Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoenMeijer
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-03 12:11
Mijn vraag

Vanmiddag in de Jumbo had ik mijn telefoon in mijn kontzak zitten. Een onoplettende vrouw ramt zo haar winkelwagen tegen mijn billen, precies met de hoek van het wagentje op het telefoonscherm. Dus je raadt het al, scherm kapot. Ik ben naar de beste mevrouw toe gelopen om haar gegevens te noteren om de schade af te kunnen handelen.

Ik heb een kleine zoektocht op het web gedaan naar wat ik het beste kan doen, maar het enige wat ik kan vinden is dat een WA-verzekering weinig uitkeert. Er wordt zelfs gesteld dat je zulke schade beter bij je inboedelverzekering kunt indienen, omdat deze vergoed op basis van nieuwwaarde, terwijl een WA-verzekering zou vergoeden op basis van dagwaarde. Mijn telefoon was een trouwe Oneplus One van 3,5 jaar oud, die is dus niks meer waard. Het is wel zo dat mijn schade opgelost zou zijn als het scherm gerepareerd wordt en dus de waarde van de telefoon niet veel uitmaakt. Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en/of mij in de goede richting kan sturen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Oneplus One

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Je moet de hoogte van de schade bepalen ( met een reparatie offerte) haar aansprakelijk stellen. Als zij schuldig is moet ze de hele schade betalen. Als zij een aansprakelijkheidsverzekering heeft dekt die haar risico.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk heb je gekeken bij een verzekeringskwestie voor vernieling van je eigen spullen, dan past je telefoon beter in de inboedelverzekering. Voor schade die je iemand anders aanbrengt heb je een WA aansprakelijkheidsverzekering, verplicht geadviseerd voor iedereen vanaf 18 jaar en ouder of vanaf het moment dat je zelfstandig woont.

Je hebt dus niks met je eigen verzekering te maken maar alles met de verzekering van de persoon die tegen je aan gereden is het het winkelwagentje.

[ Voor 9% gewijzigd door sypie op 05-10-2018 20:20 . Reden: Namen door elkaar gehaald. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@sypie Een WA verzekering is voor voertuigen en is verplicht in Nederland. Een aansprakelijkheidsverzekering waar het hier over gaat, is niet verplicht in NL.
Waarom is de aansprakelijkheids­verzekering niet verplicht?
Even voor de duidelijkheid: een aansprakelijkheidsverzekering is iets anders dan een (verplichte) WA-verzekering voor voertuigen. Die is bijvoorbeeld voor autobezitters en dekt schade die zij tijdens het rijden aan anderen toebrengen. De aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht. U mag dus zelf weten of u zich voor schade aan anderen wilt verzekeren. Nou zijn Nederlanders wel vaak oververzekerd, maar dit is er toch wel eentje in de categorie ‘sterk aangeraden’. Meer dan 90% van de Nederlanders heeft een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten.
https://www.inshared.nl/a...eidsverzekering-verplicht

Dus tenzij het winkelwagentje een kenteken heeft en van haar is, valt de schade onder de aansprakelijkheidsverzekering.

[ Voor 6% gewijzigd door Vorkie op 05-10-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Vorkie schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 20:15:
@sypie Een WA verzekering is voor voertuigen en is verplicht in Nederland. Een aansprakelijkheidsverzekering waar het hier over gaat, is niet verplicht in NL.
Ach, namen door elkaar gehaald... En ja, het is er bij bijna met harde hand in geramd dat die verzekering geen optie was... (misschien dat dit meer met mijzelf te maken had...)

Verandert verder weinig aan de zaak: de persoon in kwestie aansprakelijk stellen en zorgen dat die jouw reparatie gaat betalen, met of zonder verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:39
Ik vraag me toch af wat de dagwaarde van de Oneplus One na 3.5j is. Een nieuw scherm zou zomaar meer waard kunnen zijn dan de telefoon zelf, dan zou je er dus praktisch gezien qua waarde op vooruit gaan. Daar hoeft iemand anders ook niet voor op te draaien lijkt me (> schadeloos stellen). Heb je hem zelf niet al financieel afgeschreven?

o.t. > stop dat ding nou niet in je kontzak, zeker niet met het scherm naar buiten gericht. Dat is wel echt vragen om problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:22

Clush

Do as I say...

Oude telefoon + zelf ook niet bepaald voorzichtig = lekker laten zitten?

Als je hem echt wilt laten repareren zou je haar de rekening kunnen sturen voor de verzekering. Als ze niet verzekerd is zou ik het persoonlijk niet over m'n hart kunnen krijgen om haar wel te laten betalen.

We gaan het waarschijnlijk nooit weten, maar ik vind het nog wel een interessante vraag of ze inderdaad aansprakelijk is en of je niet zelf teveel risico hebt genomen door dat ding zo te vervoeren.

... not as I do.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Clush schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 21:44:
Oude telefoon + zelf ook niet bepaald voorzichtig = lekker laten zitten?
Bijzondere conclusie aangezien de telefoon 3,5 jaar oud is en nog gebruikt wordt. Zou niet mijn conclusie zijn op basis van de beschikbare informatie
Als je hem echt wilt laten repareren zou je haar de rekening kunnen sturen voor de verzekering. Als ze niet verzekerd is zou ik het persoonlijk niet over m'n hart kunnen krijgen om haar wel te laten betalen.
Uhm wat? Dus als een persoon zelf de schade zou moeten dragen dan niet maar als die persoon het kan afwentelen op het collectief middels een verzekering dan is het wel prima?
We gaan het waarschijnlijk nooit weten, maar ik vind het nog wel een interessante vraag of ze inderdaad aansprakelijk is en of je niet zelf teveel risico hebt genomen door dat ding zo te vervoeren.
Je broekzak is inderdaad een bijzonder risicovolle locatie om je telefoon te vervoeren, een plek die vrijwel niemand gebruikt en ook zeker niet de sociaal geaccepteerde norm is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheDane
  • Laatst online: 28-04 17:00

TheDane

1.618

Napo schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:05:
[...]

Je broekzak is inderdaad een bijzonder risicovolle locatie om je telefoon te vervoeren, een plek die vrijwel niemand gebruikt en ook zeker niet de sociaal geaccepteerde norm is...
offtopic:
Ik kan het aantal vrouwen dat dat ding in d'r kontzak hebben, en vervolgens broek omlaag, op wc gaan zitten en dat dat ding dan in de pot klettert, niet meer op 2 handen tellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het uitgangspunt in Nederland is nog altijd dat een ieder zijn eigen schade draagt. In een supermarkt weet je dat het allemaal krap is, en dat iemand tegen je aan kan rijden. Ik denk niet dat het tegen iemand aanrijden met je winkelwagentje zozeer in strijd met de maatschappelijke normen dat daardoor aansprakelijkheid ontstaat. Zelfs als de wederpartij aansprakelijk is, is er een factor eigen schuld door je telefoon zo risicovol te vervoeren (achterzak, scherm naar buiten). Haar verzekering zal dus waarschijnlijk niet zomaar uitkeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
GlowMouse schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:45:
Het uitgangspunt in Nederland is nog altijd dat een ieder zijn eigen schade draagt. In een supermarkt weet je dat het allemaal krap is, en dat iemand tegen je aan kan rijden. Ik denk niet dat het tegen iemand aanrijden met je winkelwagentje zozeer in strijd met de maatschappelijke normen dat daardoor aansprakelijkheid ontstaat. Zelfs als de wederpartij aansprakelijk is, is er een factor eigen schuld door je telefoon zo risicovol te vervoeren (achterzak, scherm naar buiten). Haar verzekering zal dus waarschijnlijk niet zomaar uitkeren.
Niet mee eens. Op welke manier dan ook percies, is het de ene persoon die schade maakt aan spullen van de andere persoon. Juist voor zulke dingen heb je een aansprakelijkheidsverzekering. Er zijn nog genoeg andere voorbeelden te bedenken waar jij of ik schade maakt door een klein foutje.

Voor zover ik weet is de persoon die het veroorzaakt heeft gewoon aansprakelijk te stellen.
Het uitgangspunt in Nederland is nog altijd dat een ieder zijn eigen schade draagt.
Hoe kom je hier eigenlijk precies bij ? Stel ik rij met een winkelwagentje tegen jouw auto waardoor jij krassen hebt wat 2.000 euro kost, dan is dat toch mijn fout en ben ik toch verantwoordelijk ? Of vind je het redelijk dat jij die schade zelf moet dragen ?

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 05-10-2018 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

PilatuS schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:49:
[...]

Niet mee eens. Op welke manier dan ook percies, is het de ene persoon die schade maakt aan spullen van de andere persoon. Juist voor zulke dingen heb je een aansprakelijkheidsverzekering. Er zijn nog genoeg andere voorbeelden te bedenken waar jij of ik schade maakt door een klein foutje.

Voor zover ik weet is de persoon die het veroorzaakt heeft gewoon aansprakelijk te stellen.

[...]

Hoe kom je hier eigenlijk precies bij ? Stel ik rij met een winkelwagentje tegen jouw auto waardoor jij krassen hebt wat 2.000 euro kost, dan is dat toch mijn fout en ben ik toch verantwoordelijk ? Of vind je het redelijk dat jij die schade zelf moet dragen ?
Hele andere situatie, wanneer je met winkelwagen op parkeerplaats bent dan ben je nu eenmaal voorzichtig. Met een mobiel van 3,5 jaar oud in je kontzak, wat NIET zondermeer waarneembaar is, waarbij je ook niet kan verwachten dat iedereen maar constant naar ieders kont aan het kijken is, moet jij eerst maar eens bewijzen dat de telefoon kapot is door deze vrouw.

Tevens heb je de vrouw ook geen kans geboden om te ontwijken want hoewel jij haar lomp noemt, zou het ook zo kunnen zijn dat je zo stond dat TS de situatie er zelf naar maakte dat hij geraakt werd.

Wanneer ik de tegenpartij zou zij, zou ik gewoon zeggen, maak er maar een rechtzaak van, van mij krijg je niks.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
[...]

Hoe kom je hier eigenlijk precies bij ?
Dat is het wettelijk systeem, zie bijvoorbeeld dit verhaaltje.
[...]

Op welke manier dan ook percies, is het de ene persoon die schade maakt aan spullen van de andere persoon. Juist voor zulke dingen heb je een aansprakelijkheidsverzekering.
Een aansprakelijkheidsverzekering komt pas om de hoek kijken als je aansprakelijk bent. Het enkele feit dat iemand schade heeft veroorzaakt is daarvoor onvoldoende.
Stel ik rij met een winkelwagentje tegen jouw auto waardoor jij krassen hebt wat 2.000 euro kost, dan is dat toch mijn fout en ben ik toch verantwoordelijk ? Of vind je het redelijk dat jij die schade zelf moet dragen ?
Dat is een andere situatie. Als je met een winkelwagentje langs een auto rijdt, moet je voorzichtiger zijn dan wanneer je door een winkel rijdt. Er is ook minder afleiding op het parkeerterrein. Juist omdat iedereen vindt dat je niet met een winkelwagentje tegen een auto aan moet komen, ontstaat er aansprakelijkheid als je het toch doet.

[ Voor 10% gewijzigd door GlowMouse op 05-10-2018 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Wim-Bart schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:02:
[...]

Hele andere situatie, wanneer je met winkelwagen op parkeerplaats bent dan ben je nu eenmaal voorzichtig. Met een mobiel van 3,5 jaar oud in je kontzak, wat NIET zondermeer waarneembaar is, waarbij je ook niet kan verwachten dat iedereen maar constant naar ieders kont aan het kijken is, moet jij eerst maar eens bewijzen dat de telefoon kapot is door deze vrouw.
Ik ben verbaasd, het bewijs is redelijk simpel. Telefoonscherm was intact alvorens er iemand met een winkelwagen tegen je aan kwam. Men zou sowieso niet met winkelwagens tegen andere mensen op moeten rijden.
Tevens heb je de vrouw ook geen kans geboden om te ontwijken want hoewel jij haar lomp noemt, zou het ook zo kunnen zijn dat je zo stond dat TS de situatie er zelf naar maakte dat hij geraakt werd.
Zoals het beschreven wordt is het dat de vrouw tegen hem op rijdt. De vrouw lijkt dus ook - op basis van de informatie - oorzaak van de botsing met de daaruit gevolgde schade aan de telefoon. Vrouw had dat moeten voorkomen.
Wanneer ik de tegenpartij zou zij, zou ik gewoon zeggen, maak er maar een rechtzaak van, van mij krijg je niks.
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Het kan geen enorm zacht tikje zijn geweest. En we hebben ook wel weer sociale omgangsnormen die zeggen dat met een kar stevig tegen elkaar aantikken niet de bedoeling is in een supermarkt. In dat opzicht is de vergelijking met het parkeerterrein zo gek nog niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 05-10-2018 23:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

GlowMouse schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:45:
Zelfs als de wederpartij aansprakelijk is, is er een factor eigen schuld door je telefoon zo risicovol te vervoeren (achterzak, scherm naar buiten). Haar verzekering zal dus waarschijnlijk niet zomaar uitkeren.
Als de wederpartij aansprakelijk is zal geen verzekeraar er een medewerker van 80 euro per uur op zetten om een verweer te schrijven tegen een claim van 100 euro. Dat kan niet uit.
GlowMouse schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:03:
[...]

Dat is het wettelijk systeem in Nederland.
Dat is het niet. En wel hierom: als zelf als enige je schade dragen het wettelijke uitgangspunt zou zijn, zou het verboden zijn verzekeringen aan te bieden. Die zorgen er namelijk voor dat mensen niet hun eigen schade hoeven te dragen. Wel de aansprakelijkheid, niet de schade.

Wettelijke aansprakelijkheid is een feit. Iemand aanspreken op de schade die hij of zij veroorzaakt is je wettelijke recht. En iemand kan zich daar tegen verzekeren en dat is hun wettelijk recht.

En het is jouw wettelijke recht dat jij daarover onzin mag vertellen op publieke fora. Overigens ben je wel wettelijk aansprakelijk voor de gevolgen van de onzin die je vertelt. Dus pas daar maar mee op.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Dat is een andere situatie. Als je met een winkelwagentje langs een auto rijdt, moet je voorzichtiger zijn dan wanneer je door een winkel rijdt. Er is ook minder afleiding op het parkeerterrein. Juist omdat iedereen vindt dat je niet met een winkelwagentje tegen een auto aan moet komen, ontstaat er aansprakelijkheid als je het toch doet.
Volgens mij geldt exact hetzelfde als je spullen van andere kapot maakt, dat is zover ik weet ook de sociale norm. Daarnaast is juist op een parkeerterrein meer afleiding van - zoals je wel kan voorstellen - rondrijdende objecten van meer dan 1000kg. Iets wat je in de supermarkt zelf niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
[...]
Dat is een andere situatie.
Ik vind het exact dezelfde situatie. Iemand rijd met een winkelwagentje tegen een bezit van iemand anders aan waardoor er schade is.

Stel je was dit zelf met een nieuwe telefoon van 900 euro, was het dan nog zo geweest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik mis nog de mogelijkheid tot gedeelde aansprakelijkheid van de Jumbo in dit verhaal.
Binnen en hun winkelwagen. Was er extra risico door de opstelling, route in de supermarkt? Wordt van klanten verwacht dat ze een winkelwagen of mandje gebruiken? Geen vrije wil. Hoe zit het met hun huisregels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Napo schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:09:
[...]
rondrijdende objecten van meer dan 1000kg. Iets wat je in de supermarkt zelf niet hebt.
Ok, soms duwen ze een karretje, maar je komt zeker nooit bij de aldi of wel? :$

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 05-10-2018 23:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
sambalbaj schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:10:
Ik mis nog de mogelijkheid tot gedeelde aansprakelijkheid van de Jumbo in dit verhaal.
Binnen en hun winkelwagen. Was er extra risico door de opstelling, route in de supermarkt? Wordt van klanten verwacht dat ze een winkelwagen of mandje gebruiken? Geen vrije wil. Hoe zit het met hun huisregels?
Dan vergeten we ook nog de gemeente door potentieel het bouwbesluit en laten we de overheid ook niet vergeten. Wellicht hadden ze verkeersregelaars in moeten zetten om dit te voorkomen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
burne schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:09:

[...]

Dat is het niet. En wel hierom: als zelf als enige je schade dragen het wettelijke uitgangspunt zou zijn (..)
Waar is de tijd gebleven dat mensen even via Google kijken of het wel klopt wat ze zeggen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Napo schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:07:
[...]
Ik ben verbaasd, het bewijs is redelijk simpel. Telefoonscherm was intact alvorens er iemand met een winkelwagen tegen je aan kwam. Men zou sowieso niet met winkelwagens tegen andere mensen op moeten rijden.
Het is meestel niet zo simpel. In principe draagt iedereen zijn eigen schade. Je kunt iemand anders (succesvol) aansprakelijk stellen als o.a. sprake is van:
Een onrechtmatige daad en
Het de ander toe te rekenen valt en
Er een causaal verband is tussen de daad en de schade en
Er moet sprake zijn van schade

Een onrechtmatige daad is misschien helemaal geen sprake van. Het is niet zo vreemd als iemand even met een winkelwagen tegen je aan stoot.

Het is ook maar de vraag of het de ander toe te rekenen valt. Het is niet zo handig om de telefoon in je kontzak met scherm naar buiten te dragen.

Het causale verband is ook niet duidelijk. Misschien was het scherm al eerder stuk.

Ook is niet duidelijk dat er uberhaupt sprake is van schade. Als de telefoon gezien de ouderdom geen waarde meer heeft, dan is er mogelijk geen sprake van schade.

Ik zeg niet dat de ander niet aansprakelijk is. Maar ik wil wel zeggen dat het niet per se simpel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
TheDane schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:23:
[...]

offtopic:
Ik kan het aantal vrouwen dat dat ding in d'r kontzak hebben, en vervolgens broek omlaag, op wc gaan zitten en dat dat ding dan in de pot klettert, niet meer op 2 handen tellen.
Goh, wist niet dat mannen alles staand doen, waardoor hen dit nooit overkomt.. weer wat geleerd 8)7
Overigens is het mij nog nooit overkomen gelukkig.

Nu weer even on topic:

Ik zou niet weten waarom deze mevrouw niet voor de schade zou moeten betalen?
Ten eerste volgende keer beter uitkijken wat je doet en ten tweede maakt de leeftijd van de telefoon niet uit, deze werd nog gewoon gebruikt en er is dus geen reden om deze dan zomaar in de vuilnisbak te gooien neem ik aan.

[ Voor 35% gewijzigd door Chntl321 op 05-10-2018 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
GlowMouse schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:18:
[...]

Waar is de tijd gebleven dat mensen even via Google kijken of het wel klopt wat ze zeggen 8)7
Je doelt op dit?
Boek 6. Algemeen gedeelte van het verbintenissenrecht
Titel 3. Onrechtmatige daad
Afdeling 1. Algemene bepalingen Artikel 162 1. Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-04 10:12
Chntl321 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:24:
Goh, wist niet dat mannen alles staand doen, waardoor hen dit nooit overkomt.. weer wat geleerd :?
Hm, ik ga eigenlijk altijd zittend, maar heb mijn telefoon in mijn voorste broekzak, dat is denk ik ook een van de oorzaken waardoor dit sommige mannen niet overkomt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
KopjeThee heeft het artikel dat je citeert uitgediept. Maar waar ik op doelde is het stapje ervoor: als niet aan alle eisen van dat artikel wordt voldaan (en er ook geen ander artikel is waardoor aansprakelijkheid ontstaat), draag je je eigen schade. In een eerdere post had ik daar een mooi voorbeeld bij gelinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
KopjeThee schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:21:
Het causale verband is ook niet duidelijk. Misschien was het scherm al eerder stuk.
Op de basis van de verstrekte informatie ga ik er vanuit dat het scherm alvorens de botsing onbeschadigd was. Dat is betwistbaar maar dan kan je alle informatie zo vervormen dat het de casus positief uitkomt
Ook is niet duidelijk dat er uberhaupt sprake is van schade. Als de telefoon gezien de ouderdom geen waarde meer heeft, dan is er mogelijk geen sprake van schade.
Van werkend scherm naar defect scherm is redelijk simpel toch? Het stellen dat het geen schade is want niet rendabel resulteert in het feit dat het beschadigen van objecten met nihil waarde zonder consequenties is, lijkt me niet het uitgangspunt van ons rechtssysteem.
Ik zeg niet dat de ander niet aansprakelijk is. Maar ik wil wel zeggen dat het niet per se simpel is.
Dat is een ander verhaal, zeker indien de waarde laag is moet je je afvragen of het de energie waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:21
Dagwaarde is toch de prijs van een gelijkwaardige gebruikte telefoon? Aan jounde keuze or je er je eigen geld bij stopt om te upgraden naar een nieuwer model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
GlowMouse schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:31:
[...]

KopjeThee heeft het artikel dat je citeert uitgediept. Maar waar ik op doelde is het stapje ervoor: als niet aan alle eisen van dat artikel wordt voldaan (en er ook geen ander artikel is waardoor aansprakelijkheid ontstaat), draag je je eigen schade. In een eerdere post had ik daar een mooi voorbeeld bij gelinkt.
Je eigen schade doelt op het feit dat je veroorzaakt bij een derde, niet de schade die aan jou berokkend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Napo schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:33:
[...]

Je eigen schade doelt op het feit dat je veroorzaakt bij een derde, niet de schade die aan jou berokkend wordt.
[...]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Rechter: U geeft aan dat de telefoon onbeschadigd was toen u geraakt werd?
TS: Ja hij was onbeschadigd.
Rechter: U kunt dit bewijzen?
TS: Ja, ik heb het zelf gezien.
Rechter: Heeft u ook andere getuigen, die u de telefoon onbeschadigd in uw kontzak deed?
TS: Nee.
Rechter: Succes, volgende zaak.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Napo schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:31:
Dat is een ander verhaal, zeker indien de waarde laag is moet je je afvragen of het de energie waard is.
De manier waarop je het kunt proberen is de ander even bellen, en vragen of ze contact opneemt met haar verzekeraar. Dat is een beetje impliciet aansprakelijk stellen. Best redelijke kans dat ze dat doet en ook best aardige kans dat de verzekeraar er weinig tijd aan gaat besteden en iets vergoed. Als het niet zo makkelijk gaat, dan zou ik mijn verlies maar nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:59
Volgens mij maken verzekeraars hier geen probleem van, zeker niet als het een laag bedrag is. Je beschrijft in een brief wat er is gebeurd, dat het scherm onbeschadigd was en dat je haar aansprakelijk stelt voor de schade. Uiteraard moet je wel het schadebedrag weten, dat is dus of het bedrag van de reparatie of de dagwaarde van je telefoon, welke het laagst is. Als zij het verhaal onderschrijft en het doorstuurt naar haar verzekering, dan wordt jouw schade gewoon vergoed. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een verzekeraar hier moeilijk over doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
PhilipsFan schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:44:
Volgens mij maken verzekeraars hier geen probleem van, zeker niet als het een laag bedrag is. Je beschrijft in een brief wat er is gebeurd, dat het scherm onbeschadigd was en dat je haar aansprakelijk stelt voor de schade. Uiteraard moet je wel het schadebedrag weten, dat is dus of het bedrag van de reparatie of de dagwaarde van je telefoon, welke het laagst is. Als zij het verhaal onderschrijft en het doorstuurt naar haar verzekering, dan wordt jouw schade gewoon vergoed. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een verzekeraar hier moeilijk over doet.
Ik denk ook.niet dat een verzekeraar hier moeilijk over gaat doen. Daar hebben ze zelfs belang bij. Technisch gezien zouden ze vermoedelijk vrijwel elke claim kunnen afwijzen. Maar wie zou er dan nog een verzekering willen? Dit soort goedkope gevallen uitkeren, is economisch verstandig, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Interessante vraag. Ik ben zelf van mening dat bij dergelijke schade aan mobieltjes en dure elektronica een erg groot eigen risico gehalte zit, omdat je er immers zelf voor kiest om je met zo'n kwetsbaar apparaat in een drukke ruimte te begeven, waar het risico bestaat dat iemand je onschuldig aantikt (immers, je kleding of jijzelf had geen schade). Maar goed, mijn mening is hierin niet zo relevant ;) Denk dat het het een goed idee is om ook de voorwaarden van je eigen inboedelverzekering te raadplegen. Vaak worden dit soort schades daarin ook gedekt. Dan heb je denk ik een hoop minder gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

[...]

Ik heb me al vaker verbaasd over de dingen die je zegt, maar 'Google' en 'aansprakelijkheidsrecht' is net zo'n goede combinatie als 'Google' en 'hersenchirurgie'.

Ik zou dat als ik jou was niet googlen maar even zelf uitdenken. Vooral het 'waarom' is interessant en het 'waarom' wat je uit Google haalt is niet het juiste antwoord.
PhilipsFan schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:44:
Volgens mij maken verzekeraars hier geen probleem van, zeker niet als het een laag bedrag is.
[X] correct

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
De situatie die je aanhaalt is in geen enkele manier vergelijkbaar met de situatie dat iemand tegen iemand aan stoot. Het wijzen naar google en het daar mee afdoen is bijzonder zwak en ook niet de manier waarop je constructief bezig bent.

Palomar schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 00:04:
Interessante vraag. Ik ben zelf van mening dat bij dergelijke schade aan mobieltjes en dure elektronica een erg groot eigen risico gehalte zit, omdat je er immers zelf voor kiest om je met zo'n kwetsbaar apparaat in een drukke ruimte te begeven, waar het risico bestaat dat iemand je onschuldig aantikt (immers, je kleding of jijzelf had geen schade). Maar goed, mijn mening is hierin niet zo relevant ;)
Ik vraag me altijd af wat de redenering hierin is. Dat komt op hetzelfde neer als schade aan je auto want hij staat op de openbare weg en dat kan gewoonweg gebeuren. Natuurlijk zijn er manieren om het te voorkomen door een auto niet op de openbare weg te parkeren maar dat geeft geen vrijwaring van de persoonlijke aansprakelijkheid bij het veroorzaken van schade. Je mag heden ten dagen ook wel; verwachten dat de gemiddelde persoon in de supermarkt een smartphone bij zich heeft en aannemelijk is dat de gemiddelde man deze vervoert in een broekzak en de gemiddelde vrouw in een tas (lang leven kleinere zakken bij vrouwenkleding...). Het kan zijn dat mijn beeld afwijkt en dan hoor ik dat graag.
Denk dat het het een goed idee is om ook de voorwaarden van je eigen inboedelverzekering te raadplegen. Vaak worden dit soort schades daarin ook gedekt. Dan heb je denk ik een hoop minder gedoe.
Schade buiten huis veroorzaakt is redelijk vaak uitgesloten van de inboedel

[ Voor 67% gewijzigd door Napo op 06-10-2018 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-04 17:17

BeToBe

Privacy jurist

Zoals hierboven al is aangegeven, dien je de tegenpartij schriftelijk aansprakelijk te stellen. Dit kan in een korte brief waarin je aangeeft wat er gebeurd is en waarom de mevrouw aansprakelijk is voor de schade. Als je mazzel hebt, heeft ze een aansprakelijkheidsverzekering die de schade zal behandelen.

Mocht de verzekeraar van mening zijn dat zij aansprakelijk is, dan zal de vergoeding gebaseerd zijn op de dagwaarde. (Bijna) alle verzekeraars hanteren een afschrijftermijn van 3 jaar. Jouw telefoon is dus volledig afgeschreven, wat betekent dat je een restwaarde zal ontvangen van 15/20% van de laatst bekende prijs / vergelijkbaar toestel. Reken dus op zo'n 40-50 euro.

Voor de snelheid kan je bij je aansprakelijkstelling de aankoopgegevens en de reparatieofferte bijsturen.

Een schermreparatie zal waarschijnlijk duurder zijn dan 40-50 euro, dus helaas zal je wel zelf een bepaald bedrag bij moeten leggen. Het is dus aan jezelf of de telefoon de moeite nog waard is. Overigens heb je geen herstelplicht. Je kan dus het geld vorderen en de eventuele vergoeding gebruiken voor de aankoop van een nieuwe(re) telefoon.

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-04 19:57
Inboedelverzekering. Klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:18

sjaool

Every life should have 9 cats

(jarig!)
Moet die het wel dekken. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 22:03
Nee.
Je inboedelverzekering geldt voor de spullen in je huis en in je tuin. Dus niet voor de spullen die je meeneemt de straat op. Als je ook buiten je huis verzekerd wilt zijn voor schade aan je telefoon, kun je een buitenhuisdekking afsluiten.
https://www.independer.nl...nfo/dekking/telefoon.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clush

Clush

Do as I say...

Napo schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:05:
Gaat niet om de broekzak. Iedereen weet dat telefoonschermen bijzonder kwetsbaar zijn. Deze dan op een drukke plek als de supermarkt, zonder hoesje, met het scherm naar buiten bij je dragen is gewoon meer risico dan nodig is.
Bijzondere conclusie aangezien de telefoon 3,5 jaar oud is en nog gebruikt wordt. Zou niet mijn conclusie zijn op basis van de beschikbare informatie
Ik ga er een beetje vanuit dat de waarde van de telefoon niet meer dan een paar tientjes is. Dat en het min of meer bewust nemen van bovenstaand risico zou voor mij reden zijn om niet de moeite te nemen de ander aansprakelijk te stellen. Ding is toch al afgeschreven, tijd voor een nieuwe.
Uhm wat? Dus als een persoon zelf de schade zou moeten dragen dan niet maar als die persoon het kan afwentelen op het collectief middels een verzekering dan is het wel prima?
Ja precies. De verzekering gaat er niet moeilijk over doen en gaat de juridische aansprakelijkheid in het midden laten omdat het goedkoper is om die 50-100 euro gewoon uit te keren. Dat is een keuze die zij maken. Om iemand persoonlijk voor zo'n bedrag te laten opdraaien vind ik (voor mezelf) vanwege genoemde redenen te ver gaan in deze situatie.

... not as I do.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Clush schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 10:10:
[...]
Gaat niet om de broekzak. Iedereen weet dat telefoonschermen bijzonder kwetsbaar zijn. Deze dan op een drukke plek als de supermarkt, zonder hoesje, met het scherm naar buiten bij je dragen is gewoon meer risico dan nodig is.
Ik vraag me dan af wanneer je het risico voldoende hebt gemitigeerd indien je een telefoon - een product dat vrijwel iedereen bij zich heeft - meeneemt naar de supermarkt. Er zijn een aantal zaken waar ik niet bewust over na denk bij het bij me dragen van mijn telefoon en dat is onder andere welke kant het scherm is maar ook ga ik er gemakshalve vanuit dat de medemens in een supermarkt - of welke drukke locatie dan ook - met enige zorg voor zijn omgeving rondloopt. Onderdeel daarvan is het niet met een winkelwagen tegen andere aanstoten

maar zoals ik begrijp kan ik verwachten dat er een enigszins reële kans is dat mijn telefoonscherm defect gaat als ik naar een supermarkt ga?
[...]

Ja precies. De verzekering gaat er niet moeilijk over doen en gaat de juridische aansprakelijkheid in het midden laten omdat het goedkoper is om die 50-100 euro gewoon uit te keren. Dat is een keuze die zij maken. Om iemand persoonlijk voor zo'n bedrag te laten opdraaien vind ik (voor mezelf) vanwege genoemde redenen te ver gaan in deze situatie.
Even een checkvraag, je snapt de manier waarop verzekeringen werken? Uiteindelijk zou de vraag niet moeten zijn wie voor de schade opdraait maar hoe de benadeelde persoon schadeloos gesteld wordt. Als een persoon zichzelf verzekert voor het risico van schade aan derde en een ander persoon besluit dat niet te doen. Waarom zou dat een verschil moeten maken voor diegene die benadeeld is?

[ Voor 4% gewijzigd door Napo op 06-10-2018 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clush

Clush

Do as I say...

Napo schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 10:19:
Ik vraag me dan af wanneer je het risico voldoende hebt gemitigeerd indien je een telefoon - een product dat vrijwel iedereen bij zich heeft - meeneemt naar de supermarkt. Er zijn een aantal zaken waar ik niet bewust over na denk bij het bij me dragen van mijn telefoon en dat is onder andere welke kant het scherm is maar ook ga ik er gemakshalve vanuit dat de medemens in een supermarkt - of welke drukke locatie dan ook - met enige zorg voor zijn omgeving rondloopt. Onderdeel daarvan is het niet met een winkelwagen tegen andere aanstoten

maar zoals ik begrijp kan ik verwachten dat er een enigszins reële kans is dat mijn telefoonscherm defect gaat als ik naar een supermarkt ga?
Er is een enigszins reële kans dat je wordt aangetikt door een winkelkarretje. Als je je telefoon met het scherm naar binnen draagt, of een hoesje gebruikt, of op een minder kwetsbare plek draagt lijkt me de kans dat je scherm kapot gaat nagenoeg nul.

en leer jezelf aan om het scherm wel altijd naar binnen te dragen... scheelt een hoop gedoe
Even een checkvraag, je snapt de manier waarop verzekeringen werken? Uiteindelijk zou de vraag niet moeten zijn wie voor de schade opdraait maar hoe de benadeelde persoon schadeloos gesteld wordt. Als een persoon zichzelf verzekert voor het risico van schade aan derde en een ander persoon besluit dat niet te doen. Waarom zou dat een verschil moeten maken voor diegene die benadeeld is?
Als je er een principekwestie van maakt heb je gelijk, maar dat is juist een beetje mijn punt: dat doet de verzekering ook niet. In elk geval niet voor dit bedrag. Want je zou eigenlijk eerst moeten vaststellen of de benadeelde wel het recht heeft om schadeloos gesteld te worden. Die moeite gaat de verzekering niet nemen, terwijl het mijns inziens in dit geval nog maar de vraag is. Dat is een keuze die de verzekering maakt en waarmee onderaan de streep het collectief waarschijnlijk juist gediend is.

... not as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:18
Nog niet eens binnenhuis, ook daar zijn uitzonderingen voor.

Indien je beroofd wordt, buiten op straat. Dan valt dit ook onder je inboedelverzekering. Zakkenrollen daarentegen niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03 16:34

T.C

Wim-Bart schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:02:
[...]

Dat je niet naar mijn kont kijkt snap ik.... maar dat je niet kijkt naar je karretje is niet mijn probleem.

Mocht je het niet netjes oplossen en zeggen maak maar een rechtzaak van.... dan hoop ik niet dat je mij ooit tegenkomt.

Asociaal gedrag beloon ik met nog wat asocialer gedrag.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:39
T.C schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 13:12:
[...]

Dat je niet naar mijn kont kijkt snap ik.... maar dat je niet kijkt naar je karretje is niet mijn probleem.

Mocht je het niet netjes oplossen en zeggen maak maar een rechtzaak van.... dan hoop ik niet dat je mij ooit tegenkomt.

Hoezo asociaal gedrag. Als iemand denkt niet aansprakelijk te zijn dan is dat zijn of haar goed recht. Dan mag jij aantonen dat het wel zo is...

Heeft weinig met asociaal te maken, of is voor je mogelijke rechten opkomen al gelijk asociaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

T.C schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 13:12:
[...]

Dus jij stelt gewoon dat jij nooit iemand ooit geraakt hebt met een winkelwagentje, mandje of uberhaubt geraakt hebt. Eigenlijk kan je dus stellen dat wanneer iemand je raakt met een winkelwagentje je gewoon een financiële schade compensatie moet krijgen. Tenslotte kan je er van uit gaan dat metaal tegen, bijvoorbeeld een kledingstuk, de vezels beschadigen op de plaats van contact. Hieruit is vervolgschade mogelijk omdat het kledingstuk verzwakt is, dus in waarde en sterkte verminderd is. Hierdoor kan het op termijn scheuren. Om dit te voorkomen is de oplossing, een nieuwe jeans. Nu kan dit gebagatelliseerd worden want een mobiel is veel duurder. Echter zal de waarde van de telefoon van TS een stuk minder zijn dan de waarde/prijs van een jeans welke ik draag (€ 150+).

[ Voor 8% gewijzigd door Wim-Bart op 06-10-2018 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:41:
[...]

Dus jij stelt gewoon dat jij nooit iemand ooit geraakt hebt met een winkelwagentje, mandje of uberhaubt geraakt hebt. Eigenlijk kan je dus stellen dat wanneer iemand je raakt met een winkelwagentje je gewoon een financiële schade compensatie moet krijgen. Tenslotte kan je er van uit gaan dat metaal tegen, bijvoorbeeld een kledingstuk, de vezels beschadigen op de plaats van contact. Hieruit is vervolgschade mogelijk omdat het kledingstuk verzwakt is, dus in waarde en sterkte verminderd is. Hierdoor kan het op termijn scheuren. Om dit te voorkomen is de oplossing, een nieuwe jeans. Nu kan dit gebagatelliseerd worden want een mobiel is veel duurder. Echter zal de waarde van de telefoon van TS een stuk minder zijn dan de waarde/prijs van een jeans welke ik draag (€ 150+).
Je snapt dat je vergelijking niet op gaat. Als je hem beter wil vergelijken zou je of de vergelijking moeten maken met een kras op het scherm van een telefoon of met een scheur in de aangegeven broek. De aantoonbaarheid van de aangehaalde schade aan de broek is vrijwel nul aangezien je enkel potentieel op vezelniveau kan valideren of er schade is of niet. Een broek wordt niet echt standaard dagelijks op die manier gecontroleerd. Een barst in een scherm is inherent zichtbaar, dat er potentieel twijfel is of dat door de botsing komt is ook niet geheel onlogisch.

Als je de vergelijking wil maken met iets anders, doe dat dan wel goed :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• liberque
  • Laatst online: 27-04 14:03

liberque

Vrijzinnig!

Wat een stemmingsmakerij weer hier.... "toon maar aan dat de gsm nog niet stuk was" - "dagwaarde geneuzel" - "je neemt zelf een risico door hem in je kontzak te steken" - allemaal FLAUWEKUL!

TS heeft een GSM in zijn broekzak en er knalt een karretje tegenaan. Doordat het karretje tegen hem aan knalde is het aannemelijk dat er schade mogelijk is en jahoor warempel: er zit een barst in het scherm. TS gaat naar de duwer van het karretje en geeft aan dat deze schade heeft. Hij noteert NAW gegevens en de 'dader' gaat niet in verweer maar wacht de daadwerkelijke schade af en declareert die bij haar verzekering. Dekt die verzekering de schade niet dan dient ze deze zelf te betalen.

Waarom? Als ik met een vissenkom vol met water op mijn hoofd door de stad loop en het gaat al die tijd goed totdat ik een duw krijg van een ander dan is die ander gewoon aansprakelijk en wil ik een nieuwe vissenkom en water van die ander. "Ja maar je neemt zelf dat risico" - klopt! En laat ik hem zelf vallen dan is dat mijn eigen schuld.. maar zodra dit komt door een ander dan is dat zijn/haar schuld. "Ja, maar je lokt het op zo'n manier wel een beetje uit". Waar staat in de wet dat ik niet met een vissenkom vol met water op mijn hoofd over straat mag lopen - nogmaals als ik hem laat pleuren is dat mijn schuld, maar komt dat door een ander dan is dat aan die ander te wijten. "Ja, maar wie zegt dat die vissenkom niet al een barst had en daarom sneller kapot ging?" - Welnu dat zeg ik, jij neemt toch het risico om mij te duwen zonder te weten wat ik bij me draag... dan draag je ook maar de gevolgen. "Ja, maar de dagwaarde van die vissenkom is wel erg laag - weet je wat ik geef je wel een plastic zakje met water voor op je hoofd". Nee, helaas ik had een vissenkom met water erin en ik wil gewoon een vissenkom met water erin terug. Schadeloos stellen heet zoiets - ik vraag niet om een compensatie want een plastic zakje is geen vissenkom en als je verzekering enkel een plastic zakje betaald dan vul jij het bedrag maar aan zodat ik weer een vissenkom heb.

Edit: en nu niet raar kijken de volgende keer als je me tegenkomt :)

Afbeeldingslocatie: https://static1.squarespace.com/static/56cc4852356fb0ad1dc8bc20/t/575e94265577252614e0523c/1465817644334/4fc35ba88d1ed.jpg?format=750w

[ Voor 5% gewijzigd door liberque op 06-10-2018 15:33 ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:56
@liberque Het spijt me, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Het gaat er ook om wat gangbaar is.
Vrijwel iedereen heeft zijn telefoon in een broekzak zitten, en veel mensen hebben die ook nog eens in de achterbroekzak.

Het is dus veelvoorkomend dat een telefoon daar zit en dus kan de TS vrij weinig verweten worden.
Daar staat tegenover dat een vissenkom natuurlijk niet echt standaard op iemands hoofd staat, en er in ieder geval zeker niet voor gemaakt is, dus dan zul je toch echt pech hebben, want dat gaat echt niemand vergoeden

Dat jij graag met een vissenkom op je hoofd wilt lopen betekent uiteraard niet dat dat vergoed moet worden omdat iemand perongeluk tegen je aanliep :P

[ Voor 12% gewijzigd door Jantje2000 op 06-10-2018 15:39 ]

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:02
Het wetsartikel eerder genoemd zegt toch echt "onrechtmatige daad". Het gaat er dus helemaal niet om wat de schade is, maar wat de oorzaak is. Als ik mijn telefoon op de weg leg en iemand rijdt erover heen is dat niet zijn fout, over de weg rijden is rechtmatig. Als jij door een mensenmenigte loopt met een vissenkom en iemand loopt tegen je aan is dat niet automatisch onrechtmatig, er is nou eenmaal weinig loopruimte, en in een supermarkt rijden veel zware karren door smalle gangen. Iemand daarmee raken is niet automatisch onrechtmatig. Wordt je geramd, of gewoon op normale snelheid geraakt door een zware kar die niet eenvoudig te sturen/stoppen is? Dus zelf risico nemen is wel degelijk relevant. Anders leg ik voortaan mijn oude telefoon achter het wiel van een geparkeerde auto. Auto rijdt weg, telefoon kapot, niet mijn schuld: auto is de oorzaak $$$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Jantje2000 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 15:38:
@liberque Het spijt me, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Het gaat er ook om wat gangbaar is.
Vrijwel iedereen heeft zijn telefoon in een broekzak zitten, en veel mensen hebben die ook nog eens in de achterbroekzak.

Het is dus veelvoorkomend dat een telefoon daar zit en dus kan de TS vrij weinig verweten worden.
Daar staat tegenover dat een vissenkom natuurlijk niet echt standaard op iemands hoofd staat, en er in ieder geval zeker niet voor gemaakt is, dus dan zul je toch echt pech hebben, want dat gaat echt niemand vergoeden
Gelukkig werkt het zo niet - vrouwe Justitia draagt niet voor niets een blinddoek. Iedereen is gelijk en als iemand schade veroorzaakt bij een ander dan moet hij deze gewoon vergoeden - of het nu gangbaar is wat ik doe of uitzonderlijk dat maakt GELUKKIG niks uit.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
phYzar schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 15:41:
In een supermarkt rijden veel zware karren door smalle gangen. Iemand daarmee raken is niet automatisch onrechtmatig. Wordt je geramd, of gewoon op normale snelheid geraakt door een zware kar die niet eenvoudig te sturen/stoppen is? Dus zelf risico nemen is wel degelijk relevant.
Bij het lezen van dit soort teksten waan ik mij werkelijk in een andere wereld. De keren dat iemand een winkelwagen tegen mij aan heeft gestuurd - en vice versa - is op één hand te tellen. Daarnaast vraag ik mij af waar jij je boodschappen doet, is dat in een soort van omgeving voor botsautos?

Zware karren die niet goed te sturen en/of stoppen zijn? Smalle gangen waar bij bij vrijwel alle supermarkten met gemak twee karren elkaar kunnen passeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Napo schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 15:18:
[...]

Je snapt dat je vergelijking niet op gaat. Als je hem beter wil vergelijken zou je of de vergelijking moeten maken met een kras op het scherm van een telefoon of met een scheur in de aangegeven broek. De aantoonbaarheid van de aangehaalde schade aan de broek is vrijwel nul aangezien je enkel potentieel op vezelniveau kan valideren of er schade is of niet. Een broek wordt niet echt standaard dagelijks op die manier gecontroleerd. Een barst in een scherm is inherent zichtbaar, dat er potentieel twijfel is of dat door de botsing komt is ook niet geheel onlogisch.

Als je de vergelijking wil maken met iets anders, doe dat dan wel goed :)
Schade is schade. Er zijn vliegtuigen uit de lucht gevallen door niet zichtbare schade. Wanneer we gaan claimen dan moeten we het gewoon op alles doen en geen uitzondering gaan maken. Overigens zijn er te veel mensen die tegenwoordig denken in hun recht te staan, ik zou wel eens een rechter willen zien die in een soortgelijk geval @Anoniem: 37297 gelijk geeft. Zoals het nu is, hoe lullig ook, zal ik altijd het gevoel hebben dat iemand op kosten van de samenleving een nieuwe telefoon wil hebben. Wat nu wanneer @Anoniem: 37297 nu twee weken lang iedere dag 2 keer naar een supermarkt gaat, is 12 dagen en hij stelt zich op dat ie iedere keer geraakt wordt. Iedere keer € 50,00 schade eisen, in 2 weken een nieuwe telefoon. En zoals een vriend van mij vanmiddag vertelde, waar ik dit draadje aanhaalde, omdat hij bij een verzekeringsmaatschappij werkt, er zijn heel veel mensen die opduiken in het systeem als tegenpartij met schades van € 50,00 - € 100,00 voor een soortgelijke situatie en iedere keer met een telefoon van 2-4 jaar oud. Afgezien van al die mensen die "visite" hebben gehad en toen per ongeluk het mobiel van bezoeker hebben laten vallen, van de tafel gestoten, et cetera. En hij zegt, berekenen we gewoon door in de premie. Helaas geeft hij aan dat het te duur is om er een juridisch verhaal van te maken en wachten ze gewoon tot zo iemand een echt hele grote claim heeft die ze dan gaan "temporiseren" of in eerste instantie helemaal niet uitkeren wegens vermoedelijke fraude, en zoiets kan jaren duren. Zijn tip is dan ook, offerte laten maken door de eiser voor reparatie bij een officieel partner, dus geen winkeltje om de hoek. Daarna de offerte bij de claim doen en die opsturen naar verzekeringsmaatschappij van je WA verzekering. Daarna geef je de gehele claim uit handen. De verzekeringsmaatschappij kijkt dan total-loss en minder dan 2 jaar oud = vervangen met inlevering telefoon, total-loss meer dan 2 jaar oud, dagwaarde uitkeren bij inlevering telefoon (overigens kan dit per maatschappij verschillen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:02
Napo schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 15:46:
[...]

Bij het lezen van dit soort teksten waan ik mij werkelijk in een andere wereld. De keren dat iemand een winkelwagen tegen mij aan heeft gestuurd - en vice versa - is op één hand te tellen. Daarnaast vraag ik mij af waar jij je boodschappen doet, is dat in een soort van omgeving voor botsautos?

Zware karren die niet goed te sturen en/of stoppen zijn? Smalle gangen waar bij bij vrijwel alle supermarkten met gemak twee karren elkaar kunnen passeren?
Zaterdagmiddag uur of 1, piekdrukte, iedereen haalt zijn weekboodschappen, karren afgeladen, tientallen vakkenvullers om de boel gevuld te houden. Heel normaal hoor. Is natuurlijk niet altijd zo, dinsdagmiddag half 2 een paar pubers die energy drink halen en een opa in scootmobiel met kattenvoer, lang niet zo druk. Beide toch niet vreemd? Gewoon de Appie hoor, in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Conclusie die je trekt is dus dat @CoenMeijer - of overige personen die op zo'n manier benadeeld worden - de persoon in kwestie is die de verzekering wil oplichten/verzekeringsfraude plegen of dat hij doelbewust in winkels gaat rondlopen enkel om een telefoon gerepareerd te krijgen.

Je bent ontzettend goed in het - op basis van zelfverzonnen informatie - uitgaan van het kwade in de mens. Chapeau.

phYzar schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 15:55:
[...]

Zaterdagmiddag uur of 1, piekdrukte, iedereen haalt zijn weekboodschappen, karren afgeladen, tientallen vakkenvullers om de boel gevuld te houden. Heel normaal hoor. Is natuurlijk niet altijd zo, dinsdagmiddag half 2 een paar pubers die energy drink halen en een opa in scootmobiel met kattenvoer, lang niet zo druk. Beide toch niet vreemd? Gewoon de Appie hoor, in de randstad.
eigenlijk nooit last van, zowel niet in dorpen of in diverse steden (Amsterdam/Rotterdam/Eindhoven)

[ Voor 35% gewijzigd door Napo op 06-10-2018 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-03 00:41
In mijn mening ben je het zelf schuld een achter broekzak is ook geen plek voor een telefoon.
Dat moet ik meerdere helaas zeggen, Ten eerste ze kunnen makkelijker vallen ten 2de makkelijker gestolen worden
En des niet te min t kan gebeuren dat iemand per ongeluk niet oplet mijn karretje, en per ongeluk ff tegen je aanbots, ook al is het zachtjes.
Je telefoon is niet veilig in je achter broekzak, je hebt niet in de gaten wat gebeurt en het dunne lapje stof bied geen bescherming
En ja aan de voorkant van je broekzak heb je ook maar een dun lapje stof maar dan heb je wel sneller in de gaten als iemand tegen je aan bots van voor, of je telefoon gestolen word.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
90% van de vrouwen en flink wat van de mannen heeft een telefoon in de kontzak zitten. Lijkt me nogal lastig vol te houden dat dat geen plaats voor een telefoon is. En je moet hem toch redelijk raken met een karretje om het scherm te breken, dat is niet een kwestie van net aan aantikken.

Ik vraag me wel af, als het volgens een heel aantal mensen geen onrechtmatige daad is om zo hard iemands kontzak te raken dat de telefoon die daarin zit kapot gaat, is het dan wel een onrechtmatige daad als ik met een vriend ga voetballen op het pleintje hier, perongeluk de bal verkeerd raak, en iemands ruit in trap? Of ben ik dan misschien toch wel verantwoordelijk voor de reparatie daarvan?

Overigens is dat een Randstad dingetje ofzo? Dat het blijkbaar volkomen normaal is om met enige regelmaat elkaar te rammen met een winkelwagentje? Ik kan het me niet herinneren dat het mij ooit is overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Sissors schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:43:
90% van de vrouwen en flink wat van de mannen heeft een telefoon in de kontzak zitten. Lijkt me nogal lastig vol te houden dat dat geen plaats voor een telefoon is. En je moet hem toch redelijk raken met een karretje om het scherm te breken, dat is niet een kwestie van net aan aantikken.

Ik vraag me wel af, als het volgens een heel aantal mensen geen onrechtmatige daad is om zo hard iemands kontzak te raken dat de telefoon die daarin zit kapot gaat, is het dan wel een onrechtmatige daad als ik met een vriend ga voetballen op het pleintje hier, perongeluk de bal verkeerd raak, en iemands ruit in trap? Of ben ik dan misschien toch wel verantwoordelijk voor de reparatie daarvan?
[sarcasme]
Als ik de personen hierboven mag geloven dan had die ruit maar niet zo breekbaar moeten zijn - dat is vragen om problemen - en welk raam gaat er nu bij een pleintje hangen waar gevoetbald wordt. Dat is net zoals @phYzar zijn voorbeeld een telefoon leggen onder de banden van een auto. Dat die auto wegrijdt is geen onrechtmatige daad net zoals jouw voetbal ook niet onrechtmatig is. Dus nee - je bent absoluut niet aansprakelijk dan.
[/sarcasme]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:43:
... om zo hard iemands kontzak te raken dat de telefoon die daarin zit kapot gaat, ...
Volgens mij doe je nu een belangrijke aanname. Er is volgens mij nergens gesproken over hoe hard de botsing was. Hoewel... TS spreekt over "rammen". Als iemand duidelijk roekeloos heel hard tegen iemand aanrijdt, dan lijkt me dat een onrechtmatige daad. Maar het zou ook kunnen dat de telefoon al onder grote spanning stond in een strakke spijkerbroek, waardoor een klein tikje voldoende was. Of misschien was de telefoon om e.o.a. reden al verzwakt. Het is heel lastig om een dergelijke situatie te beoordelen zonder verdere details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:19
Buiten het feit om dat ik het nogal van lef vind getuigen dat jij de vrouw om haar gegevens vraagt omdat ze per ongeluk tegen jouw aan rijdt waardoor jouw telefoon, die blijkbaar met scherm naar achter gericht in je kontzak/broekzak zit (hoesje? screenprotector?) kapot gegaan is, denk ik dat deze zaak weinig tot geen kans van slagen heeft. en eerlijk gezegd, goed ook. dit is echt je eigen fout geweest.

er zijn immers geen getuigen en dit soort dingen kan nou eenmaal gebeuren.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wordt nog wel idioter. Lef om te vragen om gegevens van degene die net je telefoon kapot heeft gemaakt? Als mensen hun winkelkarretje tegen jouw auto planten, zeg je dan ook zolang jij het als enige ziet dat er geen getuigen zijn en zulk soort dingen nou eenmaal gebeuren?

Dat het per ongeluk gaat betekend niet dat je geen verantwoordelijkheid hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 06-10-2018 18:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:49
Er worden in de topic een hoop fouten en (verkeerde) aannames gedaan. @GlowMouse heeft het bij het rechte eind. Het uitgangspunt in Nederland is dat een ieder zijn eigen schade draagt, tenzij iemand anders voor jouw schade aansprakelijk is. In dit geval is het (dus) de vraag of de persoon die tegen TS aanbotste, onrechtmatig heeft gehandeld jegens TS. Als er sprake is van een onrechtmatige daad, dan is die persoon aansprakelijk. Alleen in dat geval zal een aansprakelijkheidsverzekering uitkeren. Het woord zegt het eigenlijk al: een aansprakelijkheidsverzekeraar keert alleen uit als er ook daadwerkelijk sprake is van aansprakelijkheid.

Dit lijkt mij geen onrechtmatige daad. In een supermarkt kunnen dit soort dingen nou eenmaal onbewust gebeuren. Dat daarbij in dit geval schade wordt veroorzaakt, maakt nog niet meteen dat iemand anders daarvoor aansprakelijk is. Daar is echt meer voor nodig. Dit lijkt mij meer een ongelukkige samenloop van omstandigheden. TS zal zijn schade dan hoogstwaarschijnlijk ook zelf moeten dragen (tenzij er bijv. sprake is van een inboedelverzekering met buitenshuisdekking of een telefoonverzekering die wel voor dergelijke schades dekking biedt).

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
@VeeGee, nu ben ik geen jurist, maar dat betekend dus als ik met voetballen iemand zijn ruit kapot trap, of een deuk in een auto, dan ben ik dus niet verantwoordelijk en moet diegene gewoon zijn eigen schade betalen? Of als ik een auto ram met een winkelwagentje?

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 06-10-2018 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
Sissors schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 18:53:
@VeeGee, nu ben ik geen jurist, maar dat betekend dus als ik met voetballen iemand zijn ruit kapot trap, of een deuk in een auto, dan ben ik dus niet verantwoordelijk en moet diegene gewoon zijn eigen schade betalen? Of als ik een auto ram met een winkelwagentje?
Dat hangt er vanaf. Een handeling is in drie gevallen onrechtmatig: 1) Er is sprake van een inbreuk op een recht 2) een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of 3) een handeling in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt. Het enkele feit dat jij tegen een voetbal aantrapt, is nog niet onrechtmatig. Dat is op zich een rechtmatige gedraging. Afhankelijk van waar je het doet en hoe je het doet, kan dit in strijd zijn met wat in het maatschappelijk verkeer betamelijk is. Het feit dat er sprake is van een inbreuk op een recht is in veel gevallen onvoldoende. Er zal meer nodig zijn voor onrechtmatigheid.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
sambalbaj schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:10:
Napo schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:15:
[...]

Dan vergeten we ook nog de gemeente door potentieel het bouwbesluit en laten we de overheid ook niet vergeten. Wellicht hadden ze verkeersregelaars in moeten zetten om dit te voorkomen...
Als jullie dan toch bezig zijn, vergeet dan niet om ook de fabrikant van de winkelwagen aan te klagen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dus het is hun eigen probleem dan? Ik vind het erg jammer als het zo geregeld is in Nederland, maar goed, ik ben dus geen jurist, dus het zal dan wel zo zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeeGee
Sissors schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:01:
Dus het is hun eigen probleem dan? Ik vind het erg jammer als het zo geregeld is in Nederland, maar goed, ik ben dus geen jurist, dus het zal dan wel zo zijn.
Wat mij betreft is het niet meer dan logisch dat je niet voor elk wissewasje aansprakelijk bent. Dat gaat een claimcultuur tegen. Als er sprake is van evident onrechtmatig handelen (of een andere grond voor aansprakelijkheid), dan zal de schade 'gewoon' vergoed moeten worden door de aansprakelijke partij. Dat systeem werkt goed, alleen zorgt er niet voor dat je in alle gevallen maar je schade vergoed krijgt.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wat mij betreft is het totaal onlogisch dat je niet verantwoordelijk bent voor schade die je aanricht bij andere. Of het nou per ongeluk of expres gaat, dat is een kwestie van verantwoordelijkheid voor je acties/fouten nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeeGee
Sissors schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:04:
Wat mij betreft is het totaal onlogisch dat je niet verantwoordelijk bent voor schade die je aanricht bij andere. Of het nou per ongeluk of expres gaat, dat is een kwestie van verantwoordelijkheid voor je acties/fouten nemen.
Als je wat meer achtergrondinformatie wilt, kun je eens de arresten Verhuizen Zussen of Zwiepende Tak van de Hoge Raad kunnen lezen. Niet elk handelen dat schade veroorzaakt leidt tot aansprakelijkheid.
[Het hof heeft miskend] dat niet reeds de enkele mogelijkheid van een ongeval, als verwezenlijking van aan een bepaald gedrag inherent gevaar, dat gedrag onrechtmatig doet zijn, maar dat zodanig gevaarscheppend gedrag slechts onrechtmatig is indien de mate van waarschijnlijkheid van een ongeval (het oplopen van letsel door een ander) als gevolg van dat gedrag zo groot is, dat de dader zich naar maatstaven van zorgvuldigheid van dat gedrag had moeten onthouden. [r.o. 3.6 en 3.4]
Weliswaar gaat het daar om letselschade, maar de rechtsregel is ook toepasbaar op (bijv.) zaakschade.

Ter toelichting vond ik het volgende stukje op internet. Dit verwoordt goed hoe het in elkaar steekt:
''Het enkele feit dat u door het handelen van een ander (of het nalaten daarvan) schade hebt ondervonden, is onvoldoende om dat handelen als onrechtmatig te kwalificeren. Het criterium is namelijk niet of met de handeling schade is veroorzaakt, maar of de handeling als zodanig onrechtmatig was. Een voorbeeld: iemand die met een bal uw ruit kapot gooit maakt weliswaar een inbreuk op uw eigendomsrecht, maar dat komt niet doordat de handeling zelf als zodanig onrechtmatig was, maar door het gevolg van die handeling, zijnde dat de bal de ruit vernield.''

[ Voor 26% gewijzigd door VeeGee op 06-10-2018 19:12 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Sissors schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:04:
Je kan wel verantwoordelijk zijn, maar daarom nog niet aansprakelijk gesteld worden :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@VeeGee al dan niet opzettelijk schade aanbrengen ben je aansprakelijk/verantwoordelijk voor. je duwt het karretje zelf.
een tak van een boom in je tuin die door wind schade maakt, is een ander geval. of de (dader) verzekert is on de schade vergoed te krijgen maakt niets uit.(dader) kan de schade ook zelf betalen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeeGee
Hackus schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:14:
@VeeGee al dan niet opzettelijk schade aanbrengen ben je verantwoordelijk voor. je duwt het karretje zelf.
een tak van een boom in je tuin die door wind schade maakt, is een ander geval. of de (dader) verzekert is on de schade vergoed te krijgen maakt niets uit.(dader) kan de schade ook zelf betalen.
Lees nog even mijn laatste toevoeging: het gaat om de handeling zelf. Niet het gevolg daarvan. De handeling moet onrechtmatig zijn. Dat het gevolg is dat er schade ontstaat, is onvoldoende.

[ Voor 8% gewijzigd door VeeGee op 06-10-2018 19:15 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

VeeGee schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:14:
[...]

Lees nog even mijn laatste toevoeging: het gaat om de handeling zelf. Niet het gevolg daarvan. De handeling moet onrechtmatig zijn. Dat het gevolg is dat er schade ontstaat, is onvoldoende.
Dat is een voorwaarde voor uitbetaling van WA verzekering. (Een belangrijke voorwaarde voor uitbetaling is dat de schade niet-opzettelijk tot stand is gekomen.)
iemand (aanrijden) met een winkelwagentje is niet-opzettelijk. (tenminste, als het niet bedoelt is de persoon of eigendommen schade toe te brengen) edit: opzettelijk schade toebrengen valt onder vernieling of vandalisme

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 06-10-2018 19:28 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
Hackus schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:25:
[...]

Dat is een voorwaarde voor uitbetaling van WA verzekering. (Een belangrijke voorwaarde voor uitbetaling is dat de schade niet-opzettelijk tot stand is gekomen.)
iemand (aanrijden) met een winkelwagentje is niet-opzettelijk. (tenminste, als het niet bedoelt is de persoon of eigendommen schade toe te brengen) edit: opzettelijk schade toebrengen valt onder vernieling of vandalisme
Het klopt dat het opzettelijk veroorzaken van schade veelal is uitgesloten van dekking. Bijna iedere verzekering sluit opzettelijk veroorzaakte schade van de dekking uit. Maar dat wil niet zeggen dat alle niet-opzettelijk veroorzaakte schade daarom gedekt is. Een aansprakelijkheidsverzekering zal alleen uitkeren als de verzekeraar van mening is dat de verzekeringsnemer met zijn handelen aansprakelijk is tegenover een derde. Bijvoorbeeld uit onrechtmatige daad.

Ter illustratie een passage uit de algemene voorwaarden van de particuliere aansprakelijkheidsverzekering van Univé:
6.1 Wanneer is aansprakelijkheid verzekerd?
U bent verzekerd voor schade:
waar u aansprakelijk voor bent volgens de wet;
• die is ontstaan of veroorzaakt tijdens de verzekeringsperiode;
• waarvan u op het moment dat u de verzekering afsloot of wijzigde niet had kunnen
beseffen dat deze schade zou kunnen ontstaan.
En alleen voor schade die u als particulier heeft veroorzaakt.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

VeeGee schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:40:
[...]

Het klopt dat het opzettelijk veroorzaken van schade veelal is uitgesloten van dekking. Bijna iedere verzekering sluit opzettelijk veroorzaakte schade van de dekking uit. Maar dat wil niet zeggen dat alle niet-opzettelijk veroorzaakte schade daarom gedekt is. Een aansprakelijkheidsverzekering zal alleen uitkeren als de verzekeraar van mening is dat de verzekeringsnemer met zijn handelen aansprakelijk is tegenover een derde. Bijvoorbeeld uit onrechtmatige daad.

Ter illustratie een passage uit de algemene voorwaarden van de particuliere aansprakelijkheidsverzekering van Univé:

[...]
dat een verzekering niet dekt, moet de persoon zelf betalen. je stelt de persoon aansprakelijk en die moet betalen. waar ze het geld weghalen boeit weinig. zelfde geldt voor medicatie en tandarts waar je de rekening van krijgt. het maakt de tandarts niets uit of jij extra verzekerd bent. ook de apotheek stuurt je een rekening. of je zorgverzekeraar uitkeert of gedeelte maakt hun echt niet uit. jij moet betalen

stukje leesvoer voor alle lezers van dit topic:

Aansprakelijkheid: wanneer is iemand aansprakelijk?

[ Voor 117% gewijzigd door Hackus op 07-10-2018 09:57 . Reden: link werkend gemaakt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeeGee
Hackus schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:46:
[...]
dat een verzekering niet dekt, moet de persoon zelf betalen. je stelt de persoon aansprakelijk en die moet betalen. waar ze het geld weghalen boeit weinig. zelfde geldt voor medicatie en tandarts waar je de rekening van krijgt. het maakt de tandarts niets uit of jij extra verzekerd bent. ook de apotheek stuurt je een rekening. of je zorgverzekeraar uitkeert of gedeelte maakt hun echt niet uit. jij moet betalen
Die persoon moet alléén betalen áls hij/zij aansprakelijk is. En daar zit nu juist de crux. Tegen iemand aanbotsen in een supermarkt op zaterdagmiddag is zeker niet per definitie onrechtmatig. Dat levert dus niet meteen aansprakelijkheid op.

Schade veroorzaken =/= aansprakelijkheid.

@Hackus Leuk zo'n copy-paste van internet, maar volgens mij is niemand hier daarbij gebaat. Zeker niet omdat het de nodige (juridische) diepgang ontbeert. Het uitgangspunt is volgens mij voldoende duidelijk. TS kan zijn schade vergoed krijgen als diegene die tegen hem aanbotste aansprakelijk is (een onrechtmatige daad pleegde). Ik betwijfel of dat zo is. Dan herleeft dus het uitgangspunt: een ieder draagt zijn eigen schade. Vervelend voor TS, maar het is nou eenmaal zo dat je niet alle schade die jij lijdt vergoed kan krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door VeeGee op 06-10-2018 19:56 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

VeeGee schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:48:
[...]

Die persoon moet alléén betalen áls hij/zij aansprakelijk is. En daar zit nu juist de crux. Tegen iemand aanbotsen in een supermarkt op zaterdagmiddag is zeker niet per definitie onrechtmatig. Dat levert dus niet meteen aansprakelijkheid op.

Schade veroorzaken =/= aansprakelijkheid.
dus ik val met de fiets(niet dronken, geen glad weer) tegen de auto van de buren, hebben ze pech. ?

Dat is niet-opzettelijk en valt buiten vernieling/vandalisme en betaald de WA. wanneer je deze verzekering hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeeGee
Hackus schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:58:
[...]
dus ik val met de fiets(niet dronken, geen glad weer) tegen de auto van de buren, hebben ze pech. ?

Dat is niet-opzettelijk en valt buiten vernieling/vandalisme en betaald de WA. wanneer je deze verzekering hebt.
Om er maar even een juridische dooddoener tegenaan te gooien: dat hangt af van de omstandigheden van het geval. Dat jij plotseling 'valt' tegen de auto van de buurman kan onder omstandigheden in strijd zijn met hetgeen in het maatschappelijk verkeer betaamt. Als daarvan sprake is, dan zul je de schade moeten vergoeden.

Tot slot quote ik nog even een stukje uit Tekst & Commentaar op art. 6:162 BW:
Een gedraging is evenwel niet onrechtmatig om de enkele reden dat zij letsel of zaaksbeschadiging als voorzienbaar gevolg heeft (TM, Parl. Gesch. 6, p. 614). De wetgever heeft het trekken van de grenzen bij deze categorie aan wetenschap en rechtspraak willen overlaten (TM, Parl. Gesch. 6, p. 614). Voor de benadeelde verdient het derhalve aanbeveling tevens steeds subsidiair te stellen dat gehandeld is in strijd met de maatschappelijke betamelijkheid. De maatschappelijke betamelijkheid kan een rol spelen zowel bij de beoordeling van de vraag of van een onrechtmatige inbreuk sprake is als bij de vraag of een inbreuk in casu jegens de betrokkene onrechtmatig is
Daar wil ik het bij laten. Het gaat al lang niet meer over de situatie van TS.

[ Voor 39% gewijzigd door VeeGee op 06-10-2018 20:07 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
TS heeft vast en zeker allang het scherm van zijn telefoon stuk, maar grijp dit incident aan om zijn scherm gemaakt te krijgen. Hoe hard moet die persoon wel niet, tegen zijn achterste aangereden zijn dat het scherm barst?

Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat van die botsing het scherm barst hoor: of was het StukTV weer bezig met een opdracht? Racen met een winkelwagentje, in de supermarkt?

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
Sissors schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 18:49:
Wordt nog wel idioter. Lef om te vragen om gegevens van degene die net je telefoon kapot heeft gemaakt? Als mensen hun winkelkarretje tegen jouw auto planten, zeg je dan ook zolang jij het als enige ziet dat er geen getuigen zijn en zulk soort dingen nou eenmaal gebeuren?

Dat het per ongeluk gaat betekend niet dat je geen verantwoordelijkheid hebt.
Idd. het wordt zeker idioter. De situatie die jij schetst is iets heel anders.

Ik zou mijn les eruit trekken en in het vervolg mijn telefoon op een andere plek bewaren (of nog beter, laat het gewoon in de auto of thuis) , of als je een jas aan hebt , doe hem in je binnenzak, dan ben je er zeker van dat dit soort dingen niet gebeuren. Ik blijf het heel apart vinden dat deze mevrouw hiervoor verantwoordelijk gehouden wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
VeeGee schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:05:
[...]

Om er maar even een juridische dooddoener tegenaan te gooien: dat hangt af van de omstandigheden van het geval. Dat jij plotseling 'valt' tegen de auto van de buurman kan onder omstandigheden in strijd zijn met hetgeen in het maatschappelijk verkeer betaamt. Als daarvan sprake is, dan zul je de schade moeten vergoeden.

Tot slot quote ik nog even een stukje uit Tekst & Commentaar op art. 6:162 BW:
Ik vind dan iemand zo hard met een winkelwagentje rammen dat scherm van telefoon kapot is in strijd met hetgeen het maatschappelijk verkeer betaamt.
XiaomiGlobal schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:28:
TS heeft vast en zeker allang het scherm van zijn telefoon stuk, maar grijp dit incident aan om zijn scherm gemaakt te krijgen. Hoe hard moet die persoon wel niet, tegen zijn achterste aangereden zijn dat het scherm barst?

Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat van die botsing het scherm barst hoor: of was het StukTV weer bezig met een opdracht? Racen met een winkelwagentje, in de supermarkt?
Euhm ja. Heb je nog meer bewijs dat hij mensen wil oplichten? Jij vindt dat het onrealistisch is dat iemand zo hard tegen hem aan is gebotst, terwijl hier vol met mensen zit die blijkbaar met enige regelmaat een winkelwagentje tegen zich aan hebben in de supermarkt met voldoende snelheid om een telefoon kapot te krijgen.
Visgek82 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:40:
[...]

Idd. het wordt zeker idioter. De situatie die jij schetst is iets heel anders.

Ik zou mijn les eruit trekken en in het vervolg mijn telefoon op een andere plek bewaren (of nog beter, laat het gewoon in de auto of thuis) , of als je een jas aan hebt , doe hem in je binnenzak, dan ben je er zeker van dat dit soort dingen niet gebeuren. Ik blijf het heel apart vinden dat deze mevrouw hiervoor verantwoordelijk gehouden wordt.
Kan je me vertellen waarom die situatie iets heel anders is? Als iemand een winkelwagentje tegen een ander persoon hard genoeg rijdt om een telefoon kapot te maken is het apart dat ze hier voor verantwoordelijk is, maar als ze hem tegen jouw auto aan zet is het ineens een hele andere situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
Sissors schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:53:
[...]

Ik vind dan iemand zo hard met een winkelwagentje rammen dat scherm van telefoon kapot is in strijd met hetgeen het maatschappelijk verkeer betaamt.

[...]
Dat staat je natuurlijk vrij, en dat geldt ook voor TS. Ik geef alleen mijn professionele mening in het licht van de jurisprudentie en de heersende opvatting over de onrechtmatige daad als leerstuk.

En natuurlijk kun je zoiets voorleggen aan een rechter als TS stellig van mening is dat dit onrechtmatig was. Maar jij doet voorkomen alsof de betreffende persoon met een bloedgang tegen TS is aangebotst. Ik kan me zo voorstellen dat een kleine tik met hoekje van het karretje voldoende is geweest om het scherm te doen breken.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Lijkt mij sterk zelf, want er zit nog een broek tussen. En natuurlijk, dat zorgt niet voor veel extra buffer, maar het verspreidt de impact wel over een stukje. Net als dat aan de andere kant de kont van TS heeft gezeten. Nu weet ik niet hoe gespierd die kont is, maar ook daar zal die telefoon een stukje ingedrukt worden wat de klap verminderd. Ik geloof er echt niet in dus dat een klein tikje genoeg is om een scherm kapot te maken. Net als dat hier iemand anders al claimt dat TS de handel oplicht omdat die denkt dat het zo goed als onmogelijk is om op die manier een telefoon kapot te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06:31
Best wel moeilijk topic, met verrassende juridische quotes.
Heb er wel een les uit geleerd: mocht ik ooit bij iemand schade maken, mocht ik ooit beticht worden dat ik iemand schade heb berokkend, weet ik nu dat ik totaal geen verstand heb van recht/schuld/aansprakelijkheid/enz. en zal ik de zaak gelijk bij mijn verzekeraar leggen. Daar zitten de juristen en laat hen maar bepalen of de schade eventueel vergoed moet worden, en door wie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
Ik vraag me af of de mensen die roepen dat TS het gewoon maar moet laten zitten er ook zo over zouden denken als ze bijvoorbeeld net een nieuwe iPhone X hebben waarbij dit gebeurt en waarbij het glas aan de voor- of achterkant breekt. Dit kost honderden euro’s om te repareren en dat door iets wat een ander veroorzaakt heeft. Zeg je dan ook nog steeds, och mevrouwtje, loop maar lekker door, ik heb nog wel wat euro’s op de plank liggen om dit te laten repareren.. en bam! de week erop gebeurt het weer.. maar dit keer niet in de supermarkt maar in de bouwmarkt, want ook daar rijden ze tegen je aan. Nou, dan zou ik maar zorgen dat je wat geld apart hebt staan. Sorry, maar bij mij zou degene die tegen mij aanrijdt toch echt voor de schade mogen betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbids
  • Laatst online: 05-04 17:31
Je kunt de beste mevrouw aansprakelijk stellen voor de schade.
Daarbij moet jij dan bewijs overleggen/hebben dat de telefoon voor de "aanrijding" nog intact was en na de aanrijding niet meer. Zonder dit bewijs is het prima mogelijk dat de telefoon al een kapot scherm had.
Dus die beste mevrouw neemt "op je blauwe ogen" aan dat zij de schade heeft veroorzaakt en neemt de aansprakelijkheid/schade op zich of ze wil bovenstaande bewijs en heb je een kleine kans.

Limbids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

burne schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:09:
Als de wederpartij aansprakelijk is zal geen verzekeraar er een medewerker van 80 euro per uur op zetten om een verweer te schrijven tegen een claim van 100 euro. Dat kan niet uit.
Dan is het maar goed dat ze meer dan genoeg personeel voor €25 per uur in dienst hebben die in een minuut of 5 zo'n verweer uit de printer laten rollen.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Visgek82
Chntl321 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 00:03:
Ik vraag me af of de mensen die roepen dat TS het gewoon maar moet laten zitten er ook zo over zouden denken als ze bijvoorbeeld net een nieuwe iPhone X hebben waarbij dit gebeurt en waarbij het glas aan de voor- of achterkant breekt. Dit kost honderden euro’s om te repareren en dat door iets wat een ander veroorzaakt heeft. Zeg je dan ook nog steeds, och mevrouwtje, loop maar lekker door, ik heb nog wel wat euro’s op de plank liggen om dit te laten repareren.. en bam! de week erop gebeurt het weer.. maar dit keer niet in de supermarkt maar in de bouwmarkt, want ook daar rijden ze tegen je aan. Nou, dan zou ik maar zorgen dat je wat geld apart hebt staan. Sorry, maar bij mij zou degene die tegen mij aanrijdt toch echt voor de schade mogen betalen...
Je bent toch een ei als je een smartphone van 1000 plus euro in je kontzak hebt..kom zeg, wat is er mis met een beetje volwassen met je spullen omgaan en er zuinig op zijn? laat al helemaal staan dat dit 2 keer zou gebeuren.. sorry, maar deze manier van denken gaat er bij mij niet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Weer iemand die een topic aanmaakt en zelf niet reageert. en weer ontstaat er een 'welles nietes' tussen leden, terwijl TS zelf verder niets post dan alleen z'n topic start. (btw 1e post van TS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tip: kijk even wat zo’n toestel tweedehands doet. Het uitgangspunt van de aansprakelijksheidsverzekering is dat je schadeloos gesteld wordt en dat betekend dat je gewoon een toestel van vergelijkbare leeftijd en in een vergelijkbare staat aan mag schaffen.

Bron: eigen verzekering en praktijkervaring.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
Glashelder schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:06:
Tip: kijk even wat zo’n toestel tweedehands doet. Het uitgangspunt van de aansprakelijksheidsverzekering is dat je schadeloos gesteld wordt en dat betekend dat je gewoon een toestel van vergelijkbare leeftijd en in een vergelijkbare staat aan mag schaffen.

Bron: eigen verzekering en praktijkervaring.
Neen, onjuist. Nogmaals: een aansprakelijkheidsverzekeraar keert alléén uit bij aansprakelijkheid. Het uitgangspunt is dus niet dat je zonder meer schadeloos wordt gesteld.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zie je mij ergens een uitspraak doen over de aansprakelijkheid in dit specifieke geval?

Niks onjuist dus. Natuurlijk keert een aansprakelijkheidsverzekering alleen uit bij aansprakelijkheid :') Als er geen aansprakelijkheid is dan is de hele verzekering geen partij.

Als een partij wél aansprakelijk is dan zal deze de wederpartij schadeloos stellen. Ik post mijn reactie omdat er hier mensen zijn die claimen dat een telefoon van 3,5 jaar oud nog maar 50 euro waard is. En dat is gewoon onzin omdat dat ligt aan de marktwaarde van een telefoon. Als die marktwaarde nog 200 euro was dan ben je met een uitkering van 50 euro dus niet schadeloos.

[ Voor 53% gewijzigd door Glashelder op 07-10-2018 11:09 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
Glashelder schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:04:
Zie je mij ergens een uitspraak doen over de aansprakelijkheid in dit specifieke geval?

Niks onjuist dus. Natuurlijk keert een aansprakelijkheidsverzekering alleen uit bij aansprakelijkheid :')
Die smiley mag je wel achterwege laten. Voegt volgens mij niets toe aan de discussie.
Glashelder schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 10:06:
Dat is nota bene je eigen quote.

Het is inderdaad jammer dat TS niet meer reageert. Zonder meer context is het lastig om een advies op maat te geven. Desalniettemin staat het TS natuurlijk geheel vrij om de veroorzaker aansprakelijk te stellen. In dat geval hoop ik dat TS ons nog op de hoogte houdt van de uitkomst.

[ Voor 18% gewijzigd door VeeGee op 07-10-2018 11:10 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja, wat zeg ik daar dan over de aansprakelijkheidsverzekering in dit geval dan? :D

Juist, niks dus.

Die opmerking geld voor aansprakelijkheidsverzekeringen in het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-04 21:40
Visgek82 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 09:44:
[...]

Je bent toch een ei als je een smartphone van 1000 plus euro in je kontzak hebt..kom zeg, wat is er mis met een beetje volwassen met je spullen omgaan en er zuinig op zijn? laat al helemaal staan dat dit 2 keer zou gebeuren.. sorry, maar deze manier van denken gaat er bij mij niet in.
Nieuwsgierig:
Waar bewaar jij je smartphone dan? Ik ben er heel voorzichtig mee (niet een super dure, maar wel 650+), maar ik heb hem wel altijd in mijn broekzak (wel de zijzak). Jas kan niet, want heb ik vaak niet mee/aan.

Iets andere situatie:
Ik ben een brildrager met een extreme sterkte. Heb in het OV wel gehad dat ik een zitplek had, en dan zo'n 'lompe' student/scholier met zijn rugzak mijn bril van mijn gezicht aframmen. Toen was mijn bril helemaal kapot (en kon ik direct door naar huis, want zonder bril ben ik blind).
Uiteindelijk heb ik alles vergoed gekregen van de (aansprakelijkheid)verzekering van de tegenpartij, want die had moeten uitkijken (en niet zo lomp moeten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
Visgek82 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 09:44:
[...]

Je bent pas een ei als je niet kijkt waar je met je karretje rijdt. Kom op zeg! Dus als jij je dure auto gewoon op de parkeerplaats van de supermarkt zet en ze rijden er met een karretje tegeasn dan geldt hetzelfde? Moet je zo’n dure auto maar niet gewoon tussen de rest parkeren???

Kom nou toch, gebruik gewoon je ogen en kijk wat je doet! Dan hoeven we niet allemaal als een Michelin poppetje ingepakt over straat voor t geval dat er iets gebeurd. Anders is het je eigen schuld dat je schade hebt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Chntl321 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 12:08:
[...]

Je bent pas een ei als je niet kijkt waar je met je karretje rijdt. Kom op zeg! Dus als jij je dure auto gewoon op de parkeerplaats van de supermarkt zet en ze rijden er met een karretje tegeasn dan geldt hetzelfde? Moet je zo’n dure auto maar niet gewoon tussen de rest parkeren???

Kom nou toch, gebruik gewoon je ogen en kijk wat je doet! Dan hoeven we niet allemaal als een Michelin poppetje ingepakt over straat voor t geval dat er iets gebeurd. Anders is het je eigen schuld dat je schade hebt 8)7
Slaat nergens op, ik heb mijn telefoon nog nooit in mijn kontzak gestopt i.v.m. met het risico, je kan er ook per ongeluk op gaan zitten. En koop ook nooit een nieuwe auto, zodat jou voorbeeld ook niet een groot risico is!
Ik ga zuinig om met dure spullen en heb daarom nog nooit een kapotte telefoon gehad!

[ Voor 4% gewijzigd door HereIsTom op 07-10-2018 12:31 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Pagina: 1 2 Laatste