opstarten een BOSD. Dit wijst erop dat hij niet helemaal stabiel draait, en dat de frequency verlaagd moet worden.
Ik weer in mijn BIOS, daar staat de memory op Auto, ik wil hem daar vanaf halen, maar daar reageert hij niet op. Is er een andere instelling die dit tegengaat of iets dergelijks? Ik heb al op het internet gezocht maar daar kreeg ik vooral veel verwijzingen van "step down the frequenties", maar dat kan ik juist niet.

(relevante) specs van het systeem:
CPU: AMD Ryzen 5 2600X
RAM: Corsair Vengeance RGB DDR4 3466 C16 2x8GB
MBD: Gigabyte GA-B450 AORUS M

Iemand een idee, aanvullingen of vragen? Bij voorbaat dank :)

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

Alle reacties

• mcerasmus
Hackus schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:16:
BIOS van Gigabyte is **ote. en beter skip je dit merk helemaal op AM4.
Je RAM ook erg snel btw, waarom dit gekozen ?
Is nu te laat |:( En hoe sneller hoe beter toch? :*)
3DDude schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:19:
reset to defaults / optimize geprobeerd?
Ga ik nu proberen

[Voor 23% gewijzigd door mcerasmus op 07-10-2018 16:26]

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

• mcerasmus
albatross schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 02:51:
[...]

Is het overigens niet zo dat je snelheid van je geheugen gelimiteerd is door je type CPU?! (Dat is bij Intel iig wel zo). Volgens mij kan die CPU van jou maar werken met 2933 MHz geheugen, max.
Dat verklaart wel een heleboel. Hier staat dat 2933mhz de snelheid is waarvan ze garanderen dat het werkt, maar dat het ook goed werkt met 3200mhz en met een goed bord op 3466mhz. Nu blijkt dat dit niet een geweldig bordje is, dus zal het ook niet gaan werken op 3466mhz. Wat ik dan nog steeds raar vindt, dat het praktisch onmogelijk is om het uberhaupt te proberen op 3466mhz.

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

• mcerasmus
millman schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:41:
De procedure die ik hierboven beschikt zorgt voor de juiste clocks, dus je klikt verkeerd denk ik. Doorloop die procedure en report terug ;)
Ik breng vanavond ofwel morgen tegen de middag rapport uit! :)

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

• mcerasmus
millman schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:17:
Edit: Zorg voor het laatste bios voor beste geheugen compatibiliteit. (geld voor alle merken op AM4)."een brak bios" is meer waar je aan gewend bent, het bios is niet stuk, maar zit wat onoverzichtelijk in elkaar. No more no less.

Door XMP profiel eerst in te stellen en dan direct je geheugensnelheid omlaag te gooien garandeer je dat de timings in ieder geval ruim genoeg zijn. Bij lagere snelheden kunnen ook lagere timings werken, maar dat zul je dan handmatig moeten instellen. XMP stelt de timings in voor 3466Mhz natuurlijk!
Was ietsje eerder klaar vandaag, dus nu al alles kunnen uitvoeren. BIOS geupdate naar de laatste versie, XMP profiel aangepast aan de hand van de procedure. Werkt nu (while typing) nog stabiel op 3200Mhz, mocht het bij het gamen een keer fout gaan, dan stel ik hem iets lager in. In ieder geval ontzettend bedankt voor je moeite en heldere uitleg! _/-\o_
albatross schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:31:
[...]
Hij zal ongetwijfeld nog wat ruimte hebben om mee te stoeien. :) Maar mijn antwoord (over zijn CPU die de maximale frequentie van zijn geheugen beperkt) verklaart iig waarom zijn moederbord dat 3466 MHz XMP profiel maar niet wilde doen.

Handmatig zou ie wel wat terug moeten kunnen zetten, maar het ware beter geweest (en misschien voor de volgende keer, OP?) wanneer ie vantevoren goed uitgezocht had wat bij zijn CPU past. Mijn gok (en hij mag me verbeteren als ik er naast zit), is dat ie wel op de QVL van zijn mobo gekeken heeft, maar zich niet gerealiseerd had, dat zijn type CPU** er ook toe doet.

**ASUS zet dat er in the fine-print iig netjes bij.
Klopt helemaal, volgende keer nóg iets minder impulsief kopen :P.

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True